اخر الروايات

رواية احببت مربية ابنتي الفصل السادس 6 بقلم هالة محمد

رواية احببت مربية ابنتي الفصل السادس 6 بقلم هالة محمد 


تقي شالت هنا ونيمتها علي السرير وقررت تكلم امها
تقي : الو ازيك يا ماما عامله ايه
زينب بلهفه : تقي...انتي اللي عامله ايه يا توته وحشتيني
تقي بحب : وانتي اكتر يا زوزو بابا عامل ايه والواد احمد بيذاكر ولا لاه
زينب : كلهم كويسين يا حببتي الحمد لله،المهم انتي اللي عامله ايه
تقي : طب الحمد لله،انا كويسه جدا يا ماما
زينب : ربنا يطمني عليكي ياتقي،وهنا عامله ايه يا حببتي
تقي بحنيه : والله يا ماما انا قلبي وجعني عليها اوي النهارده عيطت كتير اوي بس الحمد لله قدرت اسكتها
زينب : انتي حنينه اوي يا تقي واي حد يحبك يا بنتي،صحيح في عريس متادملك
تقي بضيق : عريس ايه يا ماما انتي شيفاني فاضيه
زينب بعصبيه : لا يا تقي بقي انتي لازم تشوفيه ( واكملت بهدوء) هو كويس جدا وحالته الماديه كويسه
تقي برجاء : يا ماما عشان خاطري سبيني برحتي بقي...
زينب بحزن : كده يا تقي مش عايزاني افرح بيكي واشوفلك حتت عيل قبل ما اموت
تقي بخوف : بعد الشر عنك يا حببتي،(اكملت لارضاء امها وبقله حيله)خلاص يا ماما اول لمه بابا هنا يرجع انا هاجي واشوفه
زينب بفرحه : ربنا يفرحك زي ما فرحتيني يابنتي
تقي بتحزير : ماما حشوفه لكن مقولتش اني موافقه
زينب : ماشي يا تقي اهم حاجه انك وافقتي تشوفيه وبعدين ربنا يحلها
تقي : ماشي يا حببتي سلميلي علي بابا والواد احمد
زينب : يوصل يا حببتي خلي بالك من نفسك ياله مع السلامه
تقي : مع السلامه....قفلت تقي مع امها لكن رعد كان حيتجنن
رعد لنفسه وقام وقف وقال بعصبية وجنون : ايه عريس........ازاي يعني هي ممكن توافق وتسبني،لا لا مستحيل انا لازم اخلص وانزل مصر بسرعه واتصرف،ب..بس هتصرف ازاي (حاول رعد إقناع نفسه أنها لا تهمه في شئ وان كل ما يهمه هو هنا وحزنها إذا تركتها تقي)وانا مالي انا يعني انا متضايق ليه،بس اكيد عشان هنا اه صح هنا هتزعل اوي
ظل رعد يفكر في تقي وفيما قالته هي وامها ذهب رعد وجلس علي كرسيه في هدوء وهو يفكر في تقي
مهاب : رعد...رعد....رععععععععد
رعد : في ايه يابني بتزعق كده ليه
مهاب : بقالي ساعه بنادي عليك وانت مش سامعني مالك كده
رعد بضيق وخنقه : مش عارف يا مهاب انا مخنوق اوي..
مهاب بقلق علي صديق عمره : من ايه بس،هي هنا فيها حاجه قول يا رعد قلقتني
رعد بهدوء مميت : هنا بالعكس دي هنا كويسه جدا
مهاب ضيق عنيه بعدم فهم : كويس جدا ازاي.......؟ ده انت كل مره بتسافر فيها هي مش بتبطل عياط وانت بتبقي قلقان عليها ماتفهمني يا عم ايه الحكايه
رعد بابتسامه وبنفس الهدوء : اصل فيه مربيه جديده قاعده معاها
مهاب باستغراب : مربيه جديده ودي جت أمته ومين اللي جبها
رعد : هي جت في اليوم اللي سافرنا فيه
مهاب : غريبه والله،انا بحسب انك مش حتجيب مربيه تاني بعد اللي حصل
رعد : ماهو مش انا اللي جبتها
مهاب بهدم استيعاب : وحياه ابوك وحده وحده عليه وفهمني
رعد بابتسامه هادئه وتنهيده : بص ياعم،اليوم اللي سافرنا فيه داده سعاد جابت مربيه فيه (وأكمل بشروود وصوت مسموع) بس انا مستغرب هي ليه لحد دلوقتي ماقلتليش عليها والغربيه أن المربيه قالت لهنا ونبهت عليها متعرفنيش بوجودها مش عارف ليه...
مهاب : طب هي كويسه مع هنا ولا بتعاملها ازاي
رعد افتكر كل حاجه تقي عملتها وابتسم بتلقائية وسرح في كل تفصلها
مهاب : رعد انت يابني
رعد : ممم
مهاب : مممم هو احنا فينا من ممممم
،لا انت اكيد في حاجه حصلت متتكلم يا رعد بقي هو انا هطلع الكلام منك بالعافيه
رعد بهدوء : عايز تعرف ايه يا مهاب
مهاب : عايز اعرف سيدتك سرحت في ايه وايه سبب الابتسامه العريضه دي
رعد : اصل،انا مش عارف اقولك ايه بصراحه
مهاب : انت قلقتني يابني اتكلم بقي هي مش كويسه ولا ايه عملت حاجه لهنا
رعد بحب باين في صوته : بالعكس دي هنا حبتها جدا وكمان هي كويسه جدا
مهاب بخبث : امم قلتلي بقي هي كويسه جدا اه وبعدين
رعد بص لمهاب وفهم معزي كلامه : في ايه يا بني بلاش طريقه سين وجيم دي انت عارف اني مش بحبها
مهاب : اصل بصراحه كده عنيك فيها قصه حب جديده بتبدء
رعد بإنكار وعصبيه : قصه ايه يا خويا انت باين عليك بدئت تخرف
مهاب بهزار : ليه بس دانت حتي عنيك فضحاك
رعد وحدف مهاب بعلبه الاقلام اللي علي المكتب وقال بغيظ : ولااااااا لم نفسك احسن هعرفك شغلك
مهاب بخوف مصطنع : خلاص يا عم خلاص براحه علينا احنا مش قدك(اكمل مهاب بجديه) المهم يعني انت بتقول أن المربيه دي كويسه وكمان هنا حبتها انت مخنوق ليه بقي
رعد بدون وعي : اصل سمعت انه جيلها عريس وممكن توافق.....
مهاب قام وقف وصقف بايده وبطريقه كوميديه : الله اكبر،وبتقول اني بدئت اخرف لا لا يا معلم كده في حاجه غلط
رعد بعصبية : انت هتهمد وتقعد عشان افهمك ولا تغور من هنا
مهاب قعد مكانه : لا يا معلم هقعد وفهمني
رعد بكذب : انا متضايق عشان هنا،اصلها من الصعب لمه بتتعلق بحد وانا شايف اد ايه هي اتعلقت بيها ف لو اتجوزت مش عارف هنا ممكن يحصل معاها ايه
مهاب بخبث : طب ايه رايك لمه تتجوزها انت
رعد سرح لثواني واتمني فعلا أنه هو اللي يتجوز تقي وتكون ملكه هو بس لكن... : انا....أأنت اتجننت يا مهاب اتجوز مربيه بنتي ازاي يعني
مهاب : ليه يا عم هي وحشه اوي كده ولا ايه
رعد بابتسامه ومن غير وعي : وحشه....دي كأنها ملاك تخطف اي حد ببرائتها وحنيتها
مهاب بخبث : خلاص لمه هي ملاك ايه المانع بس
رعد ووعي للي قاله : احم...سيبك بقي من الكلام ده وخلينا في الشغل عملت ايه في الصفقه اللي معاك خلصتها ولا لسه
مهاب بغرور : عيب عليك دا انا مهاب النشار بردوا
رعد أكتفي بابتسامه للرد علي مهاب.....
عند تقي نزلت قعدت مع داده سعاد
تقي باحراج : طنط سعاد هو بابا هنا ازاي بيقدر يسافر ويسبها
داده سعاد بحب : قولي داده بلاش طنط دي
تقي ابتسمت : ماشي يا داده
داده سعاد بحزن : ده شغلوا وغصب عنه وغير كده كمان هو بيلهي نفسه عشان ميفكرشي في مراته
تقي : هي ماتت ازاي يا داده
سعاد بتنهيده : دي حكايه طويله اوي،بصي يا ستي رعد اتجوز وهو عنده 25سنه كان بيحب كاميليا
تقي : مراته كان اسمها كاميليا،طب عرفها ازاي
داده سعاد : اه،هي اصلا بنت خالته ومامته هي اللي كانت مخترها له
تقي : يعني جواز صالونات
داده سعاد : تقريبا كده بس هو حبها بعد الجواز
واكملت داده سعاد : يوم عيد ميلاد هنا كان عندها 3سنين كاميليا راحه تستقبل اختها وامها من المطار
تقي باستغراب : يعني بابا هنا ليه قرايب وهنا عندها خاله وجده،طب طب ليه مش قاعدين معاها
داده سعاد : اصل هما عايشين بره من زمان وشغلهم هناك ولمه ابو كاميليا مات اختها هي اللي مسكت شغله هناك وامها عيشه معاها لأنها مريضه ومتبعه مع أكبر دكتور في البلد اللي هما فيها ومن يوم موت كاميليا وهي سافرت والدكتور محرج عليها السفر أو أنها تنزل مصر لانه خطر عليها وهما طلبوا من رعد ياخدوا هنا معاهم بس رعد رفض لانه متعلق بهنا جدا...
تقي بحزن : الله يشفيها...،وبعدين يوم عيد ميلاد هنا حصل ايه
داده سعاد : اخت كاميليا وامها كانوا نزلين مصر يحضروا عيد ميلاد هنا وكاميليا راحه تستقبلهم لأن رعد كان مسافر زي عويده وكانت طايرته هتوصل متأخر وهي رايحه تجبهم عملت حادثه جامده وماتت قبل ما توصل المستشفي
تقي بحزن : الله يرحمها،اكيد ر..ررعد حزن عليها اوي
داده سعاد بتنهيده : اكيد يا بنتي مش مراته وام بنته
تقي بتردد : داده سعاد،ممكن أسألك علي حاجه كده
داده سعاد : اسالي يا تقي
تقي بإحراج : هو ررعد ....يعني احم
داده سعاد : قولي يا بنتي في ايه
تقي : ......

هاله_محمد 



تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-
close