رواية مربية اولاد عمي الفصل الثاني 2 بقلم نوران احمد
مربيه أولاد عمي 2
بقلمي نوران احمد مليجي
زينه بخوف : مين هصوت ولم عليك الناس وهطلب البوليس احسنلك اهرب بدل ما اكلم صاحب البيت وهو اللي هيحبسك
زينه بخوف : انت انت انت اي اللي جابك في وقت زي ده عايز اي
احمد : افتحي بس يا بت البندر عجولك علي حاجه عتعجبك جوي جوي واجفلي بعديها
زينه : ه هفتحلك بس بس بكرا الصبح مش هفتح عمري دلوقتي الوقت اتاخر
احمد بعصبيه : معتفتحيش عكسر الباب عليكي وعجيبك بالذوج او بالجوه عجيبك
زينه : بدأت اصرخ بخوف يمكن حد يسمعني
احمد بغضب : عتصوتي مفكره ان في حد يجدر يجف في وشي كلهم عيتفرجو عليكي ومحدش يجدر يتحرك افتحي الباب اكده معتفتحيش الباب عاد عخليكي تخرجيلي وبمزاجك كومان اني مفيش واحده تجولي لع مصلحي جيب البنزين
مصلحي بقلق : الطيب احسن يا بيه البت لسه صغيره ومعتفهمش حاجه واصل هنجيب بس اللي تلين دماغها متعملش اكده البت ممكن تروح للي خلجها
احمد بغضب : لو مطلعتش دلوجيت وبجت ليا معتبجاش لغيري واصل خليها تروح للي خلجها هيرحمها مني بس دي زي الفار وعتطلع من جحرها من الخوف كب البنزين حوالين الكوخ كلياته
وري الكوخ مصلحي : زينه يا بتي سمعاني زين ولا لع انطجي معتخافيش عساهدك عاد
زينه بدموع : الحقني يا عمو بالله عليك انا خايفه اعمل اي
مصلحي : معتخافيش يا بنيتي اني عكسر الكوخ من اهنه من غير ما حدي ياخد باله واهربي من الفتحه اللي هعملها وروحي الجصر اللي جدامنا ناسه زينه جوي جوي زيك اكده ومعتخافيش اني عسيبلك البوابه مفتوحه ولما توصلي لو لجيتي عوض البواب بتاعهم جوليله انك من طرفي عيدخلك طوالي و ممكن كومان متلاجيهوش ادخلي واسألي علي إياد بيه ها
زينه بدموع : انا انا جسمي مش قادره أقف من الخوف يا عمو ه هو ب بجد ه هيخلص عليا
مصلحي : مفيش وجت للحديث ده يا بتي اهربي وانفدي بجلدك محدش انه عيساعدك ولا عيعملولك حاجه احمد بيه حطك في دماغه معيسيبكيش واصل اهربي
احمد بغضب : مصلحي خلصت ولا لع واي الصوت اللي حداك ده
مصلحي بحزن : خلصت يا بيه بس فكر مره تانيه البنته صغيره علي الجتل بالشكل ده
احمد وهو بيشرب سجاره : هي اللي جابته لنفسيها لما جررت تعادي ولد الدهشوري ورمي السجاره وبدأت الحراره ترتفع في كل مكان
في جنينه واسعه
ركان : انا عايز اعرف صاحيه ليه دلوقتي وجيباني هنا ليه براحه مفيش حد بيجري ورانا
ريم : بقا كدا يا ركان زعلانه منك مش هتصالحني ولا اي يلا مش مهم إياد مشي واحنا دلوقتي لوحدنا عشان كدا عملت مقلب جوه وبعد شويه هتظهر اصوات عاليه هتفزع اي حد قولت اجيبك معايا بعيد عن وجع الدماغ
ركان : انتي عارفه ان مش وقتك خالص و الوقت متأخر كنتي اجلتي كل المصايب دي لبكرا اليوم لسه طويل
ريم : لا اثبت نفسك من اولها كدا انا شوفت واحده من الخدم بتهرب حطيت ليها زيت علي الارض ووقعت شوفت اللي قبلها طفشناها ازاي شويه بلي وبدره عفاريت ناس خرعه اوي مبيستحملوش كتير
ركان : كان شكلها وهي خايفه بيضحك اوي لما كنت بطلع ليها بالليل وهي نايمه وانا لابس قناع يخوف الناس هنا مبتفهمش في التطور وبيصدقو كل حاجه برغم انه مكان ممل لا أننا اتسلينا كتير اوي اه صح ليه إياد مشي متأخر كدا
ريم وهي بتضحك : اصل حطتله حشرات كتير في اوضته ورميت علي لبسه كله طين ولما جه يزعق ويضربني عملت نفسي بعيط وقولتله لو كان ماما وبابا موجودين مكنتش هتزعقلي ولا انت ولا اي حد حس بالذنب وساب القصر ومشي شكل ضميره بيأنبه فضلت اعيط بصوت عالي لحد ما مشي
ركان : انا شايف نخف مصايب شويه معظم اللي شغالين هنا سابو الشغل بسببنا مش فاكر اصلا طفشنا قد اي حتي إياد نفسه طفش
ريم : انا فاكره طفشنا 15 حد وكل ما ييجي حد هطفشه اياد طبيعي يطفش مش كل يوم بفضل اعيطله طول الليل بقاله قد اي كدا منمش
ركان : داخل علي 3 ايام من بعد ما ولعنا في مطبخ القصر وكسرنا اوض الخدم مبقاش في حد بيبات اصلا في القصر
ريم : ايوه عشان كدة انا خايفه اوي واحنا لوحدنا كدا وبدأت احس بالملل
ركان : نص الناس اللي هنا يا طفشو يا اتكسرو وبيتعالجو وبسببنا وخايفه ده احنا يتخاف مننا
ريم : بس احنا بردو لسه أطفال لو دخل علينا حرميين هنعمل اي
ركان بضحك : البلد كلها بقت تخاف من القصر من الكلام اللي بيقولوا علينا متخافيش محدش هيدخل ولو دخلو نجهز باقي المقالب ونسطادهم بس انا جعان اوي دلوقتي
ريم : لا مفيش اكل الا لما ييجي إياد ويهتم بينا وياكلنا ويساعدنا كمان عشان ننام زي بابا وماما احنا اتفقنا مش هناكل
ركان : انا حاسس ان بابا وماما زعلانين مننا في الجنه بسبب اللي بنعمله
ريم بحزن : لا احنا مش بنعمل حاجه كل اللي عايزينه اهتمام هما اكيد مرتاحين هناك بس احنا مش مرتاحين وتعبانين اوي من غيرهم مش ذنبنا ان محدش فاهمنا ولا بيقرب مننا ولا حتي مهتمين بينا
ركان : إياد مهتم بس مش دايما بيبين ده ساعات بحس انه بيحبنا وساعات تانيه بحس انه متضايق وندمان أننا في حياته تفتكري هو بيحبنا
ريم : لو بيحبنا كان اهتم بينا وجاب لينا حاجات حلوه
ركان : بيهتم بس لما بنعمل مصيبه كبيره وبيفضل معانا فتره أطول
ريم : عشان كدا بقولك مش هنبطل ويلا نفكر هنعمل اي مشكله جديده
ركان : بس انا خايف يجيب لينا واحده شريره زي اللي جابها اول مره كانت بتضربنا وتعذبنا كتير
ريم : ايوه بس خدت نصيبها واتفضحت في كل مكان والهلجرام اللي بابا كان عمله وشغلناه ليها رعبها دي كانت هتتجنن واكيد هي اللي راحت حكت للبلد كلها عشان كدا محدش بييجي بيخافوا ف متقلقش مع الوقت هيضطر يقعد معانا بقا انت عملت اي
ركان : في موضوع شركته لسه مش عارف انا هكرت الشركه وعارف كل حاجه بتحصل فيها بس مقدرش اخسره فلوس حرام
ريم : اممم طيب هفكر في موضوع تاني عشان نعرف نكون معاه في الشركه
ركان : اه صح في بنت كل شويه تروح عنده المكتب وتصرفاتها غريبه يعني ملهاش شغل عنده ومش بتكلمه في اي موضوع مهم يخصها اصلا
ريم : يبقا عايزه تخطفه مننا عشان يحبها هي اكتر مننا وتقنعه أننا وحشين وتخليه يرمينا في الشارع او اي ملجأ او او تقنعه أننا هنسرق الورث وابنهم اهم ويطردنا
ركان : اي الكلام الغريب ده اكيد إياد مش هيعمل كدا مين قالك كدا
ريم بدموع : واحده من الخدامات قالت اكيد مش هيتحملنا طول العمر وهيجيب واحده ترفض نكون في حياته
اما عند زينه زقت البوابه اتفتحت اول ما دخلت خطوتين نزلت شومه علي دماغها واغمي عليها