رواية رحيل الهواري الفصل السابع والعشرين 27 بقلم هايدي الصعيدي
رحيل بدموع : ايوة عيله ومعرفش الي يرضيك وايه الي يزعجك ولا اعرف اي حاجه ف اي حاجه ماما بتحبني بس مصحبتنيش وانا مكنش ليا صحاب بنات يفتحو عيني ع ايه يعجب حبيبها وايه يضيقه معرفش كنت طول عمري من البيت للمدرسه لحد ما اتخرجت وبعدين لقيت نفسي فجاءه متجوزه معرفش طابعك ولا عداتك معرفش اي حاجه .. اعتبرني بينتك الصغيره وعلمني الصح والغلط شكلني ع ايدك بلاش برودك ده معايه بلاش تبعد عن وتهجرني وانت عارف اني روحي بترد لي وانا ف حضنك اغضب
زعق اتعصب اضربني بهدلني لاكن بلاش تعملك ده
بلاش برضو عايزة استخبه منك ف حضنك ومش لقياك بطل برودك
ارجوك سمحني انا مستعده اعمل
اي حاجه عشان ارضيك ...
مراد : ماشي ي رحيل ماشي وجومي يلا عشان اوديكي لاهلك
رحيل قامت منفوضه بزعر : لا ي مراد لا ارجوك
انا مش قصدي كده انا مقدرش ابعد عنك
مراد لسه هيفهمها انها فهمت غلط وهو عايز يخدها
يوديها تودع اهلها لاكن كانت رحيل وقعت بين اديه
مغمى عليه تانى بسبب الضغط والتوتر الايام الى فاتت وشهبتها
المعدومه
/II
مراد اتفزع ع رحيل وخد عبايه ليها لبسها ونزل ع المستشفي لان الوضع ميطمنش ودي تاني مره ف اسبوع يغمي عليها
دخل بيها المستشفي
مراد بصوت عالي : دكتورة بسرعه دكتورة
الممرضات قربه منه ودخلوه غرفة الكشف وهو شايل رحيل وحطها ع السرير بهدوء
ودخلت الدكتورة : عن اذنك اطلع برا دلوقتي
مراد بغضب : دي مرتي ومعطلعش غير لما اطمن عليها .. شوفي شغلك
يلااااا.
الدكتورة بدأت تكشف ع رحيل وخدت منها دم وبعتت الدم يتحلل رحيل فاقت
رحيل بإرهاق ودموع : مراد
مراد قرب منها : اهدي ي جلب مراد انا جمبك ومش هبعدك عني
واصل متخفيش ي حبيبتي التحليل
هيطلع دلوجتي وهنعرف عندك ايه .. خايف يكون انيميا ولا حاجه لا سمح الله الدكتورة كانت شكه ف حاجه بس حبت تتاكد الاول وطلع التحليل
الدكتورة فتحتو بهدوء وضحكت : متقلقش ي مراد
المدام حامل ...
مراد اتصدم وعيونه دمعت ورحيل فرحت اووي كانها اول مره تحمل
مراد فاق من صدمته وسجد شكر لله وهو الفرحه مش سيعاه حاسس
انو عايز يطير وقول للناس كلها رحيلي حاامل ف ولدي
وقام خد رحيل ف حضنه وباسها من دماغها وخدودها وايديها وهو
هيموت من الفرحه
مراد : ربنا يخليكي ليا ي رحيلي وتجوميلي بسلامه انتي وولدي ي بوووووووي الفرحه مش سيعاني حاسس اني هتخوت من الفرحه
وخد رحيل لدكتورة نسا الي اكدت عليها بالراحه وقلتلو انها ضعيفه ومحتاجه اهتمام وبلاش علاقه زوجيه 15 يوم
مراد فرح وزعل بس فرحته اكبر من زعله مش مهم المهم انها هتكون بخير هيا والطفل
وخدها ورجع ع السرايه وقال لرحيل تنتظر مكانها ودخل يجري خد سلاح
مراد بصوت عالي وفرحه هتطلع من عنيه : ي حچه رااااااضيه ي ام مراددد رحيل حبله ام مراد الصغيره حبله و هتجيب واد يملا عليا دنيتي
وخد الرشاش وطلع يفرح قدام السرايه ورحيل وقفه قدام العربيه
مراد بضحكه طالعه من القلب : ولدي هينور الدنيا كمان تسع اشهوور ي خلج وسحب الشريط كام وفرح وصوت ضحكته ماليه السرايه قرب من رحيل وخدها ف حضنه
مراد : تعالي ي ام العيال تعالي ي رحيلي وخدها تحت دراعه ومشي
بيها وايده التانيه مسكه
الرشاش رفعو للسما وبيضرب اعيره ناريه
لحد مددخل بيها السرايه
وركن السلاح وشال رحيل وحطها ع السرير وخد شفيفها بكل حب
وفرح وسعاده
مراد : انا مش عايزك تتحركي واصل من مطرحك
وتاكلي وتتغذي زين لاجل ولدك ي مهرتي
ولسه هيبعد عنها رحيل مسكت رقبته برقه : متبعدش عنى
مراد جسمه اترعش : احم رحبيل بلاش الدكتورة موكده عليكي
رحيل بحب : انا كويسه وهكون كويسه اكثر وانا ف حضنك وبين ايديك
مراد عنيه اسودت برغبه فهو مشتاق لها ويحرم نفسه من جنته بقاليه ثلاث ايام
رحیل باست رقبته بعمق : محتجالك
...
مراد قرب منها ووووو
زعق اتعصب اضربني بهدلني لاكن بلاش تعملك ده
بلاش برضو عايزة استخبه منك ف حضنك ومش لقياك بطل برودك
ارجوك سمحني انا مستعده اعمل
اي حاجه عشان ارضيك ...
مراد : ماشي ي رحيل ماشي وجومي يلا عشان اوديكي لاهلك
رحيل قامت منفوضه بزعر : لا ي مراد لا ارجوك
انا مش قصدي كده انا مقدرش ابعد عنك
مراد لسه هيفهمها انها فهمت غلط وهو عايز يخدها
يوديها تودع اهلها لاكن كانت رحيل وقعت بين اديه
مغمى عليه تانى بسبب الضغط والتوتر الايام الى فاتت وشهبتها
المعدومه
/II
مراد اتفزع ع رحيل وخد عبايه ليها لبسها ونزل ع المستشفي لان الوضع ميطمنش ودي تاني مره ف اسبوع يغمي عليها
دخل بيها المستشفي
مراد بصوت عالي : دكتورة بسرعه دكتورة
الممرضات قربه منه ودخلوه غرفة الكشف وهو شايل رحيل وحطها ع السرير بهدوء
ودخلت الدكتورة : عن اذنك اطلع برا دلوقتي
مراد بغضب : دي مرتي ومعطلعش غير لما اطمن عليها .. شوفي شغلك
يلااااا.
الدكتورة بدأت تكشف ع رحيل وخدت منها دم وبعتت الدم يتحلل رحيل فاقت
رحيل بإرهاق ودموع : مراد
مراد قرب منها : اهدي ي جلب مراد انا جمبك ومش هبعدك عني
واصل متخفيش ي حبيبتي التحليل
هيطلع دلوجتي وهنعرف عندك ايه .. خايف يكون انيميا ولا حاجه لا سمح الله الدكتورة كانت شكه ف حاجه بس حبت تتاكد الاول وطلع التحليل
الدكتورة فتحتو بهدوء وضحكت : متقلقش ي مراد
المدام حامل ...
مراد اتصدم وعيونه دمعت ورحيل فرحت اووي كانها اول مره تحمل
مراد فاق من صدمته وسجد شكر لله وهو الفرحه مش سيعاه حاسس
انو عايز يطير وقول للناس كلها رحيلي حاامل ف ولدي
وقام خد رحيل ف حضنه وباسها من دماغها وخدودها وايديها وهو
هيموت من الفرحه
مراد : ربنا يخليكي ليا ي رحيلي وتجوميلي بسلامه انتي وولدي ي بوووووووي الفرحه مش سيعاني حاسس اني هتخوت من الفرحه
وخد رحيل لدكتورة نسا الي اكدت عليها بالراحه وقلتلو انها ضعيفه ومحتاجه اهتمام وبلاش علاقه زوجيه 15 يوم
مراد فرح وزعل بس فرحته اكبر من زعله مش مهم المهم انها هتكون بخير هيا والطفل
وخدها ورجع ع السرايه وقال لرحيل تنتظر مكانها ودخل يجري خد سلاح
مراد بصوت عالي وفرحه هتطلع من عنيه : ي حچه رااااااضيه ي ام مراددد رحيل حبله ام مراد الصغيره حبله و هتجيب واد يملا عليا دنيتي
وخد الرشاش وطلع يفرح قدام السرايه ورحيل وقفه قدام العربيه
مراد بضحكه طالعه من القلب : ولدي هينور الدنيا كمان تسع اشهوور ي خلج وسحب الشريط كام وفرح وصوت ضحكته ماليه السرايه قرب من رحيل وخدها ف حضنه
مراد : تعالي ي ام العيال تعالي ي رحيلي وخدها تحت دراعه ومشي
بيها وايده التانيه مسكه
الرشاش رفعو للسما وبيضرب اعيره ناريه
لحد مددخل بيها السرايه
وركن السلاح وشال رحيل وحطها ع السرير وخد شفيفها بكل حب
وفرح وسعاده
مراد : انا مش عايزك تتحركي واصل من مطرحك
وتاكلي وتتغذي زين لاجل ولدك ي مهرتي
ولسه هيبعد عنها رحيل مسكت رقبته برقه : متبعدش عنى
مراد جسمه اترعش : احم رحبيل بلاش الدكتورة موكده عليكي
رحيل بحب : انا كويسه وهكون كويسه اكثر وانا ف حضنك وبين ايديك
مراد عنيه اسودت برغبه فهو مشتاق لها ويحرم نفسه من جنته بقاليه ثلاث ايام
رحیل باست رقبته بعمق : محتجالك
...
مراد قرب منها ووووو