رواية الذئب القاسي الفصل الرابع 4 بقلم فاطمة عمارة
صلوا على من يشتاق إلينا وهو لم يرانا صلو على من يقول أمتي أمتي يوم القيامة اللهم صلِ وسلم على نبينا محمد ﷺ
***************
كانت ف غرفتها والخبث يملا قلبها تنتظر اللحظه التي تسمع بها صريخ ابنتها وبالفعل سمع صوت صريخ ابنتها عاليا فرفرف قلبها فها هي سوف تنفذ ما برأسها هبت واقفه ورسمت القلق الزائف علي وجها ثم خرجت مسرعه نحو الصوت دخلت الغرفه ولم تكن سوي غرفه ادهم دخلت الغرفه وسرعان ما تحول وجهها الي الصدمه عندما لفت الفتاه التي تلبس لبس نوم قصير ولم تكن الفتاه سوي ورد !!! ارتبكت وتوترت بشده فابنتها كشفت خطتها وها هو انقلب السحر علي الساحر !!! ظلت تنظر لهم بصدمه جليه علي وجهها عندما رأت اخيها يجلس ف آخر الغرفه ويبدو عليه عدم فهم ما يحدث ولكن مهلا !! وادهم الذي يتطاير الشرر من عيناه فلو النظرات تقتل لوقعت صريعه ف الحال بسبب نظراته تلك!!!
ادهم بسخريه""مالك ي عمتي مصدومه كدا ليه""
لم تنطق ببنت شفه حتي فالجمت الصدمه لسانها فكل مخطاطتها الي فكرت بها انهارت وليس ذلك فقط فكل شئ حتي ثقه اخيها اصبحت رمادا بفعل ما خططته !!!
عبد العزيز بغضب وعدم فهم "فهمني ي ادهم اي اللي بيحصل اهنه نتي جولتلي بعد مخلصنا مشوارنا عوزك تجعد ف اوضتي واديني جعدت فهمني بجي"
نظر ادهم لها بغضب جامح ثم حكي لوالده ما حكته لها نجمه وعند تهديد والدتها اليها اذا لم تفعل ذلك ف الجمت الصدمه لسانه هو الاخر فأخته اصبحت شيطانه !!
عبد العزيز بغضب هادر ""اتجنيتي اياك ي نعمات اي مفكره انك ملكيش كبير يلمك عاد اتخبطي ف عقلك بتخططي تفضحي بتك عشان مخطط ف راسك اي الجلب ده """
ادهم ببرود وسخريه ""استني ي حج افهم عمتي اللي حصل عشان تفوق من صدمتها"""
Flash back
بعدما تلقي رساله ورد وحدثها ف الهاتف انجز عمله سريعا وبداخله غضب كبير عندما انتهي من عمله ذهب الي المنزل ثم سريها الي غرفه ورد دق الباب وانتظر الرد وبعدما جاءه الرد دخل بهدوء ثم اغلق الباب خلفه ...!
ادهم بهدوء ""عاوزك ف موضوع ي ورد""
ورد بقلق ""موضوع اي ي ادهم ف اي مالك شكلك مضايق""
ادهم بغضب دفين""مضايق دنا لو اطول اقتلها مش هتردد ثانيه واحده والله""ثم اكمل المهم اسمعيني كويس
ورد باهتمام وحيره ""سمعاك""
ادهم ""حكلي لها ما حدث""
ورد بصدمه""يالهووي ف حد يفكر كده""
ادهم بغضب""اها في لما يكون شيطان بس""
ورد ومازلت علي صدمتها""وبعدين هتعمل اي""
ادهم بهدوء ""بصي انا هروح المشوار انا وبابا قبل اما ادخل البيت بوقت معقول هرنلك تدخلي اوضتي وتكوني لبسه لبس قصير شويه وشعرك سيبه تمام ووانا جاي خلي ابوكي يطلع معايا الاوضه بس مش هقوله حاجه عشان لو قلتلته هيخرب الدنيا قبل ما اعمل اللي ف دماغي وانا متفق مع نجمه علي كل حاجه والباقي سيبيه عليا بقي"""
ورد بضيق""مشفتش ام كده""
ادهم بشرود وحزن ""اديكي شفتي واكمل ف نفسه وانا شفت اللي اكتر من كده ثم اغمض عيناه بألم علي ما عناه صديقه"""
ورد ""ادهم مالك سرحت ف اي""
ادهم بانتباه""لا مسرحتش ولا حاجه المهم تعملي اللي قولتلك عليه انا هنزل بقي عشان متأخرش ""
ورد بابتسامه ""مبروك ي حبيبي"".ادهم وهو يحتضنها ويقبل اعلي رأسها ""الله يبارك فيكي ي حبيبتي يالا هنزل سلام عليكم""" ث خرج من الغرفه
End flash back
ادهم بغضب""اي رأيك ي نعمات هانم""
عبد العزيز بغضب جامح""نعمات من اهنه وطالع ملكيش صالح ب اي حد فينا واصل حتي بتك نجمه لسانه معيخطبش لسانها مره تانيه وكلك لوحدك الله في سماه لو هببتي حاچه تانيه بعد النهارده لكون قتلك بيدي انا صابر عليكي لجل ابوي بس انو وصاني عليكي لولاه كنت جتلتلك من زمان وانتي خبره ليه عاد ودلوقتي غوري من وشي""
نعمات بغضب دفين""ماشي ي خوي""ثم تحركت وهمست ف نفسها ""هنشوف مين اللي يعيط ف الاخر"""بعد خروجها
انخطرت نجمه في بكاء حاد بسبب والدتها وبسبب احراجها منهم احتضنتها ورد بقوه
عبد العزيز بحنان ""متبكيش ي نجمه انتي بتي زيك زي ورد تمام وطول منا عايش مش عاوز اشوف الحزن اللي في عيونك دا""
ادهم بحنان ""انتي اختي وغلاوتك عندي من غلاوه ورد بالظبط ي نجمه انا عارف انك خايفه منها بس صدقيني مش هتعملك حاجه بطلي عياط بقي""
ورد ""بقولك اي تعالي نحيب سريرك نحطه في اوضتي ونفضل مع بعض علي طول""
ادهم بموافقه""فكره كويسه ي ورد علي الاقل تونسوا بعض""
ورد بخجل ""شكراا انا مش عارفه اقول اي بعد اللي حص....""قاطعها عبد العزيز بقوه ""بطلي هبل اياك عتتشكرينا علي اي ف حد يتشكر ابوه واخواته ثم اكمل بحنان انتي زيك زي ورد وربنا يعلم ي حبيبتي""
نجمه مبتسمه""ربنا يخليك ليا يا خالو""
ادهم بمزاح""وانا شفاف ي ست نجمه مش باين""
ورد بضحك"ههههههه مش باين اي بعضلاتك دي دا انت سدادد علينا الميه والهوي""
ادهم وهو يضربها ع مؤخره رأسها وابتسامه صفراء""اضحكي ي نجمه اضحكي اصل ورد بقي دمها خفيف اليومين دول""
ورد بضيق ""علي فكره مش هرد عليك ودا لسبب واحد بس""
نجمه بضحك""هههه اي هو السبب ي ورد""
ورد بفخر""عشان ابويا واقف بس""
عبد العزيز بضحك ""ههههه طب ابوكي هيهملك لحالك ويروح ينام""
نجمه بضحك ""استلقي وعدك ي ورد انا هروح انقل هدومي لاوضتك""
ورد بصدمه تخلوا عنها ف لحظه نظرت لاخيها وابتسامته الخبيثه التي تشق وجهه ثم هتفت بخوف""انت بتبصلي كده ليه""
ادهم بنفس الابتسامه وهو يقترب منها ""ابوكي مش موجود اهو قوليلي بقي كنتي بتقولي اي""
ورد بخوف""مش فاكره""
ادهم وهو يخلع حزام بنطاله دفعه واحده ""انا بقي هفكرك""
صرخت بفزع وهرولت"" انت هتعمل اي ونبي اعقل ي ادهم اعتبرني عيله وغلطت"""
كاد ان تنفلت منه قهقه قويه ولكنه تحكم بنفسه واخد يقترب منها وهي ترتعد الا ان وصل الي مكانها وازاحها للجانب ووضع حزامه علي الاريكه التي خلفها
ادهم بخبث""طالما انتي قطه وجبانه متبقيش تعملي نفسك هركليز لروقك ي ورد"""
ورد بضيق وصوت منخفض ""رخم رخم يعني""
ادهم بصوت عالِ ""تحبي اوريكي الرخامه علي اوصولها""
ورد بسرعه ""لا شكراا ي حبيبي انا هروح انام تصبح علي خير""
ادهم بضحك ""وانتي من اهله""
××××××××××××××××××××××××××××××××
بعد مرور يومين من الاحداث التي حدثت لعين وهاله ******************************************
في منزل مجدي العزايزي
في غرفه عين
كانت تجلس علي الفراش مستنده علي حافته وبجانبها اخيها وابيها
مجدي بحنان""اخبارك اي النهارده ي حبيبتي""
عين بابتسامه""الحمد لله كويسه ي بابا""
مجدي بحنان""الحمد لله ي حبيبتي البركه ف الدكتور آدم مسبكيش ولا لحظه""
آدم بغرور مصطنع ""اهو ي بابا بناخد ثواب""
مجدي بضحكه ""هههههه ربنا يخليكوا لبعض ي ولاد""
آدم وعين ""ويخليك لينا ي بابا"""
آدم بجديه""حسه بوجع لسه ي عين""
عين بنفي""لا ي حبيبي الحمد لله انا كويسه دلوقتي""
مجدي بابتسامه""اي رأيك تغيري جو"""
آدم بايجاب""ياريت فعلا هيكون احسن ليها""
عين بنفي""لا مليش نفس اروح في حته""
مجدي بابتسامه ""لو عرفتي انا هقول اي هتوافق""
عين بابتسامه ""اللي فهمته صح""
مجدي بضحكه""اها صح""
آدم بضيق""فهموني معاكوا""
مجدي ""عمك كلمني وقالي ان نور بنته هتتجوز آخر الشهر ولازم نقضي الوقت معاه منها نحضر الفرح ومنها عين تغير جو هي بتحب نور واكييد هتتبسط""
آدم بسعاده""طب كويس جداا والله وكمان الواد اكرم وحشني جداا""
عين بتساؤل""بابا اسم عريسها اي""
مجدي بتذكر""ادهم الجارحي""
عين بفرحه شديده""بجد انا فرحت اووي""
ادم باستغراب""انتي تعرفيه...!!""
عين بارتباك ""ها معرفهوش بس حسه اني سمعت اسمه قبل كده""ثم اكملت ف نفسها""كنت هقع بلساني اللي ديما موديني ف داهيه دا"""
مجدي بجديه""حيث كده بقي وضبوا حاجتكوا عشان نسافر بكره نقضي الاسبوع دا هناك""
آدم بايجاب""اوك انا هكلم حمزه يبقي مكاني ف المستشفي""
عين ""طيب والكليه هغيب كل دا""
آدم ""متقلقيش اللي هيفوتك هفهمهولك انتي مستقليه بيا ولا اي""
عين بحنق""عشان كل شويه تلطتش فيا""
آدم بخبث""لا متقلقيش انتي كبرتي""
مجدي""ههههه هسيبكوا واروح ارتاح انا شويه""
آدم""ماشي ي بابا اتفضل انت"" ثم خرج
عين""انت بتبصلي كدا ليه""
آدم وهو ممسك بطرف الثوب الذي ترتديه""قوليلي مالك فرحتي ليه لما سمعتي اسم العريس""
عين بتوتر ""هاا... مهو ...اصل...يعني"""
آدم رافعا احدي حاجبيه"""ها مهو اصل يعني جمعي وقولي سرك ف بير""
عين بصوت منخفض ""مخروم""
آدم""قولتي اي""
عين بابتسامه صفراء""مقولتش""
آدم وهو يجلس باريحيه""آدي قاعده احكي""
عين ""........""
××××××××××××××××××××××××××××××××
في شركه الراوي
في مكتب ليل كان يتابع عمله بجديه تامه وتركيز شديد حتي دخل رائد..
ليل بجديه ""عملت اي""
رائد ""كله تمام متقلقش هناخدها وهو هيغني ظلموه""
ليل بثقه ""عشان يحرم يلعب معايا تاني ثم اكمل انت مصدق اللي حصل ف القسم ي رائد..""
رائد بعدم فهم ""قصدك اي مش فاهم""
ليل بسخريه""هتفضل طول عمرك غبي""
رائد بضيق ""طب ما تفهمني ي ابو العريف""نظره من ليل كانت كفيله باخراسه
رائد بخوف ""انا آسف اتفضل فهمني""
ليل بحده""يعني مصدق ان ابن الهواري يحصل معاه مشكله ف الطريق مع اختك وصحبتها ويعيني يروح مبلغ ف القسم وينضربوا قال اي خبطوا العربيه وكان بيتمسخروا عليه"""
رائد بغباء ""مش فاهم برده""
ليل بغضب""اطلع بره ي حيواان عشان متغباش عليك"
رائد بخوف""اهدي وصلي علي النبي وفهمني براحه معلش""
ليل بعصبيه""الموضوع مدبر ي متخلف""
رائد باستغراب""مدبر؟طب واختي وصحبتها اي علاقتهم اصلا""
ليل بعصبيه مفرطه""انت ي متخلف قصده يلوي دراعك انو عارف اختك وتحركتها تهديد باسلوب غير مباشر عشان انت اللي ماسك الصفقه اللي هترفعه لفوق بس هو غبي ذيك بالظبط""
رائد بذهول ""ي ابن الكلب معني كده انو هيعمل اكتر من كده""
ليل بعصبيه""كويس ان الجزمه اللي ف دماغك اشتغلت""
رائد بغضب""وبعدين""
ليل بثقه وغموض""خلاص مش هيقدر يعمل حاجه""
رائد باستغراب""ليه""
ليل بعصبيه ""الله يخربيت التخلف ابنه تحت ايدي ي غبي""
رائد ""اها صح نسيت""
ليل بغضب""اخرج بره ي رائد والا اقسم بالله هكسرك""
رائد وهو يركض ""انا اسف""
ليل بعصبيه ""متخلف""
مر بعض الوقت وهو منشغل بالعمل حتي قاطعته السكرتيره
نادين بتوتر ""مستر ليل استاذ احمد الهواري عاوز حضرتك""
ليل وهو ينظر لها نظره اربكتها بشده""نص ساعه ودخليه""
نادين بارتباك""حاضر ي فندم"" ثم خرجت فأخرج هاتفه وطلب رائد
ليل بجديه ""تعالي عاوزك هتلاقي احمد الهواري بره المكتب متحتكش بيه"" ثم اغلق دون السماع لرده بعد وقت قصير دلف رائد الغرفه
رائد بجديه ""ايوه ي ليل""
ليل بصرامه""اطلع المخزن وروق اللي هناك بمعرفتك خد حق اختك يعني لحد اما اشوف الحيوان اللي بره دا خلص وعوزك تقرره خليه يقول كل حاجه هو الحيوان التاني وخلي دا معاك ثم اعطاه جهاز ما"""
رائد بغضب ""دانا هطلع عين اللي خلفوهم بس ليه الجهاز دا""
ليل بغضب """خلييه معاك وبطل رغي بقي""
رائد ""طيب سلام"" ثم خرج
مره النصف ساعه المنظره لدخول الهواري فدخل بكامل عصبيته
احمد بغضب ""انا احمد الهواري استناك نص ساعه بره انت مجنون""
ليل ببرود""اول غلطه انك دخلت ومخبطش ..تاني غلطه انك بتعلي صوتك عليا ف مكتبي اما تالت غلطه ودي اللي هتتحاسب عليها بس مش دلوقتي هتعرفها لوحدك بس الصبر حلو""
احمد بغضب""ابني فين ي ليل""
ليل ببرود وسخريه""هو ضايع منك جاي تدور عليه عندي ولا اي""
احمد بغضب""انا مبهزرش ابني من يوم اللي حصل مظهرش""
ليل مدعيا عدم الفهم ومازال علي بروده""هو اي اللي حصل""
احمد بعصبيه""انا وانت فاهمين بلاش شغل الاستعباط دا"" هنا وقد تخطي الحدود
قام ليث بهدوء من علي مقعده ثم سار باتجاه احمد بخطوات واثقه متمهله توتر هو بشده من هدوءه ثم وقف امامه وحدقه بنظره ناريه ثم قال بهمس ولكن يشبه فحيح الافعي
""ردي علي كلامك وعلي صوتك هيوصلك قريب ثم اكمل بنبره عاليه ودلوقتي غور من هنا"""
صُدم احمد بشده من هدوئه ونبرته التي اثارت الرعب بداخله ولم يتحدث فانتشله من شروده صوته الغاضب
ليل بغضب""اخرج برررررررره""
حدقه بنظره غضب ثم قال بعصبيه""هتندم انت وهو وابني هعرف اجيبه""
ليل ببرود ""اقفل الباب وراك عشان جايب سقعه""
(انا:يخربيت برودك ي شيخ مستفز
)
************************************
كان آدم ف غرفته يحضر شنطته للسفر غدا قاطعه رنه هاتفه فالتقته ورأي ان المتصل رائد فضغط سر الايجاب......
آدم"""اهلا ازيك ي رائد"""
رائد"""الحمد لله كويس بقولك ي آدم عشر دقايق والقيك ف العنوان دا ******
آدم باستغراب """عنوان اي دا"""
رائد بجديه ""دا العنوان اللي فيه ولاد****""
آدم بجديه """تمام جايلك""
رائد ""تمام سلام"""ثم اغلق الخط
آدم بغضب دافين""وجه الوقت وحياه كل دمعه نزلت منها لهطلع عين اهليكوا"""" ثم ارتدي ثيابه وأخذ هاتفه ومفاتيحه وخرج من الغرفه فقابل والده ف الصاله
مجدي باستغراب""رايح فين ي رائد بيحضروا الغدا ي بني""
آدم بكذب""ف حاله ف المستشفي ي بابا لازم اشوفها بنفسي""
مجدي بابتسامه""طيب ي بني ربنا معاك وتفضل تساعد الناس ديما""
آدم بابتسامه""ربنا يخليك لينا خد بالك من عين ع ما اجي""
مجدي بغضب مصطنع""هتوصيني علي بنتي ي واد""
آده بضحكه"""هههه مش قصدي ي حج يالا السلام عليكم"" ثم خرج
اما في غرفه عين فكانت تتحدث مع نور
عين بفرحه ""مبروك ي حبيبتي فرحتلك اووي""
نور بفرحه"""الله يبارك فيكي ي نونو"""
عين ""انا جيالك بكره"""
نور بسعاده ""بجد فرحت اووي انا فكرت عمي هيجبكوا آخر الاسبوع كويس عشان نقعد مع بعض""
عين بسعاده ""هتنزليني تمشيني ف الارض""
نور بضحكه""ههههه هخدك طبها هلففك البلد كلها بس تعالي عوزه ارغي معاكي"""
عين بابتسامه """بكره ان شاء الله هبقي عندك""
نور """ماشي ي حبيبتي يالا نامي عشان تيجي بدري"
عين """هههه اوك يالا تصبحي علي خير"""
نور ""وانت من اهله""
************************************
اما ليل مازال يتابع عمله ف شعر ببعض الام الظهر والرقيه من كثره العمل والتركيز فانجر حاجته واخذ اشيائه وخرج من المكتب
ليل بغموض وهو يعطي ملف ما لنادين وهو يتحدث بنبره صارمه ""خدي الملف دا رجعيه كويس جداا دا ملف اهم صفقه ف الشركه اتأكدي من كل حاجه عشان هيتقدم بكره""
نادين بفرحه داخليه""حاضر ي مستر ليل حضرتك عاوز حاجه تانيه""
ليل بجديه شديده ""لا انا ماشي خلصي شغلك وامشي"" ثم ذهب من امامها فابتسمت هي بخبث واخذت هاتفها لتبلع احمد الهواري
اما هو عند خرج ابتسمت ابتسامه شيطانيه ثم قال ""بالشفا ي ابن الهواري"ثم صعد الي سيارته وخلفه حرسه وذهب الي مكان ما......!!!!
******************************************
كان جالسا علي فراشه شاردا ينظر الي سقف الغرفه يبتسم تاره ويهيم تاره اخري يشعر بالسعاده فقط لانها سوف تصبح ملكه امامه عينه ينظر لها متي يشاء قاطعه من شروده صوت اخته العالي مناديا باسمه
ورد ""ادهم ...ادهههههههم"""
ادهم بغضب ""اي يخربيتك سرعتيني""
ورد بتهكم ""بقالي ساعه بنادي عليك وانت عمال تضحك ومش سائل فيا""'
ادهم بغيظ """عوزه اي ي جزمه"""
ورد بضيق """متشتمنيش الله"""
ادهم بغيظ ""عوزه اي بدل م اقوم الطشلك"""
ورد مبتسمه ببلاهه """قولي كنت بتفكر ف اي"""
صدمه احتلت وجهه ثم قام وجذبها من مؤخره عنقها زاجراا اياها""هو انتي داخله اوضتي وسرعتيني عشان تقوليلي انت بتفكر ف اي ليله اهلك مش معديه ي كلب البحر انتي"""
ورد بخوف """اهدي ي حبيبي انا كنت جايه اقولك كلم الحج عوزك"""
تركها بحده ثم قال بغيظ"""طب امشي من قدامي""
تجاهلت سؤاله ثم ابتسمت ببلاهه""بتحبها ي ادهم""
ادهم رافعا احدي حاجبيه ""وانتي مالك ي بقره""
حنت رأسها بحزن مصطنع وقالت""انا اسفه اني بسألك علي العموم كلم بابا عن اذنك""" وجاءت تمشي جذبها من معصمها واجاب بضحكه
""""هههههه من امتي عندك دم وبتتقمصي ...خلاص متلويش بوزك كده ثم اكمل بتنهيده ..ايوه بحبها ي ستي"""
ردت بمشاكسه وهي تذهب من امامه سريعا"""الله يكون ف عونها"""
ادهم بضحك"""وااله لو مسكتك لانفخك ي جزمه"""ابتسم بحب لشقاوتها ثم ارتدي ملابسه وخرج من الغرفه متجها لمكتب والده ليعرف ماذا يريد...؟!
ف المكتب كان عبد العزيز جالسا عليه وعلي وجهه علامات الغضب واللنزعاج ولم لا !! انتشله من شروده ابنه
ادهم بجديه "نعم ي بابا ورد قالتلي ان حضرتك عاوزني""
عبد العزيز بجديه""اللي يخلي نعمات تعمل اكده في بتها عشان توصل للي هي ريداه يخليها تعمل اي حاچه ي ادهم""
ادهم بلامبالاه""متقدرش ي بابا هي عارفه كويس اووي اني مش هسكت ولا حضرتك هتسكت لو عملت حاجه تانيه""
عبد العزيز بجديه ولكن القلق ينهش في احشائه""المهم ي ابني هكلمك كلمتين تحطهم حلجه ف ودنك لما تتجوز نور وتاجي اهنه عمتك هتحاول بقدر الامكان انها تضايجها ومش بعيد تعمل مواقف توجع بينكوا ودا حصل قبل كدا مع امك الله يرحمها وف مره صدجتها وظلمت امك وندمت ي والدي وحلفت من يوميها اني عمري مهاجي عليها ولا ازعلها تاني واصل انا بقولك الكلام دا عشان نعمات ممكن تعمل اكده وياكم ""
ادهم بجديه""متقلقش ي بابا اوعدك ان الكلام دا عمره ميحصل وحتي لو حصل انا مبصدقش حاجه غير لما بشوف بعيني وبعدين انا عارف عمتي كويس ومستحيل اصدقها""
عبد العزيز"مش عارف انا جلجان ليه بس ربنا يستر"
ادهم باطمئان""متقلقش ي حج وافرح لابنك مش امنيتك اني اتجوز اديني هتجوز اهو""
عبد العزيز"انا الفرحه مش سيعاني ي ولدي وفرحتي هتكمل لما اشيلك ولدك جبل م اجابل وجهه رب كريم"
ادهم ""بعد الشر عليك ي حج ربنا يخليك لينا يارب وتجوز المفعوضه ورد دي لما اشوفها بس"
عبد العزيز""ههههه عاملتلك اي تاني عاد""
ادهم""ههههه متشغلش بالك ي حج انا بحب شقاوتها دي اسيبك انا واروح الشركه عاوز حاجه""
عبد العزيز""سلامتك ي ولدي"
ادهم بابتسامه'''سلام عليكم"" رد والده السلام ثم خرج ادهم ليتابع عمله""
عبد العزيز محدثا نفسه""جيب العواقب سليمه يارب""
************************************
ف بيت الدكتور حمزه المهدي
دخل غرفه والده وجده شاردا ووجد علامات الحزن والاسي واضحه بشده علي ملامحه فتنهد بحزن هو الاخر
حمزه انا زعلان منك ي بابا
والده ""ليه ي حبيبي""
حمزه ""عشان شايف الحزن ف عيونك ليه كداا"
والده بابتسامه حزينه""مفيش حاجه ي بني متشغلش بالك""
حمزه ""في حد مزعلك مراتي او ولادي حد مضايقك""
والده بسرعه""لا ي بني ولادك دول حبايب قلبي ومراتك مفيش ف ادبها او اخلاقها تنهد تنهيده الم ثم تابع نفسي الذاكره ترجعلي ي حمزه بقالي 5 سنين فاقد الذاكره حتي اسمي مش عارفه وانت ربنا يكرمك جبتني عندك واعتبرتني والدك""
حمزه بضيق""اي اللي بتقوله دا بس ي بابا انت كده هتخليني ازعل منك انت مليت حياتي كانت حياتي فاضيه من غير اب ولا ام متتصورش كنت سعيد ازاي وانت واقف ف فرحي متتخيلش انا ببقي فرحان اد اي لما عيالي بيقولولك ي جدو ""
والده بحنان ""ربنا يخليك ليا ي حمزه ي بني""
حمزه بحب "" ويخليك ليا ي حج بس اوعدني متقولش كدا تاني""
والده بحنان ""حاضر ي بني""
حمزه بخوف ""بابا هو لو الذاكره رجعتلك هتسبني وتمشي""
والده بحنان""تعالي ف حضني ي حمزه""
احتضنه حمزه بقوه فهو يعتبره والده عندما وجده علي الطريق مطعونا عده طعنات ف جسده ورأسه تنذف بشده اخذه وعالجه وعندما وجده فاقد الذاكره ولا يوجد اي اثبات شخصيه معه اعتني به واخذه بيته ومن وقتها وهو يعتبره والده لم يرد ان يعلن صورته ف الجرائد ليبقي معه ولم يتركه فهو يحبه بشده ويتمني الا تعود اليه الذاكره مره آخري !!!
والده بحنان""عمري مهسيبك ي حمزه انت بني ي حبيبي وانا مليش غيرك ""
سعد حمزه بشده لسماعه تلك الكلمات فوالده ووالدته توفاهم الله عندما كان صغير ولم يذق طعم الحياه الا علي ايد هذا الرجل الحنون قبله من رأسه وقال""ربنا يخليك ليا ي حبيبي عاوزك تنام وتستريح عقبال م الغدا يجهز وانا هدخل اصحييك""
والده بحنان ""حاضر ي بني""
قبل حمزه يد والده ثم نهض واغلق النور واغلق الباب خلفه بهدوء وهو زافراا بارتياح
************************************في مكان مجهور بعيد كل البعد عن المدينه حيث الناس والزحمه مكان هادي يثير الرعب والخوف فلا تسمع سوي صوت الكلاب والذئاب مخزن كبير يقف بالخارج حارسين ضخام البنيه من يراهم يقسم انهم من ابطال المصارعه الحره فهم يشبهون بيتيستا والبيج شو من ضخامه اجسامهم وقوه عضلاتهم اما ف الداخل فكانوا يجلسون كلا منهم علي مقعد مكبلين اليدين والقدمين والرعب ينهش في احشائهم فهم منذ يومين علي هذا الحال يدخل الحارس يطعمهم قليل من الطعات وبعض قطرات الماء للبقاء احياء فقط
دخل كل من رائد وآدم بخطوات ثابته واثقه وغاضبه ايضا سرت القشعريره في اجسادهم وعملوا تمام العلم ما هم مقبلون عليه......!!!!
رائد ببرود ظاهري عكس بركان الغضب بداخله""اهلا اهلا شرفتونا ونورتونا والله""
الظابط بخوف ولكنه هتف بحده""انتوا ازاي تعملوا كدا اناظابط وهوديكوا ف داهيه""
رائد ببرود""طز""
آدم بغضب وهو يلكم هذا الظابط الحقير ويتحدث بغضب ""انت بقي اللي مديت ايدك عليهم ورحمه امي لهكسرك ي ابن****...
الظابط بألم""دا شغلي وانا حكيتلكوا كل حاجه""
لكمه قويه آخري ولكن هذه المره من رائد ثم تحدث ببرود""احكوا كل حاجه والا اقسم بالله اخليكوا تتمنوا الموت ومتطولهوش""
ذياد بخوف ""نحكي اي م كل حاجه اتقالت ف المحضر""
رائد وهو يسدد له لكمه قويه وتحدث بغضب ""انت هتصيع عليا ي حليتها انطق ي روح امك احسنلك""
ذياد بخوف ""معنديش حاجه عشان اقولها""
آدم وهو يمسكه من تلابيت ملابسه ويزمجر بغضب حارق""ورحمه امي لو منطقت وقولت عملت كدا ليه وتعرف اختي منين لدفنك مكانك""
ذياد بخوف وهو يلهث ويتحدث بالم""انا معرفش اختك مش هي المقصوده ف اليوم هما كانوا ركبين عربيه واحده ثم اكمل وهو ينظر الي رائد هاله اخته هي اللي مقصوده""
غلت الدماء ف دمهم وآدم عند ذكر اسم هاله لم يدري لما شعر بالغضب يتصاعد الي مخه فانهال عليه بالكمات الموجعه واخذ يصيح بغضب ""بتتشطروا علي بنات ي ولاد الكلب""
رائد بغضب ""احكي ابوك قالك تعمل كده لييه""
ذياد بالم وهو يلهث بعنف فقد ضربه آدم بقوه""كان عاوز يعمل كدا عشان يوضح ليك انت وليل الرواي انو يقدر يعمل كل حاجه خصوصا عارف ان ليل ملوش نقط ضعف وعارف انك غالي عليه انت واختك عشان كده حب يعمل كده"""
رائد بغضب وهو ينظر للظابط""وانت بقي ي عين اهلك حكايتك اي واوعي تقولي انا حكيتلك اللي حصل عشان اقسم بالله ناقصلي تكه واقتلكوا انتوا الاتنين""
الظابط بخوف""انا مليش دعوه"" ثم اكمل""هو جه قبلها بيوم وقالي نعمل كده""
آدم بغضب""مقابل اي ي حيوان""
الظابط بخوف ""خمسين الف جنيه""
آدم وهو يسدد له لكمه وقع ع اثرها وهو مازال مقيدا""بتبيع ضميرك وتعمل كدا ف بنات الناس عشان خاطر الفلوس ي ******"""
الظابط""انا مليش ذنب ""
رائد بزمجره غاضبه""انت تخرس خالص ي حيله امك دورك جي عشان تبقي تمد ايدك عليهم كويس""
آدم وهو يتقدم نحوه ويتذكر وجه اخته الملئ بالكدمات وكابوسها المزعج الدي عاشته وخوفها وارتجافتها وهي ف احضانه تقدم نحوه بغضب واخد يكيل له الكلمات وهو يصيح بغضب ويسبه بابشع الالفاظ..
آدم ""انا هكسرلك ايدك اللي اتمدت عليهم دي ي ابن ********* واخذ يكيل له الصفعات والكمات وانهال رائد علي ذياد ايضا بقوه لا تقل عن آدم ثم توقفوا عندما سمعوا صوت اقدتم كثيره وحركات قويه آتيه من الخارج ثم انفتح باب المخزن بعنف وظهر منه عدد كبير من الشرطه !!!!!!!!!
************************************
وف نفس الوقت كان قد وصل ليل الي قصره فاسرع الحراس لفتح البوابه ودخل ليل الي القصر وعندما وصل رأته الخادمه وقالت بنبره جديه
الخادمه ""احضرلك العشا ي ليل بيه""
ليل ""لا انا طالع""
الخادمه""تحت امرك ي بيه عن اذنك"" ثم غادرت فأخذ هو نفس عميقا ثم زفره وصعد السلالم ووصل للغرفه التي يجلس بها لبعض الوقت وجلس بيها فتره ثم خرج مره آخري ودهب الي غرفته وغير ملابسه ولبس ملابس بيتيه مريحه ثم نزل للاسفل ودخل غرفه البسين المغلقه ودخل غرفه تغيير الملابس ولبس مايوه اسود ثم نزل للبسين وفضل بيه وقت طويل وخرج منه وصعد الي غرفته وابدل ملابسه وذهب في نوم عميق !!!
***************
كانت ف غرفتها والخبث يملا قلبها تنتظر اللحظه التي تسمع بها صريخ ابنتها وبالفعل سمع صوت صريخ ابنتها عاليا فرفرف قلبها فها هي سوف تنفذ ما برأسها هبت واقفه ورسمت القلق الزائف علي وجها ثم خرجت مسرعه نحو الصوت دخلت الغرفه ولم تكن سوي غرفه ادهم دخلت الغرفه وسرعان ما تحول وجهها الي الصدمه عندما لفت الفتاه التي تلبس لبس نوم قصير ولم تكن الفتاه سوي ورد !!! ارتبكت وتوترت بشده فابنتها كشفت خطتها وها هو انقلب السحر علي الساحر !!! ظلت تنظر لهم بصدمه جليه علي وجهها عندما رأت اخيها يجلس ف آخر الغرفه ويبدو عليه عدم فهم ما يحدث ولكن مهلا !! وادهم الذي يتطاير الشرر من عيناه فلو النظرات تقتل لوقعت صريعه ف الحال بسبب نظراته تلك!!!
ادهم بسخريه""مالك ي عمتي مصدومه كدا ليه""
لم تنطق ببنت شفه حتي فالجمت الصدمه لسانها فكل مخطاطتها الي فكرت بها انهارت وليس ذلك فقط فكل شئ حتي ثقه اخيها اصبحت رمادا بفعل ما خططته !!!
عبد العزيز بغضب وعدم فهم "فهمني ي ادهم اي اللي بيحصل اهنه نتي جولتلي بعد مخلصنا مشوارنا عوزك تجعد ف اوضتي واديني جعدت فهمني بجي"
نظر ادهم لها بغضب جامح ثم حكي لوالده ما حكته لها نجمه وعند تهديد والدتها اليها اذا لم تفعل ذلك ف الجمت الصدمه لسانه هو الاخر فأخته اصبحت شيطانه !!
عبد العزيز بغضب هادر ""اتجنيتي اياك ي نعمات اي مفكره انك ملكيش كبير يلمك عاد اتخبطي ف عقلك بتخططي تفضحي بتك عشان مخطط ف راسك اي الجلب ده """
ادهم ببرود وسخريه ""استني ي حج افهم عمتي اللي حصل عشان تفوق من صدمتها"""
Flash back
بعدما تلقي رساله ورد وحدثها ف الهاتف انجز عمله سريعا وبداخله غضب كبير عندما انتهي من عمله ذهب الي المنزل ثم سريها الي غرفه ورد دق الباب وانتظر الرد وبعدما جاءه الرد دخل بهدوء ثم اغلق الباب خلفه ...!
ادهم بهدوء ""عاوزك ف موضوع ي ورد""
ورد بقلق ""موضوع اي ي ادهم ف اي مالك شكلك مضايق""
ادهم بغضب دفين""مضايق دنا لو اطول اقتلها مش هتردد ثانيه واحده والله""ثم اكمل المهم اسمعيني كويس
ورد باهتمام وحيره ""سمعاك""
ادهم ""حكلي لها ما حدث""
ورد بصدمه""يالهووي ف حد يفكر كده""
ادهم بغضب""اها في لما يكون شيطان بس""
ورد ومازلت علي صدمتها""وبعدين هتعمل اي""
ادهم بهدوء ""بصي انا هروح المشوار انا وبابا قبل اما ادخل البيت بوقت معقول هرنلك تدخلي اوضتي وتكوني لبسه لبس قصير شويه وشعرك سيبه تمام ووانا جاي خلي ابوكي يطلع معايا الاوضه بس مش هقوله حاجه عشان لو قلتلته هيخرب الدنيا قبل ما اعمل اللي ف دماغي وانا متفق مع نجمه علي كل حاجه والباقي سيبيه عليا بقي"""
ورد بضيق""مشفتش ام كده""
ادهم بشرود وحزن ""اديكي شفتي واكمل ف نفسه وانا شفت اللي اكتر من كده ثم اغمض عيناه بألم علي ما عناه صديقه"""
ورد ""ادهم مالك سرحت ف اي""
ادهم بانتباه""لا مسرحتش ولا حاجه المهم تعملي اللي قولتلك عليه انا هنزل بقي عشان متأخرش ""
ورد بابتسامه ""مبروك ي حبيبي"".ادهم وهو يحتضنها ويقبل اعلي رأسها ""الله يبارك فيكي ي حبيبتي يالا هنزل سلام عليكم""" ث خرج من الغرفه
End flash back
ادهم بغضب""اي رأيك ي نعمات هانم""
عبد العزيز بغضب جامح""نعمات من اهنه وطالع ملكيش صالح ب اي حد فينا واصل حتي بتك نجمه لسانه معيخطبش لسانها مره تانيه وكلك لوحدك الله في سماه لو هببتي حاچه تانيه بعد النهارده لكون قتلك بيدي انا صابر عليكي لجل ابوي بس انو وصاني عليكي لولاه كنت جتلتلك من زمان وانتي خبره ليه عاد ودلوقتي غوري من وشي""
نعمات بغضب دفين""ماشي ي خوي""ثم تحركت وهمست ف نفسها ""هنشوف مين اللي يعيط ف الاخر"""بعد خروجها
انخطرت نجمه في بكاء حاد بسبب والدتها وبسبب احراجها منهم احتضنتها ورد بقوه
عبد العزيز بحنان ""متبكيش ي نجمه انتي بتي زيك زي ورد تمام وطول منا عايش مش عاوز اشوف الحزن اللي في عيونك دا""
ادهم بحنان ""انتي اختي وغلاوتك عندي من غلاوه ورد بالظبط ي نجمه انا عارف انك خايفه منها بس صدقيني مش هتعملك حاجه بطلي عياط بقي""
ورد ""بقولك اي تعالي نحيب سريرك نحطه في اوضتي ونفضل مع بعض علي طول""
ادهم بموافقه""فكره كويسه ي ورد علي الاقل تونسوا بعض""
ورد بخجل ""شكراا انا مش عارفه اقول اي بعد اللي حص....""قاطعها عبد العزيز بقوه ""بطلي هبل اياك عتتشكرينا علي اي ف حد يتشكر ابوه واخواته ثم اكمل بحنان انتي زيك زي ورد وربنا يعلم ي حبيبتي""
نجمه مبتسمه""ربنا يخليك ليا يا خالو""
ادهم بمزاح""وانا شفاف ي ست نجمه مش باين""
ورد بضحك"ههههههه مش باين اي بعضلاتك دي دا انت سدادد علينا الميه والهوي""
ادهم وهو يضربها ع مؤخره رأسها وابتسامه صفراء""اضحكي ي نجمه اضحكي اصل ورد بقي دمها خفيف اليومين دول""
ورد بضيق ""علي فكره مش هرد عليك ودا لسبب واحد بس""
نجمه بضحك""هههه اي هو السبب ي ورد""
ورد بفخر""عشان ابويا واقف بس""
عبد العزيز بضحك ""ههههه طب ابوكي هيهملك لحالك ويروح ينام""
نجمه بضحك ""استلقي وعدك ي ورد انا هروح انقل هدومي لاوضتك""
ورد بصدمه تخلوا عنها ف لحظه نظرت لاخيها وابتسامته الخبيثه التي تشق وجهه ثم هتفت بخوف""انت بتبصلي كده ليه""
ادهم بنفس الابتسامه وهو يقترب منها ""ابوكي مش موجود اهو قوليلي بقي كنتي بتقولي اي""
ورد بخوف""مش فاكره""
ادهم وهو يخلع حزام بنطاله دفعه واحده ""انا بقي هفكرك""
صرخت بفزع وهرولت"" انت هتعمل اي ونبي اعقل ي ادهم اعتبرني عيله وغلطت"""
كاد ان تنفلت منه قهقه قويه ولكنه تحكم بنفسه واخد يقترب منها وهي ترتعد الا ان وصل الي مكانها وازاحها للجانب ووضع حزامه علي الاريكه التي خلفها
ادهم بخبث""طالما انتي قطه وجبانه متبقيش تعملي نفسك هركليز لروقك ي ورد"""
ورد بضيق وصوت منخفض ""رخم رخم يعني""
ادهم بصوت عالِ ""تحبي اوريكي الرخامه علي اوصولها""
ورد بسرعه ""لا شكراا ي حبيبي انا هروح انام تصبح علي خير""
ادهم بضحك ""وانتي من اهله""
××××××××××××××××××××××××××××××××
بعد مرور يومين من الاحداث التي حدثت لعين وهاله ******************************************
في منزل مجدي العزايزي
في غرفه عين
كانت تجلس علي الفراش مستنده علي حافته وبجانبها اخيها وابيها
مجدي بحنان""اخبارك اي النهارده ي حبيبتي""
عين بابتسامه""الحمد لله كويسه ي بابا""
مجدي بحنان""الحمد لله ي حبيبتي البركه ف الدكتور آدم مسبكيش ولا لحظه""
آدم بغرور مصطنع ""اهو ي بابا بناخد ثواب""
مجدي بضحكه ""هههههه ربنا يخليكوا لبعض ي ولاد""
آدم وعين ""ويخليك لينا ي بابا"""
آدم بجديه""حسه بوجع لسه ي عين""
عين بنفي""لا ي حبيبي الحمد لله انا كويسه دلوقتي""
مجدي بابتسامه""اي رأيك تغيري جو"""
آدم بايجاب""ياريت فعلا هيكون احسن ليها""
عين بنفي""لا مليش نفس اروح في حته""
مجدي بابتسامه ""لو عرفتي انا هقول اي هتوافق""
عين بابتسامه ""اللي فهمته صح""
مجدي بضحكه""اها صح""
آدم بضيق""فهموني معاكوا""
مجدي ""عمك كلمني وقالي ان نور بنته هتتجوز آخر الشهر ولازم نقضي الوقت معاه منها نحضر الفرح ومنها عين تغير جو هي بتحب نور واكييد هتتبسط""
آدم بسعاده""طب كويس جداا والله وكمان الواد اكرم وحشني جداا""
عين بتساؤل""بابا اسم عريسها اي""
مجدي بتذكر""ادهم الجارحي""
عين بفرحه شديده""بجد انا فرحت اووي""
ادم باستغراب""انتي تعرفيه...!!""
عين بارتباك ""ها معرفهوش بس حسه اني سمعت اسمه قبل كده""ثم اكملت ف نفسها""كنت هقع بلساني اللي ديما موديني ف داهيه دا"""
مجدي بجديه""حيث كده بقي وضبوا حاجتكوا عشان نسافر بكره نقضي الاسبوع دا هناك""
آدم بايجاب""اوك انا هكلم حمزه يبقي مكاني ف المستشفي""
عين ""طيب والكليه هغيب كل دا""
آدم ""متقلقيش اللي هيفوتك هفهمهولك انتي مستقليه بيا ولا اي""
عين بحنق""عشان كل شويه تلطتش فيا""
آدم بخبث""لا متقلقيش انتي كبرتي""
مجدي""ههههه هسيبكوا واروح ارتاح انا شويه""
آدم""ماشي ي بابا اتفضل انت"" ثم خرج
عين""انت بتبصلي كدا ليه""
آدم وهو ممسك بطرف الثوب الذي ترتديه""قوليلي مالك فرحتي ليه لما سمعتي اسم العريس""
عين بتوتر ""هاا... مهو ...اصل...يعني"""
آدم رافعا احدي حاجبيه"""ها مهو اصل يعني جمعي وقولي سرك ف بير""
عين بصوت منخفض ""مخروم""
آدم""قولتي اي""
عين بابتسامه صفراء""مقولتش""
آدم وهو يجلس باريحيه""آدي قاعده احكي""
عين ""........""
××××××××××××××××××××××××××××××××
في شركه الراوي
في مكتب ليل كان يتابع عمله بجديه تامه وتركيز شديد حتي دخل رائد..
ليل بجديه ""عملت اي""
رائد ""كله تمام متقلقش هناخدها وهو هيغني ظلموه""
ليل بثقه ""عشان يحرم يلعب معايا تاني ثم اكمل انت مصدق اللي حصل ف القسم ي رائد..""
رائد بعدم فهم ""قصدك اي مش فاهم""
ليل بسخريه""هتفضل طول عمرك غبي""
رائد بضيق ""طب ما تفهمني ي ابو العريف""نظره من ليل كانت كفيله باخراسه
رائد بخوف ""انا آسف اتفضل فهمني""
ليل بحده""يعني مصدق ان ابن الهواري يحصل معاه مشكله ف الطريق مع اختك وصحبتها ويعيني يروح مبلغ ف القسم وينضربوا قال اي خبطوا العربيه وكان بيتمسخروا عليه"""
رائد بغباء ""مش فاهم برده""
ليل بغضب""اطلع بره ي حيواان عشان متغباش عليك"
رائد بخوف""اهدي وصلي علي النبي وفهمني براحه معلش""
ليل بعصبيه""الموضوع مدبر ي متخلف""
رائد باستغراب""مدبر؟طب واختي وصحبتها اي علاقتهم اصلا""
ليل بعصبيه مفرطه""انت ي متخلف قصده يلوي دراعك انو عارف اختك وتحركتها تهديد باسلوب غير مباشر عشان انت اللي ماسك الصفقه اللي هترفعه لفوق بس هو غبي ذيك بالظبط""
رائد بذهول ""ي ابن الكلب معني كده انو هيعمل اكتر من كده""
ليل بعصبيه""كويس ان الجزمه اللي ف دماغك اشتغلت""
رائد بغضب""وبعدين""
ليل بثقه وغموض""خلاص مش هيقدر يعمل حاجه""
رائد باستغراب""ليه""
ليل بعصبيه ""الله يخربيت التخلف ابنه تحت ايدي ي غبي""
رائد ""اها صح نسيت""
ليل بغضب""اخرج بره ي رائد والا اقسم بالله هكسرك""
رائد وهو يركض ""انا اسف""
ليل بعصبيه ""متخلف""
مر بعض الوقت وهو منشغل بالعمل حتي قاطعته السكرتيره
نادين بتوتر ""مستر ليل استاذ احمد الهواري عاوز حضرتك""
ليل وهو ينظر لها نظره اربكتها بشده""نص ساعه ودخليه""
نادين بارتباك""حاضر ي فندم"" ثم خرجت فأخرج هاتفه وطلب رائد
ليل بجديه ""تعالي عاوزك هتلاقي احمد الهواري بره المكتب متحتكش بيه"" ثم اغلق دون السماع لرده بعد وقت قصير دلف رائد الغرفه
رائد بجديه ""ايوه ي ليل""
ليل بصرامه""اطلع المخزن وروق اللي هناك بمعرفتك خد حق اختك يعني لحد اما اشوف الحيوان اللي بره دا خلص وعوزك تقرره خليه يقول كل حاجه هو الحيوان التاني وخلي دا معاك ثم اعطاه جهاز ما"""
رائد بغضب ""دانا هطلع عين اللي خلفوهم بس ليه الجهاز دا""
ليل بغضب """خلييه معاك وبطل رغي بقي""
رائد ""طيب سلام"" ثم خرج
مره النصف ساعه المنظره لدخول الهواري فدخل بكامل عصبيته
احمد بغضب ""انا احمد الهواري استناك نص ساعه بره انت مجنون""
ليل ببرود""اول غلطه انك دخلت ومخبطش ..تاني غلطه انك بتعلي صوتك عليا ف مكتبي اما تالت غلطه ودي اللي هتتحاسب عليها بس مش دلوقتي هتعرفها لوحدك بس الصبر حلو""
احمد بغضب""ابني فين ي ليل""
ليل ببرود وسخريه""هو ضايع منك جاي تدور عليه عندي ولا اي""
احمد بغضب""انا مبهزرش ابني من يوم اللي حصل مظهرش""
ليل مدعيا عدم الفهم ومازال علي بروده""هو اي اللي حصل""
احمد بعصبيه""انا وانت فاهمين بلاش شغل الاستعباط دا"" هنا وقد تخطي الحدود
قام ليث بهدوء من علي مقعده ثم سار باتجاه احمد بخطوات واثقه متمهله توتر هو بشده من هدوءه ثم وقف امامه وحدقه بنظره ناريه ثم قال بهمس ولكن يشبه فحيح الافعي
""ردي علي كلامك وعلي صوتك هيوصلك قريب ثم اكمل بنبره عاليه ودلوقتي غور من هنا"""
صُدم احمد بشده من هدوئه ونبرته التي اثارت الرعب بداخله ولم يتحدث فانتشله من شروده صوته الغاضب
ليل بغضب""اخرج برررررررره""
حدقه بنظره غضب ثم قال بعصبيه""هتندم انت وهو وابني هعرف اجيبه""
ليل ببرود ""اقفل الباب وراك عشان جايب سقعه""
(انا:يخربيت برودك ي شيخ مستفز
************************************
كان آدم ف غرفته يحضر شنطته للسفر غدا قاطعه رنه هاتفه فالتقته ورأي ان المتصل رائد فضغط سر الايجاب......
آدم"""اهلا ازيك ي رائد"""
رائد"""الحمد لله كويس بقولك ي آدم عشر دقايق والقيك ف العنوان دا ******
آدم باستغراب """عنوان اي دا"""
رائد بجديه ""دا العنوان اللي فيه ولاد****""
آدم بجديه """تمام جايلك""
رائد ""تمام سلام"""ثم اغلق الخط
آدم بغضب دافين""وجه الوقت وحياه كل دمعه نزلت منها لهطلع عين اهليكوا"""" ثم ارتدي ثيابه وأخذ هاتفه ومفاتيحه وخرج من الغرفه فقابل والده ف الصاله
مجدي باستغراب""رايح فين ي رائد بيحضروا الغدا ي بني""
آدم بكذب""ف حاله ف المستشفي ي بابا لازم اشوفها بنفسي""
مجدي بابتسامه""طيب ي بني ربنا معاك وتفضل تساعد الناس ديما""
آدم بابتسامه""ربنا يخليك لينا خد بالك من عين ع ما اجي""
مجدي بغضب مصطنع""هتوصيني علي بنتي ي واد""
آده بضحكه"""هههه مش قصدي ي حج يالا السلام عليكم"" ثم خرج
اما في غرفه عين فكانت تتحدث مع نور
عين بفرحه ""مبروك ي حبيبتي فرحتلك اووي""
نور بفرحه"""الله يبارك فيكي ي نونو"""
عين ""انا جيالك بكره"""
نور بسعاده ""بجد فرحت اووي انا فكرت عمي هيجبكوا آخر الاسبوع كويس عشان نقعد مع بعض""
عين بسعاده ""هتنزليني تمشيني ف الارض""
نور بضحكه""ههههه هخدك طبها هلففك البلد كلها بس تعالي عوزه ارغي معاكي"""
عين بابتسامه """بكره ان شاء الله هبقي عندك""
نور """ماشي ي حبيبتي يالا نامي عشان تيجي بدري"
عين """هههه اوك يالا تصبحي علي خير"""
نور ""وانت من اهله""
************************************
اما ليل مازال يتابع عمله ف شعر ببعض الام الظهر والرقيه من كثره العمل والتركيز فانجر حاجته واخذ اشيائه وخرج من المكتب
ليل بغموض وهو يعطي ملف ما لنادين وهو يتحدث بنبره صارمه ""خدي الملف دا رجعيه كويس جداا دا ملف اهم صفقه ف الشركه اتأكدي من كل حاجه عشان هيتقدم بكره""
نادين بفرحه داخليه""حاضر ي مستر ليل حضرتك عاوز حاجه تانيه""
ليل بجديه شديده ""لا انا ماشي خلصي شغلك وامشي"" ثم ذهب من امامها فابتسمت هي بخبث واخذت هاتفها لتبلع احمد الهواري
اما هو عند خرج ابتسمت ابتسامه شيطانيه ثم قال ""بالشفا ي ابن الهواري"ثم صعد الي سيارته وخلفه حرسه وذهب الي مكان ما......!!!!
******************************************
كان جالسا علي فراشه شاردا ينظر الي سقف الغرفه يبتسم تاره ويهيم تاره اخري يشعر بالسعاده فقط لانها سوف تصبح ملكه امامه عينه ينظر لها متي يشاء قاطعه من شروده صوت اخته العالي مناديا باسمه
ورد ""ادهم ...ادهههههههم"""
ادهم بغضب ""اي يخربيتك سرعتيني""
ورد بتهكم ""بقالي ساعه بنادي عليك وانت عمال تضحك ومش سائل فيا""'
ادهم بغيظ """عوزه اي ي جزمه"""
ورد بضيق """متشتمنيش الله"""
ادهم بغيظ ""عوزه اي بدل م اقوم الطشلك"""
ورد مبتسمه ببلاهه """قولي كنت بتفكر ف اي"""
صدمه احتلت وجهه ثم قام وجذبها من مؤخره عنقها زاجراا اياها""هو انتي داخله اوضتي وسرعتيني عشان تقوليلي انت بتفكر ف اي ليله اهلك مش معديه ي كلب البحر انتي"""
ورد بخوف """اهدي ي حبيبي انا كنت جايه اقولك كلم الحج عوزك"""
تركها بحده ثم قال بغيظ"""طب امشي من قدامي""
تجاهلت سؤاله ثم ابتسمت ببلاهه""بتحبها ي ادهم""
ادهم رافعا احدي حاجبيه ""وانتي مالك ي بقره""
حنت رأسها بحزن مصطنع وقالت""انا اسفه اني بسألك علي العموم كلم بابا عن اذنك""" وجاءت تمشي جذبها من معصمها واجاب بضحكه
""""هههههه من امتي عندك دم وبتتقمصي ...خلاص متلويش بوزك كده ثم اكمل بتنهيده ..ايوه بحبها ي ستي"""
ردت بمشاكسه وهي تذهب من امامه سريعا"""الله يكون ف عونها"""
ادهم بضحك"""وااله لو مسكتك لانفخك ي جزمه"""ابتسم بحب لشقاوتها ثم ارتدي ملابسه وخرج من الغرفه متجها لمكتب والده ليعرف ماذا يريد...؟!
ف المكتب كان عبد العزيز جالسا عليه وعلي وجهه علامات الغضب واللنزعاج ولم لا !! انتشله من شروده ابنه
ادهم بجديه "نعم ي بابا ورد قالتلي ان حضرتك عاوزني""
عبد العزيز بجديه""اللي يخلي نعمات تعمل اكده في بتها عشان توصل للي هي ريداه يخليها تعمل اي حاچه ي ادهم""
ادهم بلامبالاه""متقدرش ي بابا هي عارفه كويس اووي اني مش هسكت ولا حضرتك هتسكت لو عملت حاجه تانيه""
عبد العزيز بجديه ولكن القلق ينهش في احشائه""المهم ي ابني هكلمك كلمتين تحطهم حلجه ف ودنك لما تتجوز نور وتاجي اهنه عمتك هتحاول بقدر الامكان انها تضايجها ومش بعيد تعمل مواقف توجع بينكوا ودا حصل قبل كدا مع امك الله يرحمها وف مره صدجتها وظلمت امك وندمت ي والدي وحلفت من يوميها اني عمري مهاجي عليها ولا ازعلها تاني واصل انا بقولك الكلام دا عشان نعمات ممكن تعمل اكده وياكم ""
ادهم بجديه""متقلقش ي بابا اوعدك ان الكلام دا عمره ميحصل وحتي لو حصل انا مبصدقش حاجه غير لما بشوف بعيني وبعدين انا عارف عمتي كويس ومستحيل اصدقها""
عبد العزيز"مش عارف انا جلجان ليه بس ربنا يستر"
ادهم باطمئان""متقلقش ي حج وافرح لابنك مش امنيتك اني اتجوز اديني هتجوز اهو""
عبد العزيز"انا الفرحه مش سيعاني ي ولدي وفرحتي هتكمل لما اشيلك ولدك جبل م اجابل وجهه رب كريم"
ادهم ""بعد الشر عليك ي حج ربنا يخليك لينا يارب وتجوز المفعوضه ورد دي لما اشوفها بس"
عبد العزيز""ههههه عاملتلك اي تاني عاد""
ادهم""ههههه متشغلش بالك ي حج انا بحب شقاوتها دي اسيبك انا واروح الشركه عاوز حاجه""
عبد العزيز""سلامتك ي ولدي"
ادهم بابتسامه'''سلام عليكم"" رد والده السلام ثم خرج ادهم ليتابع عمله""
عبد العزيز محدثا نفسه""جيب العواقب سليمه يارب""
************************************
ف بيت الدكتور حمزه المهدي
دخل غرفه والده وجده شاردا ووجد علامات الحزن والاسي واضحه بشده علي ملامحه فتنهد بحزن هو الاخر
حمزه انا زعلان منك ي بابا
والده ""ليه ي حبيبي""
حمزه ""عشان شايف الحزن ف عيونك ليه كداا"
والده بابتسامه حزينه""مفيش حاجه ي بني متشغلش بالك""
حمزه ""في حد مزعلك مراتي او ولادي حد مضايقك""
والده بسرعه""لا ي بني ولادك دول حبايب قلبي ومراتك مفيش ف ادبها او اخلاقها تنهد تنهيده الم ثم تابع نفسي الذاكره ترجعلي ي حمزه بقالي 5 سنين فاقد الذاكره حتي اسمي مش عارفه وانت ربنا يكرمك جبتني عندك واعتبرتني والدك""
حمزه بضيق""اي اللي بتقوله دا بس ي بابا انت كده هتخليني ازعل منك انت مليت حياتي كانت حياتي فاضيه من غير اب ولا ام متتصورش كنت سعيد ازاي وانت واقف ف فرحي متتخيلش انا ببقي فرحان اد اي لما عيالي بيقولولك ي جدو ""
والده بحنان ""ربنا يخليك ليا ي حمزه ي بني""
حمزه بحب "" ويخليك ليا ي حج بس اوعدني متقولش كدا تاني""
والده بحنان ""حاضر ي بني""
حمزه بخوف ""بابا هو لو الذاكره رجعتلك هتسبني وتمشي""
والده بحنان""تعالي ف حضني ي حمزه""
احتضنه حمزه بقوه فهو يعتبره والده عندما وجده علي الطريق مطعونا عده طعنات ف جسده ورأسه تنذف بشده اخذه وعالجه وعندما وجده فاقد الذاكره ولا يوجد اي اثبات شخصيه معه اعتني به واخذه بيته ومن وقتها وهو يعتبره والده لم يرد ان يعلن صورته ف الجرائد ليبقي معه ولم يتركه فهو يحبه بشده ويتمني الا تعود اليه الذاكره مره آخري !!!
والده بحنان""عمري مهسيبك ي حمزه انت بني ي حبيبي وانا مليش غيرك ""
سعد حمزه بشده لسماعه تلك الكلمات فوالده ووالدته توفاهم الله عندما كان صغير ولم يذق طعم الحياه الا علي ايد هذا الرجل الحنون قبله من رأسه وقال""ربنا يخليك ليا ي حبيبي عاوزك تنام وتستريح عقبال م الغدا يجهز وانا هدخل اصحييك""
والده بحنان ""حاضر ي بني""
قبل حمزه يد والده ثم نهض واغلق النور واغلق الباب خلفه بهدوء وهو زافراا بارتياح
************************************في مكان مجهور بعيد كل البعد عن المدينه حيث الناس والزحمه مكان هادي يثير الرعب والخوف فلا تسمع سوي صوت الكلاب والذئاب مخزن كبير يقف بالخارج حارسين ضخام البنيه من يراهم يقسم انهم من ابطال المصارعه الحره فهم يشبهون بيتيستا والبيج شو من ضخامه اجسامهم وقوه عضلاتهم اما ف الداخل فكانوا يجلسون كلا منهم علي مقعد مكبلين اليدين والقدمين والرعب ينهش في احشائهم فهم منذ يومين علي هذا الحال يدخل الحارس يطعمهم قليل من الطعات وبعض قطرات الماء للبقاء احياء فقط
دخل كل من رائد وآدم بخطوات ثابته واثقه وغاضبه ايضا سرت القشعريره في اجسادهم وعملوا تمام العلم ما هم مقبلون عليه......!!!!
رائد ببرود ظاهري عكس بركان الغضب بداخله""اهلا اهلا شرفتونا ونورتونا والله""
الظابط بخوف ولكنه هتف بحده""انتوا ازاي تعملوا كدا اناظابط وهوديكوا ف داهيه""
رائد ببرود""طز""
آدم بغضب وهو يلكم هذا الظابط الحقير ويتحدث بغضب ""انت بقي اللي مديت ايدك عليهم ورحمه امي لهكسرك ي ابن****...
الظابط بألم""دا شغلي وانا حكيتلكوا كل حاجه""
لكمه قويه آخري ولكن هذه المره من رائد ثم تحدث ببرود""احكوا كل حاجه والا اقسم بالله اخليكوا تتمنوا الموت ومتطولهوش""
ذياد بخوف ""نحكي اي م كل حاجه اتقالت ف المحضر""
رائد وهو يسدد له لكمه قويه وتحدث بغضب ""انت هتصيع عليا ي حليتها انطق ي روح امك احسنلك""
ذياد بخوف ""معنديش حاجه عشان اقولها""
آدم وهو يمسكه من تلابيت ملابسه ويزمجر بغضب حارق""ورحمه امي لو منطقت وقولت عملت كدا ليه وتعرف اختي منين لدفنك مكانك""
ذياد بخوف وهو يلهث ويتحدث بالم""انا معرفش اختك مش هي المقصوده ف اليوم هما كانوا ركبين عربيه واحده ثم اكمل وهو ينظر الي رائد هاله اخته هي اللي مقصوده""
غلت الدماء ف دمهم وآدم عند ذكر اسم هاله لم يدري لما شعر بالغضب يتصاعد الي مخه فانهال عليه بالكمات الموجعه واخذ يصيح بغضب ""بتتشطروا علي بنات ي ولاد الكلب""
رائد بغضب ""احكي ابوك قالك تعمل كده لييه""
ذياد بالم وهو يلهث بعنف فقد ضربه آدم بقوه""كان عاوز يعمل كدا عشان يوضح ليك انت وليل الرواي انو يقدر يعمل كل حاجه خصوصا عارف ان ليل ملوش نقط ضعف وعارف انك غالي عليه انت واختك عشان كده حب يعمل كده"""
رائد بغضب وهو ينظر للظابط""وانت بقي ي عين اهلك حكايتك اي واوعي تقولي انا حكيتلك اللي حصل عشان اقسم بالله ناقصلي تكه واقتلكوا انتوا الاتنين""
الظابط بخوف""انا مليش دعوه"" ثم اكمل""هو جه قبلها بيوم وقالي نعمل كده""
آدم بغضب""مقابل اي ي حيوان""
الظابط بخوف ""خمسين الف جنيه""
آدم وهو يسدد له لكمه وقع ع اثرها وهو مازال مقيدا""بتبيع ضميرك وتعمل كدا ف بنات الناس عشان خاطر الفلوس ي ******"""
الظابط""انا مليش ذنب ""
رائد بزمجره غاضبه""انت تخرس خالص ي حيله امك دورك جي عشان تبقي تمد ايدك عليهم كويس""
آدم وهو يتقدم نحوه ويتذكر وجه اخته الملئ بالكدمات وكابوسها المزعج الدي عاشته وخوفها وارتجافتها وهي ف احضانه تقدم نحوه بغضب واخد يكيل له الكلمات وهو يصيح بغضب ويسبه بابشع الالفاظ..
آدم ""انا هكسرلك ايدك اللي اتمدت عليهم دي ي ابن ********* واخذ يكيل له الصفعات والكمات وانهال رائد علي ذياد ايضا بقوه لا تقل عن آدم ثم توقفوا عندما سمعوا صوت اقدتم كثيره وحركات قويه آتيه من الخارج ثم انفتح باب المخزن بعنف وظهر منه عدد كبير من الشرطه !!!!!!!!!
************************************
وف نفس الوقت كان قد وصل ليل الي قصره فاسرع الحراس لفتح البوابه ودخل ليل الي القصر وعندما وصل رأته الخادمه وقالت بنبره جديه
الخادمه ""احضرلك العشا ي ليل بيه""
ليل ""لا انا طالع""
الخادمه""تحت امرك ي بيه عن اذنك"" ثم غادرت فأخذ هو نفس عميقا ثم زفره وصعد السلالم ووصل للغرفه التي يجلس بها لبعض الوقت وجلس بيها فتره ثم خرج مره آخري ودهب الي غرفته وغير ملابسه ولبس ملابس بيتيه مريحه ثم نزل للاسفل ودخل غرفه البسين المغلقه ودخل غرفه تغيير الملابس ولبس مايوه اسود ثم نزل للبسين وفضل بيه وقت طويل وخرج منه وصعد الي غرفته وابدل ملابسه وذهب في نوم عميق !!!
