رواية الذئب القاسي الفصل الثاني 2 بقلم فاطمة عمارة
الحياه فترات فتره سعيده ..فتره حزينه لكن لابد من العيش فاستغلها بحلوها ومرها ..عافر توصل 

××××××××××××××××××××××××
بعد انتهاء عمله قام وحمل مفاتيح سيارته وهاتفه وخرج من المكتب
ليل بجديه شديده "انا خلصت شغل تقدري تمشي وعلي فكره معاد الموظفين بيخلص الساعه 5 متبقيش تقعدي للاخر"
نادين بدلع "ما انا قلت يمكن حضرتك تعوز حاجه
ليل بحده دي حاجه متخصكيش بعد كده تمشي زي باقي الموظفين فاهمه" !!
نادين بضيق "فاهمه"
خرج ليل وهو يضحك بسخريه علي هذه الحمقاء كما يسميها ولكنه يقول "الشاطر اللي يضحك ف الاخر "
ركب سيارته وانطلق بها سريعا بعد وقت ليس بطويل وصل الي قصره ودلف الي الداخل ثم صعد غرفه ما واستمر فيها نص ساعه ثم خرج مره اخري ودلف الي غرفته ثم خلع ملابسه واخرج من الدولاب ملابس بيتيه مريحه ثم دلف الي المرحاض لينعم بحمام دافئ يزيل تعب اليوم المرهق هذا ثم خرج وجلس ع السرير وسرعان ما ذهب الي نوم عميق !!
************************************
ف منزل مجدي العزازي بالقاهره
دخلت عين من باب الشقه وقلبها يرتعد من الخوف وتقول ف نفسها ( ي مصبتي ي خرابي آدم هينفخني طب اعمل اي دا النهارده اخر يوم ف الاجازه وبعدين انا متأخرتش اووي يعني لا اتأخرتي ي عين متعنديش الساعه 10:30 وبعدين احنا مش ف الصيف طب وبعدين ي لهووي ) قاطع حديثها مع نفسها والدها
مجدي بعتاب "ينفع التأخير دا ي عين"
عين برجاء "انا اسفه ي حبيبي والله الوقت خدنا هصالحك وهعملك صنيه بسبوبه اللي انت بتحبها بس حوش من عليا مستر هالك دا ونبي"
مجدي متصنع الجديه "انا مليش دعوه بيكوا انتي غلطتي استحملي بقي العقاب"
عين "بقي كدا ي حج هتبيع بنتك حبيبتك اهئ اهئ" توقفت عن حديثها اثر صوته الغاضب
آدم بغضب حمدلله ع سلامتك ي دكتوره
عين ف "نفسها ي لهوي مستر هالك"
عين بابتسامه متوتره الله يسلمك ي دومي (دومي دنتي هتترفعي النهارده)
آدم بحده "ورايا ع اوضتي"
عين بخوف "انا عاوزه انام دلوقتي"
آدم بغضب "بقولك ورايا ع اوضتي هي كلمه واحده مش هتنيها"
عين وهي تنظر لوالدها لعله ينقذها من براثن الفهد الواقف امامها لكن ما باليد حيله
دخل آدم غرفته وجلس علي الفراش متجهم الوجه ابرع في رسم العصبيه والغضب بشده علي قسمات وجهه منتظرها "دقت الباب منتظره رده"
ادم بصوت غاضب .."ادخلي"
دلفت بخطي متوتره تعلم اخيها تمام العلم ف آدم يحب المزاح ولكن عند الغضب يتحول لشخص ثاني تهابه هي وقت غضبه
عين بتوتر "نعم"
رفع آدم نظره اليها وجدها تقف والخوف واضح بشده علي قسمات وجهها ولكنه تحدث بصوت هادئ ولكنه يحمل الغضب
آدم "انا قولتلك اي الصبح ي عين"
عين بتوتر "قولتلي علي حاجات كتير"
آدم رافعا احدي حاجبيه بغضب "بخصوص الوقت ي دكتوره"
عين بتوتر "قولتلي متتأخريش"
آدم بحده "وانتي عملتي اي"
عين وهي تجاهد الا تبكي امامه وتعلم تمام العلم انها مخطئه : "اتأخرت ثم اكملت سريعا ..بس والله الوقت سرقنا ومختش بقالي من الوقت وانا اسفه"
لاحظ آدم تجمع الدموع في مقلتيها فحزن بشده لكنه اكمل بحده .
"نتي بتهرجي ي عين طول اليوم بره وتلفونك غير متاح طول الوقت وبابا قلقان عليكي وانا اجي من المستشفي االيكي لسه بره رغم اني قايلك متتأخريس وتجي تقوليلي الوقت سرقنا الساعه داخله ع 11 ي دكتوره عين"
عين بحزن "انا اسفه مش هككرها تاني"
آدم بحده "ماشي ي دكتوره عقابك دلوقتي انك متكلمنيش لمده اسبوع ولا كأني موجود في البيت معاكي"
ادمعت عيناها سريعا فهي لا تقدر علي خصام اخيها ساعه فكيف لها ان تقدر علي مقاطعته اسبوع كامل ف لا !! فليعاقبني اهون من مخاصمتي
عين بدموع "لا بلاش العقاب دا وعقبني اي عقاب تاني اي حاجه وانا هنفذها حتي لو هتضربني انا راضيه لكن متزعلش مني والله اوعدك اني مش هتأخر تاني ابدا"
آدم وهو يحاول الثبات علي موقفه فهو يخاف عليها بشده .ولا يقدر ان يتركها تبكي امامه
"لا واتفضلي علي اوضتك ي دكتوره"
عين بدموع "ي آدم عشان خاطري"
آدم بحده "قلت لا واتفضلي ع اوضتك"
جاءت للتحدث قاطعها آدم "اتفضلي علي اوضتك ي عين"
خرجت سريعا وهي تبكي وشهقاتها تعلو شئ فشئ فهو اختار اصعب عقاب بالنسبه لها فكيف لها ان تقاطعه كل هذه المده؟
بعد عده دقائق سمع الباب يدق
آدم بحده "قولتلك ادخلي اوضتك ونامي ي عين"
مجدي بهدوء "دا انا ي آدم"
آدم "اتفضل ي بابا"
مجدي بهدوء "اول ما سمعت صوت عياطها عرفت انك خاصمتها صح" !!
آدم "ايوه ي بابا"
مجدي "قسيت عليها اوي ي آدم انت عارف انت عندها اي كنت عاقبها عقاب غير دا"
آدم بتنهيده "انا بخاف عليها اكتر من نفسي وانا قاصد كده ومتقلقش مش هتنام زعلانه"
مجدي بابتسامه "عارف ي ابني عارف ربنا يخليكوا لبعض ويخليكوا ليا يارب بس عشان خاطري مطولش عليها"
آدم "متقلقش ي حبيبي حاضر هصالحها بس اسيبها شويه"
مجدي "خلاص ي ابني تصبح ع خير"
آدم وهو يقبل يده "وانت من اهله يا بابا"
** خرج مجدي **
آدم "عارف انها زمانها مموته نفسها من العياط بس هستني شويه عشان متتأخرش تاني"
************************************
ف منزل رائد
هاله "يارب يارب اقف معايا ونبي نا خايفه ثم اكملت الحمد لله البيت هادي شكله نام yas yas انا هدخل براحه بقي عشان ميصحاش"
ثم تقدمت ع اطراف اصابعها ووصلت غرفتها وفتحتها ثم دلفت
هاله براحه ..."اوووف الحمد لله بس ليه حسه اني مش مطمنه"
رائد بهدوء م قبل العاصفه
"فعلا لازم متطمنيش"
هاله بخوف "رائد انت قاعد ف الضلمه ليه"
رائد بحده والشرر يتطاير من عينيه
"اتأخرتي ليه يا هاله"
هاله بخوف وتوتر من غضبه
"والله يا رائد الوقت سرقنا والنهارده اخر يوم ف الاجازه قولنا نقضيه سوا قبل اما نرجع للجامعه تاني"
رائد بغضب "وعشان آخر يوم ف الزفت ترجعي البيت الساعه 11 ي هانم"
هاله بخوف "الساعه 10:30"
رائد بحده "انتي بتهزري هي هتفرق من نص ساعه الساعه 10:30 ف الشتا يعني نص الليل ي دكتوره هاله"
هاله بخوف "انا اسفه يا رائد مش هتتكرر تاني"
رائد بحده "اسفك مش مقبول ي دكتوره ومن ناحيه مش هتتكرر تاني فهي مش هتكرر لما تتعاقبي هتحرمي ثم اكمل بحزم "اقعدي وارفعي رجلك"
هاله بذعر "هاا ليه هتعمل اي ي رائد"
رائد رافعا احدي حاجبيه وهدر بغضب
"هتتعاقبي ي دكتوره ولا نسيتي كنتي بتتعاقبي ازاي ليكي حق تنسي بقالك كتير اووي متعاقبتيش قلت عشان كبرت وبقت دكتوره مينفعش تتعاقب بس كنت غلطان انتي لسه البت هاله العيله الصغيره"
هاله بخوف"لا ونبي ي رائد عشان خاطري بلاش تمدني"
رائد بحزم "هي كلمه اقعدي وارفعي رجلك ي هاله"
هاله بدموع "بلاش ي رائد والله مش هتأخر تاني"
رائد بجديه "كلمه كمان وعقابك هيضاعف ي هاله"
جلست ع الفراش كما امرها رائد وهي تبكي بشده ليس من العقاب بل لانها اغضبت اخيها منها فهي تعلم تمام العلم بانها مخطئه وتأخرت ذاد بكائها عندما رأته يدلف الي الغرفه مره ثانيه وممسك بالعصا التي كان يعاقبها بها عندما تخطأ وهي صغيره
رائد بحزم "ارفعي رجلك"
تبكي فقط ولم تفعل فتوجهه اليها وامسك بقدمها ورفعها بشده وكاد ان يضربها ولكنه سمع شهقه خوف منها فتوقف عما كاد يفعله
رائد بحزم "انا مكنتش هضربك علي فكره مكنتش هقدر اصلا اعملها مش معقول امدك علي رجلك وانتي كلها سنتين وتبقي دكتوره رسمي ي هاله ثم اكمل بحزم
بس والله ي هاله لو اتكررت تاني مهعمل حساب انك كبرتي ومش همدك بس لا هعبطك كمان فاهمه" !!
اومأت سريعا بايجاب وقالت بدموع فاهمه
رائد ودموعها تقتله ولكن هتف بحده
"بطلي عياط"
ولكنها ذادت وذادت شهقاتها
رائد وهو يحاول ان يبدو غاضبا "انا بقولك بطلي عياط مش عيطي اكتر وبعدين انا مضربتكيش امال لو كنت ضربتك"
هاله ببكاء شديد "مضربتنيش بس زعلان مني"
رائد "اها طبعا زعلان وهفضل زعلان"
هاله ببكاء "لا ونبي متزعلش ثم امسك العصا ووقفت وامسكت بيده واعطتها اياه وقالت ببكاء اضربني بس متزعلش مني مش هقدر والله ي رائ..."....قاطعها وهو يأخذها بين احضانه بشده
آدم بحنان "شششششش خلاص بطلي عياط ي لولو مش زعلان والله خلاص انتي عرفتي غلطك خلاص بقي انا كنت خايف عليكي انا مليش غيرك ي هاله متعمليش كدا تاني فاهمه"
هاله وقد هدأت قليلا ولكن مازالت تشهق بخفوت "حاضر والله بس انت متزعلش مني"
رائد بابتسامه حنونه "خلاص مش زعلان ثم رفع يديه ومسح دموعها بابهامه مش عاوز اشوف
دموعك تاني ي هاله انا عايش عشان اخليكي مبسوطه مش عشان اشوف دموعك دي" ثم اكمل بجديه "بس والله لو اتكررت لتنضربي فاهمه"
هاله بابتسامه "فاهمه ربنا يخليك ليا ي رائد"
رائد بحنان"ويخليكي ليا يلا بقي تصبحي علي خير متناميش ودموعك موجوده ي هاله"
هاله حاضر ي حبيبي "خرج رائد واغلق الباب خلفه" لتتنهد براحه ثم تقوم وتأخذ ثياب بيتيه من الدوبلاب وتدلف الي المرحاض لتمر ربع ساعه وتخرج تمشط شعرها الحريري ثم تغلق الانوار وتمددت علي الفراش وسرعان ما ذهبت في نوم عميق
************************************
في غرفه عين
جالسه بنفس ملابسها تبكي بشده فأخاها غاضب عليها ولا يريد ان يتحدث معها ولاول مره يتركها ساعتين كاملين دون مصالحتها فكرت كثير ان تذهب اليه مره اخري لكي تعتذر منه ولكنها تعلم انهو لن يقبله هذه المره تحديدا
"دق الباب فسرعان ما تصنعت النوم خوفه ان يكون ابيها ويري دموعها تلك فيحزن بشده "
وهو بالخارج علم انها تصنعت النوم فدلف بهدوء
آدم بجديه مصطنعه "قومي ي عين انا عارف انك صاحيه"
جلست ع السرير وهي مازلت تبكي ولا تنظر اليه ولا تجيب
آدم وهو مازال متصنع الجديه "مغيرتيش هدومك ليه وبتعيطي ليه اظن الغلطان ملوش حق انو يعيط"
ذاد بكائها ولم تجيب
آدم بجديه "عين لما اكلمك تردي عليا"
رفعت عيانها المتورمه من كثره البكاء وقالت بصوت خرج مبحوح "انا اسفه"
آدم بجديه واهيه "قومي غيري هدوك وبطلي عياط ي دكتوره"
عين ببكاء شديد وكررت "انا اسفه طيب اضربني ومتزعلش كدا"
آدم وهو يقترب من الفراش ثم جلس علي طرفه "طب قومي غيري هدومك وانا مستنيكي هنا"
عين وهي مازالت تبكي "حاضر"
ثم قامت واقتربت من الدولاب الخاص بها واخرجت ملابسها البيتيه المريحه ودلفت الي المرحاض ثم غسلت وجهها وابدلت ملابسها وخرجت لتجده مازال جالسا علي طرف الفراش اقترب منه ثم وقفت امامه وهي تنظر للاسفل
"وقالت انا اسفه ي آدم اوعدك مش هتكرر تاني"
وقف هو الاخر واخذها ف احضانه بشده
"خلاص مش زعلان"
بكت مره اخري بشده وتمسكت بملابسه من الخلف بشده
آدم بصوت حاني "شششششش خلاص يا عين كفايه عياط بقي نا مش زعلان بس متتكررش تاني"
عين وهي مازالت باحضانه
"حاضر والله انا اسفه مش هتتكرر تاني"
آدم بحنان"طب خلاص بطلي عياط بقي ونامي عشان كليتك بكره"
عين وهي تخرج من بين ذراعيه
"حاضر بس انت مش زعلان صح"
آدم بابتسامه ثم قال بحنان اخ .."لا ي حبيبتي خلاص مهنتيش عليا ساعتين عقاب بس"
عين بحزن "كانوا اطول ساعتين ي آدم"
آدم "انا اسف بس كان لازم اعمل كده يلا ارتاحي بقي تصبحي ع خير"
عين بحب "وانت من اهله" ثم اكملت "ربنا يخليك ليا
آدم"وهو يقبل رأسها ثم قال بابتسامه
" ويخليكي ليا ي حبيبتي يلا نامي"
عين "حاضر"
ثم خرج آدم من الغرفه لم يدروا ان كان يراقبهم هذا الاب الحنون الذي اذرفت عيناه دمعا والذي تطمئن قلبه بشده علي اولاده فتأكد ان آدم هو السند والعون لعين وتأكد ان عين هي مصدر الحنان بالنسبه لآدم
************************************
ف الصعيد ف منزل عبد العريز الجارحي كان جالسا ف مكتبه وامامه اخته نعمات اسم ليس ع مسمسي اطلاقا
نعمات بغضب"واه يخوي كيف يعني يتجوز بنت العزايزي"
عبد العزيز بحده وطي حسك ي نعماتثم اكمل بجديه شديده "كيف مسمعتي يخيتي"
نعمات بضيق "وتسلم نجمه للغريب ي اخوي"
عبد العزيز بجديه "ادهم بيعتبر نجمه بتك كيف ورد اخته تمام ونجمه بتعتبر ادهم ولدي كيف اخوها تمام" ثم تابع
"وانا ونتي عارفين مليح نتي عوزه ورد لادهم ليه عاد بلاش الاسطوانه دي عليا اني ي نعمات وعارف بردك انتي ليه مش طايجه نور بنت عبدالحميد العزازي تحديدا"
نعمات بتوتر وهي تقوم من علي مقعدها
"كيف م تحب ي خوي"
ثم اكملت ف نفسها "حتي لو الچوازه دي تمت اني ونتي والزمن طويل ي بت فرح"
عبد العزيز الجارحي ف نفسه "هتفضلي طول عمرك اكده ي نعمات ومهتنسيش واصل اللي حصل ربنا يهديكي يخيتي ........" !!!!
ف غرفه ادهم نجده يهندم ثيابه قبل الذهاب لعمله خرج من غرفته ثم توجه لغرفه ورد اخته وطرق الباب ودلف عندما سمع صوتها تأذن للطارق للدلوف
ادهم بابتسامه حانيه "صباح الخير ي حبيبتي"
ورد بابتسامه مماثله "صباح النور ي حبيبي"
ادهم "ملبستيش ليه عشان تروحي الكليه"
ورد بابتسامه "معنديش محاضرات النهارده عندي كل الاسبوع ماعدا الاثنين والجمعه"
ادهم بابتسامه "ها احكيلي يومك كان عامل ازاي"
ورد "كان عادي بس انا كنت خايفه اوي"
ادهم بقلق "خايفه من اي وليه"......؟
ورد "متقلقش كدا انا بس عشان الجامعه كبيره وواسعه وفيها ناس كتير مش عرفاها فحسه اني تايهه"
ادهم بضحك "ههههههه خضتيني ي بنتي انا قلت فيكي حاجه بعد الشر" ..ثم اكمل بجديه .."متقلقيش ي حبيبتي اول اسبوع وهتتعودي ان شاء الله المهم تذاكري كويس عشان تجيبي تقدير كويس"
ورد بابتسامه "ان شاء الله ي حبيبي هرفع راسك وراس بابا"
ادهم وهو يقبل رأسها "طيب ي حبيبتي يالا البسي وانزلي عشان نفطر سوا عشان انا همشي بسرعه ورايا شغل كتير"
ورد "ماشي ي حبيبي هنزل وراك ع طول"
ادهم "اوك"
ثم خرج من الغرفه ونزل السلم ووجد والده يترأس السفره وتجلس بجانبه تللك"الحربايه" كما يسميها هو
ادهم بابتسامه وصوت رخيم .."صباح الخير"
عبد العزيز بابتسامه "صباح النور ي والدي"
نعمات "صباح النور ي ولد اخوي"
ادهم بابتسامه خبيثه "مش هتبركيلي ي عمتي اصل النهارده هقرأ فاتحه"
نعمات بدون نفس "مبروك ي ولد اخوي"
ادهم بابتسامه "الله يبارك فيكي عقبال نجمه قريب ان شاء الله".... !
نعمات بمكر "ان شاء ي ولد اخوي محدش خابر ميعاد حد واصل"
ادهم "قريب ان شاء الله متقلقيش"
عبد العزيز "اعمل حسابك تاحي بدري ي ولدي عشان نروحوا نقروا الفاتحه"
ادهم بابتسامه فرحه "حاضر ي حج متقلقش" ..قاطع حديثهم نزول البنات"
ورد ونجمه معا : "صباح الخير"
الجميع مرددون : "صباح النور"ثم جلسوا وتناولوا جميعا الفطار ثم استأذن ادهم لكي يذهب لعمله وصعد البنات الي غرفهم وهكذا الجميع
خرج ادهم من المنزل وصعد سيارته ثم انصرف الي شركته
اما ف الاعلي ف غرفه ورد تجلس معها نجمه
ورد "انا مبسوطه اوي ان ادهم هيقرأ الفاتحه النهارده"
نجمه "وانا كمان فرحانه اوي ربنا يتمملهم علي خيريارب"
ورد بتردد "عوزه اسألك سؤال ي نجمه"
نجمه "اسألي ي ورد"
ورد بتردد "هو انتي مفيش مشاعر من ناحيتك ل ادهم خالص غير مشاعر الاخوه بس"..... !!
نجمه بابتسامه وصدق "لا مفيش انا بحب ادهم زي اخويا انا كبرت وانا معتبراه اخويا وهو كمان بيحبني زي اخته"
ورد "ريحتيني لا دحنا كدا نقوم نشغل اغاني ونرقص يالا"
نجمه "هههههههه مجنونه"
وبالفعل قامت ورد بتشغيل المسجل علي احدي الاغاني الشعبيه وجذبت نجمه واخدوا يتمايلون علي انغام الموسيقي وهم يضحكون بمرح وسعاده الي ان قاطعت فرحتهم تلك "الحربايه" كما سماها ادهم
************************************
في قصر الراوي ف غرفه ليل
ف غرفه ليل وهو مازال نائم ولكنه ليس بنوم هادئ فهو يحلم بما حدث له من قبل فلنري !!
مازالت ذكرياته تهاجمه ومازال الالم ينهش ف قلبه
الابن بتوسل ..."ي ماما كفايه تضربيني والله معملتش حاجه "
الام بغضب وهي مازالت تضربه .."اومال مين الكسر الفازه دي"
فهي دائما تضربه ع اتفه الاسباب مقصوده او غير مقصوده وغالبا تكون غير مقصوده
الابن ببكاء ...."والله ي ماما وقعت غصب عني كنت بلعب ووقعت غصب عني"
الام بغضب "قوم من الارض وخد بالك بعد كده فاااهم"
الابن رد سريعا .."حاضر حاضر والله"
الام بغضب .."وعقابا ليك مفيش لعب ولا حتي اكل ادخل اوضتك ذاكر يلا"
الابن دخل غرفته ركضا ومازات دموعه تنزل ع وجنته دون توسل وجسمه يؤلمه بشده من اثر ضرب هذه التي تشمي والدته فسحقا لهذا الاسم الدي يرتبط ب ام مثل هذه !!!!
قام مفزوعا من نومه ينهج بشده من اثر هذا الحلو الذي عاشه قديما ومازال له اثر عليه قام بفتح النور وذهب للمرحاض وقف ادام المرآه وفتح الصنبور ثم قام بغسل وجهه بعنف ووضع رأسه اسفل المياه علها تهدي من هيجان رأسه !!!!
ليل بألم ...."كان نفسي اكون انسان طبيعي منامش احلم بكوابيس واقوم كل يوم مفزوع ثم اكمل بغضب كفااااايه بقي كفااايه"ثم التقط عبوه من ع الحوض وقذفها ع المرآه بعنف فتهشمت عسي ان يخرج شحنه غضبه هذه اخذ ينظر الي وجهه ف المرآه المكسوره ويمرر يده ف خصلات شعره الفحميه لعله يهدأ لكن لا فائده فذهب الي غرفه الرياضه ليخرج شحنات غضبه
ف غرفه الرياضه نجده يمارس تمارينه الرياضيه بغضب وسرعه حتي يهدأ احقأ يهدأ!! بل يغضب اكثر واكثر بعد وقت طويل من ممارسه الرياضه ذهب الي غرفته مره ثانيه ودلف الي المرحاض ثم خرج وارتدي ملابسه ومشط شعره ثم خرج من الغرفه وخطي خطوات ثابته نحو غرفه ما ودخلها ثم اغلق الباب خلفه وجلس فيها بضع دقائق ثم خرج مره آخري ونزل من ع السلم وخرج خارج القصر وصعد الي سيارته وذهب الي الشركه
************************************
كان يسير بسرعه معقوله رن هاتفه فالتقطه ليجيب
رائد بابتسامه "ادهم حبيبي اخبارك ي راجل"
ادهم "كويس الحمد لله اخباركوا انتوا"
رائد بتنهيده "كويسين الحمد لله"
ادهم "طالما تنهدت كده يبقي ليل زي ما هو لا وبقي اكتر صح"
رائد بحزن "صح ي ادهم"
ادهم "طيب بص انا ان شاء الله يومين وجايلكوا عشان اعزمكوا ع فرحي"
رائد بدهشه "بجد قول والله اوعي يكون مقلب من مقالبك"
أدهم "ههههههه ابلع ريقك ي بني لا بجد والله هاجي وهحكيلكوا كل حاجه"
رائد "مستنيك ي حبيبي"
ادهم "تمام صاحبي هسيبك انا هخلص شغلي ونتقابل قريب ان شاء الله"
رائد "ان شاء الله ي دومه سلام"
رائد "ياااه اخيرا خد هيعملها فينا مش مصدق ومصدقش ليه ي خبر فلوس كمان يومين هيبقي ببلاش"
هدأ من السرعه ليركن سيارته ثم يدخل الي الشركه
************************************
ف منزل مجدي العزازي
نجدهم جالسين ع منضده الطعام يتناولون الفطار
مجدي بابتسامه "صباح الخير ي حبايبي"
آدم وعين "صباح الخير ي بابا"
مجدي وهو ينظر اليهم متفحصا تعابير وجهم ثم اكمل بابتسامه حانيه "باين من وشكم انكم اتصالحتوا"
آدم بابتسامه "ايوه ي بابا" ثم اكمل بأسف مصطنع للاسف "قلبي رهيف بقي هقول اي"
عين بابتسامه "عشان قلبك رهيف ولا عشان صعبت عليك"
آدم "مبيهنش عليا دموعك ي عين بس والله لو اتكررت لتتعاقبي بجد ومش خصام بس وضرب كمان"
عين بخوف مصطنع "ضرب نت ممكن تضربني ي آدم"
آدم بخبث "جربي تعمليها تاني وانتي تشوفي بنفسك"
عين بخوف مصطنع "لا ي حبيبي الطيب احسن دانت وانت بتهزر معايا بتبقي ايدك مرزبه امال لو بجد بقي يكون ف عون المرضي والله"
آدم مضيق عينيه "هنقضيها تحفيل ع الصبح"
عين "لا ي حبيبي ولا تحفيل ولا بتنجان انا اقوم آخد كتبي وشنطتي وموبايلي واخلع"
مجدي بدهشه مصطنعه "نتي متأكده انك ف كليه طب مش سواقه توكتك"
آدم "هههههههههههههه والله عندك حق ي حج"
عين بضيق مصطنع "الله يسامحكوا" قاطع كلامها صوت هاتفها
عين "ايوه ي لولو انا هنزل اهو"
هاله بضيق"عدي عليا ي عين عربيتي عطلت للاسف
عين اوك ي حبي انا نازله اهو لما اقرب عليكي هرنلك تنزلي"
هاله بايتسامه "اوك ي حب سلام"
عين سلام ثم اغلقت الخط عين موجه حديثها لوالدها "نا هنزل بقي ي حج عاوز حاجه"
مجدي بابتسامه "عاوز سلامتك ي عين"
آدم بحنق "وبالنسبالي شفاف حضرتك"
عين وهي تقترب منه وتحتضنه بشده "ربنا يخليك ليا ي آدم"
آدم مبادلها الاحتضان بقوه ومقبلا اعلي رأسها "ويخليكي ليا ي حبيبتي خدي بالك من نفسك"
عين بمزاح "ومش هتأخر متقلقش"
آدم "ههههههه قلبك اسود"
عين بمزاح "دانا قلبي ي بني قشطه ابيض ناصع البياض"
آدم ببرود ليه بتغسليه ب "تايد"
عين بحنق "اي العسل دا"
آدم رافعأ احدي حاجبيه""مش عجبك""
عين بابتسامه ""الا عجبني ي خراشي عسل""
مجدي بضحك ""ههههههه امشي ي عين عشان متتأخريش وانت ي دكتور كمل فطارك عشان متتأخرش""
عين"" ههه طيب سمعليكوا""
مجدي بهدوء ""اسمها السلام عليكم ي عين""
عين ""حاضر ي بايا السلام عليكم""
مجدي ""آدم وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته""
آدم ""هقوم اكمل لبسي ي بابا عشان متأخرش""
مجدي بابتسامه ""قوم ي بني ربنا يوفقك""
آدم ""يارب ي حج عن اذنك""
ثم دخلت غرفته وكمل ارتداء ملابسه واخذ اشيائه وخرج قبل يد والده ثم نزل للاسفل وصعد الي سيارته وانطلق الي المستشفي
************************************
ف الصعيد ف منزل عبد الحميد العزازي تدخل والدتها الي غرفتها
فرح بابتسامه ..ن""ور عيون ماما""
نور ""حبيبتي ي ست الكل""
فرح وهي تريها احد الفساتين اي رأيك ف الفستان دا
نور مبتسمه ""جميل اووي ي ماما زوقك يجنن""
فرح ""انتي هتحليه ي روحي""
نور وهي تقبل والدتها من وجنتها حبيبتي ي فروحه
"ومفيش بوسه من دي لبابا ي نور" قالها عبد الحميد وهو يدلف الي الغرفه
نور وهي تحتضنه وتقبله من وجنته "" ي احلي اب ف الدنيا""
عبد الحميد ""ربنا يخليكي ليا ي حبيبتي""
نور ""بابا عوزه اسألك سؤال""
عبد الحميد ""اسألي ي عيون ابوكي""
نور ""هو حضرتك ليه مش بتتكلم صعيدي وبتتكلم اكنك كنت مولود ف القاهره""
عبد الحميد """"""هههههه هقولك ي ستي بصي انا الوحيد ف اخواتي اللي اصريت اكمل تعليمي ولما دخلت الثانويه العامه جبت مجموع كويس ودخلت كليه الهندسه جامعه القاهره وفضلت ف القاهره شويه وصاحبت ناس كتير ومن العشره عرفت كلامهم واتقنته كمان وبقيت اتكلم بيه ف مصر بس واول اما ارجع الصعيد اتكلم صعيدي لما كنت ف الجامعه قبلت فرح والدتك كنت انا ف سنه تالته وهي ف سنه اولي اول ما شفتها خطفتني نستني نفسي واتعرفت عليها وحبيتها وكنت فاكر ان الحب من طرف واحد وقعدت فتره طويله معترفتش بحبي لغايه م جه اليوم اللي قلت هفاتحها فيه واللي يحصل يحصل ورحت صارحتها وطلع الحب من الطرفين وسافرت قولت لابويا كان مش موافق ف الاول بس لما لاقاني مصر عليها وافق وخصوصا لما شافها واتكلم معاها والكلام دا كنت انا في سنه خامسه وامك ف سنه تالته قعدنا مخطوبين 6 شهور بس وبعدين اتجوزنا قعدنا اسبوع واحد ف الصعيد بعد الجواز وبعدين رجعنا مصر منها ادير شركات ابويا هناك ومنها عشان كليه فرح والدتك فقعدت فتره كبيره ف مصر فتعودت ع الكلام وكمان امك قهروايه""""
عبد الحميد ""هااا ي ستي اديني حكتلك الحياه كلها مش السبب بس""
نور بابتسامه ""حكايتكوا جميله اووي ي بابا""
فرح بابتسامه حانيه ""حكايتك هتبقي احسن منها ي نور ""
نور بابتسامه حزيته""ازاي ي ماما دي عشان فض تار""
عبد الحميد بثقه ""لو مكنتش شايف حب ف عنيكي لادهم مكنتش وافقت ع الحكايه حتي لو بموتي""خجلت نور بشده من والدها ولكنها هتفت
نور سريعا وهي تحتضنه بشده ""بعد الشر عليك ي حبيبي""
عبد الحميد بابتسامه ""عوزك تفرحي ي عيون ابوكي وتقيسي الفستان وتجهزي نفسك""
نور بابتسامه ""حاضر ي بابا""
فرح ""انا هروح اشوف ورايا اي اكمله يالا ي ي ابو اكرم ""
عبد الحميد ""يالا""
خرجوا وتركوا نور تفكر ف مستقبلها
************************************
كانوا يتمايلون ع انغام الموسيقي ويضحكون بصخب وتوقفوا عندما دخلت تلك الحرباء كما سماها ادهم
نعمات بحده ""اي المسخره دي عاد""
ورد ""مسخره اي ي عمتي خطوبه اخويا النهارده وانا فرحانه""
نعمات ""جوام خلتيها خطوبه ي بنت اخوي دا هي حياله جرايه فاتحه""
ورد ""هو انتي متعرفيش ان ادهم هيلبسها شبكتها الليله""
نعمات بغل.. ""كومان""
ورد بثقه ""ايوه وعشان كده مشغله اغاني وهفضل مشغلاها لغايه الفرح كمان"""
نعمات بحقد ""براحتك عاد نا خارجه حصليني ي نجمه ريداكي""
نجمه ""حاضر ي ماما "
ورد ""روحيلها الله يكون ف عونك""
نجمه بتنهيده ""يارب انا هروحلها ورجعالك""
ورد """طيب اوك""
،************************************كان يعمل بمهاره وتركيز شديد حيث انها من اهم الصفقات التي تدخلها شركته كل سنه ولم يخسرها مره بسبب فطنته ولما لا وهو "the fox،"قطع تركيزه دخول صديقه
رائد بجديه ..""انا عملت زي مقولتلي"""
ليل بجديه ..""تمام كويس اووي خليك ع كدا الفتره دي اي معلومات مهمه تخص الصفقات او اي معلومات عموما معايا انا وانت بس وهي اديها العكس''''''
رائد ""تمام ثم اكمل باستغراب بس انت ليه حطتلها تسجيل انت كنت شاكك فيها""""..؟؟
ليل بشرود ""انا ع العموم مبثقش غير فيك نت وادهم والحاج عبد العزيز الجارحي غير كده لأ""
تنهد رائد بحزن ""ماشي ي صاحبي طب هتعمل اي معاها""
ظهرت ابتسامه خبيثه علي محياه:ثم قال بغموضه المعتاد : ""هلبسهم ف الحيط""
رائد وقد فهم سر ابتسامه صديقه ..""يبقي ربنا يستر"" ثم اكمل بفرحه ""مش ادهم قرر يتجوز""
ليل ببرود ولكن ف داخله سعاده كبيره لصديقه:""ومالك فرحان كده دا هيرتبط بي ست والستات دلوقتي كلهم خاينين ولاد ***"""...
رائد وهو يعلم ما مر به صديقه ولكنه اكمل بجديه شديده:"""لا يا ليل انت اعقل من كده وانت واثق ان مش كل البنات زيهم زي بعض صوابعك مش زي بعضها ي صاحبي زي ما في الحلو في الوحش زي الرجاله ف الحلو وف ابن *** برده واحنا ولاد سوق وعارفين الكلام متخلطتش الامور ي فوكس ولما ادهم يجي هنا عشان يعزمنا زي ما قالي متقولوش الجمله دي ادهم جدع وراجل ولما هينقي هينقي صح""
ليل بسخريه ..""تقصد اني مكنتش راجل لما نقيت غلط""
رائد مسراعا وهو يهب واقفا ...""لا طبعا انت مجنون انا مستحيل اقصد كده وبعدين انت حاجه تانيه هي كانت بنت *** ومزقوقه عليك اصلا والحمد لله انك اكتشفت قبل فوات الاوان""
ليل مقهقها بسخريه ..""قبل فوات الاوان ي راجل اشحال انك عارف كل حاجه"" ثم اكمل بهدوء ولكنه غاضب ""قفل ع السيره دي دلوقتي""
رائد بهدوء اوك زي ما تحب ثم قاطعه رنين هاتفه
رائد باستغراب هاله غريبه مش هي ف محاضره دلوقتي ضغط ع زر الايجاب ليجيب الو
رائد ""ايوه ي هاله في اي""
هاله ببكاء حاد ""الحقني ي رائد""!!!
************************************
كان ف غرفه العمليات يعمل بتركيز شدي وهو واعز اصدقائه "حمزه" ولكن انتابه القلق مره واحده
حمزه ..""مالك ي آدم اي اللي حصل سرحت ف اي""
آدم ..""مش عارف بس حاسس ان ف حاجه حصلت لبابا او لعين""
حمزه ..""بعد الشر ي اخي هيكون حصل اي بطل توتر نفسك وتقلق نفسك ع الفاضي""
آدم ""تعالي خد مكاني ي حمزه عاوز اطلع اطمن""
حمزه بتنهيده فهو يعلم صديقه جيدا ..""طيب روح ي آدم وابقي طمني""
آدم وهو يخرج سريعا ويزيل الماسك من علي وجهه طيب ثم خرج من غرفه العمليات بخطوات اشبه بالركض الي مكتبه ويمسك هاتفه بسرعه شديده ليجد تكثر من عشر اتصالات من "عين" ثم وجد رساله مدون فيها
"الحقني ي آدم "
***********************************
اي السر اللي نعمات مش قادره تنساه؟؟
اي اللي حصل لهاله ولعين ؟؟؟
نعمات عاوزه اي من نجمه ؟؟
××××××××××××××××××××××××
بعد انتهاء عمله قام وحمل مفاتيح سيارته وهاتفه وخرج من المكتب
ليل بجديه شديده "انا خلصت شغل تقدري تمشي وعلي فكره معاد الموظفين بيخلص الساعه 5 متبقيش تقعدي للاخر"
نادين بدلع "ما انا قلت يمكن حضرتك تعوز حاجه
ليل بحده دي حاجه متخصكيش بعد كده تمشي زي باقي الموظفين فاهمه" !!
نادين بضيق "فاهمه"
خرج ليل وهو يضحك بسخريه علي هذه الحمقاء كما يسميها ولكنه يقول "الشاطر اللي يضحك ف الاخر "
ركب سيارته وانطلق بها سريعا بعد وقت ليس بطويل وصل الي قصره ودلف الي الداخل ثم صعد غرفه ما واستمر فيها نص ساعه ثم خرج مره اخري ودلف الي غرفته ثم خلع ملابسه واخرج من الدولاب ملابس بيتيه مريحه ثم دلف الي المرحاض لينعم بحمام دافئ يزيل تعب اليوم المرهق هذا ثم خرج وجلس ع السرير وسرعان ما ذهب الي نوم عميق !!
************************************
ف منزل مجدي العزازي بالقاهره
دخلت عين من باب الشقه وقلبها يرتعد من الخوف وتقول ف نفسها ( ي مصبتي ي خرابي آدم هينفخني طب اعمل اي دا النهارده اخر يوم ف الاجازه وبعدين انا متأخرتش اووي يعني لا اتأخرتي ي عين متعنديش الساعه 10:30 وبعدين احنا مش ف الصيف طب وبعدين ي لهووي ) قاطع حديثها مع نفسها والدها
مجدي بعتاب "ينفع التأخير دا ي عين"
عين برجاء "انا اسفه ي حبيبي والله الوقت خدنا هصالحك وهعملك صنيه بسبوبه اللي انت بتحبها بس حوش من عليا مستر هالك دا ونبي"
مجدي متصنع الجديه "انا مليش دعوه بيكوا انتي غلطتي استحملي بقي العقاب"
عين "بقي كدا ي حج هتبيع بنتك حبيبتك اهئ اهئ" توقفت عن حديثها اثر صوته الغاضب
آدم بغضب حمدلله ع سلامتك ي دكتوره
عين ف "نفسها ي لهوي مستر هالك"
عين بابتسامه متوتره الله يسلمك ي دومي (دومي دنتي هتترفعي النهارده)
آدم بحده "ورايا ع اوضتي"
عين بخوف "انا عاوزه انام دلوقتي"
آدم بغضب "بقولك ورايا ع اوضتي هي كلمه واحده مش هتنيها"
عين وهي تنظر لوالدها لعله ينقذها من براثن الفهد الواقف امامها لكن ما باليد حيله
دخل آدم غرفته وجلس علي الفراش متجهم الوجه ابرع في رسم العصبيه والغضب بشده علي قسمات وجهه منتظرها "دقت الباب منتظره رده"
ادم بصوت غاضب .."ادخلي"
دلفت بخطي متوتره تعلم اخيها تمام العلم ف آدم يحب المزاح ولكن عند الغضب يتحول لشخص ثاني تهابه هي وقت غضبه
عين بتوتر "نعم"
رفع آدم نظره اليها وجدها تقف والخوف واضح بشده علي قسمات وجهها ولكنه تحدث بصوت هادئ ولكنه يحمل الغضب
آدم "انا قولتلك اي الصبح ي عين"
عين بتوتر "قولتلي علي حاجات كتير"
آدم رافعا احدي حاجبيه بغضب "بخصوص الوقت ي دكتوره"
عين بتوتر "قولتلي متتأخريش"
آدم بحده "وانتي عملتي اي"
عين وهي تجاهد الا تبكي امامه وتعلم تمام العلم انها مخطئه : "اتأخرت ثم اكملت سريعا ..بس والله الوقت سرقنا ومختش بقالي من الوقت وانا اسفه"
لاحظ آدم تجمع الدموع في مقلتيها فحزن بشده لكنه اكمل بحده .
"نتي بتهرجي ي عين طول اليوم بره وتلفونك غير متاح طول الوقت وبابا قلقان عليكي وانا اجي من المستشفي االيكي لسه بره رغم اني قايلك متتأخريس وتجي تقوليلي الوقت سرقنا الساعه داخله ع 11 ي دكتوره عين"
عين بحزن "انا اسفه مش هككرها تاني"
آدم بحده "ماشي ي دكتوره عقابك دلوقتي انك متكلمنيش لمده اسبوع ولا كأني موجود في البيت معاكي"
ادمعت عيناها سريعا فهي لا تقدر علي خصام اخيها ساعه فكيف لها ان تقدر علي مقاطعته اسبوع كامل ف لا !! فليعاقبني اهون من مخاصمتي
عين بدموع "لا بلاش العقاب دا وعقبني اي عقاب تاني اي حاجه وانا هنفذها حتي لو هتضربني انا راضيه لكن متزعلش مني والله اوعدك اني مش هتأخر تاني ابدا"
آدم وهو يحاول الثبات علي موقفه فهو يخاف عليها بشده .ولا يقدر ان يتركها تبكي امامه
"لا واتفضلي علي اوضتك ي دكتوره"
عين بدموع "ي آدم عشان خاطري"
آدم بحده "قلت لا واتفضلي ع اوضتك"
جاءت للتحدث قاطعها آدم "اتفضلي علي اوضتك ي عين"
خرجت سريعا وهي تبكي وشهقاتها تعلو شئ فشئ فهو اختار اصعب عقاب بالنسبه لها فكيف لها ان تقاطعه كل هذه المده؟
بعد عده دقائق سمع الباب يدق
آدم بحده "قولتلك ادخلي اوضتك ونامي ي عين"
مجدي بهدوء "دا انا ي آدم"
آدم "اتفضل ي بابا"
مجدي بهدوء "اول ما سمعت صوت عياطها عرفت انك خاصمتها صح" !!
آدم "ايوه ي بابا"
مجدي "قسيت عليها اوي ي آدم انت عارف انت عندها اي كنت عاقبها عقاب غير دا"
آدم بتنهيده "انا بخاف عليها اكتر من نفسي وانا قاصد كده ومتقلقش مش هتنام زعلانه"
مجدي بابتسامه "عارف ي ابني عارف ربنا يخليكوا لبعض ويخليكوا ليا يارب بس عشان خاطري مطولش عليها"
آدم "متقلقش ي حبيبي حاضر هصالحها بس اسيبها شويه"
مجدي "خلاص ي ابني تصبح ع خير"
آدم وهو يقبل يده "وانت من اهله يا بابا"
** خرج مجدي **
آدم "عارف انها زمانها مموته نفسها من العياط بس هستني شويه عشان متتأخرش تاني"
************************************
ف منزل رائد
هاله "يارب يارب اقف معايا ونبي نا خايفه ثم اكملت الحمد لله البيت هادي شكله نام yas yas انا هدخل براحه بقي عشان ميصحاش"
ثم تقدمت ع اطراف اصابعها ووصلت غرفتها وفتحتها ثم دلفت
هاله براحه ..."اوووف الحمد لله بس ليه حسه اني مش مطمنه"
رائد بهدوء م قبل العاصفه
"فعلا لازم متطمنيش"
هاله بخوف "رائد انت قاعد ف الضلمه ليه"
رائد بحده والشرر يتطاير من عينيه
"اتأخرتي ليه يا هاله"
هاله بخوف وتوتر من غضبه
"والله يا رائد الوقت سرقنا والنهارده اخر يوم ف الاجازه قولنا نقضيه سوا قبل اما نرجع للجامعه تاني"
رائد بغضب "وعشان آخر يوم ف الزفت ترجعي البيت الساعه 11 ي هانم"
هاله بخوف "الساعه 10:30"
رائد بحده "انتي بتهزري هي هتفرق من نص ساعه الساعه 10:30 ف الشتا يعني نص الليل ي دكتوره هاله"
هاله بخوف "انا اسفه يا رائد مش هتتكرر تاني"
رائد بحده "اسفك مش مقبول ي دكتوره ومن ناحيه مش هتتكرر تاني فهي مش هتكرر لما تتعاقبي هتحرمي ثم اكمل بحزم "اقعدي وارفعي رجلك"
هاله بذعر "هاا ليه هتعمل اي ي رائد"
رائد رافعا احدي حاجبيه وهدر بغضب
"هتتعاقبي ي دكتوره ولا نسيتي كنتي بتتعاقبي ازاي ليكي حق تنسي بقالك كتير اووي متعاقبتيش قلت عشان كبرت وبقت دكتوره مينفعش تتعاقب بس كنت غلطان انتي لسه البت هاله العيله الصغيره"
هاله بخوف"لا ونبي ي رائد عشان خاطري بلاش تمدني"
رائد بحزم "هي كلمه اقعدي وارفعي رجلك ي هاله"
هاله بدموع "بلاش ي رائد والله مش هتأخر تاني"
رائد بجديه "كلمه كمان وعقابك هيضاعف ي هاله"
جلست ع الفراش كما امرها رائد وهي تبكي بشده ليس من العقاب بل لانها اغضبت اخيها منها فهي تعلم تمام العلم بانها مخطئه وتأخرت ذاد بكائها عندما رأته يدلف الي الغرفه مره ثانيه وممسك بالعصا التي كان يعاقبها بها عندما تخطأ وهي صغيره
رائد بحزم "ارفعي رجلك"
تبكي فقط ولم تفعل فتوجهه اليها وامسك بقدمها ورفعها بشده وكاد ان يضربها ولكنه سمع شهقه خوف منها فتوقف عما كاد يفعله
رائد بحزم "انا مكنتش هضربك علي فكره مكنتش هقدر اصلا اعملها مش معقول امدك علي رجلك وانتي كلها سنتين وتبقي دكتوره رسمي ي هاله ثم اكمل بحزم
بس والله ي هاله لو اتكررت تاني مهعمل حساب انك كبرتي ومش همدك بس لا هعبطك كمان فاهمه" !!
اومأت سريعا بايجاب وقالت بدموع فاهمه
رائد ودموعها تقتله ولكن هتف بحده
"بطلي عياط"
ولكنها ذادت وذادت شهقاتها
رائد وهو يحاول ان يبدو غاضبا "انا بقولك بطلي عياط مش عيطي اكتر وبعدين انا مضربتكيش امال لو كنت ضربتك"
هاله ببكاء شديد "مضربتنيش بس زعلان مني"
رائد "اها طبعا زعلان وهفضل زعلان"
هاله ببكاء "لا ونبي متزعلش ثم امسك العصا ووقفت وامسكت بيده واعطتها اياه وقالت ببكاء اضربني بس متزعلش مني مش هقدر والله ي رائ..."....قاطعها وهو يأخذها بين احضانه بشده
آدم بحنان "شششششش خلاص بطلي عياط ي لولو مش زعلان والله خلاص انتي عرفتي غلطك خلاص بقي انا كنت خايف عليكي انا مليش غيرك ي هاله متعمليش كدا تاني فاهمه"
هاله وقد هدأت قليلا ولكن مازالت تشهق بخفوت "حاضر والله بس انت متزعلش مني"
رائد بابتسامه حنونه "خلاص مش زعلان ثم رفع يديه ومسح دموعها بابهامه مش عاوز اشوف
دموعك تاني ي هاله انا عايش عشان اخليكي مبسوطه مش عشان اشوف دموعك دي" ثم اكمل بجديه "بس والله لو اتكررت لتنضربي فاهمه"
هاله بابتسامه "فاهمه ربنا يخليك ليا ي رائد"
رائد بحنان"ويخليكي ليا يلا بقي تصبحي علي خير متناميش ودموعك موجوده ي هاله"
هاله حاضر ي حبيبي "خرج رائد واغلق الباب خلفه" لتتنهد براحه ثم تقوم وتأخذ ثياب بيتيه من الدوبلاب وتدلف الي المرحاض لتمر ربع ساعه وتخرج تمشط شعرها الحريري ثم تغلق الانوار وتمددت علي الفراش وسرعان ما ذهبت في نوم عميق
************************************
في غرفه عين
جالسه بنفس ملابسها تبكي بشده فأخاها غاضب عليها ولا يريد ان يتحدث معها ولاول مره يتركها ساعتين كاملين دون مصالحتها فكرت كثير ان تذهب اليه مره اخري لكي تعتذر منه ولكنها تعلم انهو لن يقبله هذه المره تحديدا
"دق الباب فسرعان ما تصنعت النوم خوفه ان يكون ابيها ويري دموعها تلك فيحزن بشده "
وهو بالخارج علم انها تصنعت النوم فدلف بهدوء
آدم بجديه مصطنعه "قومي ي عين انا عارف انك صاحيه"
جلست ع السرير وهي مازلت تبكي ولا تنظر اليه ولا تجيب
آدم وهو مازال متصنع الجديه "مغيرتيش هدومك ليه وبتعيطي ليه اظن الغلطان ملوش حق انو يعيط"
ذاد بكائها ولم تجيب
آدم بجديه "عين لما اكلمك تردي عليا"
رفعت عيانها المتورمه من كثره البكاء وقالت بصوت خرج مبحوح "انا اسفه"
آدم بجديه واهيه "قومي غيري هدوك وبطلي عياط ي دكتوره"
عين ببكاء شديد وكررت "انا اسفه طيب اضربني ومتزعلش كدا"
آدم وهو يقترب من الفراش ثم جلس علي طرفه "طب قومي غيري هدومك وانا مستنيكي هنا"
عين وهي مازالت تبكي "حاضر"
ثم قامت واقتربت من الدولاب الخاص بها واخرجت ملابسها البيتيه المريحه ودلفت الي المرحاض ثم غسلت وجهها وابدلت ملابسها وخرجت لتجده مازال جالسا علي طرف الفراش اقترب منه ثم وقفت امامه وهي تنظر للاسفل
"وقالت انا اسفه ي آدم اوعدك مش هتكرر تاني"
وقف هو الاخر واخذها ف احضانه بشده
"خلاص مش زعلان"
بكت مره اخري بشده وتمسكت بملابسه من الخلف بشده
آدم بصوت حاني "شششششش خلاص يا عين كفايه عياط بقي نا مش زعلان بس متتكررش تاني"
عين وهي مازالت باحضانه
"حاضر والله انا اسفه مش هتتكرر تاني"
آدم بحنان"طب خلاص بطلي عياط بقي ونامي عشان كليتك بكره"
عين وهي تخرج من بين ذراعيه
"حاضر بس انت مش زعلان صح"
آدم بابتسامه ثم قال بحنان اخ .."لا ي حبيبتي خلاص مهنتيش عليا ساعتين عقاب بس"
عين بحزن "كانوا اطول ساعتين ي آدم"
آدم "انا اسف بس كان لازم اعمل كده يلا ارتاحي بقي تصبحي ع خير"
عين بحب "وانت من اهله" ثم اكملت "ربنا يخليك ليا
آدم"وهو يقبل رأسها ثم قال بابتسامه
" ويخليكي ليا ي حبيبتي يلا نامي"
عين "حاضر"
ثم خرج آدم من الغرفه لم يدروا ان كان يراقبهم هذا الاب الحنون الذي اذرفت عيناه دمعا والذي تطمئن قلبه بشده علي اولاده فتأكد ان آدم هو السند والعون لعين وتأكد ان عين هي مصدر الحنان بالنسبه لآدم
************************************
ف الصعيد ف منزل عبد العريز الجارحي كان جالسا ف مكتبه وامامه اخته نعمات اسم ليس ع مسمسي اطلاقا
نعمات بغضب"واه يخوي كيف يعني يتجوز بنت العزايزي"
عبد العزيز بحده وطي حسك ي نعماتثم اكمل بجديه شديده "كيف مسمعتي يخيتي"
نعمات بضيق "وتسلم نجمه للغريب ي اخوي"
عبد العزيز بجديه "ادهم بيعتبر نجمه بتك كيف ورد اخته تمام ونجمه بتعتبر ادهم ولدي كيف اخوها تمام" ثم تابع
"وانا ونتي عارفين مليح نتي عوزه ورد لادهم ليه عاد بلاش الاسطوانه دي عليا اني ي نعمات وعارف بردك انتي ليه مش طايجه نور بنت عبدالحميد العزازي تحديدا"
نعمات بتوتر وهي تقوم من علي مقعدها
"كيف م تحب ي خوي"
ثم اكملت ف نفسها "حتي لو الچوازه دي تمت اني ونتي والزمن طويل ي بت فرح"
عبد العزيز الجارحي ف نفسه "هتفضلي طول عمرك اكده ي نعمات ومهتنسيش واصل اللي حصل ربنا يهديكي يخيتي ........" !!!!
ف غرفه ادهم نجده يهندم ثيابه قبل الذهاب لعمله خرج من غرفته ثم توجه لغرفه ورد اخته وطرق الباب ودلف عندما سمع صوتها تأذن للطارق للدلوف
ادهم بابتسامه حانيه "صباح الخير ي حبيبتي"
ورد بابتسامه مماثله "صباح النور ي حبيبي"
ادهم "ملبستيش ليه عشان تروحي الكليه"
ورد بابتسامه "معنديش محاضرات النهارده عندي كل الاسبوع ماعدا الاثنين والجمعه"
ادهم بابتسامه "ها احكيلي يومك كان عامل ازاي"
ورد "كان عادي بس انا كنت خايفه اوي"
ادهم بقلق "خايفه من اي وليه"......؟
ورد "متقلقش كدا انا بس عشان الجامعه كبيره وواسعه وفيها ناس كتير مش عرفاها فحسه اني تايهه"
ادهم بضحك "ههههههه خضتيني ي بنتي انا قلت فيكي حاجه بعد الشر" ..ثم اكمل بجديه .."متقلقيش ي حبيبتي اول اسبوع وهتتعودي ان شاء الله المهم تذاكري كويس عشان تجيبي تقدير كويس"
ورد بابتسامه "ان شاء الله ي حبيبي هرفع راسك وراس بابا"
ادهم وهو يقبل رأسها "طيب ي حبيبتي يالا البسي وانزلي عشان نفطر سوا عشان انا همشي بسرعه ورايا شغل كتير"
ورد "ماشي ي حبيبي هنزل وراك ع طول"
ادهم "اوك"
ثم خرج من الغرفه ونزل السلم ووجد والده يترأس السفره وتجلس بجانبه تللك"الحربايه" كما يسميها هو
ادهم بابتسامه وصوت رخيم .."صباح الخير"
عبد العزيز بابتسامه "صباح النور ي والدي"
نعمات "صباح النور ي ولد اخوي"
ادهم بابتسامه خبيثه "مش هتبركيلي ي عمتي اصل النهارده هقرأ فاتحه"
نعمات بدون نفس "مبروك ي ولد اخوي"
ادهم بابتسامه "الله يبارك فيكي عقبال نجمه قريب ان شاء الله".... !
نعمات بمكر "ان شاء ي ولد اخوي محدش خابر ميعاد حد واصل"
ادهم "قريب ان شاء الله متقلقيش"
عبد العزيز "اعمل حسابك تاحي بدري ي ولدي عشان نروحوا نقروا الفاتحه"
ادهم بابتسامه فرحه "حاضر ي حج متقلقش" ..قاطع حديثهم نزول البنات"
ورد ونجمه معا : "صباح الخير"
الجميع مرددون : "صباح النور"ثم جلسوا وتناولوا جميعا الفطار ثم استأذن ادهم لكي يذهب لعمله وصعد البنات الي غرفهم وهكذا الجميع
خرج ادهم من المنزل وصعد سيارته ثم انصرف الي شركته
اما ف الاعلي ف غرفه ورد تجلس معها نجمه
ورد "انا مبسوطه اوي ان ادهم هيقرأ الفاتحه النهارده"
نجمه "وانا كمان فرحانه اوي ربنا يتمملهم علي خيريارب"
ورد بتردد "عوزه اسألك سؤال ي نجمه"
نجمه "اسألي ي ورد"
ورد بتردد "هو انتي مفيش مشاعر من ناحيتك ل ادهم خالص غير مشاعر الاخوه بس"..... !!
نجمه بابتسامه وصدق "لا مفيش انا بحب ادهم زي اخويا انا كبرت وانا معتبراه اخويا وهو كمان بيحبني زي اخته"
ورد "ريحتيني لا دحنا كدا نقوم نشغل اغاني ونرقص يالا"
نجمه "هههههههه مجنونه"
وبالفعل قامت ورد بتشغيل المسجل علي احدي الاغاني الشعبيه وجذبت نجمه واخدوا يتمايلون علي انغام الموسيقي وهم يضحكون بمرح وسعاده الي ان قاطعت فرحتهم تلك "الحربايه" كما سماها ادهم
************************************
في قصر الراوي ف غرفه ليل
ف غرفه ليل وهو مازال نائم ولكنه ليس بنوم هادئ فهو يحلم بما حدث له من قبل فلنري !!
مازالت ذكرياته تهاجمه ومازال الالم ينهش ف قلبه
الابن بتوسل ..."ي ماما كفايه تضربيني والله معملتش حاجه "
الام بغضب وهي مازالت تضربه .."اومال مين الكسر الفازه دي"
فهي دائما تضربه ع اتفه الاسباب مقصوده او غير مقصوده وغالبا تكون غير مقصوده
الابن ببكاء ...."والله ي ماما وقعت غصب عني كنت بلعب ووقعت غصب عني"
الام بغضب "قوم من الارض وخد بالك بعد كده فاااهم"
الابن رد سريعا .."حاضر حاضر والله"
الام بغضب .."وعقابا ليك مفيش لعب ولا حتي اكل ادخل اوضتك ذاكر يلا"
الابن دخل غرفته ركضا ومازات دموعه تنزل ع وجنته دون توسل وجسمه يؤلمه بشده من اثر ضرب هذه التي تشمي والدته فسحقا لهذا الاسم الدي يرتبط ب ام مثل هذه !!!!
قام مفزوعا من نومه ينهج بشده من اثر هذا الحلو الذي عاشه قديما ومازال له اثر عليه قام بفتح النور وذهب للمرحاض وقف ادام المرآه وفتح الصنبور ثم قام بغسل وجهه بعنف ووضع رأسه اسفل المياه علها تهدي من هيجان رأسه !!!!
ليل بألم ...."كان نفسي اكون انسان طبيعي منامش احلم بكوابيس واقوم كل يوم مفزوع ثم اكمل بغضب كفااااايه بقي كفااايه"ثم التقط عبوه من ع الحوض وقذفها ع المرآه بعنف فتهشمت عسي ان يخرج شحنه غضبه هذه اخذ ينظر الي وجهه ف المرآه المكسوره ويمرر يده ف خصلات شعره الفحميه لعله يهدأ لكن لا فائده فذهب الي غرفه الرياضه ليخرج شحنات غضبه
ف غرفه الرياضه نجده يمارس تمارينه الرياضيه بغضب وسرعه حتي يهدأ احقأ يهدأ!! بل يغضب اكثر واكثر بعد وقت طويل من ممارسه الرياضه ذهب الي غرفته مره ثانيه ودلف الي المرحاض ثم خرج وارتدي ملابسه ومشط شعره ثم خرج من الغرفه وخطي خطوات ثابته نحو غرفه ما ودخلها ثم اغلق الباب خلفه وجلس فيها بضع دقائق ثم خرج مره آخري ونزل من ع السلم وخرج خارج القصر وصعد الي سيارته وذهب الي الشركه
************************************
كان يسير بسرعه معقوله رن هاتفه فالتقطه ليجيب
رائد بابتسامه "ادهم حبيبي اخبارك ي راجل"
ادهم "كويس الحمد لله اخباركوا انتوا"
رائد بتنهيده "كويسين الحمد لله"
ادهم "طالما تنهدت كده يبقي ليل زي ما هو لا وبقي اكتر صح"
رائد بحزن "صح ي ادهم"
ادهم "طيب بص انا ان شاء الله يومين وجايلكوا عشان اعزمكوا ع فرحي"
رائد بدهشه "بجد قول والله اوعي يكون مقلب من مقالبك"
أدهم "ههههههه ابلع ريقك ي بني لا بجد والله هاجي وهحكيلكوا كل حاجه"
رائد "مستنيك ي حبيبي"
ادهم "تمام صاحبي هسيبك انا هخلص شغلي ونتقابل قريب ان شاء الله"
رائد "ان شاء الله ي دومه سلام"
رائد "ياااه اخيرا خد هيعملها فينا مش مصدق ومصدقش ليه ي خبر فلوس كمان يومين هيبقي ببلاش"
هدأ من السرعه ليركن سيارته ثم يدخل الي الشركه
************************************
ف منزل مجدي العزازي
نجدهم جالسين ع منضده الطعام يتناولون الفطار
مجدي بابتسامه "صباح الخير ي حبايبي"
آدم وعين "صباح الخير ي بابا"
مجدي وهو ينظر اليهم متفحصا تعابير وجهم ثم اكمل بابتسامه حانيه "باين من وشكم انكم اتصالحتوا"
آدم بابتسامه "ايوه ي بابا" ثم اكمل بأسف مصطنع للاسف "قلبي رهيف بقي هقول اي"
عين بابتسامه "عشان قلبك رهيف ولا عشان صعبت عليك"
آدم "مبيهنش عليا دموعك ي عين بس والله لو اتكررت لتتعاقبي بجد ومش خصام بس وضرب كمان"
عين بخوف مصطنع "ضرب نت ممكن تضربني ي آدم"
آدم بخبث "جربي تعمليها تاني وانتي تشوفي بنفسك"
عين بخوف مصطنع "لا ي حبيبي الطيب احسن دانت وانت بتهزر معايا بتبقي ايدك مرزبه امال لو بجد بقي يكون ف عون المرضي والله"
آدم مضيق عينيه "هنقضيها تحفيل ع الصبح"
عين "لا ي حبيبي ولا تحفيل ولا بتنجان انا اقوم آخد كتبي وشنطتي وموبايلي واخلع"
مجدي بدهشه مصطنعه "نتي متأكده انك ف كليه طب مش سواقه توكتك"
آدم "هههههههههههههه والله عندك حق ي حج"
عين بضيق مصطنع "الله يسامحكوا" قاطع كلامها صوت هاتفها
عين "ايوه ي لولو انا هنزل اهو"
هاله بضيق"عدي عليا ي عين عربيتي عطلت للاسف
عين اوك ي حبي انا نازله اهو لما اقرب عليكي هرنلك تنزلي"
هاله بايتسامه "اوك ي حب سلام"
عين سلام ثم اغلقت الخط عين موجه حديثها لوالدها "نا هنزل بقي ي حج عاوز حاجه"
مجدي بابتسامه "عاوز سلامتك ي عين"
آدم بحنق "وبالنسبالي شفاف حضرتك"
عين وهي تقترب منه وتحتضنه بشده "ربنا يخليك ليا ي آدم"
آدم مبادلها الاحتضان بقوه ومقبلا اعلي رأسها "ويخليكي ليا ي حبيبتي خدي بالك من نفسك"
عين بمزاح "ومش هتأخر متقلقش"
آدم "ههههههه قلبك اسود"
عين بمزاح "دانا قلبي ي بني قشطه ابيض ناصع البياض"
آدم ببرود ليه بتغسليه ب "تايد"
عين بحنق "اي العسل دا"
آدم رافعأ احدي حاجبيه""مش عجبك""
عين بابتسامه ""الا عجبني ي خراشي عسل""
مجدي بضحك ""ههههههه امشي ي عين عشان متتأخريش وانت ي دكتور كمل فطارك عشان متتأخرش""
عين"" ههه طيب سمعليكوا""
مجدي بهدوء ""اسمها السلام عليكم ي عين""
عين ""حاضر ي بايا السلام عليكم""
مجدي ""آدم وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته""
آدم ""هقوم اكمل لبسي ي بابا عشان متأخرش""
مجدي بابتسامه ""قوم ي بني ربنا يوفقك""
آدم ""يارب ي حج عن اذنك""
ثم دخلت غرفته وكمل ارتداء ملابسه واخذ اشيائه وخرج قبل يد والده ثم نزل للاسفل وصعد الي سيارته وانطلق الي المستشفي
************************************
ف الصعيد ف منزل عبد الحميد العزازي تدخل والدتها الي غرفتها
فرح بابتسامه ..ن""ور عيون ماما""
نور ""حبيبتي ي ست الكل""
فرح وهي تريها احد الفساتين اي رأيك ف الفستان دا
نور مبتسمه ""جميل اووي ي ماما زوقك يجنن""
فرح ""انتي هتحليه ي روحي""
نور وهي تقبل والدتها من وجنتها حبيبتي ي فروحه
"ومفيش بوسه من دي لبابا ي نور" قالها عبد الحميد وهو يدلف الي الغرفه
نور وهي تحتضنه وتقبله من وجنته "" ي احلي اب ف الدنيا""
عبد الحميد ""ربنا يخليكي ليا ي حبيبتي""
نور ""بابا عوزه اسألك سؤال""
عبد الحميد ""اسألي ي عيون ابوكي""
نور ""هو حضرتك ليه مش بتتكلم صعيدي وبتتكلم اكنك كنت مولود ف القاهره""
عبد الحميد """"""هههههه هقولك ي ستي بصي انا الوحيد ف اخواتي اللي اصريت اكمل تعليمي ولما دخلت الثانويه العامه جبت مجموع كويس ودخلت كليه الهندسه جامعه القاهره وفضلت ف القاهره شويه وصاحبت ناس كتير ومن العشره عرفت كلامهم واتقنته كمان وبقيت اتكلم بيه ف مصر بس واول اما ارجع الصعيد اتكلم صعيدي لما كنت ف الجامعه قبلت فرح والدتك كنت انا ف سنه تالته وهي ف سنه اولي اول ما شفتها خطفتني نستني نفسي واتعرفت عليها وحبيتها وكنت فاكر ان الحب من طرف واحد وقعدت فتره طويله معترفتش بحبي لغايه م جه اليوم اللي قلت هفاتحها فيه واللي يحصل يحصل ورحت صارحتها وطلع الحب من الطرفين وسافرت قولت لابويا كان مش موافق ف الاول بس لما لاقاني مصر عليها وافق وخصوصا لما شافها واتكلم معاها والكلام دا كنت انا في سنه خامسه وامك ف سنه تالته قعدنا مخطوبين 6 شهور بس وبعدين اتجوزنا قعدنا اسبوع واحد ف الصعيد بعد الجواز وبعدين رجعنا مصر منها ادير شركات ابويا هناك ومنها عشان كليه فرح والدتك فقعدت فتره كبيره ف مصر فتعودت ع الكلام وكمان امك قهروايه""""
عبد الحميد ""هااا ي ستي اديني حكتلك الحياه كلها مش السبب بس""
نور بابتسامه ""حكايتكوا جميله اووي ي بابا""
فرح بابتسامه حانيه ""حكايتك هتبقي احسن منها ي نور ""
نور بابتسامه حزيته""ازاي ي ماما دي عشان فض تار""
عبد الحميد بثقه ""لو مكنتش شايف حب ف عنيكي لادهم مكنتش وافقت ع الحكايه حتي لو بموتي""خجلت نور بشده من والدها ولكنها هتفت
نور سريعا وهي تحتضنه بشده ""بعد الشر عليك ي حبيبي""
عبد الحميد بابتسامه ""عوزك تفرحي ي عيون ابوكي وتقيسي الفستان وتجهزي نفسك""
نور بابتسامه ""حاضر ي بابا""
فرح ""انا هروح اشوف ورايا اي اكمله يالا ي ي ابو اكرم ""
عبد الحميد ""يالا""
خرجوا وتركوا نور تفكر ف مستقبلها
************************************
كانوا يتمايلون ع انغام الموسيقي ويضحكون بصخب وتوقفوا عندما دخلت تلك الحرباء كما سماها ادهم
نعمات بحده ""اي المسخره دي عاد""
ورد ""مسخره اي ي عمتي خطوبه اخويا النهارده وانا فرحانه""
نعمات ""جوام خلتيها خطوبه ي بنت اخوي دا هي حياله جرايه فاتحه""
ورد ""هو انتي متعرفيش ان ادهم هيلبسها شبكتها الليله""
نعمات بغل.. ""كومان""
ورد بثقه ""ايوه وعشان كده مشغله اغاني وهفضل مشغلاها لغايه الفرح كمان"""
نعمات بحقد ""براحتك عاد نا خارجه حصليني ي نجمه ريداكي""
نجمه ""حاضر ي ماما "
ورد ""روحيلها الله يكون ف عونك""
نجمه بتنهيده ""يارب انا هروحلها ورجعالك""
ورد """طيب اوك""
،************************************كان يعمل بمهاره وتركيز شديد حيث انها من اهم الصفقات التي تدخلها شركته كل سنه ولم يخسرها مره بسبب فطنته ولما لا وهو "the fox،"قطع تركيزه دخول صديقه
رائد بجديه ..""انا عملت زي مقولتلي"""
ليل بجديه ..""تمام كويس اووي خليك ع كدا الفتره دي اي معلومات مهمه تخص الصفقات او اي معلومات عموما معايا انا وانت بس وهي اديها العكس''''''
رائد ""تمام ثم اكمل باستغراب بس انت ليه حطتلها تسجيل انت كنت شاكك فيها""""..؟؟
ليل بشرود ""انا ع العموم مبثقش غير فيك نت وادهم والحاج عبد العزيز الجارحي غير كده لأ""
تنهد رائد بحزن ""ماشي ي صاحبي طب هتعمل اي معاها""
ظهرت ابتسامه خبيثه علي محياه:ثم قال بغموضه المعتاد : ""هلبسهم ف الحيط""
رائد وقد فهم سر ابتسامه صديقه ..""يبقي ربنا يستر"" ثم اكمل بفرحه ""مش ادهم قرر يتجوز""
ليل ببرود ولكن ف داخله سعاده كبيره لصديقه:""ومالك فرحان كده دا هيرتبط بي ست والستات دلوقتي كلهم خاينين ولاد ***"""...
رائد وهو يعلم ما مر به صديقه ولكنه اكمل بجديه شديده:"""لا يا ليل انت اعقل من كده وانت واثق ان مش كل البنات زيهم زي بعض صوابعك مش زي بعضها ي صاحبي زي ما في الحلو في الوحش زي الرجاله ف الحلو وف ابن *** برده واحنا ولاد سوق وعارفين الكلام متخلطتش الامور ي فوكس ولما ادهم يجي هنا عشان يعزمنا زي ما قالي متقولوش الجمله دي ادهم جدع وراجل ولما هينقي هينقي صح""
ليل بسخريه ..""تقصد اني مكنتش راجل لما نقيت غلط""
رائد مسراعا وهو يهب واقفا ...""لا طبعا انت مجنون انا مستحيل اقصد كده وبعدين انت حاجه تانيه هي كانت بنت *** ومزقوقه عليك اصلا والحمد لله انك اكتشفت قبل فوات الاوان""
ليل مقهقها بسخريه ..""قبل فوات الاوان ي راجل اشحال انك عارف كل حاجه"" ثم اكمل بهدوء ولكنه غاضب ""قفل ع السيره دي دلوقتي""
رائد بهدوء اوك زي ما تحب ثم قاطعه رنين هاتفه
رائد باستغراب هاله غريبه مش هي ف محاضره دلوقتي ضغط ع زر الايجاب ليجيب الو
رائد ""ايوه ي هاله في اي""
هاله ببكاء حاد ""الحقني ي رائد""!!!
************************************
كان ف غرفه العمليات يعمل بتركيز شدي وهو واعز اصدقائه "حمزه" ولكن انتابه القلق مره واحده
حمزه ..""مالك ي آدم اي اللي حصل سرحت ف اي""
آدم ..""مش عارف بس حاسس ان ف حاجه حصلت لبابا او لعين""
حمزه ..""بعد الشر ي اخي هيكون حصل اي بطل توتر نفسك وتقلق نفسك ع الفاضي""
آدم ""تعالي خد مكاني ي حمزه عاوز اطلع اطمن""
حمزه بتنهيده فهو يعلم صديقه جيدا ..""طيب روح ي آدم وابقي طمني""
آدم وهو يخرج سريعا ويزيل الماسك من علي وجهه طيب ثم خرج من غرفه العمليات بخطوات اشبه بالركض الي مكتبه ويمسك هاتفه بسرعه شديده ليجد تكثر من عشر اتصالات من "عين" ثم وجد رساله مدون فيها
"الحقني ي آدم "
***********************************
اي السر اللي نعمات مش قادره تنساه؟؟
اي اللي حصل لهاله ولعين ؟؟؟
نعمات عاوزه اي من نجمه ؟؟
