رواية توكيل زواج الفصل الثلاثون 30 بقلم هبه منصور
الثلاثون.
بعد إعتراف حمدان لمحمود بكل ماحدث وكان يوسف يسجل كلامه بالتلفون صوت وصوره .سأله محمود.محمود .ليه كل ده ياحمدان.
حمدان.علشان ولدك يطلجهاوأخوي يتجوزها علشان الفضايح بعد ماأبوي يوزع الصور علي أهل البلد ويجولوا انهامشياوياأخوي وهيا متجوزه.
وبعدالجواز ابوي ياخد كل الأرض بتاعت عمي ناجي الله يرحمه ليه.
محمود .يعني كل ده علشان الفلوس انتوإتجننتوا فلوس ايه الي تخليكواتعملو إكده في بنت عمك دي عرضك وشرفك المفروض انك تحافظ عليها وتحميها مش تسوء لسمعتهاوتتهموها بالزور.
اخذ محمود ناصر وحمدان ووصل لمجلس شيوخ وكبار البلد وأدخلهم عليه وأخبرهم بكل شي .
ارسل رجال المجلس لإحضار ماجد.
بعد مجيئه ورؤيه ابناؤه مقيدون بهذا الشكل وسمعوا جميعا اعتراف حمدان الذي سجله يوسف.
حكم المجلس بأن تؤل ارض وأموال ماجد لبنت أخاه كتعويض لها عما بدر منهم في حقها.
ذهب الجميع وبقي محمود فقط امامهم .
محمود هي دي الأمانه الي أخوك عطاهالك ياماجد تعمل في بنت أخوك إكده كل ده علشان الفلوس.
ماجد.مش خلاص المجلس حكملك هملني لحالي ومشي من جدامي يامحمود وإعرف اني مهسيبش حجي واصل .
محمود.عمرك ما هتتغير ياماجد الغل ساكن جواك والغدر في دمك .
تركه وغادر.بينما نظر ماجد لأولاده جوموا وانتوكيف الحريم خربتواكل حاجه بعملتكوا.
ناصر.ولدك حمدان الي عمل إكده اني منطجتش بحرف.
حمدان.هملوني لحالي اني خارج ومهعاودش واصل انتو السبب في الي جري لي معدليش دخل بيكوا واصل.
ناصر وماجد.غور انا اصلا ملكش عوزه .
غادرو من المجلس ودخل ماجل وولده ناصر للبيت وتحدثوا معا.
ناصر.اني مههملهوش واصل يمشي بعد الي عمله.
ماجد .لازمن ننتجم منيه هحرج جلبه علي ولده كيف ماخد منينا كل حاجه.
اتفق ناصرووالده ماجد علي قتل يوسف انتقاما منه ومن والده محمود .واتفقو مع رجل يترصدهم ويقتله قبل مغادرتهم البلد.
جهزو انفسهم للمغادره خرج محمود وبجانبه يوسف .دار حول السياره ليركب.ولاكن فوجئ بطلق ناري يخترق كتفه من الخلف سقت يوسف أرضاغارق في دماؤه وهرول له محمودوهوا يصرخ يوسف ولدي حصلك ايه ياولدي .
هرول الحراس وأمسكوا من اطلق النار قبل هروبه وأخذوه للقسم.
اخذ محمود وبعض الرجال يوسف سريعا للمستشفي.اخرجواله الرصاصه من كتفه ولاكن حالته كانت سيئه بسبب تعمق الإصابه فقررو نقله بإسعاف مجهزللقاهره نظرا لتقدم المستشفيات هناك.بينما اعترف الرجل الذي اطلق عليه النار ان ماجد وناصر هم من أمروه بذالك وخرجت الشرطه للبحث عنهم بعد هروبهم من البلد.
وصل محمود بعد ساعت طويله وهوا يري ولده بهذا الشكل مصاب ولاحول له ولا قوة.وظل يدعوا له ان ينجوا من بين أيدي الموت.جاء الطبيب وكشف عليه وعملو له أشعه.اتضح منها ان الرصاصه أدت لكسر ضلع كتفه ويجب نقل دم له لانه فقد دم كثير قاموا بعمل الازم له ونقل لغرفه خاصه يجلس بجواره محمود ينتظر ان يفيق من تأثير البنج.
وصل الخبر لراجيه وهناء من السائق الذي أحضر السياره.فصرخت راجيه ولدي حبيبي طخوه ياحبيبي ياولدي .
هناء كيف حصل ده كيف اطخ ياولدي اتكلم.نزلت ندي السلم علي صوت صراخ امها وخالتها.واتجهت ناحيتهم وهي تهتف.في ايه مين الي اضرب بالنار يوسف .
هناء وهي تلتفت لها انتي اتكلمتي يابنتي الحمدلله.
ندي .وهي توجه حديثها لخلتها مين اتصاب ياخالتي.
راجيه وهي تبكي ايوه ياندي السواج جاب العربيه ريجول انهم جاين في الاسعاف .
ندي موجه حديثها السائق .ايه الي حصل وهما كانو في الصعيد ليه.
بدأ ةلسائق يقص عليهم كل شي حدث .تفجأ الجميع بما حدث من ماجد وناصر لندي وإستهداف يوسف.اتصلت ندي بعمها.
محمود.ايوه ياراجيه
ندي انا ندي ياعمي انتي فين ويوسف عامل ايه.
محمود.انتي اتكلمتي يابنتي حمدالله علي السلامه يوسف معايا اهوا نايم لسا مفاجش بس هوا بخير يابنتي متجلجوش.
ندي انتوا فين ياعمي في مستشفي ايه.
محمود.مستشفي......
جهزوانفسهم وخرجوا للذهاب للمستشفي وجدوا منه قادمه ناحيتهم.
منه ايه ده في ايه راحه فين ندي ياطنط هيا كويسه .
ندي.متقلقيش اناكويسه يوسف الي في المستسفي اتضرب بالنار ورايحين له.
منه بصراخ يوسف ماله يوسف ماله ياندي اناهاجي معاكوا.ذهبو جميعا للمشفي وسألوا علي غرفه يوسف وتوجهوا لها دخلو جميعاوجدو محمود يتحدث مع يوسف.بعد ان فاق .
راجيه وهي تجري بإتجاه يوسف. ولدي حبيبي فيك ايه ياولدي طمنيني عليك.
هناء.كيفك ياولدي انتا بخير ..
ندي .يوسف سلامتك انتا كويس.
يوسف.في ايه ياجماعه انا كويس مفيش حاجه مالكوامخضوضين كدا ليه اناكويس.ايه انتي اتكلمتي ياندي.
ندي ايوه لقيت صوتي بيخرج اول ماسمعت انك اتضربت بالنار الف سلامه عليك.انا اسفه انا سبب الي حصلك.
يوسف .انتي مجنونه سبب ايه انتي اختي كنت بجبلك حقك بس مكنتش اعرف ان تأثيري جامد كدا عليكي .وهوا ينظر لمنه الواقفه في أخر الغرفه تبكي بصمت.