اخر الروايات

رواية سديم والادهم العنيد الجزء الثاني الفصل الثاني عشر 12 بقلم دينا اشرف

رواية سديم والادهم العنيد الجزء الثاني الفصل الثاني عشر 12 بقلم دينا اشرف


                                    
هذا البلاء الذي أثقل كاهلك
سواء كان فراق، موت، مرض ، فقر ، دين ، تأخر رزق أو كرب
ما هو إلا اختبار يرفعك الله به درجات، أو يكفر عنك به سيئات .. ولتعلم أن الدنيا لا تصفوا لأحد 

+


وكلٌ مبتلى حتى الأنبياء هكذا كانوا يا فتى

+


فلم لا تتخذ هذا البلاء وسيلة لتنل رضا رب العالمين ، وتوفى به إن شاء الله جنات النعيم؟!

+


يا صاحبي
الجميع مبتلى ، وإنما يوفى الصابرون أجرهم بغير حساب
الصابرون يا فتى !

+


فهون عليك ، واحتسب ، واصبر ولا تتسخط لئلا يضيع أجرك

+


والحمد لله رب العالمين 

+


Dina ashraf ❤️

+


 في صباح يوم جديد تشرق الشمس في غرفه سديم 

+


وتداعب الشمس عيونها لتدفن وجهها في حضن ادهم اكتر وتدخل جواه 

+


ادهم شعر بحركتها واستيقظ علي اثرها 
وفتح عيونه ليجد نجمته الشمس تدايقها وهي تغمض عينيها بقوه 

+


ادهم بيحضنها اكتر وبينام علي جمبه ليحجب عنها ضوء الشمس القوي 
ويضع يده في خصرها والاخري تحت عنقها 

+


ادهم بهمس ،، نجمتي 

+


سديم بنوم ،، امم 

+


ادهم ،، مش هتصحي بقا 

+


سديم بنعاس ،، اصحي اعمل ايه ياادهم 

+


ادهم ،، قومي ياحبيبتي عشان نروح شقتنا الجديده 
وانا ورايا شغل دلوقتي 

+


سديم ،، ادهم كل شويه شغل شغل انت مش بتزهق شغل 

+


ادهم ،، طب اعمل ايه اقعدلك في البيت زي الستات ولا اعمل ايه 

+


سديم بضيق ،، خلاص ياادهم روح انت الشغل انا غلطانه اني اتكلمت معاك اصلا 


+


ادهم سابها ودخل الحمام ياخد شاور وهي كمان فاقت وقعدت علي السرير 
وبعدين قامت وراحت عند الخزانه وطلعت هدوم ليها ولاادهم 
ووقفت في البلكونة شويه علي ما ادهم يخلص بقيت حمامه 


+


بعد قليل خرج ادهم باالمنشفه فقط وبيدور علي سديم لقاها واقفه في البلكونة لوحدها 

+


راح عندها وحضنها من ضهرها 

+


واتكلم بجانب اذنها ،، مالك بس يانجمتي ايه اللي مدايقك اووي كدا 

+



       سديم ،، انت ياادهم 
+


ادهم ،، انا عملت ايه 

+


سديم ،، مش مهتم بنفسك خالص وكمان مش مهتم بيا 

+


ادهم ،، فين بس يانجمتي انا من وقت ماتجوزنا وانا مروحتش الشغل خالص ولازق فيكي ومش بسيبك ابدا 

+


سديم ،، طيب والصداع اللي بيتعبك دا عجبك اللي حصل نص الليل دا 

+


ادهم ،، حصل ايه انا مش فاكر اي حاجه 

+


سديم ،، قومت بليل وكنت عرقان جدا وبتنهج وماسك راسك وتقولي صداع هيموتني ياسديم 

+


ادهم بصدمة ،، انا عملت كدا 

+


سديم ،، ازاي مش فاكر 

+


ادهم ،، والله مش فاكر ممكن يكون حلم ياسديم بس انا كويس قدامك اهو 
وعشان تتطمني النهارده بليل كل حاجه هتتعرف 

+


سديم ،، طب قول والله 


+


ادهم بضحك علي طفولتها ،، والله يانجمة الادهم يلا بقا ادخلي خودي شاور جميل ذيك كدا وتعالي عشان اساعدك في اللبس متحمس جدا للبسك للنقاب 


+


سديم بحماس ،، وانا اكتر هدخل دلوقتي حالا 

+


ودخلت سديم الحمام وفضل ادهم لوحده 

+


ادهم بحزن ،، انا عارف انك هتزعلي اووي النهارده واللي هقوله هيزعلك بس مش عايزك تقلقي انا عمري مهسيبك ربنا كبير ومش هيزعلك ابدا 


+


وذهب ادهم واكمل لبسه 


+


بعد قليل خرجت سديم من الحمام وكانت ترتدي بنطلون ليجن ديق وتوب بحملات 
وتحمل المنشفه وتنشف شعرها جيدا 

+


ادهم بيبص ليها ،، ايه الحوريه اللي جايه عليا دي 

+


سديم بخجل ،، بس بقا ياادهم 

+


ادهم شدها من وسطها وحضنها ودفن وجهه في عنقها ،، بعشق ريحتك دي متتخليش ريحتك بتعمل فيا ايه انا بقيت بدمنها 

+


سديم حاوطت رقبته بدلع ،، وانت متعرفش ادهم النمر بيعمل فيا ايه كلامه بس بيحسسني اني فراشه وطايره لفوق 

+


ادهم ،، انتي جننتي ادهم النمر معاكي 

+


سديم. ،، لسه كمان شويه علي الجنان ياحبيبي 

+


ادهم ،، اكتر من كدا 

+


سديم ،، طبعا ياقلبي 

+



        
          

                
ادهم ،، الرحمة من عندك يارب 

+


ادهم مسك السيشوار بتاعها وعمل ليها شعرها وبعدين مشطه ليها وعمله ليها كحكة عشان النقاب ومكنتش الكحكة عاليه كانت نازله لتحت 


+


ادهم ،، يلا عشان تلبسي الادناء 

+


سديم ،، اوك 

+


بداء ادهم يلبسها الادناء خطوة خطوة 

+


سديم كانت هتقع وهي بتلبسه بس ادهم مسكها كويس

+


ادهم ،، امسك نفسك ياقمر 

+


سديم ،، حاسه اني هاخدلي حتت واقعه بيه هتبقي عنب 

+


ادهم ،، عيب وانا موجود يانجمتي 

+


سديم ،، قد ماهو طويل بس تحفه اووي 

+


ادهم ،، انتي اللي جميله عشان كدا محلياه 

+


وبعدين ادهم لبسها الخمار بعد الادناء ولفه ليها وعلمها ازاي تلفه 

+


سديم ،، انت ازاي ياادهم بتعرف تلف الخمار دا 

+


ادهم ،، انا كنت بتفرج علي حاجه في السوشيال ولقيت بنت صغيره جدا يعني قولي عشر سنين وكانت بتلفه بخبره اووي وكان باين عليها انها متدينه في سن صغير لانها لفته بمهاره وكمان صوتها جميل في تلاوة القرءان 
فاانا من كتر جمال الفيديو فضلت اسمعه كتير لحد ماثبتت اللفه في دماغي 

+


سديم ،، تمام بس اللفه تحفه 

+


ادهم ،، يلا بقا اخر حاجه النقاب 

+


سديم بحماس ،، يلا 

+


ادهم وقف ورا سديم وربط ليها النقاب وكانت النقاب  لونه اسود ولابسه ادناء لونة بنفسجي في اسود بس الاسود كان اكتر من البنفسجي 


+


سديم بتبص علي نفسها في المرايا واتصدمت من اللي شافته شافت بنت جميله جدا ونقيه وعجبها شكلها جدا وكانت طايره من الفرحه 

+


سديم سقفت باايديها وفضلت تتنطط من الفرحه وراحت لفت وحضنت ادهم 

+


سديم بفرحه ،، الله ياادهم الله دا جميل اووي انا متخيلتش في يوم اني ابقا باالشكل دا والجمال دا 

+


ادهم حضنها ،، مبروك عليكي ياحفيده عائشه 

+


سديم ،، الله يبارك فيك ياحبيبي ربنا يباركلي فيك ويديمك في حياتي 

+



        
          

                
ادهم ،، يلا بقا البسي الجوانتي والشراب ولازم تعرفي ان مينفعش تلبسي النقاب من غير الجوانتي والشراب 
لان حكم اليد ذي حكم الوجه 

+


سديم ،، حاضر هلبسه 

+


ولبست سديم الجوانتي وكمان والشراب بمساعده ادهم ولبست الشوذ 

+


ادهم ،، قبل مننزل النقاب دا الشرع بتاعه انه ميترفعش غير لجوزك وحماكي واخوكي وعمك اللي هما المحارم يعني غير كدا ميترفعش خالص وانا بقا مش عايزك ترفعيه قدام حد خالص اي حد بقا راجل او ست مش عايزك ترفعيه 

+


سديم ،، بس ياادهم هرفعه بس قدام اخويا وبابا وماما بس بالله عليك ياادهم 

+


ادهم ،، خلاص ياسديم ماشي مفيش مشكله بس غير كدا ميترفعش 
وابقي فكريني اجبلك نقاب غير دول 

+


سديم بااستغراب ،، ليه ياادهم انت لسه جايب دول وشكلهم حلو جدا 

+


ادهم ،، منا نسيت اجيبهم باالبيشه 

+


سديم بعدم فهم ،، ايه البيشه دي 

+


ادهم ،، دي طبقه من النقاب شفافه بتغطي العين متبقاش ظاهره اووي 

+


سديم ،، ياادهم لا ياادهم كفايه كدا بالله عليك 

+


ادهم ،، يعني ياسديم افضل جزء انا كنت عايز اخبيه هو عيونك تقومي تبينيها 

+


سديم ،، منا مش هعرف امشي ياادهم كدا حلو بقا 

+


ادهم ،، بس اول متتعودي عليه هجبلك البيشه انا بس هسكت عشان لسه في الاول وتاخدي عليه 

+


سديم ،، ماشي ياحبيبي اول مااتعود عليه هقولك هاتلي البيشه دي 

+


ادهم ،، تمام يلا ننزل وانا هكلم ماما تقول للخدامه تجهز شنطنا وانا هبقي اعدي اجيبهم 

+


سديم ،، ماشي ياحبيبي 

+


ادهم ،، يلا ننزل 


+


Dina ashraf ❤️❤️

+


سليم ،، ايه ياحلا برن عليكي من امبارح بليل مش بتردي ليه 

+


حلا بااثر نوم ،، اسفه ياحبيبي والله جيت امبارح من المستشفي مش قادره خالص كان في عمليات كتيره جدا وتليفوني فصل مني وملحقتش اشحنه 
فا نمت علي طول انا حتي لسه بهدوم الشغل والله 
ياسليم  

+


سليم ،، ليه بس ياحبيبتي التعب دا كله ينفع يعني الارهاق اللي انتي فيه دا 

+



        
          

                
حلا ،  والله ياحبيبي غصب عني بي انا بقيت كويسه 

+


سليم ،، قلقتيني عليكي انا كلمت ماما ايناس واطمنت لما قالتلي انك جيتي متاخر وكنتي تعبانه ونمتي علي طول 

+


حلا ،، المهم انت عامل ايه وماما وبابا وسديم وادهم 

+


سليم ،، متقلقيش كلهم كويسين جدا وبيسلمو عليكي 

+


حلا ،، النتيجه بتاعة التحاليل هتتطلع النهارده 

+


سليم ،، اها خير ياحبيبتي باذن الله 

+


حلا ،، والمهمة بتاعتك 

+


سليم ،، النهارده بليل 

+


حلا ،، سليم 

+


سليم ،، والله هبقا كويس خلاص بقا 
واها قبل منسي ادهم امبارح بيقولي الفرح بتاعنا انا وانتي اخر الاسبوع دا 

+


حلا ،، ازاي ياسليم اخر الاسبوع وهو تعبان كدا علي مايبقا كويس طيب 

+


سليم ،، والله هو اللي قال وانتي عارفه دماغ اخوكي النشفه لو عملتي ايه اللي في دماغه هيمشيه 

+


حلا ،، خلاص هعرف بابا والجماعه هنا عشان نلحق نجهز عشان ننزل مصر 

+


سليم ،، ماشي ياحبيبي وانا هخلص المهمة دي واهجيلك الصعيد عشان انزل معاكم مش هخليكو تنزلو لوحدكم 

+


حلا ،، مش لازم تتعب نفسك ياسليم 

+


سليم ،، اتعب نفسي ايه بس دا انا هموت واشوف لان الكرزتين بتوعي وحشوني اووي 

+


حلا ،، اها ياسافل اقفل ياسليم خليني اكمل نوم 

+


سليم بضحك ،، دا انتي هيطلع عينك معايا 

+


حلا قفلت التليفون في وشه بكسوف 
وسليم انفجر من الضحك عليها 


+


حلا ،، مجنون رسمي 

+


غيرت حلا هدومها ونزلت تحت وعرفت العيله بقرار العيله وطبعا محدش اعترض لان دا قرار ادهم النمر ومين دا اللي هيعترض علي حاجه قالها ادهم النمر 








+


نزل سليم في نفس وقت نزول سديم وادهم 

+


سليم بصدمة ،، بتهزرو 

+


سديم ،، ايه رايك ياسليم 

+


سليم ،، انتي مين 

+



        
          

                
سديم ،، الغباء هيشتغل يعني نازله من اوضتي وماسكه ايد جوزي هكون مين يعني ياسليم 

+


سليم بصدمة ،، سديم 

+


ادهم ،، لا دا دماغه لحست علي الاخر 

+


سليم بدموع فرحه ،، انا مش مصدق سديم دا بجد 

+


سديم ،، ايوا ياسولي بجد انا عارفه انك كان نفسك اتحجب شفت انا مش اتحجبت انا بقيت منتقبه 


+


سليم جذب اخته من احضان ادهم وحضنها بحب اووي وفرحه 




+


(فرحه النقاب دي اجمل فرحه في الكون حاجه كدا بتخليكي ملكة في نفسك فخورة بنفسك اووي لان بتبقي مميزه من ضمن صحابك كفايه انك بتقتضي با السيده عائشه رضي الله عنها وارضاها وكمان بتقلديها والنقاب او الخمار بيخليكي تمشي صح حتي لو حد حاول يخرجك عن الطريق المستقيم تبصي لنفسك وللبسك بتحسي ان النقاب بيمنعك من انك تعملي معصيه وانك تغضبي ربنا 
انا الحمدلله لابسه الخمار وهذا بفضل ربي وجبت النقاب وكان خلاص خدت الخطوة دي وهلبسه بس ماما موافقتش ولازم طبعا موافقه اهلك 
بس انشاء الله هلبسه قريب اووي ادعولي 
ربنا يرزقكم العفاق والطهاره دي وانا معاكم ) 



+


سلمي ،، مشاء الله ياحبيبتي جميل جدا جدع ياادهم انك خليتها تاخد الخطوة الجميله دي 

+


سالم ،،، الف مبروك ياروح بابي مشاء الله جميل جدا عليكي شبه الملاك 

+


سديم ،، شكرا اووي يابابي علي تشجيعك ليا انا فرحانه اكتر منكم 

+


ادهم ،، ها ياسليم كلمت حلا 

+


سليم ،، ايوا ياادهم كلمتها وقولتلها تعرف الجماعه هناك 
وانا هروح اجيبهم بكره بس بعد مخلص المهمة بتاعتي النهارده 

+


سديم بخوف ،، مهمة ايه ياسليم 

+


سليم ،، حبيبتي متخافيش دي مهمة تبع شغلي 

+


سديم ،، لا ياسليم متروحش 

+


سليم ،، هو ايه اللي مروحش ياسديم انتي وحلا محسيني اني شغال في شركة ابويا وبعدين مصدقت ارتحت من خوف حلا تتطلعيلي انتي 

+


سديم ،، ولما يحصلك حاجه بقا 

+


سليم ،، لا متخفيش مش هيحصلي حاجه وبعدين انا مش اول مره اطلع مهمة ياروحي اهدي بقا 

+


ادهم ،، راعي انك عمال تقول حبيبتي وروحي وانا ساكت بس لو نطقتها هخلص انا عليك قبل ما المهمة هي اللي تخلص عليك 

+



        
          

                
سليم بخوف ،، احم انا بقول استئذن انا عشان عندي تجهيزات مش فاضي وكمات عريس وداخل علي فرح 
وهتجوز هتجوز 💃💃

+


الكل انفجر من الضحك علي سليم وخفه دمه 


+


ادهم ،، هنمشي احنا بقا 

+


سالم ،، هتروحو فين 

+


ادهم ،، هوصل سديم الشقه بتاعتنا واطلع علي شغلي 

+


سلمي ،، طب روح شغلك انت وخليها هنا 

+


سالم ،، وليه اصلا تروحو شقه والقصر فاضي 

+


ادهم ،، يابابا احنا هنقضي بقيت عمرنا هنا في القاهره مش هنفضل قاعدين هنا 

+


سالم ،، وفيها ايه 

+


سديم ،، يابابا ادهم عايز ياخد راحته اكتر ومش عايز يزعجكم 

+


سلمي ،، ازعاج ايه بس ياسديم اغص عليكي 

+


ادهم بمزاح ،  ياسلومة عايز انفرد ببنتك ياستي اله مش عارف اتجوز ياناس 

+


سديم ضربته في بطنه بكسوف 


+


سالم ،، عيل مفضوح خد مراتك وامشي من هنا يالا 

+


ادهم ،، يلا يا حبيبتي احنا بنطرد عيني عينك 

+


سالم ،، مع السلامه للي عايز يمشي 

+


ادهم ،، ماشي هنمشي ياسالم عايز تقضي جو انت وسلمي ماشي 

+


سالم ،، يلا ياواطي من هنا 

+


ادهم مسك ايد سديم وطلع يجري بره 

+


وركبو العربيه مع بعض 

+


ادهم ،، هنطلع علي البيت البيت جاهز وفيه كله حاجه حضري الاكل وكلي كويس وانا هروح الشغل هظبط شويه حجات وهجيلك علي طول 

+


سديم كانت سرحانه وباصه من شباك العربيه وكانت رافعه النقاب لان العربيه زجاجها عازل يعني محدش من بره هيشوفها 
هي بقا سرحانه ومش مركزه مع ادهم خالص 

+


ادهم ،، سديم 
سديم 

+


ادهم فرمل باالعربيه فجاءه والعربيه عملت صوت قوي 

+


سديم فاقت علي صوت العربيه ،، ايه دا ياادهم وقفت ليه 

+


ادهم ،، ممكن اعرف انتي سرحانه في ايه بكلم فيكي من اول مركبنا العربيه وانتي سرحانه ممكن اعرف في ايه 

+



        
          

                
سديم ،، مفيش ياادهم انا بس شردت شويه 
كنت بتقول ايه 

+


ادهم ،، وضعك مش عاجبني خالص بس مش هنتكلم دلوقتي لاني مستعجل بليل نبقا نتكلم 

+


سديم ،، ماشي 

+


بعد قليل بيوصلو البيت 
البيت عباره عن فله مكونة من طابقين وكبيره جدا ومليانه خضره وزرع وورد من جميع الالوان والانواع وشكله تحفه اووي 
وبيسين كبير وجميل اووي 

+


سديم باانبهار ،، ايه دا ياادهم انت مش قولت شقه دي فيله مش شقه 

+


ادهم ،، هو انا برضو هعيش نجمتي في شقه وبعدين دي هتكون فيله بتاعتنا وبتاعه ولادنا 

+


سديم ببسمة ،، جميله اووي ياادهم انا مشفتش فيله باالجمال دا 

+


ادهم ،، طبعا لازم تبقا جميله ماهو مش اي حد هيسكن فيا يلا انزلي يانجمتي 

+


سديم نزلت وكانت بتبص في كل مكان في الفيلا ومنظرها مريح للاعصاب وعاجبها جدا 

+


ادهم ،، حبيبتي الجناح اللي فوق دا بتاعنا بس محدش غيرنا هيدخله او يقرب منه دا بتاعنا انا وانتي بس 
والجناح شامل كل حاجه جيم وحمام وغرف ملابس وكل حاجه تحتاجيها 

+


سديم ،، حبيبي انت عملت دا كله امتا 

+


ادهم ،، اول مكتبنا كتابنا وانا بدات الشغل في الفيلا وانا كنت شاريها من زمان اصلا وقولت اللي هتدخلها هي بس اللي هتكون مراتي وام ولادي 

+


سديم حضنته ،، مبقتش لاقيه كلام يوصف حبي ليك 

+


ادهم ،، عادي مش شرط كلام اشتغلي علي الافعال 

+


سديم ،، اللي هي ايه 

+


ادهم ،، لا متخديش في بالك انا هروح الشغل انا وانتي ارتاحي شويه ولو مش عايزه تعملي اكل اطلبي اكل بس متفتحيش انتي في الخدامه تحت هي اللي تفتح الباب تمام 

+


سديم ،، تمام بس وحياتي ياادهم متتاخر 

+


ادهم قبل فمها بسرعه ،، متاخفيش مقدرش اتاخر 

+


سديم بكسوف ،، بطل قلة ادب بقا 

+


ادهم بضحك ،، اسكتي بقا اسكتي دا انتي منشافاها علي اهلي 
المهم انا ماشي اجبلك حاجه وانا جاي 


+


سديم ،، لا مش عايزة حاجه بس متتاخرش 

+


ادهم ،، ماشي ياحبيبي يلا باي 

+


سديم ،  باي ياحبيبي 






+


ادهم خرج بره الفيلا وركب العربيه بتاعته 
وكلم خالو 

+


ادهم ،، ايوا ياخالي انت فين 

+


محمد ،، انا في المستشفي ياحبيبي مستنيك 

+


ادهم ،، حاضر انا جاي حالا 
🚙
🚙
🚙

+


بعد قليل بيوصل ادهم للمستشفي 

+


ادهم ،، لو سمحتي عندي ميعاد مع دكتور محمد 

+


السكرتيره ،، اتفضل يافندم الدكتور مستني حضرتك جوه 

+


ادهم ،، شكرا 

+


دخل ادهم جوه لخالو 

+


محمد قام من علي المكتب ،، ازيك ياحبيبي عامل ايه 

+


ادهم حضنه ،، انا كويس انت اخبارك ايه 

+


محمد ،، كويس ياحبيبي 

+


ادهم ،، طمني ياخالو ايه اخبار النتيجه 

+


محمد بحزن ،، بص ياادهم مش عايزك تقلق خالص ربنا مبيعملش حاجه وحشه 

+


ادهم ،، خالي انا مبحبش المقدمات اتكلم علي طول 


+


محمد بحزن ،، التحليل بتقول ان عندك ورم في المخ 

+


ادهم بصدمه ،، ايه 





+


انتها البارت 




تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-
close