اخر الروايات

رواية انتقام الامبراطورة ( جحيم الانتقام ) الفصل السابع 7 بقلم نور عصام

رواية انتقام الامبراطورة ( جحيم الانتقام ) الفصل السابع 7 بقلم نور عصام 

7=الحلقه السابعه
~~~~~~~~~~~~~~~~ جاسر الدالي
في قصر الدالي
كان يوسف يطالع ابنه الذي يقف امامه مخفض الراس تحدث يوسف بغضب :
- نفسي اعرف البنت عملتلك إيه عشان تعملها كده دي حزنها انعا بتحبك
- يا بابا قلتلك مليون مره اني مبحبهاش
يوسف بسخريه :
- هه بتحب بنت منال
أخفض قاسم رأسه ليتسمع ل والدته وهي تنزل من السلالم :
- ومالها بنت منال بنت حسب ونسب مش زي السكرتيره اللي لا ليها اصل من فصل
نظرلها يوسف بقرف ونظر له ابنه بيأس
- شوف يابني خدها مني نصيحه وبلاش تغلط غلطتي..
نظرتله نازلي بشر ونظرله قاسم بعدم فهم..
لكن يوسف تركهم في حيرتهم وذهب
_________《 By : Noor Esam 》__________
صباح يوم جديد (الأحد)
.......................
في قصر نصار خصيصاً في غرفه كريم كان نائم وهو عاري الجذع
وميس مستكنه بين احضانه في نوم عميق
داعبت اشعه الشمس الذهبيه كريم ليستفيق ببطىء وفتح اعينيه ونظر ببطء وابتسم لاأرديا ؛ عندما لمح ميس التي كانت دافنه نفسها بين احضانه
طبع قبله صغيره على شعرها وبيديه يعبد خصلاتها المتمرده على وجهها ، ومن ثم حرك يده والتفت هاتفه ليجد الساعه قد اصبحت التاسعه رفع انامله وبدا يتحسس وجنتيها برفق وهو يهمس :
- ميس ميس حبيبي يلا الساعه تسعه...
رفعت كفها وفركت عينيها وهي تتحدث بصوت ناعس :
- صباح الخير ياكيمو
- صباح الياسمين ياقلب كيمو..
رفع كريم رأسها ونهض وهو يتحدث :
- يلا يا ميس يدوب نلحق نروح للدكتور و بعد كده اروح الشغل ..
استندت على ذراعها وهي تسأل بنصف عين "من آثار النوم" بتعجب :
- دكتور إيه...؟؟؟ هو انتى عيان. ؟
قالت اخر كلمه بفزع وهي تنهض من مكانها..
تبتسم بحب وهو يقبل مقدمه رأسها :
- توء انتي اللي هتروحي للدكتور ..
ميس بتعجب :
- انا ليه..؟؟
- حبيبي انتي من امبارح شكلك مش تمام ولازم اوديكي الدكتور انا مش مطمن يلا بقى بلاش كسل يا كسوله..
قالها وهو يسحبها من على الفراش وهو يدفعها باتجاه الحمام :
- ادخلي انتي الأول عبال معمل كام مكلمه
اومأت له ودخلت للحمام ، وبعد وقت خرجت وهي ترتدي رداء للحمام (بورنص) بلون وردي هادىء يصل إلى منتصف ساقها...
نظر لها كريم بخبث واقترب منها وعلى وجهه ابتسامه ماكره
قهقهت بدلع عندما لاحظت نظارته لتشهق بخجل عندما سحبها من خصرها لداخل احضانه وهو يهمس لها بجانب اذنها وهو يستنشق عطرها ، و يوزع قبلاته متشوقه على اذنها نزولا بعنقها :
- امم رحتك حلوه ،،، امم وطعمك احلى
قهقهت بنعومه وهي تفك يديه من حول خصرها. :
- يلا يا كيمو اتاخرنا و..
قطع حديثها شفتي كريم اللي التهمت شفتيها بشغف وشوق كبير..
ابتعد عنها بصعوبه هامسا لها وهو يلهث :
- هو ده الصباح ولا بلاش..
ضحكت الاخرى بغنج و دفعته برفق وعي تتجه ل غرفه ملابسهم المتوسطه...
دخل كريم إلى الحمام وخرح بعد انى اخد حمام دافىء وخرج ليجد ميس جالسه أمام المرأه وهي تضع بعض مستحضرات التجميل...
ابستم لها واتجه ليبدل ملابسه ..
انتهى من تبدليل ملابسه فارتدى قميص من اللون الاسود على سروال من اللون الاخضر الداكن وحزام اسود ....
اتجه والتقت ساعاته من اللون الاسود
التقت فراشاته وبدأ يمشط شعره
نظر خلفه من المراءع ليجد ميس ترتدي حذائها من اللون البيج و الاسود و فستان من اللون البيج وجاكت خفيف يشبه الشاب من اللون الاسود وحلق ذهبي مع اسوره ذهبيه
تحدث مرين بتحزير :
- ميس ملكيش دعوه ب جاسمن انا ماسك نفسي بالعافيه من امبارح.. ولا عملت حاجه هضربها بجد..
استندت من على الفراش بعد أن انتهت وقالت ببعض الغضب :
- اوف انا بجد معدتش قادره استحملها ومش عارفه اقول للببنت إيه بجد
التفت كريم وهو يتحدث باستفهام :
- الا صحيح ياميس نسيت اسالك هو انتي تعرفيها منين أول مره اعرف ان ليكي صاحبه اسمها نيروز و عرفتيها
ازي هاا
تنهدت بحزن ؛
- عرفتها لما خبطها بالعربيه..
كرين بفزع :
- إيه!!!!..
- اهدى متخافش من أسبوعين تقريبا وانا رايحه لبيت بابا طلعت في وشي بسرعه فخبطها
نزلت جري لقتها بتعيط جامد ومصره تمشي بسرعه بس مش عارفه رفعتها ودخلتها العربيه بالعافيه...
وهي مصره متروحش المستشفى ومصممه تروح لاخوها وهي بتعيط جامد
ودنها حاره بسيطه كده ونزلتها وهي بتحاول تتخرم بسرعه ، طلعتها السلم ولقيت راجل في الخمسين كده وست برضه شكلها في الاربعين وهما بيشدو في واد مكملش اربعتاشر سنه و في بنت يشتد فيه
فجأ لقيتها بتسرخ وتقول احمد
طلعت السلم بصعوبه وسحبت الولد وقعدو يتخانوقو وهو هددها انه هياخدو منها ونزلو
وهي وقعت من الم رجليها جريت عليعا وعرضت اني اوصلها المستشفى لكن هي رفضت فدخلتها وطلبتلها دكتور قال ان عندها التواء ومش لازم تتحرك دلوقت
قعدت تهز رأسها بعنف وهي بتقول ان عندها مقابله شغل ولازم تروح لازم
مشي الدكتور وعي مصممه تقوم ...
فضلت اهديها وسألتها مين الراجل ده وليه بيهددها عرفت انه عمها ومصمم ياخدو اخوها عشان عاوزه ترفع قضيه وهاخد ورثها اللي هما خدوه لما اهلها ماتو وهي عندها ستاشر سنه وعشان هي قاصر خدوهم وقدرو يلعبو في الاوراق وخدو منهم كل حاجه محلات وعماره على تلت تدوار..
وقتها صعبت عليا وقلتلها تروح الشركه وقلتلك بس جاسمن اعععع
- بس هما يخطو منها اخوها ازي هي مش قاصر
- قالو انهم هيسجنوها او يطلعو عليها سمعه وحشه فيخدوه خصوصا ان ليهم وسايط كتير عكسها هي معهاش حد
- اممم ربنا يعنها ... بس متزعليش مني يا ميس نورا برضو قالت ان كان مؤهلها ضعيف لكنتي لازم تتاكدي ان كده كده كانت هتترفض بس مش بطريقه جاسمن طبعا بس برضو
ميس بضيق وعصبيه :
- يووووه نورا نورا اوف وبعدين نورا دي هي ياعني معها شهاده ماهي بتدرب وبتاخد فلوس كمان وفيها إيه لو نيروز برضو ادربت ولا بس الست نورا
نظرلها كريم بصدمه و اتجه إليها وامسك يدها و اوقفها :
- في إيه يا ميس مالك بتتكلمي عن نورا كده ليه
- يووه شوف بقى انا مبحبش البنت دي معرفش عمو ياسين بيعملها كده وكلكم مهتمين بيها زياده هو في ايه
ابتسم كريم بخفه ورفع يده واحتضن خصرها مقربا لها :
- توء توء احنا بتغير بقى ولا ايه
تحدثت ميس بضيق مزيف :
- يوه بقى ياكريم سبني بقى
لكن كريم لم يستمع إليها ودفن رأسه في عنقها وهي يهمس لها :
- كريم عمره مهيشوف غير ميسه حبيبته اللي عشقها من وهي في اللفه عشقها وحلف انها هتكون ليه هو بس
ختم كلامه وطبع قبله على عنقها
رفع رأسه ليجدها تنظر له بابتسامه فقال :
- بقلك ايه وانتي زي القمر كده متفكك من الدكتور والشركه عاوزه اقلك على حاجه مهمه..
ضحكت ميس بدلع ودفعته برفق
والتقتت حقيبتها السواد ونظرت وهو لايزال شارد يتفحصها بعشق فكم كانت وسيمه..وزاد وسامه ابتسامتها اللذي رسمتها على وجهها بعض ان لاحظت الاعجاب في عينه
اقتربت منه وحاوطت ذراعه وهي تتأمله بنفس الإعجاب
خرجا سويا من الغرفه ونزلو ليجدو الجميع جالس وهم ينظرون ل ليلى الذي كان وجهها احمر من اثر الغضب وياسين يحاول أن يكتم ضحكته
سأل كريم باستغراب :
- في إيه؟؟ مالك يا ماما ؟
نظرت لهم جاسمن بحقد وهي ترى ميس وعي تحاوط زراع كريم وشكلها اللذي كان رائع ضغطت على يديها بقوه وغل
هز فادي اكتافه :
- مش عارف من الصبح وهي كده ومستنياك
نظرلها كريم بتعجب لتنهض ليلى ووجهها لا يبشر بالخير واقتربت منه ..وفي اقل من ثانيه خرجت صرخه من كريم وقفز من مكانه متألما. من قرصه ليلى القويه في ذراعه
فرك كريم ذراعه بألم :
- ااااه ... في إيه يا ماما بس ..
ليلى بغل وهي ترفع الهاتف في وجهه:
- إيه ده هااا
نظر لها كريم بعدم فهم :
- إيه
- إيه اللي ايه إيه اللي انا شيفاه ده
- إيه دي صوره بابا ملها...ااااه
صرخ بألم بسبب ضربها له وهي تهتف بعصبيه :
- انا مش قلت 100 مره متنزلش صوره ياسين على النت قلت ولا مقلتش هااا
كان الجميع ينظر لها ببلاهه ووجه ياسين مان احمر من كثر مكتم ضحكته
وضع ادهم يديه على فمه وتحدث بصوت مكتوم من الضحك :
- احم اخص عليك يا كريم معقول كده تنزل صوره توم كروز اقصدي ياسين نصار اخص عليك...
نظرتله ل ليلى بشر ونظرت حولها تبحث عن شيء فالتقطت احدى الوسائد من على الاريكه والقتها عليه وهي تصرخ به:
- اخرص خالص يا ادههههههههم مش عاوزه اسمع صوتك
استدارت ل كريم :
- وانتى ياحيوان يا زباله انتى هو انا مش قلت متنزلش صورته تاني هاا قلت ولا مقلتش هااا
مافيش واحده إلا معلقت بكلام سخيف زيها واللي حطالي قلوب الهي تتشك في قلبها وكله كوم والحيوانه اللي مخلتش كلمه (your very Beautiful) (You are the man of my dreams) (You are the most beautiful man in the world )
(انتى جميل جدا) (انتى رحل احلامي) (انتى احمل رجل بالعالم)
لاء وكمان البجحه دخلت وكلمتخ على الخاص اااااه ياناري اااه نفسي اجبها تحت رجلين بنت سلطح ملطح دي اععععع
كان الجميع ينظر لها برعب فهم علمو ان ليلى على وشك الانفجار
ليلى**
التفتت ل كريم وهي لاتزال تنظر له بشر وكادت ان تقترب ليمسك يد ميس ويهرول خارج المنزل
والجميع يضحك عليه.. التفتت لهم ليلى ل يصمتو جميعا
فادي**
ابتلع لعابه بخوف :
- احم انا لازم اروح ل حمايا اسلم عليه و بالمره اروح اجيب معاه اسر من المطار وهنيجي على الغدا اوكي باااااي
عندما ذكر اسم اسر احمر وجه منه واخفضت رأسها لتنتبه لها مريم واقترب منها وتضمها بحب
فمهما فعل الابن او الابنه او كانو سيئين الام لاترا هذا فكل مايهمها سعداتهم وان يحصل على ميتمنوه
___________《 By : Noor Esam 》__________
نيروز ***
كانت تقف وعي تفرك يديها بخوف أمام ذالك المبنى الضخم فبعد إلحاح كثير من ملك قررت ان تذهب
فركت يديها بقوه واعتصرت عينيها بقوه فهي ليست حمل اي اهانه اخرى
جمعت شتاتها واطلقت زفير ودخلت...
اتجهت الى مكان الاستقبال لتجد فتاه منكبه في حاسوبها تحدثت ببعض التوتر :
- احم السلام عليكم
رفعت الاخرى بصرها ونظرت لها :
- وعليكم السلام اقدر اساعدك في حاجه
بللت الاخرى شفتيها وتحدثت بصوت بالكاد يخرج :
- احم انا كنت جايه عشان الوظيفه اللي في الجرنال..
- اتفضلي يا انسه المقابله في الدور الخامس
- طب انا هعرف منين مكانها في الدور الخامس
ضحكت الاخرى بخفه :
- هههه متخافيش الدور الخامس فيه مكتب المدير بس يعني اول مهتوصلي هتلاقي السكرتيره وفي بنات فوق اتفضلي
اومأت لها نيروز بتوتر واتجهت للمصعد..دخلت المصعد وضغطت على الزر للطابق الخامس
اغمضت عينيها وهي تستغغر والتوتر تمكن منها
فتحت عينيها عندما
شعرت بتوقف المصعد فتح الباب لتخرج منها لتجد صاله استقبال كبير وبها عده بنات شكلهم انو من أجل الوظيفه
ابتلعت لعابها بتوتر وتقدمت من موظفه الاستقبال الجالسه على المكتب :
- احم انا كنت جايه عشان الوظيفه اللي..
- تمام تمام اتفضلي لحد ماييجي دورك اسمك إيه...
- احم نيروز خالد
دونت الفتاه اسمها لتتجه نيروز وتجلس وهي تنظر للفتياه الذي يظهر عليهم الاناقه والجمال وملابسهم الانيقه عكسها هي التي ارتدت فستان يشبه القميص بأزرار باللون الكشميري وفي خصرها حزام من اللون الجملي وحذاء بسيط من نفس اللون
نظرت للبنات بحزن وخوف فا شكلهم كان لائق بوظيفه في مكان كهذا تجمعت الدموع في اعينها وبدأت تفرك يديها بتوتر وهي تدعي انها تقبل في الوظيفه
بالطبع ليس جميعهم من مستوى جيد بل يخفون حقيقتهم خلف تلك الملابس فالبعض منهم مستواهم سيء لكن يخفونه بتلك الملابس والزينه في وجهوهم
والبعض من مستوى مرموق لكن لم يهمهم دراستهم ليحصلو على مستويات ضعيفه
___________《By : Noor Esam 》_________
اما بالداخل نظرت أوس بسخط ل تلك الجالسه امامه وعي ترسم على شفتيها ابتسامه واسعه تحدث بسخريه :
- وهو في إيه يا انسه انتب بتستهبلي إيه ده
قالها وهو يضع الملف بغضب على المكتب
زالت ابتسامه الفتاه وتحدثت بتعجب :
- في إيه يا فندم بس
- إيه اللي في إيه يا فندم إيه ده حضرتك ازي بالؤهل ده واجايه تقدمي على شغل هاا
.- مش حضرتك قلت مش مهم المؤهل..
- مؤهل إيه حضرتك انتي معاكي ثانويه بس في إيييييه
انتفضت الفتاه من صوت أوس الغاضب ونهضت بخوف بسالك الثوب القصير الذي ظنت أنها بهذا الثوب يمكنها اغرائه وشيغلها لكنها لاتعرف ان الشيطان لن يجعلها هي من توقعه بل هو الذي يوقعها
خرجت وهي تشتعل غضبا نظر له شادي بملل :
- آل هنعمل إيه دلوقت قلتلك مش هتيجي
نظر له اوس بطرف عينه وتحدث :
- متأكد انها هتيجي متأكد..اطلع بس وشوفها..
نظر له شادي بملل وخرج وبيده ملف لكن اتسعت عينيه بصدمه عندما رأها
خرجت الفتاه وهي تنظر بغضب وحزن نظرت لها نيروز بخوف وفركت يديها
اقتربت الفتاه من جه نيروز لتنهض الفتاه التي كانت بجانبها سأله :
- ايه مالك ...
- ده راجل عنيف هما مش كتبين ان المؤهل مش مهم ادايق ليه بقى اني خريجه معهد
ارتجفت قلب نيروز بزعر واستمعت إليهم
- ياستي متزعليش هما دايما كده يعشمونا وبعدين شكله راجل خنيق ..
- فعلا الظاهر كده متعجرف ومتانتك علينا على اي اساس مهما كلنا ولاد تسعه...ومشكله لاهو خلو ولانيله بلا قرف
نظرت لها صاحبتها باستفهام :
- قصدك انه مش مش مز ولا حتى حلو كده ولا عضلات و..
- و لا اي حاجه انا بألك اهو ده راجل بكرش وشكله يقطع الخميره من البيت .. وكل اللي همه شكلك وبس وطريقه لبسك وبس ...
كانت تتحدث لكي لا تدخل صديقتها لأنها افضل منها مستوى وهي خائفه ان تقبل وهي لا وأيضا قالت انه شكله سيء لانها دائما مغروره بأن من يراها يعجب بها لكنها لم تجد تي اعجاب من اوس
ابتلعت لعابها بيأس والتقطت حقيبتها :
- يلا ياختي احنا كلنا على قده مش بتاع لبس ومظهر يلااا
كانت تستمع لكل هذا وقد تملك الحزن منها وشعرت بنغزه في قلبها فقررت أن تذهب بكرامتها افضل من ان تهان...
في ذالك الوقت خرج شادي من المكتب ورأها تحدث بحزن :
- لا حول الله شكلك عملتي حاجه غلط في حياتك عشان تقعي في ايد واحده زي ده .اوف....
قررت الذهاب فنهضت من مكانها ليقترب منها شادي متحدثا :
- اتفضلي يا انسه..
التفتت نيروز وابتلعت لعابها وقد عقد لسانها فلم تجرأ على الرفض
ذهبت خلفه وجسدها يرتجف وكانت على وشك البكاء
فتح شادي الباب ودخل وهي خلفه خافضه رأسها
نظر أوس ل شادي ثم وجه نظره للذي خلفه لتنبلح على وجهه ابتسامه جانبيه
رفعت رأسها ببطىء لتجد مكتب باللون الاسود المصمم بدقه ووجدت شاب ذات وسامه وجذابيه كلاسيكيه
لكن مهلا وزعت نظرها بالغرفه فلم تجد اخد اخر عقدت بيت حاجبيها وهي تتذكر كلام تلك الفتاه بأنه عجوز وبشع لكنها ترى امامها رجل من أجل الرجال الذي راتهم في حياتها..
فاقت من شرودها على صوت بعنف باسمها
- انسه نيروز .... انسه نيروووووز
نظرت له بتوتر ونظفت حلقها
- احم اسفه سرحت شويه
كان أوس ينظر لها بتضييق عين وهو متعجب من نظراتها
اشار لها شادي بأن تتقدم اومات له وتقدمت بارتجاف وخوف وجلست وهي تشعر بأن قلبها سيتوقف
نظر لها أوس ليجد الخوف في عينيها وتكون طبقه خفيفه من الدموع على مقلتيها
تقدم شادي وأعطى له الملف بعد أن القى نظره عليها
ألتقت اوس الملف من شادي وعينيه لم تتحرم من عليها
فتح الملف والقى نظره خاطفه ثم نظر إليها :
- احم هو حضرتك اشتغلتي فين قبل كده
رفعت نيروز عينيها الزيوتنيه اللامعه الذي زادتها وسامه وغمزتها الواضحه رغم حزنها وجهها الملائكي
- احم انا كنت بشتغل ياعني احم جرسونه احم في مشغل كده ياعني
- ياعني حضرتك مشتغلتيش في شركه قبل كده صح
اومات له نيروز بتوتر نظر لها أوس نظره وترتها اكثر..
- احم ياعني معندكيش خبره قبل كده صح
اومات له مجدادا
- احم تمام يا انسه نيروز حضرتك هتشتغلي سكرتيره هتفضلي تحت التدريب بمرتب لحد متفهمي وتدريب كويس انتي هتبقي مساعده لبنى السكرتيره إنتي هتنظمي مواعيدي وتربي الاجتماعات طبعا بمسعدتها تمام لحد متتمكني
كانت نيروز تنظر له بابتسامه سعيده مما زاد جمالها وبرزت غمزاتها فكان شكلها يسحر العين
نظر لها أوس بابتسامه :
- احم وانشاء الله المرتب هيبقى 3000 جنيه ..
اتسعت عين الأخرى بصدمه وهي لاتصدق ان هذا المرتب ستاخذه خلال تدريبها فهي لم تحلم به حتى حمدت ربها بأنه اخيرا يستجيب ل دعائها
ونظر له شادي بصدمه و فمه متسع ببلاهه فهذا المبلغ كبير بالنسبه ل متدربه
- احم انسه نيروز حضرتك معيا
- احم ايوه حضرتك وهبدا الشغل من امتى ..
- احم هتبدأي من بعد بكره انشاء الله..
- اومأت له نيروز وهناك سؤال في رأسها لما هي
لاحظ أوس شرودها فسألها :
- في حاجه يا انسه نيروز
- احم بصراحه انا كنت عاوزه اسألك سؤال لو مش هيضايقك
- اتفضلي...
- اشمعنا انا احم اشمعنا انا اللي رضيت تشغلني رغم اني خريجه معهد مع ان البنت اللي كانت قبلي كده برضو
- عرفتي منين ؟؟...
- احم سمعتها وهي بتتكلم بره
- أول حاجه البنت دي كدابه هي واخده الثانويه بس مش معهد وبعدين انا عاوز واخده تشتغل مش تتدلع وبعدين انا مبشغلش عندي رقصات
اخفضت نيروز رأسها بخجل فا بل فعل كانت الفتاه ترتدي ملابس فاضحه جدا...
ابتسم شادي بسخريه عليه..
اخرج أوس ورقه واعطاها لها :
- اتفضلي وقعي هنا يا انسه لو موافقه وكمان هتخدي المرتب مقدم بس لما تبداي
أمسكت نيروز الورقه ووقعتها فهي لن تحلم حتى بعمل كهذا
اشار أوس شادي
استأذنت نيروز وخرجت وعلى وجهها ابتسامه سعيد لكن زالت عندما تذكرت أن عليها سحب البلاغ
نظر أوس ل شادي متحدثا وهو يعيد رأسه للخلف :
- احنا وظفتا كم واحده لحد دلوقت
- اممم 12 بنيروز..
- تمام ابعتهم لفرع اللي في 6 أكتوبر وابعت الباقي وهما ياخدو اللي ينفع
اومأ له شادي وخرج واسند رأسه وهو يتذكرها..
دخل شادي بعد وقت وهو ينظر له بعدم فهم ...
نظر له أوس من الجانب وقهقه :
- ههه مالك يا شادي بتبصلي كده ليه هااا.
جلس شادي وهو يتحدث ببعض العصبيه :
- هو انتى بتعمل ايه بالظبط اول حاجه الوظيفه مكنتش سكرترتك كانت موظفه في قسم الحسابات تاني حاجه تلت تلاف ايه اللي هتدهملها وهي يدوبك متدربه وليه نقلت الباقي..مشط فاهم
- توب حاجه في حاجات متخصكش و بالنسبه ليه نقلتهم عشان زي ماقلت المرتب كبير بالنسبه
ل مساعده سكرتيره و متدربه ، وكمان زي نقلت هما هيبة في قسم الحسابات فياعني هيبان اوي هي كده وبتاخد كل ده وهو في قسم الحسابات ويخدو مرتب اقل سعتها ممكن تعرف وكده هتشك وانا مش عاوز كده تمام...و اه مرتب نيروز من اختصاصك تمام مش عاوز حد يلك في الموضوع ده
كان شادي ينظر له بشك مفتوح على مسرعه ببلاهه فكل يوم يرى ذكائه بشكل مختلف..
أوس :
- اه صحيح مزاد ممتلكات مصطفى المهدي امتى
- يوم الخميس
ابتسم الآخر وهو يتكلم بغموض وخبث :
- تمام قوي كلها كام يوم وتعرف انا بعمل كده ليه امشي انتى
هز رأسه بجهل و وخرج وهو يزال يرسم على وجهه البلاهه .. تحت ضحكات أوس
__________《 By : Noor Esam 》_________
منال ***
كنت ارتجفت بشده من بعد تلم الرساله حتى انني استمعت لصوت ليلى الغاضب لكن من فرته توتري لم تقدر على النزول كل ما افكر في ماذا تقصد تلك الرساله ومن أرسلها وعن اي ماضي يتحدث واي صغار واي ضعيف .....
هل يعقل ..لا لا استحاله استحاله ،،، ارتجف جسدي ووقفت بصعوبه واتجه امام صور زوجي المعلقه على الحائط
تنهدت بخوف وسالت دموعي وشردت ولم اشعر حتى ب ابني الذي دخل للغرفه لم أشعر به إلا عندما وجدت من يضمني وهو يمسح على شعري ويقبل جبيني برفق وهو يهمس ل :
- اهدي يا ماما ارجوكي كفايه عياط ربنا يرحمه هو احنا كلنا واللهِ
تشبت بع اكتر ودفنت نفسي بين احضانه
فجأ شعرت به يسحبنيو و اجلسني على الفراش واتى لي بكوب من الماء..
ارتشفت منه القليل و أعطيته اياه ليضعه على المنضده جلس امامي بابتسماته الذي انارت وجهه
سألته برفق وانا اكيد على شعره :
- اومال فادي فين غريبه ...
فجأ وجدت يضحك بقوه :
- هههه انتي مسمعتيش كنت ليلى اصل كريم.........
قص لي حوار الصوره وكريم واكمل :
- وبعد محس ان كنت ليلى متقلب على الكل فلسع بسرعه وقال انه ههههههه رايح يشوف حماه هههههه وعمل حجه انه هيروح يجيب معاه اسر
ابتسمت له على ابتسامته فجأه اختفت الابتسامه وقال لي بصوت حزين :
- احم ماما ارجوكي بطلي تحزني نفسك عشان خطري ومتنسيش اخر النهار هنزور قبر بابا
مسدت على شعره :
- فاكره يا حبيبي متخافش واطلع انتى هغير واجي وراك
نهض بهدوء وطبع قبله على وجنتي اليمنى وخرج
نظرت ل اثره لا بابتسامه متوتره ومن ثم نظرت ل صوره ماجد
_________《 By : Noor Esam 》__________
ياسين ***
كنت جالس على مكتبي لاستمع لطرق على الباب فسمحت للطارق بالدخول
لتدخل ل نورا وبيدها ورقه ابتسمت لها بحب فانا اعتبرها مثل ميرال تماما :
- صباح النور يا نور
ابتسمت لي لا اردايا ومدت ل الورقه نظرت للورقه بتعجب :
- إيه دي
- احم ورقه استقالتي
نظرت لها بصدمه ووجدت الحزن مرسوم على وجهها فعلمت انه بسبب قاسم :
- شوفي يا نور انا لما قلت انك زي بنتي مكدبتش ممكن بقى اعرف ايه سبب الاستقاله .....
ارتبكت نورا :
- احم اصل انا متقدملي عريس وهو مش عاوزني اشتغل وكده يعني
ابتسمت لها رغم اني اعرف انها كاذبه :
- الف مبروك يا حببتي ربنا يتمملك بخير وأنشأ الله تخدي حد يساتهل طبيتك وقلبك الابيض
ابتسم له بحب:
- انا اللي اتشرفت بجد ان عرفت حضرتك بجد
- انا الي اتشرفت اني بقى عندي بنت زي حضرتك
- ربنا يعلم أني بحب زي والدي قد إيه...
- تمام يانورا
التقت قلمي ووقعت على الورقه واعطيتها ايها :
- على العموم رقمي معاكي لو احتجتي اي حاجه كلميني تمام ..
اومأت لي بابتسامه :
- طبعا اي حاجه هحتجها هكلمك مع السلامه سلملي على كريم بيه مع السلامه
خرجت من عندي وانا انظر ل اثرها واتمنى لها الافضل واشفق على قاسم الذي خسر ملاك كهذه
لكن من يعلم ممكن ان تصبح هذه الملاك لشخص آخر
انا ****
بالفعل تلك الملاك ستنير ظلمه احد لكن من هو يترى سنعرف ؟؟؟
_________《 By : Noor Esam 》__________
وصلت نيروز الى منزلها بعد أن سحبت البلاغ
كانت تصعد سلاسلام البنايه وهي لاتزال تفكر في أوس
وابتسامته الذي جذبتها لم تتمكن من نسيانه ورقته وحديثه الرقيق لايزال في ذاكرتها
{هنيئا لم ايها الاوس لقد اصبت هدفك بالفعل}
فاقت من شرودها على صوت ملك وهي تهزها بعنف
- نيروز نيرووووز
- هااه في إيه ..
ملك بسخريه :
- إيه اللي في إيه بقالي ساعه بنده عليكي فينك..
- احم ولا حاجه سرحانه بس
- في إيه ... ايه اللي حصل في الشغل
- اتقبلت..
عند اخر حرف قفزت ملم عليها وهي تضمها وتقبلها بفرح
ابتعدت عن أحضانها :
- الف مبروك يا حببتي الف مبروك الحمد لله
ابتسمت لها وتحدثت بفرحه اكبر :
- مش كده بس هاخد تلت تلاف جنيه وبعد التدريب هيزيد هاااي
ملك بسعاده :
- الف مبروك يا قلبي ، الا صحيح عملتي ايه في البلاغ..
- اااه ... روحت وسحبت البلاغ
مسدت على ذراعها ملك :
- معلش يا حببتي انشاء الله ربنا هيفتحها عليكي ومش هتحتاجيلهم
- انا مش عاوزه فلوس يا ملك انا مل اللي قهرني ات بعد ابويا
ميشتغل ويكبر هما يخدو كل حاجه على الجاهز
على العموم
انا معدتش عاوزه اسمع حاجه عن العيله دي ومن هنا ورايح قفلتهم من حياتي
- فعلا ملكيش دعوة.. بقلك ايه انا كده هتاخر يدوبك اروح السوق عشان عندي شغل باي
قبلتها ونزلت بسرعه نظرت نيروز ل اثرها بحزن وهي قررت ان تغفل هذه الصفحه من حياتها
لكن للاسف قفلتها في الوقت الخاطىء قفلتها في الوقت الذي وقت المواجه مع عيله الكاشف
_________《 By : Noor Esam 》__________
_________《 By : Noor Esam 》__________
في تمام الساعه 5 عصرا في قصر ال نصار كان يجلس بالاسفل فادي ومعهم ميار وسلمى وصافي بالطبع والباقي ...
فوق دخلت ليلى بغضب للغرفه وهي تجلس على الفراش بغضب
خرج ياسين من الحمام ليجد ليلى جالسه بغضب تقدم منها وجلس بجوارها :
- مالك يا ليلى
- مافيش مخنوقه شويه
- مخنوقه من إيه ..
رفع وجهها بأنمله وعي يتفحص ملامحها :
- مالك يا ليلى فيكي إيه ومتعترضيش مالك
زفرت بخنق وتحدثت :
- قعدين تحت ولقيت فادي بيقول ل ميار انهم رايحين ل مقابر ماجد ... مشفتش كان بيتكلم ازي عنه تقول ملاك نازل من السما قديس مش كان....
صكت على اسنانها بغيظ وغضب وعي تتذكر افعاله الق**ذ**ره
ربت ياسين على شعرها بهدوء رغم النيران الذي بداخله :
- ليلى حببتي هو خلاص بين ايدين ربنا مافيش داعي للكلام ده
- مش قادره يا ياسين نفسي اقلهم وبعل صوتي ابوكم ده كان اقذر بني ادم في الدنيا اقلهم ابوكم ده كان بيبص ل خالتكم ومراتات خيلانكم اقلهم ابوكم ده ياما بهدل وضيع بنات بأسم الحب وسابهم نفسي . . منك ل الله يا منال انتي اللي دخلتيه وسطين
ياسين :
- الغلط مش من منال أنا اللي غلطان لأني مكنتش موافق من الأول بس هي الي اصرت لو كنت ضربتها كفين كان زمان كل ده محصلش
ليلى بحزن والم :
- كل مايجيبو اسمه افتكر الليله اللي سافرت فيها وهو حاول ....
جذبتعا ياسين سريعا لاحضانه وهو يصك على اسنانه وهو يتذكر كيف حاول ماجد الاعتداء عليها تحدث بغضب :
- بالله عليكي متفكريني كل ما افتكر ازي كنت غبي وكنت هضيعي مني لو لا عبد الرحمن اللي كلمني بعد مسافر وقالي انه شافه وهو بيحاول يلمس سلمى من في متلاحظ عشان كده سافر عشان خاف محدش يصدقه وميعملش مشكال خصوصا وقتها فادي مكنش صغير قوي فاترعبت وجيت جري ولحقتك مش عارف
كان يحصلك إيه كل ده بسبب غبائي ... لاء كله كوم والست منال كوم اللي قررت تختار جوزها ومصدقتنيش وسألت البيت وبعدت...
ربتت على ذراعه بهدوء :
- اهدى يا ياسين عشان خطري الحمد لله
- فعلا الحمد لله الحمد الله ان عبد الرحمن هو اللي خد باله او كان يوسف
او رأفت كانو هيقتلوه وقتي بس عبد الرحمن بيفكر وخد مراته وبعد .. والحمد لله ان عياله مش شبه الحمد لله
خرجا من احضانه بفزع وهي تهزء رأسها بعنف
- لا لا الحمد لله مش شبه خالص كل بسببك لأنك ضمتهم ليك وعملتهم زي مريم وميرال بي احم مش ملهم البت جاسمن دي واخده من ابوها وامها في نفس الوقت ربنا يستر
- ههه بكره تاخد زي امها اللي صعبان عليا الواد قاسم اللي ضاحكه عليه
لم تكد ان تتحدث لتسمع صوت يصيح
(يا بششششششر اسر قد وصل يا بششششششر)
ضحك ياسين :
- اسر باشا وصل
- ههههه مش عارفه الواد ابن عبد الرحمن و سلمى ازي هههه
- هههه سبحان الله ابن عبد الرحمن وطالع ل يوسف بس جاب ل جاب
أستمعو لصياحه ليهتف ياسين :
- بقلم إيه يلا بينا لحسن نلاقيه قدامنا
ضحكت ليلى ونزلو ليجد اسر في وجههم وهو يدور وهو يضع سلمى ، وهرول سريعا عندما رأى صافي وضمها بقوه :
- صفصوفي وحشتينييييييي
- يخلاسي على قلب صافي وحشتني اوي يا قلب صافي
ضحك الجميع فا اسر اقرب واحد ل صافي تقريبا هو الوحيد الذي لا تقوم بالمشاجره معه
ترك اسر صافي وخطى اول درجتين من الدرج واحتضن ياسين ليبادله الحضن
ترك ياسين وضم ليلى ايضا
كانت منه تنظر له بهيام وحب
نزل من على الدرج واتجه لاخته و احتضنها ورفعاها من على الأرض وهو يقبلها بجنون وهي تضحك
وضع ياسين يديه على عينه
ولم تكمل ثانيه وكان اسر متسطح على الأرض
نظر ليجد فادي يضم ميار وهو ينظر له بشر
نهض اسر وتحدث بغيظ :
- في إيه يا عم فادي دي طريقه تقابلني بيها
فادي بغضب اعمى :
- قلتلك كام مره متقربش منها
نهض اسر بالم وهو يفرك ذراعه وهو ينظر ل فادي بشر وقبل أن يكمل سمع شهقه من صافي وهي تتقدم إليه وامسكت دراعه الذي كان مصبوغ باللون البنفسجي في الازرق
- إيه ده يا أسر مين ضربك كده
استند على صافي وهو يقول بدراما :
- والله ياختي في يوم من الأيام مده اهتهفيت في مخي وسمعت اني في كده بنت صروخ محدش قادر يكلمها قوما انا إيه إيه اتهفيت في مخي وقررت أن اعاكس
يدوبك لقيتها واقفه من ضهرها فقررت منها وقلتلها كلمه غزل كده
وعينك ماتشوف الا النور فجأ لقيت بوم بونيه لبسه في وشي
ضحك الجميع بصخب عليه وقطع كلامهم دخول كريم وميس
اتجه إليه اسر وضمه وسلم على ميس
كريم :
- هو انتى إيه يا بني كل مره وشك حلو كده دايما
نظرله اسر بشك وتحدث بصدمه:
- وشي حلو اممم..لاء اوعى تقول...
نظر ل ميس الذي تبتسم بخجل ليضم كريم بفرحه :
- الف الف مبروك يا صاحبي
- إيه اللي الف مبروك ياصاحبي
قالتها صافي باستفهام
اسر بفرحه :
- مبروك يا صافي هتبقي تيته
نظر الحتيع ل كريم بصدمه ليومأ لهم
اتجهو جميعا يهنوئهم بفرحه لكن كانت اعين تطلق التي النيران والحقد
اقتربت منهم صافي وصفعت ميس اتسعت عين الجميع بصدمه للتحدث صافي بغضب ؛
- بقى ياجزمه متحمله بالعافيه ان بت شحطه زيك تبقى بتي تقومي تجبيلي عيل عشان يقولي ياتيته
كان الجميع ينظر لها ببلاهه وانفجرو من الضحك
عليها
تحدث فادي بخبث وهو يحرك حواجبه :
- اممم مبروك يا تيته صافي ...
نظرتله صافي بشر واتجهت إليه لتتمسك به ميار برعب :
- اهدي بالله عليكي ياخالتو فادي لاء
لطف عمر وميرال على وجههم ، عمر :
- الله يخبريتك الله يخربيتك يلهوووووي
تقدمت منهم صافي وهي تطوي سعديها
لينظر لها فادي برعب ويسحب ميار ويركض وخلفه صافي تحت ضحكات الجميع...
لاحظ ياسين شرود يوسف وحزنه فاقترب منه وسحبه إلى المكتب
دخل ياسين المكتب هو ويوسف وجلسو ، سأل ياسين :
- مالك يا جو شكلك مش طبيعي..في حاجه
تنهد يوسف واشاح وجهه بعيدا.. علم ياسين ان في مشكله كبيره :
- في إيه يا يوسف
- مش عارف يا ياسين مش عارف اخبي
نظرله ياسين باهتمام ليبدا في القص له وعند كل كلمه تتسع حدقه ياسين اكتر واكتر
انتهى يوسف من السرد لينهض ياسين وينهض يوسف اكتر وفي اقل من ثانيه كان ياسين صافي يوسف وهو يصيح
'انتى اتجننت ازي تعمل كدددددده ازززززززززي
في الخارج كان فادي يقف هو ميار على سفره الاكل وصافي تقف في الاسفل ومصممه على ضربهم
ليتسمعو لصوت ياسين فيهرولو باتجاه المكتب ليجدو ياسين يمسك يويف من تلابيب قميصه حاول رأفت وعبد الرحمن ان يبعدوهم ونجحو في ذالك
تحدث رأفت بصدمه :
- في إيه يا ياسين انتى اتجننت
- انا اللي اتجننت ولا صاحبك اللي اتهف في مخه
التفت إلى نازلي وهو يهتف بشر :
- كله منك انتي السبب انتي السبب ازي رضيتي كده لبنت زيك ازي...
نازلي :
- بنت مين يا ياسين
- جميله يا ست نازلي جميله..يوسف حكالي
نظرت له نازلي بارتباك ونظرت ل يوسف بشر
رأفت بعدم فهم :
- جميله مين انا مش فاهم حاجه
ياسين :
- جميله بنت الناس اللي قتلت ابن عم يوسف زمان فاسي يوسف عشان يرد الطار قام ضاحك على ينتهك الصغيره جميله طبعا باس من ست نازلي
وبعد مضحك عليها بورقه سابها واهلها عرفو وقتلوها
خرجت شهقه من الجميع وهو ينظرون بصدمه وزاد صدمتهم بعد كلمات ياسين :
- لاء ومش كده بس دي كانت حامل وخلفت ولد
نظرله قلبك بصدمه معقول هل لديه شقيق
رأفت :
- زاد طب هو فين
يوسف :
- مش عارف بس جميله هربت قبل متخلفه وبعد مخلفته يشعر عرفو مكانها وهي هربته مع الداد بس هما لاقو الداداه وملقوش الولد
كان الجميع ينظر له بصدمه
وتحدث عبد الرحمن :
- واناى عرفت منين
- ماهو انا اللي مهربها وكمان انا مسجل الولد باسمي بعد مكتبت عليعا
نظرتله نازلي بصدمه فهي لم تكن تعلم
عبد الرحمن :
- وهي فين
- ماتت قتلوها قبل ميعرفو اني تجوزها
كان الجميع ينظر بحيره وهم لايعرفون ماذا يقولون وكان اول المصدومين
خرجت الجميع للصاله وجلسو وهم يفكرون
عبد الرحمن :
- طب انتى مدام قلت انك مسجله معرغتش تدور عليه
- للاسف اسم يوسف الدالي متكرر فمعرفتش لقيت شيخ بنفس الاسم ودكتور ...
نظرله الجميع بحيره ليتحدث اسر :
- وهو مفروض عنده كان سنه دلوقت
- 30 سنه..
نظر اسر بشك وسأل :
- فاكر اسمه ايه..
- معرفش مش انا الي تميت الإجراءات عشان هي رفضت فتمها اخويا نوح وكمان خافته انه معرفش اسمه عقاب ليا.. بس تقريبا اسمه جسار.. لان هي قالتلي انها تسمي ابنها كده تقريبا لو خلفت
نظرله ياسين بسخريه :
- هه حتى ابنه مش عارف اسمه
نظر له اسر بشك والتقت هاتفه واتصل بإحدى الأرقام وفتح مكبر الصوت لياتي لهم الصوت
(مرحبا اسر كيفك يا رفيقي)
- ازيك يا جورج اخبارك إيه
( تمام وانتى شو اخبارك منيح )
- الحمد لله بقلك كنت عاوز اسألك على حاجه
(اتفضل حبيبي حاجه شو)
- فاكر الولد اللي جبلك اللي الولد اللي سرق لاب توب بتاع ماريا وكان بيهددها
(إيه قصدك جوي لام هزلما ما في منه عبقري ياخي شوبدك منه)
- هو اجنبي صح
(لاء تقريبا سمعت انه من اصول عربي)
- هو اسمه جوي إيه
(هو مو اسمه جوي هما هيك بينادوله مشان اسمه صعب يتنطق بالانجليزي )
- طب عارف اسمه ايه
(مابعرف بس شوي وبرد عليك لحظه)
اغلق الخط ليتحدث عبد الرحمن :
- هو في إيه متفهمني
- أستنى بس
مرت دقائق ليرن هاتف اسر ليرد سريعا وهو فاتح المكبر :
- الو
(الو اسر اسمه جاسر )
- تمامهو فين ولو تعرف رقمه عاوزه في شغل
(هو في نيويورك تقريبا راح دور على على رقمه وابعتو الك في رساله بس اسمع رفيقي لو بدك منه شغل مدخلو بيتك هههههه لك هدا ما في بنت بتعدي من تحت إيده نبهتك انا ههههه لك مسمينو الدنجوان)
اغلق اسر الهاتف وارسل رساله
مر وقت لم يستطع أحد أن يتناول الطعام فقد صديق اسر قد تأخر في إرسال الرساله
مرت ساعتين ونصف وقد اطر الجميع إلى تناول الطعام وقد ارسل جورج الرساله واتصل اسر كثيرا لكن لم يجد أي رد وحرب ارقام أخرى أرسلها له جورج فهو له اكثر من رقم
مر الوقت واتصل اسر مجدادا
في أميركا - نيويورك
في احدى النايت كلاب كانت الموسيقى تملىء المكان وكان في وسط الساحه شاب في غايه الوسامه بشعره الأشقر وعينيه الزرقاء وحوله الفتيات وهو يغازلهم جميعا فهو خبير في ذالك
تقدمت منه فتاه وهمست له فتركت ساحه الرقص واتجه للبار والتقت هاتفه
Hello -
في الجه الاخرى اتى الرد لأسر..
( Hello)
Hello mister Jasser
مرحبا سيد جاسر
(Yes.. who are you? )
اجل من انتى ؟
I'm Aser Al Sawyer
انا اسر الصاوي
(How can I help you)
كيف يمكنني مساعدتك
- I want you to do an important job
انا احتاجك في عمل مهم
(OK ... Where can I meet you?)
حسنا اين يمكنني مقابلتك ؟
I'm not in New York I'm in Cairo in Egypt-
انا لست في نيويورك انا في القاهره في مصر
(Egypt.. I'm sorry I can't flee to Egypt)
مصر ! انا اسف لايمكنني السفر إلى مصر
Why-
لماذا
(haven't traveled to Egypt since I traveled a long time ago and I don't know anyone (there
انا لما اسافر لمصر منذ ان سافرت منذ زمن بعيد وليس لدي اي احد هناك
Please, I need you so much. Please, it's a - very important job
ارجوك انا احتاجك جدا ارجوك انه عمل مهم جدا
(Well, I'll take a look at my schedule and I'll (look at you
حسنا سالقي نظره على جدول أعمالي واقوم بالرد عليك
OK Thank you -
حسنا شكرا جزيلا
اغلق اسر الهاتف ونظر له الجميع باستفهام
- هتفهمو مل حاجه لما يجي
مر قليل من الوقت وارسل له جاسر رساله بأنه قادم غدا صباحا ارسل لأنه عنده عمل مهم بعد يومين ولم يخون متفرغ
مر اليل على الجميع وبالطبع لم ينم احدهم وهم ينتظرون ذالك الزائر الذي لايعلمو من هو لكن الشك روادهم
في اليوم التالي (الإثنين )
استيقظ الجميع وكلن يجلسون في انتظار اسر الذي ذهب ليجلب جاسر
استمع الجميع لجرس الباب فاتجهت ميار وفتحت الباب وعادت بعد دقائق
وهي خافضه رأسها بخجل وجهها مصبوغ باللون الاحمر
نظر لها فادي برفعه حاجب
ليرفعو انظارهم على صوت اقدام ليجدو اسر وبجانبه شاب وسيم للغايه وهو مبتسم لكن مهلا انه نسخه من يوسف
وضع اسر يده على كتف :
- اعرفكم جاسر... جاسر الدالي


تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-
close