رواية صراع احفاد السيوفي الفصل العاشر 10 بقلم سالي دياب
بسم الله
+
...............
+
دخل جمال بصحبة عامر.... الى هذا العقار الفاخر ضغط زر المصعد.... نظر الى عامر عندما قال باستغراب من هذا المكان
+
=احنا جايين نعمل ايه هنا
2
ابتسم جمال ثم نظر الى المصعد مره اخرى وقال
+
=هعرفك على واحد صاحبي
2
ابتسم عامر وهز راسه..... توجهوا هم الاثنين ودخلوا الى المصعد...عندما انفتح.. ضغط جمال علي زر الطابق العاشر..... نظر بطرف عينيه الى عامر الذي كان يمرر اصبعه اسفل انفه.... نظر امامه مره اخرى وهذه المره حقا كانت ملامحه غير مفهومه
1
اخرج علبة السجائر الخاصه به.... ثم اخرج سيجاره وضعها داخل فمه سحب منها بشراسه ثم ظفر دخانها في الهواء....و قال لعامر دون النظر اليه
+
= عندك كم سنه
+
اغلق عامر هاتفه ثم وضعه داخل جيبه وقال وهو يبتسم
+
=بص انا كمان تلات شهور بالظبط هكمل ال 24
+
صغيره اليس كذلك يا...امم.... عجمي..... لم يجيب عليه.... التزم الصمت.... او بالاحرى كان يوجد صراع داخل عقله.... هو اتى الى هنا كي يتحدث معه لا يعلم لما.... ولكن يوجد شيء داخله يحدثه ان ينقذ هذا الشاب الصغير.... يريد ان ينقذه من هذه السموم الذي يتاجر فيها العجمي
2
انفتح باب المصعد... وخرجوا.. ثم توجهوا الى احد الشقق الفاخره.... عقد عامر حاجبيه بغرابه عندما اخرج جمال المفتاح الخاص بهذه الشقه مين جايبه و قام بفتح الباب.... دخل جمال ثم نظر الى عامر وقال وهو يشير براسه للداخل
+
=ادخل
+
ابتسم عامر ثم توجه الى الداخل وهو يمرر عينيه في جميع الاتجاهات... لمعت عينيه بالاعجاب عندما راى الاساسات الفاخره وايضا... فهذه الشقه راقيه مكونه من طابقين.... رفع يده وحك بها انفه... التفت الى جمال الذي كان يراقب.... حركت يده على انفه بملامح جامده..... مسح عامر وجهه ثم قال وهو يمرر يده على عنقه من الخلف
+
=امال فين صاحبك ده.... لو هتتاخر انا ممكن اروح وارجع لك تاني
2
اقترب منه جمال وهو ينظر اليه ببرود..... استغرب عامر هذه النظره.... كاد ان يتحدث ولكن....
+
=اهلا بالاستاذ اللي سايبني ... لوحدي مع المتوحشه دي...اا.... مين ده
1
التفت عامر رفع حاجبيه بذهول وابتسم ببلاها.... عندما راى هذا الشاب الذي كان ينزل من الدور العلوي.... وكان يرتدي شورت قصير اسود اللون ومطبوع عليه شفايف.... ولم يكن يرتدي اي شيء في الاعلى.... فقط كانت الوشوم محفوره على جزعه العلوي.... ومن الواضح انه كان يصبغ شعره
2
اقترب منهم مينا... نظر الى عامر من الاعلى الى الاسفل.... ثم نظر الى جمال وقال باستغراب
+
=مين العسل... وانت ازاي تجيب حد البيت من غير ما تاخد اذني... البيوت لها حرمه... ولا انت ناسي الاستاذ اللي عايشه معانا وبتمشي بلبوص في الشقه
4
ضحك عامر.... ثم قال باعتذار
+
=انا اسف.. بس هو اللي قال لي تعالى معايا... انا عامر راجح السيوفي
+
قال هكذا وهو يمد يده لمينا كي يصافحه.... و مينا اغمض عينيه وفتحها مره اخرى ثم قال ببلاها
+
=انت قلت مين
4
=عامر راجح السيوفي
+
اتسعت عين مينا وفتح فمه ببلاها.... التفت براسه ببطء ونظر الى جمال الذي كان ينظر اليهم ببروده... فهم جمال هذه النظره.... لذلك هزه راسه من الاعلى الى الاسفل بمعنى ... نعم ما سمعته صحيح
+
نظره مينا مره اخرى لعامر الذي تعجب من حالته مد يده سريعا وصافحه بحراره مبالغ فيها وقال بشر
+
=اهلا اهلا نورت يا غالي.. يا ابن الغالي.. مستنينك من زمان ده انت هتنبسط انبساط مع..العج
1
=روح استر نفسك يا ابو شفايف... واظن انا محذرك ما تمشيش كده قدامها
3
قاطعه جمال عندما قال هذه الكلمات.... ثم توجه الى غرفة المعيشه..... نظر عامر لمينا عندما قال بضيق من هذا البارد
+
=الواد ده بارد برود يا جدع تلاجه
+
=بتقول حاجه يا مينا
+
=حبيبي.... بقول هعمل لكم نسكافيه
2
ضحك عامر وتوجه للداخل بعد ان اشار له مينا بدخول.... جلس بجانب جمال ثم قال
+
=دمه خفيف قوي.... اسمه مينا صح
+
نظر له جمال وقال وهو يبتسم بجانب فمه
+
=اسمه مينا بطرس
+
نظر له عامر بذهول وقال بندهاش
+
=بجد.... هواا
+
=نصي المسيحي
2
قال جمال هكذا وهو يبتسم و ينظر في اتجاه مينا الذي كان يقف امامهم في هذا المطبخ ذو الطراز الايطالي.... التفت الى عامر مره اخرى عندما قال باعجاب من هذا التشبيه
+
=نصك المسيحي.... حلوه.... واضح انكم اصحاب من زمان
+
تبدلت ملامح جمال والتفت ونظر الى مينا ثم قال بنبره يبدو عليها الالم
+
=من واحنا عندنا تلات سنين.... فرقتنا الايام بس تقابلنا تاني.... 25 سنه صحاب.... شاف معايا كتير وهون عليا اصعب ايام حياتي.... عشان كده بقول لك ان هو نص التاني
4
اغمض عينيه كي يتخطى هذه الغيمه السوداء
فتح عينيه مره اخرى ...التفت براسه ببطء ونظر ليد عامر الموضوعه على كتفه.... رفع عينيه ونظر له راه يبتسم ابتسامه هادئه.... وقال بحب حقيقي
+
=انا مش عارف انت حصل معاك ايه..... بس بجد انا بعتبرك زي اخويا يوسف.... مش بس انا....في اليومين اللي قعدت معانا فيهم ... العيله كلها حبيتك يا جمال
بنعتبرك واحد منا.... عايزه اقول لك ان اللي حصل معاك مهما كانت بشعته ما يجيش ربع اللي والدتي عاشته
2
عقد جمال حاجبيه... نظر له باهتمام والتفت بجسده بالكامل له ثم قال بعدم فهم
+
=ايه اللي حصل لوالدتك
+
نظره عامر الى الارض وابتلع هذه الغصه المريره في حلقه ثم قال بحزن على والدته
+
= ماما كانت حامل... ف اخ اكبر مني.... كان في اعداء للعيله وخطفوا ماما وطنط سما.... كل اللي اعرفه ان ماما كانت حامل في الشهر السابع... الناس اللي خطفوهم.... قتلوا اخويا بطريقه بشعه... يوسف قال لنا ان فتحوا بطن ماما من غير بنج..
كانت بتصرخ من الالم ما شفقوش عليها.... طلعوا اخويا من بطنها وهو حي وقتلوه بكل دم بارد
والله اعلم عمله في ايه تاني.... بس اللي عرفت ان هم ما لقوش جثته.... ماما قعدت خمس سنين على الكرسي المتحرك ما بتتحركش.... وصوتها راح وبقت خرسه من يوميها.... بابا اخدها وسافر بره وعالجها ورجعت تمشي تاني.... بس صوتها ما رجعش لحد دلوقتي... انا اتولدت لقيت والدتي كده.... حتى شهد لما جينا على الدنيا كانت ماما مش بتتكلم.... تعرف يا جمال.... ماما عايشه بالمهدئات... بتاخد حبوب مضاده للاكتئاب.... كل يوم لازم تدخل اوضة سيف وتقعد فيها بالساعات ... سيف مات ومحدش شافه ولا حتى ماما... بس ليه اوضه خاصه في القصر وكانه عايش معانا ... ماما لحد دلوقتي رافضه تصدق انه مات.... انا وشهد اصغر من سيف.... بس ماما ما نسيتوش
وما افتكرش ان هي هتنسى.... انا عمري ما شفت امي بتضحك او حتى لابسه... الوان عاديه زي اللي احنا بنلبسوها.... بس هي على طول لابسه الاسود والغوامق ..
4
رفع عينيه الباكيه ونظر لجمال واكمل بالبكاء
+
=اوقات بحس ان امي مش عايشه معانا.... عمرها ما قصرت معانا في حاجه وبتحبنا واحنا عارفين ده
بس امي عايشه على امل ان سيف هيرجع.... لحد دلوقتي مش راضيه تقتنع ان ابنها اللي ما شافتوش مااات
2
قال عامر هكذا ووضع يده الاثنين على وجهه وبكى بحرقه والكثير من الالم على ما عاشته والدته والذي تعيشه حتى الان ...اقترب منه مينا الذي استمع لكل شيء جلس بجانبه وعانقه حتى يهون عليه....ولكن عينيه معلقه على هذا الذي اصبحت ملامحه...ااا
+
هل تعلمون عندما تكون المياه تغلي وتتاكل بشده على نيران ملتهبه..... او تعلمون الحمم البركانيه التي تخرج من بركان ثائر..... كل ذلك قليل على ما يشعر به جمال..اا... لا لا هذا ليس جمال
2
النظره الخاليه من الحياه وهذه الملامح القاسيه وعندما يحني راسه للجانب هكذا يكون هذا
ال..ع..ج..م...ى....نعم.... العجمي
+
العجمي التي نزلت هذه الكلمات على اذنه جعلته يشعر بنيران اكلت احشائي..... العجمي الذي اهتز جسده بقوه من شدة الغضب.... كل كلمه سمعها كان يتخيلها على هذه السيده الحنونه الذي علم لما هذا الحزن داخل عينيها.... تخيلها وهي تصرخ.... تخيلها وهي تستغيث.... والان
2
اغمض عينيه وحرك راسه ببطء.... يمين ويسار وهو يتخيل ما سيفعل....
+
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
+
الان.... راجح وجاد في غرفه المكتب الموجوده داخل القصر وكان يقراون هذه المعلومات الموجوده بهذا الملف...وهذه كانت معلومات عن
+
جمال مصطفى احمد السيد عرفه شاب نشا في المنصوره كان يعمل ميكانيكي سيارات توفي والديه بعد ان انهار المنزل الخاص بهم عليهم... واخراجهم من تحت الانقاض متوفيين... وجمال هو الوحيد الذي نجا من هذا الحادث المؤلم.... يبلغ من العمر 28 عام
+
امسك راجح شهاده الميلاد الخاصه بجمال.... نظره الى اسم الام الذي كان... زينب كمال ناصر
+
اغمض عينيه وتنهد بقوه القى هذه الاوراق على المكتب ثم نظر الجاد الذي كان يمسك هذه الهاويه وقال
+
=زي ما قال بالظبط اهله ماتوا وهو صغير.... الفيش بتاعه نضيف ما عندوش اي سوابق
+
وضع جاد الهويه من يده وقال بياس
+
=فعلا... مسكين انحرم من اهله سن صغير... كنت اتمنى ان يكون اا
+
=يكون سيف
+
نظر له جاد بحزن.... وتهرب راجح من هذه النظره توجه الى النافذه وقف امامها وقال بنبره حاول ان تكون طبيعيه
+
=ابني مات يا جاد... مش عارف احنا بندور على ايه وليه اصلا عاطيين نفسنا امل على الفاضي سيف مات والموضوع ده انتهى من زمان
+
=انت خايف يا راجح
4
التفت له راجح ونظر له باستنكار مما يقول.... وقبل ان يتحدث ... قال جاد الحقيقه الذي يحاول ان يتجاهلها
+
=انت خايف يا جنرال... خايف من المواجهه.... ابنك لو طلع عايش هتقابله ازاي ولا هتقول له ايه.... وانت السبب في اللي حصل له.... مش ده اللي انت خايف منه.... الذنب اللي انت محمله لنفسك... اللي مش راضي تقتنع لحد دلوقتي ان اللي حصل كان قضاء وقدر.... ده اللي انت خايف منه يا جنرال... بس مش خايفه لو شمس عرفت انك كنت عارف ان ابنكم عايش كل السنين دي ومخبي عليها ايه اللي هيحصل
قلت لك تقول لها ان ابنها عايش ما سمعتش كلامي
1
اقترب منه راجح وقال بانفعال
+
=اقول لها ابنها عايش ازاي.... اززززاي فهمني... اقول لها ان انا شفت ابنك من 28 سنه... كان لسه طفل رضيع... شفته عايش.... اقول لها ان بنت الكلب دي خدته وهجرت بره البلد وما عرفتش اوصل لها لانها غيرت اسمها.... اقول لها شيرين خدت ابنك وخرجت بيه بره البلد.... ولا اقول لها مياده محمد عبد الرحيم
اقول لها ايه يا جاد.... ما تقوليش ما لكش ذنب في اللي حصل.... الذنب كله عليا من البدايه.... اغتصبتها بطريقه بشعه.... خليتها تحمل مني بالاجبار.... وخدوا ابني منها بالاجبار... كل ده حصل وانا عقيد في الجيش.... انا بحررررررس البلد....بحمي الوطن ..ما عرفتش احافظ على مراتي وابني.... وتقول لي ملكش ذنب...
9
القي جسده على الاريكه باهمال واكمل ببكاء نعم الجنرال يبكي
+
=من يوم ما شمس دخلت حياتي وهي ما شافتش يوم معايا عدل.... 29 سنه مراتي ما شافتش فرح فيهم امها ماتت بسببي.... عاشت اسود ايام حياتها معايا يا جاد... وانت تقول لي ما لكش ذنب
6
اقترب منه جاد وجلس بجانبه.... لا يعلم ماذا يقول هو محق في كل شيء.... فشمس حقا عانت وكثير هذه الطفله التي منذ ان كانت في 18 من عمرها لم تتذوق طعم الفرح.... نظر له وكاد ان يتحدث ولكن التفت هم الاثنين سريعا للباب عندما استمعوا لهذه الضجه التي تاتي من الخارج
3
نظروا الى بعضهم... ثم وقفوا سريعا وتوجهوا الى الخارج... كاد ان يخرجوا من الغرفه ولكن انصدموا عندما راوا يارا تقف بجانب الباب.... ابتلعت يارا لعبها بارتباك... وهم نظروا الى بعضهم ثم نظروا لها بتوجس قالت يارا بارتباك
2
=يوسف وسلمى بيتخانقوا...اا... انا جيت عشان
+
اغمض راجح عينيه.... وتنهد جاد بارتياح... فهي لم تستمع لحديثهم.... وضع جاد يده على وجنتها وقال
+
=روحي يا حبيبتي على اوضتك و ما تشغليش بالك ماشي يا روح بابي
+
هزت راسها... تركها جاد وذهب... اقترب منها راجح وطبع قبله على راسها ولحق بجاد
+
ابتلعت يارا لعابها بصعوبه... ثم التفتت ونظرت لهذه الاوراق الموجوده على المكتب نظرت باتجاه والدها وعمها تجمعت الدموع في عينيها وهمست بعدم تصديق
+
=سيف... عايش
2
بالاعلى بالجناح الخاص ليوسف وزوجته سلمى.. كان الوضع حقا كارثي.... فسلمى كانت تمسك بيدها هذه الاوراق وتصرخ بيوسف
+
= تلات سنين بتكدب عليا يا يوسف
+
دخلت شمس وسما وبسنت وايضا الفتيات.... نظر يوسف الى سلمى وقال حتى يهدئها
+
= خلينا نقعد ونتكلم بهدوء
+
ابتعدت عنه وصاحت به قائله
+
=نتكلم بهدددددوء.... بعد ما اكتشفت ان انت بتخدعني تلات سنين مفهمني انك ما بتخلفش وطلعت مزور التحاليل وفي الاخر عايزه نقعد ونتكلم بهدوء.... لا يا سيادة العقيد
+
=في ايه يا ولاده .....صوتك عالي ليه يا سلمى
+
قال جاد هكذا.... وهو يدخل الغرفه ومن خلفه راجح وسليم.... نظرت بسنت الى الفتيات ساره وشهد وقالت بامر
+
=روحي على اوضتك انتي وهي
+
نظروا الفتاتان لبعضهم....وخرجو من الغرفه.... اقترب يوسف من سلمى وقال وهو يحاول ان يضع يده على ذراعها
+
=اهدي يا حبيبتي وانا هفهمك على كل حاجه
+
دفعت سلمى يده وقالت بجنون
+
=ما تلمسسسسنيش.... ابعد عنننننني
+
اقتربت منها شمس وامسكتها من ذراعها حتى تهدئها اقترب منها راجح وجاد وقال راجح بهدوء
+
=يا بنتي اهدي بالراحه ايه اللي حصل لكل ده
+
نظرت سلمى لهم وقالت ببكاء
+
=يوسف كان مفهمنيني ان هو ما بيخلفش....تلات سنين معيشني في الخدعه دي.... من كم يوم قررت اني اعمل التحاليل تاني من وراه.... عشان كل اما افتح معاه الموضوع ده يتعصب ويزعل بحجه اني بجرح له رجولته.... طلعت التحاليل سليمه وما فيهاش اي حاجه ولما واجهته ما انكرش... طلع مزور التحاليل الاولانيه.... تلات سنين معيشني في نار وانا عشان بحبه استحملت وقلت مش فارق معايا الخلفه انت كفايه عليا بس طلع بيخدعني
2
انهت حديثها وارتمت داخل احضان شمس وبكت بقوه... نظر الجميع ليوسف الذي كان ينظر الى الارض بضيق... اقترب منه راجح وقال بعدم فهم
+
=اللي مراتك بتقوله ده صح
+
نظره له يوسف وقال مبررا
+
=يا بابا انا..اا
+
=صح ولا غلط.... مش عايز رد اكتر من كده
+
نظر يوسف الي الارض.... ففهم الجميع ان حديث سلمى صحيح التفتوا الى سليم الذي اقترب سريعا ووقف بجانب يوسف وقال مدافع عنه
+
=ايوه يوسف عامل كده.. بس اسمعوه الاول هو عامل كده ليه
+
اقتربت سما من ابنها وقالت باستنكار
+
=انت كنت عارف
+
هذه المره تكلم جاد وهو ينظر لابنه بتهامك
+
=اكيد ما البشوات ما بيخبوشوا على بعض حاجه
+
مسحت سلمي دموعها ثم ابتعدت عن شمس قليلا وقالت بنبره خاليه
+
=طلقني يا يوسف
+
نظرا الجميع لها بصدمه وقبل ان يتحدث احد كان يوسف يتخطى الجميع ويمسك بها من ذراعها بقوه ويقول بغضب
+
=انتي اتجننت طلاق ايه.... قلت لك نتكلم بالراحه وهفهمك على كل حاجه.... بس انت ما صدقت الكل يتلم... انا مش عايزه اخلف دلوقتي ايه المشكله
+
سحبه راجح بعيدا عنها وقال بغضب
+
= ما فيش مشكله يا استاذ بس ده مش قرارك لوحدك دي شركتك في كل حاجه يعني تاخد رايها قبل ما تعمل حاجه زي كده
+
سحبه يوسف ذراعه من يد والده ولاول مره يتكلم بهذه النبره مع راجح او بالاحرى لاول مره يتكلم يوسف عن شيء يؤلمه لذلك اخرج ما بقلبه
+
=انا مش عايزه اخلف....اخلف ازاي وانا مطارد من واحد مجرم.... حياتي على كف عفريت ممكن اموت في اي لحظه استنى لحد ما مراتي تحمل وتتخطف ويقتلوا ابني قبل ما يجي على الدنيا زي ما حصل مع اخويا ولا استنى مراتي لما تترمااا
2
شهق الجميع بصدمه.... والتفت وجه يوسف الى الجانب الاخر بعد هذه الصفعه العنيفه الذي تلقاها من والده.... لم ينظر اليه..و لم ينظر الى احد بل ترك الغرفه وذهب... ركضت خلفه شمس وسليم....
+
اقتربت بسنت من راجح وقالت بعتاب
+
=ليه كده... ده انت اول مره في حياتك تعملها ليه ما استنتش نفهم منه عمل كده ليه
+
لم يجيب عليها كان ينظر امامه بصدمه من فعلته.. ولكن هو اب وما تفوه به ابنه جعله يتالم ليس مره واحده ثلاث مرات.... مره عندما ذكره بما حدث... وتالم عندما راى هذه النظره داخل عين زوجته
وتمزق قلبه... عندما تخيل انه من الممكن ان يفقد طفل من اطفاله مره اخرى
+
خرج يوسف من القصر... كاد ان يتوجه لسيارته... ولكن امسكت شمس بزراعه التفت لها ونظر لها بعيون باكيه هنا وادرك ما قال لم يجرؤ على التحدث معها... ابتعد عنها وفتح الباب سريعا ولم يهتم لترقاتها على زجاج السياره وانطلق بسرعه جنونيه
+
اقترب سليم سريعا من شمس وضع يده على كتفها وقال حتى يهدئها
+
=ما تخافيش انا هروح ورا
+
ركض سليم... الى سيارته فبعضها سريعا وصعدها سريعا وانطلق خلف يوسف
+
وقفت شمس تنظر في اثرهم بقلق ووضعت يدها على قلبها وطبطبت عليه وكانها تقول له لا تحزن سياتي الفرح قريبا
+
نزلت دموع يارا التي كانت تقف خلف شمس تماما نزلت دموعها حزنا على هذه السيده التي لا تعلم حتى الان انا ابنها على قيد الحياه.... لا يا صغيره هي تعلم فقلب الام لا يخيب ابدا
3
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
+
هدا عامر وهدات الاجواء... اخذ مينا يمازحهم حتى يخرجون من هذا الجو الكئيب.... وهاهم الان يجلسون يتمازحون... نظره جمال الى عامر وقال
+
=انت بتحب اهلك يا عامر
+
نظر له عامر وقال وهو يبتسم
+
=طبعا في حد يكره اهله
+
أبتسم جمال وقال بتهمك
+
=اكيد طبعا ما فيش حد بيكرهها اهله
+
نظر له مينا بحزن فهو يعلم هذه النبره جيدا....قال جمال
+
=ولما انت بتحب اهلك ليه عايز تاذيهم وتحسرهم عليك
+
نظر له عامر بارتباك وعدم فهم.. تغيرت ملامح جمال واصبحت قاسيه وقال من بين اسنانه
+
=ما فكرتش في امك اللي انت بتقول قلبها محروق لحد دلوقتي على ابنها...مفكرتش لو حصل لك حاجه ممكن يحصل فيها ايه.... ما فكرتش في ابوك ومنصبه
بلاش كل ده ما فكرتش في نفسك... انت رخيص قوي كده يااااالا
+
وقف عامر وقال بانفعال
+
=انت بتقول لي انت اتجننت
+
وقف جمال ودفعه مره اخرى على الاريكه كاد عامر ان يقف ولكن انحنى عليه جمال وامسكهو من ذراعيه وقال بنبره قاسيه وهو يضغط على ذراعيه
+
=بتشم لييييييه ....ناقصك ايه انت عشان تشم بتهرب من ايييييه...رررود
+
انصدم عامر مما قال.... كيف علم ذلك.... سحبه جمال وقال هذه المره بنبره متالمه
+
=ليه تعمل في نفسك كده يا عامر... ايه اللي وصلك للحاله دي... امك ذنبها ايه تتقهر عليك... امك دي المفروض يتعمل لها تمثال.... واحد غيرك كان بيتخدر
وامه كانت بتحط له الحاجات دي في الاكل والشرب
ليييه... ليه يا عامر
2
بكى عامر بقوه ولم يستطيع أن يتحدث.... سحبه جمال وعانقه بقوه..... تشبث به عامر وقال بانهيار
+
=حاولت وما عرفتش ابطل.... ساعدني يا جمال ابعدني عن الحاجات دي.... ما تسيبنيش يا اخويا
4
نزلت دمعه من عين..اممم.... لن اقول جمال ولن اقول العجمي ولن اقول فرانكا... ساقول بكى الطفل المدفون داخل هذا المتجبر القاسي عانقه بقوه اكبر وقال بالم
3
=مش هسيبك... هبعدك عنها... هترجع زي الاول واحسن
+
ابتعد عنه عامر وقال بامل
+
=يعني انا ممكن ابعد عن الحاجه دي... في واحد صاحبي قال لي ايه اللي بيمشي في السكه دي صعب انه يرجع منها
+
رفع جمال يده ومسح لعامر دموعه وقال بوعد
+
=صعب انك تبعد عنها مره واحده... بس انا هخليك تبعد عنها من غير ما تحس.... من غير ما حد يعرف وانت ما تقولش لحد نهائي.... انت بقى لك قد ايه بتتعاطى
+
=اربع شهور
+
اقترب منهم مينا الذي كان يتابع رد فعل صديقه بذهول ولكن شعره بشيء غريب يحدث مع جمال لذلك فضل الصمت... وضع يده على كتف عامر وقال بمزح
+
=اربع شهور... لا حالتك مش ميؤوس منها
2
نظر له عامر وابتسم... مد يده داخل جيبه واخرج هاتفه عندما شعر باهتزازه فتح الخط عندما راى اسم شقيقه وضع الهاتف على اذنه وكاد ان يتحدث ولكن صمت عندما استمع لصوت شقيقه
+
=انت فين يا عامر
+
قال عامر باستغراب من نبرد صوته
+
=انا وجمال عند واحد صاحبه... مالك يا يوسف صوتك مش كويس
+
سحبه سليم سحبه سليم الذي كان يجلس بجانب يوسف الهاتف ثم وضعه على اذنه وقال
+
=يوسف وسلمى اتخانقوا... هو كان عايز يكلمك ويقول لك ان لو حد رن عليك من البيت قول لهم ان احنا مع بعض... عشان انا قلت لهم ان احنا معاكم هنتغدى بره احنا الاربعه
+
سحبه جمال الهاتف من عامر عندما استمع لحديث سليم وضع الهاتف على اذنه وقال
+
= سولي انت هتكدب... الكداب بيخش النار
2
ضحك سليم وايضا يوسف الذي استمع لحديث جمال امسك الهاتف وقال وهو يبتسم
+
=امال هنعمل ايه يا ابو العريف احنا مش عايزين نروح البيت دلوقتي
+
جلسه جمال على الاريكه وقال
+
=في حل ابسط يا فكيك تجيبوا اكل وتيجوا نتغدوا هنا.... كلنا مع بعض
+
ضحك يوسف وقال=ماشي تحبوا تاكلوا ايه
+
=يا عم جيب اللي تجيبه
+
اغلق الخط... ووضع الهاتف بجانبه... وقف ثم توجه الى الداخل.... وهو يقول لعامر
+
=خد راحتك يا عامر.... افرك يا مينا لحد ما الشباب تيجي
+
نظره عامر لمينا وقال بعدم فهم
+
= هتفرك ايه يا مينا
+
ابتسم مينا وقال بفخر مصطنع
+
=حشيش انا احسن واحد فيك يا مصر اعمل فركه
3
دخل جمال الغرفه.... واغلق الباب جيدا ... توجه الى الخزانه الموجوده بالغرفه فتح احد الدولف... ابعد الملابس....سحب احد الرفوف الخشبية للخارج قليلا ثم ابتعد وبلحظه كانت تنشق هذه الخزانه لنصفين ويظهر من خلفها هذه الغرفه السريه
+
توجه الى الداخل واغلقت الخزانه مره اخرى.... وضع يده الاثنين في جايب بنطاله ونظر لهذه الشاشات التي كان يعرض عليها ما يحدث داخل واقرا العجمي اقترب من هذا المقعد الموجود بنصف الغرفه وجلس عليه برياحه.... امسك هذا الهاتف الموضوع بجانب المقعد... ضغطه على بعض الارقام ثم قال بالايطاليه
+
=اشتقت اليك
+
.....=حقا....ههه..... ماذا تريد يا صغيري
+
ابتسم جمال وقال
+
=لم اعد صغير بل اصبحت العجمي يا كولونير
+
ضحك الطرف الاخر وقال
+
=ستظل صغيري يا عجمي.... من قام بازعاجك... اقسم لك اني ساحرق العالم لاجلك يا صغيري
+
ابتسم جمال وقال وهو ينظر امامه بقوه
+
=لا يجرا احد على العجمي ياكلونير.... هذه المره يوجد شخص عزيز علي فقد طفله بطريقه بشعه اريد ان اعلم ان كان هذا الطفل على قيد الحياه ام ماذا
1
قال الكولونير=لا مشكله.... فقط اريد الوقت والتاريخ ومكان الجريمه.... اسبوع واحد فقط ويكون بيانات الطفل لديك... فقط اعطيني اي شيء كما تقولون انتم بالمصري ((اديني طرف الخيط))
2
ابتسم جمال وقال= سارسل لك البيانات عندما احصل عليه
+
ضحك الكولونير وقال = من الواضح انه شخص عزيز عليك يا عجمي.... ساعمل جاهدا على هذا الموضوع صدقني ان اذاك اي شخص ساحرق العالم ليس مصر فقط صغيري
2
ضحكه جمال وقال بالمصري= الي شوفك وانت بتتكلم كده يقول ان انا ابنك بجد.... ما كانش مره انقذتك فيها من الموت.... هتولع في العالم وفي مصر كمان كتير عليا كده يا كولونير
+
ضحك الكولونير وقال=انت لا تعلم معزتك لدي صدقني ان حدث لك اي مكروه... ساتي في اول طائره وساجعل مصر دمار.... وساخذك وارجع بك الى ايطاليا.... عوده الاتصال بي يا صغيري الى اللقاء
+
اغلق الكولونير الخط.... بعد ان قال انه سيهبط بطائرته على مصر ويجعلها دمار...اخخخخ
sorry يا كولونير... جيت اعطس طلعت شخره بالغلط.... ابووو فياااض... الحديده... ليه يا سالي
5
هات الحديده يا ولدي هات خلينا نقضوا على الناس العاهات.... يفكرونا ريحنا واحنا احنا كما احنا
2
يتداعون الفخر والاعتزاز ويسقطون بلا حراك تحت اقدام الحضارة المصرية القديمة....ووو...هششش
9
.......