رواية غنوة الداغر الفصل السادس 6 بقلم ميفو سلطان
رواية غنوة الداغر
الفصل السادس6
بقلم ميفو السلطان
ذهبت غنوه الي بيتها لتحضر نفسها لتعود الي اهلها وتخبرهم انها ستعمل عند داغر وتربي بنته في مقابل التنازل لتسعد جمالات انها تخلصت من مصيبه ابنها ونفس الوقت تخلصت من غنوه ولكن حازم تلبسه الحزن وهتف. طب انت ذنبك ايه تشيلي مكاني وتتحبسي هناك السنين دي.
لتبتسم وتقول.. اتحبس ايه يا واد دا بيت طويل عريض وشغل ومرتب حلو وهربي اليتيمه الغلبانه وهاكل واشرب واسكن ببلاش كده كده كنت هشتغل.
ليتنهد يعني والنبي مانتش مجبوره بسببي..
لتبتسم وتحتضنه لا يا اخويا انا مافيش حد يجبرني انت مش عارف اختك..
ليهتف.. طب طالما هتاخدي مرتب عيني فلوسك يا غنوه ونقدملك تاخدي دور وتعملي العمليه ترجعي عينك انا عارف انك بتكرهي امي الله يسامحها بس والله لو معايا كت عملتهالك.
لتبتسم. اللي راح راح يا حبيبي وانا راضيه ماهتفرقش عين من عشره مانا شايفه اهوه.
ليهتف يا غنوه انت حقك تفرحي وتتجوزي وحد يحبك ويدخل حياتك ماهتفضليش كده ولازم تعملي العمليه.
لتضحك.. قصدك ان مفيش راجل هيقبل ياخد واحده عوره وبعين وعين ومخبوطه في وشها زي بتوع الشوارع.
ليهتف.. مش قصدي يا حبيبتي دانتي قمر والله قمر مش باين عليكي والشرطه اللي تحت عينك مخلياكي قمر انت ازاي مش شايفه انك قمر انا راجل وشايف والله.
لتهتف.. لا انت اخويا وشايف وانا مش زعلانه من شكلي يا حبيبي دا قضا ربنا انما احب واتحب وراجل يخش ويدخل لا يا قلبي مش اختك.. انا طايقه نفسي بالعافيه اجيب راجل يقرفني بس يا واد دانتو تطلعو الروح وظلت تداعبه وتشاكسه ثم لمت اشيائها َووضعتهم في الحقيبه لتنزل لاسفل لتجد داغر قد وصل لتودع اخيها بحرقه وتركت زوحه ابيها واختها لم تكلمهم فهَا لا يريدونها من الاساس.
لتخرح اليه لتجده ينتظرها امام العربه ليتقدم وياخذ حقيبتها من سكات ويضعها بالعربه وينطلق بها وهيا صامته تفكر في حالها وما دخلت اليه وكيف ستكون حياتها في بيت ذلك الرجل الذي لا تكره في الحياه مثله.
ظلا طول الطريق صامتين ليبدا كلامه.. علي فكره انا ماكنتش هحبس اخوكي.
لتقطب جبينها ولم ترد ليكمل.... انا مش وحش اوي زي ما متخيله وبالنسبه لنسمه.
لتقاطعه ممكن تقفل الموضوع ده هيا راحت للي خلقها وكل واحد ربنا هيحاسبه.
ليهتف... طب ماتقولي لنفسك ان كل واحد ربنا هيحاسبه بتحسبيني علي موتها ليه.
لتهتف... انا ماحاسبتكس ولا جيت جنبك.
ليهتف امال كرهك ده معناه ايه واحده بتكره واحد لله في لله كده.
لتهتف.. اظن ماتفرقش معاك كرهي من غيره.
ليهتف.. مين قال مش هتربي بنتي والمفروض مراتي.
لتهتف بانفعال.. استغفر الله تاني مراتك فين ده وهربي بنتك هعمل ايه يعني مالي ومالك دا ايه حرقه الدم دي.
ليهتف باندهاش.. هو انت مابتعرفيش تتكلمي الا ما بتنطحي كده.
لتنفعل.. انت مالك بيا وبنطحي اه مابعرفش ماتربيتش عايز حاجه ماتفكك بقه وودينا من سكات.
ليهتف.. لا دانت حالتك صعبه بجد ايه ده.
لتهتف بسماجه.. معلش استحمل تعالي علي روحك.. ربنا يشفيني.. بكره اتعالج ان شاء الله..
ليصمت بغضب فهو يحاول ان يجري حوار معها ولكنها حائط صد.. ليقف عند احد الكافيهات وينزل ويحضر لها مشروبا وبعض الاطعمه.. لتاخذ المشروب وتظل تشرب فيه كانت سارحه في ملكوتها وهو يشرب ويركن علي عربته ويتأملها كانت جميله عن حق عيون العسل تلمع في النهار وشعرها المحمر يلهب الانفاث وتلك الندبه تضفي عليها لمحه من الجمال والهيبه فليست مثل اي انثي كانت تتنهد ليبتسم.. لو تفضلي هاديه كده قمر يابنت اللذينه.. ليهتف.. وانتو ونسمه اصحاب من زمان..
لتتنهد وتسرح نسمه.. نسمه كانت روحي كانت اللي ليا في الدنيا كنا روحين بس هيا كانت زي بنتي هاديه ورقيقه وانا مابطيقش عليها حاجه لتغمض عينها وتحس بالالم.
ليقترب منها.. غنوه انت كويسه.
لتهتف.. ايوه كويسه مفيش حاجه واشاحت بوجهها وظلت تفكر بايامها مع حبيبتها لتنتهي وتضع الكوب في باسكت الزباله وتصعد الي العربه..
ليهز راسه ويصعد ورائها كان سيدير العربه ولكنه لاحظ تلطخ شفتيها بالمشروب كانت شفتيها مدعاه لاي عاشق ليظل ينظر اليها لفتره وقلبه ينبض بشده يحاول ان يمنع نفسه عنها..
لتلتفت وتستغرب من نظراته لتهتف ايه واقف ليه وبتبصلي كده ليه هتصورني.
ليضحك.. انت مالكيش حل قطر بس قطر ايه وغمز لها..
لتقطب جبينها وتشتمه في سرها.. ماتيلا يا عم انت ايه ده..
ليضحك.. عم.. داغر سليمان بقي عم..
لتنظر اليه بسخريه.. والله ماشفت انت فيه في عقلك حاجه ايه داغر سليمان يعني دا ايه المصايب دي..
ليرفع جبينه ليهتف.. يا شيخه بقي انا مصايب..
لتهتف بحنق.. ماتصطبح بقي وتيلا انا طهقت واتخنقت..
ليندهش ويقطب جبينه.. يا شيخه لا ما يرضينيش ليقترب منها ويضع يده حول كرسيها يحبسها..
لتهتف فيه ايه يا جدع انت..
ليهتف.. اولا انا مش جدع انا داغر يبقي نهدي كده ونلم لسانا المبرد ده والا ألمهولك بطريقتي وحطيه جوا بقك من سكات..
لتصرخ.. وانت مالك بلساني وببقي االله .
لينظر اليها بخبث.. لا مالي ازاي دا بقك انا مالي ومالي ومحتالي.. دا لسه معلم عليا..
لتقطب جبينها بعدم فهم.. ليمد يده ويمسح المشروب من علي شفتيها لتبهت وتصرخ.
ليهتف.. كده بقي قمر ويتاكل اكل..
لتصرخ.. انت واحد قليل الادب ايه ده..
ليقترب ويلتصق بها لتخبطه و َتنظر بغضب ليهتف تحبي اوريكي قله الادب عن حق هتتعبي وانا مخي جزمه ليلمس شفتيها لتدفعه ودول بينادوني اتوه فيهم..
لتنهج بشده.. اما انت راجل وقح وسافل انت ايه اتخبلت ماتلم نفسك.
ليهتف.. حاضر هلم نفسي بس بعد مالم اللي طايح قدامي لينحني ويندفع الي شفتيها في قبله حارقه تاه فيهم وهيا تضربه بقوه واحست ان انفاسها ستزهق وهو يتوغل في شفتيها ويتحكم فيها ويشدها اليه ومسك يدها لتحس انها بدات تقطع النفس من التهامه لها وانها ستموت بين يديه لتستكين وترتعش ليحس بها ليبعدها بهدوء وهو ينهج.. ليهمس بالقرب منها.. يخربيت كده قلبي هيقف..
لتدفعه وتلتصق بالباب ونظراتها تطق شرارا َمنظرها يلهب القلب فشعرها قد تبعثر وشفتاها حمراء ومتورمه وصدرها يعلو ويهبط.. وهو عيونه تلتهممها ويسيطر علي نفسه ليهتف.. عشان تبطلي رمحتك دي انا مش بتاخد واتجاب لا انت تلمي لسانك عشان هبقي مبسوط وانا بلمه يا قط انت.. واستدار وادار العربه وظل يدندن وهو يشعر بشئ من الحالميه اثر تلك الشفتان اللتين تاه فيهم. وهيا تشتمه في سرها واعصابها تنهار من كبتها لنفسها فهو هددها باخيها انه لن يسكت لها اذا خالفت الاتفاق وهيا تريد ان تنقض عليه تقتله.
ليصلا اخيرا الي الفيلا لتنزل وتذهب وراءه لتدخل الفيلا لتجد ناديه تجلس ومعها ملك والفتاه تبكي لتندفع وتاخذها وتحتضنها بحب وتظل تهدهدها لفتره لتصمت الفتاه بعد فتره وتنام في احضان غنوه وهيا سعيده وتبتسم لها بحنان وهو يراقبها وهنا احس انه فعل الصواب لابنته حتي لو غصبها علي ذلك..
لتهتف ناديه.. نورتي يا حبيبتي مش تقول يا داغر ان غنوه جايه.. تعالي يا حبيبتي اقعدي بيتك ومطرحك..
لتجلس غنوه بجوارها وهيا سعيده بان ملك في احضانها احست انها عوض الدنيا لها فهيا وحيده ليس لها احد لتشعر ان ملك اصبحت لها تخصها لوحدها ليجلس داغر ويبدا باخبار امه بهدوء ما حدث..
لتهتف بفرحه.. اتجوزت غنوه يابني الف مبروك البت قمر وعسل نورتي بيتك يا حبيبتي وملك اهيه نايمه في حضنها والله يابني عملت الخير تتربي في عزكو يا حبيبي وتعيش وتجيب وتخاويها وافرح بعيالكو.
لتبهت غنوه وتهم ان تتكلم ليهتف.. ربنا يخليكي يا امي واقدر افرحك..
لتنظر اليه غنوه بغضب..
لتهتف ناديه.. والله يا ابني قلبي وجعني وحسيت ان الدنيا اسودت انا صحتي علي قدي وخفت اقصر في البنت وربنا يحاسبني دا بنت الغاليه الله يرحمها لتمسك يد غنوه عارفه انها كانت اختك وعشان كده حاسه انك هتفرحي ملك وهتفرحيها ربيها وهتبقي بنتك وما هتفرقيهاش عن اي عيل تجيبيه..
لترتبك غنونه وتهتف.. لا حضرتك مش فاهمه.
لتهتف.. لا يا حبيبتي انا فاهمه لتكوني فاكره اني زعلانه انك خدتي مكان نسمه نسمه كانت بتحكي عنك انك اختها وروحها واد ايه انت متفانيه وبتحبي الكل. واد ايه عندك حب للغير من غير مقابل.. نسمه قعدتها كلها عليكي واهه بنتها في حضنك بامان اه صعب انك تتجوزي جوزها بس الدنيا بتعدي ربنا يسعدك هنا وماتشوفيش يوم حزن. نسمه جت في الاخر ورفضت الدنيا بحالها وغلبت انا وداغر نخرجها من اللي هيا فيه لدرجه انها رفضت تكلمك ماعرفش جرالها ايه والله يا بنتي جبنالها داكتره الدنيا والدين وهيا مابتنطقش كانت بتوجع قلبي وداغر ماسبهاش دقيقه مراعيه وطبطبه بس هيا رفضته ورفضت الدنيا قلبت البيت قهر عليها وداغر انقهر يا قلب امه علي حالها.
لترتبك غنوه من كلامها وداغر مسلط عيونه عليها وعلي تعابير وجهها لتهتف ناديه ممكن تكون ميساء زعلتها في الاول بس والله مافيه مره شفتها الا ووقفتلها بس ماكتش اعرف هيا بقت كده ليه ونزلت دموع ناديه..
لتقترب غنوه بطيبه قلب بس يا طنط انت تعبانه والنبي كانت غنوه حنونه رغم عنفوانها. خليط عجيب لتربت علي يدي ناديه لتبتسم ناديه.. تصدقي كأن نسمه قاعده معايا ربنا يسعدك يا حبيبتي.
لتهتف خد مراتك يا حبيبي قوضه الضيوف علي ماحضرلها قوضتها.
لتهتف.. لا ماتكركبيش الدنيا انا هقعد في اي حته.
لتهتف.. لا عيب دانت مرات ابني انت فاكره اني بفرق لا والله دانت يتعَملك احلي قوضه يا قلبي.
لتهتف غنوه.. لا يا طنط بس حضرتك مش فاهمه انا هفهَك اصل احنا.
ليقاطعها داغر.. ممكن بقه تبطلي كلام البنت نامت وانت تعبانه نسيب ماما تريح هيا شايله البنت من امبارح وصحتها علي ادها..
لتتنهد وتقوم معه ويذهب بها الي احد الغرف ويدخلها لتدخل وتضع ملك عالسرير بحنان ويقف هو يتاملها كانت جميله حنونه تبتسم بحالميه.. ليهتف طب حاجتك عندك اهيه تامري بحاجه..
لتهتف... لا شكرا كتر خيرك.
. ليهتف طب اسيبك ترتاحي اه وماتفكيش الشنط بتاعتك عشان دي مش قوضتك بكره قوضتك هتجهز.
لتهتف مش فارقه انتو مكبرين الموضوع انا اقعد في اي حته.
لينظر اليها بخبث ويهتف.. لا انت ماتقعديش في اي حته مرات داغر سليمان يتعملها احسن حاجه فاهمه..
لتقطب جبينها وتتنهد وتهتف.. ربنا يشفيك لا انا صحتي علي قدي..
ليقترب منها.. برضه ماهتلميش لسانك.
لتصرخ.. بقولك ايه اذا كنت فاكر اني هسكتلك تبقي عبيط ويلا بقه دماغي انزل من علي وداني.
ليرفع حاجبينه عبيط.. بقي داغر مراته تقله عبيط وانزل من علي وداني يا بنتي انت مابتحرميش.
لتنظر اليه بغضب.. نعم عايز ايه يا جناب الدوق.. فيه ايه يا جناب السفير . يلا يا توم كروز حقك عليا ها هنخلص في ام دي شبكه سوده..
ليقترب منها لتنظر اليه بقوه وعدم خوف ليهتف بمشاكسه.. لا جامده وعجبتيني وعيونك القمر دول جامدين بس اللي ماتعرفيهش ليمسكها من يدها ويشدها اليه ويرفعها من وسطها ويهتف وهيا تبعده ولكنه احكم قبضته. وحَملها وهيا ترفسه ليكبلها وينزل بها علي الفراش ليهتف بعنفوان . اللي لازم تعرفيه ان شبكتي مش سوده وهعلمك لسانك ده ماينطقش ابدا لترتعب لتضع يدها علي فمها ليضحك بشده.. اهوه بداتي تتعلمي يا مزه وشويه شويه هنطوع الفرس يبطل يرمح كده ليمسك يدها ويشدها ويقبل كفها لترتعش من لمسته َ كان قربه يجعلها ترتعش ليهمس.. الاول بتبتدي برعشه دي بدايه بس.. بعد كده كلو هيجي..
لتصرخ.. ماتحترم نفسك هو ايه اللي هيجي دا ايه السداغه دي.. كانت مشتعله ومحمره وتفرك من تحته. ..
ليقترب من رقبتها ويهمس السيحان. يا مز وانت محمر وقمر كده وصدرك هيفرقع تحتي. هيجي وداغر هيخليه يجي والقمر المتوحش هقلبه متوحش بس في حاجات تانيه هنبسط منها اوي.. ليهتف اهدي يا وحش بقه داغر خلاص حط المز في دماغه وانهال عليها يلتهم شفتيها ويطبق علي جسدها بجسده وهيا تان وتتململ تحته لتحس بانفاسها ستزهق ليقوم فجاه من عليها ويشدها لتصبح بلا حول ولا قوه ليهتف.. اعرفي انت متجوزه مين وساعتها رمحتك هتهدي وتقل.. سلام يا قمر يام شفايف قمر استدار وتركها حائره تفكر في كلامه وقلبها سينفجر من انفعالاتها .. لتظل جالسه.. الله يخربيتك عيل قليل الادب وسافل ايه قله ادبه دي ودا هعمل معاه ايه.. قلبي بيدق الله يخربيتك هبطني بقله ادبك ويسيح ويهبب علي دماغك راجل اهبل... والتانيه راخره هيا بتقول ايه نسمه كانو بيعاملوها كويس.. ما اكيد اه خالتها هتعاملها كويس انما هو لا ماعاملهاش كويس هيا اكيد بتقول كده عشان ماتخلنيش افكر فيه وحش.. لا هو ومراته قهروها امال هيا ايه اللي خلاها تنزوي كده وتبطل حتي تكلمني ماهو من قهرها يا قلبي الله يرحمك يا حبيبتي.. وايه طنط دي كمان عيال ايه وخلفه ايه وغلبت عايزه اعرفها ودا مش مديني فرصه.. دا ايه الهم ده انا ناقصه لا ماستحملش كده ال عيال ال. والبومه مراته ماشفتهاش لسه اما اشوف والله لو قربت مني لاشقها نصين انا علي اخري... اهو كل ضرب متي وولعت في عربيته لسه الزباله التانيه.. بس هو لو عرف اني انا اللي ولعت في عربيته هيعمل ايه هييطين عيشتي انا عارفه ماهو جاحد وقادر.. بس لا والله لو بس فكر في حاجه لاوريه لتتنهد بس انت علمتي عليه يا بت لو لمحك هيمرجحك وابتسمت ياختاي دا كان عامل زي الطور اضرب فيه ويرد الضربه بعشره واخرتها.. لتصمت قليلا.. ايه قله ادبه دي ناس بتتخانق وسيادته ينزل بوس فيا عبوشكلو قليل الادب وسافل.. دا هراني منه لله.. لا مش هستحمل يعرف انا مين خلاص اتكتمي بقه وابعدي عنه لتتنهد يا رب هون ايامي هنا انا قلبي بيوجعتي وكل ده عشان القمر اللي نايم زي الملاك والله ملاك ربنا يخليكي ليا يا قلبي بنتي وحبيبتي اقدر اسعدك ماحنا مالناش حد الا بعض لتنام بجوارها وتغط في نوم عميق منتظره ايام لا تعلمها
نزل داغر واتصل باحد مركز الاثاث الشهير لتحضير حجره فخمه واتفق عليها وخصص احد الحجرات الكبيره علي امل ان تكون الحجره جاهزه تاني يوم لتدخل عليه ميساء قوضه المكتب. ايه اللي بتطلبها لمين دي..
ليهتف اقعدي يا ميساء هنتكلم بس يا ريت تهدي وتسمعيني كويس.
لتقطب جبينها وتهتف.. فيه ايه قلقتني..
ليتنهد ويحكي لها ما فعله..
لتهب صارخه.. يا نهار اسود تاني تتجوز عليا تاني مش خلصت من الزفته اللي ماتت تقوم تبليني بتانيه ايه عجبك شغل الفلاحين.
لينظر اليها بغضب.. اتكلمي عن نسمه كويس ماهسمحش تنطقي عليها بكلمه وانت عارفه لو قلبت عليكي فلمي نفسك بقه انا علي اخري..
لتصرخ جايبلي ضره تاني تاني يا داغر انت ايه ما بتهمدش.
ليهتف بهدود عشان بنتي يا ميساء اللي ماهنش عليكي حتي تبصي في وشها اللي سيبتيها لامي وطلعتي ولا حتي صعبت عليكي صريخها وامي العيانه اللي سهرت بيها عايزاني اعمل ايه
لتهتف.. ماتوديها لحماتك مش بنت بنتها.
ليبهت من كلامها ويهتف بعنف.. بنتي ماتبعدش عن بيت ابوها فاهمه بنتي دا بيتها وكلمه تانيه مش عارف ممكن اعمل فيكي ايه.
لتهتف انت خلاص بطلت تحبني من زمان عارفه عشان كده رحت جبت واحده والتانيه ماعاش الزمك ما تقول لو مش عايزني اغور من هنا.
ليتنهد ويهتف والله انت اللي بتلفي وتحربي انك تخربيها انا كل اللي عايزه اربي بنتي مع حد بيحبها ويحن عليها وتتربي في بيت ابوها انت ايه دخلك عايشه سنين معززه مكرمه تنكدي عليا عيشتي ومابنطقش غيره وقرف وتحقيق ونكد كل يوم َمابنطقش وسايبك عشان ما ضايقكيش انما لحد بنتي تلزمي حدودك وغنوه مالكيش دعوه بيها اللي عملتيه من ورايا في نسمه ما هسَمحش بيه وعموما هيا مش هتسكتلك من اساسه.
لتصرخ زوحته هيا مين اللي مش هتسكتلي انت اتجننت مين دي الي تقف قصادي حته الفلاحه.
ليهتف.. اسمها مراتي مش حته فلاحه مراتي ويا ريت ماتعيشيناش في نكد عشان ماتخربيش علي نفسك انت مش حد تاني. وتركها وذهب تغلي لتهتف طب انا خلصت من زفته تجيلي تانيه طب ايه اعمل ايه.. اقهرها زي البت التانيه ايوه والله لاذلها زي ما ذليت نسمه انا مش هسكت الا اما اطفشها اهي واحده ماتت وريحتني اما اشوف هعمل في التانيه ايه..
كانت غنوه تجلس بمفردها تداعب ملك بعد ان استيقظت لم ترد ان تنزل لهم فهيا تعتبر نفسها غريبه لتسمع دقات علي الباب لتدخل عليها فتاه جميله تبتسم لها وتهتف انا مريم اخت داغر وانت غنوه مراته نورتي يا قلبي البيت اخيرا هلاقي حد قدي اكلمه.
لتبتسم غنوه لها فكانت فتاه عفويه لتكمل مريم انا ماصدقتش لما قالولي والله بس اخويا داغر ماحدش يتوقعه والله وشكلك عسليه وقمر.. لتطرق غنوه. وعفويا تتلمس ندبتها لتهتف مريم علي فكره قمر اوي تجنن والله وانت عسليه لتبتسم غنوه لتهتف انت حقه قريبة نسمه بس ايه هاديه زيها الله يرحمها كانت هاديه غلبت اقرب منها وهيا يا قلبي قافله علي روحها يلا الله يرحمها.
لتتنهد غنوه وتهتف الله يرحمها..
لتهتف مريم داحنا هنعمل عماايل انا خلصت كليه بيزنس انت خريجه ايه.
لتهتف غنوه انا خريجه تجاره..
لتهتف مريم زَمل يعني.. طب ايه الواد المز اخويا وقعك ازاي دا اسطوره والله.
لتنهد غنوه وتهتف انا هنا عشان ملك يا حبيبتي.
لتهتف مريم وماله يبقي ملك وابو ملك حد قمر كده يبقي مرات اخويا.
لتهتف مانت عندك مراته التانيه ماهي قمر برضه.
لتهتف مريم اسكتي يا ساتر سيبيني سكته بكره تشوفي القمر دا وابور الجاز اطيب منها اسكتي نعمل ايه قدر اخويا الحزين تمن سنين غم يلا الله يهديها.. يلا قومي اما ننزل نقعد مع ماما.
لتهتف.. غنوه لا خليني انا مرتاحه كده.
لتهتف.. لا والنبي ماما تعبانه وقلبها تاعبها والسنه تعبنها من اول تعب نسمه لموتها ماما موجوعه اوي كانت بتحب نسمه اوي وانا والله بس هيا اللي قفلت علي نفسها ماعرفش ليه وابيه داغر غلب يراضيها.. يلا قومي قومي يا شيخه
لتقوم غنوه وتاخذ ملك وتنزل بها لتجد ناديه تجلس بمفردها لتقترب منها وتهتف ازيك يا طنط كويسه دلوقتي.
لتبتسم ناديه كويسه يا حبيبتي طول مانتو كويسين ليجلسا معا ويثوثرا ليدخل عليهم داغر وجمال ليجلسا ليهتف جمال مبروك يا مدام والا اقول غنوه علي طول.
لتنظر اليه وتبتسم بتكلف.. لا حضرتك انا مش مدام انا غنوه.
ليقطب داغر حاجبيه ويرتبك جمال ليهتف.. عموما نورتي يا رب يتمم بخير لتبتسم له وتصمت لياتي داغر ويجلس بجوارها وجمال عيونه علي مريم فهيا لا تقربه ابدا لتهتف مريم.. بقلك يا ابيه انا خلصت شغل وعايزه اجي اتدرب في الشركه واشتغل..
ليهتف ليه يا مريم ناقصك حاجه اقعدي بلاش بهدله.
لتهتف بس انا عايزه اشتغل يا ابيه ايه المشكله.
ليهتف المشكله انك مش ناقصك حاجه ليه تشتغلي وتبهدلي نفسك.
ليصدح صوت ميساء وتهتف ايه يا مريم اخوكي عايز يريحك الست تقعد كده وتحط رجل علي رجل وجوزها يجبلها اللي هيا عايزه
لتهتف مريم دا انت يا ميساء انما مش كل الستات انا عايزه اشتغل.
لتضحك ميساء والله مش كل الستات لتنظر الي غنوه وتهتف اه ماهي غنوه اهيه مش غنوه برضه.. قاعده في البيت وجايه عشان داغر يعملها اللي عايزاه لا طلبت شغل ولا بهدله ولا هتطلب حد يلاقي العز ولا ياخدوش.
ليشعر الجميع بالحرج لتبتسم غنوه ومين قالك يا مدام اني جايه عشان يتعملي اللي انا عايزاه اما ابقي اتشل ابقي اطلب من حد حاجه انا هنا بشتغل علي فكره وعز ايه مش فاهمه هو حد قالك انا جايه من ورا الجاموسه.. العز ده عز النفس اللي كتير ما يعرفهوش. عز لناسه اصل فيه ناس حعانه وفاكره الفلوس بتعملها قيمه. مريم عايزه تشتغل ايه المانع ايه اللي ينقصها رجل والا ايد عشان تشتغل وقصه وهوليله وحوار بجد مش مصدقاكو.
لينظر اليها الكل باعجاب خاصه داغر الذي افحمها ردها
لتهتف ميساء.. ايه ده دانت بتعرفي تتكلمي اهه.
لتنظر اليها غنوه بسخريه.. تصدقي بعرف اه عندي لسان تخيلي.. ربنا خلقني وعندي لسان وبعرف استخدمه من عقلي بدل ما فيه السنه بتنطح من غير عقل ربنا يشفي .. لتقوم وتهتف عن اذنك يا ماما ملك عايزه ترضع تصبحو علي خير وتركتهم وصعدت ولم تنظر لاحد ليحس داغر بالحرج من تجاهلها له.
ليهتف لميسا.. انت مابتقعديش في حته الا اما تهبشي في الكل انت ما بتهمديش دا مرار..
لتهتف ايه قلت ايه انت مش عاجبك حاجه اما اقوم اتهبب اطلع فوق..(في داهيه بت بومه 🙄🙄)
لتهتف ناديه.. وانا هقوم انام.. بكره الحاجه هتيجي يا حبيبي صح من بدري.
ليهتف.. ايوه يا امي العفش جاي بكره.
لتهتف.. ربنا يسعدك يا قلبي تصبح علي خير.
ليقوم داغر ويخاطب جمال.. انا رايح المكتب تعالي جوا بس هطلع اشوف حاجه وجاي وترك جمال وصعد لتلك التي تجاهلته . ليدخل عليها منفعلا ليهتف.. انت ايه مش فيه واحد تبصيله وانت طالعه والا مالكيش جوز..
لتضحك.. جوز.. يلا يلا انزل من سكات مش ناقصه هري..
ليربع يديه ويهتف والله اكن جوازك هري دا بدايه حلوه والله.
لتصرخ.. فيه يا جدع انت هيا قصه جوازك جوازك مانت عارف اللي فيها الله دا ايه حرقه الدم دي.ماتعقل بقه الله بدل ماوالعهالك هنا.
ليقول.. تصدقي انت اللي بتحرقي عالفاضه غلايه شغاله حرق بلا هدف ودماغك متعبيه تبن..
لتصرخ تبن في عينك ماتلم نفسك انت فاكرني هسكتلك لا انت ومراتك تتلمو انا مش هستحمل..
ليهتف مانت ماسكتيش وبلسانين وخدتي حقك منها ايه تاني..
لتقول بانفعال.. طب يلا بقه انت عايز تجبلي جلطه في قلبي..
ليقترب بخبث.. لا جلطه ايه انا دماغي في حاجات تانيه هجيبها بس عالهادي الا الوابور ماينفعش معاه السريع.. الغلايه هتلين عالهادي وتسيح والحجر هيبقي ميه تنزل عالقلب تسيحه اكتر ماهو سايح..
لتصرخ انت بتهبد بتقول ايه واتلم بقه احنا بينا اتفاق انت خليك راجل.
ليضحك.. لا ما الاتفاق لو تم هيشكو في رجولتي حد يبقي قدامه مز طايح كده ويعقل..
لتنظر اليه بغضب.. طب يلا بقه من هنا بدل ماتغابي عليك دا ايه حرقه الدم دي..
ليقترب منها لتصرخ والله لو قربت اطين عيشتك..
ليمسك يدها ويشدها لتتحكم في نفسها كي لا تتشاجر معه وتفضح نفسها ليهتف ايوه اهدي واكتمي كده ومين اللي هيسيب العسليه ام شعر احمر تتغابي دا حتي يبقي عيب في حقي ماتجيب بوسه يا مز قبل مانزل زمانهم بيقولو ايه الواد قالبها مردغه وضحك..
لتشتعل ليقترب من شفتيها لتضع يدها عليهم ليضحك بصوت عالي ليضع شفتيه على يدها ويقبلها ويقول.. خلي ايد القمر توصل سلام شفايفي لشفايك النار يا جامد ليقرصها من وسطها والله جامد وتركها وهو سعيد يدندن بسعاده وهيا مشتعله وقلبها سينفجر لتجلس تهدي نفسها وتضع يدها علي قلبها.. ايه ده يخربيته بقله ادبه قلبي هيقف.. مش عارفه فيه ايه جسمي بيترعش منك لله.. دا سافل اوي ماله ده مش متهببين متفقين.. يا رب بقه انا ناقصه هم.. لتضغط علي صدرها اهدي بقه اهدي يا ررب ايه الغلب ده.
بعد ان صعد داغر للاعلي لتجد مريم نفسها مع جمال لتهب لكي تترك المكان ليقف امامها ليهتف لحد امتي هتفضلي تعاقبيني علي الزفت اللي قلته سنه كامله اعمل ايه اعتذرت ميت مره.
لتهتف.. وانا قبلت اعتذارك ايه مشكلتك.
ليقول بغضب.. انت مشكلتي انتي.. لو قبلتي اعتذاري كنا رجعنا نتكلم زي الاول انما انت مصدرالي وش طين علي دماغي مش عارف اعمل ايه.
لتهتف.. ماتعملش يا جمال عادي كانت شبه صداقه وطلعنا مش شكل بعض عادي خلصت عن اذنك واستدارت..
ليمسكها ويهتف.. مريم بالله عليكي اعقلي بقه انا تعبت من المداديه وشغل العيال ده انا خلقي ضيق.
لتنظر اليه بغضب.. وانا مالي خلقك ضيق خليهولك وريح حالك وتعبت يبقي تسيبني في حالي.. اسمع يا جمال.. انت حد مختلف عني فيا ريت تبطل بقه وتشيلني من دماغك عن اذنك بقه وتركته ومشت.
ليدخل علي داغر ويجلس والغضب ياكله ليهتف والله لو ما عقلت اختك. لاهبدها علقه اخلص عليها انا زهقت وقرفت.
ليهتف داغر حد قالك تحب عيله..
ليهتف.. لا والله ظريف يا واد امال مين اللي ساحبلي قطه وجاي بعد كام شهر من عزا مراته وعينه هتبظ عليها انت فاكرني اهبل. وطالع يجري وراها زي الاهبل بفرحه العيد انت هتعملهم عليا ياض.
ليقطب داغر.. انا عنيا هتبظ عليها فين ده.
ليهتف جمال بسخريه.. عند امي يا اخويا..
ليهتف.. انت اتخبط في نفوخك انا جايبها عشان بنتي مش حكيلك كل حاجه.
ليهتف.. اه حكيتلي انها رقعتك علقه وعلمت علي صدرك وانت البت نخششت في نافوخك فعملت القصه دي كلها عشان ترشق في حضنك في الاخر. يا واد دانا جمال عيب عليك تصيع عليا.
ليهتف داغر تصدق اني غلطان اني حكيتلك.. انا لقيتها قويه وجدعه وبتحب نسمه وبنتها فقلت هيا دي اللي تنفع ملك.
ليهتف جمال.. تعال يا واد امسح الرياله انت فاكرني مختوم ياض. لا والنبي ايه طب اتجوزتها ليه يا ننوس ماكت تكتب عقد خمس سنين هتتشبك انما ليه جواز عشان خشت دماغك ماتحاولش تفهمني ان داغر بعد كام شهر يدخل واحده بيته الا لو كان فيه ان وان جامده. دانت عينك خرمت البت واحنا قاعدين..
ليهتف داغر. انت اختي لسعتلك مخك فبتهبد لينظر اليه جمال بخبث ليهتف داغر بغيظ .. ماتقوم تغور بقه انا هطلع انام.
ليهتف جمال.. هتنامي فين يا بيضه انهارده.
ليتنهد داغر.. هكون فين عند قدري الاسود
ليضحك جمال.. مراتك دي الحربايه تقلها يا ابلتي بس عموما القوضه جايه بكره يا سبع الليل وبات بقه وهيص البت قمر ومزه يخربيت كده والا عيونها ايه.
ليهب داغر غاضبا.. ماتحترم اهلك يا واطي بتتغزل في مراتي اقوم ارقدك..
ليضحك جمال بتغيري يا بيضه.والصدر ولع ما القلب شقق.. قول قول دانا اخوك فله وغطاها.
. ليدفعه داغر.. غور ياض روح.
ليهتف جَمال.. طب خلي مريم تشتغل معانا وانا اللي هدربها انا بقالي سنه اتسويت عالجنبين مش طايل امها مابتورنيش وشها
ليهتف داغر مانت اللي طور حد يقول لواحده انت رخيصه يا متخلف انت عارف لو مش عارف انك طور وكت غيران كت طينت عيشتك ويلا بقه.
ليهتف جمال.. بكره مريم تبقي في الشركه فاهم.
ليهتف داغر.. طب يا اخويا اما اشوف اخرت الشبكه السوده دي وتركه جمال وذهب.
ليبقي داغر قليلا ليصعد لححرته ولكنه قرر ان يذهب اليها ليراها قبل نومه ليقترب من الباب ويفتحه ليتسمر مكانه عندما...
#غنوه_الداغر
#حكايات_mevo
البارت السادس..
صعدت غنوه الي حجرتها لترضع ملك لتنام الطفله لتقوم غنوه وتتجه الي الحمام ويمر بعض الوقت لتخرج وتتجه لتفك شعرها وتسرحه كانت لم تلاحظ ذلك الذي دخل وتسمر مكانه جنب الباب كانت تمشط شعرها الطويل َتلبس شورتا قصيرا وعليه بادي حمالات رقيق وبدات تمشط شعرها الي ان انتهت كل ذلك وهو مشلول من منظرها كانت فاتنه رائعه تمتلك جسدا خلابا كانت عيناه تلتهم منحنياها بشغف وزادها جمالا ذلك الشعر المحمر الذي يتدلي اسفل خصرها في شلالات رائعه ليظل واقفا لا يعرف ماذا يفعل وقلبه يدق بعنف..
ايه ده يخربيت جمال امك البت بتلمع وتقلي مشوهه دانا قلبي وقف. ايه جمالها ده وشعرها ده البت شعرها لون نار وهيا نارين.ايه مخبيه ايه يخربيت نارك وحش بيضوي.. قلبي بيدق يخربيت كده.. ايه الجمال ده شعرها يهبل . اهدي كده اهدي.. ليجدها تنحني وتسند راسها لفتره لينزاح شعرها ويظهر ظهرها من الخلف كانت تبدو جميله ساحره ووحيده احس انه يريد ان يذهب اليها وياخذها في حضنه ليقترب بهدوء ويمد يده ويضع يده علي شعرها يتلمسها بحنان ليجدها تفزع وتهب مبتعده تنظر اليه ليجدها بدات تشتعل غضبا وتصرخ انت اتجننت انت ازاي تخش هنا من غير اذن..كانت مشتعله ووجهها احمر لتهب وتذهب الي شنطتها لتلبس شيئا ليقف امامها مسرعا لتصرخ.. وسع من قدامي لاطين عيشتك ايه قله الادب دي.
ليهتف... قله ادب ايه مش شايف قله ادب.
لتحاول ان تتفاداه لتصرخ.. ماتوعي يا جدع انت عيب اقف كده.
ليهتف.. ايه العيب مش جوزك وحقي اشوفك قمر كده..
لتنظر اليه وتحمر بشده.. اوعي من وشي والله اطين عيشتك..
ليضحك ويقترب منها وينظر بخبث.. هو فيه حد قمر كده يقول لجوزه هطين عيشتك.. كانت تتراجع وهيا مشتعله من منظرها امامه ولكنه ينظر اليها بوقاحه جعلتها ترهبه لتخبط في الحائط ليصل اليها ويضع يده حولها ليهتف القمر محمر ومز كده ليه لينظر الي صدرها ليهتف الغلايه هتنط ماتهدي يا وبور النعمه دي براحه عليها ..
لترفع يدها لتضربه ليمسك يدها بقوه كان يعلم عنفوانها ليمسك يدها ويلتصق بها لتنهج بشده وتصرخ... ابعد انت سافل كده ليه ايه قله الادب دي انت استحليتها والا ايه بقه..
ليضحك.. من جه استحليتها. استحلتها والله وانت قمر كده ايه جَمال امك ده ليمد يده علي ذراعيها ويتلمس جلدها الناعم ليهمس بالقرب منها.. مخبي ايه يا وحش....
لتشعر بلسعه في جسدها لتصرخ ماتبعد بقه بقله ادبك ايه ده عيب تكشفني كده ايه المسخره دي ترضاها لاختك..
ليضحك.. اه طبعا ارضاها..
لتبهت.. نهارك اسود ترضي اختك تنكشف علي راجل غريب ليه قرني..
ليضغط علي جسدها بجسده.. لسانك يا قط هنتعب مع بعض كده.. وغريب ايه دانا جوزك يا ابو شعر نار وجسم نارين كانت اصابعه تسير علي جلدها الناعم وهيا لم تعد قادره لتدفعه بعنف ليمسك يدها ويكبلهم فوق راسها لتحس انها ستموت من حرقتها كان ملتصقا بها حتي لا تاتي بحركه قتاليه لينظر اليها برغبه فادحه.
لتصرخ ابعد بقه هيا لعبه ماتحترم نفسك وسنك ايه ده..
ليرفع حاجبيه باندهاش.. سني ايه شايفاني مركب طقم.. لا كده ازعل ولازم اوريكي امكانياتي كده عيب في حقي ليقترب من رقبتها ويهمس.. شعرك يجنن وريحتك تجنن ونعوميتك تلهب كان يتلمسها بتوهان وهيا تشتعل وقلبها يرجف وبدات ترتعش ليضع شفتيه علي شريانها الذي سيصرخ من نبضه وانفعاله ليهمس الغليان جواكي بيخليني اعلي معاه..
لتهمس وقلبها سيخرج من مكانه من فرط ما هيا فيه.. ابعد بقه ابعد..
الا انه كانت شفتاه تتلمس رقبتها لتنساب مشاعره لتحس هيا بذلك لتدفعه مره واحده وذهبت لشنطتها وظلت تبحث عن شي تلبسه فملابسها في الشنطه لتتجه الي الشنطه وتظل تعبث فيها وهو مغمض العين يسيطر علي نفسه ليفتحهم وينظر اليها مبتسما علي منظرها وغضبها ليجدها تشد شيئا وتلبسه وكان روبا طويلا لتقف امامه مره اخري ووجهها احمر وعيونها مشتعله لتهتف بغضب انت ازاي تدخل كده هيا وكاله من غير بواب وتحترم نفسك بقه انت ايه مش بينا اتفاق.
لينظر اليها بهدوء يحسد عليه ويذهب الي احد الكراسي ويجلس لتصرخ انت كمان هتقعد.
ليهتف ماتهدي علي نفسك الوبور اللي داير جواكي ده ليه اللي حصل واحد داخل قوضه مراته وشفاها قمرين.
لتنظر اليه بذهول.. مراتك انت عقلك خف هيا مين اللي مراتك..
ليبتسم ويهتف خف ازاي مش كاتب عليكي انا انت لسعتي.
كانت تقف تنظر اليه ببلاهه.. انت عقلك خف مش كده اه اكيد..
ليضحك.. ايه واحد دخل قوضه مراته ايه الغريب فيه انت بتحرقي جاز ليه عادي ايه اللي حصل يعني.
لتقترب وتصرخ انت يا جدع انت انا مش ناقصه حرقه دم اتعدل في كلامك مش ناقصه قرف عالمسا..
ليقف ويمسك يدها ويشدها ليهتف.. لا هتقلي ادبك مش هسكتلك انا مراتي ماتكلمنيش كده.
لتدفعه بعيدا.. الله يخربيت كده مرات مين ماتعقل بقه لتغمض عينها وتظل فتره تهدا لتفتح عينها.. افندم عايز ايه
ليهتف.. مفيش بطمن عليكي واشوفك عايزه حاجه.
لتهتف.. شكرا مش عايزه ولا هعوز وماتعملهاش تاني واتفضل بقه روح من هنا.
ليقترب منها ويهتف بخبث.. مش عايزه حاجه خالص يعني اول يوم في بيت لوحدك لو عايزاني افضل جنبك.. انا تحت الطلب اهدي الغلايه اصل النعمه صعبه ونار حرام والله يتعمل فيها كده..
لتنظر اليه وقلبها سيقف من غضبها.. لتهتف انت عايز تحرقلي دمي صح انت قاصد كده وانا مش هرد عليك من اساسه..
ليضحك ويقترب.. شكلك حلو وانت غضبانه اوي علي فكره متعه والله.
لتهتف طب خلاص شفت الفقره عجبتك يلا من هنا بقه دا ايه ده.. روح لمراتك تطين عيشتك يلا زق بقه.
ليهتف.. لا والله طب ماشي واتجه الي الفراش وجلس عليه واراح ضهره وهتف وادي قاعده..
لتهتف.. انت بتعمل ايه انت جرالك حاجه في عقلك يا جدع انت.
ليهتف مش بتقولي مراتي هتطين عيشتي مستني بس اما تيجي تطينها.
لتهتف بحنق.. وانا مالي بيكو يا ربي انت ايه ده.. يا عم انت قوم بقه انا تعبانه انت متاجر عليا مش قلنا كل واحد في حاله.
ليبتسم ويهتف... لا انا ماقلتش انت اللي قلتي.
لتنظر اليه بذهول.. نعم يا اخويا.. هو ايه اللي قلت َو ماقلتش..
ليقوم من مكانه ويذهب اليها ويهتف بكره تعرفي انا قصدي ايه.. واقترب منها وهتف تصبحي علي خير يا مزه يام شعر نار عموما انا علي نده لو فكرتي تاني وغمز اليها وتركها وذهب.
لتنظر الي الباب مذهوله.. هو مجنون اه مجنون ايه الخبل ده نهار اسود عليه دا طلع مش طبيعي دا ايه الغلب ده.. استغفر الله يا رب علي حرقه الدم.. لتتجه الي الفراش وتظل فتره تفكر فيما حدث لتنام اخيرا متعبه.
اما داغر دخل حجرته ليجد زوجته جالسه ليدخل ويغير ملابسه ليخرج ليجدها في طريقه ليهتف.. عاجبك االي البت ردت عليا ده انت ازاي تسكتلها.
ليهتف.. انت اللي نكشتيها وهيا مش نسمه يا ميساء فانت حره وانا مش هدخل وسيبيني بقه عشان مش ناقص صداع ليذهب الي السرير لتهتف انت هتسيبني وتنام انا مش هسكتلها انا ماحدش يكلمني كده.
ليهتف.. بصي بقه اخرج ابات بره عشان ترتاحي هتبطلي هبد والا اروح اتخمد في نصيبه تاخدني دا بقت عيشه زفت.
لتصرخ.. خلاص ماعتش طايقني الهانم عصتك عليا..
ليهب ويهتف.. لا كده الليله هتبقي طين وانا عندي شغل وقام ليخرج من الباب وقال اتخمدي لوحدك بقه انت عشان انا ماعنديش استعداد اتخانق وتركها وذهب و َهيا تغلي.
ليذهب الي حجره غنوه ليدق الباب لتفتح له لتجده امامها بملابس البيت لتهتف.. ايه تاني نعم هيا ليله مش هتعدي.
ليدفعها ويدخل ويهتف... اه فعلا ماعدتش وخلاص انت السبب. وسعي بقه وذهب الي السرير واندس في الفراش وهيا واقفه مذهوله لتهتف.. انت بتعمل ايه.
ليهتف.. هنام هعمل ايه يعني.
لتصرخ.. نعم يا اخويا هتنام فين.
ليهتف.. بصي بقه انا تعبان وعندي شغل وكفايه عليا خناقه واحده وادار ضهره ونام.
لتقترب وتذهب اليه.. انت هتنام هنا بجد وانا هنام فين انت اتجننت رسمي.
ليهتف.. تلمي لسانك احسنلك عشان انا علي اخري واه هنام هنا مش عاجبك عندك اربع حيطان َماسمعش صوتك بقه واستدار واغمض عينيه ونام بجوار ابنته بهدوء وتركها تغلي في مكانها.
لتهتف الله يخربيتك انت طلعتلي منين يا اخي منك لله يا ربي ايه ده وذهبت الي الكرسي وظلت جالسه عليه فتره لتحس بالتعب لتقوم مجبره وتذهب الي الفراش وتربط روبها جيدا وتندس بجوار ملك من الناحيه الاخري وتظل تفرك حتي نامت متعبه ..
في الصباح استيقظ داغر علي حركه ابنته ليقوم وياخذها بين يديه ويظل يداعبها واتجهت نظراته لتلك الجميله التي تنام باريحه بجواره ليقترب قليلا منها ويظل يتاملها كانت جميله عن حق وتلك الندبه تضفي عليها هاله من الجمال ليمد يده يتلمسها ليبتسم.. لينزل بيديه علي وجهها ونعومتهم لتسرح يده الي شفتيها الناعمتين وظل يتلمس جَمالهم ليبتسم وهيا تتململ ليقبل ابنته ويهتف هتصحي تتحول اعمل ايه متجوز بومه بره ووابور جوه والله يا بنتي ماهشوف يوم عدل عارف.. وظل يداعبها لفتره وهو سعيد بوجوده معهم ليضع ابنته ويقترب من غنوه ومال عليها وبدا في تلثيم شفتيها وخدودها لتبدا في التململ لتفتح عيويها لتحس بشئ علي وجهها ظلت ساهمه لفتره لتفيق فجأه وتري عيون داغر قريبه منها مبتسمه لتشهق وتدفعه بعيدا وتهتف.. فيه ايه يا جدع عالصبح.
ليضحك بشده ويهتف.. حد يصحي يقول لجوزه يا جدع
لتنظر اليه بغضب.. يادي الزفت عالصبح.. انت اتجننت صح انت اتبدلت ماتقعد بقه بغلاستك دي جوز ايه وزفت ايه يا عم انت جالك لطف في عقلك.
ليهتف.. فين اللطف في اللي بقوله ليحمل ابنته ويقف مش هتصبحي علي ملوكه..
لتتنهد وتذهب اليها وتاخذها منه وتتسع ابتسامتها وتحتضنها وتظل تداعبها لفتره وهو يتاملها ليهتف بتحبيها يا غنوه.
لتتسع ابتسامتها.. دا روحي من جوا دانا بقيت عايشه عشانها ومش عايزه حاجه غيرها.
ليتنهد ويقترب منها.. لا يا غنوه انا مش جايبك عشان اعيشك لبنتي كده بظلمك.
لتنظر اليه وتقطب حبينها وتهتف... مش فاهمه
ليهتف.. يعني ماتقفليش نفسك علي بنتي اكيد الحياه فيها جزء يسعدك جنب وجود ملك مش هتقفلي نفسك علي بنتي وبس.
لتنظر اليه بسخريه.. مش حضرتك اللي جبتني هنا عشان مايبقاش ليا حياه تانيه غير بنتك مش كتبت عليا من خوفك لاسيب بنتك وامشي اعيش حياتي انت بتغير كلامك ليه.. ومع ذلك حياه ايه اللي هدور عليها هنا مع مين وليه من اساسه.. يا داغر بيه انا سبق وقلتلك انا مش عايزه حاجه من الدنيا الا بنتك وبس فيا ريت ماتتعبنيش بكلام فاضي انا طول عمري قافله علي نفسي ومرتاحه ويوم ما فتحتها دخلت بنتك وقفلتها تاني.. انا لا عايزه حد ولا محتاجه حد.
ليهتف بقوه.. عايزه تفهميني ان بنت زيك تعيش من غير حد في حياتها تحبه ويحبها.
لتنظر اليه لتنفجر في الضحك ليهتف.. ايه ضحكتك اوي.
لتهتف.. حب ايه يا باشا واحب ايه انت بتتكلم بجد.. لتضحك مش انت اللي قلتلي اوعي لحالك.. كذا مره وكان ناقص تحدفهالي في وشي..
ليقطب جبينه ويهتف.... غنوه انا ماقصدتش حاجه انا كنت ب..
لتقاطعه.. والا تقصد يا داغر بيه انا متصالحه مع نفسي علي فكره وراضيه بدنيتي وعارفه اللي انا فيه ومش زعلانه ان مافيش حد هيرضي بحالتي عادي جدا بل مبسوطه جدا ان مفيش حد هيقرب مني وعشان كده اطمن بجد وماتفتحش الموضوع ده تاني حب ايه واحب ايه مش ليا ولا سكتي ولا هيحصل.. سيبني ويا ريت تنفذ اتفاقنا بحذافيره لاني ماليش حيل للمناهده.. واستدارت لتضع ملك وذهبت للحمام..
ليمسكها من يدها ويديرها.. علي فكره انت قمر..
لتنظر ليديه وتبتسم بسخريه.. طب يا سيدي شكرا وتدفع يده وتدخل الحمام..
ليقف هو متسمرا.. البت دي مجنونه ايه دماغها دي البت قمر وتقلك ماحدش هيرضي بيها.. ايه الزباله اللي راشقه في دماغها دي.. استغفر الله ودي يتعمل معاها ايه دا مركبه جزم الدنيا في دماغها..
ليذهب الي ابنته.. ويبتسم.. مش عايزه الا انت يا قمر وقافله حياتها عليكي هتفضل كده حد يعيش كده.. ليتنهد.. طب ايه.. الوابور اللي جوه ده سكته ايه.. .. قوم يا داغر قوم اتنيل روح شغلك قوم روح للتانيه خليها تعض في خلقتك عشان تكمل..
وقام وخرج وذهب الي حجرته ليغير ملابسه لتقابله زوجته.. ايه قضيت ليله معاها خلاص عملتها مراتك.. لم يرد عليها لتصرخ انا بكلم نفسي لتكون فاكره انها هتاخدك مني لا تفوق مش حته بتاعه زي دي تعمل راسها براسي والله ما هسكتلها.
ليستدير بعد ان انهي ملابسه ليهتف.. بصي انا حذرتك انت حره ابعدي عنها.. مش هتهمدي اما يجرالك حاجه انا بحذرك تاني غنوه مش نسمه جربي بقه تغلي فيها.. واخر مره انا ماعادش عندي خلق لنكدك وساعتها مش هبقي علي اي عشره لاني تعبت.
لتنهمر دموعها وتحتضنه ايه عايز تسيبني عشانها انا مراتك كده يا دودي اهون عليك..
ليتنهد يا بنتي انت اللي ماعتيش طايقه حاجه اهدي ماحدش بيطيق يعيش في مشاكل وانت عارفاني خلقي ضيق وماليش في المداديه.. يا ميساء انت اللي بتعملي كده في نفسك.. ربنا يهديكي.. انا رايح الشغل.
لينزل ليجد الجميع جالسون ليهتف يلا يا مريم استعدي نروح الشغل..
لتقفز بجد يا ابيه والنبي ربنا يخليك وتذهب اليه وتقبله وتصعد تغير ملابسها.
ليذهب ويقبل امه ويجلس بجوار غنوه التي تجلس تحتضن ملك صامته ليهتف.. انا خارج عايزه حاجه..
لتهتف باقتضاب شكرا كتر خيرك.
ليتنهد ويهتف.. الحاجه زمانها جايه يا امي اتصرفي انت بقه وغنوه واللي تعوزوه كلموني.
لتهتف امه تعيش وتجيب يا حبيبي ويجعلها قوضه الهنا ليك ولمراتك تنسعد بيها يا قلب امك.
لترتبك غنوه وتهز راسها باستنكار
ليهتف.. ادعيلي يا امي ربنا يهدي العاصي.
لتنظر اليه غنوه بغضب لتهتف ناديه دعيالك يا قلبي والله.
لتحضر مريم وتهتف انا جاهزه يلا يا ابيه.
ليقوم ويقبل امه ويذهب الي ملك يقبلها في احضان غنوه ليدير راسه لتشعر بالحرج من قربه ليهمس لو عايزه حاجه كلميني لترتبك وتخفض عيونها ليبتسم مش عايزه حاجه خالص.. لتتنهد ولا ترفع راسها.. ليهمس بس انا عايز وعايز ليقبل خدها ويهمس هتوحشني يا مز يا عسليه ويرحل لتشعر بغضب من فعلته ولكنها لم تفعل شيئا خوفا من ناديه التي يبدو عليها التعب.
ليمر الوقت وتاتي الحجره وينشغلو في رص الحجره كانت حجره رائعه لون العسل وجاهزه من كمالياتها وما انتهي الجميع لتدخل ناديه. القوضه قمر زيك يا حبيبتي.
لتهتف.. غنوه كتير اوي يا طنط دا زمانها غاليه اوي.
لتهتف ناديه.. بس يا بت جوزك يجبلك ويدفع بطلي طيبه.
لتتنهد وتهتف طب هما جايبين سرير لملك ليه ماهي هتنام جنبي.
لتهتف ناديه هيا مين يا قلبي اللي هتنام جنبك.. انت هبله عايزه تطفشي الواد.
لتهتف غنوه بعدم فهم واد مين مش فاهمه.
لتضحك ناديه.. اكنك مش فاهمه طيب.. لتكمل.. السرير ملك لازم تتعود تبقي لوحدها من صغرها عشان لما تنفصل لوحدها ماتتعبوش انتو الاتنين ماينفعش تنيميها جنبك عشان ماترتبطش بيكي اوي.. لتتفهم غنوه..
لتهتف ناديه.. الله يرحمك يا نسمه بس ربنا عوض بنتها.
لتتنهد غنوه نسمه.. الله يرحمها اتعذبت.
لتهتف ناديه.. نسمه هيا اللي عذبت نفسها يا قلبي انت فاكره ايه دا بنتي داغر كان شايلها فوق راسه بس هيا اكتئبت وكانت حساسه وحاول كتير معاها واخر ايامها ما فارقهاش لدرجه ان ميساء كانت هتسيب البيت والله داغر اتعذب ميساء صعبه وقويه ونسمه انزوت وقفلت علي نفسها.. يلا الله يرحمهاوتتركها ناديه وهيا تفكر.. يعني ايه هو ماعذبهاش امال كانت مراته بتعمل كده من وراه وفضل جنبها.. طب ليه يا نسمه عملتي كده وسيبتي الدنيا ايه ماحستيش انه بيحبك اكيد.. يعني كان بيراعيها ووقف لمراته يعني مش وحش ولا عذبها لتلين قليلا من ناحيته .. يا ربي بقه متلخبطه فيه ايه لتقوم برص اشيائها والانشغال بتجهيز الحجره.
دخلت مريم مع داغر الي مكتبه ليدخل عليهم جمال مبتسما لهتف داغر بخبث مغيظا جمال.. بصي يا مريوَمه انا عندي هنا احسن ناس في البيزنس هديكي بقه تتدربي مع حد بريمو.
لتهتف.. ربنا يخليك يا ابيه والله هكون عند حسن ظنك.
ليهتف طيب ورفع وجهه لجمال شفتش اكرم.
ليقطب جمال وجهه ويهتف. اكرم الشرقاوي. ماله عايزه ليه
ليهتف داغر..عايزه ناديله.
ليهتف جمال ماعندك السكرتيره قلها تجيبه كت المرمطون بتاعك.
ليهتف داغر طيب ورفع تليفونه وطلب من السكرتيره.. ناديلي اكرم قوليله عايزك عشان مريم اختي تتدرب تحتك.
ليهب جمال ويهتف بغضب... نعم يا روح امك.
لتشهق مريم وتهتف.. ايه ده ماتحترم نفسك.
ليهتف اقعدي انت علي جنب كده بتقول ايه يا امور قول تااني.
ليضحك داغر ايه يابني مالك قلبت كده اكرم واد كويس وهيفيد مريم ماتخافش مش عشان صغير وروش مش هيدربها كويس لا دا واد بريمو في الشغل.
لتهتف مريم.. خلاص يا ابيه كلمه نبدا.
ليهب جمال.. بت انت اقعدي بعبطك ده وانت يا طور ماتلم نفسك بقه انا علي اخري.
ليضحك داغر.. طيب طيب ايه مقلوب كده..
لينظر اليه بغضب داغر انا مابهزرش في الحاجات دي اتعدل
لتهتف مريم... انا مش فاهمه حاجه فيه ايه..
ليهتف داغر... مفيش يا مريومه.. فيه شياط هنعالجه.
ليهتف جمال بغضب.. لا فيه خفه وسقاله... ليهتف بتحذير داغر.
ليدخل عليهَ اكرم.. شاب صغير ووسيم وذو جسد رياضي ليهتف.. داغر باشا اؤمرني..
ليهب جمال ويهمس لداغر والله يا داغر لاطين عيشتك اتعدل خرج الواد لاقوم الزقك في الحيط .
لتقوم مريم وتبتسم له وتهتف.. مستر. اكرم انا مريم اللي هدرب معاك..
لينظر اليها اكرم نظره اعجاب ويهتف.. دا انا اتشرف يا انسه والله.
ليهتف جمال.. والله دا بقت مسخره.. ونظر الي داغر انت ناوي علي مصيبه صح.
لتهتف مريم مصيبه ايه يا جمال مستر اكرم هيدربني فيه ايه.
ليهتف. لا دا عند امه وقام وذهب الي اكرم خلاص يا اكرم رجعنا في كلامنا علي مكتبك واستدار لداغر يمين بالله لاكون مطبق وش امك لو ماخرجتش الواد ده.
ليضحك داغر. خلاص هتاكلني.. ليهتف.. طب يا مريم روحي مع جمال هيتصرف.
لتهتف باستغراب. ليه ومستر اكرم.
ليهتف جمال.. استغفر الله يلا يا بنتي انا علي اخري.
ليهتف داغر.. خلاص يا مريومه نسيت اني محتاج اكرم دلوقتي
لياخذها معه ويذهب بها الي مكتبه ويهتف. بصي انت هتقعدي معايا في المكتب هنا.
لتهتف.. اقعد معاك ازاي مش هروح لاكرم بعدين.
ليهتف لا مش هتروحي لزفت انا اللي هدربك وهتقعدي جنبي هنا علي بال ماجبلك مكتب.
لتنظر اليه وتكشر وجهها.
ليهتف ايه مالك قلبتي كده ايه ماشبهش وكنتي فاتحه بقك علي اخره عجبك الزفت.
لتهتف ايه كلامك ده وايه عجبني ماتنقي كلامك واه مش عايزه ابقي معاك مش هيعدي دقيقه الا اما نتخانق وشوف كلامك اهوه.
ليتنهد ويهدي نفسه ليسايرها.. طب ماحنا كنا بنتكلم عادي ولا اتخانقنا يوم ايه بس اللي قلبك.
لتهتف... . بغضب كلامك الزباله اللي قلبني انت دماغك فاكره ان البنات كلها قليله الادب انت حر بعلاقاتك انما لحد عندي وتلزم حدك.
ليهتف....يا بنتي علاقات ايه وزفت علي دماغي بطلتها من يوم ما كلمتك.
لتهتف... وانا مالي انت حر تعرف واحده عشره انت حر قل ادبك زي ما قلتلي براحتك بعيد عني..
ليبتسم ويقترب منعا.. لا اقل ادبي ايه بطلناها من زمان قله الادب ليها وقتها لما تيجي هتعرفي.
لتهتف.. اعرف ايه انت عقلك خف انا اسيبك تقل ادبك معايا.
ليضحَك ويهتف.. لا مالقمر ساعنها هيبقي مبسوط وانا هخليه مبسوط والله بس نوصل لهناك كده.
لتنظر اليه ببلاهه ليهتف.. يا مريومه والله قلتلك ميت مره ماكنش قصدي والكلام طلع من غيظي ساعتها.
لتتهتف بغضب.. وانا كل اما اغيظ سيادتك هتقلي يا رخيصه.. اسمع بقه عشان طالما هتقعد مع بعض تبطل كلامك ده والا اقول لابيه اروح لاكرم.
ليقترب منها بغضب ويمسك يدها.. اكرم مين وزفت مين انت مش هتروحي لحد غيري. واياكي تنطقي لداغر بكلمه وان كان عالتدريب هنتزفت ياختي خلاص.
لتهتف... هو ايه طريقه كلامك دي ماتتكلم عدل طالما مش طايق اوي كده ماتسيبني اروح ليه حتي من سني ونفهم بعض.
لينظر اليها بغضب.. في سنك ليه شايفاني مركب طقم. مسخوطه في ابتدائى سيادتك وتفهمو بعض ليه ليكي عنده ايه.
لتهتف.. لا بقه انت لا تحتمل انا راحه لاخويا والله ما قعدالك.
ليهب ويمسكها ويهتف.. راحه فين انت اقعدي بلاش شغل عيال ايه كل شويه اخوكي اخوكي طب يا مريم ماتيجي نعمل هدنه نهدي كده ونحاول نرجع زي ما كنا ولو لقتيني اتكلمت والا قلت حاجه تزعلك ابقي اعملي مابدالك.
لتتنهد وتهتف.. مش عارفه هتستفاد ايه من كل ده.
ليقترب منها.. هستفاد قربك يا مريم انا عايز قربك.
لترتبك وتخجل ليهتف.. والله سنه عذاب كفايه واوعدك اني مش هتعصب واحاول امسك لساني بس انت برضه تحاولي ماتعصبننيش.
لتتنهد وتهتف طب نشتغل بقه ونشوف الكلام ده بعدين.
ليبتسم ويهتف احلي شغل والله ليبتسم لما وصل اليه من تهدئه لها وانها لانت علي الاقل تقبل وجوده جنبها.
عند غنوه كانت تجلس في حجرتها تداعب ملك لتدخل عليها ميساد وتقف امامها لتقطب غنوه جبينها لتهتف انت لتكوني فاكره انك تقدري تاخدي جوزي مني ماعتش الا انت يا فلاحه كان اللي قبلك قدرت.
لترفع غنوه حاجبيها لتهتف.. ودا من ايه انت تعبتي فجاه لقيتي نفسك كده.. ربنا يشفيكي ياختي.
لتنفعل ميساء.. انت يا بت انت اتكلمي عدل معايا.
لتضحك غنوه.. وعايزاني اتكلم ازاي ياختي ماتعلميني يا جناب الدوقه يا سفيره النوايا الحسنه. يلا ابت من هنا..
لتصرخ مايسه انا بت.. ميسا يتقلها بت..
لتهتف غنوه بسخريه.. طب يلا يا ناشفه من هنا او صفرا انسب لظروفك وحالتك دانتي تقطعي القلب.
لتهتف ميسا..تصدقي مالكيش تخشي بيوت زي دي.. وانت هتعرفي منين واحده زيك ماصدقت تدخل بيت زي ده هتعرف منين.
لتقف غنوه وتقترب منها وتهتف بقوه.. بيت ايه يام بيت دا بيت الامه وانا ماعرفش... انت عايزه ايه في ليلتك عشان انا خلقي ضيق وهتغابي عليكي.
لتهتف ميساء.. علي نفسك. واعوز وقت مانا اعوز وانت تسمعي انا ست البيت ده وانت ولا حاجه داغر ماهيبصلكيش اساسا ماعتش الا الاشكال. دي ماتبصي لنفسك في المرايه واخده بشله في وشك ايه القرف ده ماعرفش داغر ازاي خلاكي مراته دا حاجه تعر.
لتقترب غنوه وقالت بغضب.. عارفه لو ماخرجتيش بره دلوقتي هعمل فيكي ايه.
لتضحَك ميساء هتعملي ايه يعني.. اللي زيك مابيعملش حاجه هو هنا عشان ينفذ اللي اسياد البيت يقولوه..
لتبتسم غنوه تصدقي طلبتيها ونولتيها ودلوقتي هعرفك مين اسياد البيت وهجمت عليها و..(ايوه قسمي كده.. وشها شقيه خمسات وسبعاات 😂😂)