رواية اقدار العشق الفصل الخامس 5 بقلم امل الهواري
رواية أقدار العشق
الفصل الخامس
بمقر النجار جروب
عاد مازن إلي مكتبه وهو يلعن قرار آدم ، وجلس علي كرسي مكتبه بصمت مميت طال لعشر دقائق ، لتقطعه ساره
ساره :- مازن بيه في حاجه حصلت بخصوص شغلي هنا
مازن ببعض الضيق:- إنتي هتبقي سكرتيرة مكتبي ، بس هتقومي بشغل مكتب آدم علي ما تيجي سكرتيره جديده
ساره بلمعه في عينيها أذهبت ما تبقي من عقله
انا عندي واحده صاحبتي ممكن يعني...
قاطعها بلهفه أدهشتها.:- إتصلي بيها بسرعه خليها تيجي حالا
ساره بدهشه:- أنا لسه هقولها يعني يومين تلاته كدا
مازن بتأفف :- اوك،بس ممكن سؤال
ساره :-إتفضل
مازن:- هي دي عنيكي ولا عدسات
ساره بذهول :- أفندم وحضرتك بتسأل ليه ، هي عنيه شغلاكم ليهكدا
مازن :- يظهر إن معجبينك كتير
ساره بتجاهل:- بعد إذن حضرتك علشان أشوف شغلي ، وهمت بالمغادره ولكن توقفت عند سماعها صوته المشابه للرعد
مازن :-إستني عندك أنا مش سمحتلك إنك تمشي ، لو تعمدتي التجاهل لكلامي أو مشيتي من دماغك بعد كده ، هتشوفي وش عمرك ماكنتي تتخيلي إنك تشوفيه مفهوم
ساره بذعر:- حاضر
مازن بحده:-إتفضلي علي شغلك
ذهبت ساره لمكتب آدم وعلمت منه كيفيه الشغل ، وبدأت عملها بنشاط يكفي انها إبتعدت عن ذلك المتعجرف كما تصفه ، فعزمت علي عدم ترك مكتب آدم وأن مريم عليها العمل بمكتب مازن
*****___*******
عوده للصعيد
إستعاد ممدوح عافيته ، وأمر رجاله بالبحث عن مريم بالأسكندريه كما يعتقد وجودها ، وعلم بمرض نواره المفاجئ وحزن عليها فهي إبنة عمهوعزم علي الذهاب للمشفي للإطمئنان عليها
****_____******
في باريس
اخبرها بالأمر الذي أخفاه عنها ، فقد كان هدفه في البدابة التعرف عليها وإقاعها بشباكه لتصبح وسيله لتدمير سمعت أخيها ، ولكن لم يفعل ذالك لأنه أحبها بشده
آيه بإنفعال:- كان لازم يعرفني ويسبني أختار لكن إزاي ، دا آدم النجار هو بس اللي لازم يقرر كل حاجه
مراد:-.إهدي أرجوكي أنا هموت لو ضعتي مني تاني
آيه ببكاء:-أنا إندفنت بالحيا في المصحه خمس سنين ، بسبب قرار غبي منه كنت بتمني الموت كل يوم علشان أجيلك
مراد بحنان وهو يزيل دموعها بأنامله :- بعيد الشر عنك أوعي تجيبي سيرة الموت دي تاني ، مستحيل أخلي حاجه تفرقنا عن بعض تاني
آيه بسعاده:-أنا روحي رجعتلي تاني بوجودك أنا بعشقك يامراد
مراد بعشق :- إنتي عشقي الوحيد إنتي اللي علمتي قلبي معني الحب ي أول وأخر عشق في حياتي
آيه بحب وهي تنظر في عينيه :- إنت اللي ملكت قلبي عمري ما حبيت قبلك ولا كنت هحب بعدك
مراد :- إحنا لازم نتجوز قبل ما آدم يعرف إنك عرفتي الحقيقه
آيه :- لازم أنزل مصر لازم أواجهه مش هتنازل عنك أبدا
مراد :- وأنا هنزل معاكي ونواجهه مع بعض
آيه:-لأ يامراد عايزه أكون لوحدي ، متخفش عليا آدم مش بس أخويا الكبير لأ دا هو أبويا وأمي ، أنا وهو مش لينا غير بعض هتكلم معاه لوحدي وبإذن الله هقنعه بيك
مراد:- بس يآيه....
قاطعته قائله :- أنا عارفه إنك خايف عليه متخفش دلوقتي أنا عارفه كل حاجه
مراد:-خلاص موافق هحجزلك بكره وهخلص شغل هنا وأحصلك
آيه بتعجب:- صحيح يامراد اللي سمعته عن شركاتكم إنها أفلست
مراد بثقه :- عمر شركات السيوفي ما تعلن إفلاسها كل الحكايه إننا غيرنا نشاطنا ، وياله بقي علشان ترتاحي قبل السفر
آيه:- حاضر ياحبيبي
مراد في نفسه:-إن ما دفعتك التمن غالي ياآدم مبقاش أنا مراد السيوفي .......
******____******
نرجع لمجموعة النجار
ظلت ساره تعمل بإجتهاد حتي تثبت كفاءتها لا تعي للأعين التي تراقبها ، وقاطعها رنين هاتفها فغيرت إتجاه المقعد الجالسه عليه ، وأجابت بمشاكسه ومرح كعادتها غير مباليه بأحد
ساره:- حبيب قلبي
وما أن إستمع مازن إلي تلك الجمله حتي تطاير الشرر من عينيه ، وتقدم إليها ، ولكن توقف علي أخر لحظه... عندما أكملت....
ساره :- والله وحشاني يابت يامريومه
مريم :- يابت بطلي أسلوبك دا إنتي في شركه محترمه اللي يسمعك يقول ايه
ساره:- متقلقش ياجميل أختك مسيطره
مازن مزهول وفي نفسه:-يخرب بيتك مسيطره كمان دا شكلي وقعت في سواق توكتك
مريم بضحك:-والله شكلك هتترفدي النهارده ومعاكي الراجل الغلبان اللي كان السبب في شغلك
ساره بثقه:- يابنتي دول بيتخانقوا عليه هنا هم كانوا لاقين حد يعبرهم
مازن بصوت منخفض :-طلعي كل مواهبك ياختي طلعي
مريم:- ماشي ياست شاكيرا
ساره:- عندي ليكي حته خبر إنما أيه لوز اللوز
مازن هي بقي فيها لوز اللوز كمان ، أما ألحقها قبل ما تجيب طبق التسالي كله وآدم يعلقها
مريم:- قولي يامصيبه
ساره:-أنا هكلم آدم بيه علشان تشتغلي معايا ، ماهو انا لازم أطلع من الورطه دي وإنتي صاحبتي ولازم تساعديني ، معلش بقي هتشتغلي مع واحد أعوذ بالله عليه حاجه إستغفر الله العظيم تنح وغتت بشكل
ومع أخر كلمه إنقض عليها مازن .......
******__******
بالصعيد
تدهورت حالة نواره ، فلم يستطع الاطباء إقاف النزيف ، علم ممدوح بما حدث لها فذهب لرؤيتها والاطمئنان عليها ، ذهب للطيب الخاص بحالتها
ممدوح :- طمني يادكتور، نواره كيفها دلوجت
الطيب :- أنا اسف ياممدوح بيه احنا عملنا كل اللي نقدر عليه لكن مفيش فايده النزيف موقفش والحاله ساءت عن الاول
ممدوح بحزن :- خلاص نسافرها تتعالج بره مصر
الطيب :- مفيش فايده احنا عملنا كل اللي ممكن يتعمل حتي لو سافرت بره هي نفس النتيجه
ممدوح :- تجصد اي
الطيب :- ربنا يتولاها برحمته
خرج ممدوح وهو بحاله يرثي لها ، وتفاجئ بجمال ابن عمه الجالس عند غرفته اخته نواره يبكي علي ما حدث لهم
إقترب ممدوح منه وربت علي كتفه :- وحد الله ياخوي
رفع عيناه ليجد ممدوح امامه :- لم يستطع الحديث ظل يبكي فماذا ؟؟ لوعلم ممدوح بكل ما حدث ، هل هذه الايدي التي تحاول تخفيف المتاعب ستظل كما هي ، ام ستقوده لهلاكي .........ظل هذا الحديث يدور برأسه وهو يبكي
ممدوح :- جوم ياخوي كله مجدر ومكتوب ، جوم غير خلجاتك
جمال :- خلاص ياممدوح كل حاچه راحت مبجاش حيلتي حاچه واصل
ممدوح بدهشه :- انت بتجول اي !!! ، كيف ده حُصُل ؟؟؟
جمال بتوتر :- دخلت شغل جديد وخسرت كل حاچه
ممدوح بأسي :- ربنا يعوض عليك ياواد عمي متجلجش أني چنبك
جمال :- كتر خيرك ياواد عمي
ممدوح :- هو أنت كنت موچود لما نواره وجعت حصل أي علشان يچرلها كل ده
جمال بإرتباك حاول إخفاءه :- ................
الفصل الخامس
بمقر النجار جروب
عاد مازن إلي مكتبه وهو يلعن قرار آدم ، وجلس علي كرسي مكتبه بصمت مميت طال لعشر دقائق ، لتقطعه ساره
ساره :- مازن بيه في حاجه حصلت بخصوص شغلي هنا
مازن ببعض الضيق:- إنتي هتبقي سكرتيرة مكتبي ، بس هتقومي بشغل مكتب آدم علي ما تيجي سكرتيره جديده
ساره بلمعه في عينيها أذهبت ما تبقي من عقله
انا عندي واحده صاحبتي ممكن يعني...
قاطعها بلهفه أدهشتها.:- إتصلي بيها بسرعه خليها تيجي حالا
ساره بدهشه:- أنا لسه هقولها يعني يومين تلاته كدا
مازن بتأفف :- اوك،بس ممكن سؤال
ساره :-إتفضل
مازن:- هي دي عنيكي ولا عدسات
ساره بذهول :- أفندم وحضرتك بتسأل ليه ، هي عنيه شغلاكم ليهكدا
مازن :- يظهر إن معجبينك كتير
ساره بتجاهل:- بعد إذن حضرتك علشان أشوف شغلي ، وهمت بالمغادره ولكن توقفت عند سماعها صوته المشابه للرعد
مازن :-إستني عندك أنا مش سمحتلك إنك تمشي ، لو تعمدتي التجاهل لكلامي أو مشيتي من دماغك بعد كده ، هتشوفي وش عمرك ماكنتي تتخيلي إنك تشوفيه مفهوم
ساره بذعر:- حاضر
مازن بحده:-إتفضلي علي شغلك
ذهبت ساره لمكتب آدم وعلمت منه كيفيه الشغل ، وبدأت عملها بنشاط يكفي انها إبتعدت عن ذلك المتعجرف كما تصفه ، فعزمت علي عدم ترك مكتب آدم وأن مريم عليها العمل بمكتب مازن
*****___*******
عوده للصعيد
إستعاد ممدوح عافيته ، وأمر رجاله بالبحث عن مريم بالأسكندريه كما يعتقد وجودها ، وعلم بمرض نواره المفاجئ وحزن عليها فهي إبنة عمهوعزم علي الذهاب للمشفي للإطمئنان عليها
****_____******
في باريس
اخبرها بالأمر الذي أخفاه عنها ، فقد كان هدفه في البدابة التعرف عليها وإقاعها بشباكه لتصبح وسيله لتدمير سمعت أخيها ، ولكن لم يفعل ذالك لأنه أحبها بشده
آيه بإنفعال:- كان لازم يعرفني ويسبني أختار لكن إزاي ، دا آدم النجار هو بس اللي لازم يقرر كل حاجه
مراد:-.إهدي أرجوكي أنا هموت لو ضعتي مني تاني
آيه ببكاء:-أنا إندفنت بالحيا في المصحه خمس سنين ، بسبب قرار غبي منه كنت بتمني الموت كل يوم علشان أجيلك
مراد بحنان وهو يزيل دموعها بأنامله :- بعيد الشر عنك أوعي تجيبي سيرة الموت دي تاني ، مستحيل أخلي حاجه تفرقنا عن بعض تاني
آيه بسعاده:-أنا روحي رجعتلي تاني بوجودك أنا بعشقك يامراد
مراد بعشق :- إنتي عشقي الوحيد إنتي اللي علمتي قلبي معني الحب ي أول وأخر عشق في حياتي
آيه بحب وهي تنظر في عينيه :- إنت اللي ملكت قلبي عمري ما حبيت قبلك ولا كنت هحب بعدك
مراد :- إحنا لازم نتجوز قبل ما آدم يعرف إنك عرفتي الحقيقه
آيه :- لازم أنزل مصر لازم أواجهه مش هتنازل عنك أبدا
مراد :- وأنا هنزل معاكي ونواجهه مع بعض
آيه:-لأ يامراد عايزه أكون لوحدي ، متخفش عليا آدم مش بس أخويا الكبير لأ دا هو أبويا وأمي ، أنا وهو مش لينا غير بعض هتكلم معاه لوحدي وبإذن الله هقنعه بيك
مراد:- بس يآيه....
قاطعته قائله :- أنا عارفه إنك خايف عليه متخفش دلوقتي أنا عارفه كل حاجه
مراد:-خلاص موافق هحجزلك بكره وهخلص شغل هنا وأحصلك
آيه بتعجب:- صحيح يامراد اللي سمعته عن شركاتكم إنها أفلست
مراد بثقه :- عمر شركات السيوفي ما تعلن إفلاسها كل الحكايه إننا غيرنا نشاطنا ، وياله بقي علشان ترتاحي قبل السفر
آيه:- حاضر ياحبيبي
مراد في نفسه:-إن ما دفعتك التمن غالي ياآدم مبقاش أنا مراد السيوفي .......
******____******
نرجع لمجموعة النجار
ظلت ساره تعمل بإجتهاد حتي تثبت كفاءتها لا تعي للأعين التي تراقبها ، وقاطعها رنين هاتفها فغيرت إتجاه المقعد الجالسه عليه ، وأجابت بمشاكسه ومرح كعادتها غير مباليه بأحد
ساره:- حبيب قلبي
وما أن إستمع مازن إلي تلك الجمله حتي تطاير الشرر من عينيه ، وتقدم إليها ، ولكن توقف علي أخر لحظه... عندما أكملت....
ساره :- والله وحشاني يابت يامريومه
مريم :- يابت بطلي أسلوبك دا إنتي في شركه محترمه اللي يسمعك يقول ايه
ساره:- متقلقش ياجميل أختك مسيطره
مازن مزهول وفي نفسه:-يخرب بيتك مسيطره كمان دا شكلي وقعت في سواق توكتك
مريم بضحك:-والله شكلك هتترفدي النهارده ومعاكي الراجل الغلبان اللي كان السبب في شغلك
ساره بثقه:- يابنتي دول بيتخانقوا عليه هنا هم كانوا لاقين حد يعبرهم
مازن بصوت منخفض :-طلعي كل مواهبك ياختي طلعي
مريم:- ماشي ياست شاكيرا
ساره:- عندي ليكي حته خبر إنما أيه لوز اللوز
مازن هي بقي فيها لوز اللوز كمان ، أما ألحقها قبل ما تجيب طبق التسالي كله وآدم يعلقها
مريم:- قولي يامصيبه
ساره:-أنا هكلم آدم بيه علشان تشتغلي معايا ، ماهو انا لازم أطلع من الورطه دي وإنتي صاحبتي ولازم تساعديني ، معلش بقي هتشتغلي مع واحد أعوذ بالله عليه حاجه إستغفر الله العظيم تنح وغتت بشكل
ومع أخر كلمه إنقض عليها مازن .......
******__******
بالصعيد
تدهورت حالة نواره ، فلم يستطع الاطباء إقاف النزيف ، علم ممدوح بما حدث لها فذهب لرؤيتها والاطمئنان عليها ، ذهب للطيب الخاص بحالتها
ممدوح :- طمني يادكتور، نواره كيفها دلوجت
الطيب :- أنا اسف ياممدوح بيه احنا عملنا كل اللي نقدر عليه لكن مفيش فايده النزيف موقفش والحاله ساءت عن الاول
ممدوح بحزن :- خلاص نسافرها تتعالج بره مصر
الطيب :- مفيش فايده احنا عملنا كل اللي ممكن يتعمل حتي لو سافرت بره هي نفس النتيجه
ممدوح :- تجصد اي
الطيب :- ربنا يتولاها برحمته
خرج ممدوح وهو بحاله يرثي لها ، وتفاجئ بجمال ابن عمه الجالس عند غرفته اخته نواره يبكي علي ما حدث لهم
إقترب ممدوح منه وربت علي كتفه :- وحد الله ياخوي
رفع عيناه ليجد ممدوح امامه :- لم يستطع الحديث ظل يبكي فماذا ؟؟ لوعلم ممدوح بكل ما حدث ، هل هذه الايدي التي تحاول تخفيف المتاعب ستظل كما هي ، ام ستقوده لهلاكي .........ظل هذا الحديث يدور برأسه وهو يبكي
ممدوح :- جوم ياخوي كله مجدر ومكتوب ، جوم غير خلجاتك
جمال :- خلاص ياممدوح كل حاچه راحت مبجاش حيلتي حاچه واصل
ممدوح بدهشه :- انت بتجول اي !!! ، كيف ده حُصُل ؟؟؟
جمال بتوتر :- دخلت شغل جديد وخسرت كل حاچه
ممدوح بأسي :- ربنا يعوض عليك ياواد عمي متجلجش أني چنبك
جمال :- كتر خيرك ياواد عمي
ممدوح :- هو أنت كنت موچود لما نواره وجعت حصل أي علشان يچرلها كل ده
جمال بإرتباك حاول إخفاءه :- ................