اخر الروايات

رواية ابن قلبي الفصل التاسع 9 بقلم علياء

رواية ابن قلبي الفصل التاسع 9 بقلم علياء 


الحلقه التاسعه°°ابن قلبي°°
"مالك وهو يقترب من حياء وقد بدا علي ملامحه الغضب واشتعل وجهه غيظا"
حياء وهي تبتعد: وربنا انت اللي وقعت ،،معملتلكش حاجه
"في تلك اللحظه امسك مالك بالدلو الماء الموجود بجانبه ثم قام بالقائه عليها"
مالك باستهزأ: كدا بقا نبقي خالصين
"حياء وهي في قمه صدمتها مما فعله ...ولكن مالك لم يعطها فرصه للرد وذهب متجها الي غرفته دون ان يعرها اي اهتمام"
حياء وهي تتجهه ناحيته لتقوم بضربه فجأه سقطت علي الارض ..فقام مالك بفتح باب غرفته مره اخري واخذ يضحك
حياء في عصبيه: استني عندك هنا...ايه اللي انت عملته دا،،يا غبي
"ولكن مالك قد ذهب الي غرفته واغلق الباب"
حياء وهي تتجهه ناحيته لتقوم بضربه فجأه سقطت علي الارض ..فقام مالك بفتح باب غرفته مره اخري واخذ يضحك
مالك: احسن ...ومن اعمالكم سلط عليكم هههههههه
حياء وهي تلقي زجاجه الصابون عليه ..لكنها لم تصيبه لانه اغلق الباب بسرعه
حياء لنفسها: غبي ..... عااااااا اآه يا ماما

**********
"علي الناحيه الاخري في فيلا عائله عبد العزيز فهمي في القاهره"
الام(نيفين): وانت ازاي تبعت السكرتيره معاه يا عزيز..ما انت عارف ابنك مستهتر ومش هيكبر ابدا... وابقي قابلني لو سابها في حالها
الاب:ابني اها لعوب.. بس البنت محترمه جدا ومن النوعيات اللي صعب تتعامل معاها وخاصه انها بتحط حدود لتعامل كل الناس معاها... تقدري تقولي عليها السهل الممتنع.. شخصيه تحب الهزار والمرح بس بحدود.. ودا اللي عجبني فيها وخاصه ثقتها بنفسها
الام: انا نفسي الولد دا يتغير بقا ويفوق لنفسه... عاوزه افرح بيه
الاب: ابنك مش هيفوق لنفسه غير لما يحب بجد.. واحده تغيره جذريا وكليا...وابنك بقا مبيعرفش يحب بيعرف يصاحب ويلعب ببنات الناس... فعلشان كدا نسبه تغييره للاحسن صعبه اوي... ادعيله انتي بس بالهدايه
الام:ربنا يهديك يابني ويرزقك ببنت الحلال اللي تغيرك
*******
"في منزل السيده هاله"
"كانت حياء قد انتهت من تنظيف المنزل وذهبت مع السيده هاله لاعداد وجبه الغداء"
حياء: طنط،،ممكن اطلب منك طلب
هاله: اتفضلي يا حبيبتي
حياء: انا مبعرفش اطبخ خالص󾍔،،ممكن الفتره اللي هقعدها مع حضرتك،، تعلميني شويه
هاله: ههههههه من عيني يا جميلتي،،انتي تؤمري
حياء وهي تعطس:تسلمي..هااااتشي
هاله:يرحمكم الله... شكلك اخدتي برد..يابنتي..ارتاحي انتي قدام التليفزيون وعشره كدا واكون خلصت
حياء باستسلام وهي مرهقه:حاضر يا طنط... منه لله اللي كان السبب
هاله:بتقولي حاجه يا بنتي
حياء: ها لا ولا حاجه يا طنط انا قاعده برا اهو لو احتاجتي حاجه
********"*
"علي الجانب الاخر في شركه عبد العزيز فهمي في فرع الاسكندريه"
احمد موجهها كلامه للسكرتيره الخاصه بالشئون القانونيه"
احمد: جهزتي كل الورق الخاص بالمعاملات والصفقات اللي هتتم خلال الاسبوع دا
السكرتيره بدلع: ايوه يا فندم
احمد: اه تمام.. بقولك ايه تحبي نخرج نتعشي برا!!
السكرتيره: اه وليه لا..دا المطاعم تحفففه اوي في اليكس
احمد وهو يغمز لها :تمام... اشوفك ع ٨ قدام الشركه
"ثم انصرف احمد الي مكتبه مره اخري"
*********
"في بيت تسنيم"
"كانت جالسه تشاهد التلفاز هي ووالدتها ..اذا بهاتفها الجوال يعلن عن وصول مكالمه"
"تسنيم وهي تنظر للهاتف في فرح قائله:مشمشتي
الووو.. ايوه يا مشمشتي .. وحشتيني يا دزمه ...اقسم بالله.. والايام من غيرك شبهه بعضها..
حياء وهي تضحك:وانتي وحشتيني اكتر يا اوزعتي... مامتك اخبارها ايه
تسنيم: قاعده جنبي اهي.. كنا بنتفرج علي زي الوان.. ما انتي عارفه مش ورانا غير الهندي󾍔
حياء:هههههههههه .. انتي هتقوليلي دا انتوا متيمين بيهم.سلميلي عليها
تسنيم موجهه كلامها لوالدتها:ماما حياء بتسلم عليكي
الام:الله يسلمها يا بنتي
" اخذت الفتيات يتحدثن عن ما يجري في يومهم ولم يخل حديثهم من الهزار والتريقه علي الناس،،واخبرت حياء صديقتها بوضعها الحالي وانها مقيمه في بيت جاره خالتها... واطمأنت عليها واغلقت الهاتف"
**********
"في منزل السيده هاله"
هاله: كنتي بتكلمي مين يا حبيبيتي
حياء بفرح: كنت بكلم اللي يومي مبيمشيش من غيرها ... صاحبه عمري طفولتي
"هاله وهي تضع الطعام علي الطاوله": ربنا يخليكوا لبعض يا بنتي
حياء: ويخليكي يا طنط... استني اجيب مع حضرتك الاكل
هاله: ماشي يا بنتي وانا هنادي مالك
" ذهبت هاله الي غرفه مالك وجاءوا سويا"
مالك: حبيبتي يا لولو ..الاكل ريحته كتير طيبه
هاله: حبيبي يا ملوك تسلملي .. يلا قبل الاكل ما يبرد
حياء بصوت خافت لا يسمع وهي تنظر له نظره غضب: بالسم الهاري󾍕
"وانقضي اليوم وفي صباح اليوم التالي ،،استيقظت حياء ذاهبه الي الشركه ...فتقابلت مع مالك الذي كان يستعد للذهاب الي الجامعه"
مالك دون ان ينظر لها: انا ماشي يا لولو ،،سلام
حياء وهي تنظر له ببرود: الكتاب يا مسطول ..نسيته
مالك: مسطول!!.. لسانك بقي بيطول كتير وعاوز يتقص...
حياء: انا غلطانه.. يكش كنت تنساه... شكلك فاشل وبتاخده معاك موضه
مالك:يلا يا ماما ،،اتكلي علي الله ربي عيالك اجري
حياء وهي تنظر له بقرف: جتك الارف
مالك بصوت مرتفع الي حد ما: سمعتك علي فكره
حياء وهي تجري ناحيه الباب:مبخافش
"خرجت حياء من المنزل واتجههت الي الشركه.. واتجهه مالك الي كليته"
حياء داخل مكتبها.. وهي تحدث السكرتيره"
حياء بتركيز: اه كدا ورق صفقات الاسبوع دا كمل .. تمام اوي... وعندنا النهاردا اجتماع عشا مع المندوب الالماني
السكرتيره وهي تنظر لها بقرف: اه بالظبط
حياء: اه طيب ياختي اتفضلي انتي.. وظبطي من لبسك وطريقه كلامك شويه.. بدال ما انتي شبه عود القصب المسوس كدا
السكرتيره؟! نعم!!!
حياء بصوت مرتفع: نعم الله عليكي يا غاليه شوفي شغلك
"السكرتيره تخرج من المكتب وهي في قمه غضبها.. ان ما وريتك يا شوارعيه انتي ... مبقاش انا!!!!
" وفي غضون ما يقرب من الساعتين..جاء احمد واستدعي حياء في امر هاما...
وبالفعل ذهبت حياء الي المكتب..فاذن لها بالدخول"
احمد بنبره خبيثه: اهلا انسه حياء
حياء ببرود: اهلا
احمد: طبعا انتي عارفه ان عندنا عشا عمل علي الساعه 8
حياء مؤكده لكلامه: اه عارفه
احمد :تمام اوي ... ف انا جايبلك حاجه اقبليها مني،، ودي مش علشانك .. دي علشان الشغل مش اكتر..
"واثناء حديثه كان يتحرك ناحيه صندوق كبيرا الي حد ما ثم قام بفتحه .. وافرغ ما بداخله"
حياء في ذهول: ايه دا!!!!!
احمد:.....
يتبع



العاشر من هنا 

تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-
close