اخر الروايات

رواية صراع احفاد السيوفي الفصل الحادي عشر 11 بقلم سالي دياب

رواية صراع احفاد السيوفي الفصل الحادي عشر 11 بقلم سالي دياب

بسم الله 

+


...............

+


في قصر السيوفي.... كان الوضع متوتر فلقد مر اربع ساعات ولا يوجد خبر عن يوسف وباقي الشباب 

+


راجح وجاد يدورون حول نفسهم في بهو القصر وكل واحد منهم يمسك هاتفه.... والامهات القلق ينهش قلوبهم.... وسلمى كانت تجلس تبكي بندم على ما تفوهت به مع زوجها.... كان يجب ان تتحدث معه بهدوء وتفهم منه لماذا فعل ذلك اولا ولكن التهور يا ساده

2


=باااابي

+


التفت الجميع ونظر الى يارا عندما صرخت هكذا باسم والدها..... نزلت يارا على الدرج سريعا.... وهي تمسك بهاتفها تقدمت منهم وقالت بلهث 

+


=انا عرفت حاجه عنهم 

+


اقترب منها جاد.... وقال بانفعال 

+


=ملعون ابوهم ولاد الكلاب.... انتي نازله تجري كده ليه 

3


نظرت يارا الى الارض باسف وقالت باعتذار 

+


= سوري بابي 

2


اقترب منها راجح وقال بلهفه مغلفه بالقلق 

+


=ما تعمليش كده تانيه يا يارا..... عرفتي ايه عن ولاد الكلب دول 

5


ضغطت يارا باسنانها على شفاها السفليه حتى تكتم ضحكتها ثم تقدمت من راجح وجاد ووقفت في نصفهم.... التفت الجميع حول يارا... وحدقوا في شاشة الهاتف عندما قالت وهي تحاول الا تضحك

+


=اتفرجوا على احفاد السيوفي

+


اتسعت عيني الجميع عندما راوا هذا المنظر... او بالاحرى عندما راوا جنون احفاد السيوفي.... اشاره جاد الى ابنه وقال بذهول 

+


=ده ابني انا.... ده رجل الاعمال 

+


رد عليه راجح بسخريه وصدمه 

+


=ههه... وده ابني .... ده العقيد يوسف.... هاااااتوا لي عامر يحدد لي مكان ولاد الكلب دول 

2


=بابا راجح

+


نظر الجميع ليارا..... التي قالت وهي تضحك بشده 

+


=يؤسفني انا اقول لكم..... ان عامر هو اللي بيصور 

5


,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

+


قبل ذلك بقليل.... بساعه تقريبا..... توجه مينا الى الباب وقام بفتحه.... عندما دق الجرس 

+


ظهر من خلفه الباب.... سليم ويوسف.... وكانوا يحملون بيدهم اكياس الطعام.... فتح مينا فمه ببلاها واتسعت عينيه عندما راى يوسف 

+


ويوسف وسليم..... نزلت عينيهم تلقائيا لهذا الشورط المطبوع عليه شفايف حمراء ... الى نظروا لبعضهم وحاولوا ان يكتموا ضحكتهم.... تنحنح يوسف وقال وهو يبتسم 

7


=مش دي شقه الاستاذ مينا بطرس 

+


ظل مينا على حاله.... مما جعل الاثنين يستغربون وبلحظه نظروا لهذه اليد التي وضعت على عنق مينا ودفعته من امام الباب ظهر من خلفه جمال.... الذي نظر لهم وخرج الدخان الكثيف من انفه وقال 

2



                
=يا مراحب... تعالوا

+


دخل سليم ويوسف.... وهم يضحكون على مينا الذي لا زال على وضعه..... كاد جمال ان يتبعهم ولكن امسك به مينا سريعا نظر له جمال فقال مينا بهمس 

+


=الله يحرقك انت جايب عدوك لحد هنا 

+


نظره جمال الى يده الموضوعه على زراعه ثم نظر له وقال ببرود واستفزاز 

+


=وهو جمال عنده اعداء.... ابعد يااه... مش عارف الناس الغريبه دي 

+


قال هذه الجمله وهو يتوجه للداخل.... ومينا من خلفه سيجلط من بروده.... جلسوا الشباب في غرفة المعيشه.... جلسه جمال بجانب عامر .. ويوسف وسليم كان يجلسون بجانب بعضهم.... اما مينا ذهب لياتي بالكاسات الفارغه.... وضعوا الشباب اكياس الطعام على هذه الطاوله الدائريه الصغيره الموضوعه امام الاريكه الموجوده بغرفة المعيشه ثم قام بفتح الطعام..... اتا مينا وهو يحمل صينيه موضوع عليها كوبايات فارغه.... جلسوا جميعا بجانب بعضهم.... وتناولوا الطعام.... وايضا كانوا يتعرفون  على مينا.... كانوا يتمازحون وهم ياكلون وحقا كان الجو مبهج ما بين المزح والطعام....

6


انتهوا من تناول الطعام... وسكب مينا في الكاسات الفارغه المشروب الغازي.... اخذ كل واحد منهم الكاسه.... نظره جمال ليوسف وقال 

+


=مالك يا جو 

+


نظر له يوسف اقترب من الطاوله ووضع الكاسه الفارغه ثم قال بابتسامه مهمومه 

+


=اتخانقت مع مراتي 

+


ضحكه جمال وقال بمزح 

+


=عشان كده بيقولوا السنجله جنتله

5


ضحك الجميع بخفه... ثم نظر الى يوسف عندما اخرج ما بقلبه 

+


=انا مش ندمان اني اتجوزت.... انا بحب سلمى من واحنا عيال صغيرين.... تقريبا انا اللي مربيها... بس هي عندها مشكله واحده.... ان هي مش راضيه تفهم ان موقفي حساس... انا ظورت تحاليل من تلات سنين لما لقيتها بتلح ان احنا نروح لدكتور عشان نكشف عشان تاخر الحمل وكده.... اتفقت مع الدكتور يقول لها ان انا ما بخلفش.... اتقبلت ده وعشنا مبسوطين ومارسنا ومارسنا حياتنا طبيعي..... انا ما كنتش هفضل كده طول عمري.... كنت عارف ان هي زعلانه من جواها بس في نفس الوقت كنت مستني الوقت المناسب لحد ما اخلص من اللي انا في..... ما حدش حاسس باللي انا فيه.... مفكرين ان هي سهله.... بس مش سهله..... مش سهله انك تكون متكلف بقضيه من خمس سنين ولحد دلوقتي ما لقيتش فيها دليل واحد 

2


نظر مينا الى الارض ومسح ذقنه واخرج...احم... هكذا من فمه.... نظره بطرف عينيه لصاحب القضيه ..اا... اقصد جمال.... تعجب من حالته فجمال كان يستمع لعدو باهتمام..... يتابع نظرت عينيه المهمومه وينصت بجميع حواسه.... اكمل يوسف 

+


=من خمس سنين من اول ما ظهر العجمي ده.... وانا بطرده... مش بس انا والدي كمان اتدخل في الموضوع.... حتى عامر معانا في الموضوع 

2



        
          

                
التفت جمال سريعا لعامر ونظر له وهو يرفع احد حاجبيه.... نظر له عامر باستغراب وقال 

+


=في ايه 

+


ضيق جمال عينيه وقال 

+


=طب هو عقيد وابوه لواء..... انت نظامك ايه 

+


ابتسم عامر وقال بغرور=انا هكر.... انا الهكر الصغير اللي بتتبع خطوات العجمي 

+


نظره جمال ومينا لبعضهم وو...اممممم.... اخرجوا هكذا هم الاثنين ... نظر جمال لعامر من اعلاه
لاسفله بسخريه وقال بتهامك 

2


=لا صغير فعلا.... كمل يا جو 

+


ضحك الجميع... فقال يوسف 

+


=بس يا سيدي ما فيش حاجه.... انا بس كنت مستنيه الوقت المناسب كنت هقول لها.... او حتى اتخلص من العجمي ده.... النهارده خرجت عن شعوري حتى لاول مره ما اخدش بالي من كلامي وجرحت ماما شمس من غير ما اقصد 

+


=نعععععم

+


انتفض الجميع عندما صرخ جمال هكذا فجاه... ادرك حاله ولذلك قال بهدوء بعض الشيء 

+


=قصدي جرحتها ازاي 

+


هذه المره تكلم سليم=يوسف خايف يخلف يحصل في ابنه زي ما حصل في اخوه 

2


نظر سليم الى يوسف وقال بضيق 

+


=هو كده بيحدف دبش... شبه اخته بالظبط 

+


امسك يوسف بعنق من الخلف وقال بهمجيه 

+


=سمعك بتتكلم يا سلوم... قلت ايه بقى

+


نظر له سليم بضيق وقال بقله حيل 

+


=ما قلتش يا عم.... منها لله يارا اختي هي اللي عامله فيها كده..... انا لازما اقطع صحوبيتهم مع بعض 

+


ضحك يوسف وقال 

+


=والله يا ابني بتفهم.... عندها حق لسه البت في الكليه وبتدرس تتجوز ازاي 

+


نظر لهم عامر وقال بتهامك 

+


=فعلا عندها حق..... قال ايه احنا مش هنتجوز غير لما نخلص تعليم وكمان نشتغل.... يكون الواحد خلل  جنبهم 

+


ضحكه يوسف وقال بسخريه من شقيقه 

+


=يا عيني عليك يا موري.... خليك كده اجري وراها قلت لك كلم عمك جاد واقول له انك بتحب يارا

2


= دورررر فررررركه يا مينا

2


انتفضوا للمره الثانيه... عندما قال جمال هكذا وهو ينظر لعامر بحده... تعجب عامر من هذه النظره... اما جمال كان يظن الحديث  في البدايه على هذه الفتاه الاخرى.. ساره..... ولكن اتضح العكس..... حتى انه لم يستطيع ان يكتم هذه النيران التي انتشرت داخله قرب وجهه من عامر الذي تراجع تلقائيا عندما راى هذه النظره الحاده ثم قال لصديقه  

+


=ما تجريش وراها يا مينا عشان انا بجري في دمها

3


لم يفهم احد شيئا من هذه العبارة.... كاد عامر ان يتحدث ولكن قاطعه يوسف عندما قال بتوجس

+



        
          

                
=هو اللي انا فهمت صح.... انتم هتحششوا 

3


نظر له جمال وقال وهو يبتسم بجانب فمه 

+


=نبيه سيادة العقيد ....اه هنحشش... وانت اولنا 

+


وقف يوسف وقال بصدمه 

+


=انت مجنون يالا انا ظابط.... جايب حشيش وعايز تحشش قدامي 

+


ارتخى جمال في جلسته وقال ببرود 

+


= ظابط بره الباب ده... انما هنا تنسى نفسك وتنسى الدنيا حتى مراتك تنساها... فك يا جو وعيش اللحظه 

+


جلسه يوسف مره اخرى وقال بهم 

+


=فكرتني ليه بس... يا ابني ما ينفعش انا ظابط ازاي هحشش معاكم 

2


ابتسم جمال وقال ببساطه 

+


=والله الحشيش لو حرام ادينا بنحرقه.... ولو حلال ادينا بنشربه.... في الحالتين هنعمل دماغ 

5


ضحكوا الشباب... وقال سليم 

+


=لا اقتنعت ....بس انا مش معاكم انا مش بشرب سجاير اصلا 

+


وقف مينا وقال وهو يتوجه للداخل

+


=هنشوف دلوقتي...يا ابو عيون حلوه انت 

1


ضحكه الجميع.. نظرا جمال ليوسف عندما قال 

+


=انا نفسي اعرف بتتعامل مع حبيبتك ازاي يا جمال 
على طول رايق.... المرتبطين ما بيكونوش كده

+


ابتسم جمال... ورجع براسها للخلف نظر الى السقف واغمض عينيه وقال بهيام وهو يتخيل  يارا بطريقه حديثها الرقيق 

+


=دلوعتي دي مفيش منها.... بونبونايه متغطسه في نوتيلا.... ومتغلفه بكراميلا.... عود مفتري وجسم طري... والهزه.... يابا يابا.... حاجه كده زي الملايكه.. يا عيني.... يا عيني عليكي يا دلوووووعتي

4


قال اخر جمله بصوت عالي وهو يبتسم باتساع وهو على وضعه مغمض العينين ... فتح عينيه وتلاشت الابتسامه.... عندما راى يوسف ومينا يقفون امامه وينحنون عليه ويبتسمون ببلاها.... التفت الى الجانب اليمين راى عامر يسند راسه على كتفه وينظر له وهو يبتسم.... التفت الى الجانب الاخر ونظر لسليم الذي كان يبتسم بهيام مصطنع وهو يستند براسه على كف يده 

2


=في ايه 

+


اقترب منه مينا وجلس على ساقه وقال بحزن 

+


=بتحبي يا جمال.... وبنت الناس اللي جوه دي ذنبها ايه.... اللي في بطنها ذنبه ايه قووووول لي 

2


انصدم عامر ويوسف وسليم ونظروا لبعضهم بذهول... دفعه جمال مينا وقال ببرود 

+


=وانا ايش ضمني ان هو ابني 

+


قال مينا باستنكار 

+


=جمال انت بتتكلم بجد.... لا بجد مصدق نفسك انت اللي عملت فيها كده..... ولا انت ناسي ان هي دخلت البيت ده بنت بنوت.. وانت اللي فتحتها... انا هروح اجيبها عشان تشوف وساختك 

6



        
          

                
ذهب مينا ليجلب هذه الفتاه... وجمال كان يتابعه ببرود.... اقترب منه يوسف وقال بغضب 

+


=الكلام اللي قاله صاحبتك صح.....بجد انت تعمل كده يا جمال.... انا ما كنتش متوقع انك كده ابدا 

+


نظر له جمال وقال ببرود مستفز 

+


= انا ما رميتهاش في الشارع 

+


وقف سليم وقال باستنكار وعصبيه 

+


=انت بارد ليه كده.... لا وكمان بعد اللي عملته وخليتها حامل عايز...ترميها في الشارع .. لا والنصيبه انك مش معترف ان ابنك اخص عليك بجد يا جمال انت طلعت مقرف قوي 

+


نظر له جمال من اعلاه الى اسفله وقال ببساطه 

+


=انا مش عارف انتم مكبرين الموضوع ليه.... ايوه هي حامل بس انا مستني لما تولد واعمل تحليل عشان اعرف الواد مني ولا من مينا 

+


وقف عامر ببطء وقال بذهول 

+


=هو انتم الاتنين... كنتم

+


ابتسم جمال وقال باستفزاز 

+


=لا والله ما تشكش فينا.... هي اللي دنانه من الاوضه دي للاوضه دي.... واوقات هي اللي كانت بتغتصبنا 

5


=تعالي يا هانم شوفي الباشا اللي مش عايزاني ابوسك عشانه.... بيحب واحده تانيه

+


التفتوا الشباب لهذه الفتاه...ااا....اعععععع...... نعم فزعوا الشباب هكذا.... وقفزوا على الاريكه سريعا ومنهم من صعد.... على طاولة السفره مثل عامر عندما خرجت هذه ال... نظره جمال الى هذه ال... التي كانت مع مينا وقال وهو يبتسم باتساع 

+


=اقدم لكم.... سالي عشقي الاول 

3


ارتعش جسد سليم بقوه وقال وهو يشير على هذه الثعبان 

+


=تتتت...تعاااابن...تعاااببب....يامااامي

6


احتضنه يوسف بقوه وهم يقفون هم الاثنين على الاريكه... وقال وهو ينظر لهذا التعبان الضخم 

+


=تعبان ايه دي كوووبرا.... هي دي اللي حامل ..هي دي اللي كنا محموقين عشانها 

7


امسك عامر هذه الانتيكا الموضوعه على طاوله السفره الذي يقف عليها وقال بخوف وهو على وشك البكاء

+


=الله يسهل لك الحال لا تاذيني ولا اذيكي... انا لسه صغير على الموت... هي المدام حامل في الشهر الكام 

1


ضحكه مينا... على مظهرهم... واقترب جمال من سالي الثعبان.... سالي الثعبان ...طب يعني المفروض كنت راعيت مشاعري لما سميتها سالي... لا وحامل ومش معروف من مين...ااا...احيه... ده انا كمان حامل

10


امسك جمال سالي الثعبان ووضعه على عنقه امسك راسها داخل كف يده ثم نظر للشباب المرتعبه وقال ببساطه وكان من بيده عصا بلاستيكيه 

+


= بذمتكم الكيوت دي حد يخاف منها

+


نظر لها مره اخرى وقال بعد ان قبلها من فمها 

+



        
          

                
=دي العشق... حبيبي ده يا ناس.... ما بتشوفهاش دي لما بتبقى لابسه حاجه شفتشي.... ما يغركمش ان هي عريانه دلوقتي.. ده عندها هدوم كتير بس ما بتطيقش الحر عشان كده على طول عريانه  

5


نظره سليم ويوسف لبعضهم بذهول وعامر اغمض عينيه وفتحها مره اخرى..... حقا يا رجل.... انزلها جمال على الارض وقال بامر وهو يشير للداخل

+


=على جوه يا هانم.... وحسابنا بعدين عشان قلت لك مليون مره ما تطلعيش بالبوكسر قدام حد

2


نظره مينا للثعبان التي حقا توجهت الى الداخل وقال بضيق 

2


=ايوه يا اختي خشي جوه.. بتسمعي كلامه على طول انما انا... هرياني عضعضه  تقولش يا اخويا معجبه بفخادي

5


صرخه بالم.... عندما صفعه جمال على عنقه من الخلف نظر له قال جمال بوقاحه 

+


=وانت طالق فخادك علينا ليه.... لا وكمان لابس حاجه مغريه انت عايزه تشوف الشفايف دي 
وما تعضكش.... مش بني ادمه هي وعندها مشاعر واحاسيس.... مش عارف اعمل فيك ايه الصراحه 

2


ضحكوا الشباب بشده لدرجه انهم جلسوا في اماكنهم..... اقترب منهم جمال.... وجلسوا مره اخرى 
اما مينا توجه الى الداخل..... امسك جمال هذه الارجيله الصغيره... المصنوعه من برطمان زجاجي صغير.... وبها عصا خشبيه بدلا من الخرطوم.. وهذه الارجيله الصغيره تسمى ((كنشه))... امسك هذا الطبق المعدني الموضوع على الطاوله وبه بعض الاشياء البنيه.... وهذه هي المسمى ((بالفركه))

8


وضع القليل منها على هذا الحجر الموضوع داخل فتحه بالارجيله ... ثم امسك القداحه وقام باشعال هذه الاشياء البنيه الذي وضعها داخل الحجر وضع قرب فمه من هذه العصا الخشبيه وسحب هذا الدخان  داخل فمه.... وكانوا احفاد السيوفي يجلسون يتابعون ما يحدث امامهم بذهول اما العقيد يوسف كان جسده يهتز من الضحك المكتوب فبطبع هو يعلم هذه الاشياء جيده 

+


اتسعت عين سليم وعامر عندما خرج الدخان الكثيف من انف جمال نظر لهم وقال وهو يغمض نصف عين 

+


=بيووووور

3


ضحكوا الشباب واقترب منه سليم ثم جلس بجانبه وقال بفضول 

+


=يعني ايه بيور يا جمال 

+


ابتسم جمال وفعل مثل ما فعل مره اخرى وهو يقول 

+


=بيور يعني حاجه نظيفه.... الحشيشه دي بيور مش مخلوط معاها اي حاجه.... خد جرب

+


=لا يا عم انا ما ليش في الكلام ده 

+


هكذا اعترض سليم..... التفت الجميع عندما خرج مينا وهو يمسك بيده عدت صوت كبيره.... وهنا لا استطيع وصف ما حدث بعد ذلك....ساقول كلمه واحده فقط....هشششش.... ذيععععع

2


جنون.... لقد صاب الجنون احفاد السيوفي من كانوا يعترضون على شرب هذه الماده المخدره يتميلون الان ويضحكون بشده.... حتى عامر هذا الهكر الصغير 
((اتسطل على الريحه)).... كان يصور بهاتفه كل شيء.... وما يحدث الان راوه بقيه العائله... فالشباب كانوا يفعلون....اااااا

1



        
          

                
الوضع كالتالي.... سليم الذي تخلف عن سترته وايضا خلع حذائه.... واشمر قدم بنطاله.... كان يقف على السفره طاوله الطعام والى جانبه مينا الذي كان كما هو يرتدي الشورت القصيره المطبوع عليه شفايف حمراء... ظهر يوسف فجاه امام الهاتف.... وكان قد خلع قميصه ولفه حول راسه.... رفع جهاز التحكم امام فمه ثم قال وهو ينظر للهاتف 

+


=خش يا شاكوشه اجااااامد 

+


دخل شاكوش الجامد.... اقصد جمال.... الذي كان يفعل مثل يوسف تماما ...يعقد قميصه فوق راسه وكانه  يلف عامه... وكان ايضا يمسك بجهاز تحكم ويرتدي نظاره سوداء.... واشتغل الحشيش 

2


خش يا شاكوش يا جامد ...ارفضك يوه اوعدك ولا ايه نسيت خلاص حبى اللى كان نسيت خلاص ايام زمان زى الزمان مالكيش امان انا حلمى كان بيكملك وفر دواك احسن يا طبيب مين اللى قال فى دواك راح اطيب وفر دواك احسن يا طبيب مين اللى قال فى دواك راح اطيب وفر دواك احسن يا طبيب مين اللى قال فى دواك راح اطيب وفر دواك احسن يا طبيب....

7


هكذا كان يقول يوسف ويرد عليه جمال.... ثبتا عامر الهاتف على الاريكه وانضم اليهم.... وقف امام جمال ويوسف..... واصبحوا الشباب يتميلون ويضحكون بشده..... وجمال ويوسف يستندون بظهورهم في ظهر بعضهم وهم يرددون كلمات الاغنيه.... من يراهم هكذا لا يظن اطلاقا انهم اعداء.... حتى سالي انضمت اليهم.... مما جعل يوسف وعامر يصعدون بجانب سليم على السفره.... رفعها جمال ووضعها.... حول عنقه.... وتبدلت الاغنيه ... ((الى المجرونه الخشنه))... الشباب من خلفه على  السفره يتحركون يمين وشمال.... و جمال مندمج مع سالي.... التي بدات تلف حول جسدي وكانها تشاركه الرقص 

5


رايقه الست.... ساعه من الجنون.... والرقص والضحك والانبساط وقد نسى كل واحد منهم همه..... وها هم الان ينزلون من البنايه..... وتركوا مينا في الاعلى 

+


توجهوا هم الاربعه لسياره واحده وتركوا سياره سليم والدراجه الخاصه بعامر في الجراج الخاص بهذه البنايه..... تولى جمال  القياده... ويوسف بجانبه وسليم وعامر بالخلف.... فبعد هذا الجنون الذي حدث شرب كل واحد منهم قداح من القهوه حتى يستعيد ثباتهم... نظره يوسف لهم هم الثلاثه وقال 

+


=اوعى حد فيكم يقول ان احنا حششنا سياده اللواء يعلقنا على باب القصر بره

6


نظر له سليم سريعا وقال بتحذير 

+


=لا وحياه ابوك محدش يقول ده انا ابويا يعلقني بجد 

1


وضع جمال ذراعه على نافذه السياره واليد الاخرى على عجله القياده ثم قال وهو يبتسم بجانب فمه 

+


=مش عارف انت مكبرين الموضوع ليه.... هيعرفوا منين يعني.....ما فيش غير الصغير هو اللي ممكن يفتن علينا

+


نظر له سليم ويوسف بنظره حاده عقد عامر حاجبيه  واغمض عينيه وفتحها مره اخرى ومن الواضح انه لم يستعيد ثباته بعد ثم قال 

+



        
          

                
=يا جدعان  والله ما هقول لحد ما انا معاكوا 

+


تنهدوا الجميع بارتياح.... وتوجهوا الى القصر وهم لا يعلمون ان يوجد كارثه تنتظرهم هناك 

+


انفتح الباب الحديدي للقصر وتوجهوا الى الداخل... نزلوا من السياره وهم يتمازحون ويضحكون بشده 

+


ولكن تلاشت هذه الضحكه وابتلع يوسف وسليم لعابهم بارتباك.... وارتعشه جسد عامر تلقائيا.... عندما  راوا جاد السيوفي وراجح السيوفي يقفون هما  الاثنين بجانب بعضهم امام باب القصر ويضعون يدهم الاثنين خلف ظهورهم ومن خلفهم باقي العائله 

+


اغلق جمال هاتفه ووضعه في جيبه رفع بصره وراء الشباب على هذه الحاله... عقد حاجبيه والتفت الى الخلف وراى هذا المنظر او بالاحرى هذه النظره التي لا تبشر بالخير.... اوووووبا

+


قال جمال هكذا... نظر الى الشباب بطرف عينيه وقال بهمس وصل الى مسمعهم 

+


=على وضعكم عادي ما فيش حاجه..... هم تلاقيهم متعصبين عشان التاخير 

2


اقتربوا الاربعه.... والثلاث شباب يحاولون ان يبدو طبيعيين.... اما جمال لمحه يارا التي كانت تقف خلف والدها  وتبتسم بشماته علم من ابتسامتها ان يوجد شيء جليل...ولكن الابتسامه هذه جعلته يبتسم تلقائيا فهي كانت لطيفه وهي تنظر لاشقائها بخباثه وابتسامه كيديه

+


نظرت له يارا بالصدفه راته ينظر لها بهذه النظره الغريبه.... شعرت بالخجل كثيرا ليس من النظره فقط بل عندما تذكرت ما حدث بالامس بغرفه السباحه 

+


ابتسم جمال بجانب فمه عندما ادرك انها تذكرت هذه القبله.... اتسعت عينيها بخجل عندما لعق هذا الوقح شفاه السفليه بفجور وامتصها داخل فمه.... وكانه يقول لها  اني لازلت اشعر بمذاق هذه القبله داخل فمي.... نظره بعيدا عندما لعب حاجبه الايسر بمشاكسه.... لم يلاحظ احد كل ذلك لانهم حقا كانوا غاضبين.... رفع جمال يده ووضعها على عنقه.... وهو لا زال ينظر لها.... حول بصره ليوسف الذي قال لوالده بجديه زائفه 

+


=احنا اسفين ان احنا ما رديناش على اتصالاتكم.... بس بجد كنت مخنوق قوي ومش عايزه اكلم حد 

+


نظره جاد وراجح لبعضهم وقالوا في صوت واحد 

+


=امممم... مخنوق

+


قال سليم هو الاخر=وانا فضلت معاه خفت احسن يعمل في نفسه حاجه

5


قال جاد =ورايا يا ابو نفسيه منك ليه 

+


قال هذه الجمله وتوجه الى الداخل.... نظروا الثلاث شباب لبعضهم ثم توجهوا الى الداخل وكاد جمال ان يتوجه للملحق ولكن اوقفه راجح عندما قال وهو يرفع احد حاجبيه 

+


=الاستاذ رايح على فين

+


نظر له جمال وقال وهو يشير  على الملحق 

+


=هغير وانام... هو في حاجه ولا ايه 

+


ضحك راجح بتهامك وقال بسخريه 

+



        
          

                
=هتغير وتنام.... ادخل يا حيوان 

+


كاده جمال ان يعترض ولكن صمت عن الحديث عندما قال راجح بامر وهو يتوجه الى الداخل 

+


=وررررررايا

+


رفع جمال حاجبيه بذهول.... ضغط على شفاه السفليه بغيظ.... راى شمس تقف بجانب الباب من الخارج وتنظر اليه وهي تضع يدها على فمها ومن الواضح انها تضحك..... اقترب منها جمال وهو يضحك تلقائيا ثم قال 

+


=بذمتك ده واحد تتجوزيه.... ده عليه واحده يا اااابني تجيب الارض 

2


ضحكت شمس وضربته بخفه علي ذراعه وحركت شفتيها 

+


=بس يا ولا 

+


اقترب جمال براسه منها وقال وهو يلاعب حاجبيه 

+


=يا عيني يا عيني.... ما تطلقي منه واتجوزك انا اقسم بالله...اااه

+


ضحكت شمس بشده..... عندما رجع راجح فجاه وامسك جمال بعنقه من الخلف وقام بسحبه للداخل وهو يقول 

+


=تتتعالللل...... عايز تتجوز مراتي يا حيوووان

+


دفعه راجح باتجاه الشباب..... نظر له جمال ورفع  طرف شفاه العليه وقف باستقامه بجانب الشباب وقال وهو يعدل ثيابه 

+


=ربنا على الظالم والمفتري.....

+


=بتقول ايه يلا 

+


=بدعي على الظالم و المفتري انت ظالم ومفتري انت احسن الناس يا معلم.... سلك نيتك عشان مش سالكه نيتك بلاك 

+


حاول جاد وراجح الا يضحكوا.... مثلوا الجديه ثم قال جاد 

+


=قلت لي بقى كنتوا مخنوقين 

+


نظر له سليم ببراءه وقال بمسكنه 

+


=اه والله يا بوب

+


قبل ان يتحدث جاد مره اخرى... كانت الشباب تنظر ليارا بذهول ... عندما مرت من امامهم هم الاربعه ونظرت لهم بكيد وقالت وهي تحرك كاتفيها يمين ويسار 

+


=خش يا شاكوش يا جامد.... اضرب لك حجرين ولا نجيب جوبين 

+


انصدموا الشباب واتسعت عينيهم.... اما جمال كان يتابعها وهي تمر من امامه.... لم يكن يتابعها بل كان ياكلها بعينيه.... نزل بطرف عينيه الى خصرها وتذكر كيف كان يتمايل.... ضيق عينيه وقال وهو ينظر امامه 

+


=اوووووو..... يابا يابا 

1


بل وايضا اتسعت ابتسامته عندما...وقفت يارا امامهم ثم قالت وهي تضع يدها الاثنين في خصرها 

+


= انتم بجد حاجه مقرفه قوي ازاي تعملوا كده... ما فكرتوش بمرتاتكم.... بجد انتم  يييي اوووي

+


نظرت لجمال عندما قال وهو يبتسم 

+


=احنا ايه يا فندم 

+


=يييييي اوووي

+


=ييييي عليك يا جمال.... نسيت تليفوني عند مينا

+


قال جمال هكذا وهو ينظر الى الجانب الاخر ويدعي النسيان.... اما في الحقيقه هو كان يغازلها وهي فهمت ذلك لذلك تراجعت للخلف..... اقترب منهم راجح وقال وهو ينظر لهم 

+



        
          

                
=حشيش وخمره وكمان رقاصه 

+


نظروا الشباب لبعضهم بصدمه عن اي راقصه يتحدث واي خمور.... قال  يوسف بعدم فهم

+


=لا والله يا بابا ما كانش في رقاصه ...وبعدين انت عرفت ازاي 

+


اقتربت ساره هذه المره وقالت وهي تنظر لعامر بشماته 

+


=عامر كان بيصوركم ونزل ستوري على الوتساب

+


بلحظه كان الثلاث شباب ينظرون الى عامر بحاده وغضب.... قال جمال وهو يبرق عينيه 

+


=بقى كده يا صغير.... وحياه دلوعتي لاوريك 

+


نظر له راجح بجنون وقال وهو يفك حزام بنطره 

+


=انت بتهدده قدامي يا حيوان.... يا كلاب يا ولاد الكلاب ده انتوا يومكم اسووووود

+


=اجررررري يلاااااا

+


قال جمال هكذا.... وبلحظه كانوا الاربع شباب يركضون في بهو القصر..... وخلفهم راجح وجاد ايضا الذي خلع حزامه وانضم اليه.... ضحكت الفتيات وشمس وسما وايضا بسنت وضحكوا بشده على مظهرهم وهم يركضون خلف بعضهم 

1


صعدوا هم الاربعه على سفرة الطعام..... عندما لم يجدوا مهرب.... حاصرهم جاد وراجح من الجهتين 
وكانوا الاربعه يقفون في ظهور بعضهم ويحاولوا ان يتفادوا هذه الضربات..... قال عامر بصراخ 

+


=يا بابا والله انا ما شربت انا اتسطلت على الريحه بس....ااااه

1


صرخه متالما... عندما تلقى ضربه من الحزام الموجود بيد جاد.... وقال جاد بتهامك 

+


=يا فرحتي... واكس عليك وعلى اللي جابك يا ابن الكلب 

+


نظر له راجح وهو يلهث وقال وهو يرفع يده كي يحييه 

+


=الله يكرمك يا جاد مش عارف اودي جمايلك فين والله 

1


ضحك الجميع.... ثم قال جمال وهو يحاول ان يتفادى الضرب

+


=يا عم انا مال امي..... هم عيالكم ربوهم انا داخلي ايه.....ااااااه

1


هذه المره صرخ متالما.... عندما امسك به الثلاث شباب نظر لهم فقالوا هم الثلاثه في نفس واحد 

+


=وحياه ااااامك

+


ضحك الجميع حتى راجح وجاد الذين ضحكوا وجلسوا على الارض بتعب.... وضع جمال يده على ظهره وقال وهو يمثل الوجع 

+


=اه يانا ياما.... راحوا منكم لله ما كفكمش واخد رصاصه بسببكم لا وكمان بتضربوني.... ربنا يبتليكم بنصيبه 

+


=ولاااااااا

+


=يا ظلمه... ربنا يبتليكم بنصيبه يا ظلمه.... مش انتم خالص 

+


جلسوا الشباب على السفره.... ثم اقتربت سلمى من يوسف وقالت بعتاب 

+


=كده يا يوسف بتخوني مع رقاصه 

+


نظر لها جمال وقال وهو يبتسم ببلاها

+


=يعني هو لو كان خانك مع حد تاني عادي 

2



        
          

                
ضحك الجميع ووكزه يوسف في كتفه ثم نظر لسلمى وقال بعتاب مخفي 

1


=مش انا اللي اعمل كده يا سلمى ما كانش في رقاصه ولا حاجه 

+


قبل ان تتحدث سلمى اقتربت يارا وقالت وهي ترفع الهاتف في وجهه 

+


= احنا شفنا كل حاجه على فكره وكان في راقصه 

+


=راقصه...هههه..... الرقاصه بقت راقصه 

+


قال جمال هكذا وهو ينظر ليارا.... التي نظرت له بطرف عينيها وتجاهلته.... نظروا الشباب الى الفيديو فتحوا فمهم ببلاها وبلحظه كانوا ينفجرون هم الاربعه ضاحيكين ..... نظر الجميع لبعضهم باستغراب 
قال عامر بصعوبه من بين ضحكاته 

+


=رقاصه ايه...هههه.... ده  مينا صاحب جمال بس هو كان لابس شورت عليه شفايف حمراء.....هههههه

4


عقدت يارا حاجبيها ونظرت للهاتف بدقه.... ايقنت فعلا انه رجل....لوت فمها بطريقه لذيذه كادت ان تغلق الهاتف ولكن.... في ذلك الوقت ظهر جمال في الفيديو..... وهو يرقص مع سالي...... مما جعلها تبرق عينيها بشده...ووو.....عاااااااااا..... فزع الجميع من صرختها اما جمال ضحك بشده فهو كان يتابع نظرتها في الخفاء... وبالطبع علم لما صرخت 

2


مر الموقف بسلام.... اقترب راجح من جمال ثم قال 

+


= تعال معايا يا جمال عايزك في كلمتين 

+


عقد جمال حاجبيه باستغراب.... ولكن هز راسه وتوجه خلفه.... دخل جمال المكتب بصحبه راجح الذي اغلق الباب..... اقترب منه راجح ووضع يده حول كتفه نظر جمال ليده الموضوع على كتفه ثم نظر له..... توجهوا هم الاثنين وجلسوا على هذه الاريكه..... ولا زال راجح يضع يده على كتفه مما جعل الاخر يشعر بشيء غريب.... رفع بصره له عندما قال وهو يبتسم 

+


=بص يا ابني..ااا

+


يا ابني.... هذه الكلمه التي جعلت الاثنين يشعرون  باحساس غريب وانتابدهم رعشه خفيفه.... تحمح راجح ثم قال بعد ان استعاد ثباته 

+


=احم.... انت ما تصورش انا مبسوط قد ايه بوجودك معانا.... وده مش كلام.... انا بجد مبسوط بوجودك معانا.... البيت ده تقريبا من 28 سنه ما دخلتهوش الضحكه الصافيه اللي طالعه من القلب دي..... دخلت لما انت جيت هنا ياااا....يا ابني 

+


لثاني مره يشعرون بنفس الرعشه.... وجمال الوجه الحقيقي للعجمي كان ينظر اليه بدقه واهتمام.... ابتسم ابتسامه باهته... عندما قال راجح...يابني
ماده راجح يده في جيبه ثم اخرج مبلغ مالي وضعه داخل كف يده مما جعل جمال ينظر له بصدمه... ضغط راجح على المال بداخل كف يده وقال وهو يبتسم بحب حقيقي 

+


=ده مصروفك.... زيك زي بقيه الشباب..... كل واحد فيهم بيبقى ليه مصروف اسبوعي.... وانت زيهم خليهم معاك واصرف منهم ولو احتجت اي حاجه تيجي تقول لي مفهوم يا... ابني 

+


صمت... لم يستطيع ان يتحدث...... نظري لهذا المال الذي بيده.... هذا المال الحلال.... الذي اتى بعد جهده وتعب.... هذا المال المختلف عن امواله هو التي لا حصر لها التي اتت عن طريق الخطا.... لا يعلم لما لم يرفض بل قبض على المال ولاول مره يشعر انه حقا لديه اب.... رفع بصره ونظر لراجح الذي كان يتابع رد فعله بشفقه.... نظر له بصمت كثير من الصمت وهو يحدث نفسه داخليا.... هذا الرجل الحنون  عدوي 

1


اه لو تعلم اني عدوك الاول وعدو عائلتك.... يعطيني المال وياويني داخل  منزله.... تخشى جسده واتسعت عينيه عندما سحبه راجح داخل  احضانه.... وعانقه بقوه..... اغمض راجح عينيه ونزلت الدموع... دون اراده منه..... لم يكن يعانقه عناق عادي بل كان يضغط على جسده بقوه وكانه يريد ان يدخله داخل  ضلوعه..... هذه المره ولاول مره يظهر الجنرال ضعفه امام احد  غير جاد 

3


وجمال.... لا زال على حاله.... ارتعشه جسده عندما شعر بدموعه على كتفه... وكاد ضلوع ان تتحطم من شده العناق.... تجمعت الدموع في عينيه هو الاخر عندما شعر بان هذا العناق عناق ابوي.... عندما شعر بهذا الحنان الذي افتقده.... عندما شعر بالامان 
عندما شعر بالحمايه.... لذلك لم يستطيع ان يسيطر على ذراعيه عندما التفت حول راجح وبادلها هو الاخر العناق بشده.... وبكى هو الاخر.... باكو هما الاثنين.... بك الاب الذي انحرم من ابنه..... وبكى هذا الابن الذي انحرم من طفولته وعائلته.... وابتسمت هذه الام من بين دموعها.... هذه الامه التي كانت تقف بجانب الباب واستمعت ورات كل شيء 

1


واتسعت عيني يارا.... عندما رات هذا الهاتف الخاص بجمال.... موضوع على السفره.... فاقتربت منه عندما  اضاءت شاشته.... امسكت الهاتف وكادت ان تذهب الى جمال وتعطيه اليه.... ولكن اتسعت عينيها بشده ووضعت يدها على فمها عندما رات هذه الرساله التي ظهرت على الشاشه من الخارج... وهذه الرساله كانت من رقم مدون عليه ((مياده))... وكانت محتوى الرساله 

+


((انا نازله مصر بكره يا ريت تتكرم يا استاذ وتيجي تقابل امك في المطار يا رب كلامي ما يتنفسش يا فرانكا ساعتها هعرفك مين هي مياده محمد عبد الرحيم))

5


سقط الهاتف من يدها ونظرت باتجاه الغرفه الموجود بها جمال.... وعينيها متسعه بصدمه عندما ادركت شيئا ما... واوله ان جمال ليس يتيم... اما الشيء الاخر هو هذا الاسم... الذي جعلها تهمس بعدم تصديق 

7


=سيف 

9


.......

+

تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-
close