رواية جنون اولاد الجندي الفصل الثامن 8 بقلم فريدة الحلواني
صباحك بيضحك يا قلب فريده
+
هانت و الله ..خديها مني بشرى ...انا عارفه انها ضاقت اوي عليكي و حاسه انك خلاص جبتي اخرك ....لو وصلتي للحاله دي اعرفي ان الفرج قرب و اوي كمان ...ربنا رحيم كريم احن علينا من نفسنا ...حاشاه انه يسيب عبده تعبان او مهموم ...احسني الظن بالله و خلي جواكي يقين انه هيستجيب لكل دعوه طلعت من قلبك الطيب...هتلاقيه يبهرك بعوضه و عطائه ...انا واثقه
+
و بحبك
+
حينما يقدم لك احدهم نصيحه خاصا إذا كانت من قلب محب لك ...إياك أن تتجاهلها او تغلق أذنك كي لا تسمعها حتي لا يأتي عليك وقت تعض علي يدك من الندم
+
جلست ريم مع امها و حبيبه ...الاولي كتمت غيظها من ابنتها كي لا تكسر راسها اليابس بعدما اخبرتها بتقدم ذلك الحقير لخطبتها و رأت علامات السعاده جليه علي وجهها
+
اما الثانيه تحلت بالحكمه التي عرفت بها كي تحاول أثنائها عن الموافقه
+
حبيبه : ريم حبيبتي احنا كل الي يهمنا سعادتك ...بس تكون مع راجل بجد و يستاهلك
+
انا معرفش ايهم بس سمعته و سمعه ابوه سبقاهم لا تربيتنا و لا اخلاقنا
+
ريم : يا خالتو و الله ايهم كويس بس هو كان طايش شويه ...
+
امل بغيظ : شويه ...ده صايع يا بنتي مش هقولك كل يوم مع واحده ...كفايه انه فاشل في التعليم غير انه شحط و مفكرش يشتغل لما يتجوزك ابوه هيصرف عليكم انتو الاتنين
+
ريم : لا طبعا هيشتغل مع باباه هو بس كان مستني يخلص جامعه
+
امل : يا بنتي ده داخل علي السته و عشرين سنه تقريبا يخلص ايه ...مانتي شايفه اخواتك الله اكبر عليهم من صغرهم بينزلو الشركه مع ابوكي و عمامك و الحمد لله نجحو في شغلهم و تعليمهم
+
امل بغل : يا شيخه ده حتي تيم و تميم الي في ثانويه عامه بيروحو الشركه من وقت للتاني ...و انهارده كان عندهم درسين لغوهم عشان هاشم طلب الكل يكون عنده ...و برغم كده تفتكري لو قصرو في دراستهم هيسكت
+
حبيبه بغلب : يا لهوووي مين الي يسكت ...انتي مش فاكره عمل ايه في حكم لما كان في ثانوي ...كان فاحتو في المشروع الجديد و لما الولد جاب خمسه و تمانين فالميه بهدله
+
امل : و عمر تقريبا من الاعدادي و هو ناقل كتبه و كل حاجته في الشركه لحد ما خلص جامعه
+
نظرت لابنتها و اكملت : مكنش بيسيب عمر ابدا من و هو صغير علمه كل كبيره و صغيره و بعد ما كبر و فهم الشغل قالو اخواتك مسؤولين منك تعلمهم الي اتعلمته
+
و اديكي شايفه بسم الله ما شاء الله كلهم من أصغر واحد لاكبرهم رجاله تشرف و قد المسؤوليه ناجحين في دراستهم و في شغلهم و الكل بيعملهم الف حساب
+
رغم كل ذلك لم تقتنع ...صمت أذانها عن الحقيقه...و اغلقت عيناها حتي لا تري الكارثه التي ستوقع نفسها بها
+
ريم : يا ماما يا حببتي احنا عيله إستثنائيه سواء الرجاله الكبار او الشباب ...مش ذنب ايهم انه معندهوش اب زي خالو هاشم و لا بابا و لا عمو ابراهيم ...الغلط علي اهله مش هو
+
بس و الله هو حد كويس جدا و عايز يتغير...حتي مامته فرحانه جدا انه بدأ ينزل الشركه مع باباه
+
امل بغيظ : مياده ....مياده الي طول اليوم من نادي لحفله لمش عارف ايه عندها وقت لابنها اصلا ...أنتي مصدقه نفسك
+
ريم : عادي يا خالتو كل الناس كده انتو بس عشان منغلقين علي نفسكم و مش بتحبو الاختلاط
+
امل : مين قال كده احنا لينا أصحابنا و معارفنا بس اختارنا ناس محترمه و نفس أخلاقنا ...
+
ريم بحزن : أنا مش عارفه اقنعكم إزاي انه كويس ...كفايه انه ساب كل البنات الي يعرفها عشاني و هينجح و يشتغل عشاني
+
نظرت حبيبه لأمل بمغزي ثم قالت : خلاص يا حبيبتي دي حياتك و انتي حره فيها ....احنا علينا النصيحه يا تقبليها يا لا ...
+
نظرت لها بقوه ثم اكملت : انتي الي هتشيلي شيلتك...افتكري الكلمه دي كويس و افتكري ان انا و امك بقالنا ساعتين بنحاول نقنع فيكي ...براحتك انا هبلغ هاشم بموافقتك
+
بعد ان أعطت حارس العقار ورقه بها بعض الطلبات التي تحتاجها ... كادت أن تغلق الباب الا انها وجدت علا تخرج من منزلها و من الواضح علي وجهها الحزن و البكاء
+
اقتربت منها و قالت ببشاشه : صباح الخير يا ام يوسف عامله ايه يا حببتي
+
نظرت لها علا بحزن رغم الابتسامه التي جاهدت لرسمها ثم قالت : صباح النور ...الحمد لله .. حضرتك عامله ايه
+
دينا : ايه حضرتك دي قوليلي ام احمد علي طول ...احنا جيران و الباب في وش الباب
+
علا : حاضر يا ام احمد
+
دينا : مالك يا حببتي شكلك معيط ...اكملت بغيظ : هو نكد عليكي تاني...دانا بيبقي هاين عليا ادخل اديلو قلمين كل ما اسمعه بيبهدلك انتي او العيال
+
انتبهت لحديثها فقالت سريعا : حقك عليا ...اصل انا دبش و الي فقلبي علي لساني و الصراحه انتي صعبانه عليا
+
لم تقوي علا علي التحمل اكثر من ذلك ...انفجرت في بكاء مرير و هي تقول : اعمل ايه نصيبي كده
+
دينا بحزن : يقطعني مكنتش اقصد ازعلك حقك عليا ...طب ما تكلمي حد من اهلك يجي يتصرف معاه
+
نظرت لها من بين دموعها ثم قالت بقهر : اهلي شايفينو ملاك و انا الي مفتريه ....و لما بشتكلهم بيطلعوني غلطانه و الكل بيصدقوه
+
دينا : ييجو و يسألوني انا ...دانا ببقي سامعه صوته و قله ادبه بس اخاف اتدخل يحرجني و انتي بتكوني صعبانه عليا
+
