رواية رحيل الهواري الفصل السادس 6 بقلم هايدي الصعيدي
..في القاهرة ..
+
وصل حسن وعمه ابراهيم وابناءه هاشم وندي
واخته شهد وابنها سليم
+
حسن :بص ي عمي ارتاحو من السفر وانشالله
بعد المغرب نروح للناس وعن اذنك ياعمي
عايزك تتفج معاهم ع كتب كتاب ع طول
احنا مش بتوع جراية فاتحه وفترة
خطوبة ..
2
عمه : انشالله ي ولدي وربنا يفرحكم
+
حسن: وانتي ي شهد حضري حالك انتي
وندي ع العصريه كده هخدكم تجيبو هداية
للعروسة وتخترو ليها حاچه ع زوجكم
+
شهد : عنيا ي خوي ربنا يفرحك ي رب
+
ندي بحسرة: ونبي ي ولد عمي ما شوفت ازوج منك
ابجا علم فهد شوية اخر مره جيب لي
إشرب اخضر وجزازت كلونيا وبيجولي
الحب ولع ف الدرة ي بت ي سعدية
1
لتنفجر شهد بالضحك عليها : ونبي مشوفت ف خفه
دم فهد ده بينكشك ي عبيطه
+
ليرد هاشم بغيرة : طب اهدي ي ختي ليطج
ليكي عرج يلا يختي منك ليها ع الاوضه
ومشفكمش براها لحد ما نمشو من شجت
العذاب دي كانها لمتك هتبج عال ي حسن
+
ليرد حسن بضحكة : طب يلا استأذن انا
هروح اخلص شوية شغل ف الشركه
_________________________
+
ف الصعيد كانت الحجه راضيه من الفجريه
وهيا ترتب الزيارة الي هتخدها معاها
وهيا رايحه القاهرة عشان اهل العروسه
+
الحجه : بت ي ورد حطيتي كل الي جولت ليكي
عليه
ورد : ايوة ي ستي الحچه خليت الغفر چابو
كرتين الفاكهه الي جولتي عليها وحطيت
البط والحمام والفراخ ف اجفص وخبزت
العيش وحطيتو ف تلت كرتين زي ما جولتي
+
نسمه وهيا تمسك ظهرها ونزله ع السلم ببطء
:ايه ده كلو ايه ده كلو خير انشالله
+
الحجه : خير ي بتي اصلي انا رايحه لخطوبة حسن
+
نسمه بغل : ولازمة ايه ده كلو ده حيالله خطوبة
+
الحجه : كل واحد هيخد ع كده مجامه ي بتي
+
نسمه : ااه ومراد بيه يعرف بي ده كلو
+
الحجه : مراد بيه ولدي والي انا بعمله بيرضي
حتي لو مش ع مزاچو خليكي ف حالك انتي
وشوفي لو هتيچي معايه همي البسي وچهزي
حالك
+
نسمه بدلع ماسخ : لاه مهجدرش اصلي تعبانه وحطت ايدها ع ضهرها وبعدين مجدرش
اسيب چوزي الوحديه روحي انتي
+
الحجه : ليه مالك حامل ولا ايه
+
نسمه برفعة حاجب ولسه هترد نزل مراد بيه
راحت اتكتمت .."😅تستهلي ي عقربه"
+
مراد : ايه يامه چهزتي حالك
+
الحجه : ايوة ي ولدي كل حاچه چهزت
الحجه بأمل : برضو مش هتيچي معايه
ي ولدي
+
مراد بنزعاج : يمااااه جلنا بكفايه عاد جفلي
ع الموضوع ده
+
الحجه : خلاص ي ولدي الي تشوفه
يلا ي ورد همي بينا ..ليوقفها مراد
+
مراد : استني يامه ويخرج من جيب الجلبيه
خمس رزم فئة ال ٢٠٠ جنيه خودي يامه
نجطي العروسه وجبلها هدية وانتي
رايحه ...
لتخرج عيون نسمه من محاجرها وهيا ف بالها
اومال لو موافج كت اديتها كاام
+
الحجه برضي : ربنا يزيدك ي ولدي ويخليك لاخواتك ي رب
+
"لتذهب الحجه راضيه وتتمني توصل في غمضت
عين فهو حسن صغيرها ونور عينهاا "
+
يعود حسن من الشركه وياخذ ندي وشهد ويذهبو الي محل صياغه يختار حسن لها خلخال يتمني ان يراه ع اقدامها
وندي تختر لها اسورة
وشهد تختار لها سلسال
كبير بعض الشئ
ثم يذهب حسن لياتي
بشكولاه من نوع فاخر
ويعودو للمنزل
+
قبل المغرب يلا همي يشهد عشان ننزل الناس ف انتظرنا ليضحك عليه فهد
: واه براحه ي حسن الناس مش هتطير اهدي
+
ليرد حسن : بس اسكت انت بجالك
ساعه تتزوج كيف الحريم
+
لتاتي شهد ومعاها ندي ف ابهر حله لهم
+
فهد وهو متنح : ي بوي ي ولاد ميته بس يتجفل علينا بابا ي بت ي سوسو هتموتييي.
+
وينزل هاشم ع قفاه بقلم ظباط محترم : طب يلا
ي نحنوح متنحش... يلا اتحركي منك ليها
همو بينا .
+
ليذهب حسن ويفتح الباب يجد اتنين من غفر السرايه يحملو الكرتين ويصعدو بها
+
حسن: ايه ي محمدين خير ايه الحاچه دي ..
+
ليرد الغفير : دي الحاچه الي چيباها الحچه الكبير وهيا چايه
+
حسن بلهفه : اااايه امي چات ...وينزل السلم ف درجتين ويأخذ الحچه راضيه ف حضنه
ويبوس ع يدها ورأسها
+
حسن بفرحه : شالله يخليكي ليه يامه انا عارف انك متسبنيش ف يوم زي ده
+
الحجه بضحكه: وانا اجدر ع زعلك ي نن عين امك
+
حسن ويلتفت يبحث عن مراد ولكن وجهه يتجهم عندما لم يجده
تفهم الحجه نظرات حسن
+
الحجه : معلشي ي ولدي هيجي يوم وهيرضي
عنيك هو بعتني وداني النجوط كمان هو
عمل ده كلو من خوفه عليك ي ولدي
+
حسن : ع الله يامه ع الله انا مش زعلان منيه
وكتر خيره برضو .. تعالي ارتاحي انهارده ونروح بكره للناس
+
الحجه : لاه ي ولد انا زينه يلا هم بينا الناس اكيد منتظره ...
+
ليذهب حسن وامه وندي وشهد وزجها هاشم ف سياره ويذهب عامر وفهد والعم ابراهيم
في سيارة اخره
+
يصلو ويدق حسن الباب وبيده الحجه راضيه
وعلبة الشكولاته وعامر وفهد بيطلعو باقي
زيارة الحجه
+
ليستقبلهم محمد والد رحيل بفرحه وتهليل
: ي اهلا وسهلا ي اهلا وسهلا ده احنا زرنا
البركه اتفضلي ي ستي الحجه اتفضل ي
حسن ي بني اتفضل يجماعه اتفضلو
البيت بيتكم