رواية بين احضان قسوته الفصل الحادي عشر 11 بقلم سارة احمد
لم نتعلم شيئاً من الحياة بالمجـــــــــــان ٠٠
بقدرِ ما أعطتنا أخذت منا ٠٠
قد تسلب منك الكثير ٠٠
مقابل أن تُعلّمك شيء واحد فقط .
4
"ف منزل ونس ..
+
دلف صبحي بغضب حارق الي غرفه ونس ودمع .. وقبض ع شعر دمع ورفعها من الفراش بعنف وهدر : طفشتيه يا بت الحرام؟!
فزعت ونس ، وصرخت دمع برعب وهتفت: هو مين ده؟! أنا معملتش حاجه !!
8
نهضت ونس من الفراش وهرولت كي تحاول سحب شقيقتها من بين يديه وهي تصيح : سيبها كفايه بقا هتموتها!!
دفعها بعنف وصاح: اخرسي انتي ملكيش دعوه يا بت الكلب ؛
+
سقطت ونس للخلف وصاحت دمع وهي تنحب: أنا مش هرخص نفسي اكتر من كده ارحمنا بقا ،
لطمها صبحي بعنف سقطت على الفراش وهدر: من امتي طلعلك لسان يا وش البومه يا فقر؟!
4
اندفعت ونس ووقفت أمامه بسرعه وصاحت بغضب: كفايه هي ملهاش ذنب ! هو اللي اتخلي عنها ! هتعمل ايه يعني ؟؟
تنزل ع رجله تبوسها ولا تترجاء ؟!
قبض على شعرها بعنف وصاح : ولو اكتر من كده تعمل المهم تتجوزه!!
2
صاحت ونس وهي تحاول نزع يده من شعرها وهتفت : لا لا مش ممكن !
قاومت دمع دوار راسها ونهضت وتمسكت بشقيقتها وصاحت بضعف : حرام عليك ليه بترخصنا كده؟! احنا بناتك مش عدوينك!!
3
دفعهم ع الفراش وصاح بغضب: انتو وش فقر طالعين لامكم أنا هوريكم الرخص ع حق !!
لمعت عينها بطمع وجنون وصاح : أنا هروح للباشا واقوله أنه المحروس ابنه غلط معاكي ولازم يتجوزك ويصلح غلطته !
جحظت عينيهم بفزع ، وتلجمت دمع بصدمه وعدم تصديق وهزت راسها بالنفي ، ونهضت ونس وهتفت بغضب : لا مستحيل !! انت اكيد مش ابويا عشان مفيش اب يعمل ف بنته كده!!
6
لطمها بعنف سقطت على الأرض ولمع الشر ف عينيه وهدر : واعمل اكتر من كده طول ما انتوا بتبجحوا كده !
صاحت ودموعها تقطر من عينيه: وهو ساذج كده هيصدقك اول حاجه هيعملها هياخد دمع للدكتور وهتتكشف الحكايه كله؟!
+
تحرك الي الباب وهتف : دي حاجه سهله والف واحد يتمني يخدمني الخدمه دي!!
وضعت دمع يدها ع أذنها وهي تصرخ بهستريه ولا ترغب ف سماع المزيد .. وجحظت عيون ونس بذهول مخلوط بالزعر وكأنه أمام شيطان رجيم..
ونهضت بسرعه وتمسكت به وهي تنحني علي يده تقبلها وتصيح وتتمسك بيده: لا حرام عليك لا متعملش كده دمع تموت فيها والنبي لا !!
6
حاول دفعه بقوه وهتف : اوعي يا بت الحرام مفيش حاجه هتمنعني اوعي !
تمسكت بقدمه بقوه وصاحت وهي تهز راسها بهستريه : لالاا لا طيب اسمعني اديني فرصه واحده النهارده هنحاول وبعدها اعمل اللي انت عايزه ابوس رجلك يا بابا النهارده بس عشان خاطر ربنا ابوس رجلك !!
+
قبض على شعرها وهتف : النهارده بس وبعدها متلومنيش علي اللي هعمله !!
هزت راسها ودموعها تنهمر وتغرق وجهها وقالت: ايوه النهارده فرصه اخيره هعمل اي حاجه ؛
3
دفعها بعنف سقطت على الأرض وخرج من الغرفه واغلق الباب بعنف ؛ وزحفت ونس وهي تنحب وتشهق حتي وصلت إلي شقيقتها التي كانت تهتز بعنف ، وكأنها ف العالم اخر ولا تعي شئ مما حدث حولها ، فاخر ما تذكره جملة والدها "دي حاجه سهله والف واحد يتمني يخدمني الخدمه دي "
1
لا تصدق كما القذاره والرخص والحقاره التي تجمعت ف بني ادم واحد ..
ضمتها ونس وغمغمت بدموع: متخفيش يا قلبي مش هيحصل ابدا لو ع جثتي متخفيش!!
......................
في فندق الباشا
دلفت ونس مكتب جبران الباشا وهتفت الي السكرتيره: لو سمحتي عايزه اقابل الباشا ضروري!!
هزت راسها وقالت : الباشا عنده ناس يا انسه ؛
اومات ونس وقالت : ارجوكي بلغيه ولو وافق هستنه!!
2
اومات لها ونهضت ودلفت المكتب وقالت : انسه ونس طالبه تقابل حضرتك يا فندم!!
أشار لهم واردف بحده : اطلعوا انتوا من الباب ده !!
خرج هذان الرجلان من الباب الخلفي للمكتب
وغمغم وهو يسحب أحد الملفات : ليه؟!
هزت راسها بالنفي وردت: مقلتش بس بتقول ضروري !!
نظر لها وتمتم : دخليها ..
هزت راسها وهمسة: تحت امرك يا فندم !
10
تحركت الي الخارج ولحظات ودلفت ونس بتردد وهي ترتجف وسارت حتي وقفت أمامه جسدها منهك ،لكن عينيها كانتا تحملان مزيجا مريرا من الاستسلام والغضب الصامت ..
1
كل ما مرت به على يديه كان كافيا ليسلبها إحساسها بالأمان لكنه الآن جاء ليكمل ما بدأه .. ليجعل من وجعها صفقة، ومن قهرها التزاما لا فكاك منه.
+
همسه بصوت مكسور يملؤه الحزن والغضب : أنا موافقه !
تلاعب بالقلم بين أصابعه وغمغم : هو أنا كنت تحت امرك ؛ وقت ما يجيبك شوقك ولا ايه ؟!
الحكايه كانت اقتراح وراح لحاله ..
4
اقتربت منه ودارت حول المكتب وهي تهبط أمامه وسندت بيدها الصغيره علي ساقه ونحبت ودموعها تنهمر ع وجنتيها : ابوس ايدك خليك انت احسن والله دمع هتموت اختي هضيع !!
+
نظر لها بدهشة لم يستطع اخفاءها وشعر بجسده يشتعل بمجرد لمسه منها وقبض ع ذراعها واقفها أمامه وهتف بدهشه : ليه بتعملي كل ده ؟!
هتاخدي ايه؟؟
حدقت ف الفراغ وهمسه: حاجه تخصني عندي أسبابي !!
+
تركها وتحرك الي الشرفه وغلف البرود صوته : أنا مش مهتم اعرف أنا اللي يهمني سليم بس !!
ولما طلبت منك الجواز كان عشانه وعشان اسيطر ع مصيبك وتفضلي تحت عيني !!
5
اقتربت منه وهمسة ودموعها تقطر من عينيه: أنا موافقه علي اي حاجه بس جوازه دمع وسليم تتم ارجوك!
نظر لها نظرات أصابت قلبها بسهام عينيه وقال: من النهارده كل كلمه ، وحركة ، كل نفس محسوب عليكي ، انا الغلطه الأولي هي الاخيره مش هسمح لك تمسي اسمي وسمعتي ، اعتقد مفهوم !!
+
هزت راسها بقهر وغمغمت بدموع: مفهوم "
اقترب منها وتمتم: الجوازه دي هتكون عرفي ومحدش هيعرف ابدا !!
بلعت لعابها بصعوبه وهزت راسها بالنفي وهي تتراجع للخلف وهتفت : لا ارجوك أنا مش طالبه اي حاجه غير أن الجواز يكون شرعي حتي لو محدش هيعرف !!
7
حدق بها بفضول وقال: وايه الفرق؟!
مسحت دموعها وتمتمت: هتفرق معايا أنا وحضرتك يا باشا مش هتخسر حاجه أنا مش هطلب اي حاجه لنفسي !
هز رأسه وتمتم: قدامي!
+
تحركت بصعوبه وهي تجر أقدامها وكأنها تساق الي موتها ؛ لكن هل هي كانت تعيش؟! بالتأكيد هذه ليست حياه!! تشعر أنها معلقه بين منتصف كل شئ؛ ولا يكتمل معها شئ ؛ لا عاشت طفولتها ، ولا ذاقت طعم الشباب ،ولا اكتمل معها حب كان بدأ يزهو بقلبها المكلوم !! والان عندما تتزوج تدفع بنفسها أمام قطار الموت لاجل شقيقتها ووعدها لولدتها !!
12
لكنها ظلت تردد ؛ غدا عند الله سنلتقي ؛ غدا عند الله سيقام العدل ؛ غدا عند الله تلتقي الخصوم ...
سوف اشكو الي الله منكم جميعا ساشكو كل من ظلمني ،،
6
ترجلت من السياره ونظرت إلى السماء بضعف ودموعها تنهمر ع وجنتيها فاقت من شرودها ع صوته : يلا قدامي .
هزت راسها وتحركت بصعوبه دون إضافة حرف لحظات وكانت تجلس امام هذا الرجل الوقور بوجه بشوش ويسألها بلطف لم تعتاد عليه : موافقه يا بنتي؟!
1
نظرت إلى جبران الي عينيه الحادتين ويسكنهم جليدا وصقيع اصابه عموده الفقري بقشعريره مرعبه وهزت رأسها بايجاب وهمسة: موافقه ،
+
بدأ المأذون بمراسم كتب الكتاب وشردت هي بدوامه جديده سحبتها الي هذا اليوم وهي تري والدتها تضمها وتمسح علي شعرها بحنان وقالت : ياااه يا ونس امتي اشوفك عروسه؟!
ضحكت ونس الطفله وهي لا تعي شئ وهتفت : والبس فستان ابيض كبير !!
ضمتها بحنان الكون وهتفت : كبير اوي وجميل اوي !!
10
فاقت من شرودها وهي تنحب وتشهق بدون وعي وجبران يحاول افاقتها ويهزها : ونس ووونس !!
نظرت له ودموعها تنهمر ع وجنتيها وهمسه: هااا ؛
نظر لها وهتف بدهشه : ايه اللي انتي بتعمليه دي بتعيطي ليه؟! مش انتي اللي جيتي برجليكي ؟؟
ايه شغل العيال ده !!
1
هزت راسها بالنفي وغمغمت وهي تقبض على ملابسها: اسفه ؛
مرر لها الدفتر والقلم وهتف : خلصينا عندي شغل !
5
نظرت إلي القلم بحسره وهي لا تستطيع السيطره على ارتجاف أعصابها .. ومدت يدها ومسكت القلم وهي تشعر أنها تقبض على جمره مشتعله بين يدها تحرقها وتحرق حياتها .. وتحولها الي جحيم خطت حروف اسمها الذي يوحي بالدفء والأنس ولكنها لم يكن لها نصيب من اسمها قط ..
2
مر وقت قصير وتوقفت السياره أمام الفندق من جديد نظر جبران إلي السائق وهتفت: انزل انت يا مجدي !
هز السائق رأسه وتمتم: حاضر يا باشا !
+
تململت ونس بتوتر ووضعت يدها ع باب السياره لكنها توقفت عندما مسك يدها وضغط عليها وهتف : استني أنا مش هكرر كلامي تاني أنتي دلوقتي شايله اسم جيران الباشا وانتي نفسك متعرفيش يعني ايه جبران الباشا !!
هزت راسها بنكسار وهمسة: حاضر ؛
1
نظر الي انكسارها بحيره وترك يدها وهتف : روحي بلاش شغل النهارده !!
اومات بشرود وترجلت من السياره وسارت حتي وقفت وأشارت إلي سياره اجري وصعدت بها ورحلت تحت أنظار هذا الجبران المشوش من تغيرها المفاجي هذا ...
.................................
في المساء ف قصر الباشا ..
2
دلف جبران الي بهو القصر وغمغم الي أحدي العاملات : سليم فين؟!
اومات العامله باحترام وردت : في اوضته يا باشا ..
دلف مكتبه وأشار بيده: حد يقوله يجي حالا!
اومات له وصعدت لغرفه سليم...
+
جلس جبران في مكتبه بوجه جامد وعيون تموج علي حسب أفكاره .. مسح ع وجهه بغضب وهدر: أنا بفكر ليه دلوقتي؟!
لحظات وشرد بأفكاره ..
+
فلاش باك ..
دلفت السكرتيره وقالت: علاء الكردي عايز يشوف حضرتك يا فندم؟!
اوما لها وقال: خليه يدخل!!
دلف المدعو علاء وهتف : مساء الخير يا باشا ..
اشار له وهتف: تعال ! ها عملت ايه؟!
+
اقترب من المكتب ، ووضع ظرف كبير أمامه وهتف: حضرتك دول كل الاماكن اللي اشتغلت فيهم ، سمعتها عشره ع عشره دي حته!! لدرجه كانت بتسيب الشغل لما تحس باي حاجه مش مظبوطه في صاحب الشغل أو يحاول يجي جمبها ..
8
مسك الظرف وأخرج ما فيه من تقرير مراقبتها لها واردف ببرود حاد : يعني ايه لما اشتغلت هنا جري ايه؟!
هز علاء راسه بدهشه : حضرتك هي تحت عيني من يوم ما كلفتني بمراقبتها في حاجه غلط اكيد!!
+
لحظات وقطع تفكيره طرق الباب وهتف : ادخل !
دلف سليم وخلفه نظلي اشاره لهم وهتف : تعالوا ؛
دلفت نظلي وجلست ؛ وبقي سليم واقف بجانب الباب بوجهه جامد حزين ..
+
حدق به جبران وقال : هتفضل واقف كده؟!
اشار له برأسه وقال: حضرتك طلبتني خير؟!
هز رأسه وتمتم: مش عارف هو خير ولا لا ؛
بس تقدر تاخد معاد جديد !
1
بلل شفتيه واقترب من المكتب ورد بدهشه : مش فاهم حضرتك قصدك ا
قطعه ورد : لا فاهم خد معاد في اقرب وقت!!
+
نظرت لهم نظلي بذهول وهتفت: ايه اللي بتقولوا ده يا جبران انت بتهزر صح؟!
نظر لها واردف ببرود: وانا امتي هزرت؟؟
11
نهضت بغضب وصرخت: دلوقتي!! ده اكيد هزار انت موافق علي البنت دي ، واهلها اللوكل دول ولا مستوي ولا اخلاق ولا حتي ادب وكمان طمعنين فيكم ده جنان !!
1
نهض جبران وأشار لها وهتف بحزم : الموضوع منتهي يا نظلي وانا عارف بعمل ايه ؛
اندفع سليم بفرحه وسعاده عارمه وضمه والده وقبل منكبه وهتف : ربنا يخليك ليا يا بابا !!
4
رتب جبران علي منكبه وهز رأسه بابتسامه وغمغم: مبروك يا سليم !
تركهم سليم وهرول للخارج وهتف: هروح افرح دمع
نظرت له نظلي بذهول وغضب عارم وهتفت : صدقني هتندم يا جبران علي النسب ده دول ناس لمامه وجربيع !!
فكر يا جبران البنت دي تنفع نقدمها للناس والمجتمع علي أنها مرات ابنك الوحيد ؟!
4
جلس جبران وتحرك بالكرسي وغمغم : خلاص يا نظلي الموضوع منتهي !!
هتفت بحده : لا طبعا أنا مش هقدر اتحمل البنت دي يا جبران !!
نظر لها جبران وزفرا بضيق وهتف : مش مطلوب منك تتحمليها ولا حتي تتعاملي معها !
2
اقتربت من المكتب ووضعت يدها على سطحه وهتفت : انت بتغلط نفس الغلطه مره تانيه يا جبران!!
حدق بها بجمود وانطلق الشرر من عينيه وضغطه علي فكيه بغضب وهدر: كفايه يا نظلي احسن !!
انتي اكتر واحده عارفه أنه ميفرقش معايا كل كلامك ده !
1
ربعت ذراعيها حول صدرها وقالت: عارفه وكان ده اختيارك ودلوقتي بتختاره لابنك!!
هب جبران بغضب حارق وتحولت عينيه لجمرتين من الجحيم وهدر بصوت حاد مرعب : قلتلك كفايه بقا ؛ أنا مش عايزه انسي انك اختي وربيتي ولادي.. متخلنيش اعمل أو اقول حاجه نندم عليها احنا الاتنين ..
3
تراجعت نظلي للخلف بسبب حدته ونظراته المرعبه وغمغم : جبران أنا مش قصدي كـ
ضرب سطح المكتب بقوه وهدر : انتهينا قولت اتفضلي ..
هزت راسها بالايجاب وتراجعت للخلف وانصرفت بسرعه ..
3
هبط علي كرسيه وهو يشعر بالاختناق وكان جسده تحول الي كتله بركان ثائر سينفجر في اي لحظه ..
............................
ف الاعلي ..
7
حاول سليم الاتصال بدمع لكن دون رد .. زفر بحنق وغمغم: ردي بقا يا دمع !!
+
حاول الاتصال مره آخره لكن دون جدوى ..
حتي نهض ودلف المرحاض وبدل ملابسه وخرج من غرفته ثم القصر .. وصعد السياره وانطلق وهو يحاول الاتصال بها...
+
حتي أتاه الرد اخيرا وهمسة دمع بصوت متحشرج بدموع : الو!
ضغط سليم علي مقود السيارة بغضب من نفسه ولعن كل ما حدث وهتف : الوو ايه يا دمع مش بتردي ليه يا قلبي ؟!
أغمضت عينيها بقهر وردت: عايز ايه يا سليم بتتصل ليه اصلا؟!
+
بلل شفتيه وقال: يعني ايه يا دمع انا بكلمك عشان ..
قاطعته بسرعه وغضب: وتكلمني ليه أنا مش عايزه اكلم حد !!
عض ع شفتيه وغمغم : حد !!
زفر بحنق وهتف: أنا حد يا دمع ؟!
2
صمتت بعجز ودموعها تنهمر بغزارة وهمسة : سليم عشان خاطري سيبني دلوقتي !!
+
صف سليم السياره وهتف: دمع هي كلمه هتنزلي نتكلم ولا اطلعلك ؟!
نهضت دمع وخرجت الشرفه وجدت سيارته تقف اسفل المنزل أغمضت عينيها وهتفت : سليم مش هينفع كده امشي بقا!
ترجل من السياره وهتف بغضب : أنا طالع اهو انتي حره بقا !!
+
جحظت عينيها وهي تراه يدلف الي داخل المنزل وهتفت: خلاص استني!! هنزل بس ارجع واستنه بره الحاره وانا هجيلك؛
عاد إلي السياره وهتف: لا يا دمع انا هستناكي في العربيه ومش هتحرك من غيرك !!
واغلق الهاتف وصعد السياره وهو يغلي بغضب وهدر: ماشي يا دمع انا حد؟!
2
دلفت دمع من الشرفه ونظرت الي شقيقتها التي تنام بعمق وكأنها لا تريد الاستيقاظ اصلا منذ قدومها من الخارج وهي سقطت بنوم عميق أشبه بالهروب ..
+
بدلت ملابسها بسرعه وخرجت وصلت إلى السياره وصعدت وانطلق بسرعه طول الطريق ظلت صامته صمت مريب وسليم يراقبها بدهشه حتي توقف في مكان هادئ ونظر لها وهتف : ممكن افهم ليه الجنان ده ؟!
+
نظرت له ودموعها تنزل ببطئ وتمتمت: مش عارف يعني انت نسيت قولت ايه علي اختي؟!
اغمض عينيه وضغطه ع فكيه وقال: أنا مكنش قصدي حاجه أنا كنت متعصب وكلام الباشا جنني!!
+
نظرت له بدهشة وردت: أنا كده اامنك ازاي وانت كلمه واحده من باباك قلبتك عليا وخلتك تشك في اختي امال لو مكنتش حكيالك كل حاجه عني وعن ونس كنت عملت ايه ؟!
1
مسح ع وجهه وهتف: يا قلبي أنا مكنتش حاسس أنا بقول ايه!! انتي عارفه أنا بحبك اد ايه ؛ وكمان بعز ونس وبحترمها ، وعارف تعبت عشانك ازاي !!
+
ترجلت من السياره وهتف: اه عشان كده قولت اللي انت قولته !!
هز رأسه وتمتم: دماغها جوها ميت جذمه بس عسل بت ...
1
عض ع شفتيه وهو ينظر إليها وترجل من السياره واقترب منها وقبض علي ذراعها ولفها إليه ورفع وجهها بيده واردف: يا قلبي أنا بحبك اوي وعشان كده اتعصبت لما حسيت أن اي حد ممكن يقف في جوازنا حتي لو الباشا ولا اختك ولا اي مخلوق ...
3
نظرت له بدموع محبوسه بعينيه وهمس: أنت جرحتني اوي لما..
قاطعه سليم وغمغم بهدوء: يا قلبي ودنيتي أنا مقدرش اجرح قلبي يا دمع ، ولو ع كلامي اللي قولته وقت غضب أنا آسف ...
+
اقترب منها ومسح دموعها بطرف يده وهمس : وحشتيني اوي يا قلبي كده عايزه تحرميني منك ؟!
كور وجهها والتهم شفتيها بقبله عميقه وهو يضمها لحضنه ورفعها على الأرض وهو يهمهم بستمتع ومتعه بقبلتها الناعمه ..
+
وضعت يدها ع صدره وهمسه بدلال: بس يا مجنون احنا ف الشارع !!
نظر له بعشق وهمس في أذنها بحراره : احمدي ربنا أننا ف الشارع أنا هتجنن عليكي يا دمع ..
+
..................................
بعد مرور يومين ف منزل ونس ..
+
وقفت دمع امام المراه وهي تحاول التماسك والتحكم في ارتجف جسدها .. اقتربت منها ونس وقالت : يلا يا دمع مالك متوتر اكتر من اول مره ؟!
+
نظرت لها دمع وهي تحبس الدموع بصعوبه وهمسة: خايفه يحصل زي المره اللي فاتت وكل حاجه تبوظ!!
+
ضمتها ونس وغمغمت بدموع وهي تتذكر كيف ضحت بكل شي ووضعت حياتها تحت اقدام هذا القاسي المتجبر حتي تكتمل فرحة أختها الصغرى.. عضت ع شفتيها وهمسة: لا يا دمع أن شاء الله المره دي مفيش حاجه هتقف ف وشكم !!
3
خرجت دمع من بين ذراعيها وهتفت : نفسي اعرف بجد ازاي بابا سليم وافق أنا مش مصدقه؟!
ابتسمت ونس بوهن شديد وهي تشعر بمرار أكثر من العلقم سكن حلقها ومرر حتي طعم الماء وغمغمت : يلا يا حبيبتي !!
هزت راسها وتحركت ونس خلفها وهي تحاول تمالك أعصابها ..
1
ف الخارج ..
جلس جبران وهو يرمق ذلك الحقير بنفور وهو يهتف : والله يا باشا كل واحد بيقدم قيمته وانتو بشوات البلد وانا مش هقدر اتحمل جهاز يليق بيكم ؟!
هتف سليم: أنا مش عايز غير دمع وفر اي حاجه تاني!!
رفع حاجبه وتمتم: طيب وهتدفع مهر كام مؤخر الصداق وقائمة العفش وكل ده هتدفعوا؟!
زفر جبران بحنق من هذا الوقح وهتف : هي بيعه وشروا يا راجل انت؟!
تنهد سليم وغمغم : ده حقها ولازم تاخده !!
أشار لهم واردف بحقاره :دي حقي أنا كمان أنا اللي خلفت وربيت ؛
1
هز سليم رأسه بحزن ونظر الي والده الذي يجلس على بركان ثائر وهو يرمق ذلك الحقير بنفور واشمئزاز وقال : ياعم خد اللي انت عايز وخلصنا بقا!
وضع صبحي يده ع صدره وغمغم بخبث : عايز مليون جنيه مهر !!
4
شهقت اميره وهي تشعر بالاحراج وهمسه: جري ايه يا راجل الناس تقول علينا ايه؟!
لكزه بقوه وهمس : اخرسي !!
رفع جبران حاجبه بغضب ونظر سليم إليه ونهضت نظلي وهتفت بغضب : لا ده استغلال عيني عينك انتو هتسكتوا ع الكلام الفارغ ده؟!.
3
أشار لها جبران برأسه وهتف: هو قال كل واحد بيقدم قيمته ودي اكيد مش قيمه سليم الباشا بس قيمته هو !!
هتف صبحي بفرحه: عداك العيب يا باشا !
اشاره له بيدها وهتف : خلصت طلباتك؟!
أشار له وهتف : ايوه يا باشا ؛
+
هتف جبران بنبره حاده لا تقبل النقاش : طلبنا احنا بقا من يوم ما بنتك تدخل بيتنا تنساها خالص ولا كانك تعرفها اخرك معها يوم الفرح !
هز صبحي رأسه وهتف : امرك يا باشا ؛
+
نظرت له اميره بذهول مخلوط بالغضب وهتفت : يعني ايه هنرمي البت ومش هنسال فيها تاني ؟!
لا احنا أهلها ولينا حق فيها وهي كمان تتقطع عن أهلها ليه ده ميرضيش ربنا !!
نهض صبحي وقبض على ذراعها بعنف وهدر: اخرسي يا وليه !!
1
هدر جبران بغضب : يا مدام أنا بتكلم علي البني ادم ده مش انتي ولا اخواتها !!
نظرت له وردت بامتنان : ربنا يسترك يا باشا دمع وونس يتامي وحالهم يصعب على الكافر !!
نظرت إلي صبحي بنفور واكملت : عمرهم ما شافوا يوم حلو ابدا !
1
غيم الحزن علي عينين سليم وغمغم: متقلقيش يا مدام اميره أن شاء الله دمع ف عنيه وربنا يقدرني واسعدها !
نظرت له اميره بفرحه واطلقت الكثير من الزغريط ملأت المنزل بفرحه وسعاده ..
اقتربت جيلان منها وهتفت : حلوه اوي يا طنط زغرطي تاني !
5
ضحكت اميره ومي وعادة الزغريط من جديد
دلفت دمع وخلفها ونس وهي تشعر بدقات قلبها وكأنها دلفت الي ساحه الحرب ..
+
رفع جبران عينيها وحدق بها من اغماس أقدامها حتي قمة راسها وضغط ع فكيه بغضب وهو يراها ترتدي تلك اللعنه الذي يلتصق بجسدها ويبرز مفاتنها وجمالها الفتاك بطريقه رائعه جدا ..
8
رفع حاجبه وهو ينظر إلي تفاصيل جسدها الشبه عاري وهو يشعر أنه ع وشك الانفجار ميل رأسه وهو يفكر ف طريقه جديده للفتك بها يريد قتلها بيديه وسحق جسدها بعنف نظر الي وجهها وهمسة لنفسه : ام ربيتك من اول وجديد يا ونس !!
14
نهض سليم واستقبل دمع وقبض على يدها وهمس : مبروك يا قلبي !
سحبت يدها وهزت راسها بخجل وهمسة: الله يبارك فيك ؛
سحبها واجلسها بجانبه وهتف: يلا نقرا الفاتحه بقا ؛
وقف جبران وتوقف قلب ونس برعب ووووووو
16