رواية رحيل الهواري الفصل الخامس 5 بقلم هايدي الصعيدي
في سرايه الهواري الدنيا كانت مقلوبة وكل الي ف السريه طلع ع صوت مراد العاالي
+
مراد بغضب: انت اتچننت ولا ادبيت ف نفوخك ي حسن چاي تجولي بعد متجدمت وانت بجا ي
استاذ چاي بتشورني ولا بتاخد راي
ولا بتجولي انا عملت كده وضرب
نفوخك ف الحيط ولا ايه بالضبط
+
حسن بخوف : والله ابدا ي مراد انا مجصدش
انا حسيت انها هضيع مني عشان كده روحت
جعدت مع ابوها غير كده مكنتش عملت
حاچه من غير شورتك
+
مراد بصوت عالي : مضيع ولا تغور ف ستين داهيه
ولا كلت عجلك بت البندر ولا تلجيها لايفه عليك
عشانك فلوسك وخيرك ..
وهو في راچل محترم يجبل طلبك وانت رايح ليه
بطولك متلاجيه هو التاني طمعاان فيك
مهي ضربه زاايغه البت وابوها
4
حسن بندفاع :لاه ي مراد مجبلش تجول عليهم كده
وبعدين انا روحت انا وولاد عمك فهد وعامر
والدك..
+
قطعو مراد بغضب : روحت ايه ي خوياااااا روحت
انت وهما ومحدش چبلي سيره انت هتخوتني
وراح قالب التربيزه ومسك شعرو وكان رايح جاي ف البهو كانو اسد محبووس
+
الحجه : استهد بالله ي ولدي وكل حاچه هتتحل اهدا ي مراد مش كده الحديت اخد وعطا
+
مراد : اخد وعطا يامه حتي انتي انتي نسيتي بت البندر عملت ايه ف ولد عمكم
1
....كان ل حسين الهواري ابو مراد ..
ابن عم كان بيتعلم بحري
وحب وحده بس هيا كانت طمعانه ف فلوسه
خرج عن شور ابوه واتجوزها وساب البلد بالي فيها
وابوه غضب عليه بعد كده البنت دي سرقتو وهربت
ولما دور عليه وعرف مكانها لقاه ف حضن واحد
راح قتلهم وقتل نفسو والجد الكبير قال انو مات ف حدثه هو وبنت البندر عشان الفضيح.
... والي ذرع الكره ده ف مراد هو ابوه ..يلا نرجع
1
الحجه : ي بني الحال التغير والناس مش زي بعضيها ودي كانت وحده فاچره ..ربنا يرحمنا
+
حسن بهدوء : ي مراد افهمني دي دكتورة محترمه
وابوها راجل طيب وانا فضلت متبعها سنه
والله مشفت عليها حاچه وحشه
+
مراد بسخريه : والله عال ي سي حسن سبت حالنا ومالنا وچريت وراها من هنا ل هنا من دلوجتي
امال لما تتچوزها انا قولت بت البندر هتغيرك
علينا وهتخليك تنسا اصلك
+
حسن بنزعاج : بس عاد ي مراد انا مسمحلكش
انت عمال تخبط ف الحديت من الصبح وساكت
عشانك اخوي الكبير وليك احترامك
+
غير كده رحيل انا هتچوزها برضاك غصب عنك هتچوزها
+
مراد بغضب : ولما انت واخد جرارك چاي بتكلمني عايز مني ايه
+
حسن : ابوها جالي انه مستني اهلي ونطلبها رسمي
+
مراد بسخريه : هههههه والله البيه بيتامر من دلوجت عال والله عال وايه كمان ...
من جصره ي ولد ابوي الچوازه دي انا مرضيش عنها وان كان ع رأي فهو ميهمكش زي مجولت
روح خود الي دخلت بيهم اول مره مش جصتي
ومن النهارده ولا ليك دعوة بيا ولا اجف ففرحك ولا تجف ف حزني وورثك وارضك انا هعزلهم ليك
وخلي بت البندر تنفعك
+
الحجه بزعر : لاه ي ولدي لااااه انتو التنين ملكمش غير بعض لاه ي مراد ده خوك الصغير وميخرچشي عن طوعك
+
مراد : يامه انا الي عندي جولته وهو حر يانا ي بت البندر
+
حسن : وانا مجدرش اكون عيل صغير بعد ما جعدت مع الراجل والدكتوره انا عيني منها ..
+
مراد : جصدك وصل ي ولد ابوي ليلتك وشيلها
انا مليش صالح بيك وتمني متچيش تبكي لي بعدين وسبهم وخرج وعنيه بطق شرار
+
جلست الحجه راضيه بحيل مهدود وحطت ايده ع راسها : لي الله الامر من جبل ومن بعد
+
حسن بحزن : وحياتي عندك يامه ل ترضي عني وعن چوزتي انا ماشي ببركت دعاكي وفجي يامه وتعالي معايه ربنا يخليكي ليا
+
الحجه : روح ي ولد انا راضيه عنك دنيا واخره
ربنا يرزجكم الخلف الصالح ويتمم ليك ع خير
+
حسن بستغراب : يعني ايه يامه مش هتيچي
معايه
+
الحجه بحزن : روح ي ولدي وخد عمامك وولاد عمامك واختك شهد معاكم ..اانا مجدرش
اسيب مراد لحالو وهو كده مينفعش يكون
انا وانت والزمن عليه حبت عيني عمل
ده كلو من خوفه عليكم هو الي رباكم
ونسي نفسه عشانكم ومفيش يوم
فرح فيه حتي بچوزته من بت
عمك روح ي ولدي جلبي
معاك وهبجا ازوركم
ان شاء الله
3
حسن بحزن : ماشي يامه الي تشوفيه عن اذنك
+
وخرج راح لعمو ابراهيم وخد شهد وجوزها وندي بت عمو معاه وطبعا فهد وعامر مستنين ف القاهرة
+
مراد رجع اخر اليل شاف امه قعده والدموع ف عنيها
دخلها : خير يامه ايه الي مسهرك لحد دلوجتي وهتبكي ليه
+
الحجه بحزن : حسن سافر وانا مروحتش معاه ف يوم زي ده كسرت فرحته ي ولدي
+
مراد بتفهم : مروحتيش معاه ليه يامه
+
الحجه : مجدرتش اشوفكم كده ي ولد وافرح ده خوك ي مراد برضايه عليك ي ولد متكسر فرحته
انت مشوفتش ملهوف ازي والفرحه ماليه عنيه
+
مراد بحزن : ما هو ده الي مخوفني يامه هو ده الي جلجني ان تكون فرحته دي سبب كسرته انا من خوفي عليه يامه عملت كده معااه وهو مش همه
وخرچ عن طوعي
+
الحجه : انا عارفه ي ولدي وبعدين ده خوك وعمره ما فيه حاچه تبعدكم عن بعض وميجدرش يستغني عنك وانشالله البت تكون زينه واهلها ناس طيبين
+
مراد : لا مخلاص يامه جدر يستغنا والله طيبين
ولا غيرو دي حاچه ترچع ليه ع العموم يامه انا مجدرش ع زعلك هخلي العربيه توديكي
لحد عنديه وحضري معاه كتب الكتاب
وبركي ليه والي عايزو ربنا هيكون
تصبحي ع خير
4
ليصدع مراد ويترك الحجه راضيه ف حيرتها ع ابناءها...
يقترب من باب الغرفه وستمع نسمه كالعاده تتحدث بالهاتف
نسمه بغل : خلاص يامه غار حسن مفضلش غير شهد وانشالله هخلي يجلب عليها وخيرو كلو هيكون ليا وملكي ومرت عمي مش هتعيش
كده الي عشتوو......ايوة يامه ايوة فهماكي
انا اصلا مجهزه حالي عشان بعد كده
افتح معاه مضوع ان رياض ياخد
مكان حسن ف الشغل بحري
متجلجيش انا بتك برضي
+
مراد بحزن بجا هو ده الي بتختطي ليه ومجهزا
نفسك الچوزك عشانو اخرتي معاكي مصلحه
بنك فلوس مهيخلصش ربنا يسمحك يابه
خلاني ربيت عجربه ف بيتي كل همه
تخرب عيشتي بس ومالو خلينا
وراه لاخر الخط وربنا يكشفها
ليا ديما
+
مراد لتنبها: احم احم .. ودخل الغرفه
+
نسمه بتوتر : هاا ماشي يامه ماشي يلا تصبحي ع خير هشوف چوزي جه
+
مراد وهو يخلع حذائه.. نسمه بدلع ماسخ
:عنك ي ولد عمي وتقترب منو وتساعده
بخلع ملابسه وتجلس بجانبه
ويدها ع صدره
+
نسمه بخبث : ايه مشتجتلي وهيا تقترب منو
مراد برفعة حاجب : لاه زي ده كلام برضك
ويقبض ع شعرها بقوة * مغلول بقا 😂*
ويحملها ويرميه ع السرير
+
نسمه بخضه : ايه ي مراد مالك براحه
+
مراد بخبث : اصلي اتوحشتك جوي
ويقترب منها ويقوم بقطع ملابسها
ويقبض ع رقبته بعنف ويضاجعه
بقوة بدون مداعبه ويفرغ بها كل
غضبه وغله ويقوم بقلبها ويمسكها
شعرها ويضاجعه بقوة وعنف
ويده الاخر تقوم بضربها بشده ع
اردافها وكل هذا ونسمه بتموت
من الوجع ومش قدرة ومراد
ف بالو انت لسه شوفتي حاجه
عشان متفكريش تستغلي علقتك
بيا تاني مره ي بت الكلب ..
ونسمه كتمه صرختها ف المخده
وعندما قربت ع الاغماء يقوم
مراد عنها ويغتسل وهو
مشمئز منها ...