اخر الروايات

رواية سديم والادهم العنيد الجزء الثاني الفصل الثالث عشر 13 بقلم دينا اشرف

رواية سديم والادهم العنيد الجزء الثاني الفصل الثالث عشر 13 بقلم دينا اشرف


                                    
يتجهَّز مُعاذ بن جبل قبل أشهر مِن مَوت النّبي 
لمُغادرة المدينة، فيمشي معه النبي ليودعه،
ونسائم المدينة تخلُق أريجًا لا تُتقنه إلا المدينة.

+


‏فيهمِس النبي ﷺ لحبيبه الذي قال له قبل مدَّة:
«واللهِ إني أُحبك يا مُعاذ» 
‏يَهِمس له بسر مُؤلمٍ: 
«يا مُعاذُ، إنَّكَ عسى ألا تَلْقاني بعدَ عامي هذا» 

+


تتوقف نبضات مُعاذ، وكل شيء من حوله 
يصطبغ بنكهة النواح، ‏ثم يكمل النبي همسه: 
«ولعلَّك أن تمر بمسجدي هذا وقبري» 

+


فَيبكي مُعاذ💔

+


Dina ashraf 🌹💜

+


ادهم بجمود ،، تمام ياخالي بس ايه سبب الورم دا 

+


محمد ،، دا بيبقا ابتلاء من ربنا اوضغط نفسي وعصبيه زياده بس مش عايزك تقلق انا اللي هعملك العمليه بس لازم ياادهم نعمل العمليه في اسرع وقت قبل ما الورم يكبر وحالتك تسؤ 

+


ادهم ،، مش عايز نتكلم في الموضوع دا دلوقتي ياخالي 

+


محمد ،، ازاي دا ياادهم انا بقولك لازم نعمل العمليه في اسرع وقت وانت بتقولي منتكلمش في الموضوع دا 

+


ادهم ،، ياخالي افهمني فرح حلا اخر الاسبوع عايز افرح بيها وبعد ما خلص الفرح نعمل العمليه 

+


محمد ،، ادهم التاخير دا مش في صالحنا 

+


ادهم ،، ياخالي دي كلها اسبوع واحد بس وبعدين نعمل العمليه 

+


محمد ،، تمام بس لو اتاخرنا يوم زياده عن الاسبوع دا هتزعل مني اووي ياادهم 

+


ادهم ،، متقلقش مفيش تاخير 

+


محمد ،، هتعرف سديم 

+


ادهم. ،، دا اللي خايف منه اووي مش عارف هفاتحها في الموضوع ازاي 

+


محمد ،، باالهدؤ كدا واتكلم معاها براحه وهي هتفهم كل حاجه وهي بتحبك هتقف جمبك 

+


ادهم ،، انا واثق انها هتقف جمبي اللي مخوفني لما تعرف دي اكيد هتنهار 

+


محمد ،، خلاص ابقا هتهالي وانا هعرف ازاي اهديها 

+


ادهم ،، ماشي 
انا همشي انا عشان ورايا شغل 

+


محمد ،، ادهم عايزك الفتره دي ترتاح خالص ومفيش ضغط ولا عصبيه ولا نرفزه ومتجهدش نفسك في الشغل 

+


ادهم ،  حاضر متقلقش يلا همشي انا 

+


محمد ،، مع السلامه ياحبيبي 

+



   
                
مشي ادهم من عند خالو وركب عربيته ووضع راسه علي مقود السياره وماسك التحاليل باايده 

+


ادهم بحزن ،، مش عارف هقولك ازاي يانجمتي خايف عليكي جدا 

+


وبعدين شغل عربيته واتجه اللي شركته 



+


Dina ashraf 💜

+


عند سديم قاعده في الجنينه وسرحانه تاني 

+


سديم لنفسها ،، ياتري ياادهم انت مخبي عني ايه وانا خايفه وقلقانه ليه كدا ياربي متزعلنيش في ادهم يارب انا عارفه اني عملت ذنوب كتير وكنت مش لابسه الحجاب ولبسي كان مكشوف وكمان لما كنت مسافره عملت حجات محرمة انا وادهم بس ياربي انت غفور رحيم وانا والله توبت ومش هعمل كدا تاني 
بس خلي ادهم كويس يارب 

+


سديم بدموع ،، يارب اشفي ادهم يارب وانا وعد والله لو ادهم بقا كويس مش هسيب ولا صلاه وكمان هتبرع للفقراء كتير اووي 

+


قاطع سديم صوت الخادمة 

+


الخادمة ،، سديم هانم في تليفون عشانك 

+


سديم بحزن ،، هاتيه ياهنا 

+


اخدت سديم التليفون وكان ايريك ،، مرحبا ايريك 

+


ايريك ،، مرحبا عزيزتي كيف حالك 

+


سديم ببكاء ،، لست بخير ياايريك لست بخير 

+


ايريك ،، ماذا حدث سديم احكيلي 

+


رولا ،، ماذا حدث سديم لما تبكين 

+


سديم ،، لا اعرف ولكن اشعر باالخزن والخوف 

+


ايريك ،، كيف لا يوجد سبب لحزنك هذا احكي مابكي 

+


سديم ،، لا اعرف ايريك ولاكن انا حزينه فقط 

+


رولا ،، اين انتي ياسديم مازلتي في الصعيد 

+


سديم ،، لا انا باالقاهره 

+


رولا ،، اين ادهم 

+


سديم ،، في العمل 

+


رولا ،، اذا يافتاه اذهبي واستحمي واخرجي من جو الاكتئاب دا 

+


سديم ،، حسنا 

+


ايريك ،، ساتحدث معك غدا اكيد ستكونين بخير 

+


سديم ،، حسنا ايريك اللي اللقاء 




+


ذهبت سديم اللي الحمام 

+


سديم ،، بما ان ادهم مش موجود هنا هلبس القميص الحلو دا شكله عاجبني بس يارب ادهم ماييجي احسن دا قليل الادب اووي 





+



        
          

                
Dina ashraf 💜

+


عند سليم كان بيجهز في المديريه هو وفريقه وبيستعدو للمهمة وكانت معاهم ماهي 

+


سليم ،، جاهزين ياشباب 

+


الجميع في صووت واحد ،، جاهزين يافندم 

+


سليم ،، يلا علي بركة الله 
جاهزه ياماهي 

+


ماهي ،، طبعا يافندم 

+


نزلو كلهم وركبو العربيه وراحو المينا 

+


سليم ،، الكل يتوزع وياخد مكانه وانتي ياماهي خليكي معايا 

+


ماهي ،، حاضر يافندم 

+


كان سليم بيراقبهم وهما بيحملو البضاعه في السفن 

+


ادهم اشار لفريقه باالهجوم 

+


وهجمو الفريق وحصل اشتباك بينهم وضرب نار والرصاص ملي المكان 
بس فريق سليم كان متفوق عليهم وقدرو يهزموهم بمهارة وسليم طبعا كان بارع جدا 
بس وهما مشغولين كان في واحد موجه المسدس في اتجاه ماهي 
وسليم اخد باله من اللي مصوب الرصاصه 

+


جري سليم عند ماهي وزقها وخد الرصاصه مكانها 
ووقع علي الارض 

+


ماهي بصراخ ،، سليم بيه انت كويس سليم بيه ليه عملت كدا 

+


سليم بوجع ،، اهدي انا لابس درع واقي متقلقيش 

+


ماهي ،، طب النزيف دا من ايه 

+


سليم ،، اظاهر كدا الرصاصه خدشتني 

+


عسكري ،، قبضنا علي اللي صوب عليك يافندم والباقي كلهم اتقبض عليهم 

+


سليم بوجع ،، طب والمصابين 

+


عسكري ،، مفيش مصابين عندنا وعندهم 10 مصابين 
واحنا طلبنا الاسعاف عشانك حضرتك كويس 

+


سليم بوجع ،، اها كويس جات بسيطه 

+


ماهي سندته والعسكري وركبو عربيه الاسعاف وانطلقو اللي المستشفي 



+


حلا بخوف ،، استر يارب مش عارفه قلبي مقبوض ليه كدا 

+


وبترن علي سليم تليفونه مقفول 

+


حلا ،، تيلفونك مقفول ليه ياسليم ياتري حصل ايه انا خايفه ليه كدا 

+


ايناس ،، مالك ياحلا قلقانه ليه 

+


حلا ،، سليم في مهمة ياامي وانا قلقانه عليه 

+


ايناس ،، اهدي ياحبيبتي سليم قوي روحي صلي واقراي قران وربنا كريم 

+



        
          

                
حلا ،، حاضر ياماما 






+


Dina ashraf 💜

+


عند ادهم في الشركة 
الشركة كلها مقلوبه والكل متوتر جدا 

+


ادهم بعصبيه ،، ايه التهريج دا الشركة مفيش حاجه مظبوطه فيها ليه ايه الهبل دا 

+


موظف ،، يافندم والله لسه فيها جات بتتنظم مش سهل ننقل شركة من مكان لمكان وتشتغل فورا 

+


ادهم بعصبيه وصداع ،، دا اسمه تهريج الشركة في ظرف ساعه تكون كل حاجه فيها تكون مظبوطه 



+


دخل تشارلي ،، كيف حالك ياعزيزي 

+


ادهم بعصبيه ،، ها قد حضر مديري العزيز اين كنت ياتشارلي الا تعلم ان الشركة يجب ان تكون خالصه في خلال يومين 

+


تشارلي للموظف ،، اذهب انت 

+


الموظف ،، حسنا 

+


تشارلي ،، مابك ياادهم لما كل هذه العصبيه يارجل 

+


ادهم ،، ما كل هذا البرود الا تعلم اني لا اتهاون في الشغل 

+


تشارلي ،، اعلم هذا ادهم ويجب ان تهدئ حتي نعلم ماذا نفعل 

+


ادهم قعد علي الكرسي ومسك راسه بتعب 

+


تشارلي ،، ادهم انت متعب اليوم اذهب واستريح وغدا ستجد كل شئ علي مايرام 

+


ادهم ،، حسنا ساذهب اللي البيت وانت دبر هذا الامر انا حقا متعب 

+


تشارلي ،، لا تقلق ياصديقي اذهب واستريح 

+


نزل ادهم من الشركة وركب سيارته 
وهو متعصب جدا والصداع يكاد يفتك بدماغه 

+


وساق العربيه بسرعه حتي كان هيعمل حادث كذا مره 
ونفد بااعجوبه وصل امام منزله 
وفضل يتامل فيه شويه وفي الاخر اتنهد بحزن ونزل من العربيه وهو يحمل اوراق التحاليل 




+


عند سديم بعدما خدت الشاور بتاعها وعدل مودها 
خرجت من الحمام وكانت ترتدي هذا القميص الاسود القصير 
وبشرتها بيضه وكان القميص لايق عليها اووي 
وكانت طالعه من الحمام وتنشف شعرها 

+


ادهم دخل في نفس وقت خروجها من الحمام 
بس سديم مخدتش بالها من ادهم 
وقفت قدام المرايه تنشف شعرها 
وادهم واقف قدام الباب ويتامل فيها 

+


ادهم خد نفس واخره ،، خلاص ياسديم صبري نفدت 

+


اتجه ادهم تجاه سديم 
وفجاءه راح حضنها من ضهرها بقوه 

+



        
          

                
سديم اتفزعت ،، ايه دا ياادهم في ايه خضتني براحه 

+


ادهم بتوهان والم في راسه ،، سديم انا عايزك 

+


سديم ،، عايز ايه ياادهم 

+


ادهم وهو ينظر للقميص اللي لبساه وبلع ريقه 

+


سديم بكسوف ،، ادهم ابعد 

+


ادهم ،، خلاص مفيش بعد مش هبعد ياسديم النهارده هتكوني مراتي قدام ربنا 

+


سديم بتوتر ،، بس ادهم 

+


ادهم ،، موافقه ياسديم 

+


سديم ،، موافقه علي ايه 

+


ادهم ،، مش عايزك تعملي حاجه انا هعمل 

+


سديم حاوطت رقبته بحب حست انه تعبان اووي ومحتاجها ،، انا ملكك ياادهم 

+


ادهم مصدق سمع منها الكلمة دي وانقض علي شفايفها يقبلها بحب وشغف بس مكنش بيعنف معاها عشان مياذيهاش فاهي نجمته وبنت الادهم 

+


بعدين نزل علي عنقها يقبلها بحب ويضع صك ملكيته عليها وسديم مستسلمه خالص 
ادهم نزع عنها الروب اللي علي القميص 
وبعدين حملها وذهب بها اللي الفراش وبداء يقبلها فيل مكان 
سديم ،، ادهم براحه كفايه بقا 

+


ادهم ،، هشش استمتعي ياروح قلب ادهم انا تعبان سيبني ارتاح شويه 

+


سديم ضمته ليها اووي 

+


حتي اصبحت سديم زوجته امام الله 

+


ونسيبهم شويه بقا مع بعض عشان احنا ناس محترمة وملناش في الحجات دي 🙈🙈😲🤭🥳





+


Dina ashraf 💜

+


سليم في المستشفي 

+


سليم ،، يافندم انا كويس عايز امشي بس 

+


اللواء ،، لازم ترتاح ياسليم شكرا انك انقذت ماهي 

+


سليم ،، دا واجبي يافندم اي حد مكاني كان هيعمل كدا 

+


اللواء ،، كويس انك كنت لابس ضد الرصاص كويس انها جات علي قد الخدش دا بس 

+


سليم ،، الحمدلله يافندم 

+


اللواء ،، طب يلا تعالي اوصلك انا البيت 

+


سليم ،، مالوش داعي تتعب نفسك 

+


اللوا ء ،، هتخليني اوصلك ولا مش هخليك تخرج من هنا 

+



        
          

                
سليم ،، لا طبعا انا جاهز 


+


خرج سليم مع اللوا وركب العربيه معاه وذهبو اللي قصر سليم 

+


نزل سليم من العربيه وشكرا اللواء ودخل اللي القصر 

+


كانت سلمي مازالت تنتظر سليم وتدعو له 

+


دخل سليم ،، ايه اللي مصحيكي لحد دلوقتي ياسلمي 

+


سلمي بفرحه قامت وحضنته وسليم اتوجع من اثر حضنها بس مبينش عشان متتخضش 

+


سلمي ،، حبيبي انت كويس الحمدلله يارب انك كويس 

+


سليم ،، متقلقيش ياسلمي انا عريس ولسه هدخل دنيا 
هطلع ارتاح شويه عشان هسافر بكره الصعيد 

+


سلمي ،، اطلع ياحبيبي 

+


سليم قبل راس والدته الحنونة وذهب اللي غرفته وسلمي كمان 

+


في غرفه سليم قلع هدومه بصعوبه اووي اصل الرصاصه خدشته وسابت علامه المهم خلع هدومه 
ونام علي السرير وهو عاري الصدر 


+


عند حلا كانت مزالت تقراء في المصحف وتدعو ان يكون سليم بخير 

+


وجدت تليفونها يرن بااسم سليم 

+


جريت بفرحه ،، الو سليم انت كويس وحشتني اووي كنت خايفه عليك اووي ياسليم طمني عليك 
انت قافل تليفونك ليه 

+


سليم اتنهد بزهق من كتر اسئلتها ،، حبيبي ممكن يسال سؤال واحد هجاوب علي دا كله ازاي ياعيون سليم 

+


حلا ،، اسفه ياسليم 

+


سليم ،، قطتي متعتزرش من اي حد 
وحشتيني اووي وصوتك دا وحشني 
انا اتعمدت اقفل تليفوني عشان لو سمعت صوتك وانتي زعلانه هضعف ومش هعرف اكمل المهمة 


+


حلا ،، المهم انك كويس ياحبيبي حصلك حاجه 

+


سليم ،، لا ياروحي انا كويس جدا ومفيش فيا اي حاجه 

+


حلا ،  بجد ياسليم ولا بتضحك عليا 

+


سليم ،، لا ياروح سليم انا كويس اووي وهجيلك الصبح 

+


حلا ،، حبيبي انت تعبان مش لازم تيجي وتتعب نفسك 

+


سليم ،، لا انا كويس اووي وهجبلك بكره عشان وحشتيني وعايز اشوفك 

+


حلا ،، ماشي ياحبيبي روح نام بقا عشان تقدر تقوم وتلاقيك تعبان صح 

+


سليم ،، انا ارتحت لما سمعت صوتك 

+


حلا ،، انا دلوقتي بس اطمنت وهقدر انام كويس 

+


سليم ،، يلا ياروح سليم تصبحي علي جنة اشوفك بكره 

+


حلا ،، وانت من اهلها ياحبيبي هستناك بكره 
لا اله الا الله 

+


سليم ،، سيدنا محمد رسول الله 

+


قفل سليم التليفون ونام 

+


حلا ،، الحمدلله يارب ان سليم كويس شكرا اوووي ونامت هي الاخري 



+


Dina ashraf 💜💜

+


عند سديم استيقظت بتعب ووجع في جميع انحاء جسدها 
فتحت عنيها لقت نفسها في حضن ادهم مكبلها بخوف كانها هتهرب منه 
بتبص لنفسها لقت نفسها مجرده من الملابس 
اتكسفت اووي 

+


وحاولت تشيل ايد ادهم من عليها وكل ماتفتكر اللي حصل بينها وبين ادهم تتكسف اووي وتبتسم بحب وافتكرت ان ادهم كان حنين اووي معاها كانها جوهرة بين ايديه 

+


المهم قامت ولبست القميص بتاعه هو كان قريب منها وكان جاي ليها لحد منتصف رجليها 

+


قامت ولسه هتدخل الحمام لمحت اوراق علي الطاوله 

+


راحت ومسكتها وفتحتها وقرائتها 

+


الملفات وقعت علي الارض وسديم وقعت جمبها 
بصدمه ودموع تنزل زي الشلال 
ووضعت ايديها علي فمها 
والايد التانيه علي صدرها تتنفس بصعوبه 

+


سديم بدموع ونفس متقطع ،، لا ل ا مستحيل اد 
ادهم يكون عنده كدا 
لا الورق دا مزور 


+


انتهااا البارت 

+


بارت نار جدا 🥺😳🦁

+



تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-
close