رواية انتقام الامبراطورة ( جحيم الانتقام ) الفصل السادس 6 بقلم نور عصام
6 = انتقام الامبراطوره "جحيم الانتقام " - "الحلقه السادسه" 6 /
~~~~~~~~~~~~~~~ بدايه حجيم الماضي
في فيلا ذات طراز عصري في الحديقه....
نجد شاب في عقده الثاني يجلس وهو يعمل على اللاب الخاص به .......
تقدمت منه أمرا في العقد الخامس وجلست على الكرسي الذي بجواره وهي تنظر له بسخط ، تحدثت بسخريه :
- هتفضل كده لحد امتى وسايب الدنيا تضرب تولع
نظر لها بملل وقلب عينه متحدثا بملل :
- في إيه يا مامي عوزاني اعمل إيه هاا مش فاهمه .. احنا خلاص افلسنااا... افلسناا.... اعمل إيه انا
نظرت له بسخريه وتحدثت :
- ههه ما كلو منك انتى واخواتك ياما قلتلكم اقفو في ضهر ابوكم
كنو دراع اليمين..لكن لاء كل واحد فيكم اتفلسفتو وكل واحد اختارلي مجال..
مختلف عن شغل ابوكم وسبتوه لوحده.. وهو راجل كبير ...لكن
لو كنتو معاه كان زمانكم عملتم مشاريع اكبر وبقيتو من كبرات البلد ...
لكن ابوكم طول عمره غبي راح حط فلوسه في حاجه مش مضمونه وادي
النتيجه..ا مش بعيد كام يوم ويجيو يحجزو على الفيلا والخدامين هيمشو
عشان مافيش مرتبات و سعتها شوف انتى والبشوات اخواتك هتعملو إيه .....
كان يستمع إليها بخنق وهو يكز على اسنانه من حديث والدته اليومي.. لكن حمد لله
عندما استمع ل صوت الخادمه التي كانت قادمه من الباب الزجاجي
الذي خلفه الذي يؤدي إلى داخل الفيلا ....
تقدمت منهم الخمه متحدثه باحترام :
- مدام في حد برى عاوز يشوف الباشا الكبير
نظرت لها السيده بعدم فهم :
- حد مين ده
- بيقول اسمه أوس الشافعي
نهضت السيده بفزع :
- بتقولي مين أوس الشافعي؟
نظرلها الشاب بعدم فهم :
- مين أوس الشافعي ده
نظرتله والدته بسخط :
- وانتى هتعرف منين خليك في قرفك منكم ل الله...
تعالي ورايا
اشارت بيدها الخادمه لتتبعها
دخلت وهي تسير بشموخ لتجده امامها وبجانبه شخص اخر
تقدمت منه وهي تتحدث بابتسامه :
- اهلا وسهلا بأوس باشا نورت
نظرلها اوي بابتسامه خفيفه وصافحها :
- البيت منور بأصحابه يانجوى هانم
انهى كلامه مقبل ظهر يديها..ابتسمت له ببعض الغرور وهي تسير على الاريكه :
- اتفضل .... اتفضل
- لاء انا كنت عاوز اطمن على مصطفى باشا..لو صاحي ياعني
تحدثت نجوى سريعا :
- طبعا ... بس لحظه اديله خبر
اتجهت إلى الدرج وصعدت
ظل أوس يتطلع إلى الفيلا من الداخل..ليجد شاب ياتي من الباب الزجاجي الذي يؤدي إلى حمام السباحه
وكان ينظر إليه بسخريه :
- اهلا ب إيه اسمك ايه قوس قيس معلش
نظر له أوس بأعين حاده من اسفله إلى اعلاه
كاد شادي يتحدث بانفعال عندما لاحظ سخريته لكن امسكه أوس من يده ونظرات باشمئزاز وادار وجهه
نظرله له الشاب بغضب وصاح :
- انتى مفكر نفسك مين عشان تبصلي كده
اقترب منه أوس وهمس له بفحيح كلأفعى :
- انا الجحيم اللي هيحرق الاخضر مع اليابس
نظرله بعدم فهم وشرود ليفيق من شروده على صوت شقيقته القادمه من أعلى :
- صوتك عالي ليه أوسامه
نظرلها أوس وشادي وهي تنزل من على الدرج بملابسها القصيره
اقتربت منه وهي تنظر لهم باستفهام وأشارت برأسها بمعنى من هؤلاء
تحدث الآخر بسخريه :
- ده واحد بعيد عنك مفكر نفسه حاجه وهو ولايسوى
- اوساممممه
صرخت بها نجوى بغضب من على الدرج
نظرلها ابنائها بغضب.. اما أوس فكان ينظرلهم ببرود رغم النار الذي بداخله
اقتربت وهي تنظر لهم بشر ونظرت ل أوس ورسمت على ثغرها ابتسامه متوتره :
- اتفضل اتفضل هو مستني حضرتك فوق تطلعي معاه
قالتها وهي تشير للمرضه التي كانت تقف خلفها
نظرلهم أوس بستخفاف وصعد خلف الممرضه
التفتت إلى أبنائها وهي تهمس لهم بشر :
- انتى عارف مين ده ياحيوان ده بصوبع واحد منه يمحينا من على وش الارض
تحدثت الفتاه بسخريه :
- ليه... مين سبع البورمبه
- متفتحو النت اللي اربعه وعشرين ساعه قعدين عليه وانتو تعرفو
قالت جملتها وصعدت خلف أوس
جلس اوسامه وبحث عن اسم أوس الشافعي لتتسع اعينهم مما رأوه فهو ملياردير زل يشاهدون صور له ولقئاته الصحفيه و الخ.....
وصل أوس انام احدى الغرف ..فقامت الممرضه بفتح الباب
ليدخل ...ليحدو رجل متقدم في العمر لكن رغم ذالك لايوجد اي شعره بيضاء في رأسه ..وكان يجلس على الفراش
تقدم من أوس بهيبته وتحدث بهدوء مزيف :
- حمد لله على سلامتك يا مصطفى باشا
رد إلا هي بهدوء وتعب :
- الله يسلمك اتفضل ..
جلس أوس على المقعد الذي بجانب الفراش وتحدث :
- انا متأسف جدا للحصل ...
نظرله مصطفى بحزن :
- الحمد الله على كل حال ...
في ذالك الاثناء دخلت نجوى وهي ترسم ابتسامه متسعه..
اكمل أوس بنبره خبيثه :
- انا ممكن اساعد لو عاوزين
وقبل أن يتحدث مصطفى تحدثت نجوى بلهفه :
- بجد ازي ؟؟
نظرلها لها أوس بمكر وتحدث بغرور :
- عادي جدا...انا سمعت ان ممتلاكتك هتتباع في مزاد انا مستعد اشتريهم كلهم..
نظر له كلهم بصدمه وانبلحت ابتسامه واسعه على اعين نجوى :
- وبعدين هتعمل ايه.
- هرجع الحق ل صاحبه...
ابتسمت له نجوى باتساع فهي لاتعلم ماذا يقصد بعد
نظر له شادي بشك فلما سيفعل هذا .. معهم فهو لايعرفهم حتى ..قطع تفكيره جمله اوي الذي نطق بها بخبث :
- ده طبعا لو انتو موافقين...
- طبعا طبعا موافقين
نطقت بها نجوى سريعا ليبادلها مصطفى غاضبه وتحدث من تخت اسنانه :
- وحضرتك هتعمل كده ليه؟ ، وهتستفاد إيه؟
حك الحر ذقنه مجيبا :
- اعتقد انكم متعرفونيش زي اللي كانو تحت ... "يقصد اوسامه وشقيقته"
لانكم فعلا لو تعرفوني لكنتهم عرفتم ان انا بعمل دعم وبساند الشركات اللي بتقع وخصوصا شركات كانت ليها مكانتها وده اللي بعمله..واعتقد ده مش هيأثر معايا في حاجه...
نظرله مصطفى بشك فهو لم يستريح ل هذا الشخص بتاتاً
تحدثت نجوى مره اخرى دون تفكير :
- طبعا طبعا عارفين يجعلو من ميزان حسناتك...واحنا موافقين
نهض وعلى محيه ابتسامه خبيثه .. :
- تمام قوي انا مطر امشي .. والف سلامه...
"هو تحدث هكذا لأنه يعلم أن جلس اكتر سيرفض مصطفى"
ودعتهم نجوى ونزلت معهم على الدرج ونظر أوس ل اوسامه وشقيقته بخبث فنظرتهم له اثبتت ان بالفعل علمو من هو
خرج أوس من الفيلا لتصعد نجوى إلى زوجها بفرحه وخلفها ابنائها
اتجه أوس إلى السياره وركب وبجانبه شادي ..
نظر له شادي بنصف عين :
- انا عاوز اعرف إيه اللي حصل جوه ده ....
تحدث أوس بغرور :
- الكل لازم يشوف الشخصيه دي ولازم اثبت وجودي...
نظرله شادي بياس الشيطان لايمكنه ان بتغير مهما صار ...
.............
دخلت نجوى إلى غرفه زوجها بفرحه..وخلفها ابنائها..
تحدثت بفرحه :
- الحمد لله كل مشاكلنا هتتحل بإذن الله..وكل حاجه هترجع لينا
نظرلها ابنائها باستغراب ثم وجهو نظرهم ل ابيهم
تحدث مصطفى بشر وغضب افزعهم :
- انتي ازي توافقي على جاحه زي دي منغير متاخدي رأييِ
انتفضت نجوى وهي تنظر له بخوف..لمن تبدلت ملامحها ل غاضبه :
- ياسلام هو انا عملت حاجه من وراك ماهو مل حاجه كانت قدامك ، وبعدين انا عملت ايه ياعني انا برجع أحلامنا اللي راحت بسببك..
نظرلعا بسخريه:
- تمام مين يا ام املاك هو انتي ليكي حاجه اصلا وبعدين انتي ازي صدقتيه ازي هاا..
تقدري تقوليلي هيستفاد إيه لما يشتيري كلاملاكنا ....
وانتي عارفه هتسوى كام ..وبعد كده يدهلنا كده ليه هاا ليه هو كان من بقيت اهلنا ده احنا اول مره تشوفه انتي هبللللللله
نظرت له نجوى ببعض الشك لكنها نفضت كل تلك الأفكار من رأسها :
- يوه هو غلطان ياعني انه عاوز يساعدنا بدل متشكره تشتم فيه دي جزاته
تحدثت الفتاه عقب والدتها :
- فعلا يابابا ماما معها حق وبعدين ده غني قوي قوي ده ملياردير كمان
اكمل اوسامه بتأييد :
- فعلا يا بابا انا لسه عامل شيرس عليه..
نظرلهم بسخريه :
- هه طمعكم ده هو اللي هيجبنا ل ورى .. وهمشي وراكم رغم اني مرتحتش للبني آدم ده
N________________________________N
بعد الظهيره عاد الجميع من العمل واتجه كريم ل غرفته
وفتحه ليندهش عندما وجدها معتمه ..
اقترب من الفراش ليجد زوجته ساقطه في نوم عميق
اقترب منها ببطىء ولثم جبهتها بقبله وهمس لها بحب :
- ميس ميس ميوسه..
فتحت ميس اعينها بصعوبه وابتسمت عندما رأته
نهضت ببطىء والقت بجسدها بين احضانه
استقبلها الآخر بابتسامه :
- صباح الخير نايمه لحد دلوقت ينفع كده .. بقينا كسولين..
ابتسمت له وهي لاتزال مغمضه الاعين ودفنت رأسها بحضنه أكثر:
- اممم مش عارفه مالي بس حسه بأرهاق وعاوز انام كتير..
- طب نامي ولما تقومي نروح للدكتور شكلك تعبان
قبل مقدمه رأسه ويديه تمسح على ظهرها .راقت لها تلك الحركه لتبتسم عائده للنوم
لكنها فتحت عينيها بتذكر :
- حصل إيه في الشغل وظفتها دي محتاجه الشغل جدا ...
- وظفت مين. ؟ اااه صحبتك بس هي مجتش اساسا..
نهضت من احضانه وهي عاقده حواجبها:
- مين دي اللي مجتش اذا كان هي مكلماني الصبح وقالتلي انها رايحه..هي مفروض تروح من تلت تيام بس حصلها ظرف ..
نظر لها كريم بشك :
- اسمها إيه؟
- نيروز خالد..
اتسعت عين كريم بصدمه عندما تذكر أن هذا نفس اسم الفتاه التي اهنتها جاسمن
ابتلع لعابه وهو ينظر لها بتوتر..فنظرت له هي بشك :
- كريم في إيه..
نظر لها كريم بحزن وقرر أن يخبرها هو قبل أن تعرف عن طريق صديقتها :
- بصراحه بقى النهارده الصبح .............
قص لها كريم كل مجرى صبحا ومافعلته جاسمن..
وقبل أن يكمل نهضت ميس بغضب :
- نعععععم ! عملت ايه..اهنتها يعني انا بعت صحبتي عشان تتهان...وانتى ازي تسمح بكده هاا. ...والكلبه جاسمن والله مانا سيبها
نهضت من على الفراش وخرجت بغضب وخلفها كريم
كانت تنزل من على الدرج وهي تصيح:
- جاسمممممن جاسمممممن
N____________________________N
في غرفه جاسمن كانت تجلس هي ومنه كالعاده
تحدثت منه باستفهام :
- إلا قوليلي هو مصطفى المهدي ده يبقى حد من قرايبكم..
ردت جاسمن بتهكم و ملل :
- ايوه يبقى عمي..
نظرت لها منه بصدمه :
- إيه!.. عمك اخو ابوكي اخو ابوكي..
- ايوه اخو بابا في ايه
منه بزهول وعدم فهم :
- انتي هبله يابت دانتو عمركو مزرتوه ولا حتى بتشوفو بعض ولا عمركم جبتو سيرته..
نهضت جاسمن من على الفراش وهي تردف:
- بابا قطع علقتو بيه من قبل حتى ميتجوز ماما
- ليه ؟...
سألت منه بفضول
- جدي كان عندو اراضي زراعيه وقبل ميموت كتب الاراضي والبيوت ل عمي وادى ل بابا الارض البايره وبس وساب بابا من غير اي حاجه والارض كانت متنفعش لا للبنا عليها ولا حتى زراعتها..
ولما بابا كلم عمي ان كده غلط وهو من حقه ياخد من الورث او ارض من الاراضي الصالحه عمي طرده ومن وقتها وهما قطعو علقتهم مع بعض
تحدثت منه باشمئزاز وشماته :
- راجل حقير يستاهل كل اللي جراله اهو خسر كل حاجه..
ادي اخره السرقه..
اومأت لها جاسمن ولم تكد نتحدث لتستمع ل صراخ ميس
تحدثت منه :
- هو في إيه بتنادي كده ليه..عملتي ايه تاني
هزت جاسمن كتفها بعدم فهم وخرجت ببرود ..
في الاسفل اجتمع الجميع على صراخ ميس ليهتف ياسين بقلق :
- في إيه يا ميس بتصرخي ليه يابنتي مالك ؟
نظرت له ميس بحزن :
- انا لو فعلا بنتك مكنتش قليت بيا كده
- قليت بيكي!!!... انا ليه ؟
ردف بها ياسين بصدمه
- ايوه قليت بيا قليت قدام صحبتي اللي بعتها عشان تقدم ل وظيفه بدل معلا اقل تعملوها كويس عشاني حتى تقومو تهنوها وتكسروها..
- إنتي بتتكلمي عن إيه بالظبط ...
- عن صحبتي نيروز اللي بنت اخت حضرتك اهنتها
- في إيه...إيه كل الزعيق ده
قالتها جاسمن ببرود وهي تنزل من على السلالم ببرود..
نظرت لها ميس بشر وتقدمت منها وهي تصيح في وجهها :
- إيه اللي انتي عملتيه في صحبتي ده ومين سمحلك انك تهينيها..هااا..
نظرت لها جاسمن بعدم فهم :
- صاحبه إيه واهانه إي..
لم تكمل جاسمن كلمتها ووضعت يديها على شفتيها بصدمه ساخره :
!!! ....Oh No -
قصدك ان الجربوعه اللي جت الشغل الصبح دي تبقى صاحبتك..زوقك بيئه قوي يا ميس..
وبعدين انتي ازي اصلا تقوليها تيجي تقدم عندنا لا ليها مؤهل ولا حتى مظهر عشان تشتغل عندنا
ازداد غضب ميس اضعاف الاضعاف. وتحدثت بغضب حارق :
- انتي ازي تسمحي توقليلها كده وحتى لو معندهاش مؤهل كنتي قتلتلها مش عوزين موظفين لكن تهينيها ليه ...وبعدين انتي تشوفيها تنفع للشغل ولا لاء ليه اصلا وانتي مالك ده شغل خالو انتي إيه حشرك..
وبعدين اللي انتي بتعيبي عليها دي صاحبه املاك بس حظها إن اهلها ماتو وهي صغيره فاعممها خدت مل حاجه..
اطلقت جاسمن ضحكه ساخره :
- ههه دي ليها املاك دي متملكش حتى اوضه..قال ليها املاك قال ..
لم تتحمل ميس اكتر من ذالك فاقتربت منها وأنشطتها من ذراعها وهي تحاول ضربها وتشابكو الاثنين مع بعض
تقدمت منه والجميع وهم يحاولو ان يبعدوهم عن بعض
دفعت جاسمن ميس بكل قوتها لتقع بين احضان كريم الذي التقتها سريعا قبل أن تصتدم بالارض
نظر لها كريم بغضب وقد اسودت عينيه :
- جاسمممممن...قسما بالله لو قربتي منها تاني لكون قتلك فاهمممممه.....
نظرت لهم جاسمن بغضب وصعدت ل غرفتها وخلفها منه
اقتربت ليلى ومريم لكي يساعدو ميس لكن اشار لهم كريم بأن لا يقتربو... وحمل هو زوجته وصعد بها وهي متشبته في قميصه بألم ..
نظر ياسين بقرف ل منال الواقفه بصمت ولم تحاول ان تتدخل من الاساس
تنبيه من اجتمع حول ميس كانو ادهم ومريم وياسين و ليلى
اما الباقي كل واحد كان في منزله فهم لايبتون الا يوم الجمعه
اما بالنسبه ل فادي وعمر وميرال فهم يسكنون القصر لكن هم لم يكنو في البيت في ذالك الوقت
N____________________________N
في فيلا د/ عبد الرحمن الصاوي
*****************************
حول سفره الطعام كان يجلس عمر و ميرال وسلمى وميار و فادي
كانت سلمى تتابع بابتسامه فادي وهو يطعم ميار بيديه بحب لا بل بعشق..
كان يطعمها بدلال كأنها طفلته..تبسمت اكتر ف فادي دائما يذكرها بزوجها فهو دائما كان يحب ان يطعمها بيديه..وكان حنون مثل فادي واكتر ..
تحدث عمر بمشاغبه:
- ايوه ياعم فرصتك ماهو عمو عبد الرحمن مش موجود فا إيه واخد راحتك على الاخير ..
غمز له اخر الكلام
نظرله فادي بشر :
- اخرس ياحيوان وخليك في طبقك..
و جه نظر الى ميار الذي اخفضت رأسها بحرج رفع وجهها بأنمله وقبل وجنتيها وبدأ في اطعمها من جديد
ضحك الجميع عليهم فابوجود عبد الرحمن لايمكنه مجرد الجلوس بجوارها
بعد وقت ليس بكثير نهض الجميع من على السفره لكن فادي لم ينهض بأمر من سلمى فهو لم يأكل اي شيء بل كان يطعم ميار فقط..
جلس فادي وبجانبه ميار وبدأ يأكل ولكن ميار لن تتركه
حاول فادي اطعمها معه لكنها رفضت ومدت يديها بخجل ووضعت الطعام في فمه بخجل ووجهها سينفجر من الخجل..قهقه فادي بخفه وطبع قبله على وجنتها اليمنى وظل يأكل من يديها
N____________________________N
دخلت جاسمن الى غرفتها وجلست بفتورٍ تام تقدمت منه منها وكتفت ذراعها أمام صدرها وهتفت وهي تضيق عينيها :
- جاسمن انتي كنتي قاصده اللي عملتيه في البنت صح؟
ارتبكت جاسمن وتحدثت بتوتر :
- و..و..و..و انا هعمل كده ليه
- هتعملي كده ؛ عشان تسببي مشكله بين كريم وميس
- وأنا هس..س..سبب مشكله بينهم ليه
جلست منه وهي تردف بسخريه :
- عشان حبيب القلب كريم..عيب يا جيسي دانا منه
نظرت لها بارتباك وتلعثمت :
- حبيب قلب إيه ، إيه الكلام الفارغ ده ......
منه بسخريه :
- حد قالك ان انا عميا مبشوفش نظارتك ليه وعينك اللي بتتحول ل قلوب اول مابتشوفيه ...
نفذ صبر جاسمن لتتحدث بانفعال :
- ايوه بحبه ومن زمان بس هو اختارها هي وسبني انا حبها هي ومحبنيش انا بكرها وهفضل طول عمري اكرها ..
ربتت على كتفها منه :
- معلش يا جيسي هو اللي خصران..طول عمره غبي نفسي اعرف هما الرجاله مالهم واحد لازق وبيموت في واحده مجنونه والتاني اتجوز واحده مافيهاش حاجه عدله و بيئه وغبيه ..
نظرت لها جاسمن و اومأت لها وهي تنظر امامها بشر وقالت :
- ومش اي بيئه مشوفتيش صاحبتها دي عامله ازي لابسه فستان هلكان وجزمتها مقطعه وحاجه تقرف
منه بقرف :
- ياي..ازي تصاحب واحده زي دي...بس انتي عرفتي انها صاحبتها ازي
- سمعتها وهي بتكلم ميس قبل متروح وتكلم الزفته نورا
اومأت لها منه ولازالت تنظر بقرف..فتحدثت جاسمن بخبث :
- بقلك هو انتي متعرفيش ان اسر جاي بعد يومين
نظرت لها منه بلهف وهي تردف :
- بجد؟؟؟
- ههههه أيوه بجد سمعت فادي الصبح وهو بيتكلم معاه
تحولت عين منه ل قلوب وهي شارده في ذالك الاسر ذات وسامه اوربيه مثل والدته
ظلت شارده وهي تتخيل انه سيصبح من نصيبها وكيف سيعيشون معا حياه رومانسيه
"كانت تتخيل وكأنها واثقه انه سيصبح لها ..لاتعلم ان لايمكن لاي احد ان يختار متسيختاره القلب بل القلب هو من تختار نبضه..وللاسف نبض الاسر ليس انتي ايتها الحالمه"
هزت جاسمن رأسه بيأس من تلك التي ظلت شارده
N____________________________N
في تلك الشقه في البنايه القديمه كانت نيروز مستلقيه علعلى الفراش و اخيها نائم بين أحضانها
كانت تربت على ظاهره والخوف يتملكها فهي بعد أن خرجت من الشركه ذهبت لمركز الشرطه وقامت برفع شكوى ضد اعمامها ل سرقه ورثها هي وشقيقها
فهي قد سئمت من تلك الإهانات وسئمت من تهديد اعمامها لها بأنها لو اشتكت عليهم سيأذوها ويأخذو منها شقيقها...
فاقت من شرودها على طرق على الباب
نهضت من مكانها ببكاء ووضعت رأس اخيها على الوساده واتجهت ل فتح الباب لتجد امامها ملك كالعاده وجهها يملؤه الكدمات و دموعها تغرق وجهها
القت ملك نفسها بين أحضان نيروز باكيه تنهدت نيروز وسحبتها للداخل وهي تربت على ظهرها فمن يصدق ان متفعل بها كل هذا خالتها أجل خالتها شقيقه امها التي تزوجت زوج اختها بعد وفاه اختها لتجعل حياه تلك الصغيره ذات العشر سنوات لحياه الجحيم
من بين شرود نيروز استمعت لصوت كعب حذاء
التفتت لتجد مراه في منتصف الأربعين وبجانبها رجل في الخمسينيات
نظرت لهم بسخريه رادفه :
- فعلا اهلا نورت ياعمي و يامرات عمي اتفضلو..
نظرلها الاثنين بغضب وتقدم عمها وهو يتحدث بغضب وصوت غاضب :
- بقى بتشتكي علينا يابت سندس ..
هتفت نيروز بغضب :
- عمييي!! اياك تجيب سيره امي فاهم..
تحدثت زوجه عمها بسخريه وغل :
- اخص عليك اوعى تجيب سيره الهانم سندس..دي ملكه من ملوك الزمان
تحدثت نيروز بمكر :
- توب توء مالك يامرات عمي مغلوله من امي كده ليه
- نعم نعم هنغل منها ليها هاا دي واحده بين ايدين ربنا وبعدين هنغل منها على إيه
في ذالم الوقت خرج احمد من غرفته لتجذبه ملك بين أحضانها وهي ترمقهم بخوف
اقتربت منهم نيروز وهي مكتفه ذراعها أمام صدرها وهي تردف بسخريه :
- هنغير منها لأنها قدرت تعمل اللي انتي كول عمرك مقدرتيش تعمليه..اللي هو قدرت تاخد ابويا من تحت إيد ثريا هانم..وقدرت تطلع من بيت العيله وامها عاشت ملكه على راس جوزها غيرك عشتي تحت رجلين ثريا هانم
لم تتحمل زوجه عمها كشف حقيقتها فتقدمت منها وصفعتها بقوه..
انتفض كل من ملك واحمد وتشبتوه ببعض بخوف
اقترب منها عمها وسحبها من شعرها وهي يهمس لها بتهديد :
- قسما بالله لو مسحبتي الشكوه لكون مصدر حياتك وشك وكده كده هتخسري القضيه..
تحدثت نيروز بغضب :
- هتعمل ايه ياعني هاا هتعمل إيه اكتر من اللي انتى عمله فينا هااا
عمها بغضب :
- عادي جدا ممكن كده مثلا ادخل عليكي رجاله وانتي نايمه و ابلغ البوليس وتبقى قضيه اداب
او ممكن كده وانتي ماشيه في الشارع ياخدك مكروباس في شوايه عيال شمامه يخدو غرضهم ويرموكي على اول الشارع
أو ممكن ناخد اخوكي منك بسبب انك صاحبه سمعه سيئه او مش قد مصريفه ها إيه رأيك كفايه كده
كانت نيروز وملك و احمد يستمعون له بصدمه فهم متعجبون من شخص كهذا فحقا الشيطان ينحني له
سالت عبرات نيروز على خدها
فنظر لها عمها و زوجته بتشفي والقها ارضا ليقترب منها ملك واحمد بسرعه
تحدث عمها وهو يخرج :
- الصبح تروحي تسحبي الشكوه احسلك وإلا مش هتشوفي اخوكي تاني باي يا قطه
خرجا وهم يضحكون بسخريه
ضمت نيروز ملك واحمد إليها وصرخت بقوه وهي تنظر ل اعلى :
- ياربببببب يارببببب.... ارحمنا يارب ارحمنا من الناس دي احنا ملناش غيرك يارب احنا مش قدهم ااااااه اااااااه اهىء اهىء اهىء يارب لمصرنا يارب
بسم الله الرحمن الرحيم
{وَعِزّتِي وَجَلاَلِي لاَنصُرَنّكَمْ وَلَوْ بَعْدِ حِينْ }
N____________________________N
بعد العصر في فيلا أوس الشافعي كان يجلس على الاريكه ورافع قدمه على الطاوله التي امامه وهو يعمل على اللاب الخاص به
فجا استمع إلى رن الجرس لينهض أوس ويفتح الباب ليجد امامه شادي
دخل ودخل خلفه شادي وأغلق الباب
جلس أوس مكانه سألا :
- خير إيه اللي جابك هنا ...
- جبتلك كل حاجه عن البت إللي اسمها نيروز
نظر له الانتباه ، ليتحدث الاخر وهو ينظر للملف الذي بيده
- الاسم نيروز خالد الكاشف
أوس بصدمه :
- بنت مين بنت مين ؟؟؟
- ايوه هي من عيله الكاشف على المهم ابوها خالد الكاشف وامها سندس عبد الله السن 28 سنه عندها اخ واحد عنده 15 سنه كفيف اتولت تربيته من وهو عنده 3 سنين بعد موت ابوها و امها في حادث..
خريجه معهد ..اعتقد انها نصابه لأنها بتقول ان ليها ورث عند عمامها وسرقوها ..وهما اعممها هيسرقوها
- ههه دول يسرقو مال النبي والصاحبه ...كمل
- طبعا بسبب مؤهلها مبتلاقيش شغل حالتهم بتيله ليها صاحبه قريبه منها اسمها ملك ..
نظر له أوس بمكر وردف ب :
- عاوز تنزل إعلان في الجرايد باننا محتاجين موظفين ومش مهم المؤهل وان احنا هنقوم بتدريبهم بمرتب لحد ميشتغلو..بكره يبقى الاعلان مالي الجرايد فاهم
نظر له شادي بصدمه :
- انتى بتقول ايه ... انتى عارف ان او عملنا اعلان زي ده هيحصل إيه مش بعيد تلاقي نصر كلها عندك بكره في الشركه
وبعدين احنا مش محتاجين موظفين..وبعدين اللي محليه واثق كده انها هتيجي
ابتسم الآخر ابتسامه جنبيه واثقه :
- مبقاش أوس الشافعي لو مجتش
- نفسي اعرف انتى ناوي عل إيه ماهو لو عجباك كنت جبتها زي غيرها بس كده انتى ناوي على نيه ونش فاهم حاجه
تحدث الآخر بغموض :
- بكره تفهم بكره تفهم
N____________________________N
انزل اليل ستاره على الجميع البعض قضاه وهو يخطط ل شيء ما والبعض اقضاه عشقا وغراما والبعض قضاه الما وبكاء
N____________________________N
انا تاني يوم وهو يحمل مفجأ عده ..
نهضت نيروز على طرق على الباب ..نهضت بسرعه وفتحت الباب لتجد امامها ملك تحدثت ملك بسرعه وهي تعطيها الجريده :
- اقري كده بسرعه
سحبت متها نيروز الجريده وهي تقرأ :
- مطلوب موظفين ل شركه T.A.R للمعمار والمؤهل ليس بضروري لان سيتم تدريبهم مع مرتب إلى أن يعملو
ملك بفرحه :
- الحمد لله ربنا استجاب ل دعانا..دي فرصه كويسه ليكي
اعطتها نيروز الخريد بنفي:
- لا لا انا مش مستعده اتهان تاني
- ليه بس يا نيروز متجربي وبعدين هما كاتبين مش مهم المؤهل فبلاش ترصمه مخ .. وبعدين لازم تروحي انتي معاكيش جنيه هتموتو من الجوع فكري والنبي يا نيروز يمكن ربنا يفتحها في وشك
نظرت لها نيروز بحيره فهي لاتعلم لم تستيرح
N____________________________N
في قصر نصار كان الجميع لايزال نائمين في غرفه منال كانت نائمه لتستيقظ على صوت رساله في هاتفها
نهضت بتكاسل وسخبت هاتفها من على المنضده التي بجانب الفراش
فتحت الرساله التي اتت من رقم المجهول لتتسع اعينها بصدمه عندما قرأت محتوى الرساله
" هل تجيبي انك ستظل في راحه طوال العمر وان الماضي قد خمدا لا فالماضي لايموت وها قد عاد وسيفتح ابوابه لتنكشف أسرارك وماضيكي وجهك الحقيقي سيظهر امام ابنائك ... فهل قد ظننتي ان الضعيف الذي جعلتيه ينحني امامك سيظل كما هو او الصغار اللي القيتهم في الوحل لا بل الضعيف لن يظل ضعيف وأصبح اقوى والصغار لن يظلو صغار وأصبحو وحوش لاتقهر..فتحملي اذا نتيجه أفعالك وانتظري بدايه جحيمك يا ابنه نصار "
~~~~~~~~~~~~~~~ بدايه حجيم الماضي
في فيلا ذات طراز عصري في الحديقه....
نجد شاب في عقده الثاني يجلس وهو يعمل على اللاب الخاص به .......
تقدمت منه أمرا في العقد الخامس وجلست على الكرسي الذي بجواره وهي تنظر له بسخط ، تحدثت بسخريه :
- هتفضل كده لحد امتى وسايب الدنيا تضرب تولع
نظر لها بملل وقلب عينه متحدثا بملل :
- في إيه يا مامي عوزاني اعمل إيه هاا مش فاهمه .. احنا خلاص افلسنااا... افلسناا.... اعمل إيه انا
نظرت له بسخريه وتحدثت :
- ههه ما كلو منك انتى واخواتك ياما قلتلكم اقفو في ضهر ابوكم
كنو دراع اليمين..لكن لاء كل واحد فيكم اتفلسفتو وكل واحد اختارلي مجال..
مختلف عن شغل ابوكم وسبتوه لوحده.. وهو راجل كبير ...لكن
لو كنتو معاه كان زمانكم عملتم مشاريع اكبر وبقيتو من كبرات البلد ...
لكن ابوكم طول عمره غبي راح حط فلوسه في حاجه مش مضمونه وادي
النتيجه..ا مش بعيد كام يوم ويجيو يحجزو على الفيلا والخدامين هيمشو
عشان مافيش مرتبات و سعتها شوف انتى والبشوات اخواتك هتعملو إيه .....
كان يستمع إليها بخنق وهو يكز على اسنانه من حديث والدته اليومي.. لكن حمد لله
عندما استمع ل صوت الخادمه التي كانت قادمه من الباب الزجاجي
الذي خلفه الذي يؤدي إلى داخل الفيلا ....
تقدمت منهم الخمه متحدثه باحترام :
- مدام في حد برى عاوز يشوف الباشا الكبير
نظرت لها السيده بعدم فهم :
- حد مين ده
- بيقول اسمه أوس الشافعي
نهضت السيده بفزع :
- بتقولي مين أوس الشافعي؟
نظرلها الشاب بعدم فهم :
- مين أوس الشافعي ده
نظرتله والدته بسخط :
- وانتى هتعرف منين خليك في قرفك منكم ل الله...
تعالي ورايا
اشارت بيدها الخادمه لتتبعها
دخلت وهي تسير بشموخ لتجده امامها وبجانبه شخص اخر
تقدمت منه وهي تتحدث بابتسامه :
- اهلا وسهلا بأوس باشا نورت
نظرلها اوي بابتسامه خفيفه وصافحها :
- البيت منور بأصحابه يانجوى هانم
انهى كلامه مقبل ظهر يديها..ابتسمت له ببعض الغرور وهي تسير على الاريكه :
- اتفضل .... اتفضل
- لاء انا كنت عاوز اطمن على مصطفى باشا..لو صاحي ياعني
تحدثت نجوى سريعا :
- طبعا ... بس لحظه اديله خبر
اتجهت إلى الدرج وصعدت
ظل أوس يتطلع إلى الفيلا من الداخل..ليجد شاب ياتي من الباب الزجاجي الذي يؤدي إلى حمام السباحه
وكان ينظر إليه بسخريه :
- اهلا ب إيه اسمك ايه قوس قيس معلش
نظر له أوس بأعين حاده من اسفله إلى اعلاه
كاد شادي يتحدث بانفعال عندما لاحظ سخريته لكن امسكه أوس من يده ونظرات باشمئزاز وادار وجهه
نظرله له الشاب بغضب وصاح :
- انتى مفكر نفسك مين عشان تبصلي كده
اقترب منه أوس وهمس له بفحيح كلأفعى :
- انا الجحيم اللي هيحرق الاخضر مع اليابس
نظرله بعدم فهم وشرود ليفيق من شروده على صوت شقيقته القادمه من أعلى :
- صوتك عالي ليه أوسامه
نظرلها أوس وشادي وهي تنزل من على الدرج بملابسها القصيره
اقتربت منه وهي تنظر لهم باستفهام وأشارت برأسها بمعنى من هؤلاء
تحدث الآخر بسخريه :
- ده واحد بعيد عنك مفكر نفسه حاجه وهو ولايسوى
- اوساممممه
صرخت بها نجوى بغضب من على الدرج
نظرلها ابنائها بغضب.. اما أوس فكان ينظرلهم ببرود رغم النار الذي بداخله
اقتربت وهي تنظر لهم بشر ونظرت ل أوس ورسمت على ثغرها ابتسامه متوتره :
- اتفضل اتفضل هو مستني حضرتك فوق تطلعي معاه
قالتها وهي تشير للمرضه التي كانت تقف خلفها
نظرلهم أوس بستخفاف وصعد خلف الممرضه
التفتت إلى أبنائها وهي تهمس لهم بشر :
- انتى عارف مين ده ياحيوان ده بصوبع واحد منه يمحينا من على وش الارض
تحدثت الفتاه بسخريه :
- ليه... مين سبع البورمبه
- متفتحو النت اللي اربعه وعشرين ساعه قعدين عليه وانتو تعرفو
قالت جملتها وصعدت خلف أوس
جلس اوسامه وبحث عن اسم أوس الشافعي لتتسع اعينهم مما رأوه فهو ملياردير زل يشاهدون صور له ولقئاته الصحفيه و الخ.....
وصل أوس انام احدى الغرف ..فقامت الممرضه بفتح الباب
ليدخل ...ليحدو رجل متقدم في العمر لكن رغم ذالك لايوجد اي شعره بيضاء في رأسه ..وكان يجلس على الفراش
تقدم من أوس بهيبته وتحدث بهدوء مزيف :
- حمد لله على سلامتك يا مصطفى باشا
رد إلا هي بهدوء وتعب :
- الله يسلمك اتفضل ..
جلس أوس على المقعد الذي بجانب الفراش وتحدث :
- انا متأسف جدا للحصل ...
نظرله مصطفى بحزن :
- الحمد الله على كل حال ...
في ذالك الاثناء دخلت نجوى وهي ترسم ابتسامه متسعه..
اكمل أوس بنبره خبيثه :
- انا ممكن اساعد لو عاوزين
وقبل أن يتحدث مصطفى تحدثت نجوى بلهفه :
- بجد ازي ؟؟
نظرلها لها أوس بمكر وتحدث بغرور :
- عادي جدا...انا سمعت ان ممتلاكتك هتتباع في مزاد انا مستعد اشتريهم كلهم..
نظر له كلهم بصدمه وانبلحت ابتسامه واسعه على اعين نجوى :
- وبعدين هتعمل ايه.
- هرجع الحق ل صاحبه...
ابتسمت له نجوى باتساع فهي لاتعلم ماذا يقصد بعد
نظر له شادي بشك فلما سيفعل هذا .. معهم فهو لايعرفهم حتى ..قطع تفكيره جمله اوي الذي نطق بها بخبث :
- ده طبعا لو انتو موافقين...
- طبعا طبعا موافقين
نطقت بها نجوى سريعا ليبادلها مصطفى غاضبه وتحدث من تخت اسنانه :
- وحضرتك هتعمل كده ليه؟ ، وهتستفاد إيه؟
حك الحر ذقنه مجيبا :
- اعتقد انكم متعرفونيش زي اللي كانو تحت ... "يقصد اوسامه وشقيقته"
لانكم فعلا لو تعرفوني لكنتهم عرفتم ان انا بعمل دعم وبساند الشركات اللي بتقع وخصوصا شركات كانت ليها مكانتها وده اللي بعمله..واعتقد ده مش هيأثر معايا في حاجه...
نظرله مصطفى بشك فهو لم يستريح ل هذا الشخص بتاتاً
تحدثت نجوى مره اخرى دون تفكير :
- طبعا طبعا عارفين يجعلو من ميزان حسناتك...واحنا موافقين
نهض وعلى محيه ابتسامه خبيثه .. :
- تمام قوي انا مطر امشي .. والف سلامه...
"هو تحدث هكذا لأنه يعلم أن جلس اكتر سيرفض مصطفى"
ودعتهم نجوى ونزلت معهم على الدرج ونظر أوس ل اوسامه وشقيقته بخبث فنظرتهم له اثبتت ان بالفعل علمو من هو
خرج أوس من الفيلا لتصعد نجوى إلى زوجها بفرحه وخلفها ابنائها
اتجه أوس إلى السياره وركب وبجانبه شادي ..
نظر له شادي بنصف عين :
- انا عاوز اعرف إيه اللي حصل جوه ده ....
تحدث أوس بغرور :
- الكل لازم يشوف الشخصيه دي ولازم اثبت وجودي...
نظرله شادي بياس الشيطان لايمكنه ان بتغير مهما صار ...
.............
دخلت نجوى إلى غرفه زوجها بفرحه..وخلفها ابنائها..
تحدثت بفرحه :
- الحمد لله كل مشاكلنا هتتحل بإذن الله..وكل حاجه هترجع لينا
نظرلها ابنائها باستغراب ثم وجهو نظرهم ل ابيهم
تحدث مصطفى بشر وغضب افزعهم :
- انتي ازي توافقي على جاحه زي دي منغير متاخدي رأييِ
انتفضت نجوى وهي تنظر له بخوف..لمن تبدلت ملامحها ل غاضبه :
- ياسلام هو انا عملت حاجه من وراك ماهو مل حاجه كانت قدامك ، وبعدين انا عملت ايه ياعني انا برجع أحلامنا اللي راحت بسببك..
نظرلعا بسخريه:
- تمام مين يا ام املاك هو انتي ليكي حاجه اصلا وبعدين انتي ازي صدقتيه ازي هاا..
تقدري تقوليلي هيستفاد إيه لما يشتيري كلاملاكنا ....
وانتي عارفه هتسوى كام ..وبعد كده يدهلنا كده ليه هاا ليه هو كان من بقيت اهلنا ده احنا اول مره تشوفه انتي هبللللللله
نظرت له نجوى ببعض الشك لكنها نفضت كل تلك الأفكار من رأسها :
- يوه هو غلطان ياعني انه عاوز يساعدنا بدل متشكره تشتم فيه دي جزاته
تحدثت الفتاه عقب والدتها :
- فعلا يابابا ماما معها حق وبعدين ده غني قوي قوي ده ملياردير كمان
اكمل اوسامه بتأييد :
- فعلا يا بابا انا لسه عامل شيرس عليه..
نظرلهم بسخريه :
- هه طمعكم ده هو اللي هيجبنا ل ورى .. وهمشي وراكم رغم اني مرتحتش للبني آدم ده
N________________________________N
بعد الظهيره عاد الجميع من العمل واتجه كريم ل غرفته
وفتحه ليندهش عندما وجدها معتمه ..
اقترب من الفراش ليجد زوجته ساقطه في نوم عميق
اقترب منها ببطىء ولثم جبهتها بقبله وهمس لها بحب :
- ميس ميس ميوسه..
فتحت ميس اعينها بصعوبه وابتسمت عندما رأته
نهضت ببطىء والقت بجسدها بين احضانه
استقبلها الآخر بابتسامه :
- صباح الخير نايمه لحد دلوقت ينفع كده .. بقينا كسولين..
ابتسمت له وهي لاتزال مغمضه الاعين ودفنت رأسها بحضنه أكثر:
- اممم مش عارفه مالي بس حسه بأرهاق وعاوز انام كتير..
- طب نامي ولما تقومي نروح للدكتور شكلك تعبان
قبل مقدمه رأسه ويديه تمسح على ظهرها .راقت لها تلك الحركه لتبتسم عائده للنوم
لكنها فتحت عينيها بتذكر :
- حصل إيه في الشغل وظفتها دي محتاجه الشغل جدا ...
- وظفت مين. ؟ اااه صحبتك بس هي مجتش اساسا..
نهضت من احضانه وهي عاقده حواجبها:
- مين دي اللي مجتش اذا كان هي مكلماني الصبح وقالتلي انها رايحه..هي مفروض تروح من تلت تيام بس حصلها ظرف ..
نظر لها كريم بشك :
- اسمها إيه؟
- نيروز خالد..
اتسعت عين كريم بصدمه عندما تذكر أن هذا نفس اسم الفتاه التي اهنتها جاسمن
ابتلع لعابه وهو ينظر لها بتوتر..فنظرت له هي بشك :
- كريم في إيه..
نظر لها كريم بحزن وقرر أن يخبرها هو قبل أن تعرف عن طريق صديقتها :
- بصراحه بقى النهارده الصبح .............
قص لها كريم كل مجرى صبحا ومافعلته جاسمن..
وقبل أن يكمل نهضت ميس بغضب :
- نعععععم ! عملت ايه..اهنتها يعني انا بعت صحبتي عشان تتهان...وانتى ازي تسمح بكده هاا. ...والكلبه جاسمن والله مانا سيبها
نهضت من على الفراش وخرجت بغضب وخلفها كريم
كانت تنزل من على الدرج وهي تصيح:
- جاسمممممن جاسمممممن
N____________________________N
في غرفه جاسمن كانت تجلس هي ومنه كالعاده
تحدثت منه باستفهام :
- إلا قوليلي هو مصطفى المهدي ده يبقى حد من قرايبكم..
ردت جاسمن بتهكم و ملل :
- ايوه يبقى عمي..
نظرت لها منه بصدمه :
- إيه!.. عمك اخو ابوكي اخو ابوكي..
- ايوه اخو بابا في ايه
منه بزهول وعدم فهم :
- انتي هبله يابت دانتو عمركو مزرتوه ولا حتى بتشوفو بعض ولا عمركم جبتو سيرته..
نهضت جاسمن من على الفراش وهي تردف:
- بابا قطع علقتو بيه من قبل حتى ميتجوز ماما
- ليه ؟...
سألت منه بفضول
- جدي كان عندو اراضي زراعيه وقبل ميموت كتب الاراضي والبيوت ل عمي وادى ل بابا الارض البايره وبس وساب بابا من غير اي حاجه والارض كانت متنفعش لا للبنا عليها ولا حتى زراعتها..
ولما بابا كلم عمي ان كده غلط وهو من حقه ياخد من الورث او ارض من الاراضي الصالحه عمي طرده ومن وقتها وهما قطعو علقتهم مع بعض
تحدثت منه باشمئزاز وشماته :
- راجل حقير يستاهل كل اللي جراله اهو خسر كل حاجه..
ادي اخره السرقه..
اومأت لها جاسمن ولم تكد نتحدث لتستمع ل صراخ ميس
تحدثت منه :
- هو في إيه بتنادي كده ليه..عملتي ايه تاني
هزت جاسمن كتفها بعدم فهم وخرجت ببرود ..
في الاسفل اجتمع الجميع على صراخ ميس ليهتف ياسين بقلق :
- في إيه يا ميس بتصرخي ليه يابنتي مالك ؟
نظرت له ميس بحزن :
- انا لو فعلا بنتك مكنتش قليت بيا كده
- قليت بيكي!!!... انا ليه ؟
ردف بها ياسين بصدمه
- ايوه قليت بيا قليت قدام صحبتي اللي بعتها عشان تقدم ل وظيفه بدل معلا اقل تعملوها كويس عشاني حتى تقومو تهنوها وتكسروها..
- إنتي بتتكلمي عن إيه بالظبط ...
- عن صحبتي نيروز اللي بنت اخت حضرتك اهنتها
- في إيه...إيه كل الزعيق ده
قالتها جاسمن ببرود وهي تنزل من على السلالم ببرود..
نظرت لها ميس بشر وتقدمت منها وهي تصيح في وجهها :
- إيه اللي انتي عملتيه في صحبتي ده ومين سمحلك انك تهينيها..هااا..
نظرت لها جاسمن بعدم فهم :
- صاحبه إيه واهانه إي..
لم تكمل جاسمن كلمتها ووضعت يديها على شفتيها بصدمه ساخره :
!!! ....Oh No -
قصدك ان الجربوعه اللي جت الشغل الصبح دي تبقى صاحبتك..زوقك بيئه قوي يا ميس..
وبعدين انتي ازي اصلا تقوليها تيجي تقدم عندنا لا ليها مؤهل ولا حتى مظهر عشان تشتغل عندنا
ازداد غضب ميس اضعاف الاضعاف. وتحدثت بغضب حارق :
- انتي ازي تسمحي توقليلها كده وحتى لو معندهاش مؤهل كنتي قتلتلها مش عوزين موظفين لكن تهينيها ليه ...وبعدين انتي تشوفيها تنفع للشغل ولا لاء ليه اصلا وانتي مالك ده شغل خالو انتي إيه حشرك..
وبعدين اللي انتي بتعيبي عليها دي صاحبه املاك بس حظها إن اهلها ماتو وهي صغيره فاعممها خدت مل حاجه..
اطلقت جاسمن ضحكه ساخره :
- ههه دي ليها املاك دي متملكش حتى اوضه..قال ليها املاك قال ..
لم تتحمل ميس اكتر من ذالك فاقتربت منها وأنشطتها من ذراعها وهي تحاول ضربها وتشابكو الاثنين مع بعض
تقدمت منه والجميع وهم يحاولو ان يبعدوهم عن بعض
دفعت جاسمن ميس بكل قوتها لتقع بين احضان كريم الذي التقتها سريعا قبل أن تصتدم بالارض
نظر لها كريم بغضب وقد اسودت عينيه :
- جاسمممممن...قسما بالله لو قربتي منها تاني لكون قتلك فاهمممممه.....
نظرت لهم جاسمن بغضب وصعدت ل غرفتها وخلفها منه
اقتربت ليلى ومريم لكي يساعدو ميس لكن اشار لهم كريم بأن لا يقتربو... وحمل هو زوجته وصعد بها وهي متشبته في قميصه بألم ..
نظر ياسين بقرف ل منال الواقفه بصمت ولم تحاول ان تتدخل من الاساس
تنبيه من اجتمع حول ميس كانو ادهم ومريم وياسين و ليلى
اما الباقي كل واحد كان في منزله فهم لايبتون الا يوم الجمعه
اما بالنسبه ل فادي وعمر وميرال فهم يسكنون القصر لكن هم لم يكنو في البيت في ذالك الوقت
N____________________________N
في فيلا د/ عبد الرحمن الصاوي
*****************************
حول سفره الطعام كان يجلس عمر و ميرال وسلمى وميار و فادي
كانت سلمى تتابع بابتسامه فادي وهو يطعم ميار بيديه بحب لا بل بعشق..
كان يطعمها بدلال كأنها طفلته..تبسمت اكتر ف فادي دائما يذكرها بزوجها فهو دائما كان يحب ان يطعمها بيديه..وكان حنون مثل فادي واكتر ..
تحدث عمر بمشاغبه:
- ايوه ياعم فرصتك ماهو عمو عبد الرحمن مش موجود فا إيه واخد راحتك على الاخير ..
غمز له اخر الكلام

نظرله فادي بشر :
- اخرس ياحيوان وخليك في طبقك..
و جه نظر الى ميار الذي اخفضت رأسها بحرج رفع وجهها بأنمله وقبل وجنتيها وبدأ في اطعمها من جديد
ضحك الجميع عليهم فابوجود عبد الرحمن لايمكنه مجرد الجلوس بجوارها
بعد وقت ليس بكثير نهض الجميع من على السفره لكن فادي لم ينهض بأمر من سلمى فهو لم يأكل اي شيء بل كان يطعم ميار فقط..
جلس فادي وبجانبه ميار وبدأ يأكل ولكن ميار لن تتركه
حاول فادي اطعمها معه لكنها رفضت ومدت يديها بخجل ووضعت الطعام في فمه بخجل ووجهها سينفجر من الخجل..قهقه فادي بخفه وطبع قبله على وجنتها اليمنى وظل يأكل من يديها
N____________________________N
دخلت جاسمن الى غرفتها وجلست بفتورٍ تام تقدمت منه منها وكتفت ذراعها أمام صدرها وهتفت وهي تضيق عينيها :
- جاسمن انتي كنتي قاصده اللي عملتيه في البنت صح؟
ارتبكت جاسمن وتحدثت بتوتر :
- و..و..و..و انا هعمل كده ليه
- هتعملي كده ؛ عشان تسببي مشكله بين كريم وميس
- وأنا هس..س..سبب مشكله بينهم ليه
جلست منه وهي تردف بسخريه :
- عشان حبيب القلب كريم..عيب يا جيسي دانا منه
نظرت لها بارتباك وتلعثمت :
- حبيب قلب إيه ، إيه الكلام الفارغ ده ......
منه بسخريه :
- حد قالك ان انا عميا مبشوفش نظارتك ليه وعينك اللي بتتحول ل قلوب اول مابتشوفيه ...
نفذ صبر جاسمن لتتحدث بانفعال :
- ايوه بحبه ومن زمان بس هو اختارها هي وسبني انا حبها هي ومحبنيش انا بكرها وهفضل طول عمري اكرها ..
ربتت على كتفها منه :
- معلش يا جيسي هو اللي خصران..طول عمره غبي نفسي اعرف هما الرجاله مالهم واحد لازق وبيموت في واحده مجنونه والتاني اتجوز واحده مافيهاش حاجه عدله و بيئه وغبيه ..
نظرت لها جاسمن و اومأت لها وهي تنظر امامها بشر وقالت :
- ومش اي بيئه مشوفتيش صاحبتها دي عامله ازي لابسه فستان هلكان وجزمتها مقطعه وحاجه تقرف
منه بقرف :
- ياي..ازي تصاحب واحده زي دي...بس انتي عرفتي انها صاحبتها ازي
- سمعتها وهي بتكلم ميس قبل متروح وتكلم الزفته نورا
اومأت لها منه ولازالت تنظر بقرف..فتحدثت جاسمن بخبث :
- بقلك هو انتي متعرفيش ان اسر جاي بعد يومين
نظرت لها منه بلهف وهي تردف :
- بجد؟؟؟
- ههههه أيوه بجد سمعت فادي الصبح وهو بيتكلم معاه
تحولت عين منه ل قلوب وهي شارده في ذالك الاسر ذات وسامه اوربيه مثل والدته
ظلت شارده وهي تتخيل انه سيصبح من نصيبها وكيف سيعيشون معا حياه رومانسيه
"كانت تتخيل وكأنها واثقه انه سيصبح لها ..لاتعلم ان لايمكن لاي احد ان يختار متسيختاره القلب بل القلب هو من تختار نبضه..وللاسف نبض الاسر ليس انتي ايتها الحالمه"
هزت جاسمن رأسه بيأس من تلك التي ظلت شارده
N____________________________N
في تلك الشقه في البنايه القديمه كانت نيروز مستلقيه علعلى الفراش و اخيها نائم بين أحضانها
كانت تربت على ظاهره والخوف يتملكها فهي بعد أن خرجت من الشركه ذهبت لمركز الشرطه وقامت برفع شكوى ضد اعمامها ل سرقه ورثها هي وشقيقها
فهي قد سئمت من تلك الإهانات وسئمت من تهديد اعمامها لها بأنها لو اشتكت عليهم سيأذوها ويأخذو منها شقيقها...
فاقت من شرودها على طرق على الباب
نهضت من مكانها ببكاء ووضعت رأس اخيها على الوساده واتجهت ل فتح الباب لتجد امامها ملك كالعاده وجهها يملؤه الكدمات و دموعها تغرق وجهها
القت ملك نفسها بين أحضان نيروز باكيه تنهدت نيروز وسحبتها للداخل وهي تربت على ظهرها فمن يصدق ان متفعل بها كل هذا خالتها أجل خالتها شقيقه امها التي تزوجت زوج اختها بعد وفاه اختها لتجعل حياه تلك الصغيره ذات العشر سنوات لحياه الجحيم
من بين شرود نيروز استمعت لصوت كعب حذاء
التفتت لتجد مراه في منتصف الأربعين وبجانبها رجل في الخمسينيات
نظرت لهم بسخريه رادفه :
- فعلا اهلا نورت ياعمي و يامرات عمي اتفضلو..
نظرلها الاثنين بغضب وتقدم عمها وهو يتحدث بغضب وصوت غاضب :
- بقى بتشتكي علينا يابت سندس ..
هتفت نيروز بغضب :
- عمييي!! اياك تجيب سيره امي فاهم..
تحدثت زوجه عمها بسخريه وغل :
- اخص عليك اوعى تجيب سيره الهانم سندس..دي ملكه من ملوك الزمان
تحدثت نيروز بمكر :
- توب توء مالك يامرات عمي مغلوله من امي كده ليه
- نعم نعم هنغل منها ليها هاا دي واحده بين ايدين ربنا وبعدين هنغل منها على إيه
في ذالم الوقت خرج احمد من غرفته لتجذبه ملك بين أحضانها وهي ترمقهم بخوف
اقتربت منهم نيروز وهي مكتفه ذراعها أمام صدرها وهي تردف بسخريه :
- هنغير منها لأنها قدرت تعمل اللي انتي كول عمرك مقدرتيش تعمليه..اللي هو قدرت تاخد ابويا من تحت إيد ثريا هانم..وقدرت تطلع من بيت العيله وامها عاشت ملكه على راس جوزها غيرك عشتي تحت رجلين ثريا هانم
لم تتحمل زوجه عمها كشف حقيقتها فتقدمت منها وصفعتها بقوه..
انتفض كل من ملك واحمد وتشبتوه ببعض بخوف
اقترب منها عمها وسحبها من شعرها وهي يهمس لها بتهديد :
- قسما بالله لو مسحبتي الشكوه لكون مصدر حياتك وشك وكده كده هتخسري القضيه..
تحدثت نيروز بغضب :
- هتعمل ايه ياعني هاا هتعمل إيه اكتر من اللي انتى عمله فينا هااا
عمها بغضب :
- عادي جدا ممكن كده مثلا ادخل عليكي رجاله وانتي نايمه و ابلغ البوليس وتبقى قضيه اداب
او ممكن كده وانتي ماشيه في الشارع ياخدك مكروباس في شوايه عيال شمامه يخدو غرضهم ويرموكي على اول الشارع
أو ممكن ناخد اخوكي منك بسبب انك صاحبه سمعه سيئه او مش قد مصريفه ها إيه رأيك كفايه كده
كانت نيروز وملك و احمد يستمعون له بصدمه فهم متعجبون من شخص كهذا فحقا الشيطان ينحني له
سالت عبرات نيروز على خدها
فنظر لها عمها و زوجته بتشفي والقها ارضا ليقترب منها ملك واحمد بسرعه
تحدث عمها وهو يخرج :
- الصبح تروحي تسحبي الشكوه احسلك وإلا مش هتشوفي اخوكي تاني باي يا قطه
خرجا وهم يضحكون بسخريه
ضمت نيروز ملك واحمد إليها وصرخت بقوه وهي تنظر ل اعلى :
- ياربببببب يارببببب.... ارحمنا يارب ارحمنا من الناس دي احنا ملناش غيرك يارب احنا مش قدهم ااااااه اااااااه اهىء اهىء اهىء يارب لمصرنا يارب
بسم الله الرحمن الرحيم
{وَعِزّتِي وَجَلاَلِي لاَنصُرَنّكَمْ وَلَوْ بَعْدِ حِينْ }
N____________________________N
بعد العصر في فيلا أوس الشافعي كان يجلس على الاريكه ورافع قدمه على الطاوله التي امامه وهو يعمل على اللاب الخاص به
فجا استمع إلى رن الجرس لينهض أوس ويفتح الباب ليجد امامه شادي
دخل ودخل خلفه شادي وأغلق الباب
جلس أوس مكانه سألا :
- خير إيه اللي جابك هنا ...
- جبتلك كل حاجه عن البت إللي اسمها نيروز
نظر له الانتباه ، ليتحدث الاخر وهو ينظر للملف الذي بيده
- الاسم نيروز خالد الكاشف
أوس بصدمه :
- بنت مين بنت مين ؟؟؟
- ايوه هي من عيله الكاشف على المهم ابوها خالد الكاشف وامها سندس عبد الله السن 28 سنه عندها اخ واحد عنده 15 سنه كفيف اتولت تربيته من وهو عنده 3 سنين بعد موت ابوها و امها في حادث..
خريجه معهد ..اعتقد انها نصابه لأنها بتقول ان ليها ورث عند عمامها وسرقوها ..وهما اعممها هيسرقوها
- ههه دول يسرقو مال النبي والصاحبه ...كمل
- طبعا بسبب مؤهلها مبتلاقيش شغل حالتهم بتيله ليها صاحبه قريبه منها اسمها ملك ..
نظر له أوس بمكر وردف ب :
- عاوز تنزل إعلان في الجرايد باننا محتاجين موظفين ومش مهم المؤهل وان احنا هنقوم بتدريبهم بمرتب لحد ميشتغلو..بكره يبقى الاعلان مالي الجرايد فاهم
نظر له شادي بصدمه :
- انتى بتقول ايه ... انتى عارف ان او عملنا اعلان زي ده هيحصل إيه مش بعيد تلاقي نصر كلها عندك بكره في الشركه
وبعدين احنا مش محتاجين موظفين..وبعدين اللي محليه واثق كده انها هتيجي
ابتسم الآخر ابتسامه جنبيه واثقه :
- مبقاش أوس الشافعي لو مجتش
- نفسي اعرف انتى ناوي عل إيه ماهو لو عجباك كنت جبتها زي غيرها بس كده انتى ناوي على نيه ونش فاهم حاجه
تحدث الآخر بغموض :
- بكره تفهم بكره تفهم
N____________________________N
انزل اليل ستاره على الجميع البعض قضاه وهو يخطط ل شيء ما والبعض اقضاه عشقا وغراما والبعض قضاه الما وبكاء
N____________________________N
انا تاني يوم وهو يحمل مفجأ عده ..
نهضت نيروز على طرق على الباب ..نهضت بسرعه وفتحت الباب لتجد امامها ملك تحدثت ملك بسرعه وهي تعطيها الجريده :
- اقري كده بسرعه
سحبت متها نيروز الجريده وهي تقرأ :
- مطلوب موظفين ل شركه T.A.R للمعمار والمؤهل ليس بضروري لان سيتم تدريبهم مع مرتب إلى أن يعملو
ملك بفرحه :
- الحمد لله ربنا استجاب ل دعانا..دي فرصه كويسه ليكي
اعطتها نيروز الخريد بنفي:
- لا لا انا مش مستعده اتهان تاني
- ليه بس يا نيروز متجربي وبعدين هما كاتبين مش مهم المؤهل فبلاش ترصمه مخ .. وبعدين لازم تروحي انتي معاكيش جنيه هتموتو من الجوع فكري والنبي يا نيروز يمكن ربنا يفتحها في وشك
نظرت لها نيروز بحيره فهي لاتعلم لم تستيرح
N____________________________N
في قصر نصار كان الجميع لايزال نائمين في غرفه منال كانت نائمه لتستيقظ على صوت رساله في هاتفها
نهضت بتكاسل وسخبت هاتفها من على المنضده التي بجانب الفراش
فتحت الرساله التي اتت من رقم المجهول لتتسع اعينها بصدمه عندما قرأت محتوى الرساله
" هل تجيبي انك ستظل في راحه طوال العمر وان الماضي قد خمدا لا فالماضي لايموت وها قد عاد وسيفتح ابوابه لتنكشف أسرارك وماضيكي وجهك الحقيقي سيظهر امام ابنائك ... فهل قد ظننتي ان الضعيف الذي جعلتيه ينحني امامك سيظل كما هو او الصغار اللي القيتهم في الوحل لا بل الضعيف لن يظل ضعيف وأصبح اقوى والصغار لن يظلو صغار وأصبحو وحوش لاتقهر..فتحملي اذا نتيجه أفعالك وانتظري بدايه جحيمك يا ابنه نصار "