اخر الروايات

رواية الذئب القاسي الفصل الثالث 3 بقلم فاطمة عمارة

رواية الذئب القاسي الفصل الثالث 3 بقلم فاطمة عمارة



يا حبيبي ، هذي البدايهُ تختلفْ
هذا البريقُ الساكنُ الَجفنينِ
ما بينَ البدايهِ والبدايهِ يختلفْ
هذي الوجيعهُ .. حين يُذكَرُ اسمُها
أو حين يعلو في الدماءِ نداؤُها
....................

الشر صفه من صفات الانسان ولكن الغير سوي الانسان الحاقد الذي يكره الخير لغيره الانسان الحقود الناقم علي عيشته ولم يحمد ربه قط
الانسان هو المتحكم ف جميع صفاته ف اذا امتلك صفه الشر بيده ان يزولها وبيده ان يتوغل فيها اكثر

********
ف غرفه نعمات الجارجي هذه المرأه القاسيه لكنها ليست قاسيه لانها عانت لا هي قاسيه بطبعها لا تحب الخير لاحد سوي نفسها تريد ان تزوج ابنتها نجمه الي ابن اخيها ادهم ليس حبا ف النسب بينهم لا وانما طمعا ف المال ومن حولها يعلمون ذلك وبشده حتي ابنتها التي تعتبر ادهم اخاها الاكبر ..

نعمات ""ادخلي واجفلي الباب""
دلفت نجمه الي الغرفه ثم اغلقت الباب خلفها وقالت ""نعم ي ماما""
نعمات بحده ""فتحيلي مخك زين فاهمه"" !!
نجمه بقلق ""ف اي ي ماما انا مركزه اهو"" !!
نعمات ""بما انك معرفتيش توجعي ادهم وتخليه يتجوزك يبقي هتنفذي اللي هجولك عليه وحسك عينك تغلطي""
نجمه بخوف ""قولتلك ي ماما ادهم دا يبقي اخويا وانا مش عوزه اتجوزه وكم..."بتر عبارتها صفعه قويه من يد من تسمي والدتها"
نعمات بقسوه ""اخرسي عاد واللي عجولك عليه اتنفذيه من غير ما تفتحي خشمك واصل فاهمه ولا لا !!""
نجمه بدموع ومرار بسبب التي تسمي والدتها تريد ان تجوزها فقط من اجل الثروه والمال لكن هي لا يهم ما تشعر به " حاضر "
فلتسكتها قليلا وتفكر فيما بعد ما عساها ان تفعل
نعمات ""اسمعيني زين انتي هتعملي .......................""
نجمه بصدمه ""ايييييه انتي بتقولي اي ي ماما انتي عوزه تفضحيني عشان تجوزيني ادهم""
نعمات بقسوه ""اجفلي خشمك ووطي حسك عاد ايوه دا اللي هيحصل هتروحي اوضته وتصوتي وتكوني لبسه اللي جولتلك عليه وي اما انتي حره مفيش علام وبكفياكي اكده شعرك دا هجيبهولك بلاطه وهخرسك فاهمه ولا لا عاد """
نجمه بدموع وحسره "فوالدتها تريد فضيحتها"'لكن لابد ان تجاريها قليلا وتتصرف فيما بعد
نجمه ببكاء ""حاضر ي ماما في حاجه تانيه اعملها""
نعمات بلامبالاه ""لا مفيش دلوجيت غوري علي اوضتك وبالليل بعد اما يجوا تنفذت اللي جولتلك عليه فااهمه""!!
نجمه بدموع ""حاضر""
ثم خرجت من الغرفه بخطوات اشبه بالركض وذهبت الي غرفه والقت نفسها ع الفراش تبكي بحسره ومراره فوالدتها التي يجب عليها ان تسعدها وان تقدم لها الحنان وان تكون العون والسند لها بعد وفاه ابيها تريد فضيحتها وكل هذا من اجل المال فسحقا !!
هدأت قليلا ثم عزمت ع فعل شئ وستفعله وليكن ما يكن لا تبالي" مسكت هاتفها ثم كتبت شئ ما وارستله وانتظرت الرد"
************************************
ف شركه الرواي
رائد بقلق ....""بطلي عياط ي هاله عشان اسمعك مالك بتعيطي ليه""
هاله ببكاء ""انا ف القسم ي رائد""
رائد بصدمه ""نععععم قسم لييه""
هاله ببكاء اشبه بالانهيار ""مش وقته ي رائد تعالي بسرعه ونبي دول ضربوني ي رائد""
رائد بغضب ""انتي ف قسم اي""
هاله ببكاء ""في قسم *******""
رائد وهو يأخد مفاتيح عربيته ""طيب متخافيش ي حبيبتي انا جايلك ""
ليل بجديه "فيه اي""
رائد بزهول ""مش عارف بتقول ف القسم وضربوها انا مش فاهم حاجه""
ليل بغضب ""انت لسه هتتزهل يالا قوم بينا""
رائد وهو يهرول يالا اخذوا المسافه من المكتب الي المصعد ركضا ثم نزلوا سريعا وصعدوا الي سيارته ليل الذي توالي القياده ثم انطلق مسرعا الي "القسم"
************************************
ف المستشفي
حمزه ذاد قلقه بعد مشاهده تلك الرساله وحاول الاتصال بها عده مرات ولكن بلا فائده واخيرا بعد انتظار دام دقائق ولكن بالنسبه له دام ساعات
آدم بلهفه ""اي ي عين ف اي ي حبيبتي قلقتيني""
عين ببكاء ""تعالي خدني بسرعه ي آدم انا ف قسم ******""
آدم بقلق ""ليه اي اللي حصل""
عين ببكاء ""يالا تعالي الاول ونبي""
آدم بلهفه ""حاضر ي حبيبتي مسافه السكه متقلقيش بس بطلي عياط يالا نا جاي""

استوعب سريعا الموقف فارتدي باقي ملابسه سريعا واخذ اشيائه وهرول خارج المشتشفي وصعد سيارته وانطلق مسرعا الي وجهته ""القسم""
************************************
ف القسم
الظابط بحده ""م تبطلي عياط انتي وهي ي بت هتعملوهم عليا""
عين بدموع ""والله لوديك ف داهيه علي اللي نت بتعمله دا""
الظابط وهي يقف بغضب ""شكلك محتاجه قلم تاني يمكن الاولاني مكيفكيش""
هاله بدموع ""والله لتدفع التمن غالي اووي علي اللي انت عاملته وهتشوف""
الظابط بسخريه ""لا خفت !! انتوا ليكوا عين تتكلموا كمان يعني خابطين عربيه الباشا وكنتوا بتتمسخروا عليه عشان لامؤخذه وكمان بجحين""
هاله بغضب ممزوج بالدموع ""انت حقيييير وسافل"" و.....قاطعتها صفعه قويه منه اخرستها علي الفور
عين ببكاء وهي تحتضن هاله""اقسم بالله لوديك ف داهيه ابعد عنها""
الظابط بغضب ""اخرسي لاخرسك انا بنفسي""
الشاب الواقف بغرور ""اقدر امشي ي حضره الظابط""
الظابط"" طبعا ي باشا تحت امرك نقفل المحضر وحضرتك تتفضل""
الشاب ومازال ع غروره وتحدث بخبث لاكمال لعبته"" عوزهم يتروقوا ي حضره الظابط""
الظابط ""اكيد متقلقش هياخدوا جزاتهم"" ثم نادي بصوت عالي ""عسكري انت ي عسكري""
العسكري وهو يؤدي التحيه العسكره"" اؤمرني ي فندم ""
الظابط بغضب ""خد ولاد *** دول دخلهم التخشيبه ووصي عليهم وصيه جامده ""
العسكريه بايجاب"" علم وينفذ يا باشا"" ثم امسكهم بشده ""قدامي انتي وهي""
عين ببكاء ""سيبنا انت واخدنا علي فين""
هاله ببكاء ""انت فين ي رائد ""
الظابط بسخريه ""مين رائد دا زبون تاني اكيد يالا ي عسكري انجز خدهم من قدامي""
العسكري ""تحت امر سعادتك"" ثم جذبهم بالقوه وفعل ما أُمِر به
بعد عده دقائق وصل رائد وليل اولا الي القسم ثم دخلوا الي الظابط المسئول
رائد بغضب للظابط"" اختي فين ""
الظابط بحده ""انت مين وازاي تتكلم كده اطلع بره ""
جاء رائد ليتحدث فقاطعه ليل
ليل بنظرات قاتله اثارت الذعر لدي الاخر"" ليل الرواي دقيقه والاقي قدامي هاله سيف الدين""
الظابط ""مش لما اعرف سيادتكم مين والمفروض انها متهمه وهتتحول للنيابه ""
ليل ومازال ع هدوئه الذي يثير القلق ""..مش هقولك تاني هات هاله ولو لقيت فيها حاجه انت الجاني ع روحك""" قاظع حديثهم وصول آدم
آدم للظابط ""عين العزايزي فين واي اللي جابها هنا""
الظابط"" انت مين انت راخر ""
آدم بغضب ""اتكلم عدل بقولك عين فين""
الظابظ ""الانستين ف التخشيبه ""
صدمه الجمت كل من آدم ورائد ومازال ليل ع هدوئه"" ابعت جيبهم حالا""
الظابط بتوتر"" حاضر""
ثم نادي ع العسكري وامره ان يأتي بهم وبعد مرور بضع دقائق دلف العسكري وهو ممسك بهم وهم ف حاله يرثي لها فكانوا يبكون بشده ويرتجفون واثار الضرب واضح عليهم بشده رفعوا عينيهم وعندما وجدوا اخوتهم ركضوا اليهم وتشبسوا بهم بقوه وهما يرتجفون
عين وهي تحتضن آدم وتبكي بانهيار وتقول بخوف
""خ..دني..من.ه..ن..ا ي آ...م ونب..ي ""ثم اكملت بكاءها وهو في مصدمه اخرسته عن الكلام
هاله وهي تتشبث ف اخيها وتبكي"" روحني ي رائد روحني ""
ليل وهو ينظر للظابط بغضب وهو ممسك بتلاتيب ملابسه
""انت عملت اي فيهم ي ابن ******"" ثم لكمه بقوه لكمه اسقطته ارضا
الظابط وهو يلهث"" انت بتتعدي ع ظابط ف مكان عمله هوديك ف داهيه ""
ليل وكاد ان يلكمه مره ثانيه ولكن منعه رائد بيده والايد الاخري ممسك بها اخته بشده
استني ""ي ليل اما نفهم وبعد كده نتصرف"" ثم نظر للظابط الذي كاد ان يموت خوفا من نظراتهم ونظرات آدم المتوحشه كان يريد ان يفتك به هو الاخر ولكن تشبست عين به بشده
الظابط حكي لهم ما بلغه الشاب الذي لم يكن سوي ""ذياد الهواري"" نجل المدعو احمد الهواري اهي صدفه !! ايعقل !! ف اتيت الي الجحيم ي صديقي (دنا هطلع عينك ي جزمه)
آدم بغضب"" انت بتقول اي ي بان *** انت ...انت عارف ان بتقول كدا علي مين دانا هقتلك ي حيوان ي *** ي ابن **********""" (اهدي ي دكتور اي كميه التييت دي😂)
رائد بغضب ""وانت صدقته انت شايف ادامك اي ي حيوان دي مناظر يتقال عليها كده انت متخلف ي ابن ******** ""كل هذا وليل ثابت لم يبدي اي شئ جامد كالصخر فقط ينظر له نظرات تكاد ان تحرقه واقفا
ليل بثبات"" مين ال ****** اللي قال كدا ""
الظابط بتوتر وخوف ""ذياد احمد الهواري""
رائد بحده """ميييييييييين""" !!!!!
ليل وهو يلكمه بقوه نزفت انفه ع اثرها
""وهو عشان واحد غني ودخل قالك انا ابن كذا تصدقه وتعمل فيهم كدا""" ثم جذبه مره آخري ولكمه لكمه اعنف من سابقتها
"""ودع مكانك بقي ي حيله امك اصله هيوحشك"
آدم بغضب ""اقسم بالله م سيبك انا هاخدها وامشي وانت بله المحضر واشرب ميته"" لم ينتظر رد احد بالفعل ثم انحني وحملها وسار بها خارجا متوجها الي المستشفي
ف الداخل مره رآئد وهو يحتضن اخته التي مازلت تبكي بين احضانه خرجها بهدوء ثم نظر الي وجها المتورم بفعل الضرب الدي تعرضت له غضب بشده ثم ساعدها للجلوس واندفع نحوه جاذبا اياه من تلابيت ملابسه وصفعه صفعه تلوها الاخري تلوي الاخري كأنه يأخذ بثأرها
رائد بغضب"" اقسم يالله ما سيبك ي ابن **** ي حيوان وهوديك ف داهيه انت و ابن *** التاني ""
جذبه ليل ليهدئه ثم قال بصرامه"" خد اختك وامشي انت مش شايف بترتعش ازاي خدها واطلع بيها ع اي مشتشفي وانا هاجي وراك """ثم اعطي له مفتاح السياره وهو يقول
خد المفتاح اهو وانا هحصلك هخلي الحراسه تجبلي عربيه جاء ليعترض فاوقفه بصرامه
"""قلت يالا من غير ولا كلمه """
اومأ رائف يايجاب فاخته تحتاج الي الراحه ثم انحني وحملها ودفن رأسها ف صدره ثم خرج وصعد السياره وانطلق الي اقرب مستشفي
************************************
ف منزل مجدي العزايزي
مجدي بقلق ."".استر يارب اتأخرتي اوي ي عين كدا برده تقلقيني عليكي ي بنتي بس انا قلبي مش مطمن حاسس ان فيكي حاجه وكمان موبايلك اتقفل وآدم كمان مبيردش جيب العواقب سليمه يارب احميهم انا مليش غيرهم """واثناء حديثه رن هاتفه .....فلنتركهم
************************************
ف المستشفي كان يطيب آدم كدامتها وهي تبكي وتتألم بشده
آدم بحنان وحزن ..""هششش اهدي ي حبيبتي معلش ""
عين ببكاء والم ."".بتوجعني اووي والله""
آدم بحزن ولكن اخفاه بابتسامه ليخفف عنها ولو قليلا وقال بمزاح مصطنع ""قصدك تقولي ان ايدي تقيله مش كده ""عين ببكاء وبصدق
"" ايوه ايدك تقيله وبتتكي جامد ""
آدم بخبث ""ايدي تقيله وانا بطهرلك الجرح اومال لما تاخدي الحقنه هتقولي اي"""
عين منتفضه بخوف"" حقنه اي انا مش هاخد حقن" ثم ابكت بشده ""والنبي ي آدم بالله عليك بلاش"
آدم بضحك ""ههههه جبانه اومال دكتوره ازاي"" ثم اخذها بين احضانه بشده ""متخافيش ي حبيبتي انا كنت بهزر عشان اخفف عنك ""
عين ببكاء وهي تحتضنه"" انا كنت خايفه اووي ي آدم ضربوني كتيير اووي وهاله صحبتي كانت بتدافع عني بس ضربوها هي كمان واخذت شهقاتها تعلو انا عاوزه اطمن عليها ""
آدم بهدوء ""حاضر شدي حيلك وانا هخليكي تطمني عليها ارتاحي انتي شويه هنا وانا هخرج بره وجاي""
عين بخوف "هتروح فين لا خليك معايا هنا متسبنيش"
آدم بحزن علي حالها"" اهدي ي حبيبتي انا سبت المفتاح والموبايل بره زمان بابا اتصل كتير وزمانه قلقان هخرج اجيبهم واجيلك ع طول ""
عين اومأت بايجاب" ماشي بس متتأخرس""
آدم"" حاضر ي حبيبتي حاولي بس ترتاحي شويه""

وهي يالفعل تحتاج الي الراحه فهي مرهقه بشده وكل جزء ف جسدها يؤلمها بطريقه بشعه فتأذت نفسيا وجسديا هي وصديقتها معا وبالفعل اغمضت عيناها وسرعان ما ذهبت في نوم عميق "
"ف الخارج "
ف آدم رأي الشخص الذي كان يتواجد معه ف القسم يهرول للداخل فاسرع اليه ثم تحدث اليه
آدم ""بسرعه دخلها الاوضه دي انا دكتور ""
اومأ رائد دون كلمه وبالفعل ادخلها الغرفه التي تتواجد بها عين ووضعها رائد بحنان علي الفراش الاخر المقابل لفراش عين ثم قام آدم بتضميد جروحها بهدوء ولا يعلم لماذا انتابه الغضب برؤيه جروحا ولما ايضا انتابه الحزن لسمعاع انينها

رائد بحنان ""معلش ي حبيبتي خلاص هانت ""
آدم بغضب ""اقسم بالله م هسيبه هو او الكلب التاني""
رائد بغموض ""زمانه خد جزاءه ولسه ""
آدم باستفهام ""ازاي..."" ؟!
رائد بهدوء"" نطمن عليهم بس وبعدين نشوف هنعمل اي"" ثم نظر اليه بابتسامه ""انا رائد سيف الدين بشمهندش""
آدم بابتسامه"" وانا آدم العزايزي دكتور""
رائد ""تشرفنا ي دكتور والله كان نفسي نتعرف ف ظروف احسن من كده ""
آدم بابتسامه ""الحمد لله انها جت ع اد كده""
هاله بقلق ""عين عامله اي"".. ؟؟
آدم بهدوء ""اهي الحمد لله كويسه بس نامت من التعب"" ثم اكمل"" ع العموم لو الجروح وجعاكي اوي ومش قادره تستحميلها ممكن تاخدي حقنه تسكن الالم شويه معاكي""
هاله بخوف"" لا مش عاوزه انا هبقي كويسه""
رائد بضحك ""هههههه جبانه""
هاله بضيق"" انا مش جبانه ي رائد ""
آدم بخبث وهو يريد مشاكستها ""خلاص اثبتي كلامك قومي خدي الحقنه واثبتي انك مش جبانه"
هاله بعند ""لا انا مش جبانه بس انا مبحبهاش وفيه فرق ي دكتور ""
رائد بضحك"" ههههه لحظي انك بتفتي وانا اخوكي وعايش معاكي وياما عضتيني وبلاش اسيح اكتر من كده ""
آدم"" هههههههههههههه واضح انك مبتخافيش""..ثم اكمل بابتسامه بسيطه ""علي العموم لو حسيتي بوجع خدي من الدواء دا ""
ابتسم الصبيه ابتسامه تُيم بها الاخر ثم قالت"" حاضر ""
رائد بخبث ""يعني هي مش هتحتاج حقنه ي دكتور""
آدم ""ههههههههه والله علي حسب ""
حبت هي ضحكته بشده ولكنها اردفت بضيق ""وسعوا كده عوزه اشوف عين""
رائد بهدوء""طب ع مهلك ""
هاله طيب ثم ذهبت وجلست بجانب الراقده ع الفراش نائمه بعمق لا تدري ما يدور حولها
**************
آدم مقولتليش خد جزاءه ازاي
رائد متقلقش هنجيبه ابن *** دا ونربيه ومتقلقش هجيبك تديله نصيبه
آدم بخبث دحنا هنروقوه
رائد بالظبط كدا
آدم هصحي عين عشان نمشي زمان بابا قلقان جدا
رائد بابتسامه حزينه ربنا يخليهولكوا
آدم بابتسامه يارب ثم ذاهبوا اتجاههم
هاله بقلق هي مصحيتش ليه
آدم بتنهيده هي لما بتخاف او تتعب زي كده بتنام فتره طويله متقلقيش
رائد طب يالا شيلها عشان كده الوقت اتأخر وبينا نمشي يالا ي هاله
هاله بتعب يالا
رائد وهو ينحني ليحملها
الاميره تتشال متمشيش
هاله بابتسامه ربنا يخليك ليا ي رائد
اغتاظ الاخر بشده من فعلته ثم حدث نفسه ولما انا غاضب هكذا ؟؟ يحملها او لا ؟؟ ما دخلي ؟؟ وما من اجابه
حمل هو اخته وخرج من الغرفه وصعد الي سيارته وانطلق الي المنزل وهكذا فعل الاخر ع امل بلقاء قريب للاخذ بالثأر
************************************
ف شركه ادهم الجارحي عندما قرأ الرساله التي ارسلتها نجمه غضب بشده وتطاير الشرار من عيناه

ادهم ي نهار اسود هي وصلت لكده والله انتي لو مش عمتي لكنت دفنتك بالحيا وخلصت البشريه كلها منك اووووف
ثم امسك بهاتفه وحدث نجمه
ادهم بهدوء ايوه نجمه بطلي عياط متخافيش
نجمه ببكاء مخافش ازاي ي ادهم انت عارف هي عوزه تعمل اي
ادهم بغيظ عارف بس انا بقولك متخافيش وامك هيتحطلها حد انهارده ثم اكمل بغموض انتي هتنفذي اللي هي قالتلك عليه
نجمه بصدمه اااااانت بتقول اي ي ادهم
ادهم بهدوء غامض قولتلك هتنفذي اللي هي قالتلك عليه ومتخافيش انا هتصرف
نجمه بخوف ربنا يستر
ادهم اهدي ومتخافيش وروحي اقعدي مع ورد ومتبينلهاش حاجه فهماني
نجمه بقلق حاضر ي ادهم
ادهم بهدوء اهدي ومتخافيش يالا مع السلامه
نجمه بهدوء مع السلامه ثم اغلقا الخط

اغلق الخط واخد يتنفس بغضب وعيناه يتطاير منها الشرار من هذه المرأه التي لاتهتم سوي بجمع المال فقط حتي وان كان التمن في المقابل "ابنتها"
************************************
ف شقه رائد
وضعها علي الفراش بحنان واحتضنها بقوه ف اللحظات السابقه قاسيه بالنسبه له ان يري اخته بل ابنته في هذه الحاله تنتحب وترتجف بقوه اغمض عينه بغضب عندما يتذكر ارتجافتها وخوفها واقسم ان يأخد بحقها بهذا المدعو "ابن الهواري"
رائد بحنان بقيتي كويسه ي حبيبتي
هاله بابتسامه علها تطمئنه وهي من تحتاج اليه الان
ايوه ي حبيبي انا كويسه متقلقش بس انا عاوزه انام
ابتسم بحنان ويعلم انها تطمئنه
ماشي ي حبيبتي ارتاحي ثم قام ودثرها بالغطاء جيدا وانحني مقبلا جبينها وتشدق بابتسامه
تصبحي علي خير
اردفت بنعاس
وانت من اهله ي حبيبي
تركها تنام واغلق الانوار واغلق الباب خلفه بهدوء وعندما خرج ذفر بغضب بالغ ثم امسك بهاتفه وتحدث الي ليل
رائد بتنهيده ايوه ي ليل عملت اي
ليل بجديه
صاحبك والظابط ف المخزن اللي نت عرفه نسيبهم يومين ونروح نروقهم المهم الاول روحت المستششفي
رائد بايجاب ايوه واخو صحبتها اللي كان معناها طلع دكتور هناك والمستشفي بتاعته
ليل بعدم اهتمام رغم طيب الحمد لله ربنا ستر
رائد بامتنان
شكرا ي ليل علي وقوفك جمبي انهارده انت لو مكنتش معايا مكنتش عارف هاخد بالي من هاله ولا امسك ف زماره ابن *****
ليل بجديه
لطل رغي وارتاح واعرف اي اللي حصل بالظبط
رائد زافرا بقوم
خلاص تمام هسيبيها ترتاح وبعدين ابقي اتكلم معاها
ليل بنبره عاديه
طيب يالا ابقي كلمني
رائد بايجاب
اوك ماشي تصبح ع خير
ليل
وانت من اهله سلام
************************************
عندما دخل بها وهو حاملها بين ايده ورائهم والدها هوي قلبه بين قدميه هلعا
مجدي بقلق ف اي ي آدم عين مالها
آدم مهدئا اياه وهو يتجه بها الي غرفتها ثم وضعها علي الفراش بحنان
اهدي ي بابا هي كويسه مفيش حاجه
مجدي بقلق كويسه ازاي ي بني اومال اي العلامات اللي ف وشها دي ثم قام مره واحده هاتفا بفزع
اوعي يكون حد .....قاطع آدم حديثه رادفا
لا ي بابا متقلقش محصلش حاجه من دي ثم تنهد بقوه وحكي له ما حدث
مجدي بغضب وازاي الحيوان يعمل كده هي خلاص بقت سايبه استغفر الله العظيم يارب
آدم بغضب ورحمه امي مهسيبهم الاتنين
مجدي بقلق وهو يعلم غضب ابنه وتهوره
اهدي ي آدم الحمد لله انها كويسه والامور خلصت لحد هنا انا مش عاوز اخسر حد فيكوا مش هستحمل ي ابني
آدم وهو يعلم قلقه فهتف مهدئا اياه
متقلقش ي حج الحمد لله انها جت لحد كده
مجدي زافرا بقوه
الحمد لله بس هي هتفضل نايمه كده
آدم بتنهيده
م انت عارف ي بابا انها لما بتتعب او بتخاف بتستسلم للنوم
مجدي بحزن
عارف من ساعه موت المرحومه امك
آدم بحزن
الله يرحمها ثم اكمل بابا هي هتفضل نايمه للصبح اتفضل انت خد دواك ونام شويه وانا هاخد دوش واغير هدومي وهبقي جمبها
مجدي : مش هيجيلي نوم غير اما تفتح عنيها وتكلمني ي آدم
آدم : عشان خاطري ي بابا اتفضل خد علاجك ونام شويه ومتقلقش انا هفضل جمبها
مجدي بايجاب حاضر ي ابني تصبح علي خير
آدم مقبلا رأسه وحضرتك من اهله ي بابا خرج والده من الغرفه فأتجه آدم الي الفراش انحني مقبلا اياها من جبينها ومسد علي شعرها بحنان اخوي ودثرها جيدا واطفأ الانوار ثم خرج ليبدل ملابسه ويعود لها مره آخري

بعد نصف ساعه دخل الي غرفتها وهي مازلت نائمه تمدد بجانبها واخدها بين احضانه بحنان اخوي علها يمدها بعض الامان الذي افتقدته اليوم !!!
اغلق عينيه وسرعان ما غفي ...........
عدي بعض الوقت ع تقلبها بعنف واصدار انينات خافته فتدل علي انها بكابوس مزعج بفعل ما عاشته اليوم !!!
احتضنها واحتواها بقوه هامساا ف اذنها
آدم بحنان ششش عين انتي ف حلم ي حبيبتي متخفيش اللي انتي فيه مش حقيقه
لم تتجاوب معه واخذت تحرك رأسها بهستيريه ودموعها تنزل علي وجنتها
آدم هامسا لكن بصوت قوي وهو يرتب علي وجنتها برفق
عين اصحي انتي ف حلم مش حقيقه وجدها تفتح عينها ببطئ سرعان ما اخذها بين احضانه بقوه ليمدها بالامان
عين بدموع كنت خايفه اووي ي آدم اوووي
آدم بحنان بسس اهدي ي حبيبتي خلاص مفيش حاجه شششش نامي وانا مش هسيبك
اومأت بايجاب وهي تندس بين احضانه بقوم وظل هو يرتب علي ضهرها ويحرك يده صعوذا وهبوطا مره وبحركات دائريه مره آخري حتي شعر بانتظام انفاسها فعلم انها ذهبت الي النوم مره اخرى !!!
شدد ف احتضانه لها ثم همس لنفسه بغضب
اقسم بالله بعض خوفها دا مهسييكوا وحياه كل دمعه نزلت منها مهرحمكوا !!!
************************************
ف الصعيد
نجدهم جميعا جالسين ف منزل عبد الحميد العزايزي
عبد العزيز بابتسامه احنا جايين نطلب يد بنتك لولدي ادهم ي عبد الحميد ي اخوي
عبد الحميد بابتسامه وانا مش هلاقي لبنتي احسن وانا عارف كويس ي عبد العزيز لولا الفرع السئ اللي موجود ف عليتكوا للاسف مكنش هيبقي ف تار ولا دياوله
عبد العزيز بابتسامه اني مليش صالح بتار انسي الموضوع ده اني جاي اطلب يد بنتك علي سنه الله ورسوله جلت اي
عبد الحميد بابتسامه قلت موافق ي عبد الحميد بس
عبد العزيز فاهمك ي اخوي بنتك ع راسنا واحترامها من احترامنا وهي هتبقي فرد من عيلتنا ومهسمحش لحد واصل انو يضيجها حتي لو بكلمه
ونطق هو اخيرا ..ادهم اوعدك يعمي انها هتبقي ف امان معايا
عبد الحميد وهي يري لمعان عينيه الذي يحاول ان يخفيه ولكنه اب وعشق من قبل ويعلم تلك النظرات ففرح بشده
وانا واثق فيك ي ادهم وعارف انك زين رجال الصعيد كله وانا هسلمك بنتي وانا مطمن عليها طالما معاك
عبد العزيز بابتسامه نقرأ الفاتحه
قرأها كلا من والده ووالدها وهو قراءها بقلبه قبل لسانه واكرم اخاها الذي نطق اخيرا
اكرم بسعاده لاخته ولصديق عمره الف مبروك ي صاحبي
ادهم بابتسامه الله يبارك فيك ي اكرم وعقبالك
اكرم وهو يهمس ف اذنه ياريت بس اخوها يحن
ادهم ههههههه لسه بدري عليها صغيره
اكرم ي مراااري ي اني خلاص هنفجر
ادهم ههه اجمد لسه قدامك كتير
اكرم مبتسما بخبث عندي استعداد افركش الجوازه دي علي فكره انا اخو العروسه
ادهم بثقه متقدرش
اكرم مستفز
ادهم عارف
اكرم انا هقوم اجيب نور قبل اما اتشل جاء ليذهب فسأله والده قال انو خارج ليأتي بشقيقته فأوما بايجاب بعد بضعه دقائق طلت نور "وهي نور بالفعل ملاك كما سماها هو من طاحت بعقله وبقلبه من ابتسامه واحده " طلت بطله ملائكيه فستان من لون السماوي وعليه حجاب من اللون الابيض لم تضع سوي كحل باعينها فاصبحت ملاك بالفعل
كانت تمسك بيد اخيها بقوه علها تخفف من توترها وتضع عيناها ف الارض خجلا فاقت ع صوت عبد العزيز
عبد العزيز بابتسامه ي اهلا بالعروسه ما شاء الله عليكي تعالي اهنا ي بنتي جاري
تقدمت بخطي متوتره وعلي محساها ابتسامه خجله ثم جلست بجواره
عبد العزيز مبروك ي بنتي
نور بصوت منخفض الله يبارك فيك ي عمي
عبد العزيز بحب لا من اهنه وطالع هتقوليلي ي بابا كيف م بتجولي لابوكي
نور بابتسامه حاضر ي بابا
عبد العزيز وهو ينظر لولده اي ي ادهم مش هتلبس لعروستك شبكتها ولا اي
انتشله بحق من شروده فهو لم ينزل عينه من عليها ولاحظ ذلك عبد الحميد وامها فرح فسعدوا بشده وادركوا حب ادهم لنور
ازهم بتوتر اها طبعا ثم اعطي الشبكه لوالدتها وقال اتفضلي ي امي لبسيهالها انتي وانا بعد كتب الكتاب هلبسها الدبله
ابتسم كل الموجودين وابتسم ابيه بفخر لتربيه ابنه
لبستها والدتها دهبها ثم اطلقت الزغاريد فرحه بابنتها وكانت هي سعيده بحق فاخيرااا ستصبح زوجته بعد مده من الكلام وتوتر نور من نظرات ادهم التي لاحظتها وهيام ادهم بها وبجمالها

عبد العزيز بجديه الفرح هيبقي اخر الشهر ده خير البر عاجله
عبد الحميد بابتسامه وليه الاستعجال
ادهم ف نفسه (دا لو ع الاستعجال دا ممكن اخدها واطير)
عبد العزيز ولا استعجال ولا حاچه ي عبد الحميد خلينا نفرحوا ي راچل
عبد الحميد خلاص موافق الف مبروك ي ولاد
تهللت اسراريرهم فرحا ولكن كتم كل منهم مشاعره لحين وقت البوح !!!
بعد مده انصرف ادهم ووالده وصعد نور غرفتها وهي سعيده بشده وبعد فتره استسلمت للنوم
***************

عندما وصلوا الي المنزل وصعد ادهم غرفته بعد مده دوي صوت صويت حاد ف المنزل فتهللت اسراير الحربايه تلك واخذت تهرول الي الغرفه وعندما وصلت كانت الصدمه بالنسبه لها !!!!!!!

************************************

اما هو فبرغم من انها كانت دافنه نفسها بين احضان اخيها الا وان بكاءها ونحيبها وشهقاتها اجبرته علي النظر اليها شاهدها وهي ترتجف بقوه رائها فتاه قصيره بعض الشئ شعرها المشعت بفعل ما حدث وجهها الذي لما يتوضح اليه كامل شاحب بفعل خوفها وهذا لم يكن سوي فضول فقط ولا شئ سوي فضول !
اغمض عينيه بتعب ف اليوم مهلك بحق بدايه من الصفقه التي تأخد كل تركيزه الي القسم الي رجاله ليأمرهم بجلب ابن الهواري والظابط الحقير هذا وهو يعلم ان الهواري نفسه لم يعدي الامر هذا مرور الكرام ولكن لا يهم فهول ليل لا يخشي احدا يوجد من يخشاه فقط ف لديه نظره ترتعب لها الابدان دون بنت شفه منه فذاق من القسوه وآن الاوان ان يذوقها الاخرين منهم بذنب ومنهم بلا !!

وف ظل اغمضاض اعينه جاءت بعض من احداث الماضي امام عينه التي لا تعمل علي شئ الا ذياده قسوته وسواد قلبه

ليل بحب ..انا بحبك
نرمين مصطنعه الخجل بجد
ليل بحب طبعا بجد ثم اكمل بشرود انا لقيت فيكي اللي ملقتوش ف اللي المفروض اقرب الناس ليا ثم اكمل بحب انا بجد بحبك ي نرمين
نرمين بكذب وانا كمان بحبك
ليل بسعاده طيب خدي ميعاد من والدك عشان اجي اطلب ايدك
نرمين بارتباك هه اها طبعا بس بفضل نستني شويه عشان امهدله واحده واحده عشان ميزعلش اني خبيت عليه ان كنت بقابلك هجبهاله واحده واحده (لا مؤدبه)
ليل بتفهم ماشي ي حبيبتي
نرمين طب يالا وصلني عشان متأخرش
ليل بابتسامه يالا ي حبيبتي ثم قاموا سويا وصعدوا الي سيارته وانطلق بها وطول الطريق وهو يغرقها بكلامته التي ان دلت علي شئ فيدل علي انه يعشقها ولم يكن يدري بإن هذه الافعي ان مهنتها المكلفه بها ان تكسر قلبه ومن المسؤل امه !!!! ايعقل !!!!
**************
فاق من ماضيه والغضب يسيطر عليه اخذ يرمي بكل شئ حوله ويزمجر بغضب
ليييييه عملتي فيا كده لييييه عملتلك اييييي دا انتي المفروض انك امييي ثم ركع علي ركبتيه يلهث بقوه من فرط المجهود الذي بذله للتو ويقول بهمس
اكتر من تلت سنين ف وجع والم مش قادر انسي مش قادر حتي ف نومي بفتكر ونا صاحي بفتكر مش عارف ارتاح انتي لو مكنتيش موتي انا كنت قتلتك ثم جاء بباله هل تقدر علي قتل والدتك ؟؟ صرخ عقله بقوه والدتي ؟؟؟؟ هل تدري معني هذه الكلمه التي تصرخ بها ايها الاحمق كفي هراء ؟؟؟ والدتك هي التي فعلت بك كل هذا ؟؟؟ اضعفتك صغيرا باهانتها وقسوتها ؟؟؟؟ اهمالها هو من قتل تؤامك ايها الاحمق ؟؟؟؟ وظللت وحيدا ف تلك الحياه القاسيه دون اخ ؟؟ والدتك هي من كسرت قلبك بتأجير تلك الحقيره التي مثلت عليك الحب والاحترام وانت صدقتها ؟؟؟ والان تذكرني بانها والدتي ؟؟؟ فلو كانت علي قيد الحياه لقتلتها بيدي !!!
فاق من صراعه الداخلي وبداخله غضب ونيران تحرق الاخضر واليابس وبداخله قسوه ان وزعها علي العالم لتبقي جزء بداخله من كثرتها !!!!! اقسم الا يضعف !! اقسم ان يُضعفْ فقط !!!

(ي اما انا خوفت)




تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-
close