رواية غدر القاسم الفصل الرابع 4 بقلم صابرينا
الحلقة 4
..
اعلي جبل المقطم
الرجل المجهول..
كان يتكيء علي سيارته شارد الذهن
*****صقر شاهين
33سنه رجل اعمال بالدرجه الاولي
شاب عصامي صنع لنفسه امبراطوريته الخاصه بيه واعماله نظيفه
اما صله القرابه بينه وبين مراد
*****فهو يكون خاله ******
يمتاز بالطول والبشره الحنطيه ويمتلك القليل من النمش اسفل اعيونه فكان وسيم الهيئه بالرغم من قلبه القاسي
جاء مراد بسيارته وترجل منها ذاهبا اليه بالاحضان
مراد:وحشيني ي صقر
صقر:وانت كمان واحشني ي ابن اختي.
مراد:الله يرحمها
صقر:واقسمت عامله ااي
مراد:وانت تعرف اقسمت منين
صقر:اقسمت عزالدين كيلاني
صدم مراد مما سمعه للتو
انت بتقول اااي
صقر :اه صح وانت تعرف ازاي وانت فاكرها يتيمه
بتدور علي امها
مراد:صقرررر
صقر:اي ابوك مقالكش حاجه عن امها
مراد:تقصد ااي
صقر:اخص عليه قاسم حايفضل لامته يخبي عليك
احمرت اعيون مراد من الغضب والحزن والقهر
فحبيبته لم تكن سوي ابنه عدوه
الذي الذي......
لم يستطيع عقله باان يذكره ماحدث لوالدته
صقر :ساكت ليه ي مراد
مش بتتكلم ليه
افكرك ابوها عمل اي زمان ف اختي افكرك حصل ااي زماان بسببها
افكرك ي مراد افكرك
مراد:بسسسس بسسس
واخذ يضرب بكل قوته علي السياره
يفرغ بها عصبيته
بسسس مش عايز اسمع حااجه بسسس
صقر واراد اشعال النيران بقلبه
تخيل بقي ان ابوك يعرف هي مين واصلها ااي من وقت ما دخلت بيتك
تخيل ان ابوك هو السبب ف الي حصلها زماان ابوك هو الي عمل كدا ف مراته وعرضه وشرفه وام ابنه ابوك
الغدار قااسم
مراد:بسس بسس. انت بتقول ااي
هنا وامسك مراد صقر من تلابيب عنقه
مراد:حااقتلك ي صقر
حااقتلك
صقر:عندي الدليل الي يثبت ان كلامي صح
ف مكتب ابوك
ف درج علي اليمين اكسر الدرج حاتلاقي صور سيدرا
مراد:سيدرا ميين
صقر:ابوك يقولك سيدرا مين
واي علاقتها بالي عمل....
مراد:بسسس متنطقش ولا كلمه كفااايه
ذهب مراد بااقصي سرعته
قاد سيارته عائدا الي منزله
ذهب مراد سريعا
فتحدث صقر
نهايتك قربت ي اقسمت الكيلاني
وحق الي امك وابوكي عملوه زماان حاايتردلك ثالث ومتلت
واخذ يضحك علي فريسته فا مراد كالثور الهائج لن يترك احد دون عقاب
صقر:مشكلتك ي ابن اختي انك انسان عاطفي قووي وسهل اي حد يوجههك ويلعب بمشاعرك
ازاي دخلت شرطه بس
..........استقل صقر سيارته ذاهبا الي منزله....
......................... ............................ ................
ف منزل قاااسم
كانت اقسمت بغرفتها تحضر بعض الملابس التي تحتاج الي تنظيف
دلفت صباح
كانت تسعل بشده
اقسمت:مالك ي حبيبتي
صباح:لا ابدا شويه برد كدا وحايروحوا لحالهم
اقسمت:طب روحي ارتاحي ف البيت
صباح:انتي عارفه ي اقسمت ولادي ف المدارس ومحتاجين مصاريف وانا بساعد جوزي والي جاي علي قد الي رايح
كخ كخ
كانت تسعل صباح بشده
اقسمت:البيت هنا اتنظف روحي ارتاحي
صباح:اصل ف بيت تاني حااروحه بساعد ست كبيره ف السن بقعد معها 3ساعات بسليها مينفعش ماروحلهاش بعدين يجيبوا غيري
اقسمت:طب حااروح مكانك وانتي ارتاحي
صباح:بس ي ست هانم
اقسمت:هانم اي ي صباح
انتي ناسيه اننا كنا ف ملجا واحد
ناسيه انك جبتيني هنا اشتغل ف البيت
مهما الانسان كسب فلوس ولبس هدوم اشكال والوان عمره ماينسي اهله وناسه واصله
صباح:اصيله ي حبيبتي
اقسمت:اديني العنوان وحااروح اسليها
صباح:خدي عندك فيلا الديب ف البساتين
اقسمت:تمام ي حبيبتي روحي ارتاحي انتي بقي
........... ذهبت اقسمت الي فيلا شاهيين
ولم تكن تعرف ان اعدائها هناك او من يريد تدمير حياتها يوجد هناك
............بعد ذهاب اقسمت بنصف ساعه وصل مراد الي المنزل
دخل بغضب الي مكتب والده
وكسر درج المكتب وصدم مما رآه .........
.................... .... .................... ........
عاد صقر الي الفيلا الخاصه به
حيث يعيش هو ووالدته امراه مسنه قد اخذ منها المرض قوتها فكانت علي الفراش دائما الجلوس لاتستطيع الحركه فقط تنظر وتسمع واحيانانا تشرب الماء اما غير ذلك فايصل لها الطعام عن طريق المحاليل
ذهب صقر لغرفه والدته ليطمئن عليها
صقر:امي انا رجعت
ابتسمت الام ابتسامه لابنها
وجد صقر غرفه والدته مظلمه
سمر
سمره
انتي ي زفته
جاءت سمر مسرعه
ايوا ي صقر باشا
صقر:الاوضه كانت ضلمه ليه والكتب زي ماهي محدش كمل قرايه لامي ليه
سمر:صباح مجتش اتاخرت
صقر:الحيوانه دي لما تيجي محدش يفتحلها
انا حااعلمها ازاي تتاخر علي امي مره تانيه
يمر:ي با
سمر:اخرسي وروحي شوفي شغلك
قبل صقر والدته بحنان
و
ذهب صقر لغرفه المرسم الخاصه به وارتدي بالطو ابيض مدوهون بالوان تشبه
احدي النقاشين
...وصلت اقسمت الفيلا
البواب:انتي مين
اقسمت:جيت النهارده بدل صباح عشان الست هانم
البواب:هااا طب روحي
ذهبت اقسمت للداخل ورنت الجرس
كانت سمر ستفتح الباب لكنها تذكرت كلام صقر فخافت علي وظيفتها
ذهبت اليه لتخبره بقدوم صباح
ذهب صقر ليفتح الباب لتلك الغبيه
كيف لها ان تتاخر علي والدته
بقي انتي ياااا
فتفاجيء من تلك الملاك التي امامه وسحرته العيون الرماديه
صقر من اصحاب القلوب القاسيه الذين فقط ارادوا تدمير البشر دون النظر لهم
بالرغم من كرهه لاقسمت الا انه لم يراها مره واحده او ياخذه الفضول ليعرف ملامح وجهها
كرهها وكره كل شيء بها لانها ابنه المجرمون الذين اهلكوا اخته
ذهل صقر من تلك العيون الرماديه الخجله والشفاه المرتعشه
كانت نطراته كاالصقر يحفرها بمخيلته لم يدرك كم من الوقت ظل ينظر لها انها كالملاك او احدي الحوريات الهاربات
اقسمت :والنبي ي اوسطي فين الست هانم
صقر:اوسطي
وكان ينظر لها بنظره كلها غرور
وانتي مين ي شاطره
اقسمت: وانت مالك انا جيت عشان الست الكبيره
روح كمل دهان للبيت وهاتلي حد اكلمه
صقر وقد عرف انها صباح
وانتي ازاي تتاخري علي والدتي لحد دلوقتي وقد علت نبره صوته
خشت اقسمت منه كثيرا وكانت ستبكي
الا تدخل البواب لسماع صوته
ي صقر باشا ي صقر باشا
صقر بااعين غاضبه
عاايز ااي ي زفت انت
البواب:صباح بعتت حد من معارفها عشان هي تعبانه
والست جات بدالها
صقر بااستهزاء وهي الهانم عندها ااي عشان متجيش
اقسمت شعرت بالشجاعه لقدوم البواب
وتخلت عن خوفها
الهانم تعبانه دا لانها انسانه ومن الواجب اننا نقدر ظروف البشر مش نتعالي عليهم لانهم اقل مننا او لانهم بيخدمونا
نظر لها نطره اعجاب
فتلك القطه اكتسبت قليل من القوه بقدوم البواب الغبي هذا
صقر :وانتي مين ي شاطره
اقسمت:ممكن لو سمحت تقولي فين اوضه المدام لاني متاخره عليها
وا ظل ن حضرتك كمان يهمك والدتك متكونش لوحدها
اعجب صقر بلباقتها
صقر اراد اذلالها قليلا
صقر:اوريكي مكانها.
ونادي صقر علي الخادمه سمر
ي سمر ي سمر انتي ي زفتاز
اتت سمر اليه
سمر:نعم ي صقر بااشا
صقر اقترب منها متحدثا بتعالي
جبتلك واحده زيك توريكي مكانها
اقسمت:شكرا ي فندم لان التعامل بين الستات بيكون افضل بكتير من التعامل مع النقاشين
تركته اقسمت وسارت امامه بكبريا وشعرها الاسود يتطاير مع الهواء ويصل لاسفل خصرها
ظل صقر ينظر لها طويلا
فهي كالقطه الشرسه
البواب بصوت عالي ي صقررر باشا
صقر:الله يخربيتك سورت وديني
اااي
البواب:تؤمر بااي حاجه ي باشا
صقر:لا غور وفتح شويه
سارت اقسمت مع سمر لغرفه والده صقر
ابتسمت والده صقر تلقائيا وبكت كثيرا
ذهلت سمر مما راته فتلك المره الاولي التي تبكي فيها السيده الكبير
هبطت سريعا لصقر
ي صقر باشا
ي صقر باشا
الحق ي باشا
صقر :في اااي
ي زفتا
ف اااي
سمر:الهانم الكبيره بتعيط ي باشا ابتسم تلقائيا فهي تستجيب للعلاج
واخيرا والدته ستشفي
......ف الغرفه....
كانت اقسمت تمسح لها دموعها
اقسمت كانت قليقه عليها وشعرت باانها تعرف تلك المراه هي تعرفها
قلبها لايكذب عليها
اخذت اقسمت تمسح دموعها بالمحرام الطبيه
اهدي ي هانم
اهدي اخذتها اقسمت ف احضانها كي تهدا قليلا
السيده كانت تشهق بالبكاء وتشهق
بالبكاء وهي مبتسمه
دخل صقر لوالدته
انها تحاول الحديث
وتحرك يدها ف اتجاه اقسمت
صقر:امي اهدي
مالك ف ااي ي حبيبتي
ابتسمت الام تجاه اقسمت من بين بكائها
ثم نامت من فرط تعبها
صقر غاضبا للفتاه
انتي عملتي ااي لامي ي حيوانه انتي
واخذها من ذراعها يجرها بقسوه الي الغرفه والقاها علي الارض بعنف واحكم اغلاق الغرفه عليها
اقسمت افتح الباب حرام عليك انا عملت اااي
ذهب صقر غاضب وتركها تصرخ تطالب بالخروج وتستغيث
اتصل بالطبيب لياتي لوالدته
بعد ربع ساعه
اتي الطبيب مهرولا
وصعد للغرفه.
صقر:مالها ي دكتور
الدوكتور :حااشوفها حااضر
بعد الفحص
الدوكتر : واضح ان الهانم اتعرضت لحافز كبير قوووي كميه من الطاقه الايجابيه خلتها عندها القوه انها تبقي عايزه تتكلم وتتحرك
شكر الطبيب كثيرا واوصله للخارج
تيقن صقر انه ظلم الفتاه
وتذكر انه قد حبسها بغرفه المرسم
ذهب اليها سريعا كي يخرجها
اقسمت وهي بقمه غضبها
انت واحد همجي وحيوان وقد تقدمت منه و دفعته علي صدره بقوه
تراجع صقر لتلك الدفعه الخفيفه ولكنها استمرت بضربه علي صدره
ثم تحدثت بغضب
انت واخد همجي حيوان وذهبت سريعا من امامه للخروج من البيت بااكمله
ركض خلفها ليوقفها
وامسكها من ذراعها فااختلزتوازنها وسقطت بااحضانه وكان وجهها يقابل وجهه وسقط شعرها الكثيف علي وجهه
تراجعت مبتعده عنه بسرعه
ولكنه سحر بتلك الفاتنه
ملاك بريء
لم تدع له الفرصه ليتحدث وتركته ذاهبه الي الخارج
صقر ظل واقف ينظر لشعرها وهو يتطاير مع الهواء اثناء ركضها
وسقطت قلاده اقسمت علي الارض
كان سيذهب لكنه راي تلك القلاده غريبه الشكل
نعم غريبه الشكل
التقتها صقر من علي الارض
ناويا علي امتلاك تلك الصغيره .....
........................................................................
ف غرفه المكتب
كان مراد ينظر بغل وكره للالبوم الذي امامه
دخل قاسم غرفه المكتب فوجد مراد وبيده البوم الصور ومذكراته
ابتسم مراد بسخريه
فاوالده قد اتي
وقف مراد واخذ يقترب عده خطوات من والده وهو يتحدث قائلا
مراد:
لماذا اراك كل شيء كانك ف الارض كل البشر
كانك درب بغير انتهاء واني خلقت لهذا السفر ان كنت اهرب منك اليك فبربي قولي اين المفر
وضحك مراد ضحكات سخريه
قااسم
او خلينا نقول لقبك
الغدار قاااسم
صفعه قاااسم علي وجهه
قائلا
اخرس ي كلب
مراد: شوفي عقابي حايكون ازاي لبنت حبيبه القلب
تركه مراد ناوي جلب اقسمت والذهاب بها بعيدا
لم يجدها بالمنزل
فذهب لرؤيتها بالحديقه
وجدها تدلف الي الداخل
اقسمت :مراد انت امته رجعت
مراد:يالا حانتجوز
اقسمت:ااي دلوقتي
مراد:ايوا دلوقتي حانتجوز
اقسمت:بسس
مراد:بتحبيني
اقسمت:ايوا
مراد:خلاص حانتجوز
اقسمت:طب بابا قاسم
مراد:انا دونيتك كلها وبسس
شعرت اقسمت بالغرابه من موقف مراد ولكنها كانت سعيده ستتزوجه الان هو حبيبها التي عشقته من النظره الاولي
ذهب مراد بها الي الماؤذون
وتم عقد قرانهم
وسط فرحه اقسمت واخذها لشقه استئجرها.....
عاريه بمنتصف الفراش غير قادره علي الحراك
كل ماتتذكره هو ان من احبها وتزوجته رغم انف الجميع
قد مارس معها كافه فنون الذل والعذاب
كل ماتتذكره هو........
دخلت الي شقتهمها
النهارده احلا يوم ف عمرري
انا بحبك قوووي
اقترب منها يحتضن خصرها بيده
مقربا اياها لصدره
دافنا راسه ف تجويف رقبتها يشتم عبق جسدها
متحدثا بحميميه
النهارده يوم عذابك
لم تستوعب ماقاله لها ولكنها ادركت ماذا يعني
حين حملها الي داخل الغرفه
ظنت انها غرفتهم التي سيقضوا بها اجمل لحظات حياتهم ولكن المفاجأه كانت حين
القاها بعنف علي الفراش
أقسمت:آه وجعتني ي مراد
مراد:دا ولا حاجه للي حاتشوفيه
أقسمت:ااي دا ي مراد اي الي انت ماسكه دا
مرا:دا
دا سوط جلد
بيروضوا بيه الاسود
أقسمت:وانت ماسكه ليه
اقترب منها بابتسامه خبيثه
هنا وقد بدا بتلقين الضربات لها الي ان تمزقت ثيابها الي قطع صغيره
وتعالت اصوات صرخاتها الا ان فقدت وعيها لشده الضرب
اقترب منها
يزيح الملابس عنها وقيد ارجلها ويديها
كانت ترقض علي الفراش عاريه فقط ملائه تغطيها
تنزف الدماء من كافه انحاء جسدها ومن انفها
اقسمت بضعف وخوف وقهر
ليه
ليه ي مراد تعمل فيا كدا ليه
مراد :حااقولك ليه
وحاقولك انتي دخلتي حياتي ازاي
عايزه تعرفي ليه
عشااان انتي..................
.