اخر الروايات

رواية غنوة الداغر الفصل الخامس 5 بقلم ميفو سلطان

رواية غنوة الداغر الفصل الخامس 5 بقلم ميفو سلطان


الفصل الخامس5


 بقلم ميفو السلطان

استمع داغر الي كلام الرجل ليجلس يدور الكلام في راسه ليقف فجاه ويبتعد يفكر.. يعني البت دي صاحبه نسمه الروح بالروح طب مين قالها اني كنت بعذبها انا عذبتها فين. ايه نسمه كانت بتقلها كده دانا كنت براعيها وهيا منزويه ومابتنطقش وحاولت معاها كتير ايه ميساء كانت بتذلها بتعمل ايه من ورايا طب ما قلتليش ليه ليه تسكت وتنقهر كده انا اه انشغلت بشغلي من كتر الغم بس ماسيبتهاش كنت بدخلها في اليوم بتاعها واراعيها بس هيا كانت زي الصنم بطلت تتكلم وكل اما اقرب تبعد البت بتقلي قهرتوها استغفر الله.. طب ايه هيا عملت كده عشان فاكره اني ذليت صحبتها.غنوه دي الي شالت بنتي تلات اشهر مافارقتهاش كانها امها.. ايه البت دي ومابتشفش ازاي . ليسرح في جمال عيونها.. البت دي مابتشفش الا بعين واحده والبلد تقول عليها كده ليه دا عيونها قمر ويعايروها بندبتها ليه دا الندبه زايداها جمال.. ومن جه متوحشه اه فرسه متوحشه دا هبطتني وانا طول ضلفه الباب.. ايه ده عايشه طايحه ماحدش عارف يقفلها ماحدش بيقربلها ولو قرب تنهشه بسنانها.. ليقف يفكر.. طب ايه هتسيبها تعلم عليك كده وتمشي لحالها.. وضع يده علي قلبه مكان الشرطه ليهتف انا لما بحط ايدي عليها مابفتكرش الا عيونها هو فيه ايه البت دي عملت فيا ايه داغر سليمان بجلاله قدره يتهز كده لا اللي عملته لازم تتربي عليه  ليصدح تليفونه ليرد ليجدها امه تبكي ليهتف.. ايه يا امي..



لتقول.. يابني ماجيتش ليه انا تعبانه وملك مش راضيه تسكت البت من ساعه ما رجعنا وهيا بتصرخ لازم نشفلها حد.




ليهتف.. ايه اللي حصل ماكانت كويسه مابتعيطش في البلد.



لتهتف الام.. لا طول ما غنوه صاحبه نسمه شيلاها ساكته اول ما خدتها منها بتصوت وغلبت انا  وطبعا مراتك والا هنا قلبي وجعني مش عارفه اعمل ايه. 


ليهتف.. طب يا امي معلش حاولي تهديها وانا علي بكره هكون عندكو جد في الامور امور يوم كده وهاجي معلش يا امي عارف انك تعبانه سامحيني.. ليقفل الخط ويظل يفكر طول الليل فيمن قلبت حاله ونفس الوقت فعلتها التي لم تخرج من دماغه وكيف تجرأت عليه وهو من يهابه الجميع ليتوصل الي قرار اراحه سيفعله مهما كان عواقبه..

دخل جمال البيت هند داغر ظنا انه عاد من السفر كان الوقت متاخرا ليقول امال داغر فين يا امي..

لتقول ناديه.. والله يابني ماعرفش ايه االي حايشه في البلد كلمني وقال هيبات..

ليهتف.. طب يا حبيبتي عايزه حاجه هقوم انا بقه

لتهتف ناديه.. اقعد انت زمانك مكلتش..

ليقول لا الوقت متاخر هجيب اي حاجه من الطريق..

لتقول ناديه لا ازاي.. قومي يا مريم حضري اكل لجمال معلش بقه الخدامين نامو.. لتقوم مريم من سكات وتدخل المطبخ لينتهز الفرصه وبقول.. طب يا طنط عشان ما ادهوسش الدنيا هخش اكل اي حاجه ليقوم ويلحق بمريم ويدخل بهدوء ويركن عالباب ينظر اليها فهو اشتاق اليها فهيا ابتعدت عنه بشده ولا تقربه او تجعله يقربها ايقترب منها ويلف حولها ليساعدها كانت مرتبكه منه وايضا قلبها يؤلمها من بعده ليهمس هاككل من ايديكي الحلوه..

لتقول بهدوء.. لا دا منال اللي عامله الاكل..

وابتعدت عنه ليقترب منها ويحتجزها ويهمس مش كفايه بقه.. هتفضلي كده لامتي..لم ترد عليه وظلت تعد ما تفعله ليمسك يدها لتمظر اليه بغضب وتسحبهَ لتقول من فضلك ماتتجاوزش حدودك وترجع تقلي ايه الرخص ده.. عن اذنك انا حطيت الاكل

ليذهب مسرعا يقف امامها يسد الباب ليقول ماكنتش كلمه زفت طلعت في غضبي يا مريم انا اسف والله عارف اني طور بس كنت غضبان..


لتنظر اليه بغضب.. غضبان من ايه وليه وحتي لو غضبان ماسمحش بكده ابدا ومن فضلك بقه وسع..

ليمسك يدها ويشدها ويقبل يدها.. طب حقك عليا اسف سنه اتهريت والله يا مريومه ماكنتش كلمه..

لتتنهد اوك يا جمال خلاص مفيش حاجه ارتحت كده وحاولت ان تذهب..

ليهتف بلهفه.. طب اكلمك باليل مش خلاص قبلتي اسفي اروح نتكلم زي زمان..

لتتنهد و َتهتف.. معلش يا جمال انا مش حابه ده وانا قبلت اسفك والموضوع انتهي عن اذنك..

ليمسك يدها ويقبلها ويهتف برضه مش هيأس.. لتشد يدها وتهرب من امامه.. ليظل واقفا ليتنهد.. دا غلب ومرار عشان تتربي اهي حته عيله بتجيب وتودي فيك يا بتاع الستات يا حزين تستاهل ابقي اتلم يا طور واستدار وخرج غاضبا مما هو فيه... 



جاء الصباح واستعد داغر لتنفيذ ما جاء في راسه ليمر الوقت ويدخل حازم علي اخته ليصرخ الحقيني يا غنوه اتخرب بيتنا. 

لتهب وتهتف.. ايه يا حبيبي مالك فيك ايه..

لتاتي جملات وتهتف فيه ايه يا ابني..

ليقول..  مفيش العهده بتاعتي راحت وماعرفش اتاخدت ازاي من المخزن والريس قال هتدفع حقها والا هتحبس..

 لتلطم جمالات.. نهار اسود نهار اسود تتحبس مين يا واد اللي عمل فيك كده. 

ليهتف.. ماعرفش انا رحت الصبح مالقيتش الحاجه فص ملح وداب.. الحقيني يا غنوه هتحبس. 

لتهتف.. اهدي يا حبيبي هنفكر تمنهم كام..

ليهتف بقهر. نص مليون جنيه لتشهق غنوه. 

وتنوح جمالات يا مراري يا خراب بيتنا يا مصيبتي في ابني ابني راح يا مراري. 

لتصرخ غنوه.. اهمدي بقه بطلي تنوحي ماراحش ولا حاجه وظلت تفكر طب ايه اروحله اروح للزباله ده.. ما هو مش هيعرفني هيعرفني منين ليرجف قلبها.. طب اعمل ايه احلها ازاي.. لتهتف انت صاحب المصنع عرف بده..

ليهتف حازم اه الريس بتاعي كلمه قدامي هو في الفيلا لسه ما سابش البلد..

لتهب دنيا.. طب اسمع احنا حته الارض اللي حيلتنا وماجرينها تجيب متين الف يبقي فاضل تلتميه البيت ده نبيعه هيجيب ميه وخمسين هو صغير بس هيجيب يبقي فاضل ميه وخمسين انت تشتغل وانا اشتغل ونسترجاه يقسطهم ويسامحنا شويه. 

لتلطم جمالات... يا خراب بيتنا هنترمي في الشارع..

لتاتي اختها.. انت اتجننتي عايزه تبيعي اللي حيلتنا ونترمي في الشارع. 

لتصرخ امال اخوكي يتحبس دا لو هبيع روحي اخوكي مايتمسش يا جاحده.. لتهتف بص انا هروح له وادخل عمك في الحكايه ماهو مراته تبقي خالته واكيد هيشفع لينا.. اه كده اتحلت وقامت ولبست بنطال وبلوزه   وذهبت اليه..



كان داغر يجلس منتظرا ما فعله لياتي بها لحده علي نار ليعلم انها تنتظره بالخارج ليرجف قلبه قليلا ليسمح لها بالدخول لتدخل لتجده يجلس علي المكتب منتظرها دخلت بهدوء كانها لا تعرفه ليبتسم علي هدوئها ليقف من مكانه ويقترب منها يتاملها كانت جميله عن حق انثي رائعه جسد ممشوق وعيون والا اروح وانف مدببه صغيره ثم سلط عينه علي شفتيها ليسترج ملمسهم بين شفتيه ليستدير حتي لا تري انفعاله ويهتف بصوت رخيم.. خير

لتهتف انا اخت حازم اللي عند حضرتك في المصنع

ليستدير ويهتف الحرامي..

لتنفعل وتصرخ انا اخويا مش حرامي واظن عيب اوي حازم يبقي الحاج فضل عمه اللي هو جوز خالتك يعني نسايب عيب كده. 

ليبتسم من قوتها ليهتف.. طب يا ستي سحبناها خير برضه.



لتهتف... انا جايه احل الامور انا اخويا مظلوم َماخدش حاجه. 

ليهتف.. طب هتحليها ازاي معاكي نص مليون تدفعي ونحل واخوكي مايتحبسش. 

لتقترب منه وتهتف بقوه ادهشته.. اه عندي.. انا هبيع ارضنا والبيت اللي عايشين فيه ودول يعدو التلتميه وخمسين الف يبقي فاضلك ميه وخمسين.

ليهتف هتبيعي بيتكو عشان اخوكي. 

لتهتف.. وابيع روحي عشانه.. اخويا افديه بالدنيا.. يبقي نحاول نحل. حبسك ليه مش هيفيدك غير فلوسك هتضيع واخويا مستقبله هيضيع. 

ليظل واقف ينظر اليه وعيونه تشع اعجاب بتلك الجميله شخصيه لم يقابلها من قبل ليهتف فجاه.. بتحبي ملك يا غنوه



لتبهت من سؤاله وتقطب جبينها ملك.. وايه دخل ملك باللي بنتكلم فيه

ليهتف جاوبي علي اد السوال..

لتنظر اليه بغضب وتهتف ملك دي ملاك ماحدش يقدر مايحبهاش. 

ليهتف.. انت عارفه انها بتعيط من امبارح متواصل من ساعه ما سابتك. 

لتهتف بقهر.. مانا قلت لمامتك تسيبها وانا هراعيها وكانت ساكته انتو ليه كده لتدمع عيونها. 

ليبتسم ويهتف طب لو هطلب منك تراعيها ايه رايك. 

لتنظر اليه بسعاده.. بجد والنبي هتجيبها هتدهاني هتسيبلي ملك. 

ليبتسم علي اندفاعها وعفويتها ليبتعد ويجلس امامها ويهتف طب اقعدي وانا هفهمك. 

لتجلس بارتباك وقلبها يرجف ليهتف.. بصي انا عرفت ان البنت الاسابيع اللي فاتت  اتعلقت بيكي وبتسكت معاكي ولما والدتي خدتها البنت من امبارح ماسكتتش يبقي الحل في ايدك. 

لتهتف. مش فاهمه. 

ليقول.. تربي البنت.

لتقطب جبينها.. هتديني ملك اربيها دانا اشيلها في عيني والله ماتقلقش عليها وهحافظ عليها العمر كله هتبقي بنتي وروحي. 

ليهتف.. لا عمر كله ايه هو حد بيقعد لحد مش هتتجوزي. 

لتصرخ.. مش هتزفت انا.. انا بقلك بنتك هربيهالك وهشيلها في عيني والله .و لا يوم هزعلها دا بنت روحي اللي راحت والله يا بيه ما هقصر فيها. 

ليهتف وانا ايه يضمنلي انك مش هتتخلي عنها انت بنت واكيد هيجي يوم وتسيبيها تحبي وتتجوزي. 

لتهتف.. بقوه انا مش بتاعه الكلام ده ولو عايز اكتبلك تعهد اكتبلك انا استحاله حد يدخل حياتي لو ملك دخلت حياتي. 

ليهتف لا انا ماضمنش ده.. الحل انك تيجي تعيشي معانا في البيت. 

لتشعر غنوه بنار داخلها لتهتف نعم يا اخويا هيا مين اللي هتعيش معاكو انت اتخبلت. 

ليهتف بقوه لمي لسانك اه انت ايدكوتحت درسي. 

لتصرخ.. انت بتقول ايه يا جدع انت. 

ليهتف اسمعي.. عشان اخوكي يطلع منها قدامك خمس سنين تقضيهم في بيتي هكتب عليكي عشان اضمنك تبقي مع البنت وبعدها لو حابه تمشي تتفضلي ما هقلش لا. 

لتنظر اليه مذهوله.. نهارك اسود تكتب عليا..

ليبتسم بسخريه ايه ماشبهش. 

لتهتف.. لا ماتشبهش ليبهت من ردها لتكمل انت ايه ماعندكش دم ولا اخلاق تاني جاي تشتري جثه تاني. المره اللي فاتت عشان خدت نسمه عشان تجبلك عيال وماتت وجاي تاخد واحده تربيلك بنتك انت ازاي جاحد كده ايه اسياد واحنا عبيد ومراتك الشملوله ايه اتشلت ماتربيش بنتك ليه ايه القرف ده انت فاكر نفسك ايه انت طايق نفسك ازاي كده.. واكتب وما كتبش ايه ده.. 

ليغضب من كلامها ويهتف.. انا بدور علي مصلحه بنتي انت بتحبيها وهيا محتاجلك وامي مريضه..

لتقاطعه وعايز مربيه فبالمره تشتريني وتقعدني في بيتك مربوطه بيك ايه القرف ده. 

ليهتف بغضب.. وربطتك بيا قرف يا شاطره ماتفوقي. 

لتصرخ دا اكبر قرف اربط نفسي بيك ليه. 

ليهتف.. ماتبصي لتفسك وتبصي ليا انت واعيه لحالك شوفي نفسك.. انا اشتري منك الف يتمنو مكانك.. بصي لنفسك كويس. 

لتحس بوجع وقهر لتهتف بقوه. ايه عشان مابشفش قصدك. والاعشان متشوهه قصدك.. ليبهت من كلامها فهو لم يقصد ذلك لتهتف بحقد.. انا عارفه وواعيه لحالي وحالي ده برضه مايرضاش بيك يا بيه يا عالي ولا بغيرك ربنا يبعدني عن سكتكو بالمشوار. 

ليغمض عينه ويهتف بانفعال.. انا ماقصدتش كده. 

لتهتف تقصد ماتقصدش النهايه واحده بنتك تجبهالي احطها في عيني انما اللي هبدته ده مش هيحصل انا استحاله اكون علي ذمتك ثانيه

ليسيطر علي غضبه ويهتف ببرود.. خلاص يبقي اخوكي بخ طار وهيقضي سنين شبابه في السحن

لتنظر اليه مصعوقه.. انت بتهددني.. انت ازاي جاحد كده. 



ليهتف.. عشان بنتي اعمل اي حاجه قدامك الاختيار الجواز وتراعي البنت خمس سنين والا اخوكي يتحبس. 

لتنظر اليه بحقد.. انا ماشفتش حد جاحد كده بجد عايزه ارجع من اللي انا فيه. 

ليهتف بقوه... تلمي لسانك انا ساكتلك عشان عارف انك متلخبطه.

لتهتف. ساكتلي. ودا من ايه هتعملي ايه سيادتك هتضربني وللا هتموتني عادي مش بعيده عليك. 

ليصرخ.. انا ماعملتش حاجه لنسمه . 

لتهتف.. تصدق كلامك كدب وصياحك طرب ليا.. انا مش مصدقه ان فيه حد كده.. لتهتف.. انا مش ممكن اكون علي زمتك ماتحلمش. اموت نفسي احسن انا عندي استعداد اربي البنت انما تكتب عليا دي روح العب بعيد ماهتحصلش. وابقو بطلو الصنف اللي بتبلبعوه. 

ليجلس بهدوء ويضع رجل علي رجل ويهتف والله دا اللي عندي وانت في ايدك القرار. 

لتصرخ انت ايه جبله هو عافيه بقلك هتزفت اربيها. 



ليهتف قلي ادبك كمان.. بس دا اللي عندي عشان اضمنك. 



لتصرخ فيه.. تضمن ايه قلتلك ماهتزفتش ولا ادخل صنف راجل حياتي عايز ايه تاني.. مش طايقه ابص في وشك 



ليهتف طب ما خلاص تفرق ايه مافيش حد دخل حياتك. انت فاكراني هموت عليكي ماتفوقي دانا داغر سليمان اللي ياخد اجمل البنات انت فاكره نفسك حاجه يا شاطره قلتلك عشان البنت. 

لينغزها كلامه وتحس بانه يتفضل عليها.. لتهتف وداغر زفت انا مالي بيه ياخد والا يتهبب دا ايه البلاوي دي اكتب عقد وانا هتهبب امضي عليه ونخلص من القرف ده..

ليمسك يدها ويشدها.. لمي لسانك بقه انت طايحه كده ليه..

لتدفعه ايدك لازعلك يا بتاع انت..

ليرفع حاجبيه ليقرر مشاكستها ليقترب منعا وهتزعلني ازاي يا جامد ماتعرفني انت فرده يا بت..

لتغضب فهيا مشتعله لتصرخ فرده والا زفت مالك بيا انا والجواز مش عافيه وطين انت مستحمل نفسك كده ازاي دا حاجه تقرف.. واخد الدنيا عافيه اسياد سيادتك..

ليهتف ويقول بالقرب من وجهها.. داغر اللي يعوزه بياخده..

لتدفعه خدك ربنا دا ايه ده انا مش طيقاك هتجوزك ازاي..

ليضحَك.. عادي بيتجوزو عادي وهنلعب عروسه وعريس ليغمز اليها ما جربتش انا الجمدان ده قبل كده..

لتنصعق.. اما انت قليل الادب عرسه لما تلهفك هيا مين يا زفت انت..

ليضحَك اهدي يا بوتجاز ايه مش عايزه تلعبي عريس وعروسه دانا حتي جامد واعجبك..

لتنفعل وتخبطه علي صدره ماتحترم نفسك بقه بقله ادبك دي..

ليهز راسه.. لسعان جامد شوفي يا مزه دا اخري وقرري. 

لتبتعد وتجلس فهيا انهكت من تعبها وقهرها.اهدي يا غنوه دا جاحد وهيحبس اخوكي اهو بدل مايتحبس خمس سنين تنحبسي انت وتربي البت اليتيمه.. لتهتف طب والحيوان ده هيبقي جوزي ازاي دانا نفسي افلقه نصين. قلبي واجعني منك لله.. اتجوز زباله فاكر نفسه حاجه اصلا لا وبيقلي شوفي حالك بيتجبي عليا عشان مابشوفش البيه اه مانا كسر بالنسباله يبقي لو رمالي حاجه افرح وماصدق البيه بيتفضل عليا بكرمه ابقي مراته مانا ماستهالش ياخد احلي البنات مش واحده بعين وعين.. يا ربي ايه الهم ده منك لله لتظل ساهمه وهو يراقبها وهيا عليها علامات القهر والغضب لترفع عيونها بحقد لتهتف.. طب يا بيه يا عالي انا موافقه بس بشرط..

ليرفع حاجبه اتفضلي اشجيني. 

لتتنهد وتهتف.. انا هربي ملك تبقي بنتي مراتك ماتتدخلش في تربيتها تقرب منها هفلقها نصين. 

ليبتسم من تهورها ليهتف تفلقيها نصين ازاي ايه رامبو سياتك..

لترتبك وتسكت فهيا لا تريده ان يعرف انها تعرف فنون القتال لتهتف بعنف.... اقصد مش هسكتلها انا ماهخليهاش تقرب منها. 

ليهتف... اوك تمام ايه تاني.

لتهتف.. مالكش دعوه بيا كل واحد في حاله ومالكش كلمه عليا.

ليضحك بشده لتصرخ.. انت بتضحك علي ايه. 

ليهتف اصلك عايزه تركبيلي قرون وانا مش سمتي يا قطه. 

لتهتف قرون ايه ماتتكلم عدل كل واحد في حاله ومالكش دعوه بيا انا مش مراتك يعني. 

ليهتف. مش فاهم مش مراتي ازاي امال هتبقي ايه.

لترتبك وتفرك لتهتف.. يعني مش مراتك ايه اللي مش فاهمه مش مراتك انا. 

كان يفهَم مقصدها ولكنه اراد ان يشاكسها ليهتف.. يا بنتي انت بتهبدي مش مراتي ازاي مش هكتب عليك. 

لتحمر خجلا وتقف انت ايه مابتفهمش يعني مالكش دعوه بيا يعني يعني مش راجل والست بتاعته..

ليضحك ويهتف قصدك مفيش عروس وعروسه و علاقه زوجيه ماهنامش معاكي يعني.. 

لتحمر خجلا ايه قله ادبك دي ماتحترم نفسك. 

ليجلس مستمتعا بغضبها ليهتف.. طب براحه ليطقلك عرق.. مالك بتغلي كده دانت هتطرشقي انت عايشه تغلي كده اعصابك يا ماما. 

لتهتف انت مالك اغلي والا اولع ايه ده ليك ايه عندي. 

ليهتف حاليا ماليش انما بعد كده هيبقي. 

لتصرخ لا دا شرطي لا ليا عندك ولا ليك عندي اتنين اغراب ماحدش ليه دعوه بالتاني. 

ليهز راسه ويهتف.. اسمعي بقه عشان الهبد ده ينتهي لما هكتب عليكي يعني تصرفاتك تخصني وليا كتير عندك انا مش سوسن اتجوز واحده تمشي علي كيفها انما القرب ده انا مابقربش من حد غصب عنه فاهمه. 

لتنظر اليه بغل.. طب تمام كده كل واحد عارف حدوده انا موافقه. 

ليهتف.. طب تمام خلاص حضري نفسك. 

لتهتف.. انت ايه مابتحسش خبط لزق كده احضر نفسي. 

ليهتف بسخريه.. ايه عايزه يتعملك فرح. 

لتحس بوجع وتدمع عينها ليشعر بتهور في كلامه فهي تغضبه بشده لتهتف.. لا يا بيه فرح ايه انا الفرح سابني من سنين اللي زي زي مابتقول مايتعملهاش فرح ماتخافش اوي كده مش هقعدك جنبي الناس تتريق عالبيه العالي اللي واخد واحده مابتشفش.. لا اطمن علي شكلك.

ليصرخ انت عقلك متركب شمال ليه انا ماقلتش كده. 

لتهتف.. ماتفرقش النهايه واحده لتهتف انا هاجي عندك بيتك اقعد شهرين استني حتي اما جتته البت تبرد عشان مابقاش اتجوزت جوزها واقهر اهلها لا هقعد اربي البت وبعدين شهرين وتقولهم انك كتبت عليا انا ماهستحملش اوجع مرات عمي وعمي. نسمه روحي مش كلبه وراحت. 

ليهتف.. انت ليه بتتكلمي كاني فرحان في موتها. 

لتهتف ماعتقدش موتها فرق معاك انت عمرك ماحبيتها انت خدتها لغرض ونفذته وراحت. 

ليتنهد فهو فعلا لم يحب نسمه ولكن عشرتها كانت طيبه وكان يراعيها وحزن عليها ليهتف.. مش معني كلامك اني مازعلتش عليها يا بنت الناس انت ازاي تفكري في حد كده. 

لتهتف.. افكر مافكرش ماعتقدش تفرق يا بيه انت في حالك وانا في حالي اعمل ما بدالك بس بعيد عن طريقي واعرف كويس اني مش نسمه.. نسمه طيبه وبتسكت انا مابسكتش وممكن اقلبهالك حريقه ولا يهمني يبقي تلم اللي ليك وتبعدو عن سكتي..

ليهتف.. قصدك مراتي ميسا مش كده. 

لتهتف.. ايوه بالضبط خلي بالك مش انا اللي اسمح بكلمه تتقال َماردش عليها مش طبعي هتنكشني هطلعلكو الوحش اللي جوايا كله ودا كتير انا عشت حياتي في حالي ماحدش بيقرب واللي بيقرب ما يطلعلوش نهار يبقي عشان المشاكل من الاول وترجع تقلي بتعملي مشاكل و َمش عايز مشاكل َماترديش علي مراتي زي ماقلت لنسمه.. لا لو مراتك قربت ولا نطقت ما هسكتلهاش انا لا عايزاك ولا عايزه جوازتك. ومجبوره يبقي تفهمها ان ده مش جوازه مربيه محبوسه لحد ما ربنا يفك اسري من عندكو. 

ليرفع حاجبيه.. للدرجادي جوازك مني صعب اوي كده واسر انت بجد واعيه لكلامك..كتير يتمنو مكانك ويحفو عليه. 



لتقترب منه وترفع عيونها وتنظر اليه بتعالي .. لتهتف بقوه وتقول.. انا مش من الكتير يا بيه جوازك ليا موته َمرطه نفس واعرف اني يوم ما همشي اكون رجعلي نفسي.. انا بكرهك عارف يعني ايه بكرهك وواعيه لكل حاجه. واعيه اني مانفعش ابقي مراتك وانك شايفني ازاي من غير ماتقول واعيه لكل ده. بس انا في نفسي مارضاش بالجوازه دي لو حره.. يبقي توعي انت كمان لحالك ماهما عليت والستات تتمني نظره منك مهما كان عندك ايه فلوس وشركات وقوه انا مش عايزاهم وبجري منهم بالمشوار.. البنت اللي الكل بيعيب فيها ومسخه البلد اللي مابتشوفش المشوهه زي مابيقولو وضيف عليهم المتوحشه اللي ماحد يقربلها البنت دي بعيبها كله مش عايزه دنيتك ولا عايزه تخشها يبقي كده كل واحد واعي لحاله..

ليتصاعد غضبه بقوه فهي ترفضه بشكل جارح حتي لو ارادها لابنته ليهتف.. طيب انا موافق بس هكتب عليكي برضه انت مش هتد خلي البيت ولا هسيب اخوكي الا اما اكتب عليكي ومش هقول لحد. 

لتبتسم بسخريه.. ايه فاكر لاضحك عليك.. اخرج اخويا واطفش.. لا يا باشا انا مش حراميه ولا غداره انا وعدت وقلت وهنفذ لو علي رقبتي.. بس مفيش مشكله انا موافقه

ليتنهد ويهتف.. طب هجيب المازون ونتفق علي طلباتك ونكتب مافيش وقت ناجله واخوكي هيتمسح كل حاجه ولا اي حاجه هتمسه. 

لتهتف هاته ماتفرقش وطلبات ايه مش فاهمه. 

ليهتف .. طلباتك المهر والمؤخر وشروط الجواز. 

لتهتف بسخريه.. انت بتتكلم جد. 

ليهتف.. ايه مش بنت عايزه شبكه ومهر وموخر ايه مش هامك لا ماصدقش.. انا داغر سليمان يا شاطره ماهتاخديش مني حاجه معقوله. 

لتهتف بسخريه.. شبكه ومهر لمين ليا.. لتضحك بسخريه.. لا كتر خيرك انا مش عايزه خليلك فلوسك عشان لما ربنا ينجدني منك مايتقالش اني خدت منك حاجه لا انا هبقي خدت روحي ونفدت بيها وموخري اعمله ربع جنيه عشان لما تطلقني تبقي ورقه واترمت ماتفكرش فيها والمهر ده لما تكون جوازه مش موته. 

ليصرخ فيها.. انت مجنونه اه مش جواز جوازبس ماحدش بيعمل كده هاخدك ببلاش. 

لتضحَك وتهتف.. عايز تدفع كام المره دي. ايه واجعك اوي انك ماشترتنيش بالفلوس. 

ليهتف. يا بنتي اشتري ايه انت مجنونه دا حقك. 

لتقترب منه.. حقي في ايه دي مش جوازه دا عقد عمل.. واه ممكن تديتي مرتب اللي تقدره للمربيه شغل هاخد عليه فلوس. 

ليندهش من مطلبها.. مرتب انا مراتي اديها مرتب انت مجنونه انت طلباتك تتجاب لحد عندك انت مرات داغر سليمان هيتعملك فيزا مفتوحه تصرفي ماحدش هيحاسبك.



لتهتف.. شوف رجعنا لنقطه الصفر.. انا مش مراتك هصرف فلوسك بتاع ايه.. اسمع عشان انا تعبت فلوسك دي حد الله مابيني وبينها ولا يوم تصرف عليا مليم انت صاحب البيت اللي هربي فيه البنت وده شغل عايز تعملي مرتب يبقي كتر خيرك عايز تقعدني بلقمتي ماتفرقش برضه يا ريت انما حته مراتك واصرف دي تنساها. 

ليهتف بذهول. لا انت فعلا مجنونه عايزه مرتب وانت مراتي وجوزك معاه ملايين انت ازاي كده حد يرفض يطلب فيجاب. 



لتهتف انا مش مجنونه انا واعيه لمركزي اني عمري ما هبقي مراتك ولا عمري هطلب منك اساسا حاجه فعشان كده عارفه حدودي.. لا ليا عندك فلوس ولا طلبات من اساسه وان كت هطلب هيبقي لبنتك انما انا لا. وبكده احنا اتفقنا علي كل حاجه والا لسه فيه حاجه تانيه يا داغر بيه. 

ليهتف بانفعال.. فيه واحده بتقول لجوزها يا داغر بيه دا ايه المرار ده يا بنتي بقه علي حرقه الدم.

لتهتف امال انت ايه مانت بيه وانت بالنسبالي داغر بيه ماكذبتش. 

ليتنهد انا تعبت بجد تعبت.. لتقف امامه وتذهب لتجلس لتنتظره حتي استدعي المأذون وتم كتب الكتاب كانت تجلس وحيده مقهوره بلا اهل ولا عيله ولا وكيل لها يعلي من قيمتها وكانت الكلمات تخرح منها بقهر والهم متلبسها وهو ينظر اليها ويشعر بالوجع علي محياها اراد ان يحتضنها ويطيب خاطرها بعد ان تمت الزيجه ولكنه لم يستطيع ولكنه شعر شعورا غريبا شيئ من البهحه تلبسته ما ان اصبحت زوجته فرغم زواجه تمن سنوات من ميساء وزواجه القصير من نسمه لم يشعر بتلك الحاله واجتاحه شعور غريب انها اصبحت تخصه في كل شئ.

ليجدها تقوم وتهتف.. انا هروح احضر شنطتي وهكلم مرات عمي اني هاجي اشتغل عندك وهعرف الناس كده ثم استاذنت ورحلت..

ووقف هو ينظر في اثرها لا يعلم ما الذي دفعه ليقدم علي تلك الخطوه وكان ممن الممكن ان ياخذها لتربي ابنته ولكن لماذا اصر علي ان يجعلها زوجته رغم كرهها الواضح له ليجلس ويتنهد.. لتاتي امامه عيونها وجمالهَ وكيف كانت تصارعه ليبتسم.. طب لما تعرفي اني عارف عَلتك هتعملي ايه.. هتعضي فيك اكيد ماهي مابينتش انها هيا وكملت عادي.. كتمت غلها جواها عشان اخوها.. طب هنكمل كده البت ماطيقاش خلقتي.. ماشي يا غنوه المهم انك بقيتي بتاعتي خلاص واي حاجه تتدبر..انت اللي دخلتي حياتي وزي ما قلتي علمتي عليا يبقي تستاهلي اللي جرالك  ليستدير ويذهب يخرح وشاحا الذي اخذه من عالارض وقت كان يصارعها ويشتم فيه.. ويتذكر شفتيها بين شفتيه ليحس بقشعريره غير عاديه.. ليهتف ايه االي جرالك البت دي قلبتك لا حسيت كده مع مراتك ولا مع نسمه.. الله يرحمك يا نسمه حاولت كتير اسعدك بس انت مادتنيش فرصه والله ماقصرت معاكي وربنا عالم وتيجي دي تقلي انت الي قتلتها طب اعمل ايه اشيل الزباله اللي معششه في دماغها ازاي دا زي الطور بتنطح مش قابله مني كلمه.. لا والمسخره عايزه مرتب جوازها مني شغل.. هيا ازي كده وانت يا طور رايح تقلها اوعي لحالك مالو حالها دا قمر بيضوي مزه وعيونها قمر وهيا قمر والا شفايفها موت. شفايفها الواحد داب فيهم ماحسيتش بحالي.. دا حالها مالوش وصف لا وهيا حاطه تبن في راسها عوره ومشوهه مجنونه دي مابتبصش في مرايه.. ليتنهد.. طب ايه ناوي علي ايه ادوس في انهي اتجاه.. طب اقنعها اعملها العمليه ماهترضاش دا بومه. طب اقرب منها  ماهترضاش برضه هتعض فيا او تشقني ماهي قالتهالك ابعدو عني لافلقكو نصين.. ليتنهد لا مش عارف ايه اللخبطه دي.. داغر سليمان بجلاله قدره واقف مشلول قدام بت صغيره.. ليبتسم. صغيره بس قمر طايح.. شخصيه جباره  وحش فرسه طايحه.. يلا قوم هاتها من بيتها وشوف هتتعامل معاها ازاي وهيا مش طايقه وش اهلك.. ليهز راسه ويهتف والله وجه اليوم اللي تقابل واحده عايزه تفلقك نصين وانت مالكش حيله الا انك ترضي باللي عايزاه.. ليهتف بس لا مش داغر اللي يسيب الدنيا مفروطه كده وانت مش عارف اصلا انت عملت ايه كده .. ماهما تعوز مش هيحصل غير اللي انا هعوزه وهنفذه.. قابلي بقه يا قطه مش بتخربشي هنشوف خربشتك دي خرها ايه نمره طايحه عايزه حد يطوعها. ورحل وهو ينوي تطويع تلك النمره التي هجمت عليه من حيث لا يدري واقتحمت حياته لتقلبها راسا علي عقب. وتبدا الشرارات تندلع مابين مهاجم ومهادن ومابين شرارات لا يحس بها من تصيبه الا بعد فوات الاوان..



تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-
close