اخر الروايات

رواية سديم والادهم العنيد الجزء الثاني الفصل العاشر 10 بقلم دينا اشرف

رواية سديم والادهم العنيد الجزء الثاني الفصل العاشر 10 بقلم دينا اشرف


                                    
إذا إحتشمت النساء .. خجلت أعين الناظرين
وإذا غض الرجال أبصارهم .. احتشمت النساء خجلاً.

+


لما مرضت فاطمة بنت رسول اللهﷺ رضي الله عنها مَرَضَ الموت الذي توفيت فيه .. دخلت عليها «أسماء بنت عميس» رضي الله عنها تعودها وتزورها..

+


فقالت «فاطمة» لـ «أسماء» والله إني لأستحيي أن أخرج غدا (أي إذا مت) على الرجال فيرون جسمي من خلال هذا النعش.

+


وكانت النعوش آنذاك عبارة عن خشبة مصفحة يوضع عليها الميت ثم يطرح على الجثة ثوب... ولكنه كان يصف حجم الجسم.

+


فقالت لها «أسماء» أو لا نصنع لك شيئاً رأيته في الحبشة، فصنعت لها النعش المغطى من جوانبه بما يشبه الصندوق ودعت بجرائد رطبة فحنتها ثم طرحت على النعش ثوباً فضفاضًا واسعًا فكان لا يصف
فلما رأته «فاطمة» قالت لـ «أسماء»: سترك الله كما سترتني

+


سبحان الله تستحيي وهي ميتة مكفنة في خمسة أثواب!

+


ماالذي سيظهر منها، ومن الذين سيحملونها .. وهل هو موقف فيه فتنة ؟!

+


لله درُّها تستحي وهي ميتة ..

+


فما بال الأحياء لا يستحون 
فكم من شفّ حجابها أو أخرجت خصلتها وخصّرت العباءة .. وتكسرت في مشيتها وعلت ضحكاتها وفاحت رائحة عطرها .. ومات حياءها.

+


بل أين من تقول للمحتشمات إنهنّ معقدات، فهل فاطمة معقدة ؟! إذا كانت معقدة فهنيئاً للمعقدات .

+


لأن الله سبحانه وتعالى قد أرسلَ ملكاً من الملائكة لمحمد صلى الله عليه وآله وسلم برسالة عظيمة ..
وبشارة من أعظم البشارات ..يقول فيها سبحانه : 
” بشِّر فاطمة أني كتبتها هي سيدة نساء أهل الجنة ”
[ صححه الألباني ]

+


قال عليَُه الصلاة والسلام 
( الحياء لا يأتي إلا بخير )

+


Dina ashraf 💜

+


ادهم ،، مالك ياسلمي بتصوتي ليه 

+


سلمي بفزع ،، مالها سديم انت شايلها كدا ليه 

+


ادهم ،، ياشيخه خضتيني بنتك نايمة مش اكتر وانتي عارفه ان بنتك بتموت في النوم 

+


سلمي خدت نفس ،، كويس انا خفت لما لقيتك شايلها كدا 

+


ادهم ،، لا متقلقيش هطلعها اوضتها وانزلك 

+


سلمي ،، ماشي ياحبيبي اوضتها اول اوضه جمب الطرقه الباب بتاعها لونه بينك 

+



      
ادهم ،،، تسلمي ياغاليه 

+


ادهم طلع فوق ووصل عند اوضه سديم وفتحها ودخل بيها 

+


ونزلها علي السرير بهدؤ وقلع ليها الشوذ والجاكت اللي لبساه وملس علي وشها بحنان 
وطلع بره وقفل باب الاوضه براحه ونزل 


+


ادهم ،، فين ياماما بابا وسليم 

+


سلمي ،، بابا راح الشغل وسليم كمان وزمانهم جيين 
بس انت ليه معرفتناش انك جاي النهارده 

+


ادهم ،، نسيت بصراحه اقولكم 

+


سلمي ،، الجماعه عاملين ايه 

+


ادهم ،، كويسين بيسلمو عليكي 

+


سلمي ،، الله يسلمهم 

+


ادهم ،، هطلع انا انام شويه ولما سليم ييجي خليه يصحيني 

+


سلمي ،، طب استني تاكل حاجه 

+


ادهم ،، لا ياماما انا هموت وانام يلا ياحبيبتي هطلع انا 

+


سلمي ،، اطلع ياحبيبي 

+


ادهم طلع فوق وقلع هدومه وفضل باالبنطلون بس ونام جمب سديم وهو تعبان وحاسس بصداع رهيب 




+


Dina ashraf 💜

+


سليم ،، ايوا يافندم بس اشمعنا اخترت ماهي معايا انا ممكن اخلص المهمة دي لوحدي 

+


اللواء ،، انت هتعترض علي كلامي ولا ايه ياحضره الظابط 

+


سليم ،، مش بعترض يافندم ولا حاجه بس انت عارف مبحبش ادخل مهمة وشايل هم حد معايا 

+


اللواء ،، تشيل هم مين هو انت واخد بنت اختك دي ظابط زيك زيها 

+


سليم بضيق ،، طيب يافندم التنفيذ امتا 

+


اللواء بكره بليل هتروح انت وماهي علي المينا هيكون ميعاد التسليم لازم تكونو حزرين عشان مش يشكو في حاجه وتهجمو عليهم 

+


سليم ،، انا هروح انا وماهي بس ولا لازم القوات 

+


اللواء ،، لا لازم تاخد القوات دي عصابه كبيره واكيد هيحصل اشتباك 

+


سليم ،، تمام يافندم هستاذن انا 

+


اللواء ،، ماشي ياسليم ربنا معاك وخلي بالك من نفسك ومن زميلتك 

+



        
          

                
سليم ،، انشاء الله يافندم 

+


عن اذنك 

+


خرج سليم وهو مدايق اووي 

+


علي ،، مالك ياكبير 

+


سليم ،، اكيد عرفت باالمهمة 

+


علي ،، اها عرفت 

+


سليم ،، عرفت ليه اللواء خلي ماهي تيجي معايا 

+


علي ،، ممكن عشان تبقا بنت اخته مثلا 

+


سليم ،، وانا مالي انا بنته ولا بنت اخته انا رايح اتفسح دي لسه مش اوي في الشرطه 

+


علي ،، ياعم متقلقش هي ادربت كويس وخير باذن الله روق انت كدا دا انت عريس وداخل علي فرح 

+


سليم بسخريه ،، عريس قال عريس مع وقف التنفيذ 

+


علي ‏،، متستعجلش ياكبير علي الهم هتتجوز يعني هتتجوز 

+


سليم ،، اطلع منها انت بس وهي هتظبط 
انا راجع البيت خلصت شغل 

+


علي ،، تمام انا لسه قدامي كام قضيه كدا هخلصهم واخلع عشان مراتي وحشتني 

+


سليم ،، انت عيل بارد يلا راعي ان مراتي في بلد وانا في بلد 

+


علي بضحك ،، صعبت عليا 

+


سليم سابه ونزل ركب عربيته ووصل بيته 

+


سليم ،، ازيك ياسلمي عامله ايه 

+


سلمي ،، عامله كرومب وورق عنب 

+


سليم بفرحه ،، عليا الطماطم انت اجدع ام فين بقا المحاشي هتيلي يلا 

+


سلمي ،، بس ياض يامفجوع انت لما اختك وجوزها يصحو 

+


سليم ،، اختي مين وجوزها انت بتهلوثي ياسلمي 

+


سلمي ،، لا هي حلا مش قالتلك 

+


سليم ،، لا مقلتليش 

+


سلمي ،، سديم وادهم نايمين فوق 

+


سليم ،، نايمين فوق بيعملو ايه 

+


سلمي ،، اها يابن الغبيه اختك وجوزها جوم من الصعيد ونايمين فوق وادهم بيقولك اول متيجي اطلع ليه 

+


سليم ،، طيب هطلع انا اشوفه عايز ايه وانتي حضري المحشي 

+


سلمي ،، طيب ياابن المفجوعه اطلع يلا 

+



        
          

                
طلع سليم غرفه اخته وخبط علي الباب 

+


وفتح ادهم وكان عاري الصدر 

+


سليم ،، ايه الفضايح دي طب استر نفسك طيب 

+


ادهم ببرود ،، انزل حضر العربيه عشان رايحين مشوار 

+


سليم ،، ليه هنروح فين 

+


ادهم ،، انجز ياسليم مش عايز نقاش 

+


سليم ،، طيب 

+


نزل سليم 

+


وادهم دخل غير هدومه لبس تيشرت ابيض وبنطلون ابيض وكوتشي اسود وصفف شعره ورش البيرفيوم بتاعه 

+


سديم صحيت علي ريحيه البرفيوم بتاعه 

+


سديم بتفرق عيونها ،، بابي انت رايح فين 

+


ادهم ،، صباح الخير ياحبيبة بابي دا كله نوم 

+


سديم ،، انا جيت هنا ازاي مش دي اوضتي برضو 

+


ادهم ،، ايوا ياروحي دي اوضتك انتي فضلتي نايمة طوله الطريق وانا كنت شايلك 

+


سديم ،، حبيبي انا تعبتك صح شلتني دا كله 

+


ادهم ،، انا لو شلتك العمر كله مستحيل اتعب ابدا يانجمة الادهم 

+


سديم ،، طب انت رايح فين 

+


ادهم ،، رايح مشوار انا وسليم 

+


سديم ،، مشوار فين ياادهم انا هاجي معاك 

+


ادهم ،، حبيبتي هقولك بعدين ممكن 

+


سديم ،، ادهم متخوفنيش 

+


ادهم راح عندها وقعد جمبها علي السرير وضع ايده في شعرها 

+


ادهم ،، خايفه ليه بس دا مشوار صغير خالص وانا هقولك ماشي 

+


سديم ،، ماشي 

+


ادهم ،، يلا انزلي اقعدي مع مامتك علي مااجي ونروح شقتنا 

+


سديم ،، حبيبي منفضل قاعدين هنا 

+


ادهم ،، لا ياحبيبتي انا عايز ابقا براحتي مع مراتي وكمان عشان تلبسي اللي انتي عايزاه وتكوني براحتك 
وياستي تعالي قضي اليوم كله معاهم وبليل روحي معايا 

+


سديم ،، خلاص ماشي 

+


ادهم ،، يلا هنزل انا وانتي انزلي ورايا 

+



        
          

                
سديم ،، حاضر 

+


وضع ادهم قبله سريعه علي شفتيها ونزل تحت 

+


وسديم تنظر ببسمة لاثره 
وقامت لبست بيجامه بيتي ورفعت شعرها ونزلت تحت 
كان ادهم وسليم لسه مش مشيو وسالم كمان جيه 

+


سديم جريت علي والدها وحضنته اووي 

+


ومامتها فضلت حضناها اووي 

+


وبصت لا ادهم وعطاها الاذن عشان تحضن سليم 

+


سديم ،، وحشتني اووي 

+


سليم ،، وانتي اكتر ياقلب اخوكي عامله ايه 

+


سديم ،، كويسه باحبيبي انت عامل ايه 

+


ادهم ،، مخلاص بقا يلا ياسليم 

+


سالم ،، رايحين فين 

+


ادهم ،، رايحين مشوار سريع كدا 

+


سليم ،، الظالم خلاني متهنتش باالمحشي 

+


سديم ،،، متقلقش ياحبيبي هسيبلك صوباعين 

+


سليم ،، ماما لو جيت ولقيت حد قرب من المحشي هتزعلو كلكم 

+


ادهم ،، يلا بقا يلا 

+


سديم ،، حبيبي متتاخرش 

+


ادهم ،، ماشي 

+


خرج ادهم وسليم وفضلت سديم مع والديها 

+


سديم راحت عند الركنه وراحت نايمة علي رجل مامتها 

+


سلمي بتملس علي شعرها ،، مالك ياحبيبتي 

+


سديم ،، تعبانه اووي ياماما 

+


سلمي ،، مالك ياسديم في ايه 

+


سديم ،، ادهم تعبان ياماما 

+


سالم ،، ماله ادهم ماهو كويس اهو 

+


سديم ،، من يومين كدا ..... وحكت ليهم كل اللي حصل مع ادهم 

+


سالم ،، دا بيبقا ضغط نفسي. وارهاق متقلقيش اووي كدا 

+


سديم ،، ياريت يابابا ياريت يكون احساسي غلط وادهم كويس 

+


سلمي ،، خلي ثقتك في ربنا كبيره ياروح ماما وربنا مستحيل يخذلك ابدا 

+


سديم ،، ونعم بالله ياماما 

+


سلمي ،، تيجي نغير جو شويه نروح النادي علي ما الشباب ييجو تعالي معانا ياسالم 

+



        
          

                
سالم ،، ماشي يلا 

+


سديم ،، طيب ياماما بس ثانيه هرن علي ادهم اقوله الاول 

+


سلمي ،، ماشي اطلعي كلميه وغيري هدومك وانا كمان 

+


سديم ،، حاضر 




+


سديم طلعت اوضتها وفتحت الدولاب بتاعها تختار هدوم ورنت علي ادهم 

+


ادهم ،، ايه يانجمتي في ايه 

+


سديم ،، ادهم حبيبي هروح مع ماما النادي اغير جو شويه ممكن 

+


ادهم ،، ماشي ياحبيبتي مفيش مشكله وانا هخلص شغل وهجيلك علي النادي 

+


سديم ،، ماشي ياحبيبي خلي بالك من نفسك 

+


ادهم ،، وانتي كمان ياروحي يلا باي 

+


سديم ،، باي 




+


ادهم وسليمو وصلو قدام مستشفي خاصه فخمة جدا 

+


سليم بااستغراب ،، احنا جايين المستشفي ليه 

+


ادهم اتنهد ،، بس ياسليم متسألش علي اي حاجه انا معرفش اي حاجه لسه 

+


سليم بتفهم ،، تمام يلا ننزل 

+


نزلو من العربيه ودخلو المستشفي، 

+


ادهم في الاستقبال ،، دكتور محمد موجود 

+


الموظفه ،، ايوا حضرتك الدكتور موجود 

+


ادهم ،، ممكن تقوليله ادهم النمر 

+


الموظفه ،، ثانيه لو سمحت 

+


الو قولي لدكتور محمد ادهم النمر بره 
اها تمام 

+


الموظفه.،، اتفضل هو مستني حضرتك جو 

+


ادهم ،، شكرا 
يلا ياسليم 

+


ادهم وسليم دخلو للدكتور كان قاعد علي المكتب يبدو عليه الهيبه وكان دكتور كبير يعني تقرببا 

+


45 سنه 

+


ادهم ،، ازيك يادكتور 

+


محمد بفرحه ،، ادهم حبيبي عامل ايه وحشني مووت 

+


وقام من مكتبه وحضنه اووي وادهم كمان حضنه 

+


وسليم اللي واقف مش فاهم اي حاجه 

+


محمد ،، ايه ياحبيبي جيت من ايرلندا امتا 

+



        
          

                
ادهم ،، جيت من فتره كدا 

+


محمد ،، مين دا 

+


ادهم ،، دا سليم اخو مراتي وجوز حلا 

+


محمد بصدمه ،، اها ياولاد الجزمة تتجوز من غير مايكون خالكو موجود والله لمبهدل امك 

+


ادهم ،، ايه ياخالي متهدي بس وانا هفهمك بعدين 

+


محمد ،، وكنت ناوي تعرفني امتا لما تخلف وعيالك يكبرو 

+


ادهم ،، والله حصل حوارات كدا خلتني اتجوزت وكمان حلا ومعرفتش اقولك بس حلا كتبت الكتاب بس فرحها هتكون اكيد موجود 

+


محمد ،، طيب اما نشوف ازيك ياسليم الف مبروك ياحبيبي 

+


سليم ببسمة ،، الله يبارك فيك يادكتور 

+


محمد ،، دكتور ايه بس انت تقولي ياخالو ذي الواد دي 

+


ادهم ،، بغض النظر عن واد دي انا عايزك في موضوع 

+


محمد ،، قلقتني في ايه 

+


ادهم ،، من يومين كدا كنت بلعب رياضه وانت عارف انا بلعب بعنف شويه 

+


محمد ،، قول شويتين تلاته عشره 

+


ادهم ،، ماعلينا المهم وانا بلعب لقيت صداع رهيب جدا في راسي ودوخه شديده مقدرتش اتحمل وفقدت الوعي 

+


انا قولت ممكن يكون ارهاق او صغط بس الصداع مش بيروح من عندي وبتعصب علي اتفه حاجه واي حاجه بتعصب 

+


محمد بجديه ،، تمام ياادهم احنا مش لازم نتشائم ممكن فعلا يكون حاجه بسيطه وممكن يكون 

+


ادهم ،، يكون ايه 

+


محمد ،، ممكن يكون ورم في المخ بس مش متقلق لو ورم في المخ انت لسه في المرحله الاولي وكويس انك جيت كشفت في الاول كدا 
وهنعمل اشاعات وهنطمن ومش عايزك تقلق 

+


ادهم ،، انا مش قلقان ياخالو وانت عارف الحجات دي مبتاثرش فيا بس سديم هي اللي مش بتريح وزنانه اووي وجيت اكشف بسببها عشان تبطل تصحي من النوم تقولي انا خايفه عليك 

+


محمد بضحك ،، ابقا جيبها ليا عشان اتعرف عليها باين عليها بتحبك موت 

+


سليم ،، دي بتحبه دي كلمة قليله 

+


محمد ،، ربنا بخليهالك ياحبيبي المهم انت جاهز عشان نعمل الاوشاعه 

+



        
          

                
ادهم ،، اها جاهز 

+


محمد رن علي السكرتيره ،، الو كارما جهزيلي اوضه الاوشاعة 

+


كارما. ،، حاضر يادكتور 

+


بعد قليل كارما دخلت 

+


كارما ،، دكتور الاوضه جهزة 

+


محمد ،، تمام يلا ياادهم 

+


سليم ،، انا هاجي معاكم 

+


محمد ،، تعالي ياسليم 

+


دخل ادهم وخد نفس وكلم نفسه ،، انا بعمل كل دا عشانك يانجمتي مش هقدر اشوفك زعلانه بسببي ابدا 

+


وبداء محمد يعمله الفحص 

+


وسليم واقف بيبص عليه بحزن وبيدعي ربنا ان ميكونش في حاجه ودي حاجه بسيطه 
فاهو اعتبر ادهم صديقه واخوه وكل حاجه ومش هيقدر يخسره 



+


بعد قليل انتها ادهم وكان مرهق جدا ومتعب 

+


محمد ،، تعالي استريح في المكتب شويه عشان الارهاق دا 

+


ادهم ،  انا كويس 

+


محمد ،،ادهم متعندش معايا اسمع كلامي وانت ساكت 


+


راح ادهم المكتب بتاع خالو ومعاه سليم ودخلو جوه 

+


ومحمد طلب ليهم عصاير وقعدو يتكلمو شويه 

+


ادهم ،، خالو انت شاكك في حاجه 

+


محمد بغموض ،، مش اووي ياادهم عايزك تتطمن دلوقتي. الطب اتحدث ولو طلع اللي في دماغي في طريقه جميله جدا هعالجك بيها 

+


سليم ،، ايه هي 

+


محمد ،، مش عايزين نسبق الاحداث سيبوها علي ربنا لما يبجي وقتها 

+


ادهم ،، طيب انا همشي انا دلوقتي 

+


محمد ،، خليك استريح شويه 

+


ادهم ،، لا انا بقيت كويس سديم مستنياني في النادي 
عن اذنك ياخالو 

+


محمد ،، اتفصل ياحبيبي 

+


سليم ،، سلام ياخالو 

+


محمد ،، الله يسلمك ياحبيبي 

+


خرج سليم وادهم بره المستشفي وركبو العربيه 

+


سليم ،، مش هتعرف سديم انك كشفت النهارده 

+


ادهم ،، لا لما النتيجه تطلع عشان متخافش علي الفاضي اختك بتخاف مووت 

+


سليم ،، هو انت اللي هتعرفني علي خوفها دا دا انا حافظه 
المهم متقلقش خير باذن الله 
رب الخير لا ياتي الا باالخير 

+


ادهم ،، خير ياسليم.


+


Dina ashraf ❤️

+


في النادي سديم قاعده سرحانه مع مامتها وباباها 

+


سلمي ،، سديم روحي هاتي اي حاجه نشربها 

+


سديم ،، حاضر ياماما 

+


سديم راحت وهي ماشيه خبطت في حد 

+


سديم ،، ايه مش تحاسب 

+


الولد ،، انا بس اللي احاسب ما انتي اللي مش شايفه قدامك 

+


سديم ،، دا انت كمان قليل الادب كمان دا بدل ما تعتزر 

+


الولد ،، واعتزر ليه عملت ايه 

+


سديم ،، انت واحد متخلف 

+


وسابته ولسه هتمشي لاقته مسك ايديها 

+


سديم ،، انت يامتخلف سيب ايدي انت ازاي اتجرئت وعملت كدا 

+


الولد ،، والله كريم الشرقاوي يعمل اللي هو عاوزه 

+


سديم ،، وكريم الشرقاوي محتاج يتربي 

+


ولسه بتكلم كلامها لقت كريم حد ضربه حتت بوكس طيره بعيييد 
وسديم كان لسه ماسك ايديها 
بس قبل متقع هي كمان 

+


كان البطل بتاعنا ماسكها 

+


سديم بصدمه وخوف ،،، ادهم 🙂🙈

+


انتهااا البارت 

+



تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-
close