اخر الروايات

رواية بنات الاسد الفصل الثالث 3 بقلم السلطانة نور القمر

رواية بنات الاسد الفصل الثالث 3 بقلم السلطانة نور القمر


في المصانع....... 

                      

العمال عاملين اضراب الكل عمال يشتم و يزعق وتدخل نور وفهد والكل أول لما يشوفها يسكت 
نور بثبات : ايه اللي بيحصل هنا ده 
عامل في المصنع : احنا عايزين كبير عشان نتكلم معاه 
نور بسخرية : مش لما تبقي أنت كبير تبقي تتكلم وبعدين أنت اساساً فيه اكبر منك يبقي تخرس أنت 
العامل : أنتي ازاي......  
نور بعصبيه غير معهوده : أنت يالا اتلم بدل لما المك بطريقة مش هتعجبك فاهم ومش انتوا عايزين حد كبير هتلاقوا احسن من بنت الأسد وبصت للعمال اللي استغربوا أنها بنته 
نور بهدوء : أنا ابقي نور أسد عمر عز الدين بنت أسد  
عم حسين وده مساعد أسد في المصانع كان لسه داخل المصنع : اهلا يا نور هانم منوره 
نور بهدوء : شكراً ازيك يا حسين 
حسين : الحمد لله يا هانم تعالي نتكلم في المكتب 
نور : أنا مش جايه عشان اقعد ولا اشرب أنا جايه عشان اشوف الاضراب اللي حاصل ده وأنا عايزه واحد بس يتكلم باسم الكل اختاروا أو حد يطلع وأنا هسمع كل كلامه و طلباتكم كلها اتفضلوا وفعلاً اختاروا واحد وهو أكبر واحد فيهم واسمه عبد الرحمن 
عبد الرحمن : احنا مش عايزين اكتر أن نشتغل واحنا هنا مافيش مواد للتصنيع وبصراحه أنتوا مش ذي ابوكم ﷲ  يرحمه في عز المشاكل كان بيبقي قوي أما أنتوا وسكت 
نور ضحكت بسخرية : إحنا إيه بقي ما تكمل واكملت بجديه وبصوت واثق مش بيخوف ولا عالي لكن اداها رهبه و كبرياء : ولما أنتوا خايفين علي الشغل أوي كدا حد فكر إيه سبب التأخير  أو حد فكر يجي ويتكلم معانا ذي البشر الطبيعيه لما بتعمل وأحنا لسه ابونا ميت من يومين وأنتوا بتفكروا في شغل الشغل كآن اللي مات ده كلب وراح ده بقي اللي عندي اللي عايز يمشي الباب يفوت جمل عادي واللي عايز يبقي و يساندنا ذي ما كان بيساند في عهد أبونا براحته أنا مش هجبر حد وكل واحد هياخد فلوسه قبل ما يمشي عشان مش احنا اللي ناكل حق حد اختاروا وعايزه اسمع اجابه حالا 

                      

أما الكل بص ليها بكسوف و احراج من اللي عملوه 

                      

عبد الرحمن : إحنا اسفين يا بنتي بس إحنا كنا خايفين وأحنا معاكوا ذي ما كنا مع ابوكم ﷲ  يرحمه وماحدش هياخد جنيه غير لما كل حاجه ترجع ذي ما كانت 

                      

نور بهدوء : أنا مقدره خوفكم ده و أن أنتوا كنتوا فاكرين أن احنا هنمشي حد بس أحب أقول ليكم أن المواد هتوصل النهارده وعلي بكرا بالكتير المصانع بتاع الحديد والصلب ومصانع الأسمنت والرخام الكل هيشتغل بكرا ودلوقتي الكل ياخد نفسه ويروح كدا عشان بكرا في شغل كتير جدا و الطلبيات هتتسلم في معادها واكملت بمزاح : يلا من هنا بقي 
الكل ضحك و حبوها جداً وهي كمان والكل روح ذي ما نور قالت وطلبت من حسين الحسابات وقعدت هي وفهد يشوفوا الخسائر اللي حصلت في اليومين دول 


في اسكندريه في المينا........  


نورين دخلت هي و آوس والكل بيبص عليهم وعلي جمالهم وسألوا علي الضابط المسئول عن الشحنه وراحوا ليه و نورين دخلت وقعدت علي الكرسي من غير استاذن والضابط اتصدم من وقحتها أما آوس كتم ضحكه علي الضابط 
مروان : أنتي ازاي تقعدي كدا من غير استاذن وأنا 
نورين قاطعته وشالت نظاره الشمس من علي عيونها : اخرس يالا و اترزع هنا 
الضابط مروان اتصدم من كتله الجمال اللي قدامه وأسلوبها المتناقد معاها خالص : نعم 
نورين ببرود : لا نعم ديه جايه بعدين أن شاء ﷲ عشان أنت هتسمع اللي عمرك ما سمعته مني ومش هتصدق أنه يطلع من البوق الكلام ده و اكملت بقرف : أنت بقي مروان 
مروان اتوتر للحظه منها و بلع ريقه بصعوبه و حاول سكون هادي : ايوا أنا انتي مين 
نورين : أنا عزرائيل ان شاء ﷲ اللي هياخد روحك  و مسكته من ياقه القميص أما آوس قعد يضحك علي  منظر مروان 
نورين بعصبيه : أنت مين أنت عشان مش راضي تخرج الشحنه من المينا 
مروان بلع ريقه بصوت مسموع : إني شحنه 
نورين ضربته بالبوكس في وشه : اه هنبدا عبط من أولها 
مروان وهو بيمسح الدم : طب اهدي بس و شحنه ايه أنا مش مسئول عن حاجه واحده بس وبعدين أنا مش راضي امد ايدي عليكي عشان أنتي بنت بس 
نورين : لا رجل  ياض اسمع يا روح امك إذا كنت فاكر إني هخاف وهكش منك تبقي غلطان و الشحنه بتاعته شركات الأسد تطلع فاهم 
مروان بتوتر : هو أنتي تبع شركات الأسد 
نورين بسخرية : لا أنا من أصحاب شركات الأسد أنا نورين أسد عز الدين 
مروان بصدمه : نعم 
نورين : لا ده أنت اطرش بقي هي كلمه ومش هقولها تاني الشحنه تطلع فاهم وإلا ورحمه أبويا اللي عمري ما حلفت بحاجه تخصه كدب لخليك منور في موسيقى الشرطه كدا وتبقي ماسك بدل المسدس طبله 
مروان بتوتر : الشحنه بتتفتش وأحنا جالنا بلاغ أن فيها مخدرات 
نورين : لا ازاي وأحنا عنيا للحكومه المصريه يا سلام اسمع يالا مخدرات إيه اللي بتتكلم عنها أنت أمك كانت بتتوحم فيك علي تخلف ولا شكلك كدا شركات الأسد هتاجر في المخدرات طب اسمع بقي الشحنه تطلع ودلوقتي فاهم 
مروان : علي فكره كدا اسمها تعدي باللفظ والضرب لرجل شرطه يقوم بعمله و أنا ممكن احبسك واطلب تعويض 
نورين : طظ 
مروان بصدمه: نعم 
نورين بسخرية : مش أنا قولت ليك أن الموضوع مطول في نعم إيه رائيك تعمل محضر و أنا اعمل محضر ونشوف إني اللي هيمشي تعدي باللفظ ولا تحرش لبنت رجل أعمال ليه سمعته ولا ايه يا آوس 
آوس : طبعا وكمان أنتي سبقتيني علي المكتب ولقيته لا لا لا لا لا مش قادر اكمل 
مروان : ده أنتوا عصابه بقي 
نورين مسكته من القميص تاني : لا العصابه ديه عليها وقت شويه اسمع يالا بدل ما اقسم بالله اقسمك هنا والرجل يحوش عنك الشحنه تطلع 
مروان بخوف : حاضر علي بكرا بالكتير 
نورين : لا النهارده وكمان الضابط بتوعك هما اللي يشلوها ولا تحب تنور موسيقيه الشرطه وأنا اعرف هناك ألف مين يساعدني 
مروان : اللي أنتي شايفاه 
نورين : احبك و أنت شاطر و بتسمع الكلام وابقي قول للي بعتك مش بنات الأسد اللي بيتلعب معاهم عرفت هتوصلها لمين 

+

تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-
close