اخر الروايات

رواية المشاكسات الثلاثة الفصل الثاني 2 بقلم نوران احمد

رواية المشاكسات الثلاثة الفصل الثاني 2 بقلم نوران احمد


المشاكسات التلاته 2
بقلمي نوران احمد مليجي
ماسه بتوتر : اهدي بس واسمعني يا ابيه ده حتي انت الكبير العاقل انت عارف اننا تعبنا كتير في دراستنا وحياتنا حرام اوي منشتغلش بيها ونفضل محبوسين في البيت بالشكل ده امتي هناخد فرصتنا علي الاقل كون معانا حتي المره دي بس ديموقراطي بص احنا قدمنا عن طريق النت وفي واحده صاحبتنا من الكليه اتعينت في الشركه ف ساعدتنا وبعتنا المشروع وعجبهم جدا وعايزينا نيجي ننفذه
شهاب : كلام مقنع بصراحه بس مش حابب الفكره احنا نشتغل انتم لا لما نروح للي خلقنا تبقوا تشتغلو
ريماس : يا شيخ اتلهي انت علي وشك انك تروح للي خلقك اهو والدنيا في البيت واقفه لازم نتعلم نشتغل انتم مش معانا طول العمر الاعتماد علي النفس مهم بردو
شهاب : كلام مقنع بغض النظر عن كلامك اللي زي الزفت
ماهر : هو انت كل اللي بتقوله كلام مقنع اخرس شويه واتلهي متضعفش موقفنا
رائف : حلو اوي طيب اسم الشركه اي
ماسه بهمس لريماس : انا مش قادره افهم ده توامك ازاي ذكي جدا وانتي مفيش اغبي منك
ماسه بتوتر : اممم اسم الشركه اسم الشركه ما تيجي
ماهر : ما تيجي فين الاسم ده بيوحي لحاجات مش محترمه مش مرتاح مش موافق
شهد : انت بس اللي منحرف مش اكتر صفي النيه وهتنفع
ماهر بغضب : اخرسي يا بنت عيب من امتي تعرفي الألفاظ دي ولما الرجاله تتكلم تسكتي خالص فاهمه
رائف : مصدقه نفسك يا ماسه انا كدا اقتنعت مثلا قولي حاجه مقنعه اكتر من كدة
ريماس : رائف الله يباركلك احنا مرتاحين وكويسين وكل يوم هنكلمك فيديو كمان لو عايز مش ناقصه التحقيقات اللي ملهاش لازمه دي يلا يا جدعان تيته مستنيانا علي الغدا اما نقول ليها بالمره عشان تعمل حسابها وخلينا نختصر علي بعض الوقت
شهاب : مش مطمن بس هديكم فرصه خلو بالكم من نفسكم هتمشو أمتي
ماسه : النهار ده الصبح أن شاء الله ومتقلقوش خالص
ماهر : مش كان زمانا ماشيين معاكم نروح شغلنا ولا نوصلكم يعني يوم ما نقعد في البيت كل الناس تسافر ده اي الحظ ده بس يا ربي مش بس كل اللي حوالينا سافروا وكمان خسرنا شغلنا
حزنو البنات عليهم
رائف بابتسامه : سيبها علي الله الأمور هتبقا احسن وهتفرج من عند ربنا استنا بس هتتعدل خلي بالكم من نفسكم انا عارف انكم ب 100 راجل وكل يوم متنسوش تكلمونا فيديو ولو اتاخرتم يوم استحملو رده الفعل
ريماس بتوتر : حاضر اتحسنو بسرعه بقا وطمنونا عليكم سلام
اول ما طلعت من الاوضه مسكتها ماسه من رقبتها
ماسه : يا غبيه كان لازم تتسحبي من لسانك وتقولي أننا هنكلمهم فيديو هنعمل اي دلوقتي نكلمهم فيديو ازاي احنا مش عارفين هيكون في شبكه ولا الدنيا هتكون ماشيه ازاي يا حماره
ريماس : اعملك اي إذا كنتي عطلتي ومعرفتيش تتكلمي اي اسم الشركه المتخلف اللي اخترتيه ده اي ما تيجي دي عايزه افهم كان لازم الحقكك الحق عليا
شهد : اهدو اكيد ليها حل اكيد اطمنو الصعب خلص الحمدلله هنلحق الغدا ونقول لجدو وتيته ونجهز حاجتنا عشان بكرا
ماسه : قصدك نمشي بالليل احنا محتاجين نعمل الدقن والشنب ونظبط وش اخواتكم علينا وعندي واحده صاحبتي ميكب وكانت في افلام وفاهمه في الاقنعه وهنشوف هنقص شعرنا بقا ولا
ريماس : لا لا لا لا طبعا شعري مستحيل ده انا مربياه علي الغالي لالالا
شهد : ممكن نشوف بروكه تكون جامده ومتتقفش اهدي شويه بطلي افوره
عملو البنات كدا وراحو الصبح علي الصحرا
ادم : واد يا ماهر فينك يا جدع وحشتني بقى لك فتره ما جيتش ليه بقول لك ايه بقا لقيت لك شويه بنات إنما اي اتعرفت عليهم في الاجازه دي انما ايه جامدين جدا لازم نطلع معاهم الاجازه الجايه
ماسه بصدمه : ابعد يا جدع انت في اي مبحبش اللمس ده انت رخم و قليل الادب صحيح بنات مين دول اللي عمي وبصو في خلقتك انت متعرفش اني مخطوب
اكرم : هههههههه مش قادر هتطلع روحي من الضحك شكلك بقا وحش اوي اهو اعز صحابك اعترف عليك هي دي الحقيقه المره يا حبيبي ومش عايزين نصدمك بس مخطوب ازاي لامؤاخذه انت بقيت اهطل زي صاحبك ولا اي
ادم بضيق : ولا انت مش قولت البنات بتحب العضلات قلع التيشيرت خبت شهد بصدمه عينيها وصرخت ماسه
ماسه : انت مجنون انت بتعمل اي بصت علي ريماس اللي قالت
جامد جدا يا صاحبي بجد
ماسه بضيق : اتلمي وبصي الناحيه التانيه حالا بدل ما اديكي قلم يظبطك
اياد بشك : انت قولت اي يا ماهر اتلمي بتكلم رائف علي أنه بنت ليه اي يا رائف من أمتي وانت ليك في التفاهه دي
ريماس بتوتر : انا رائف صح احم احم اهو يا عم بنجبر خاطره مش هيبقا احنا والدنيا عليه هههه اي بتبصو كدا ليه مفيش حاجه بتضحك طيب
اكرم : علي رايك والله يا جدع بس ليه حاسس ان فيكم حاجه غريبه كدا مش طبيعيين حتي شهاب ساكت من الصبح غريبه مهزقناش وسبنا ومشي كالعاده
شهد : اصل لو كل مره هتعصب وامشي هفضل متعصب على طول ومش هقف معاكوا خالص فقلت اتقبل الواقع وخلاص بشله متخلفه
اكرم : ايوه كده يا زميلي هو ده هو ده شهاب اللي نعرفه طب بقول لكم ايه مش هنروح ناكل بقى
ريماس : اه ده انا مش قادر من الجوع يا جدع فين بقا المفطح والكبسه والحاجات الحلوه بتاعه الصحرا دي في خروف
اياد : مالك يا رائف حاسك غريب حتي جسمك مش طبيعي في حاجه غريبه ومن أمتي وانت مندفع اوي كدا واي الكلام الغريب ده احنا هنا بنلاقي الاكل بالعافيه اصلا ده هزار بردو
ريماس بقلق : ها اه طبعا هزار بس لا ابدا عادي بحاول اغير من نفسي شويه قرأت كام حاجه في علم النفس ف بحاول اطبقها
ماسه بتوتر : طب يا شباب بقا عن اذنكم عايزين ننام جايين من السفر بقا هه سلام
ادم : رايح فين تعالا يا حبيبي ده لسه وراك شغل قد كدا متراكم عليك خلصه وكمل بكرا خد يا ماهرمفتاح الأوضه اهو
خدت ماسه المفتاح هي والبنات ودخلو واتصدمو أن في حاجات لشباب تانيه في الاوضه
شهد : متقولوش أن احنا هنضطر نبات مع شباب كمان لالالا كدا كتير بقا مش موافقه علي الكلام ده انا عايزه اروح حالا ده احنا هنتنفخ حرفيا
ماسه : احنا اتعكينا خلاص لو اتفضحنا دلوقتي هندخل السجن ده انتحال شخصية يا ماما الموضوع مش سهل وبعدين المفروض نكلم اخواتنا فيديو هنعمل ده أمتي ولو حد دخل علينا والمكان اكيد معروف بالنسبة لاخواتنا هنعمل اي كله بسبب الحماره ريماس
ريماس بضيق : بقولك اي مش كل حاجه انا ملكوش دعوه بيا مشيتوا وري كلامي ليه لو مش عجبكم كان ممكن ترفضو
شهد : العيب مش علي ريماس العيب عليكي انتي احنا متورطين دلوقتي في مصيبه بسببك ولو حد من اخواتنا عرف أننا نمنا لوحدنا في مكان زي ده هتبقا مصيبه علينا
ماسه : اهدو اكيد ليها حل انا عارفه انا هعمل اي بس اصبرو اليوم ده يعدي بس زيه زي اي يوم وبعدين هنشوف هنعمل اي متكبروش الموضوع
دخل ادم : اي مشرفين في اوضتي ليه أن شاء الله اللي يخصني فيكم ماهر حبيبي كل واحد بقا علي بيته بيتك بيتك حط أيده علي كتف ماسه اللي اترعبت
شد اياد ريماس وقال : ولا الحوجه ليك يلا يا رائف ورانا حاجات كتير عايزين نخلصها دور الشطرنج اخر مره كسبتني وانا محدش يقدر عليا تعالا نعيد سحبه ومشي
وريماس بتبص للبنات بخوف
شهد بتوتر : متقلقش يا رائف ها عدي بس اليوم ده وان شاء الله هنتصرف ربنا معاك
حضن اكرم شهاب وهو بيقول : وحشني يا صاحبي في حاجات كتير هنتكلم فيها يلا ندخل اوضتنا فاتك كتير اوي
شهد : احيه لا اصبر بس انا لازم انام مع ماهر محتاجني خد هنا متسيبنيش الله يخربيتك ووو
وكدا تكون خلصت حلقتنا استنونا في بارت جديد مع السلامه
بقلمي نوران احمد مليجي


تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-
close