اخر الروايات

رواية الذئب القاسي الفصل الخامس 5 بقلم فاطمة عمارة

رواية الذئب القاسي الفصل الخامس 5 بقلم فاطمة عمارة


سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم ❤❤
***********************

توفقوا عما كانوا يفعلوه بسبب الاقدام الاتيه باتجاههم ولم تكن سوي اقدام الشرطه !!!صدمه اجفلت كلا الموجدين بالمكان ففي لحظه شعر آدم ورائد بالاستغراب لما الشرطه هنا؟؟وما الذي اخبرهم بهذا المكان فلا احد يعلمه سواه هو وليل وادهم وآدم الان !!! وهذه اللحظه شعر ذياد بالراحه والاطمئنان فقد شك ان والده هو من انقذه بهذه الورطه المغموس هو فيها ؟؟؟ اما الظابط الحقير هذا كان بين الفرحه والتوتر لم يكن يدري لما ينتابه شعور القلق من وجود الشرطه ولما يقلق وانهم احلافه ؟؟؟ عم الصمت بضع دقائق الا ان تجاوزه الظابط المسئول عن هذه الحمله (بيجاد) الذي ظهر من خلف القوات وهو يبتسم ابتسامه ذات مغزي فندفع رائد خلفه مرحبا بيه بشده وحواره
رائد بفرح""بيجاد وحشني ي ابن اللذينه فينك""
بيجاد بابتسامه"" موجود اهو الحمد لله كفايه ضرب فيهم كدا عشان هكمل انا""
آدم باستغراب""هو انتوا عرفتوا ازاي اصلا""
بيجاد""من ليل""
رائد بعدم فهم ""ليل انا مش فاهم حاجه""
بيجاد بضحك""هههه طول عمرك غبي ليل الرواي دا ذئب مكار ي بني ع العموم هات الجهاز اللي ادهولك الصبح"""
رائد بصدمه"" يعني ليل توقف ثم اكمل دماغه الماظات والله""
آدم """انا مش فاهم حاجه""
بيجاد""هههه ثواني هتفهم ...ثم اخد من الجهاز وقام بتشغيله واعتراف ذياد والظابط بما فعلوه""
آدم باعجاب""كويس هيروحوا ف داهيه والله برافو""
كل هذا وذياد وذلك الظابط كاد ان يغشوا عليهم من هول الصدمه فذياد بعد ان اطمئن من وجود الشرطه اصبح منصدما اما الظابط فمستقبله قد ضاع بسبب عدم ضميره في عمله
رائد ""طب مقليش ليه""
بيجاد بسخريه""عشان غبي وكنت هضيع الدنيا ومكنوش هيعترفوا لو لحظوا حاجه""
رائد بضيق""احترم نفسك شويه ويالا شوف شغلك""
بيجاد بصوت عالي""خدوا ولاد الكلب دول من هنا ثم نظر للظابط اما انت بقي ي حلو هروقك الليله عملك حفله استقبال هتعجبك اوووي""
تقدم منهم العساكر وامسكوهم بشده وذياد يصيح ويستغيث بوالده ولكن قد سبق السيف العزل""بعد خروجهم تقدم رائد وآدم من بيجاد
رائد ""شكلك معبي من الظابط دا""
بيجاد بغضب""نادر نصار دا **** فاسد بيعدي مخدرات واثار مقابل الفلوس والتسجيل دا هيخليه يعترف بكل حاجه""
آدم بغضب""كان نفسي اكسرله ايده الاتنين هو والحيوان التاني""
بيجاد بضحك ""هههههه هقوملك بالواجب متقلقش""
آدم ""تمام انا قلبي كدا ارتاح شويه""
رائد""وانا والله النار هديت""
بيجاد بجديه""هسيبكوا انا واروح شوف ولاد****دول اشوفكوا قريب سلام""
رائد وآدم""سلام""
رائد ف نفسه""بس دماغ ي ليل ي ابن الناصح ههه""
آدم بابتسامه "" انا ماشي بقي وسعيد اني عرفتك""
رائد""انا اسعد ي دكتور خلاص بقينا صحاب""
آدم بابتسامه""طبعا""وف نفسه ""ان شاء الله هنبقي نسايب""
ثم صعد كل منهم الي سيارته وانطلقوا الي منازلهم
************************************
ف صباح ثانِ يوم
يقفون والبسمه ع وجوههم فرحين باللقاء فهم لم يروا بعضهم البعض منذ عده اشهر رحب بهم عبد الحميد بحبور وفرح التي سُعدت بشده لرؤيه عين ابنتها الثانيه وآدم فهم اخوه بالرضاعه لاكرم ونور وتحبهم كثيرا كانت صاحبه والدتهم المقربه وتجوزوا الاخوه ودامت صدقاتهم حتي توفت والده آدم وعين
عبد الحميد محتضنا اخيه بقوه مرتبا ع ضهره ""حمدالله علي السلامه ي مجدي وحشني والله""

مجدي بابتسامه واسعه وهو محتضنه"" وانت كمان وحشني جداا والله ""

عبد الحميد محتضنا آدم بقوه""وحشني ي دكتور عامل اي ي حبيبي""

آدم بحب""الحمد لله ي عمي حضرتك عامل اي"
عبد الحميد بحب""كويس ي حبيبي وحشني""

""الله الله ي سي عمو خضت بابا بالحضن وسي آدم ونستني انا لا انا زعلانه""قالتها عين وهي تمط شفتيها بحزن طفولي مصطنع

عبد الحميد وهو يحتضنها ويضحك بقوه""ههههههه لا كله الا زهل القمر بتاعنا دا انتي اللي فيهم ي عيون القلب""

عين بابتسامه واسعه""حبيبي ي عمو انت ي قمر ""
آدم بغيظ مصطنع ""مش هتبطلي شغل العيال دا""

عين وهي تخرج له اسانها بطفوليه محببه عنده""وانت مالك انت""

اقترب منها خطوه لتختبئ هي خلف عمها وو يضحك ملئ فاه علي طفولتهم

عين بخوف مصطنع""الحقني ي عمو""
آدم بثقه""جبانه""
مجدي ""ههههههه اعلقوا بقي ي ولاد ""

فرح بسعاده""حبايب قلبي منورين وحشني اووي""
ركضت عين الي والدتها الثانيه واترمت في احضانها بشده

عين ""وحشتيني اووي ي ماما""
فرح بحنان وهي تمسدت علي خصلات شعرها""وانتي كمان ي عين ماما""ثم اكملت ""ادم حبيبي وحشني""احتضنها آدم بقوه فهو يعتبرها امه تمام""وانتي اكتر ي ست الكل والله""

فرح بزعل مصطنع ""لو كنت وحشتكوا كنتوا تيجوا من وقت للتاني تشوفونا""
آدم بابتسامه"انتي عرفه المستشفي وعين كليتها ي ست الكل بس احنا قاعدين اسبوع كامل معاكوا اهو ""

فرح بسعاده ""دنتوا نورتوا ي حبيبي اطلع استريح لحد مجهز الاكل زمانكوا جعانين""
عين باندفاع""عملالي المكرونه البشاميل صح""
آدم بضحك""ههههههه همك ع بطنك""
عين بضيق ""انت مالك ي رخم انا بكلم ماما""
آدم رافعا احد حاجبيه بغضب مصطنع""مين دا اللي رخم ي اوزعه انتي""
عين بخوف مصطنع ""لا مش انت دا اكرم""

""سامع حد جايب ف سيرتي ومش بالخير""كان هذا صوت اكرم المازح التفت اليه عين بسرعه ثم ارتمت ف احضانه بقوه

عين بسعاده""وحشني اووي ي كوكو""
اكرم وهو يبادلها الاحتضان ""وانتي كمان وحشاني اووي ثم اكل بغيظ وهو يضربها علي وجنتها بخفه مش قولتلك ميت مره متقوليش كوكو دي ""

عين بضحك""حاضر مش هقولها تاني ي كوكو ""ثم ركضت مسرعه
اكرم بغيظ مصطنع"" اصبري عليا بس ي اوزعه ثم نظر الي آدم واحتضنه بقوه وقال بسعاده""وحشني ي اخويا والله""

آدم وهو يبادله الاحتضان بقوه ""وانت كمان ي حبيبي والله سيبك من البت الرخمه دي وتعالي نتمشي شويه""

اكرم بابتسامه ""اوك يالا بينا"" كل هذا وفرح تنظر اليهم بابتسامه واسعه وفرحه كبيره فها هو تجمع ابناءها الاربعه

عين بسعاده""فروحه امال البت نور فين دي معفنه عارفه اني جايه متستننيش كده""

فرح بضحك""ههههه دي فضلت سهرانه وقالت مش هنام غير لما عين تيجي وف الاخر نامت اطلعيلها""
عين بابتسامه خبيثه ""هطلع اصحيهالك متقلقيش ""

فرح بحنان ""اطلعي ي حبيبتي وانا هروح اشوفهم بيعملوا اي""
عين""حاضر ي فروحه ثم صعدت للاعلي

خرجت فرحه الي الحديقه وجدت زوجها عبد الحميد واهيه مجدي جالسون يتبادلون الحديث وهم يلعبون لعبتهم المفضله ""الشطرنج"" ويصيح مجدي ويقول مجدي بضحكه عاليه ""هههههههه كش ملك"

عبد الحميد بضيق مصطنع""عمري م عرفت اغلبك ابداا""
قاطعهم صوت فرح المرح وهي تقول بضحك"""ههههه كل مره يغلبك كده ""
مجدي بابتسامه ودوده""اخبارك ي ام اكرم""
فرح بابتسامه""الحمد لله بخير حمد الله علي سلامتكوا نورتوا العيد كلها""

مجدي بابتسامه،""منوره بيكوا وبعروستنا القمر اللي لسه نايمه هههه""
فرح""عين طاعت تصحيها""
عبد الحميد ""هههههه يبقي هتسمعي صوتهم دلوقتي""
مجدي""طالما عين طلعت تصحيها هتقوم مفزوعه ههههه""
فرح بمحبه""ربنا يخليهم لبعض يارب""
عبد الحميد ومجدي ..يارب
************************************
ف صباح يوم آخر ف شركه الرواي
كان يجلس ليل وبجواره رائد علي الاريكه متوسطه ف منتصف الغرفه من اللون البني القاتم يتناقشون ف امور العمل الهامه

رائد بثقه وهو يأخذ الاوراق من يد ليل
""كده كله تمام اووي الصفقه هتتقدم الضهر وهناخدها""

ليل وهو ينظر له بعمق ويتخدث بصرامه
""خد معاك حرس ي رائد"""

رائد بايجاب ""اوك ماشي"" ثم اجفلهم صوت فتح الباب بقوه ليظهر من خلفه رأس المثلث ""ادهم""الصديق الثالث المكمل لاضلاع المثلث الثلاثه ودخلت من خلفه السكرتيره""نادين""

نادين بتوتر ""والله منعته ي مستر ليل وهو اللي اصر يدخل كده""

ليل وهو يقف ويتقدم منهم وتحدث بصرامه
""اطلعي بره""
خرجت هي بتوتر شديد من نظراته
ثم تقدم ليل ورائد من الواقف امامهم فلم يروه من شهور
ليل وهو يحتضنه بقوه""وحشني ي متخلف""

ادهم وهو يبادله الاحتضان وبضحك""هههههه متبقاش ليل الراوي لو مشتمتش"" ثم خرج من بين احضانه واحتضن رائد الذي بادله الاحتضان بقوه

رائد بمحبه ""حبيبي ي عريس وحشني""
ادهم ""وانت كمان ي ابو الروائد هههه""
رائد بضيق ""دلعك ماسخ زيك""
ادهم بضحك""ههههه ادلعك اقولك اي يعني""
رائد بجديه مصطنعه""مدلعنيش دلع ليل""

ليل بغضب ""يدلع مين ي حيوان""
رائد بخوف "" مش انت اهدي متبرقش كده""
جاهد ادهم لكتم ضحكته حتي لا يثير غضبه ف ليل مثدر رعب الجميع حتي اصدقائه

ادهم بجديه مصطنعه ""المهم انا اجي اعزمكن ع فرحي دا اولا ثانيه بقي جاي ابلغكم انكوا هتيجوا تقضوا الكام يوم الفاضيين معايا ف البلد""

ليل بسخريه ""ليه هنونسك ي ننوس""
ادهم بضيق مصطنع ""احترم نفسك دي اوامر الحاج""

ليل بهدوء مريب""هتغاضي عن كلمه احترم نفسك ودا عشان انت داخل ع جواز وعاوزك تدخل سليم وخريطه وش امك سليمه...طالما الموضوع من ابوك ف انا موافق""

رائد بضحك """ههههههه حافظ علي خريطتك هههه"
ليل بتحذير ""بطل ضحك انت راخر احسنلك""
رائد محاولا كبح ضحكته""هه انا اسف""
ادهم بسخريه "" مقولتليش مين انثي البغبغان اللي بره دي""
انفجر رائد ضاحكا ع مزحه صديقه ف نادين هذه تضع جميع الوان قوس قزح ع وجهها

رائد ""هههههههههههه انثي البغبغان ههههه والله عندك حق هههههههه"""

ليل وهو يحارب الا يبتسم وتكلم بجديه اجادها بشده
""هنقضيها ضحك ومش هنشوف اشغالنا بقي""

ادهم بضيق "" ي اخي اضحك انت هتكرمش لو ضحكت""

ليل بغضب ""احترم نفسك ي حيوان""
ادهم بخوف ""حاضر"" ثم اكمل "" المهم هتيجوا امتي""

رائد بجديه "" بكره الصبح ان شاء الله اي رأيك ي ليل""
ليل بجديه ""الصبح خد احتك وروح وانا هاجي وراكوا""

ادهم بجديه "" طب متيجوا مع بعض""
ليل بغموض "" هعمل حاجه واحصلكوا""
رائد بجديه "" تمام انا هروح اشوف اللي ورايا ومتمشيش ي ادهم وتعالي معانا الصبح""

ادهم بنفي "" لا هروح احجز اشوف الباقي واعمل كام مشوار وارجع البلد للحرلايه تعمل حاجه تاني""

رائد باستفهام "" حربايه مين""
ليل بثقه ""عمته'''
ادهم بايجاب "" اها هي ""
ليل "" لما بنبقي قاعدين هناك بيبقي واضح اووي انها عوزه بنتها لادهم""
رائد ""انا لحد دلوقتي مشفتش بنتها ولا حتي اختك ي ادهم""
ادهم ""عشان سيادتكوا بتيجوا كل فين وفين وبتيجوا ساعه وتمشوا تاتي طبيعي متشوفهاش'''

ليل بجديه ""لسه مقلتش لالوك علي عريس اختك""
أدهم بضحك ""ههههه لا هسويه علي الجانبين الاول"
ليل بجديه "" ربك يسهلها ثم اكمل خد معاك حرس ي رائد""
رائد بايجاب "" اوك هروح انا سلام ""
ادهم وليل "" سلام"" ثم خرج

ليل بحب ""مبروك ي ادهم""
أدهم بابتسامه ""الله يبارك فيك ي صاحبي عقبالك""

بادره بنطره حاده ولكنه لم يتوقف ""وعقبال م اشيل ولادك كمان""

ليل بجديه لا تقبل النقاش ""غير الموضوع ي ادهم""

علم ادهم من لهجه صديقه انه لا يريد الحديث فغير الموضوع "" احم المهم هتيجي انت امتي ""

ادهم بجديه "" بكره هخلص كام حاجه وهسلم الاداره ل طارق واجي""

ادهم "" اوك تمام ""
ثم جلسوا وتسامروا سويا ف اشياء عديده

قال الشعراوي "
_لن يفهمك احد في هذا الوجود مهما كان قريبآ منك مثل الله فقلبك مكشوف بين يديه' الجآ اليه تكلم أو لا تتكلم سيفهمك حتي لو لم تفهم نفسك ♥
👑👑👑👑👑👑👑👑👑

"نوررررررررررر .....بنت ي نووووووور"
كان هذا صوت عين المزعج ف محاولتها لابقاظ نور ولكن لا حياه لمن تنادي فعندما تستغرق ف النوم لا تستقيظ سوي باعجوبه

"يخربيت تقل نومك ي شيخه كل دا ومش سامعه"
اخذت تهزها من كتفيها لعلها تفيق ولكن اخذت نور تهمهم باعتراض وتكاسل

نور بتكاسل "بس بقي ي ماما عاوزه انام"
عين بضحك "ههههههههه ان مش ماما"
نور بنوم "اي ان كان بس عوزه انام"

وكزتها عين بقوه ف كتفها ثم قالت
"قومي ي حيوانه المفروض تكوني صاحيه مستنياني ي جزمه"

فركت نور عيناها بطفوليه ثم قامت وجلست علي ركبتيها اعلي الفراش

نور بفرحه "عين حبيبتي وحشاني اووي" ثم احتضنتها بقوه

عين وهي تبادلها الاحتضان "وانتي كمان ي جزمه كده تنامي ومتستننيش"

نور بضحك "والله ي بنتي فضلت سهرانه وقولت هستناكوا لحد م روحت ف النوم"

عين بفرحه"ماشي ي عروسه انا فرحتلك اووي"

نور بحزن "انا كمان فرحانه اني هبقي مراته ومعاه بس حب من طرف واحد ي عين"

عين "انتي يوم قرايه الفتحه قولتيلي انو مشلش عينو من عليكي ي نور انا حسه ان الموضوع خير والله وهتفرحي"

نور بابتسامه "يارب ي عين وعقبالك"

عين بابتسامه "هييح نفسي ف فارس يجيلي علي الخصان الابيض وياخدني بعيييد "

نور بضحك "هههههههه يخربيت الروايات اللي كلت دماغك ي عين"

عين بضيق مصطنع " بس ي بت ملكيش دعوه"

نور بضحك " ههههههه ماشي تعالي ننزل عشان اسلم علي عمو وآدم وحشني اووي "

عين وهي تهم بالوقوف " اوم يالا ي نوري"

جلست نور وجهها ف الحمام الموجود بالغرفه ثم ابدلت مللبسها بملابس اخري ونزلت مع عين الي اسفل وحدوا عبد الحميد ومجدي وفرح يجلسون ف بهو المنزل ويتحدثون

نور وهي تركض وتحتضن عمها بقوه "وحشتني اوي ي عمو"

مجدي بابتسامه حنونه "وانتي كمان ي روح عمور مبروك ي عروسه "

نور بابتسامه "اللع يبارك فيك ي حبيبي""ثم اكملت "اومال فين آدم"

فرح بابتسامه " خرج هو واكرم يتمشوا شويه"

نور بضيق مصطنع " من غير م يشوفني ويسلم عليا اي الرخامه دي "

عبد الحميد بضحك " زمانهم راجعين ي حبيبتي عقبال اما الاكل يجهز يكونوا جم "

نور "ماشي ي حبيبي ثم اكملت موجهه انظارها الي والدتها "عمللنا اكل اي ي ست الكل"

فرح بابتسامه " مكرونه بالبشاميل ورقاق ورق عنب وبط وفراخ"

عين بمزاح " الله عليكي ي فروحه هو دا الكلام"
ضحكوا جميعا علي مزاح عين وبعد فتره من الكلام دخل آدم واكرم وعندما رأته نور ركضت اليه واحتضنته بقوه

نور بابتسامه وهي تحتضن آدم "وحشني ي آدم"

آدم وهو يبادلها الاحتضان ويقول بنبره سعيده " انتي وحشاني اكتر ي نور والله كبرتي ي بت وهتبقي عروسه"

اكرم بمزاح "هههههه عروسه شبر ونص"

نور بحنق "انا مش قصيره علي فكره انت اللي شبه ضلفه الدولاب"

آدم بضحك "مفيش فايده القط والفار"

عين بضحك " المفروض يتعلموا الهدوء والرزانه مننا ي دومي"

مجدي متدخلا ف الخوار وقال بمزاح " ههههههه علي يدي العقل والرزانه دول انا شاهد "

عبد الحميد بضحك " شكلهم مغلبينك "

فرح بابتسامه حنونه " ربنا يخليهم لبعض يارب "

الجميع "يارب"

فرح بجديه مصطنعه " طب يالا قدامي انتي وهي علي المطبخ نحضر الاكل"

نور وعين ف نفس اللحظه " انا باكل بس مبساعدش"

انفجزوا جميعا ضاحكين بما فيهم نور وعين

فرح بضحكه "هههههه كنت متأكده نفس الجمله بتقولوها ديما"

آدم بسخريه " هما دول يعرفوا يعملوا خاجه اصلا ي ماما"

اكرم بنفي نبره آدم "اخرهم بيض ويعملوه وحش كمان"

نور بضيق " اي الخفه دي"

عين بغيظ " العسل بينقط منهم هما الاتنين"

آدم بغضب مصطنع " طب روحي انتوا الاتنين ساعدوا ماما والا "

عين بشجاعه " والا اي ي دكتور"

اكرم بضحك " هههههههه م بلاش بتقلبي قطه ف الاخر"

نور بتحدي "انا بقي مبخافش "

آدم وهو يتصنع القيام فاسرعت عين ونور الي دخول المطبخ مع فرخ فانفجروا جميعا ضاحكين علي مشاكستهم الدائمه وبعد فتره تناولوا جميعهم الطعام ف مرح وصوت ضحكاتهم يعلو علي مشاكسه الفتيات لاخواتهم
وابتسامه فرح السعيده بتجمع ابنائها
ومجدي الذي فرح بشده لسعاده عين بعد الذي حدث
وعبد الحميد السعيد بتجمع ما تبقي من عائلته وهو سنده واخوه الاصغر بسنه واحده وابنائه وزوجته المصونه الذي يحبها ..لا..بل يعشقها
************************************
ف قسم الشرطه
بيجاد ببرود " ي اهلا ي اهلا انا فرحان جداا جداا والله بتشريفكوا ف مكتبي المتواضع"

ذياد " انا ليا حق اكلم والدي"

بيجاد بترحاب " طبعا طبعا ي خبر ابيض طبعا دا القانون بس هتكلمه بمزاجي والوقت اللي مزاجي يقولي ي بيجاد خليه يكلم ابوه ثم اضاف بغضب هو انت ي حيلتها هتعمل كل حاجه ضد القانون وتيجي هنا عاوز تمشي بالقانون "

ارتعب ذياد من نبرته الذي يتكلم بها هذا "البيجاد"

بيجاد للظابط "انما انت بقي ي ****** سهرتنا حلوه نع بعض دانا هطلع عين اهلك ي حيوان

الظابط بتوتر "انا معملتش حاجه"

قهقه بيجاد بقوه علي هذا الاحمق فهو لم يعرف شئ الي الان !!!
************************************
ف سياره رائد
هاله بسعاده "انا مبسوطه اووووووي"

رائد باستغراب "اشمعنا دنتي متعرفيش حد هناك"

هاله بنفي " لا عين ف الصعيد هي كمان من امبارح واكيد هنتقابل"

رائد بابتسامه " عشان كده فرحانه ومنمتيش هههه".

هاله " اها عين دي صحبتي الوحيده ي رائد بقالنا خمس سنين اصحاب لما شفتها اول يوم ف الجامعه ارتحتلها اوي وحبيتها وبقينا نحضر محاضرتنا مع بعض لحد ما بقينا احسن اصحاب بس للاسف كل واحده هتتخصص تخصص مختلف"

رائد بابتسامه " بفرح اووي ي هاله لما بلاقي عيونك فرحانه بس قوليلي استقريتي علي قسم اي "

هاله بابتسامه " انا جراحه باطنه وكلي ان شاء الله"

رائد بابتسامه " ربنا يوفقك ي حبيبتي " وعين صحبتك هتبقي قسم اي "

هاله بابتسامه " مخ واعصاب ان شاء الله"

رائد بابتسامه "طب شغلي اغنيه وروقيلنا الجو كده '

هاله بابتسامه " ي سلام عنيا ليك هههههه"
ثم بحثت ف المشغل علي احد اغنيها المفضله (لمحمد حماقي)

(آدى اللى فى بالى بالمللى قمر ومن السما نزلى دى بسم الله ماشاء الله تشوفها تسمى وتصلى
عشان اوصفها مالهاش حل كلام اغانيا كله اقل دى خير فى حياتى جانى وهل ومن حظى انه متشالى
عشان اوصفها مالهاش حل كلام اغانيا كله اقل
دى خير فى حياتى جانى وهل ومن حظى انه متشالى
بنسبة مية فى المية حاجات اتغيرت فيا دى حلم بعيد ياناس
دى اكيد هدية ربنا ليا بنسبة مية فى المية حاجات اتغيرت فيا دى حلم بعيد ياناس دى اكيد هدية ربنا ليا
عشان اوصفها مالهاش حل كلام اغانيا كله اقل
دى خير فى حياتى جانى وهل ومن حظى انه متشالى
عشان اوصفها مالهاش حل كلام اغانيا كله اقل
دى خير فى حياتى جانى وهل ومن حظى انه متشالى
فى واحدة لما تقابلها تسيب الدنيا وتجيلها بغنى سنين لكل الناس ومن الليلة هغنيلها
عشان اوصفها مالهاش حل كلام اغانيا كله اقل
دى خير فى حياتى جانى وهل ومن حظى انه متشالى
عشان اوصفها مالهاش حل كلام اغانيا كله اقل
دى خير فى حياتى جانى وهل
ومن حظى انه متشالى)

رائد بضحك "ههههههه تقريبا انتي بتسمعي الاغنيه دي ف اليوم 20 مره"

هاله بابتسامه " اها بحبها اووي"

نظر اليها بحنان ثم جذبها لاحضانه ولثم اعلي رأسها وبداخله يردد "ربنا يحميكي ويجي اللي يحافظ عليكي مش هسلمك لاي حد ابداا ي هاله"

************************************
ف شركه احمد الهواري
كان يجلس علي طاوله اجتماع يناقش امر الصفقه الهامه بالنسبه للشركته وفي بغته !! انفتح عليه الباب بهدوء تام ودخل منه الذئب بخطوات ثابته واثقه كان يرفع كتفيه بشموخ وكبرياء لا يليقون سوا به!!

احمد بذهول وعصبيه " انت ازاي تدخل كده ي ابني آدم انت مفيش سكرتيره بره انتي ي متخلفه ي اللي بره"
صرح بالاخيره لتتهاوي قلبها واقع بين قدميها وما عساها ان تفعل امام هذا الكائن البشري العملاق كما شبهته !!!

نيره بارتباك وخوف من نظرات الاثنين "والله ي باشا قولتله بس هو مسمعش مني ودخل"

احمد بعصبيه '' اتنيلي غوري من وشي دلوقتي غووري" صرخ بالاخيره اترتعب وتخطو بخطوات اشبه بالركض خارج المكتب"

اما ليل فهو واقف يحول بصره لكل جزئيه في المكتب وعليه محياه ابتسامه بارده

ليل ببرود وسخريه "انت كنت عوزني اخد الاذن اني اجيلك ولا اي"

احمد بعصبيه " اها طبعا هي مش بلطجه تدخل وتخرج زي م انت عاوز"

ليل ببرود " سبق وحذرتك اني ردي علي كلامك هيوصلك قريب ثم تابع بخبث انت ازاي قاعد كده وابنك ف القسم يعيني لا حول له ولا قوه"" !!

احمد بزهول وغضب ف آدن واحد " قسم ..قسم اي ولييه "

ليل بضحكه سخريه وهو يحول بثره ف ارجاء المكان
" مش عيب تبقي احمد الهواري علي سن ورمح زي م بتقول ومتعرفش ان ابنك ف القسم من امبارح"

احمد بعصبيه وهو يتقدم نحوه " اكيد انت اللي وراها انطق عملتله اي"

ليل ببرود "تؤ تؤ مش انا اللي عملت " ثم رفع سبابته وشاور عليه من رأسه لقدميه وتابع
" انت اللي عملت ..انت اللي حرضته يعمل اللي العمله اللي عملها..انت اللي وزيته عليها ثم تابع بسخريه وزيته ع بنت عشان تثبت لنفسك انك اد ليل الرواي ورائد سيف الدين

ثم تابع وهنا تخلي عن بروده وهو يمسك بتلابيت ملابسه امام جميع الموجودين الذي لا يقدروا علي لفظ بنت شفه حتي ف وجود الذئب ومن لا يعرف ليل الرواي" تابع وهو يزمجر غاضبا وعينيه اصبحت اكثر قتامه

"لو فكرت مجرد تفكير مره تانيه انك تلعب لعبه **** زي دي تاني اقسم بالله لهنسفك انت وابنك دي مجرد قرصه ودن بس"

احمد بغضب حاولا ان يمحو به الخوف الذي سكن احشائه وحسسه ببروده فاتله تسري باقدامه " ابني هعرف اجيبه وانت اتفضل بره"

ليل وهو ينزل يده من علي تلابيت ملابسه بكل هدوء وثقه وعلي وجهه تلك الابتسامه المخيفه

"انا اصلا هطلع عشان انا عاوز اطلع مش عشان انت لا سامح الله قلتلي اطلع ثم تابع "بس انا ردي لسه موصلش كله لسه الباقي انتظرني "

ثم بهدوء تام التفت وخطي خطواته الثابته بكبريائه الدائم وخرج من المكتب

احمد بغل " اقسم بالله مهسيبك ي ليل لا انت ولا رائد عشان انتوا بتتقوي ببعض انا بقي هفرقوا عن بعض"

************************************
ف الصعيد
ف غرفه اكرم
كان يجلس آدم شاردا علي الفراش بجانب فراش أكرم فهم معتادون علي ذلك بالرغم من وجود غرف ف المنزل لكنهم يصممون علي البيات سويا وهكذا البنات.....

اكرم بتساؤل وهو يري شرود اخيه الغير مسبوق قبلا "مالك ي آدم"

آدم بانتباه بحديث اخيه
"مفيش ي اكرم"

اكرم رافعا احدي حاجبيه "مفيش ازاي هو انا مش عرفك من امتي وانت بتسرح كده"

جاء آدم ليعترض مره آخري ويذكر كلمه"مفيش" ولكنه وجد اخيه مبحلق بيه رافعا احدي حاجبيه علم انه لا مفر
"احم احم هقولك"

اكرم بانتباه ومزاح "لكل آذان صاغيه ي سيدي"

آدم بابتسامه " شكلي حبيت لا وحبيت من اول نظره واول مقابله ومش هتصدق اتفابلنا ازاي "

اكرم بابتسامه " اخيرا ابو الهول الدوكتور آدم حب مش مصدق نفسي"

آدم بضيق " لو هتتريق وتاخد الموضوع هزار كعادتك هسيبك واقوم"

اكرم سريعا " اي ي عم صلِ علي النبي كده واهدي واحكيلي"

حكي له آدم كل ما حدث في هذا اليوم كان اكرم يتحول من الصدمه للغضب ثم الي الزهول

اكرم بغضب "بس ولاد ***** دول كانوا عاوزين القتل مش يتقبض عليهم وبس"

آدم بتنهيده " كده احسن ي اكرم والحمد لله انها جت لحد كده"

اكرم بشكر "الحمد والشكر لله كويس انكوا جيتوا قبل الفرح بكذا يوم عشان عين تغير جو وتنسي اللي حصل"

آدم بايجاب " ايوه اوت متعرفش عشنا يوم ما يعلن بيه الا ربنا بس الحمد لله"

أكرم " طب هتعمل اي ف موضوعك"

آدم " مش عارف ي اكرم انا اصلا مش مصدق اني حبيت بسرعه كده بفكر فيها ديما ابتسامتها سرقتني لمعه عينيها ..خوفها علي عين كل حاجه شدتني ليها"

اكرم " مش انت عارف اخوها م تطلبها منه"

آدم بنرفزه " انت غبي يالا هروح اقوله حبيت اختك ف يوم وعاوز اتجوزها وبالنسبه ليها ان شاء الله "

اكرم بتفكير " خلاص مش هي صاحبه اختك ومعاها ف كليه واحده تبقي سهله"

آدم بنرفزه " هبقي مراهق بقي وامشي وراها ف الكليه"

اكرم بنرفزه هو الاخر "انت غبي هو انت قلت كده"

آدم بسخريه " امال قلت اي ي فصيح عصرك"

اكرم مضيقا عينيه " هتغلضي عن نبره السخريه دي ولاحظ اني الكبير هااا الكبير "

آدم " انطق ي زفت "

اكرم بضحك "ههههه حاضر بث ي سيدي ............""

آدم بتفكير " خلاص تمام ربنا يسهل" ثم تابع "اخبار موضوعك انت اي"

اكرم بابتسامه "ماشي بس اخوها وقفلي قال اي لسه صغيره بس علي مين هقول لابرها يوم الفرح وأدهم مش هيبقي فاضي ههههههه""

آدم بابتسامه " ربنا يسعدك ويوافق يارب"

اكره بهيمان "يارب ي وردتي بقي زهقت"
************************************
بجوار الغرفه السابقه غرفه نور

نور بحزن "كل دا حصلك ي حبيبتي منهم لله يارب"

عين بابتسامه " الحمد لله الموضوع خلص ومش عاوزين نكد تعالي نشغل اغاني ونهيص شويه عندنا فرح

نور بفرحه " اوك تحبي نشغل اي"

عين بابتسامه " شغلي عمرو او حماقي بس اغاني نكون حفظنها عشان نررد معاه"

نور "اشغل اغنيه اي طيب قولي"

عين بتفكير " شغلي اللي عنده ضحكه زي ديا من الالبوم الجديد"

نور بفرحه "اوك دي تحفه" ثم قامت بتشغيل المسجل"

(يتعلموا يتعلموا من الرقة دي يتعلموا شوف هما فين وحبيبي فين مشافوش كده ولا يحلموا
اللي عنده ضحكة زي دية واللي لون عيونه مش عادية
يجي هنا جني يجي ليا احكيله اللي شفته انا بعنيا
اللَيّ عِنْدَهُ ضُحْكَة زِيّ دِيَة وَاللَيّ لَوَّنَ عُيُونهُ مَشَّ عادِيَة يجي هُنا جَنْبي يجي لَيّاً احكيله اللَيّ شَفتهُ أَنا بعنيا
اموت اموت في الضحكة دي اموت اموت في النظرة ديا
الله الله الله عينيه عليه أُمَوِّت أُمَوِّت فِي الضَحْكَة دِي
أُمَوِّت أُمَوِّت فِي النَظْرَة ديا اللّٰه اللّٰه اللّٰه عَيْنَيْهُ عَلِيّه
يَتَعَلَّمُوا يَتَعَلَّمُوا مَن الرِقَّة دِي يَتَعَلَّمُوا شَوَّفَ هَمّا فَيِن وَحَبِيبِي فَيِن مشافوش كَدّهُ وَلا يَحْلُمُوا
اللَيّ عِنْدَهُ ضُحْكَة زِيّ دِيَة وَاللَيّ لَوَّنَ عُيُونهُ مَشَّ عادِيَة
يجي هُنا جَنْي يجي لَيّاً احكيله اللَيّ شَفتهُ أَنا بعنيا
أُمَوِّت أُمَوِّت فِي الضَحْكَة دِي أُمَوِّت أُمَوِّت فِي النَظْرَة ديا اللّٰه اللّٰه اللّٰه عَيْنَيْهُ عَلِيّه
يتعلموا ويقلدوا دة مش بعيد يتعقدوا جماله بيزيد كل يوم عن حضني عمري ما هبعده
يَتَعَلَّمُوا وَيُقَلِّدُوا دة مَشَّ بَعِيد يَتَعَقَّدُوا جماله بيزيد كل يوم عن حضني عمري ما هبعده
واللي عدى عدى عدى عدى الجمال دة شفته مرة واحدة عيني عيني عيني عيني باردة عاللي خلي قلبي ناره تهدي أُمَوِّت أُمَوِّت فِي الضَحْكَة دِي
أُمَوِّت أُمَوِّت فِي النَظْرَة ديا اللّٰه اللّٰه اللّٰه عَيْنَيْهُ عَلِيّه)

اخذوا يرددون كلمات الاغنيه بسعاده وفرح ويصقفون واصواتهم تعلو مره تلو الاخري واصوات ضحماتهم التي ملئت المكان

**ف الغرفه المجاور**

اكرم بصخك "هههههههه المجانين اشتغلوا"

آدم بصخك " ههههه مش عملين حساب لحد يكون نايم ولا حاجه"

اكرم بخبث "تعالي نروحلهم"

آدم بخبث هو الاخر "تعالي ههههههه"
************************************نزل من شركه الهواري وعلي وجهه ابتسامه شيطانيه كأنه يفكر ف شئ ما .....!!
صعد سيارته واخد عجله القياده ثم انطلق الي وجهته الصعيد.... !!! وخلفه الحراسه
*داخل السياره*
نجده يتحدث ف الهاتف
ليل بخبث ..انا عاوزك تديله امل انو هياخد الصفقه
الشخص ................
ليل بخبث "عشان تبقي الضربه شديده عليه"
الشخص ................
ليل بجديه شديه "تمام" ثم اغلق الهاتف
وبعد عده دقائق سمع رنين هاتفه وما كان المتصل سوي "رائد"
ليل بجديه "ايوه ي رائد"
رائد "اي ي بني ف الطريق ولا لسه"
ليل "ايوه لسه طالع"
رائد "كنا نروح مع بعض بقي نكنتش هتفرق يعني علي العموم انا داخل ع البلد خلاص"
ليل بجديه "اوك ماشي نا جاي ف الطريق"
رائد "ماشي سلام ي ذئب" ثم اغلفوا الهاتف

ليل ف نفسه " ولسه ي هواري ولسه"

************************************
كان يضحكون ويصفقون ويرددون الاغاني وهم في حاله فرحه شديده ثم انتفضوا علي فتح الباب بعنف

عين بخضه "في حد يفتح الباب كده"
نور بضيق " خضتونا عاي فكره"

آدم بعصبيه مصطنعه "انتي مسمعه صوتك انتي وهي ي هانك صوتكوا وصوت ضحكتكوا جايب للشارع"

أكرم بغضب " انتوا هتتهبلوا ولا اي ف خد يعلي صوته كده وعملين تصقفوا وترقصوا اي المسخره دي"

عين وهي تنظر لنور وقالت بتوتر "اهدوا انتوا بتزعقوا ليه مكناش نعرف ان الصوت عالي"

نور بتوتر من الاخان "وكمان صوت الاب مش عالي اووي "

آدم بغضب "والله !! مش عالي اوي امال احنا سمعناه ازاي ي هانم"

أكرم بعصبيه مصطنعه " غلطانين وبيقوحوا مش هتسكتوا غير اما تتعاقبوا يعني"

آدم بايجاب وغضب " طبعا لازم يتعقبوا احنا معندناش بنات يغلو صوت ضحكاتهم كده دي قله أدب"

نور وهي تتحرك ف اتجاه عين وتمسك يدها وتتحدث بصوت خفيض

"هما مالهم ي عين الصوت مكنش عالي اووي يعني هيعقبونا ليه اتصرفي"

عين وهي تمسك يدها هي الاخري "يعني هعمل اي يعني انا مش عارفه داخلين علينا بزعبيبهم كده ليه"

آدم بصوت عالي غاضب " بتبرطموا تقولوا اي انتي وهي "

أكرم "انت لسه هتسألهم ف العصايه اللي هنا"

عين بخوف وهي تصعد علي السرير ومعها نور
"عصايه اي اهدي وصلي علي النبي كده محصلش خاجه احنا آسفين"

نور بايجاب وتقول بخوف " اها مش هتحصل تاني خلاص وهننزل نقعد تحت "

عين بايجاب " ايوه"

نظر آدم لاكرم وهم جاهدين علي كتم ضحكتهم ولكن اكرم انفجر ضاحكا علي خوفهم

أكرم "هههههههههههه مش قادر ههههههه والله كنت عاوز اكمل هههههههه بس خلاص هههههههه"

آدم بضحك "هههههههه تتك نيله هههه كنا نكمل ههههه"

نظرت نور الي عين ثم انقضوا عليهم مره واحده ف ادي الي وقوعهم ارضاا

عين وهي تضرب آدم بغيظ "بقي كده والله مهسيبك ثم قامت بعض يداه بشده

آدم بألم "آآآآآآآه ي بنت العضاضه خلاص خلاص"

نور وهي تفعل المثل ف اكرم وتقول بغيظ "بقي احنا يتعمل فينا كده" طب اهو

أكرم "آآآآآآه دراعي اااااااه يخربيت كده نوري ي كلبه"

قاموا من مكانهم وواقفوا ثم قالوا سويا
نور وعين سويا بتشفي "احسسسسسن"

آدم بوجع "ااااه منك لله ي شيخه سنانك معلمه ف ايدي"
اكرم بوجع "ااااه مش عضه بني آدمه دي والله"

عين بحنق "تستاهلوا يالا اتفضل انت وهو من غير مطرود"

نور بحنق "مع السلامه انت وهو ثم اكملت "يالا ي عين ننزل تحت"

عين بايجاب "يالا ي نور"
قاموا وتجاوزوهم ثم هبطوا الا الاسفل

أكرم بغل "شفت عملوا اي واحنا اللي جيين نضايقهم"

آدم بضيق "عضاضين بس والله مهسكت"

أكرم بضيق "هتعمل اي ي خويا"

آدم بتفكير "هقولك ................"

أكرم "هههههههههههه يالهوي هههههههه بس يستاهلوا"

آدم "ههههه بالليل بقي"

اكرم بضحك" هههه اشطا"



تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-
close