رواية الوصية الثلاثية الفصل الثالث 3 بقلم سهيلة محمد
نزلت الفصل رغم أن والله تشجيع الفصل الي فات بالنسبة للفصل الاول كان محبط جدا ليا، بس كله يهون علشان خاطركم فأتمنى بقى الاقي تفاعل يرضي ربنا على البارت ده واشوف كومنتاتكم القمر على أي قطعة تعجبكم لأنها اكتر شئ بيحمسني وبيضحكني بجد🤍
1
______________________________
+
وبعد مرور نصف ساعة تقريبًا وبعدما قام ياسر بضرب آسر وجاسر، كان ياسر يقف في منتصف الشارع وهو يصرخ بغضب "شيل القناع ياض بدل ما اخليهم يعلمو عليك" حاول آسر أن يبعد ذلك الأبله عنه وهو يصرخ به "يعني انا هصرف وهكلف على قناع علشان اضحك على حد ولما اضحك على واحد يبقى انت يا عبيط ابعد عني ياض"
10
نظر جاسر لياسر باشمئزاز وهو يقول "يا كابتن ياسر مينفعش الي بتعمله ده عيب احنا المفروض كنا في بطن واحده يا جدع" نظر ياسر بتشنج لجاسر ليمسكه هو الآخر من تلباب قميصه وهو يقول بصراخ "كابتن ايه يحبيبي؟؟ شايفني لابس ترينج اضيدس وبقول يلا هوبه اتنين تلاته اربعه، ده انتو ليلتكم سودة انتم الاتنين"
20
كان بنداري يجلس وهو يكاد يبكي من الرجال الذين يقيدوه ليقول وهو على وشك البكاء "يا معلم ياسر والله الاتنين دول اخواتك يبني ده انتو نسخه من بعض"
4
"ايه التجميعه دي يا ياسر بتحفل على مين" صمت الجميع عند هذا الصوت ليقفو سريعًا باحترام ليقول ياسر "الحقيني ياما في ناس بتقول أنهم اخواتي سيبيني اعلم عليهم يا نعمة وربنا ما هخرجهم من هنا غير على نقالة"
7
اقتربت نعمة التي تبلغ من العمر سبعة واربعون عامًا وترتدي ثوب طويل يسمى بالعباءه وتنظر لبنداري لتقول لياسر بتفكير "ما يمكن يكونو اهلك بجد يا واد"
13
نظر لها ياسر بعدم تصديق وهو يقول بغضب "اهلي هيفتكروني بعد ثمانيه وعشرين سنة ياما ما تعقلي الكلام" ثم قام بإظهار كلا من آسر وياسر الذي كان يمسكهما من تلباب قميصهما ليبتسمان لنعمة ببلاهه عندما قال ياسر "عايزه تفهميني أن البئفين دول اخواتي التوأم"
11
شهقت نعمة بخضه عندما نظرت لثلاثتهم لتبصق بصقه وهميه في ثيابها وهي تقول "سبحانه ويخلق مالا تعلمون صحيح، ده انت إلي تبقى بئف يا ياسر لو مصدقتش أنهم اخواتك"
19
نظر جاسر لنعمة باحراج وهو يقول "علميًا يا طنط تقريبا كده انا الكبير عنهم بأربع دقايق ولا حاجه" ليبتسم آسر ببلاهه وهو يكمل "بس عمليًا يا ست نعمه ، ياسر اكبر مننا بسبع سنين ولا حاجة"
9
وفي ثواني كان ياسر يلقيهما ارضًا وهو يفتح سلاحه الابيض ويصرخ بهما "ده انتم يومكم الوان قوس قزح انهارده" نظر آسر لياسر برعب ثم ضم يديه على كتفيه وهو يحتضن نفسه برعب قائلًا "قوس قزح!!!! هو هيعمل فينا ايه"
56
نظر جاسر برعب لياسر الذي اقترب منهم ليقول برعب "صدق الي قال الاخوات سند ، وده هيسندنا للمستشفى" ابتسم ياسر وهو يقول بصوت عالي "دول هدية مني لولاد الحارة، اعتبروه الامتحان العملي بتاعكم ورحبوا بيهم"
10
"اكتر من كدة ترحيب يا معلم ياسر يبقى تبذير على راي فيفي احنا اتعمل معانا الواجب وزيادة" قالها آسر وهو ينظر حوله بخوف ليقول جاسر بتوتر "مشوفتش في كرمك والله"
6
كاد ياسر أن يقترب منهما وهو يضغط على شفتيه السفليه بوعيد لتوقفه نعمة سريعًا وهي تقول بغضب "استنى يا ياسر بقولك في ايه كلمتي مبقيتش تتسمع"
1
نظر لها ياسر باحترام وهو يقول "اتفضلي يا نعمة" كادت نعمة أن تقترب منهما ولكن توقفت عندما استمعت لصوت يقول بلهفه "سي ياسر"
14
"يالهوي على القرف الي انا فيه" قالها ياسر بغضب ليجد شيماء تقترب منه بلهفه وهي تقول "اوعى يكون حد عورك وجرحك ولا جيه جنبك يا سي ياسر"
9
"انا مفيش حاجة جرحاني غير انك في حياتي يا شيماء" قالها ياسر بغضب وملل لتنظر شيماء نحو جاسر و آسر بصدمة وهي تشهق بفزع ثم نظرت لياسر مرة أخرى لتقول بتعجب "اتاريك بايت في سايبر الواد سعيد من امبارح يا سي ياسر، كنت بتعمل لنفسك copy؟؟؟؟"
48
توقف الجميع من ضحكات آسر الذي نظر لشيماء وهو يغمز لها قائلًا "النسخة الأصلية مش بتقدر الجمال فعمل لنفسه نسخة وطلعت انا، بقدر الجمال يا قمر على فكرة" ابتسمت شيماء بصدمة وهي تمسك بقلبها وتقول "سي ياسر غمزلي!!!"
39
نظر لها ياسر بسعادة ثم قال بصوت عالي متناسيًا ما كان يحدث منذ قليل "اشهدي يا نعمة اهيه مش بتحبني زي ما ليل نهار بتقوليلي، لو كانت بتحبني كانت عرفت الفرق بين الاصلي والcopy"
11
نظرت له نعمة بغضب ثم نظرت للرجال اللذين يقومون بتقييد آسر وجاسر لتقول بغضب "فكهم ياض وفك الراجل الكبير الي معاهم ده عيب، وخليهم يطلعو على شقتي يلا، وانت يا ياسر تعالى ورايا لما نفهم الحوار ده"
8
"انتِ هتسيبيهم ياما؟ دول لابسين قناع" قالها ياسر بغضب لتقول نعمة بملل "نفذ الي بقولك عليه ومتتعبنيش، يلا تعالو ورايا"
18
___________________________________
+
كانت أروى تجلس وسط أصدقائها حتى قالت إحداهما "اربع سنين يا أروى غايبة عننا كدة، اوعي تقولي انك هترجعي تاني" ابتسمت أروى بسخرية وهي تقول "I will definitely go back to America, Egypt is not my place" (اكيد هرجع لأمريكا مصر مش مكاني)
16
ابتسمت إحداهما بخبث وهي تقول "ولية مصر مش مكانك؟؟ الي في مصر وحشين يعني ولا ايه؟؟" ابتسمت أروى بغرور وهي تقول "الي في مصر بيحاولو يبنو مستقبلهم بس مش عارفين، لكن انا قدامي الفرصة ابني مستقبل كبير في امريكا واعيش حياتي، لدرجة اني بدات احس أن مصر مش بلدي اصلا"
13
ابتسمت نفس الفتاة بسخرية وحقد وهي تقول "اومال لو كنتي بيضة شوية كنتي قولتلنا أن ألمانيا هي مكانك ولا ايه؟؟؟" هنا لمست الوتر الحساس في قلب أروى، حاولت كتم دموعها بصعوبة ثم ابتسمت وهي تقول بغرور حاولت رسمه "السمرا دي قدرت تاخد شهادة من أمريكا، وتعملها كيان في الجامعة وخرجت بتقدير عالي في الاربع سنين، But you, I think you'd rather sit in the club and just enjoy your time." (بس انتي؟ متهيالي انك حابة القاعدة في النادي تمتعي وقتك وبس)
26
ثم وقفت وهي ترتدي نظارتها وتمسك بكتابها وهي تقول "sorry مضطرة اروح اقعد في مكان هادي شوية علشان اخلص روايتي بمزاج، اصل اي وقت فاضي عندي مبحبش اضيعه زيك كدة في خروج وفسح بس"
13
رحلت أروى لتنظر صديقتها في أثرها بحقد وهي تقول بغضب "شايفة نفسها على ايه انا مش فاهمة، وعملالي واثقة اوي من نفسها وهي شكلها مخلصة علبة فاونديشن كاملة على وشها علشان تداري سمارها اصلا" نظرت لها صديقتها الأخرى بملل وهي تقول "بس مينفعش طريقتك دي عيب، وقلة زوق"
14
.
+
كانت تقف في المرحاض وهي تنظر لنفسها في المرآة تتحسس بشرتها بغضب، وفي ثواني كانت تخرج كريم الاساس من حقيبتها وهي تضعه بكثره على وجهها علها تخفي لون بشرتها هذا
10
انتهت اروى مما تفعل لتنظر نفسها في المرآة وتحاول تجفيف دموعها وهي تقول بحزن "هما ليه كدة؟؟ مش ذنبي اني اتخلقت سمرا، مش ذنبي ان ملامحي مش حلوة زيهم علشان يفضلو يقولولي كدة وكاني انا الي خالقة نفسي" انهت حديثها وهي تستنشق الهواء بعمق ثم نظرت لنفسها وهي تحاول بث الثقة في نفسها رغم انها تكره بشرتها ولونها
22
قاطعها اتصال من هاتفها لتجيب وهي تحاول جعل صوتها طبيعيًا "أيوة يا منة، انا في الحمام وجيالك اهوه"
1
________________________________
+
كان ياسر يجلس أمام آسر وجاسر بصدمة بعدما استمع لحديثهما لتقول نعمة بغضب "مش قولتلك اتهد واسمع الاول، اهوه طلعو عيلتك بجد"
2
"يعني انتم اخواتي التوأم؟؟؟" قالها ياسر بصدمة ليقول جاسر بتشنج "ده لسة هيسأل يا عم، انا مروح" نظر له ياسر بتشنج وهو يقول "ما تقعد ياض في ايه مالك، بحاول استوعب لا اله الا الله"
5
"ياض؟؟ بعد سبع سنين في طب وطالع عيني في الكيمياء والأدوية تقولي ياض؟؟ يا خسارة السنتين الي عملت فيهم بحث خدت جايزة عليه" قالها جاسر بغضب ليقول ياسر بملل "بيرغي كتير اوي الواد ده"
23
"اخرسو بقى، انا مش عايز حاجة دلوقتي غير كمادات لوشي الي اتشوه مرة في خناقة الدكتور ومرة في خناقة مع الاخ ده كمان" صاح بهما آسر بتذمر ليقول بنداري بألم "ليه يابني تعمل فينا كدة، ده انا لما صدقت فلتت من خناقة جاسر"
4
"حقك عليا انا يا استاذ، الا الكريم اسمه ايه" قالتها نعمة بفضول ليبتسم بنداري وهو يقول "اسمي بنداري يا مدام نعمة"
13
"مدام؟ ايه مدام دي آنسة يا استاذ بنداري" قالتها نعمة بتذمر ليبتسم بنداري وهو يقول "الله؟؟ ده الرجالة اتعمت والله"
30
نظر لهما آسر بتشنج وهو يقول "ركز هنا يا عم بنداري الله يكرمك، مش وقته توفيق راسين في الحلال ده" شهقت نعمة بخجل وهي تنظر الجهه الاخرى ليقول بنداري بغضب "عاجبك كدة؟؟ اخجلتها"
41
فزع الجميع من وقوف ياسر المفاجئ وهو يقول بسعادة "ثواني يعني انا كدة مسميش ياسر الخواجة؟؟؟ ياما انت كريم يارب، الحقني باسمي بسرعة"
88
نظر له جاسر بشفقة وهو يقول "انا شايف انك تخليك في خواجة افضل، رغم أنه ملوش علاقة بيك بس اهوه ارحم" اومأ آسر وهو يقول "رأيي من رأي جاسر"
12
نظر لهما بغضب وهو يقول "ما تنطق ياض انت وهو باسمي، ما تقول انت يا عم سنجاري" نظر له بنداري بتذمر وهو يقول "اسمي بنداري، وبعدين عندهم حق خواجة حلو"
13
"انا اصلا عندي عقدة بسبب الخواجة ده" قالها ياسر بغضب ليقول آسر بشفقة "صدقني لو عرفت الحقيقي هتتعقد أكتر"
9
"ما تخلص يا حبيبي انا هتحايل عليك في ايه" قالها ياسر بغضب ليقول كلًا من جاسر وآسر في نفس ذات الوقت "اسمك ياسر رحيم شاندويلي الدَعْلُوب"
12
"الله ياسر رحيم شن.....شن ايه يعنيا؟؟؟؟" توقف ياسر بصدمة عن اكمال الاسم ليقول جاسر "ما قولتلك بلاش"
19
نظر ياسر لنعمة وهو يقول "انا طول عمري بقول ان الخواجة لايق عليا بس انا الي مكنتش حاسس واديني حسيت، ايدك ابوسها يا نعمة" ضحكت نعمة بشدة على ذلك الاسم ليقول جاسر بغضب "اخلص بقى وقوم لم هدومك وتعالى معانا علشان نخلص من الليلة دي وكل واحد ياخد نصيبه"
4
نظر له ياسر بتذمر وهو يقول "أدوني فرصة افكر، مش سهل عليا اسيب امي وحارتي واجي معاكم فجأة كدة" نظر له جاسر بتشنج وهو يقول "ليه ياض قاعد في التجمع الخامس، فوق ده انت رايح فيلا متحلمش انك تشوفها اصلا"
9
نظر له ياسر بصدمة ثم قام بفتح سلاحه وهو يقترب منه ليمسكه آسر سريعًا وهو ينظر له بغضب بسبب صراخه وهو يقول "انت بتزعق لمين يالا، يعني قاعد في بيتي وبتزعق لا خلي بالك انا ممكن ادفنك وقتي"
5
"هستنى ايه يعني من تربية الملاجئ" قالها جاسر بغضب ليقف ياسر وهو يقول "انا مش تربية ملاجئ على فكرة"
34
نظر آسر لجاسر بغضب وهو يهمس له "اسكت بقى تلاقيه زعل دلوقتي، مش ذنبه أن ماما رميته في ملجأ يعني" نظر له جاسر بندم ولكن صدم الاثنان عندما صرخ ياسر وهو يمسك جاسر من تلباب قميصة "انا تربية شوارع، انا متربيتش اصلا يالا، يعني ممكن اخليك مش عارف تعالج نفسك من كتر ما الدكاترة عجزو عن علاجك"
26
أبعده جاسر بغضب وهو يقول "عيل همجي والله" وقف بنداري وهو يصرخ بغضب "حالًا ياسر يروح يحضر هدومه وقدامي انتم التلاته على العربية يلا"
4
"انت بتزعق ليه يا عم سنجاري" قالها ياسر بغضب لينظر له بنداري بتوتر وهو يقول "ابدا يابني انا بزعقلهم هما مقصدكش انت يا معلم ياسر"
15
"بحسب" قالها ياسر بملل ثم ذهب نحو والدته التي ولاول مرة يجدها تبكي ليركض نحوها سريعًا وهو يقول "انتي بتعيطي يا نعمة؟؟"
5
"اومال دي قطرة يا أخويا هي ناقصة غباء، هتسيبني يا ياسر؟؟" قالتها نعمة بحزن يقطع قلبها ليقبل ياسر يديها وهو يقول بحنان "حد يرمي النعمة بردو؟؟ وانتي نعمتي من الدنيا دي ياما لا يمكن اسيبك، انتي هتيجي معايا"
20
"ولا حد عنده مانع" قالها ياسر بتهديد لينفي الجميع بخوف وهم يقولون في نفس ذات الوقت "دي تنور"
9
نظرت له نعمة بحنان وهي تقول "لا يا ياسر مش هقدر اسيب حارتي وحتتي دلوقتي، روح انت وشوف الدنيا ويا اما تيجي تعيش معايا يا انا الي هجيلك، لكن عمري ما اسيبك أبدًا" ابتسم ياسر بحنان ثم قبل رأسها وهو يقول "يعني هضطر اسيبك مع شيماء؟؟ كدة اخاف عليكي"
3
"سي ياسر" سمعها ياسر ليخبط كفه بوجهه وهو يقول "ده انا كنت اجيب سيرة نص جنية اريح والله" اقتربت منه شيماء سريعًا وهي تقول بلهفه وتوتر "انت هتمشي ياسي ياسر ؟؟؟"
8
"ههج من خلقتك يا شيماء" قالها ياسر بغضب لتقول شيماء بتذمر "طب سيبلي واحد من نسختك ياسي ياسر" اقترب منها آسر وهو يقول "انفع انا يا شيمو؟؟؟"
81
"تنفع يا اخويا اهي اي حاجة من ريحة الحبايب" قالتها شيماء وهي تنظر نحو ياسر لتجد آسر يصدم كتفه بكتفها وهو يقول "انا مش بس من ريحة الحبايب، ده الجزء التاني من الحبايب نفسهم"
4
ضحكت شيماء بصوت عالي ليقول آسر بصدمة "العب، سايبها وجايلنا يا ياسر ده انت مفتري يا شيخ" نظر له ياسر بلهفه وهو يقترب منه ويهمس "اجوزهالك وتبقى خدمتني خدمة العمر وتبقى اخويا بجد؟؟؟"
7
نظر له آسر برفض وهو يقول "لا يا عم انا كنت بقدر جمالها بس" نظر جاسر لشيماء بقرف وهو يهمس معهما "جمال ايه دي بلدي جدًا"
13
غمز له آسر بمشاكسة وهو يهمس له "ما البلدي يوكل بردو" ضحك الاثنان بعدم تصديق على حديثه بينما بنداري كان ينظر لهم بحنان وهو يقول "كان نفسي رحيم يشوف اللحظة دي"
17
نظر له ياسر بتشنج وهو يقول "في ايه يا عم سنجاري الواد قال حاجة تضحك عادي يعني" نظر له سنجاري بغضب وهو يصرخ "اسمي بنداري"
23
نظرت لهم نعمة بتشنج وهي تصرخ "لا انتم جايين تدوشوني بقى ولا اية، خد يا ياسر اخواتك واتكلو على الله انا دماغي مش ناقصة، بت يا شيماء قدامي على تحت أما نشوف آخرة ابو كرم ومحله ده ايه"
4
تركتهم نعمة وذهبت ليبتسم ياسر ببلاهه وهو يقول "امي ثم امي لحد اخر يوم في عمري"
7
_________________________________
+
كان نبيل يقف وهو ينظر خلفه بتوتر ثم قام بالدخول للمكتب وهو يغلق الباب خلفه بسرعة ثم ذهب نحو الخزنة وهو يضع بصمة آسر الذي حصل عليها بصعوبة ليقوم بفتح الخزنة أخيرًا
7
ابتسم نبيل بخبث وهو يشعر أنه حصل على مراده، ليقوم بسرعة بالقاء النقود جانبًا وهو يبحث عن تلك الأوراق ولكن لم يجدها ليتافف بغضب وهو يدفع باب الخزنة بحدة ويضع رأسه بين يديه
+
ولكن تفاجئ من الضوء الذي اشتعل فجأة لينظر حوله بفزع ليستمع لتلك الضحكات ولم يكن سوى دسوقي الذي دخل وهو يقول بسخرية "مستر نبيل، يا راجل مش المفروض تشرفني في مكتبي الاول قبل ما تخش مكتب صاحبه مش موجود"
18
كاد نبيل أن يتحدث ولكن قاطعه دسوقي وهو يقول "اه sorry انت كنت داخل ومش عايز حد يشوفك علشان تسرق الملفات بتاعة رحيم باشا، مش كدة بردو؟؟؟"
4
نظر له نبيل بغضب وهو يقول "المكتب الي انا قاعد عليه ده في الأصل مكتب عمي، لان الفلوس الي بنيته بيها الشركة دي كلها فلوس عمي الي رحيم باشا سرقها"
8
"معلش يا مستر نبيل بس المشاكل العائلية دي مش بحب ادخلها، بس كل الي عليا أقوله أن في خلال خمس دقايق لو مكنتش برة الشركة دي وتحرم تعتب باب الشركة دي، اسف بس مضطر ابلغ البوليس ومستر آسر اني قفشتك بتفتح الخزنة وبتسرق الفلوس الي جواها، وكله موجود في الكاميرا"
5
أنهى دسوقي حديثه وهو يبتسم ببرود ليقف نبيل وهو يعدل من وضع معطفه ثم رحل ولكن قبل أن يخرج نظر خلفه وهو يقول بوعيد "هييجي اليوم إلي تترجاني فيه تفضل قاعد في الشركة دي ومقطعش عيشك"
15
"على ما اليوم ده ييجي اكون انا طلعت على المعاش، وانا عندي خمسة وعشرين سنة، يعني احسب انت بقى كام سنة" أنهى دسوقي حديثه لينظر له نبيل باحتقار ثم يتركه ويرحل.
32
_________________________________
+
كان ياسر ينظر حوله بانبهار وهو يقول "بيسين في البيت؟؟ يعني مش محتاج اروح مصيف؟ والله كنت حاسس اني ربنا هيجبر بخاطري علشان مصيفتش السنه دي"
5
"تلاقيك كنت بتصيف في ترعة المريوطيه والله" قالها جاسر بسخرية ليحاول ياسر الاقتراب منه وهو يضغط على شفتيه السفليه بوعيد ليمسكه آسر سريعًا وهو يقول "حقك عليا انا والله"
18
"عليا النعمة ياض لو سمعت حسك ده تاني لهرتكب فيك جناية، الي نفسي اعمله في شيماء هعمله فيك" أنهى ياسر حديثه ليقول جاسر بغضب "انت عبيط ياض ولا ايه انت مش عارف انت بتكلم مين؟؟؟"
8
"هكون بكلم مين يا حبيبي نجيب زويل" قالها ياسر بغضب ليقول آسر بتشنج "نجيب زويل مين انت راخر دخلت جوايز نوبل في بعض"
44
"انا دكتور يا حبيبي يعني بعالج الناس وبنقذهم، حاجة انت متعرفش عنها حاجة اصلا" قالها جاسر بغضب ليقول ياسر بسخرية وثقة "يعني انت بتاكل عيش من ورايا، وكمان بتتغر؟؟"
14
نظر له جاسر بعدم فهم ليجد ياسر يقترب منه وهو يغمز له قائلًا "يعني لولا الناس الي انا بعورهم علشان ييجو يتعالجو عندك، انت مش هتلاقي زباين تاكل من وراهم عيش، صحصح للكلام يا حبيبي"
17
تركه ياسر وذهب ليستمع جاسر لصفارة انطلقت من فم آسر وهو يقول "جاحد، ادهالك في منتصف الجبهه والله، يعيال انت حبيتكم"
17
كان جاسر ما زال ينظر في اثر ياسر بصدمة من ثقته في الحديث، ليفيق على حديث آسر "تعالو اعرفكم على فيفي" نظر له ياسر من بعيد قليلا وهو يقول " ايه ده انت مش عايز في العز ده لوحدك؟؟؟"
3
أمسك آسر بجاسر ثم امسك بياسر وهو يقول بحماس "تعالو بس هعرفكم على فيفي، ودي تبقى تيتا ام ابونا الله يرحمه" ذهب معه ياسر وايضًا جاسر وهما ينظران نحو المنزل بفضول حتى دعاهما آسر للدخول وهو يقول "ما تخش يا عم انت وهو في ايه؟؟"
9
دخل كلًا من جاسر وياسر بتوتر وهما ينظران حولهما بتعجب وياسر ينظر حوله بانبهار حتى وجدان امرأة مسنه تهبط من أعلى الدرج وهي تمسك بعكازها وتقول بتعجب "جايب مين معاك يا آسر، انا مش قولت مليون مرة متجيبش صحابك الضايعين دول هنا، يابني مش كل شوية نعمل محشي وبط احنا مش قاعدين على بنك"
7
وقفت في بهو المنزل بصدمة وهي تنظر لجاسر ثم تنظر لياسر تحاول استوعاب ما يحدث حتى شعرت بدموعها تهبط بسعادة وهي تقول "جاسر وياسر؟؟؟؟"
4
"برافو عليكي يا فيفي عرفتي منين؟" قالها آسر ببلاهه لتصرخ به فيفي بتعجب "انت عبيط يابني مش أحفادي وضاعو من زمان، لقيتهم ازاي يا آسر وازاي عرفت بوجودهم اصلا؟؟؟"
3
"انا حكيت ليسرا بس قولت اعملهالك انتي مفاجأة بقى" قالها آسر بمرح لتبكي فيفي بحنان وهي تفتح ذراعيها لهما لينظر جاسر لياسر بتوتر فهما لا يعرفان من تلك حتى ولكنهم تقدموا بهدوء نحوها لتضمهم هي بحنان وسعادة وهي تقول "اخيرا قلبي اطمن عليكم قبل ما....."
6
قاطعها ياسر سريعًا وهو يقول "بعد الشر عليكي يا حاجة" نظرت له فيفي بتشنج وهي تقول "مهو بعد الشر عليا فعلا، انا قصدي قبل ما اضطر ادفع فلوس واكلف ناس تدور عليكم"
38
ابتسم آسر بيأس وهو يقول "هذه هي فيفي" نظرت فيفي لهما سريعًا وهي تقول بلهفه "ده اخوكم آسر مهندس قد الدنيا، مين فيكم بقى جاسر"
1
ابتسم جاسر وهو يعدل من وضع نظارته ويقول "انا جاسر يا تيتا" ابتسمت فيفي وهي تقول "لا بلاش تيتا دي مش بحبها قولولي فيفي، وبتشتغل ايه يا جاسر"
4
ابتسم جاسر وهو يقول "دكتور تخصص علاج كيميائي وتحضير عقاقير طبية وكدة" ابتسمت فيفي بحماس وهي تقول "حلو ده هتعالج ببلاش بدل ما بدفع مواصلات علشان اروح للتأمين"
10
"مهو التأمين ببلاش" قالها ياسر بتعجب لتقول فيفي بغضب "مش في مواصلات وعلبة عصير فراجيلو من ام اتنين جنية علشان ضغطي ميعلاش؟، ما علينا، دكتور ومهندس خلفة تشرف"
9
"وانت يا ياسر يا حبيبي شغال ايه بقى؟؟؟" قالتها فيفي بحماس ولكنها صدمت عندما قال ياسر ببلاهه "محسوبك ياسر الخواجة، اكبر معلم فيكي يا حارة بطن البقرة، محدش يقدر يدب رجله فيها بس من غير إذن من المعلم ياسر الخواجة"
14
حاولت فيفي استوعاب حديثه، ثم ابتسمت سريعًا وهي تقول "حلو ده يا آسر علشان لما يدخل حرامي منتضطرش نخلص رصيد على الفاضي نكلم بيه البوليس ياسر يبقى موجود"
22
"انا ليه حاسس انها جلدة" همس بها جاسر لآسر الذي قال بسخرية "حاسس مش متاكد؟؟؟"
10
نظر ياسر حوله ثم أخرج هاتفه سريعًا وهو يقول "باسوورد الواي فاي ايه؟؟؟" ابتسم جاسر بسخرية ثم نظر لهاتفه ليقول "ثواني هرد على المكالمة دي برة وراجعلكم"
7
خرج ياسر ليتنهد آسر بملل ثم نظر لياسر بفضول وهو يقول "هديك باسوورد الواي فاي بس بشرط" نظر له ياسر بتشنج وهو يقول "انا محدش يشرط عليا يالا"
3
"يا عم متقفش كدة اعتبروا طلب" تأفف ياسر وهو يقول "اطلب"
1
"تعلمني ازاي استعمل المطوة وابقى واد بلطجي" قالها آسر بحماس ليقول ياسر وهو يغمز له "بس كدة؟؟ جيتلي في ملعبي تعالى واعلمك"
16
نظرت لهما فيفي بغضب وهي تصرخ "حاجة واحدة بس تتكسر في البيت هكسر عضمكم ومش هجبسكم علشان الجبس غالي"
20
____________________________________
+
وفي الخارج كانت تحاول الصعود من هذا القبو ولا تستطيع لعنت نفسها على غبائها فهي من ألقت بنفسها هنا لذلك صرخت بصوت عالي "يا اهل البلد رجاء المساعدة انا بموت هنا يخربيت ابوكو ، الحقووني يا ناس انا مخطوفه اخرابي يالهووي يا ناااس انا مخطووفه"
22
بينما هو كان يسير في حديقة البيت وهو يتحدث في الهاتف بغضب "يا جاك بقولك مش هقدر ارجع المانيا دلوقتي وصدقني انا لو خدت ورثي من ابويا هستقر في مصر وهنقل كل شغلي هنا خلاص كفاية غربه بقى"
5
توقف جاسر فجأه لسماعه لصراخ شخص ليقول وهو يغلق الهاتف "هكلمك بعدين يا جاك سلام دلوقتي" اقترب جاسر من مكان الصوت لينظر أسفل قدمه ليجد باب صغير مقفول على الأرض ليسأل جاسر نفسه بغباء "هي دي بلاعه؟؟؟؟"
5
نظر جاسر للمكان حوله ثم قال ببلاهه "مهو مستحيل تبقى بلاعه في العز ده كله، طب ده قبر ودافنين ابويا فيه وهيعملوله مقام ولا في ايه؟؟"
7
صمت جاسر برعب عندما استمع لصوت يأتي من الاسفل ليقول برعب "بسم الله الرحمن الرحيم ، عفاريت تحت الارض بتتكلم؟؟؟" ولكن صمت بغضب عندما سمع صياح من الاسفل واحدهم يقول "افتح يا حيوان انت لسه هتستفسر بموت"
10
"تصدق انك عفريت قليل الادب" قالها جاسر بغضب لتسمعه هي من الأسفل لتصرخ بغضب "عفريت لما يلبس في جدتك يا بعيد افتح يخربيتكم بموت"
15
اقترب جاسر بحذر من الباب ليحاول سحبه حتى نجح في ذلك
+
بينما منة ما أن رأت الضوء حتى تنفست بعمق وراحه ثم نظرت لمن فتح الباب لتقول بتذمر وغضب "عفريت لما يلبسك يا آسر هو انت مش عارف اني بتحبس هنا في المرسم كالعاده وبتيجي تفتحلي؟؟؟"
27
نظر لها جاسر بتعجب ليقول "انتي مين؟؟؟" نظرت له من الأسفل بغباء وهي تقول "مالك يا آسر انت شارب حاجه ولا إيه، هات ايدك طلعني أنجز"
1
"بس حضرتك انا مش آسر" قالها جاسر بهدوء لتقول منة وهي تحاول الصعود وتمسك بيده "تاني يا آسر بتسترخص وبتضرب ربع دماغ، يا اخي استنضف في مره وهاتلك حته بمتين"
7
نظر لها جاسر بغباء ثم ساعدها على الصعود لينظر لها قليلاً ثم قال بتعجب "حته بمتين؟؟؟؟" نظرت له بملل وهي تقول "كتير ولا ايه، يابني بطل بخل بقى ، قولي الي عملالنا فيها مخترعه الذره جات ولالا انا سيبتها برة بتشتري روايتين ودخلت انا احط الالوان الجديدة الي انت مرضيتش تشترهالي في المرسم"
3
تنفس جاسر بغضب من غبائها ثم تركها وذهب لتركض خلفه وهي تقول بتعجب "في ايه يا آسر مالك شكلك مش طبيعي كده والا انا بكلمك ياض ما تقف"
4
تنفس جاسر بغضب ثم التفت لها بحده لتفزع وتعود للخلف بسرعه ولكن قبل أن تتحكم بنفسها وقعت في حمام السباحه لينظر لها جاسر بملل وهو يقول "خلي آسر ييجي يطلعك بقى يا بيت مجانين"
5
كانت تحاول الصعود وهي تنظر في أثره بغضب وهي تصرخ "حاج كامل ، انا بغرج يا حاج كامل "
49
_______________________________________
+
كانت أروى تدخل من باب البيت وهي تمسك بكتبها وتعدل من وضع نظارتها بهدوء
4
بينما هو كان يمسك بسلاحه الابيض وهو ينظر لشقيقه قائلا "هتمسك المطوه وتنشل وتغمض عين وتفتح عين وتحدد الهدف"
7
كان آسر ينتبه له ليقول ياسر بتركيز وهو يمسك بسلاحه "عند سن نمله الذبانه" نظر له آسر بغباء وهو يقول "هي يا دبانه يا ذبابه ايه ذبانه دي؟؟؟"
28
"اخرس ياض واسمع وانت ساكت" قالها ياسر ثم عاد ليحدد هدفه وقام بالقاء سلاحه في نفس الوقت التي كانت هي تدخل فيه لتنظر لهما بصدمه وهي تصرخ وتغمض عينيها برعب بينما شهق آسر وهو يضع يده على فمه بصدمه
4
بينما ياسر كان يبتسم بثقه ، فتحت هي إحدى أعينها لتنظر للسلاح الذي لصق في الحائط بجانب رأسها تحديداً لتخلع نظارتها بهدوء ثم تنظر للسلاح مره اخرى وفي ثواني كان يغشى عليها من هول الصدمة ليركض آسر نحوها برعب
17
بينما ابتسم ياسر بثقه قائلا "شوفت نشلت جنب المزه بالظبط ازاي لازم لما تنشل تتعلم تنشل صح انا كنت شغال في مولد زمان تخصص سكاكين"
15
نظر آسر لأروى بفزع وهو يحاول أن يجعلها تفيق ويقول "بت يا أروى اصحي يخربيتك مكانتش مطوة دي" ظل يخبط بكفه على خدها حتى فقد اعصابة وقام بصفعها لتفوق أروى بفزع ثم تنظر حولها حتى وقع نظرها على ياسر لتقول بخوف "آسر...انتم اتنين؟؟؟؟"
6
"الشبكة مش حلوة برة وتقريبا في واحدة عبيطه تايهه برة" قالها جاسر وهو يدخل للمنزل لتنظر له اروى بصدمة وهي تقول "تلاتة؟؟؟؟"
6
وقفت اروى بفزع ثم نظرت للثلاثة وهي تشاور باصبعها نحوهم، لتجد منة تدخل البيت وهي تضع منشفه حول جسدها وتصرخ "يا آسر الكلب بتوقعني في البي....ايه ده سلام قولا من رب رحيم"
5
قالتها منة وهي تنظر لثلاثتهم بفزع ثم تقف بجانب شقيقتها لتقولان في نفس ذات الوقت "تلاتة ازاي؟؟" وفي ثواني كانتا تصرخان بفزع وهما تركضان بفزع ليوقفهم آسر وهو يقول بغضب "اخرسو وهفهمكم بقى"
1
بينما ياسر ابتسم ببلاهه وهو يجلس بجانب فيفي ويهمس لها بتعجب "اومال مين الشمندورة الي اغمى عليها من شوية دي يا فيفي؟؟" ابتسمت فيفي وهي تقول "دي اروى... اه يا كلب قعدت على الريموت كسرته قوم يا حيوان انت عارف الريموت ده بكام، جايين عليا بخسارة يا ولاد رحيم"
14
"يعني اسمها اروى؟؟" قالها ياسر وهو يبتسم ببلاهه لتصفعه فيفي بغضب وهي تصرخ "قوم يا حيوان هاتلي علبة اللزق من جوا احاول الزق الريموت، والله ما هجيب ريموت جديد غير لما الريموت ده يكمل عشر سنين"
11
نظر لها ياسر بتشنج وغضب وهو يقول "انا هسكتلك على القفا ده علشان انتي ست كبيرة بس"
5
كانت أروى تنظر لآسر بصدمة وهي تقول "يعني انت ليك اخين؟؟؟" لتفتح منة فمها ببلاهه وهي تقول "وتوام؟؟؟"
1
نظرت أروى لهما بصدمة وهي تقول "I can't believe what is happening" (مش قادرة اصدق الي بيحصل)
6
ابتسم آسر وهو يقول بحماس "تعالو اعرفكم على بعض" سحبهم آسر ليذهب نحو إخوته وهو يقول "منة واروى، ولاد مرات بابا ومتربيين مع بعض من واحنا عيال يعني اخواتي رسمي"
2
نظر جاسر لآسر بتعجب وهو يقول "راضعين على بعض يعني؟؟؟"نفى آسر برأسة ليقترب منه ياسر سريعًا وهو يهمس له "يسطا يعني ينفع تتجوزهم؟؟ عايشين مع بعض في بيت واحد ازاي كدة مينفعش"
21
نظر له آسر ليهمس له أيضًا "كان أمر واقع، بابا اتجوز مامتهم هيرميهم يعني ولا هيرميني انا؟، احنا اخوات وجدا كمان وبنتعامل زي اخوات واكتر بس في حدود، يعني مينفعش احضن واحدة فيهم مثلا او كدة يعني"
15
نظر له ياسر بفهم ولكن قاطعهم جميعًا دخول بنداري وهو يقول "ها يا ولاد خدت شاور وجيبت الوصية وجيتلكم اهوه"
2
كان ثلاثتهم يجلسون وهم ينظرون لبعضهم بتذمر ليقول جاسر وهو ينظر لياسر بقرف "ما تقعد عدل يا بلطجي انت قاعد في ساحه ابوكو في ايه!!"
24
صرخ في اخر كلماته لينظر له ياسر بصدمه ثم في ثواني كان يفتح سلاحه الابيض ويمسك جاسر من تلباب قميصه وهو يصرخ به "انت بتزعقلي ياض يا دكتور ده انت يومك مش معدي انهارده"
11
"اوعى يا همجي انت يا اما وحياه امي هحبسك" صرخ به جاسر وهو يحاول أبعاده ليقترب آسر منهما سريعا وهو يسحب ياسر من فوق جاسر ويقول "يعم حقك عليا انا سيب الواد بقى"
4
تركه ياسر ثم قفل سلاحه وهو ينظر له بسخريه ويقول "انا هسيبك لأجل شئ واحد بس انك مهنتك كدكتور بتعالج الناس الي بتتعور من الناس البلطجيه الي في مهنتي، بس متعرضهاش علشان الفار ميقرقضهاش يا كبير"
18
وقف جاسر وهو ينظر له بغضب ويقول "انت تحترم نفسك وانت بتتكلم معايا يا بابا انا دكتور قد الدنيا وكمان انا الكبير هنا"ضحك ياسر بسخريه وهو يقول "اكبر مني بتلت دقايق متظيطش علشان مزعلكش انا مش طايقك اصلا"
7
نظر آسر يتساءل بنداري وهو يقول "الا مين الكبير فينا يا بنداري؟؟" نظر لهم بنداري بصدمه وهو يكاد يصاب بجلطه ليقول بملل "جاسر الكبير وبعديه بدقتيتين آسر وبعديه بدقتيتين ياسر"
3
نظر لهما ياسر بتذمر ليقلب عينه بسخريه وهو يقول "الكبير كبير الدماغ يابا صحصح للكلام وانا دماغي توزن بلد"
6
"بالحشيش الي بتضربه" قالها جاسر بسخريه وكاد أن يقوم له ياسر بغضب ليصرخ آسر بجاسر بنفاذ صبر "اخ انشينتاين على ما تفرج اسكت الله يباركلك وخلينا نفكر في ام الوصيه دي علشان نخلص ومنشوفش وش بعض تاني"
4
"طبعاً ما انت إلي كنت في حضن ابوك السنين دي كلها ومش بعيد تكون اصلا تعرف فين الفلوس وبتعمل كده علشان تنصب علينا واسمك نفذت الوصيه" قالها جاسر وهو ينظر لهم بشك ليوافقه ياسر وهو يقول "ومش بعيد اصلا منكونش اخوات ولا نيله وكل ده حوار علشان نصبايه كبيره بتعملوها"
8
نظر له بنداري بصدمه وهو يقول "لا دي كده غباء مش اخوات ازاي وانتو نسخه مع بعض" رفع ياسر كتفيه بعدم اهتمام وهو يقول "يخلق من الشبه اربعين يا عم سنجاري" نظر له بنداري بصدمة من طريقة نطقه لاسمه
8
"اتفقتوا دلوقتي يا عين امك انت وهو، ما انا لو اعرف فين الفلوس سهل اصلا مدورش عليكوا وفي داهيه الوصيه والاسم انا الي كنت مع ابويا السنين دي كلها وانا الي اشتغلت وتعبت في نص الفلوس دي"
9
صرخ بهم آسر بغضب ليقاطعهم دخول امرأه في أواخر العقد الاربعين تتمتع بالجمال والاناقه فمن يراها لا يصدق أنها امراه سوف تذهب الى الخمسين من عمرها ولم تكن سوا يسرا
1
دخلت يسرا بغضب وهي تقول "ايه الصوت العالي ده من امتى وحد بيعلى صوته في البيت ده" نظر لها آسر بابتسامه وهو يقول "معلش يا ماما حقك عليا انا روحي نامي انتي تعبانه"
1
نظر له جاسر بتعجب من نعته لها بأمه بينما وقف ياسر وهو يبتسم ببلاهه ويقول "دي امنا!!! ايه الام الهشكه دي؟؟"
7
نظرت له يسرا بتعجب بينما كاد آسر أن يفهمه الوضع ولكن سبقه ياسر وهو يندفع لأحضان يسرا التي نظرت له بفزع وهو يضمها بشده ويقول بتأثر "اااه ياما ضميني ياما ضميني ونسيني الدنيا ضميني ونسيني الناس وقساوتها ده اكيد تيتا كانت نحله علشان تجيبلي الام العسل دي"
23
ضحكت يسرا بحنيه ثم نظرت إلى آسر الذي سحب ياسر من أحضانها سريعاً لينظر لها ياسر وهو يغمز لها "حلوه حلاوه مصنع نيفيا كرريم تحطه على الجرح يترطب ويطيب، مهو مش معقول يوم ما اشوف مزه كده تبقى امي"
4
"اتهد بقى دي مش امك دي مرات ابوك" صرخ به آسر ليقول جاسر بغضب "يلا بقى قولي أن ابوك خلف منها غير البنتين دول ونزيد في الوصيه مهو بقى فرح"
5
ابتسمت يسرا بتفهم لحالتهم وهي تقول بحزن "في الحقيقه انا كنت متجوزه ومخلفه بنتين وبعدين زوجي اتوفى وقابلت رحيم وحبينا بعض واتجوزنا وقررنا أننا نربي آسر مع بناتي ومنخلفش فمتخافوش يعني ملكوش اخوات تاني ملكوش غير بعض"
4
اقترب ياسر منها وهو يبتسم ببلاهه ويقول "فكك من الحوارات دي كلها وقوليلي بدال انتي مرات ابويا وكده كده ابويا اتكل على الله مينفعش اتجوزك انا؟؟"
26
"ممكن نتنيل نفتح الوصيه بقى" صرخ بهم بنداري بغضب ليقترب ثلاثتهم وهم يقولون "افتح يا عم ام الوصيه"
+
جلس الجميع أمام بنداري الذي تأفف بغضب وهو يفتح الوصية ويقول "مبدئيا، الوصية دي بخط ايد رحيم الله يرحمه، وكاتب فيها أن مدام فيفي ومدام يسرا هياخدو نصيبهم من الورث، منة واروى لا"
10
هبت اروى واقفه بصدمة وهي تقول "نعم؟؟؟ هو ايه الي لا ولا ليه إن شاء الله What is this joke" (ايه الهزار ده)
2
نظر لها جاسر بغضب وهو يقول "وياخدو فلوس ليه اصلًا، المفروض الي يورث بابا احنا ومراته ووالدته بس" نظر له ياسر وهو يقول "اول مرة تقول حاجة صح"
2
تأفف بنداري بغضب وهو يخلع نظارته ليقول آسر "اولا الفلوس الي اتبنت بيها الشركة وكل الهالومه دي جزء كبير منها كانت فلوس عمو يونس والد اروى ومنة، علشان كدة بابا قرر يبقى ليهم حق في فلوس ابوهم وأسهم في الشركه علشان ميبقاش ظلم حد"
1
"حلو احنا مش هناخد الفلوس ليه بقى؟؟" قالتها منة بتعجب لتقول أروى بنفاذ صبر "اونكل بنداري انا عايزة اخد نصيبي علشان ارجع لشغلي وحياتي تاني"
1
"جرا ايه يابت انتي مش لاقية حد يلمك ولا ايه هو انا مش قولت مفيش زفت سفر تاني" صرخ بها آسر لتقف أروى وهي تصرخ بغضب "Don't yell at me like that" (متزعقليش كدة)
1
"ما انتي مستفزة قولنا مفيش زفت سفر وانتي مصرة" قالها آسر بغضب ليقف ياسر بينهما سريعًا وهو يقول "يجماعة صلو على النبي مينفعش كدة، متحسسونيش أن انا السبب"
13
نظر لهم بنداري بغضب وهو يقول "انا مش عايز نفس لحد ما اخلص قراية الوصية، اتصرفي يا مدام يسرا" وقفت يسرا بغضب وهي تقول "اولًا، رجوع لأمريكا انسيه يا أروى ومش هتكلم في الحوار ده تاني، ثانيًا رحيم عمره ما يحرمكم من حقكم أبدًا الا لو فيه سبب وهنعرفو دلوقتي اهدو بقى"
5
ابتسم ياسر ببلاهه وهو يغمز ليسرا قائلًا "الست دي عسل وبتقول كلام زي العسل" نظر الجميع نحو فيفي التي كانت تمسك بالآله الحاسبة وهي تقول "لو صرفت كل يوم بالحد الأقصى مئة جنينة وهتبقى للضرورة، على نصيبي على الباقي من عمري الله اعلم قد ايه، حلو مش هصرف كتير هيقعدو معايا حبة حلوين"
8
تأفف جاسر بملل من هذه الأجواء وهو يقول "انا وجودي في مصر وألمانيا خطر عليا انا متهدد، وكنت ناوي اخد فلوس ويا اما استقر في مصر يا اما احتمال كبير جداا اهرب على اي بلد تانية بعد ما اسلم البحث، فأرجوك انا عايز نصيبي وامشي من هنا"
1
نظر آسر نحو جاسر بحزن أنه سيرحل ليستمع لياسر الذي قال "وانا مش هينفع اسيب نعمة ولا اسيب حارتي فانا عايز نصيبي وارجع لحياتي من تاني" تنهد آسر بحزن من حديثهما فهو مجرد ما رآهم حتى شعر بسعادة غريبة تجتاح قلبه
25
نظر لهما بنداري وهو يكمل قراية الوصية "مفيش حد فيكم هياخد فلوسه الا بعد ما ينفذ الآتي، اول حاجة انتم الخمسة تقيمو مشروع مع بعض بعيدًا عن فلوس ابوكم وتعتمدوا على نفسكم والمشروع ينجح، وفلوس المشروع تقدرو تستلفو من يسرا وفيفي وبعد ما المشروع ينجح الفلوس ترجعلهم"
6
أمسكت فيفي بقلبها وهي تقول "اكتر من خمسائة جنيه مش هسلف" ابتسم الثلاثة بسخرية بينما منة قالت بغضب "طب وانا واروى مالنا؟؟؟"
3
خلع بنداري نظارته وهو يقول "رحيم كان بيعتبركم بناته، فالي يمشي على التلاته دول يمشي عليكم" نظر له ياسر بملل وهو يقول "في حاجة تانية غير دي يا عم سنجاري"
1
تأفف بنداري من نطقه لاسمه ثم نظر لهم وهو يقول "الحاجة التانية أنت عارفها يا آسر" نظر له آسر بتعجب وهو يقول "اعرف ايه مش فاهم؟؟؟"
1
نظر له بنداري بتعجب وهو ينظر للوصية مرة أخرى ويقول "الوصية أن مفيش فلوس هتاخدوها غير لما تلاقو اختكم"
51
"نعم يا اخويا اختنا مين؟؟؟" قالها الثلاثة في نفس ذات الوقت وهم ينظرون له بصدمة لينظر لهم بنداري بتعجب خصوصًا لآسر وهو يقول "فريدة، اختكم الرابعة"
74
___________________________
+
انتهى الفصل وأتمنى أن ارى ارائكم وتوقعاتكم لما سيحدث بعد ذلك
4
وفي النهاية دعوني أخبركم
"أن المغامرة لم تبدأ بعد..
