رواية الوصية الثلاثية الفصل العاشر 10 بقلم سهيلة محمد
مهانش عليا اعدي الأجواء الأوربية دي من غير ما نحتفل مع بعض بالشفاء ببارت على السريع كدة، البارت ده حاسة اني كروتته وحرفيا رأيكم هيهمني جدا في البارت ده، والتفاعل على البارت الي فات كان قمر وهو الي شجعني انزل البارت ده بسرعة فهستنى كومنتاتكم القمر على المقاطع زي المرة الي فاتت وفي تلك الأجواء الجميلة، وعايزة اقولكم على حاجة كل مرة بنسى اقولها، انا عاملة جروب على الفيس صغير كدة اتمنى انكم تشرفوني فيه وتشاركو فيه ارائكم عن رواياتي أو أي شئ تحبوه خاص برواياتي هسيبك لينكه في منصة الرسايل بتاعتي واللينك في البايو بتاع صفحتي دعونا نصلي على اشرف الخلق اولًا
5
_______________________________
+
"لا بقى مش قادرة استحمل، جاسر" كانوا يجلسون في الحديقة و نادته منة ليرفع عينه من حاسوبه وهو يقول بتذمر "النضارة القديمة كانت احلى من دي، مش مسامحك يا منة وملكيش دعوة بيا"
1
أنهى حديثه وهو ينظر في حاسوبه المحمول مرة أخرى لتقول منة بلا مبالاة "جاسر ممكن طلب" تأفف جاسر بملل وهو ينظر لها ويقول "نعم في ايه؟؟"
2
"عايزة ارسمك" فاجئته بقولها ليبتسم بإحراج وهو يقول "في ايه يا منة مالك؟"
7
ابتسمت منة بحماس وهي تقول "قولت استاذنك علشان متقولش اننا في زريبة، وبصراحة كدة عايزة ارسمك دلوقتي" ابتسم جاسر بعدم تصديق وهو يقول "طب ما ترسمي آسر أو ياسر هما نفس الاصدار"
8
ابتسمت منة وهي تقول "نص رسوماتي لآسر كلها نايم فيهم ولو في مرة اقنعته ارسمه وهو صاحي بينام في نص الرسمة، وياسر بصراحة بخاف منه، انت منظرك عشوائي مجتهد كدة فوانت بتحاول تهكر الي ما يتسمى ده، انا هرسمك ممكن؟؟"
10
"مش عارف يعني بس اكيد مش هقولك لا واخلي منظرك وحش بعد ما احرجتك وخليتك في نص هدومك يعني فخلاص ماشي موافق" أنهى جاسر حديثه لتنظر هي له ببلاهه من حديثه لتضحك بعدم تصديق وهي تقف لتاتي بألوانها وتقول قبل أن ترحل "انت دبش اوي على فكرة"
1
"تسلمي يار.... ايه دي غلطت فيا؟!!" قالها بصدمة عندما استوعب كلمتها ليبتسم بسخرية ثم يعود لحاسوبه مرة أخرى وهو يحرك رقبته يمينًا ويسارًا بألم ويقول "منك لله يا نبيل والله يسامحه جاك علشان مرضاش يخلص الحوار بايده هو امهر"
4
أنهى حديثه ليجدها تركض أمامه تضع لوحتها ثم تجلس على مقعدها ثم تمسك بقلم طويل تبدأ به لم شعرها وهي تثبته بالقلم وتشمر أكمام قميصها ليبتسم على مظهرها هذا بياس وهو يقول بسخرية "تموتي انتي لو حاجة عدت من قدامك ومرسمتهاش"
2
ابتسم منة وهي تبدأ في دمج الوانها وتقول "الرسم ده الحاجة الوحيدة الي بتاخدني في عالم تاني، زيها زي الروايات كدة، تخيل تلاقي قدامك عالم قاسي ووحش، فترسمة انتي بطريقة احلى وبدل مهو عالم اسود تخليه انت مليان الوان وبهجه زي ما بتتمنى، تخيل انك تشوف قدامك شخص مش كويس واذاك في حياتك كتير بس انت مش عارف تتكلم ولا تعبر، فبترسمه بالهيئة الي انت شايفها وتحس انك خرجت الي جواك وعرفت تعبر عنه"
12
جاسر بتعجب وهو يقول بتساؤل "طب والرسمة الي هترسميها دي دلوقتي نوعها ايه من الأنواع دي كلها" ابتسمت منة وهي تضع قلمها على اللوحة ثم تميل رأسها لتنظر له وهي تقول "امسك كوباية النسكافيه زي ما كنت ماسكها من شوية، عايزة ارسمها كدة"
1
ابتسم بهدوء وهو يمسك بكوب المشروب الساخن ثم عدل من وضع نظارته وعاد للحاسوب مرة أخرى وفضل الا يسألها مرة أخرى، ولكن ماهي الا فقط ثواني واستمع لاجابتها "منظر عمري ما شوفته بصراحة، انسان مجتهد ومحترم وفي نفس الوقت دبش ومعندوش بربع جنيه مجاملة، تركيبة غريبة عمري ما رسمتها بصراحة"
3
ابتسم جاسر وهو يقول باحراج "هعتبر الوجه السلبي ماهي الا ملاحظات بسيطة، بس بردو دي شخصيتي ايه علاقتها بالرسمة؟؟" أمسكت منة بقلمها وهي تدمج بعض الألوان وتتحدث دون أن تنظر له "عارف علم النفس لما يعرفوا شخصيتك من نظرة، الرسامين بردو يقدروا يعرفوا كدة من مظهرك لو رسموه هيعبر عن ايه، رغم أنه مش بنفس حرفية علم النفس ولكنه شبهه، وانت من قعدتك قدام اللاب ومسكتك لمج النسكافيه وكل شوية تعدل في نضارتك الي بتتزحلق وترد على التلفون بخنقة، بتظهر انك شخص بيحب السرعة والنظام، وفي نفس الوقت عصبي ومعندكش خلق حاجات كتير كدة"
4
تأفف جاسر بملل وهو يعود للحاسوب مرة أخرى ويقول "ياستي ياريتني ما سالت شوفي انتي بتعملي ايه لحد ما اكمل" ابتسمت منة بيأس وهي تقول "اهو شوفت، ملكش خلق تسمع كلامي للآخر شخص غير صبور بالمرة"
1
نظر لها جاسر بطرف عينيه وهو يبتسم بعدم تصديق لحديثها عن شخصيته، ولكنه تجاهل هذا وهو يعود لما يفعله مرة أخرى
3
________________________________
+
كان ياسر يجلس أمام فراش آسر بملل وهو يقول "يبني اصحى وشوف الي طلبناه وصل ولالا عايزين نخلص من الحوار ده بسرعة" نظر له آسر بخمول وهو يقول "يبني انت معندكش دم؟؟ مش شايفني نايم في احلامي مع جورجينا بتقطع لحظتنا ليه؟؟"
2
"يا آسر فوق بقى جورجينا ايه دي الي هتبصلك انت فاكر نفسك كريستيانو؟؟" أنهى ياسر حديثه بصرخة بعدما نفذ صبره من شقيقه، ليراه يبتسم ببرود وهو يقول "لا انا آسريانو، والله ما في فرق هي الي عامية"
2
"قوم بقى ياعم هي متعرفش انك عايش اصلا" قالها ياسر وهو يسحبه بغضب ليعتدل آسر في جلسته وهو يقول بغضب "انتم ليه كلكم بتحاربوني؟؟"
1
"بنحاربك ازاي؟؟" قالها ياسر بتعجب ليتنهد آسر بتأثر وهو يقول "نا الدنيا بتحاربني يا ياسر، انا دخلت افك عن نفسي في بابجي لقيتهم بيحاربوني بردو"
2
"يابني ماهي دي اللعبة" قالها ياسر بتشنج ليفرك آسر عينيه بكسل وهو يقول بتأثر "مش مبرر، ياسر انا كنت اكتر واحد ملتزم في شغلي، كنت بوصل اخر واحد وامشي اول واحد"
16
نظر له ياسر بتشنج وهو يقول بغضب "يابني المفروض العكس تروح اول واحد وتمشي اخر واحد، يخربيت النوم الي سطلك ده المخدرات مش بتسطل كدة" نظر له آسر بحزن مصتنع وهو يقول "كنت عايز ابقى مختلف"
4
"انت كدة متخلف مش مختلف" قالها ياسر بنفاذ صبر لينظر له آسر بغضب وعدم تصديق لظلم الجميع له ووصف نشاطه بالكسل والخمول ليقول بغضب "طب يولع ياعم الشغل دي ارزاق، كان في بنت في حياتي قعدت تلت سنين مستنيها، وفي الاخر راحت اتخطبت"
3
نظر له ياسر بحزن شديد وهو يقول "بجد؟ مين دي محكتليش عنها قبل كدة؟" وضع آسر يده على وجهه بحزن وهو يتنهد تنهيدة أخرج بها همومه وحزنه ولم تكفي ثم قال "لا ما انا عمري ما اتكلمت معاها هي لسة مقبلتش الادد بتاعي"
22
ضغط ياسر بأسنانه على شفتيه السفليه ثم خلع حذاءه وهو يلقيه في وجه آسر ويصرخ بغضب "تصدق انك عيل بارد وهتجلطنا كلنا، متضايق أن واحدة اتخطبت وسابتك وهي متعرفكش اصلا"
2
"ماهي هنا الحكمة، أن حتى الي متعرفنيش بتحاربني، يغور يا عم الجواز، الأهل الحيطة الي بتسند عليها طلعت مايلة ليه بقى، حياتي عبارة عن مشاوير من يسرا وطلبات من أروى ومنة مشاوير من يسرا وطلبات من أروى ومنة، بقيت انام تمن ساعات بس متخيل؟"
8
"يابني ارحمني انا لسة صاحي مش فايق للهطل ده، يعني الحيطة طلعت مايلة علشان حاجتين؟؟ مشاوير وطلبات؟"
1
أنهى ياسر حديثه وهو يرتوي من زجاجة الماء يحاول تصبير نفسه على ما يحدث ليقول آسر ببلاهه "لا بس كتير، حتى ابويا الله يرحمه مكانش راحمني في الشغل ميطلبش غير مني، اجتماعات يلا يا آسر صفقات يلا يا آسر سفريات يلا يا آسر، كان مفيش غير آسر"
8
"طب مهو مكانش فيه غير آسر فعلا احنا مكناش موجودين"
1
"مش مبرر كان بيحرمني من النوم بيحاربوني علشان منامش، حتى البيت وناسة والخمسة ستة الي احنا منهم بيحاربوني، اهي دي الي تتسمى فعلا حرب اهلية" أنهى آسر حديثه ثم عبس وجهه بغضب لينظر له ياسر بصدمة لدرجة أنه ظنه كاتب مثلا ويقوم بتأليف بعض المواقف المحزنه لتأثر فيه وتقلب مزاجة لذلك قال بتعجب "أسر هو انت بتكتب ولا انت مالك؟؟"
3
"لا انا مبكتبش لو انت مكتبني يبقى الله يسامحك انا مش بكتب انا بتحارب" أنهى آسر حديثه وهو يعود لفراشه مرة أخرى ويأخذ وسادته العزيزة في احضانة تحت نظرات الصدمة من ياسر ليقف وهو يخرج من الغرفة ويقول بغضب "الواد ده اقسم بالله جاي من كوكب تاني"
6
وما أن خرج من الغرفة حتى وجدها في وجهه ليبتسم ببلاهه وهو يقول "صباح الخير يا أروى" ابتسمت أروى بهدوء وهي تقول "صباح النور يا ياسر، بقولك هو انت مشوفتش فيفي من الصبح مختفية؟"
3
وما كاد يجيبها حتى استمع الاثنان لصوت غريب لينظران من أعلى الدرج ليجدان فيفي تدخل من الباب وهي تصيح بصوت عالي "آسر، يا جاسر، يا ياسر، اي حاجة تنفع فيها قافية اخلصوا تعالوا ساعدوني"
2
هبط ياسر سريعًا وهو يذهب نحوها ويقول بتعجب "ايه الي انتي جيباه ده يا فيفي؟؟؟" نظرت فيفي بملل وهي تقول "ايه في ايه؟؟ خروف ومعزة، قولت اجيبهم نربيهم ما انتم عارفين بحب الحيوانات الأليفة"
14
نظرت لها يسرا بصدمة بعدما خرجت من غرفتها وهي تقول "خروف ومعزة ايه الي جيباهم الفيلا يا فيفي احنا هنفتحها مزرعة؟" نظرت لهم فيفي بغضب وهي تقول "محدش ليه دعوة اتفضلوا اربطوهم في الجنينة، واتزفتوا ولعوا تلت لمبات بس، انتي يالي اسمك تحية بقالي خمس سنين كل يوم أنبه عليكي تلت لمبات بس الي يشتغلوا، متخلونيش اتخلى عن كرمي واخليها لمبة واحدة"
5
"لا كتر خيرك اوي يا فيفي، هاتي ام الخروفين دول نربطهم برة لما نشوف اخرتها" قالها ياسر وهو يحاول الامساك بهم بغضب لتقول فيفي باستحقار "يا جاهل ده خروف ودي معزة نتاية يعني"
1
"ذكوري ومتعصب جدا يا فيفي" قالتها أروى بتذمر ثم قلبت عينيها بملل وهي تقول قبل أن تصعد "والله انا غلطانة اني خرجت من اوضتي وسيبت روايتي وجيت قعدت معاكم"
11
نظر ياسر في أثرها بملل وهو يقول "صبرنا يارب على الابتلاء ده" قاطع أفكاره طرق الباب ليذهب نحوه وهو يفتحه بملل حتى وجد ما انتظره أمامه وهو يقول "استاذ آسر رحيم موجود؟؟"
2
ابتسم ياسر بسعادة وهو يقول "موجود"
4
_____________________________
+
وبعد ساعة تقريبًا كان جاسر يتنهد براحة وهو يقف بحماس ويذهب نحو منة ويقول "وعدتك ووفيت، انا هكرت تلفون نبيل" وقفت منة بسعادة وهي تقول "بجد يا جاسر يعني خلاص كدة؟؟"
1
نظر جاسر للحاسوب وهو يقول "بصي انا هكرت تلفونه بس مش هفتحه انا هدهولك انتي تشوفي ايه الي يخصك وتمسحيه بنفسك وهعلمك، بس الافضل انك تبوظي تلفونه خالص فايه رأيك ابعتله فايروس يفرتك تلفونه خالص؟؟"
12
ابتسمت منة بامتنان وهي تقول "تمام كدة هيبقى افضل، بس ايه الي يضمنلي أنه معندوش نسخ تانية؟؟" تنهد جاسر بحيرة وهو يقول "بصي هو اللاب توب بتاعه مربوط بالتلفون، يعني لو فيرست التلفون هبقى بوظت معاه اللاب توب، بس بردو مضمنش أن كان عنده نسخ تانية أو لا"
2
"يعني اعمل ايه؟؟" قالتها منة بعدما تجمعت الدموع في عينيها مرة أخرى ليقول جاسر بحزن "متعيطيش بس، بصي هو كدة كدة لو معندوش نسخ تانية هيهددك بردو ويخليكي فاكرة أن الصور لسة معاه، فانتي الاحسن أنه لو كلمك تاني تقوليله يثبتلك أن الصور معاه، لو بعت يبقى فعلا لسة معاه وبردو مش هسيبك وهتصرف، لو مبعتش يبقى خلاص خلص الحوار"
8
ابتسمت منة وهي تقول بامتنان "شكرا يا جاسر، انت جدع اوي انا مش عارفة من غيرك كنت عملت ايه" ابتسم جاسر باحراج وهو يقول "لا شكر على واجب يا منة، لو عوزتي اي مساعدة مني متتردديش انا جنبك في اي وقت"
1
ابتسمت منة بخجل لتنتبه لتركيزة على لوحتها ليطلق صفير من فمه وهو ينظر للوحة بانبهار ثم نظر لمنة مرة أخرى بصدمة وهو يقول "ده انتي طلعتي شاطرة بجد، انا حاسس اني متصور بتلفون مش مرسوم"
1
ابتسمت منة بحماس وهي تقول "بجد يعني عجبتك؟؟" ابتسم جاسر وهو يقول "عجبتني جدا تسلم ايدك والله، المهم انا هبعت الفيرس على تلفونه حالا واسيب اللاب مع نفسه وهطلع اشوف فريدة"
1
اومأت منة وهي تنظر نحو بوابة المنزل وتقول "تمام روح شوف فريدة وانا هروح اقعد مع آمنة صحبتي اهي جات" نظر جاسر نحو البوابة ليجد فتاة تدخل بحماس وهي تركض نحو منة تضمها بترحيب، ليتركهما ويذهب في نيته الذهاب لرؤية فريدة وهو يبتسم بسمة لم يتبين مقصدها
2
وما أن وصل لغرفتها حتى دخل لها ليقول بصوت عالي "فريدة انتي هنا؟؟" فم يأتيه رد ولكنه استمع لصوت المياة في المرحاض فعلم أنها في الداخل، وكاد أن يخرج لولا لفت أنظاره لشئ ما يوجد على فراشها ليقترب منه وهو يمسكه بتعجب حتى فتح عينيه بصدمة عندما أدرك ما هو الشئ الذي يوجد في يده
43
____________________________________
+
كانت آمنة تجلس بجانب منة في غرفتها وهي تقول "يعني نبيل كان بيهددك بفيديوهاتك وصورك، يا ابن ال...." تنهدت منة بحزن وهي تقول "يلا حسبي الله ونعم الوكيل، الا صحيح لقيتي شغل ازاي وعرفتي تسددي ديونك احكيلي، والله يا آمنة انا لو اونكل رحيم معملش فينا الموقف البايخ بتاعة الوصية ده لكنت اديتك كل الفلوس الي عيزاها"
6
ابتسمت آمنة وهي تقول "تؤ فكك، انا لقيت مصدر دخل مش بس سددلي ديوني، ده كمان هيخلي العب بالفلوس لعب وانا قاعدة مكاني وفي اوضتي" نظرت لها منة بحماس وهي تقول "بجد؟ ايه الشغل ده؟ تصدقي انتي جيتيلي من السما انا هموت واشتغل واحس اني بجيب فلوس بتعبي انا"
2
ابتسمت آمنة وهي تخرج هاتفها وتبحث عن شىء ما ثم وضعته أمام منة وهي تقول "مصدر دخلي اهوه" أمسكت منة الهاتف بحماس ولكن حل محلها الصدمة لتصرخ بفزع "ينهار ابيض يا آمنة؟؟ انتي بتستهبلي لابسة فستان كاشف جسمك كله وفي اوضتك وبترقصي هي دي الفلوس يا آمنة؟؟"
24
سحبت آمنة الهاتف من يديها سريعًا وهي تقول "يخربيتك هتفضحيني، في ايه مالك ده تيك توك كل الناس بتعمله يعني" نظرت لها منة بعدم تصديق وهي تقول "تيك توك ايه وقرف ايه، مبينة جسمك للناس وبترقصي وتقولي تيك توك وشغل؟ ابوكي لو عرف مش هيرحمك يا آمنة"
1
ابتسمت آمنة بخبث وهي تقول "انتي غلبانة اوي يا منة، وهو انا بعمل ايه يعني؟ قاعدة في اوضتي بصورلي فيديوهين يعجبوا الناس ويحطوا لايك ويعملولي فولو، وبكسب في الشهر خمس آلاف دولار، ومش مأذية في حاجة بيسنس يا غبية"
11
"خمس آلاف دولار؟؟" قالتها منة بصدمة لتقول آمنة بخبث "اه شوفتي، بس فكك انتي وريني كدة الحاجات الي كان بيهددك بيها نبيل"
9
نظرت لها منة بغضب ثم قامت بفتح هاتفها وأعطته لصديقتها وهي تقول "فيديوهات تيك توك كنت عملاها وصور كنت متصوراها، ولو تفتكري واحنا في حِنة هنا صحبتنا كنا لابسين فساتين قصيرة وبنرقص وكانت حنة بنات بس الحاجات دي عمري ما نزلتها، منه لله نبيل هكر تلفوني وخد كل ده"
6
بينما آمنة كانت تنظر للهاتف بصدمة وفي ثواني كانت تقول "يخربيتك يا منة؟ ايه الجمال ده فيديوهاتك قمر اوي، العب بقينا نشير فيديوهاتنا على التيك توك"
6
نظرت لها منة بسخرية وهي تقول "انتي عبيطة يا آمنة، لا طبعا الفيديوهات دي حفظاها ليا انا بس محدش يشوفها، اومال نبيل بيهددني بايه يا غبية"
2
"طب والله مافي حد غبي غيرك يا منة، بقى الفيديوهات دي تحطيها لنفسك بس؟ هتستفادي ايه؟ اسمعي كلامي الفيديوهات دي لو حولتيها من private إلى public مش هتخسري حاجة بالعكس هتكسبي فلوس قد كدة، مش انتي كان نفسك في مصدر دخل عالي علشان ورثك مش هيعملك حاجة لانه معتمد كله على الأسهم الي ليكي في الشركة؟"
5
نظرت لها منة بصدمة وهي تقول "انتي مجنونه؟ مستحيل اعمل كدة" نظرت لها آمنة بغضب وهي تقول "يابت انتي محسساني انك محجبة وخايفة انك ترقصي لتطلعي تريند"
3
نظرت لها منة بتذمر وهي تقول "مش معنى اني مش محجبة ابقى منحلة يا آمنة، انا اه مش محجبة وربنا يهديني للحجاب، بس لا عمري لبست نص كوم ولا قصير لبسي كل مقفول وواسع، انا مرة روحت فرح صحبتي بفستان قصير شوية من الرجل بس رغم أنه مقفول من فوق اخدت علقة من ماما ما يعلم بيها الا ربنا"
3
"يا منة افهمي، انتي مش هتعملي حاجة غير انك تصوري كام فيديو زي القمر دول وتنزليهم، وصدقيني ساعتها اصلا مش بس هتكسبي فلوس وشهره، لا ده انتي كمان هتبعدي نبيل عن طريق التهديد دي خالص، لانه مش هيقدر يهددك بفيديوهات انتي اصلا بتنزليها، يعني مش هيبقى فيه حاجة يلوي دراعك بيها"
13
انهت آمنة حديثها وهي تنظر لها بلهفه تنتظر موافقتها لأخذها نحو الفساد، فقد ملت من تمثيل منة أنها الفتاة المثالية المجتهدة دراسيًا، وهي الفتاة السيئة الفاسدة، لن تصبح وحدها الفاسدة
20
بينما منة اغضمت عينيها بغضب شديد من وسواس نفسها التي تشعر به الآن، هي بالفعل تود لو تصبح مشهورة الجميع يعلم اسمها تتمنى أن تصبح لها مصدر دخل لها وحدها من عملها ولكنها نفت بخوف "لا مش هينفع اعمل كدة، ماما وآسر لو عرفوا ممكن يقتلوني"
9
"خلاص خليكي ذكية واخفي وشك في الفيديوهات واعملي عليه بلور، كدة كدة وشك الناس مش هتحتاجة في حاجة" قالتها آمنة وهي تبتسم بمكر لتصمت منة وهي تشعر أن الشيطان بدأ في السيطرة على عقلها وتفكيرها لتزداد ابتسامة آمنة عندما شعرت أن سُمها بدا في الانتشار، وشيطانها بدأ في العمل بكل جهد يمتلكه واقترب من النجاح لسحبها نحو الفساد
9
قاطع كل هذا رنين هاتف آمنة التي قالت بفزع "بابا بيتصل، طب انا هروح دلوقتي عايزة حاجة، هكلمك بليل متنسيش تفكري في الي كلمتك فيه" رحلت آمنة وقبل أن تخرج وجدت يسرا في وجهها لتبتسم بلطف وهي تقول "ازيك يا طنط"
3
نظرت لها يسرا بملل وهي تتخطاها تدخل للغرفة قائلة ببرود "كويسة" نظرت آمنة في أثرها بغضب ثم تركتهما ورحلت
2
بينما يسرا اقتربت من منة التي كانت تغرق في وسوسة شيطانها وبداية سيطرته على عقلها ولكن قاطعها صوت يسرا التي قالت بغضب "ايه الي جاب البت دي هنا؟ انا مش قولت متدخلش البيت ده تاني والي بينك وبينها يبقى مجرد زمالة بس يا منة"
3
نظرت منة لوالدتها بتوتر وهي تقول "يا ماما آمنة صحبتي من زمان مش عارفة انتي مش بتحبيها ليه بس" نظرت لها يسرا بغضب وهي تقول "مش برتاحلها، بت بجحه انتي مش بتشوفي بتتكلم مع آسر ازاي ولا كانه خطيبها وهو ميبقاش راضي يحرجها بس كذا مرة قالي ابعدك عنها، البت دي محدش مالي عينيها ولا ليها كبير انا ام وادرى منك"
18
نظرت لها منة بملل وما كادت تجيبها حتى استمعت لصراخ أحدهم لتقول بتعجب "ده صوت مين من التلاتة ده؟؟" نظرت لها يسرا بعدم معرفة وهي تقول "معرفش تعالي اما نشوف"
4
____________________________________
+
كانت أروى تجلس مع فيفي في الحديقة وهي تضحك بشدة على مظهر ياسر المتذمر وهو يقول "بتضحكي؟؟ يعني انا واقف هنا باكل في خروف وبتحايل عليه يبلع الطفح وانتي بتضحكي؟"
2
اومأت أروى وضحكاتها تزداد بينما فيفي قالت بغضب "والله ما انت قايم يا ياسر غير لما اتاكد أن الخروف خلص البرسيم كله وشبع كمان وهضم" نظر لها ياسر بغضب وهو يضع البرسيم في فم الخروف ويقول بغضب "اطفح يا عم خلينا نخلص"
4
ضحكت أروى بشدة لتشاركها فيفي في الضحك ليقول ياسر بخبث "اضحكي عليا اضحكي، عارفة لولا أن ضحكتك حلوة انا والله كنت قومت طفحتك انتي البرسيم"
18
نظرت له أروى بصدمة من حديثه وخجل لتقول بتوتر "طب، طب انا هطلع اشوف ماما شكلها بتنادي عليا" أنهت حديثها هي تقف وتركض بعيدًا عنه وما أن ابتعدت حتى نظرت خلسة نحوه لتبتسم بخجل وهي تقول "هو ليه بيفضل يقولي كلام غريب كدة؟"
20
بينما ياسر كان ينظر في أثرها وهو يبتسم ولا ينظر نحو الخروف الذي كان يأكل البرسيم من يده حتى فجأة قام بعضه ليتأوه ياسر بألم وهو يسحب يده سريعًا
2
بينما فيفي نظرت في أثر أروى وهي تقول "البت مكسوفة" ليبتسم ياسر وهو يقول "حلو ده يا فيفي"
3
ضحكت فيفي ثم نظرت له وهي تقول "بس ليه قولتلها كدة يعني؟ متخبيش عليا ده انا ستك يا واد" ابتسم ياسر وبعدما كان يجلس القرفصاء جلس على الأرض وهو يبتسم ويقول "اصلي بصراحة كدة يا فيفي معجب بيها، يعني معجب بشخصيتها وكسوفها رغم أنه يبان أنها بجحه ودبش بس هي مش كدة خالص، يعني لسة موصلتش لمرحلة الحب دي بس تقدري تقولي كدة بكراش عليها"
9
"كرش ايه ده الي عليها البت جسمها رياضي" قالتها فيفي بتعجب ليضحك ياسر بشدة وبدون شعور قام بضم الخروف لاحضانه وهو يقول "لا يا فيفي بكراش دي يعني معجب بيها، شخصية طموحه ودايمًا قدامها اهداف نفسها تحققها، نفسها تفضل ناجحة، هي بس عليها شوية غرور وردود محتاجه قطع لسانها بس مش حوار يعني نعالج كل ده أن شاء الله" أنها حديثه لينتبه لوضعه هو والخروف لتضحك فيفي بشدة وهي تقول "طب حتى كنت احضن المعزة يا خايب"
5
ضحك ياسر وهو يقول "بس غريبة والله فيفي تصرف وتكلف وتجيب خروف ومعزة؟" نظرت له فيفي بتشنج وهي تقول "اصرف؟ اصرف ده ايه دي وداد صحبتي جابتهوملي هدية من مزرعة اخوها فخدتهم قولت اربيهم ونكبرهم واهو ينفعونا في عيد الاضحى الي بعد تمن شهور، علشان بردو منكلفش لحمة"
10
نظر لها ياسر بتشنج ولكن قاطعه سماع صراخ جاسر ليقف بسرعة وهو يقول "ايه ده وده وقته يا جاسر منك لله"
2
____________________________________
+
دفعة من الماء اصتدمت بوجهها بواسطة يديها، رفعت فريدة وجهها نحو المرآة والمياة تتساقط من شعرها ووجهها لتتنهد بقلق وهي ترتدي ثيابها بعدما انهت غُسل جسدها
2
نظر لنفسها في المرآة وهي تتذكر ما حدث أمس عندما كانت في مكتب رحيم وضعت بداخله شئ ما لتجد فجأة فيفي قد اقتحمت الغرفة عليها مما جعلها تنتفض بفزع وتلقي هاتفها وتنظر لها بتوتر وخوف عندما قالت "انتي بتعملي ايه هنا؟"
5
"انا، انا مش بعمل حاجة" قالتها فريدة بتوتر وهي تحاول الخروج لتمسكها فيفي من ذراعها وهي تقول "كنتي بتعملي ايه بقولك"
1
نظرت لها فريدة بتوتر وهي تقول "في ايه يا تيتا هكون بعمل ايه، بصراحة يعني انا اول ما آسر جيه وخدني من الكبارية الراجل مرضاش يسيبني لاني كنت ماضية عقد معاه وفي شرك جزائي، فآسر كتر خيره خد فلوس من خزنة بابا ودفعهالي علشان الراجل يرضى يسيبني، وانا كان معايا اسورتين دهب كدة بتوع امي زينات الي ربتني، فبعتهم وجيت حطيت الفلوس على المكتب هنا علشان آسر يصحى يلاقيهم"
2
نظر لها فيفي بشك ثم نظرت نحو المكتب لتجد بالفعل نقود عليه لتنظر مرة أخرى لفريدة وهي تقول "وكنتي بتتسحبي زي الحرامية كدة ليه لما انتي هتحطيله فلوس؟"
1
"ما، ما انتي عارفة بقى اوضة ياسر جنب المكتب بالظبط وده لو دبوس وقع جنبه بيسمعه وبيصحى يهزقني انا في الآخر نومه خفيف مش زي آسر وجاسر" أنهت فريدة حديثها وهي تبتسم بهدوء لتقول فيفي باقتناع "طيب، روحي نامي يلا الوقت أتأخر"
5
اومأت فريدة بسرعة وهي تتركها وترحل، خرجت فريدة من تذكرها لتمسك المنشفة وهي تبدأ في تجفيف شعرها ثم قامت بفتح الباب لتنتفض بفزع عندما تجد جاسر في وجهها لتبصق بصقة وهمية في ثيابها وهي تقول "خضتني يا جاسر مش تقول احم ولا دستور يا اخويا"
1
ولكنها نظرت لجموده بتعجب وتوتر وهي تقول "في ايه بتبصلي كدة ليه؟؟" انتفضت بفزع عندما وجدته يسحب كف يديها بغضب وهو يقول "ايه ده؟؟؟"
1
نظرت فريدة نحو يديها بتوتر وهي تقول "هفهمك انا والله" قاطعها بصراخه وهو يقول "والله ايه؟ فين الوحمة؟ اقولك انا هي فين اهيه" قال اخر كلماته وهو يرفعها في وجهها لتنظر له بخوف عندما قال "وحمتك التركيب الي كنتي لزقاها في ايدك وبتضحكي بينا عليها اهيه يا هانم"
56
نظرت له فريدة برعب وهي تقول "والله العظيم انا مليش ذنب" اجتمع الجميع في الغرفة ماعادا آسر لتقول يسرا بتعجب "في ايه يا جاسر بتزعق كدة ليه؟"
1
"فيه أن الهانم كانت بتضحك علينا والوحمة الي في ايديها تركيب" قالها جاسر بغضب لتقول أروى بصدمة "أهدى يا جاسر اكيد في حاجة غلط، التحاليل كانت positive يمكن هي معندهاش وحمة زيكم انتم التلاتة عادي بتحصل"
1
نظرت فيفي نحو فريدة بغضب وهي تضرب بعكازها الأرض وتقول "لا محصلش الاربعة كانوا مولودين على أيدي وفريدة عندها نفس الوحمة الي في أيديهم، انا من اول يوم دخلت فيه البت دي عليا وانا محسيتش باللهفة الي حسيت بيها لما جاسر وياسر جوم"
6
وهنا تحدث ياسر وهو يقول بغضب "ليه كدا يا جاسر مش قولنا هنستنى آسر يجيب عمو بنداري" نظر الجميع نحوه بتعجب الا جاسر الذي ابتسم وهو يقول "الحماس خدني ابدا بسرعة"
6
"في ايه ما تفهمونا" قالتها يسرا بغضب لتجد آسر يدخل الغرفة وهو يسحب بنداري خلفه ويقول "انا هفهمك يا ماما، البت دي مش اختنا، والتحاليل الي عملناها نتيجتها كانت مزورة والوحمة الي في ايديها تركيب، والتحاليل الأصلية اهيه وصلت الصبح وياسر الي استلمها وأكد أن البت دي مش اختنا"
5
كان بنداري ينظر لهم بصدمة وهو يقول "وايه مصلحتها في أنها تعمل كدة؟؟" هنا قالت منة بغضب "اكيد كانت جاية تنصب علينا وتلهف ورث فريدة"
1
كانت فريدة تنظر لهم بخوف وهي تبكي وتجلس على الفراش بتوتر لتجد كلا من ياسر وجاسر وآسر سحبوا مقعد ليجلسوا أمامها فقام جاسر بوضع مقعده وجلس عليه بهدوء بينما آسر جلس على المقعد وهو يضع قدم فوق الأخرى بينما ياسر قام بقلب المقعد وهو يجلس عليه وبدل من أن يكون ظهره لمسند المقعد أصبح جسده أمام مسند المقعد وهو يضع يده عليه ويبتسم بخبث قائلًا "الحوار كله بدأ لما روحنا العمارة الي فيها زينات الاسيوطي ومدام مديحة جارتها استضافتنا عندها"
11
ابتسم آسر وهو يتذكر ما حدث ويقصه على الجميع تحت نظرات الرعب من فريدة أو دعونا نقول التي تتدعي أنها فريدة
1
كانت مديحة تقص لهم ما حدث ومن حين للآخر تشاور بعينيها نحو شئ عالي لتلفت نظر آسر الذي نظر لها بتعجب لتبدأ هي في لفت انتباهه بهدوء نحو شئ ما، وآسر ما زال لا يفهم ما الذي تريده
2
حتى قرر النظر نحو ما تشير إليه ليجد كاميرا مراقبة معلقة في الحائط لينظر أمامه بسرعة وهو يتساءل بتعجب من هذا الذي يضع كاميرا مراقبة في بيته
3
بينما مديحة كانت تشير له بعينيها نحو الهاتف ليتنهد آسر بحيرة ولا يعلم ما الذي يفعله حتى وقفت مديحة وهي تقول "تمام يا استاذ كدة خلصت الي عندي وتقدر تسال على اختك في الشقة الي فوق"
2
نظر لها آسر قليلًا حتى خطر في باله شئ ليقول بسرعة "شكرا جد يا مديحة بجد وياريت لو امكن رقم حضرتك علشان نتواصل معاكي ونعرف اي جديد يمكن منلاقيهاش ولا حاجة" ابتسمت مديحة بحماس وهي تعطيه رقمها سريعًا وهذا ما كانت تريد فعله.
1
وعندما خرجوا من المنزل قبل أن تصعد أروى أوقفها آسر وهو يقول "استني يا أروى محتاج اعمل تلفون مهم وبعدين نطلع نشوف فريدة" ثم نظر نحو جاسر ليجده منشغل في العراك مع منة لذلك قال "ياسر تعالى معايا ثواني"
1
نظر له ياسر بتعجب وهو يذهب خلفه ليجلس الاثنان في السيارة ليقول ياسر بتعجب "ايه يا آسر كبس عليك النوم دلوقتي؟ يلا نطلع نشوف فريدة"
1
"لا، مديحة في كاميرا مراقبة في شقتها مش غريبة؟ وكمان كانت بتشاورلي عليها بطريقة غريبة وكأنها عايزاني اخد بالي منها، انا خدت رقمها وهكلمها على الواتس اعرف ايه الحوار ده شكل في حاجة مريبة" أنهى آسر حديثه تحت نظرات ياسر المتعجبه ليقول "طب ابعتلها رسالة بسرعة"
1
فتح آسر تطبيق الواتس آب وهو يرسل لها رسالة كان محتواها [مدام مديحة انا آسر، خير انا حاسس ان كان في حاجة حضرتك عايزة تقولهالي بس مش عارفة]
1
مر ثواني كان يظهر لهما في الاعلى أنها تكتب، مرت دقيقتان ليقول ياسر بتعجب "في ايه كل ده بتكتب" لفت انتباه آسر رسالة طويلة قامت بإرسالها ليقراها هو وياسر بصدمة
1
[انا جوزي ميت ومعايا تلت عيال مش اتنين بس، الي فوق دي مش اختكم انا اصلا لسة جاية العمارة من سنة بعد ما جوزي مات ومعرفش مين زينات الاسيوطي دي، انا في واحد قالي اقول الكلام وقال هيديني فلوس كتير، وانا لما حسيت أن الحوار ممكن يكون أذى لغيري رفضت، هددني بابني التالت مؤمن، انا كدبت علشان ابني بس مقدرتش اكمل الكدبة وانا عارفة اني ممكن ائذي غيري، انا واقعة في عرضكم تنقذولي ابني]
7
أنهى قراءة الرسالة لينظر لياسر وهو يقول بصدمة "مين الي ليه مصلحة يعمل كدة؟" نظر له ياسر بغضب وهو يقول "انت بتسالني انا؟؟"
3
تأفف آسر بغضب ثم أرسل لها رسالة محتواها [طب حضرتك تعرفي شكل الي عرض عليكي الحوار ده او اسمه حتى، واحنا هنساعدك متقلقيش]
2
مرت ثواني حتى ارسل لهما رسالة [اه عارفة اسمه، اسمه عمرو موسى]
10
توقف آسر أمام الرسالة قليلًا ليقول ياسر بتعجب "مين عمرو موسى ده تعرفه؟؟؟" ابتسم آسر بثقة وهو يقول "اه يابن ال...."
2
"ما تخلص يا عم وابقى اشتم بعدين مين ده؟" قالها ياسر بفضول ليبتسم آسر وهو يقول "عمرو موسى دراع نبيل اليمين ومدير اعماله، يعني الي ورا الحوار ده كله نبيل"
23
"طب هنعمل ايه يلا ياخد جاسر ونروح ونبقى نحاول نتقذ ابن الست دي" قالها ياسر بتذمر ليقول آسر بغضب "مينفعش، نبيل ده مش سهل ومادام خد الواد انا مش هعرف أوصله لو عملت ايه، متنساش اني مليش في الإجرام وحراسة جاية وحراسة رايحة والكلام ده كله، متقولش لجاسر حاجة انا عايز جاسر يتصرف بطبيعته على الآخر واحنا نكمل التمثيلية دي، ولما نروح نحكي لجاسر بس يكون نبيل اتاكد من طبيعة تعاملنا مع الحوار ده"
3
"وايه الي يجبرنا نكمل في التمثيلية دي؟؟" قالها ياسر بتعجب ثم استوعب الأمر عندما قال آسر "الطفل الي اسمه مؤمن، انا هكمل التمثيلية دي يا ياسر لحد ما نتأكد أن الواد بقى في حضن امه، وبعدين هتصرف معاهم وبعد كدة نتصرف احنا بقى"
5
أنهى آسر قصه لما حدث وهو يبتسم بخبث تحت نظرات الصدمة من الجميع، ليتحدث جاسر تلك المرة وهو يقول "الوحمة الي في ايدك، فعلا فيه بينا شبه بس مش كبير اتاري نبيل لما بيشتغل بيتقن شغله، شهادة ميلادك الي الملجأ عملهالك والي هي شهادة ميلاد فريدة اختنا الحقيقية، حتى التحاليل الي طلعت إيجابية، نبيل لعبها صح"
7
"بس ربنا حب يكشف اللعبة بسرعة اوي قبل ما نقع في شر اعمال نبيل". قالها ياسر وهو يبتسم بثقة ليقول آسر "انا الي صدمني فعلا نتيجة التحاليل الي طلعت إيجابية، بس بردو قررت اتصرف طبيعي للآخر لحد ما خدت منك كام شعره كدة وانتي نايمة وعملنا تحاليل تاني في معمل تاني، والتحاليل ظهرت انهاردة وزي ما كنا متوقعين" أنهى حديثه وهو يلقي التحاليل في وجهها بينما هي تبكي بخوف
3
ابتسم ياسر بسخرية وهو ينظر لجاسر ويقول "لسة مركبناش قرون يا جاسر علشان نطبل لأختنا في كابيريهات" ابتسم آسر هو الآخر وهو يقول "انا بتاع بنات اه، لكن متوصلش لمرحلة اني افرح أن اختي رقاصة"
69
"مش مبرر يا حبيبي انت وهو، طب انا وعرفت لما روحت وناري بردت من ناحيتكم شوية، بس بردو مينفعش الاحضان الي حصلت دي" قالها جاسر بغضب ليقول آسر بندم "في دي عندك حق وربنا يسامحني على الي عملته بقى"
2
كان بنداري ينظر لهم بصدمة وهو يقول "طب ليه مجيتوش حكيتولي وانا اتصرف مع الكلب الي اسمه نبيل ده؟" وقف ياسر ثم ذهب نحو التي تتدعي أنها فريدة وهو يقول "مش وقته يا عم سنجاري، انطقي يا بت انتي مين ونبيل بعتك ليه"
3
بكت برعب ليصرخ ياسر بها "مش وقته عياط يا عين امك، متعمليش فيها شريفة الله يباركلك واخلصي انطقي" نظرت له برعب وهي تبكي وتقول "انا اسمي بثينه، انا رقاصة فعلا ونبيل ده زبون عندنا في الكبارية، لقيته في مرة بيدقق في ملامحي بشكل غريب وحط صورة واحد فيكم جنب وشي، عدى يومين ولقيته بيتصل بيا يقولي اني اعمل نفسي اختكم وهو هيظبط كل حاجة، شقة الدعارة الي طلعتوها دي موجودة فعلا بس انا مش شغالة فيها ومحدش يعرفني هناك، بس هو استغل أن الشقة دي فوق شقة زينات الاسيوطي وان انا رقاصة وعمل كل التمثيلية دي، انا فعلا فيا شبه منكم بس خفيف، علشان كدة حطلي الوحمة وهو الي زور التحاليل علشان كل حاجة تاكد اني اختكم، واداني ربع مليون جنيه ولما رفضت قالي أن ده مش حاجة جنب ورث فريدة الي هاخده على اني هي، طمعت ووافقت"
13
اقترب منها بنداري وهو يشعر بخطر سيأتي لذلك قال "وكل ده مقابل ايه" صدق قلق بنداري عندما نظرت لهم بتوتر وقالت "مقابل ورق موجود في خزنة رحيم ابوكم، بعد ما دور على الورق ده في الشركة وملاقهوش"
2
نظر كلا من جاسر وياسر لآسر بتساؤل بينما يسرا نظرت لفتياتها برعب وهي تقول بقهر "منك لله يا يونس انت إلي رميت بناتك تحت ضرس عمهم وابنه"
2
نظر آسر نحو بثينه وهو يقول بغضب "روحي للي باعتك وامشي من هنا بدل ما وربنا دقيقة كمان المحك فيها وهحبسك" وقفت بثينه وهي تنظر لهم برعب ليقول ياسر بسخرية "بقولك يا بوثي، ابقي قولي للي باعتك يخلي المثل ده حلقة في ودنه"
3
نظر الثلاثة لبعضهم وهم يبتسمون بثقة ثم يقفون بجانب بعضهم وهم يقولوا في نفس الوقت "لو قلبك مات متجيش على تلاتة اخوات"
58
ابتسمت بثينة وهي تمسك بحقيبتها وتقول قبل أن تخرج "من عنيا هوصله، بس للاسف المثل ده مش هيفيدو في حاجة لانكم جيتو متأخر اوي" ارتجفت اقدام يسرا وهي تنظر لها بقلق وتقول "قصدك ايه؟؟"
1
"الورق مع نبيل السويسي" ألقت قنبلتها لتترك النار تشتعل عند الجميع ماعادا ياسر وجاسر اللذان لا يفهمان عن أي أوراق يتحدثون
6
بينما آسر فقد اعصابه ولم يدري بنفسه الا وهو يسحبها من شعرها لتصرخ بثينه وهي تقول "سايق عليك النبي يا باشا ما تاذيني، انا مليش دعوة انا عبد المأمور، هو طلب مني خدمة وانا نفذتها"
2
"خدمه؟؟ ده انا هخليكي تخدمي عمرك كله في السجن، ده انا وحياة امي لاقتلك لو وصل الأمر" صرخ بها آسر صرخة الزعتر الجميع ليقول بنداري بغضب "انا هطلب البوليس وحياة امي لاحبسك انتي والكلب الي باعتك"
10
نظرت أروى لبنداري وهي تقول بغضب "خلاص يا اونكل بنداري مش هنستفاد حاجة، الورق مع نبيل يعني ورثنا من عمو رحيم هياخدو غصب عن شروط الوصية وفلوسنا ضاعت" نظر لها ياسر بتعجب وهو يقول "تضيع ازاي وهي فلوسكم انتم"
4
نظرت له أروى وهي تقول بحسرة "فلوسنا بس بابا الله يرحمه خلا عمي هو الواصي على فلوسنا دي لحد ما كل واحدة فينا تتم ستة وعشرين سنة، ومادام عمي مات يبقى ابن عمنا هو الواصي على فلوسنا" بكت منة وهي تقول "وده تعبان، مش سهل حد يقف قصاده وفلوسنا هتبقى ملكه ومش هيغلب"
1
"ده على جثتي يا منة، ماما انا مش هسيب نبيل ياخد جنية واحد من حقهم، حتى لو وصلت اقتله" صرخ بها آسر بغضب لتنظر له يسرا برعب وهي تقول "في داهية الفلوس خليه يشبع بيها، الفلوس تروح اهون عليا ما ياذيك يا آسر"
3
"وانا مش عيل يا يسرا، اوعي تفتكريني آسر الي بيهزر وغاوي النوم طول الوقت، وعهد الله لو طلعت عليه آسر فعلا ما هسيبه عايش دقيقة كمان" قالها آسر بغضب ليقول بنداري "البت دي مش هسيبها هسجنها، ونبيل مش هخليه يتمتع بقرش واحد من فلوس صاحبي الي شقي طول عمره علشان يعملها ويكبرها علشان أروى ومنة"
10
بكت بثينة برعب وهي تقول بصراخ وسط بكائها "يا باشا وعهد الله مليش دعوة، بالله عليك ما تاذيني وانا هنفذ اي حاجة انتم عايزينها" دفعها آسر من أمامه وهو يقول "ليه فاكراها بالساهل كدة، بنداري اتصرف معاها لحد ما اشوف حل للمصيبة الي احنا فيها"
7
"الواد ده شكله نسي يتربى، لو كدة اروحله انا اربيه" صرخت بها فيفي لتقول منة بحسرة "هتعملي ايه بس يا فيفي استني لما نشوف حل للمصيبة دي"
1
نظر لهم جاسر بعدما فهم لما كل هذا القلق ليقول "الحل الوحيد انكم تلاعبوه بنفس الطريقة القذرة الي هو لاعبكم بيها" نظر له الجميع بتعجب ليقول آسر وقد فهم مقصد شقيقه "نسرق الورق من عنده زي ما هو سرقه من عندنا؟؟"
2
"بالظبط" أكد له جاسر لينظر الجميع نحو ياسر الذي نظر لهم بتعجب وهو يقول "بتبصولي كدة ليه؟" ابتسم آسر بأمل وهو يقول "تعرف تسرقلنا الورق من نبيل يا ياسر؟؟"
13
ابتسم ياسر بسخرية وهو يقول "انتم ليه واخدين عني فكرة وحشة يا جماعة؟ انا عمري ما مديت ايدي على حاجة مش بتاعتي يعني انا افشل واحد يقدر يسرق موبايل من جيب حد حتى، انا أخري معلم حارة على هيئة بلطجي علشان الناس تخاف مني ومحدش يمشي على مزاجة ويعرفوا أن في قانون في الحارة، الكل يفكر الف مرة قبل ما يعمل حاجة مش على مزاج ياسر الخواجة، لكن سرقة حد الله ما بيني وما بينها"
8
نظرت له يسرا بحزن وهي تقول "طب هنعمل ايه مين هيجيبلنا الورق ده؟؟" ابتسم ياسر وهو يفكر في شئ ما ثم قال "عليكم وعلى امي نعمة"
28
_________________________________
+
دخل الى ذلك البيت الكبير ليسأل أحدهم "هو فين؟؟" ليرد عليه باحترام "بيعوم في البيسين كعادته يا باشا"
2
أومأ بهدوء وهو يخلع نظارته ويذهب نحو الحديقة ليبتسم عندما يجده يستند على طرف المسبح وهو يفرد ذراعيه وعاري الصدر ليصرخ برعب "يا نبيل شيل الزفت ده من جنبك مش ناقصة رعب انت هتعملنا فيها محمد رمضان؟"
1
نظر نبيل بجانبه لهذا الأسد الذي يجلس بجانبه بكل هدوء وبراءة ليمسح على شعره بحب وهو يقول "سيمبا ده يبقى صاحبي، قدوتي في اني اكون دايمًا ملك الغابة ومحدش يفكر ياخد مكاني، والي يفكر آكله بسناني"
51
أنهى نبيل حديثه وهو يقبل الاسد بحب ثم ابتعد عنه وهو يعوم داخل المسبح ويقول "خير يا عمرو في جديد؟؟" نظر له عمرو وهو يقول بقلق "الست الي اسمها مديحة رجعنلها ابنها اول امبارح، رايحلها انهاردة اديها باقي فلوسها لقيت الجيران بيقولولي خدت عيالها وسافرت برا مصر! هتكون راحت فين دي"
3
خرج نبيل من المسبح بكل هدوء وهو يذهب نحو المقعد يجذب منشفته يجفف بها جسده وشعره ثم نظر لاسده الذي اقترب منه ليجلس بجانبه ليبتعد عمرو للخلف برعب من هذا الحيوان
1
بينما نبيل ضم الأسد لاحضانة وهو يقول "عرفت، وايه تاني حصل" نظر له عمرو وهو يقول بقلق "منة، الهاك بتاعها أتفك وشكل في حد تاني هاك التلفون بتاعها"
1
نظر له نبيل بغضب وهو يقول "ومش بس كدة، انا في حد هاك تلفوني واللاب بتاعي يا عمرو، وكل حاجة خاصة بمنة اتمسحت ومش بس كدة لا ده الفون اتفيرس، كل حاجة خاصة بالشغل ضاعت"
14
"طب وبعدين؟ كدة هتهدد منة تاني ازاي؟" قالها عمرو وهو ينتظر إجابته بفضول ليبتسم نبيل وهو يسحب شئ ما من على الطاولة ولم تكن سوا بعض الأوراق ليقول ببسمة منتصرة "منة تيجي بعدين، انا وصلي الي اهم من منة، حضر نفسك علشان بكرة نروح شركات شاندويلي الدَعْلُوب، لأنها من بكرة هتبقى شركات السويسي و شاندويلي الدَعْلُوب"
25
________________________________
+
وبعد ثلاث ساعات كانت أروى تقف في منتصف تلك الحارة وهي تقول باشمئزاز "ازاي بيرموا الزبالة في الشارع كدة؟؟ وايه العشوائية دي وايه ايه القرف ده؟؟"
1
نظر لها ياسر بغضب ثم حاول أن يهدأ وهو يقترب منها ليهمس لها "بلاش روح جاردن سيتي الي جواكي دي تطلع الله يباركلك وخليكي حلوة زي ما كنتي في البيت كدة علشان مزعلكيش" نظرت له أروى بتذمر وهي تتركه وتذهب تقف بجانب والدتها التي نظرت لياسر بشفقة وهي تقول "يا حبيبي يعني ابوك من أكبر رجال الأعمال في مصر وانت كنت عايش هما بعيد عن حضنه؟"
2
ابتسم لها ياسر بهدوء ثم نظر لفيفي التي قالت بحنين "انا ايام ما كنت متجوزة المتعوس جوزي وحامل في رحيم كنت عايشة في حارة زي دي، كانت اجمل ايام حياتي، كنت أفاصل مع الواد بالنص، دلوقتي لو قولت لبتاع السوبر ماركت يبقالك خامسة جنيه ياخد الي اشتريته لحد ما اجيبله الخمسة جنيه"
2
بينما منة كانت تقول بحماس "حرفيا كنت بشوف الحارات دي في الافلام وكان نفسي اوي ازورها في الحقيقة وارسمها" نظر لها جاسر بملل وهو يقول "منة انتي لو تطولي ترسمي الهواء هترسميه"
4
بينما آسر توقف في منتصف الشارع وهو يقول بسعادة "شيماء" توقف شيماء فجأة عندما استمعت لمناداة أحدهم لها لتنظر خلفها وفي ثواني كانت تلقي ما تمسكه وهي تقول بسعادة "سي ياسر، المعلم ياسر الخواجة رجع يا رجالة"
14
قالت آخر كلماتها بصوت عالي ليقف صبي مراهق وهو يقول بصوت عالي "المعلم ياسر الخواجة وصل يا حارة، المعلم ياسر الخواجة جيه يا معلمة نعمة"
3
نظرت أروى لما يحدث بصدمة عندما استمعت لزغاريد تنطلق من أفواه النساء ووجدت عدد كبير من الرجال يقتربون من ياسر وهم يقولون بصوت عالي "حمدالله على السلامة يا معلم ده الحارة كانت مضلمة من غيرك"
4
ابتسم ياسر وهو يرحب بالجميع بحنين واشتياق لتنظر له أروى بعدم تصديق عندما تجده يقبل يد رجل ما كبير في السن يجلس على مقعد بجانب محل صغير ثم تجد عدة شباب من سكان الحارة يقتربون من ياسر وهم يرحبون به باشتياق، نظر ياسر نحوها ليجدها تنظر له بتعجب كبير ليغمز لها بمشاغبة وهو يعود للترحيب بأهله من جديد
7
بينما أروى نظرت له بصدمة وخجل لتحاول محو تصرفاته من عقلها ثم انتبهت لشيماء التي اقتربت من ياسر وهي تقول بسعادة "ده الحارة نورت يا سي ياسر"
3
"بنورك انتي يا شوشو" انتبهت شيماء لصوت ياسر ولكنه صدر من خلفها فياسر كان يقف أمامها صامت لم يتحدث لذلك التفتت سريعًا لتجد آسر يبتسم ببلاهه لتقول بتذمر "هو انت يا جدع كل شوية هتنطلي؟ ما قولنا يفتح الله انا عايزة النسخه الأصلية"
15
قاطع الجميع صراخ نفس الصبي وهو يقول "المعلمة نعمة طلت" ليبتسم بنداري ببلاهه وهو يقول "ده القمر هو الي طل والله"
18
بينما هي ظهرت بعباءة زرقاء اللون وهي ترفع طرفها وتتحرك بكل ثقة حتى وقع نظرها على من اشتاقت له بشدة لتفتح ذراعيها بهدوء وهي تبتسم باشتياق لينظر لها بحنين وهو يركض لاحضانها يشتاق لتلك الاحضان التي احتوته عمره بأكمله حتى أنه في بعض الأيام كان يظن أنها أمه بالفعل يستحيل أن تكون تلك الإمرأه الحنونه ليست والدته
8
"وحشتني ياسيد الرجالة كلهم" قالتها بفخر وهي تربت على ظهره ليقبل رأسها بحنان وهو يقول "وانتي وحشتيني يا احن ست في الدنيا دي كلها"
3
ابتسمت نعمة ثم رحبت بالجميع ودعتهم لمنزلها وكان بنداري اخر من يدخل لينظر لها ببلاهه وهو يقول بلا شعور "والله اشتقنا يا آنسة نعمة"
2
ابتسمت نعمة بخجل وهي تقول " اتفضل يا باشا نورت" ابتسم بنداري وهو يقول "وانا اجي جنب نورك ايه بس"
18
ابتسمت نعمة باحراج ثم دعته للداخل لتجلس بجانبهم وهي تقول "الله اومال فين الكتكوته أختكم" نظر لها جاسر بحسرة وهو يقول "مهي طلعت واحدة نصابة يا طنط"
1
شهقت نعمة بخضة وهي تقول "يالهوي؟ وعملتوا ايه كرشتوها؟" أومأ آسر وهو يقول "كرشناها يا طنط بس بعد ايه، خدت من خزنتي ورق مهم جداا وديته لواحد بينافسني في الشغل"
1
نظرت لهم نعمة بتعجب وهي تقول "وبعدين؟؟" اقترب ياسر من والدته وهو يقول "الحارة كلها حرامية ياما، اختاريلنا انتي بقى حرامي على مزاجك كدة يجيبلنا الورق ده في غمضة عين"
5
نظرت لهم نعمة قليلاً ومرت دقيقة حتى قالت "لو عايزين حرامي شاطر، مفيش غير اوس اوس" نظر لها ياسر بتشنج وهو يقول "اوس اوس ياما؟؟ ملقتيش غير اوس اوس يعني ما الحارة مليانة حرامية"
6
"ايش عرفك انت بشطارة اوس اوس، طب والله اضمنلكم أن الورق ده هيبقى عندكم في لمح البصر مادام الحوار فيه أوس أوس" ابتسم جاسر وهو يقول "اوس اوس، اوس اوس احنا موافقين"
7
"خلاص يبقى تشوفو هتعملوا ايه لحد ما اقوم اتواصل مع اوس اوس وتتقابلوا بليل، يلا فوتكم بعافية هقوم اجهزلكم الغداء" وقفت نعمة ثم سحبت يسرا التي نظرت لها بفزع عندما قالت نعمة "تعالي ياختي معايا المطبخ ساعديني وندردش شوية"
5
وقف آسر وهو يسحب مفاتيح سيارة جاسر الذي نظر له بتشنج عندما قال "بص انا مخنوق خلقة، وشايل هموم الدنيا فهنزل اتمشى بعربيتك شوية لحد ما اوس اوس ده ييجي" نظر له جاسر بشفقة وهو يقول "طيب، بس على الله الاقي خدش في العربية"
2
رحل آسر سريعًا بينما ياسر انتبه لأروى التي كانت تنظر حولها للاثاث المحاط بالمنزل بتعجب ليقول باقتراح "تيجي اوريكي حاجة فوق السطوح أراهن انك عمرك ما شوفتيها؟"
9
نظرت له أروى قليلًا قبل أن تقول بحماس "موافقة بس بعد الغداء هقوم اساعد ماما وطنط نعمة" ذهبت من أمامه ليبتسم وهو ينظر في أثرها قبل أن يغمض عينيه بغضب وهو يستمع لهذا الصوت "امي جات ترحب بيك يا سي ياسر"
25
___________________________________
+
وبعد ساعتين تقريبًا كان مازال يقود سيارة جاسر وهو ينظر أمامه بشرود لا يعلم ما الذي يجب فعله في الفترة القادمة، قاطعه رنين هاتفه ليرد للمرة العاشرة تقريبًا وهو يصرخ بغضب "والا اطلع من دماغي علشان مش نقصاك قولت هتمشى بالعربية شوية لحد ما الي مستنيينه ده ييجي"
2
تأفف جاسر عبر الهاتف وهو يقول "يا آسر لازم احنا التلاته نبقى جنب بعض مش كل شوية واحد هيتوه كفاية التاني الي كل شوية ألمه من خرابة ده"
1
سمع آسر صراخ ياسر من الهاتف وهو يقول "الي بتلموه من خرابة ده يا حيلتها انت وهو لولاه كان زمانكم روحتو في داهيه اسمع اعتراض واحد فيكم بقى هقوم ازعله" توقف آسر بالسيارة حين وجد إشارة المرور تتحول للون الاحمر ثم نظر للهاتف بضيق وهو يقول "مفيش اي احترام للكبير عنه بتلت دقايق ، انا قولت هتمشى شوية وارجع بليل خلي بالكم من ماما والبنات سلام"
2
اغلق آسر الهاتف ثم نظر أمامه ينتظر تحول الأشارة للون الاخضر
4
بينما هناك أحدهم كان يركض برعب ويخفي وجهه وتظهر عينه فقط، وهناك بعض الأشخاص يركضون خلفه وهم يصرخون ببعضهم أن يمسكو ذلك اللص
2
بينما هو نظر حوله حتى وجد سيارة بيضاء بجانبه ليركض لها سريعًا ويقوم بالصعود للمقعد الأمامي وهو يصرخ بالسائق ويرفع سلاحه الابيض في وجهه "اطلع من هنا بسرعة"
3
نظر آسر لمن اقتحم سيارته بوقاحه بغضب ولكن صدم عندما وجد سلاح يوجهه لرقبته ليقول بتوتر "يالهوي، حضرتك مين والمطوة دي مرخصه ولالا؟"
7
"انت هتستظرف اطلع بسرعة بقولك بدل ما اعملها معاك" صرخ به لينطلق آسر بالسيارة سريعًا وهناك البعض خلفه يركضون خلف السيارة وهم يصرخون "حرامي، حرامي دول عصابة الحقوهم"
2
ظل آسر يركض بالسيارة وبجانبه ذلك الشخص الذي يخفي وجهه ويصرخ به "اتحرك ياض اسرع يخربيت تناحتك" نظر له آسر بتذمر وهو يقول "مش عاجبك خد سوق انت"
3
وفي ثواني كان يسحبه بعنف ويتولى هو أمر السواقه ليصرخ آسر برعب "لا انت خدت كلامي بجد ولا ايه ده انا بهزر" كان يسوق بعنف وسرعة شديده ولا يعلم حتى كيف يسوق ليصرخ آسر وهو يلطم على وجنتيه "يالهوي يالهوي دي عربية جاسر يخربيتك هينفخني"
5
نظر له الشخص بتعجب وهو يقول "هي العربية دي نوعها ايه بسرعه؟؟؟؟" لطم آسر على وجنتيه وهو يقول "مارسيدس مارسيدس، يا حوستي السوده يانا ياما كان قلبك حاسس يا جاسر ومش عايزني أخرج بيها، ملحقتش تتهنى بيها يا اخويا"
3
"اكيد مدبحش ارنب عليها اول ما جابها صح؟؟؟" قالها ذلك الشخص وهو يسوق بسرعه ليقول آسر بصدمة "مبيحبش الزفاره مبيحبش الزفاره"
5
"هي العربية إمكانياتها مش زي التوكتوك بتاعي لييه مش عارف اسوق" قالها ذلك الشخص بغضب ليمسك آسر بالدريكسيون سريعاً وهو يصرخ به "بتتحرك كده بتتحرك كده دي عربية مش عجله"
3
وبعد مطاردات توقف ذلك الشخص في إحدى الشوارع الضيقه ليتنفس براحه بينما آسر ينظر له بغضب وهو يصرخ به "انت مين بقى وازاي تركب عربيتي كده ومين الي كانو بيجرو وراك ده، وياليله سوده فين موبايلي؟"
1
نظر له الشخص بسخرية وهو يخرج إحدى الهواتف من جيبه ويقول "هو ده؟؟؟؟" نظر له آسر بتعجب وهو يقول "لا ده سامسونج انا تلفوني ايفون"
4
أخرج هذا الشخص هاتف آخر من جيبه وهو يقول "هو ده؟" نظر له آسر بصدمة وهو يسحبه سريعًا"يخربيتك خدته ازاي؟"
1
"انا رجعتهولك بس لأجل انك طلعت جدع معايا وهربتني لكن الساعه معلش تلزمني" أنهى ذلك الشخص حديثه لينظر آسر ليده سريعًا التي كانت فارغه ليقول بصدمة "يخربيتك انت مين؟"
1
نظر له وهو يبتسم ببلاهه قائلاً"محسوبك اوس اوس" نظر له آسر بصدمة وهو يقول بعدم تصديق "هو انت؟"
14
ولكن لفت نظره شئ ما ليقترب منه اكثر بينما اوس اوس ينظر له بريبة وهو يقول "ما تثبت ياض مكانك مالك؟" اقترب آسر منه وهو ينظر في عينيه بتركيز ثم فتح عينيه بصدمة وقام بخلع هذا الشال من حول وجهه ليشهق بصدمة "انتي بنت؟"
38
"اومال شايفني مركبة شنب قدامك يابن الظريفة؟" قالتها بغضب ليقول آسر بصدمة "أوس أوس الحرامي، بنت؟"
51
______________________________
+
ها قد بدأنا نغوص معًا نحو الاعماق لنرى تلك الشعائب المرجانية ونمتع أنظارنا بها، ولكن انتبه لعل استمتاعك يتحول لرعب بعدما تجد بين تلك الشعائب المرجانية قرش ينتظرك ان تقترب من جحيمه ليحرقك ويحرق متعتك
1
وفي النهاية دعوني أخبركم
"أن المغامرة لم تنتهي بعد
