اخر الروايات

رواية دموع السيف الفصل الثاني 2 بقلم هايدي الصعيدي

رواية دموع السيف الفصل الثاني 2 بقلم هايدي الصعيدي


                                    
في مكان تاني في أرض الوطن في أحدا الاحياء  الشعبيه نجد اثنان من أجمل الفتيات الحي  يدخلان الي بنايه قديمه واول ما طلعوا بعض الدرجات استمعت أحدهن لأكثر صوت تبغضه على الإطلاق والذي ما كان الا صوت تلك العجوز الشمطاء والدة زوجها

+


: اهلا بست الحسن.. وخده في وشك كده وطلعه علي فوق على طول منغير ما تقولي اعدي على حماتي اشوف محتاجه حاجه كده ولا كده...بس انا صحيح هستنا ايه من واحده زيك مهمله ف جوزها و بتنزله كل يوم على لحم بطنه ومعيشاه ع الشندوتشات و الاكل الجاهز عشان ست الكونتسه في مدعوق الشغل وفي الاخر هستنا منها تهتم بيا انا 

8


ردت اللي متوجه ليها الكلام

+


: في ايه يا ماما لزومهم ايه الكلمتين دول اللي كل يوم تسمعيهملي  

+


ردت الاخري برفعة حاجب

+


: طب والله كويس ان الحلوفه ملحظه اني كل يوم بقول نفس الكلام مبتحسيش على دمك ليه بقا وتتعدلي

9


: وانا فيا ايه غلط يا ماما عشان اتعدل

+


: انتي كلك على بعضك غلط...مش فالحه بس غير في المحلسه ويا ماما و يا بابا واحنا  عارفين اللي في النفوس كويس يا ختي.. ..يلا يلا غوري على شقتك يا ام بطن بور

7


انهت كلامها ودخلت شقتها وهي بترزع الباب وبتقول بصوت عالي 

1


: جتك خيبه كان يوم اسود يوم ما دخلتي علينا بقدمك النحس حتى حتة عيل صغير مش عارفه تجيبي جتك دهايه تشيلك من وشنا

5


: ست قلية الذوق وديني ادخل اقفش ف زمارتها 
الي بتبخ سم دي 

3


: بس يا ندى...  بطلي جنان  ... دي مهما  كان حماتي بردو

+


: بقولك ايه يا دموع بلا حماتي بلا زفت دي وليه عايزه الحرق انا مش فاهمه انتي ايه اللي مصبرك على بلاه الازرق دا يخربيت برودك 

2


دموع وهي بتشدها لفوق

+


: طب بس بس الله يخليكي وطي صوتك لتسمع وتقول لحسين  ... تعالي نتكلم فوق يلا

1


خلصت كلامها وطلعت دورين ووقفت قدام شقتها وفتحت ودخلت ووراها صحبتها اللي لسه متعصبه وبتنفخ

+


ندي وهي بترمي شنتطها على الكنبه وهي بتقول 
بعصبيه : دموع انا بجد مش فاهمه ايه اللي مصبرك على الناس دي إلا ما فيهم حد عدل يا شيخه...طب امه وهنقول ست كبيره وبتخرف وكام سنه وتقابل وجه كريم ... طب واخواته اللي ما يتسموا اللي كل شويه يطلعولك بحكايه وقصه دول .. دا غير تسلطهم لأمهم وخوهم عمال على بطال.. وجوزك اللي يوم معدول معاكي وعشره لاء بسبب كلام امه وأخواته واخرتها بقا يمد ايده عليكي.. انتي ايه اللي مصبرك على الهم دا... وكل دا كوم ومعيرتهم ليكي بالخلفه كوم تاني... بجد ناس جهله وميستهلوش واحده زيك تكون في وسطيهم... قولتلهم بدل المره الف ان الدكتور قال ان العيب لا منك ولا من جوزك المسأله مسأله وقت مش اكتر لكن هنقول ايه نقول طور يقولوا احلبوه

4
   
دموع ضحكت برقه : طب بس بس اهدى ايه كل دا انتي مديقه اكتر مني

+


ندي ابتسمت ببرود : هو انتي ازاي بارده كده انا ساعات بحس انك تستهلي عشان سكتلهم 

+


دموع اتنهدت بهم  : مش سكته ولا حاجه كل القصه اني بنت أصول ومش بنسى المعروف والعيش والملح... واللي عمله معايا حسين كان كبير ويستاهل اتحمل عشانه اكتر من كده كمان... وبعدين حسين مش وحش اوي كده هو صحيح اتغير شويه بعد موضوع الخلفه دا وشغلي وكلام امه واخواته بس لسه حنين عليا وكويس معايا وبيحبني 

5


: اه يا ختي اضحكي على نفسك بالكلام دا عشان تصبري نفسك على العيشه الحزن دي 

+


: والله ما بضحك عليكي ولا على نفسي.. طب انا هحكيلك الحكايه يمكن تفهميني معي اني الماضي
ده كنت عايزة ادفنه من ساعة ما فتحت جرحي لحسين وبقا من فترة للتانيه يعايرني بسبب الذل الي  كنت عايشه بس انا متاكده انك عمرك 
ما هتجرحيني

+


: احكي يا اختي انت حد وخد منك ابيض ولا اسود  

+


: بصي يا ستي الحكايه ابتدت من تمن سنين 

+


فلاش باااك 

+


في بيت بسيط في قاريه ريفيه بسيطه 

+


سامية مرات ابو دموع : انتييي يا زفته هتفضلي مكفيه علي الكتاب كده كتيرر قوومي اغسلي الموعين مفكره نفسك هتطلعي دكتورة ياختي  مش كفايه مستحمله قرفك وقرف اخواتك من قبلك انتوا وابوكم 

1


دموع بزهق من نغمة كل يوم  : استغفر الله العظيم مالك يا مرات ابويا شيطه ليه كده اهدي احسن يطقلك عرق وبعدين انا لسه مخلصه الموعين وقولت اقعد اذاكر شوية يمكن اطلع دكتورة فعلا وربنا ينصفني 

+


سامية برفعة حاجب : وحياة مقاصيصي دول  ما هيحصل وهتتجوزي زيك زي اخواتك بعد الثانويه هنجبلك من فين يختي مصريف جمعات... يلا يختي بلا وكسه كان غيرك اشطر قومي  نضفي المطبخ... اصلي قومت جعانه ونضفت فسيخ وملوحه ورنجه وبصل اخضر وسخنت عيش علي البتجاز والمطبخ اتبهدل تاني 

1


دموع بقرف من الاكل ده : والله كل اللي عمل حاجه ينضف وراه انا ماليش دعوة 

1


سامية جريت مسكتها من شعرها وخدت منها الكتاب : انت بتكلميني انا بقرف يا بنت الوسخه 

6


دموع زقتها بقهر : امي مش وسخه امي انضف منك انتي اللي وسخه وستين وسخه 

+


ساميه قطعت الكتاب مية حته : انا بقا هوريكي الستين وسخه هتعمل فيكي ايه 

+


وجرتها علي المطبخ من شعرها : هو ده بقا الاكل الي بتقرفي منه 

+


راحت جابت المية بتاعت الملوحه و  الفسيخ وكبتها على دماغها ونزلت فيها ضرب بالخرطوم قطعت جسمها الناعم وكله 
بقا احمر وزرق ودموع بتصرخ وبتعافر 
معاها بس كانت مسكاها من شعرها 
بقوة لحد ما حست ان روحها 
بتخرج منها من كتر الضرب 
والعياط 

4


تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-
close