اخر الروايات

رواية دموع السيف كاملة وحصرية بقلم هايدي الصعيدي

رواية دموع السيف كاملة وحصرية بقلم هايدي الصعيدي


ف مدينة باريس ف دولة فرنسا كان واقف سيف قدام باب المعرض اللي عارض فيه لوحاته وكان بيتكلم ف الفون بعصبيه .

2


: انت فين يا زفت اتأخرت ليه.. ما انت عارف مش بعرف ابدأ اي حاجه غير لما تكون جمبي

+


يوسف بضحكه عاليه وهو بيجري  : جيلك يا صحبي انا اهو قربت يدوب لسه مستأذن من المطعم اهو خلاص داخل عليك .

+


سيف ضحك علي ضحكة صاحب عمره ورفيق دربة : وانا هستناك لاخر لحظه ف عمري يا صحبي 

+


يوسف بحب : ربنا ما يحرمنا من بعض يا سيلفر 

1


سيف ابتسم : سيلفر ده بتاع الخواجات يااه اما انا وانت شقو يابو الصحاب .

2


يوسف وهو فاكر نفسه بيتكلم فرنساوي لبلب 

+


:انا نفسي اعغف عايش ف فغنسا بقالك حوالي عشغين سنه يا توغ ولسه سغسجي زي مانت 

10


سيف ضحك بقوة : انت بقا لما تحط مكان الراء غين انت كده بتتكلم فرنساوي 

1


يوسف ضحك : وي مسيوه 

+


سيف : دي انت حافظها من ثانوي يااه هههههههههههه

+


يوسف بصوت عالي بعد ما قفل الفون : انا وصلت يا زماااااله .يا سيلفرررر.

+


.وبيشاور لسيف من الطريق التاني 

+


سيف شاور له وهو بيضحك وبص علي الساعه ويوسف بيعدي الطريق جري ورفع عنيه في نفس اللحظة ملامحه اتبدلت لما شاف صاحب عمره عربيه بتخبطه وبيترفع لفوق وبيتهبد في الارض بكل قوه 

13


سيف من قوة الصدمه حيله اتهد وحس انه مش قادر يتحرك وهو شايف صحبه بيعافر قدام عنيه والدم مغرقه من كل حته

1


سيف بصوت عالي : يووووووووسف 

+


وطلع يجري عليه وهو بيصرخ باسمه ونزل ع الارض ورفع راسه وحطها على رجله واتكلم وهو الدموع مغرقه وشه 

+


: بالله يا صحبي ما تغمض عنيك الحلوة يا يووووسف لا  لا لا فوووق يا صحبي بالله عليك 

+


يوسف وهو بيعافر : س.يف ا.مي ومراتي وعيالي  قو.ولهم ميزعلوش مر.يم ي سيف امي و عيالي  امانتك 


3


سيف وهو دموعه  نزله بغزاره : لا لا انت هتعيش وهترجع لأمك و مراتك وعيالك وهتربيهم احسن تربيه زي ما بتتمنى 

+


وقام وقف وهو بيرفع يوسف من الارض والناس متجمهرا حوليهم وفي اللي اتصل بالاسعاف 
وقبل ما سيف يوصل عند عربيته كانت 
الاسعاف وصلت ونزلوا جري بالسرير النقال 

+


وخدو يوسف وجريوا بيه وسيف وراهم وهو ماسك ايده وعينه في عين صاحب عمره وقعد جمبيه 
والمسعف بيركب له الاكسجين وبيلف جهاز 
الضغط علي ايده وبيوصل سلوك في صدره 

1


ويوسف قلبه وقف ف نص الطريق والمسعف بدأ يعمله انعاش بالصعقات الكهربائيه وجسمه بيتنفض قدام سيف الي لسه مش مستوعب الي بيحصل

+            
ده كان لسه بيضحك معاه وكان لسه بيكلمه  امبارح و بيخطط انه عايز يرجع لأهله ومراته وعياله ويستقر معاهم و كفايه غربه.. ازاي كل دا حصل في لحظه كده بقا بين الحياه والموت 

+


سيف انهار وقلبه وقف من الصدمه لما  شاف المسعف غطي وش يوسف وبقا يصرخ بكل الوجع الي جواه وهو بيهز ف يوسف بقوه 

+


: قووووم قوم يا يوووووسف قوم عشان خاطري متسبنيش انا ماليشش غيرك قوم عشان خاطر امك وحببتك قوم يا خويااا..قوووم..ااااااااه يااااا رب..... يارررب 

+


سيف انهار والمسعف عرض يديه مهدئ لكن رفض وبعد شويه وصلوا المستشفي وسيف بدأ يخلص اجراءات الدفن والترحيل ع مصر وأخر حاجه شافها صاحب عمره واللي بيعتبره اخوه وهو جثة همدا ف تلاجة الميتين 

14


طلع من المستشفي بحاله مزرية وهو تايه ف شوارع باريس وهدومه كلها دم ودموعه نزلة بغزارة  مش عارف هيوصل الخبر لام يوسف ازاي بعد ساعات طويله وصل شقته بحيل مهدود وقلب مكسور وحزين ودخل قعد علي الانترية وهو بيبص ع ايده الغرقانه من دم صاحبه بشرود وحزن ووجع ودموعه بدأت تنزل تاني بغزاره وهو بيفتكر احلى أيامهم مع بعد لما مكنوش شايلين هم اي حاجه في الدنيا رجع لايام ما كانو في الاعداديه  ..

9


فلاش باااك ..

+


يوسف من تحت البلكونه في شارع من شوارع القاهرة ف حي شعبي 

+


: يا سييييف يا شقوووو.. يا سيييفوو يلا بقاا انجز اتأخرنااا يلااه

+


سيف بصله من البلكونه وهو بيقفل قميص المدرسة : نازل اهو يااه كفااية تجعير يعني اتأخرنا علي الامله بروح امك ..

10


يوسف ابتسم وغمزله : مانت فاهم ليه ف اخلص بقا 

+


سيف ضحك : ايوة ايوة فاهم يا نحنوح اطلع لسه بدري خلينا نفطر مع بعض الاول 

+


يوسف ضحك وهو بيحط ايده علي معدته 

+


: اذا كان كده مااشي 

+


سيف ابتسم ودخل ويوسف طلع جري علي السلم  وبقا يطبل على الباب وهو بيغني  

+


: افتح يا سيف يا ابن ام سيف.... يلاا انا جعاان 

+


فتح ابو سيف الباب وهو عاقد حواجبه و يوسف بلع ريقه : احم صباح الخير يا عم محمد 

+


محمد مسكه من ودنه : انت يلاه مش بتوب كام مره قولتلك بطل الحركة دي 

+


يوسف ابتسم بتوتر : مش فااكر 

+


محمد لسه هيرد عليه قطعته مها ام سيف 

+


مها بضحكه وهي مسكه صنية الفطار : سيبه يا محمد انت هتعمل عقلك بعقله تعالي يا يوسف يا حبيبي يلا قبل ما الاكل يبرد 

+


يوسف ابتسم لها وبص على محمد وهو بيشاور

+


: اهو بص حبيبها اسمع الكلام بقا و سبني  يا عم محمد خلينا ادخل افطر عشان منتاخرش ع المدرسه

+



        
          

                
محمد سابه وهو معدي من قدامه رزعه قلم علي قفاه وهو بيقول 

+


: ادخل يا خويا ادخل لا وش علام اوي يا صايع منك ليه دا انتوا مقضينها مشي وراه البنات يا سفلاه

+


سيف بضحك : وانا مالي انا يا حج حدلله بيني وبين الحرام انا ببقا ماشي معاه بس هو اللي بيعاكس وبيجبلنا الكلام 

+


يوسف شنق ف الاكل وقعد يكح : ملاااك الرحمة بيرفر حوليك يا سيف ده انت اللي بتشقطهم يا جدع 

+


سيف بصله برفعة حاجب يوسف بضحكه  : اخويا الي حافظ مصحفين ربنا يقوي ايمانك

5


محمد كتم ضحكته : طب يلا بلاش رغي كتير و افطروا عشان اخدكم معايا وانا نازل هوصلكم بنفسي 

+


سيف : ايه يا بابا شغل تلته اول ده 

+


مها بضحكه مسكت خده : حبيب قلب ماما اللي كبر يا ناس وبقا رااجل 

+


يوسف ضحك بقوة : منظر سوو كرووت 

1


سيف بصله بقرف : كرووت..  تصدق يلاه انت اللي كروت .

+


فطروا مع بعض ومبطلوش هزار وضحك ونزل ابو سيف وام سيف للشركة الي متوظفين فيها 
ابو سيف وام سيف وقفين ف بوفية ابو سيف ساعي وامه هي اللي بتحضر المشروبات ورضين بالمقسوم 

+


ونزل سيف ويوسف وكل واحد حاطت ايده علي كتف صاحبه وكانوا مشين وراه مريم البنت الي بيحبها يوسف هي وصحبتها ..

+


وعدت بت من قدامهم سيف لف وراها : اللعب يخربيت ام اشيائك 

5


مريم لفت وبصت ليوسف بقرف يوسف سحب سيف من قفاه : حبكت يا زفت تعاكس دلوقتي اهي بصتلي بقرف عجبك يا لوح .

+


سيف : هو انت تحب وانا اللي اتوب ولا ايه وانا مالي يا نحنوح 

+


يوسف : ماشي ماشي يا سيف مردودلك مسيرك تقعي يا بيضه 

+


سيف : هقو قو قااااو ده ف احلاامك البنفسجي 

+


يوسف : ليه انشالله مركب قلب صناعي 

+


سيف غمز له : لا قلب كبير وبيساع من الحبايب كتييير 

+


يوسف ضحك : واطي واطي مفيش كلام

+


ودخلو المدراسه بتعتهم وسجلوا حضور بعدين هربوا  من المدرسه بعد الحصه الاولي عشان عندهم ماتش كورة 

1


خلصوا ونزلوا يتمشوا ودخنوا سجاير كوكو الضعيف اربعه فرط بجنيه ورجعو قعدوا علي سور مدرسة البنات 

5


لحد ما طلعت مريم ويوسف مشي وراها لحد البيت وكملوا طريقهم ..

+


سيف : هتفضل عملي فيها الحارس الامين كده كتير متعترفلها وخلص 

+


يوسف : خايف تصدني .

+


سيف : انت مش بتحبها وعايزها تكون حلالك خلاص قرب وخد خطوه احسن ما حد غيرك يقطفها يا غشيم  و متقوليش احنا لسه صغيرين على الكلام دا البنات بتكبر بدري ويما بنات مخطوبه وهي لسه في اعدادي فا احسنلك خد خطوه معاها بدل ما تزعل في الاخر 

2



        
          

                
عدت الايام ويوسف وسيف مع بعض يوم بيوم

+


ويوسف مش عارف يعترف لمريم ازاي لحد ما في يوم سيف قرب منه وهما قاعدين قدام سنتر الدروس ومستنين البنات تخلص عشان يدخلوا هما

+


  : مالك يا صحبي قاعد زي المطلقين كده ليه ..

+


يوسف اتنهد بضيق : سبني في حالي يا سيف بالله عليك 

1


سيف : تؤتؤ  لا ده شكلو حوار كبير بقا انجز ياض في ايه 

+


يوسف بنزعاج : في اني بقالي تلت سنين بحبها وخايف اقرب منها بحبها من بعيد وملازمها زي ضلها بس خايف برضو اقرب خايف تضيع مني يا سيف زي ما انت قولت 

+


سيف : ماانت الي لوح قولتلك علي الاقل حاول حتي يبقا اسمك حولت مش قاعد زي خيبتها كده .

+


يوسف بحزن : اعمل ايه طيب 

+


سيف : اكتب 

+


يوسف بستغراب : اكتب! 

+


سيف اومأ : ااه اكتبلها كل اللي جواك وعبر عن حبك ليها وقد ايه انت بتحبها وعايزها بص عايز الجواب يبقا فولت عالي يرشق في قلبها علي طول 

+


يوسف بتوتر : وبعدين 

+


سيف : انجز انت بس وملكش دعوة 

+


يوسف اومأ وقعد يكتب ف الورقه كل الي جواه وكل الي حسه ووعدها بحاجات كتير وف الاخر كتب رقمه 

+


سيف : متخلص يا روميو البنات  بدأت تنزل يعني خلصوا الدرس 

+


يوسف قفل الورقه وباسها وسيف خدها منه وجري علي السنتر واول بنت جت ف وشه من صحاب مريم قرب منها ..

+


سيف ابتسم بشقاوة : بقولك يا قمر 

+


البنت ابتسمت بهيام : نعم يا سيف 

+


سيف بتمثيل وتسبيل  : ااخ سيف ضااع خلاص 

+


وغمز لها  وبعدين كمل 

+


: المهم ممكن تخدي الورقه دي تديها لمريم كرم  صحبتك 

+


البنت كشرت وقلبت وشها 

+


سيف ضحك : لا لا متفهمنيش غلط دا مش تبعي  وانتي هاتي ايدك كده

+


البنت مدت ايدها وسيف مسكها كتب رقمه : ده رقمي هستناكي يا قطة تطمنيني مريم خدت الورقه دي ولا لا .

+


البنت اومأت بفرحه  وسيف قرب منها هي بالذات عشان هو ملاحظ نظرتها ليه وبتسامتها 

+


عدت الايام ومريم كلمت يوسف وبقا بنهم قصة حب كبيرة ..

+


ف مره مريم كانت ماشيه ووحد عاكسها ومش اول مره يعملها وكان قاطرها ف الريحه والجايه ..

+


اخر ما زهقت قالت ليوسف وكانت خناقه كبيرة اوي بين الواد ده وصحابه وكان يوسف وسيف بس..

+


و ساعتها اتعمل لهم محضر ولولاه تدخل صاحب الشركة الي شغال فيها ابو سيف كان زمنهم اتعملهم فيش وتشبيه ومستقبلهم ضاع ..

+


تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-
close