اخر الروايات

رواية خادمة الشيطان الفصل الثاني 2 بقلم شروق حسن

رواية خادمة الشيطان الفصل الثاني 2 بقلم شروق حسن


«خادمة الشيطان» ...
«البارت الثاني»...
"شـروق» ♡شــــيــري♡

1


" بسم الله الرحمن الرحيم"

+


*في الكافيه*
جلست ضحي بغضب قائلة بصوت عالي نسبيًا: 
_كنتِ خليني أعلمه الأدب، دا إنسان مهزق والله.

+


نظرت اليها رزان بملل قائلة:
_ معلش يا حبيبتي انتِ الكبيرة.

1


جدحتها بنظرات حارقة قائلة بحدة: 
_والله!! انتِ بتاخديني على أد عقلي يا روزا!! ماشي.

+


ضحكت رزان على ضيقها الواضح وتحدثت بمشاكسة: 
_خلاص يا ضحضح دا نا حتى بهزر معاكِ يا قمر.

1


هزت رأسها بيأس:
_ ضحضح ايه بس يابنتي، بس عالعموم خلاص انا اتصالحت. 

+


ضحكت رزان علي صديقتها المشاكسة مردفة بقلة حيلة:
_ هبلة وبتتراضي بسرعة، بس خليكي كدا اهو بنستفيد منك. 
صمتت قليلًا ثم تحدثت بجدية: 
_اه صحيح إيه الموضوع المهم اللي كنتي عايزاني فيه؟!! 

+


تحولت ملامح ضحي للجدية والقليل من التوتر، فعلمت رزان أن هناك أمرا مهمًا حقًا، فضحي لا يظهر عليها التوتر إلا وكان شيئًا مهمًا يستحق ذلك. 

+


نظرت اليها ضحي وتحدثت بجدية: 
_بصراحة أنا نويت اشتغل، وكنت عايزة أدور علي شغل كويس بمرتب كويس علشان أعرف أساعد ساهر بدل ما هو شايل الحِمل كله لوحده كدا. 

+


حدجتها رزان بدهشة متشدقة بصدمة: 
_نعم!!! تشتغلي!!! وهو ساهر عرف إنك هتشتغلي!! 

+


بررت لها ضحى وهي تهز رأسها بالنفي: 
_الشغل عمره ما كان عيب ولا حرام يا رزان، وساهر هحاول اقنعه، ولو موافقش هشتغل بردو ما أنا مش هسيبه كدا شايل فوق طاقته. 

+


تحدثت رزان بجدية تلك المرة تحاول بإقناعها بالإبتعاد عن فكرة العمل:
_ عارفة إنه مش عيب ولا حرام، بس هتشتغلي ايه وانتي لسه متخرجتيش اصلا!! انتي عارفة نفسك بتقولي ايه!! 

+


ردت عليها ضحي بضيق وها قد بدأت تشعر باليأس: 
_دا بدل ما تشجعيني عمالة بتحبطي فيا!! وبعدين هحاول أدور على أي شغل، المهم اشتغل. 

+


هدأت رزان قليلا محاولة شرح ما يدور ببالها لتُمسك بيدها بحنان:
_ يا حبيبتي والله مش بحبطك، بس صعب جدًا تلاقي شغل وانتِ لسه بتدرسي.

+


أومأت لها ضحى بتفهم: 
_عارفة والله بس على الأقل هحاول. 

+


ثم أكملت حديثها بحزن: 
_علاج ماما قرب يخلص يا رزان وحالتها بتسوء كل يوم عن اللي قبله وأنا مش هقف متكتفة لحد ما بعد الشر يحصلها حاجة.

2


نظرت اليها رزان ثم تحدثت ببطئ حَذر: 
_طيب متطلبتيش من باباكي!!

+


ضحكت بسخرية لازعة ومؤلمة في نفس الوقت قبل أن تُجيبها: 
_أبويا!! أبويا اللي بيجيلنا كل يوم وش الصبح وكمان بيجي سكران!! 

+
        
صمتت رزان قليلاً تعلم مدى حساسية صديقتها تجاه ذلك الموضوع، ثم قالت بسرعة حتى لا تُغضبها:
_ خلاص عندي فكرة، خدي فلوس علاج مامتك مني ويبقي حلينا المشكلة.

+


نهرتها ضحي بغضب:
_ لا طبعاً انتِ بتقولي إيه مستحيل يحصل، دا غير إن ساهر مستحيل يقبل بكدا كمان. 

+


علمت رزان أن صديقتها لن توافق ابدًا ولكن هي خائفة عليها وبشدة، لذلك عرضت عليها أن تعطيها المال فتحدثت بأسف: 
_خلاص متزعليش مني انا والله خايفة عليكي مش أكتر.

+


ابتسمت لها ضحي بحب: 
_فهماكِ والله وعارفة إنك بتحاولي تساعديني، بس أنا عايزة اعتمد على نفسي وأدور على شغل كويس، وكمان انتِ عارفة إني شاطرة في دراستي يعني ممكن اشتغل وأدرس في نفس الوقت.

+


أومأت لها رزان بابتسامة موافقة إياها: 
_خلاص اللي انتِ شايفاه صح اعمليه، بس أهم حاجة مفيش حاجة تئذيكي.

+


اومأت اليها ضحي بفرحة:
_ خلصانة، أنا هقدم شغل في شركة من الشركات اللي طالبة موظفين للعمل وإن شاء الله هتقبل وكمان مجهزة الـ cv بتاعي من فترة علشان كنت عاملة حساب اليوم دا، بس هبدأ من امتي؟!

1


غمزت لها رزان بمرح:
_ وانتِ لسه بتسألي يلا ناااو وأنا معاكي.

+


قفزت ضحي بفرح متسائلة بعدم تصديق:
_ بجد يا روزا!!؟

+


أومأت لها رزان بنعم فإحتضنتها ضحى بشدة: 
_شكرًا ليكِ بجد، عمري ما هنسى وقفتك جنبي ومساعدتك ليا العمر كله. 

+


هتفت رزان بحب وهي تسحبها خلفها:
_ مفيش شكر بينا يلا بسرعة مش ناقصة عطلة.

+


ثم ذهبوا سويا الي قدرهم الغير معروف.

+


♡شـــــــــيـــــــــري♡
‏وربما القارئ يصلي ع النبي فيزيدني درجة ويزيده درجات "💙
••••••••••••••♡

12


‏في نفس الوقت
ذهب يزن إلى شركته الضخمة وسط الكثير من الحراسة، كان يمشي بغرور وهيبة كبيرة، نعم فإنه يزن الراوي صاحب أكبر الشركات في الوطن العربي، ويمتلك من الأموال عدد لاحصر لها وذلك بعد عناء كبير، خلع نظارته الشمسية عن عينه فظهرت عينه السوداء القاسية وملامح وجهه الرجولية الآسرة. 

6


دخل إلى شركته الكبيرة فوقف جميع العملاء إحترامًا له، لم يعيرهم أي إهتمام بل صعد إلي مكتبه وأشار إلى حراسه بالوقوف بالخارج ثم قال بصوت خشن:
_ أروى، تعالي عاوزك.

1


وقفت أروي وذهبت خلفه بسرعة وهي تهندم من مظهرها لعلها تنجح وتقوم بلفت أنظاره، ولكن مع من تلعب إنه يزن الراوي المُلقب بالذئب أو الشيطان، لن تخدعه أمرأه بل من الممكن أن يجعلها فريسة له.

5


تقدمت منه أروي بصوت رقيق محاولة لإغراءه: 
_أمرك يا يزن بيه.

+


تحدث يزن بخشونة متجاهلًا إياها تمامًا: 
_قوليلي مواعيد الإجتماعات النهاردة..

+



تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-
close