رواية عشقني في ماضيه الفصل الثلاثون 30 بقلم ميفو السلطان
البارت الثلاثون..
نظر ايهم الي اخيه واحس بمصيبه فاخيه متسمر وينظر ورائه بخوف ليلتفت وقلبه يخفق بشده لينصعق مما وجده كانت داليدا تقف ودموعها تنهمر بقوه وقلبها سيخرج من مكانه وتضع يديها علي فمها تكتم شهقاتها كانت ترتجف من هول ما سمعت.. احقا اختها اعتدو عليها.. احقا اختها انتهكو جسدها.. لتنظر الي ادهم كيف يقول لاختها ذلك كيف تخرج كل تلك القباحات من فمه كيف جرؤ وهو الذي اغرق اختها عشقا.. كيف تشعر اختها بعد ان قال لها ذلك وهيا التي عاشت سنين تنتظره كانت قد سمعت كلام ادهم في التليفون وكيف اتفق مع اخيه علي كل ذلك وكيف مثل كل ذلك لتقعد له وتربي ابنته وكيف انه ممكن ان يرميها بسهوله اذا لم توافق لتنظر الي ايهم.. احقا اتفقو علي ذلك.. اليس هذا الذي تحول ويعاملها بحنان وعشق لتقترب منه بقلبها.. اليس هو من طلبت منه ان تنام في احضانه لشعورها بالامان ليتفقون عليهم كانهَا سلعه رخيصه شخص يرمي من احبته بمهانه والاخر يخطط لكي تبقي بجواره ماهذا القبح لتضع يدها علي قلبها لتشعر بوجع الدنيا لتدرك ان ايهم انغرز بداخلها فوجعها لا يحتمل احقا ما تشعر به لم يصبح الغريب غريبا بل اصبح اقرب من الوريد.. لم تعد تعرف ما يحدث.. مايجري بداخلها ولكن ما تشعر به انها تتالم وقلبها سينشق من فعله زوجها .. زوجها احقا تعتبره زوجها.. لتدرك انه وصل لمبتغاه.. فايهم تلبس هيئه ادم ولكن بنكهه ايهم لينغرز بقلبها ليجعلها تتنفسه كما تنفست ادم. ليصير الالم المين.. الم عشق اتضح في الافاق والم طعنه غادره من عشيق مخادع.. ظلت هكذا مترنحه فهيا لم تسمع كلمات ادهم الهامسه لاخيه عن وجعه َكيف اجبر علي ذلك فادهم كان محتضنا اخيه ويبكي ويهمس في احضانه ودليدا لم تسمع شئ ليقترب ايهم بخوف ويمسكها ويهمس داليدا افهمي..
لتصرخ وتبتعد وتعود داليدا الكارهه التي تشع حقدا وتنظر اليه بكره شديد لينشق قلبه فكانت تنام سعيده في احضانه.. اهذا الذي نطقت اسمه بحب اهذا الذي ادخلته قلبها ليحل ايهم ويتغلغل بداخلها مكان ادم لتشعر بقهر الدنيا وانها ستموت من وجعها كانت تضغط علي قلبها بحرقه لتنظر اليه بوجع.
ليصرخ ماتبصليش اكده انت َمش فاهمه حاجه.. لتعود وتنظر اليه.. وتركته وذهبت لادهم ورفعت وجهها ورفعت يدها وصفعته علي وجهه ليبهت ويتراجع ويقترب ايهم مسرعا خوفا من ان ينفعل ادهم لتهمس.. قطع لسانك لما تقول علي اختي معيوبه يا زباله.. عايز من اختي تبعد ولا تقربش ليه هيا كانت جرت وراك والا انت اللي قعدت تنح وتحرب زي النسوان يا عره الرجاله.. ايه القرف ده انتو ازاي مقرفين كده.. اختي بقت فضيحه منك لله لا منكو لله انتو الاتنين انتو بجد مش بني ادمين انتو وحوش كان يوم اسود يوم ماجبت الغلبانه و َجيت.. بس قدر ربنا جيت عشان اموتها وعشان اتاكد ان جوزي مات بحق وحقيق كنت هعيش عمري كله بنعيه واستناه.. كانت تنظر اليهم بقرف.. انتو ازاي كده.. اختي يتقلها كده يا جاحد طب قدر اللي هيا فيه.. قلي وانا هاخدها واطفش من وشكو تعمل فيها كده ليه يا ظالم ياللي ماهتوردش علي جنه.. تعيشها كلم سنين وهيا مستنياك نايمه صاحيه تحب فيك وتنام علي صورتك واخرتها تقتلها كده.. اختي انا مفضوحه وعيبه وهتفضحكو انا اختي انا لا وتتفقو مع بعض لتذهب لايهم الذي ينظر اليها بقهر.. انت ازاي كده.. كل ده تمثيل.
ليصرخ اسكتي افهميني..
لتصرخ.. افهم ايه منك لله عملت فيا كده ليه. تحرقني ليه مره جوزي راح قبل كده تعملها فيا تاني ليه. لينشق قلبه مما قالت.. ايه عايز ايه عايزني افضل هنا لتخبط علي جسدها.. عايز ده تاخده وتشبع بيه.. لتنهار ليه عملت فيك ايه دانا عملتلك كل خير ليه تموتني كده اللي فوق ده كان ايه لتهجم عليه وتصرخ وتضربه بعنف ليحتضنها لتصرخ مهتاجه عملت فيا كده ليه عايز جسمي تقوم تعمل كده يا جاحد اللي فوق ده كان ليه ليه هموت منك لله تعمل فيا كده ليه كانت منهاره وتضربه بقوه ودموعه تنهال بشده ويحتضنها وهيا تصرخ.
ليهتف اهدي يا جلب ايهم اهدي والله الكلام ده كدب ماتصدجيش استني هفهمك.
لتدفعه بقهر وتضع يدها علي قلبها لتهدا وتحاول ان تتنفس.. لتنظر اليه بحقد.. بس لا مش انا واختي اللي يتعمل فينا كده واسكت مش انا.. لتستدير بعنف وتخرج عدوا لتجد فريده تحمل طفلتها لتاخذها وتعدو للخارج كأن الشياطين تطاردها..
صلوا على الحبيب المصطفى
في تلك الاثناء في مكان اخر كان ذلك الحقير مديح قد وصل الغل مداه وعلم ان ضرغام بذات نفسه قد اهال عليه البلد ليبحثو عنه ليحس ان حياته ستنتهي ليقرر ان ياخذ روح ايهم بيده ليشفي غليله.. كان الكل يبحث عنه لما فعله بايهَم سابقا وضرغام لم يترك فردا في هواره او شخصا مواليا لهم الا وسخره للبحث عنه ليهب مديح ويقرر ان ياخذ انفاث ايهم مع انفاثه سيقتله ويقتل.. سينهي علي غريمه قبل ان يقتل هو ليظل اياما يخطط كيف يفعل ذلك ليقرر ان يبيع عمره ويتلبسه عنفوان الغل والتار ويلبد قريبا من القصر متواربا مخفيا كغادر ينتظر ان ياخذ روحا امنه.. ليلبد مديح وينتظر ان يلدع لدعته لا يهَمه روحه كل ما يهمه ان ينال من غريمه اولا وليحدث مايحدث..
عند دنيا كان الحارس مذعورا فهيا تتشنج بعد ما انغرزت سموم حبيبها في جسدها والرجل يحاول ان يفيقها لتنهار وتغشي عليها ليهب الرجل.. يا مراري البت هتموت دا ما بتتنافسش منك لله يا فاتن هتبقي وجعه مهببه وايهَم بيه هيجتلني ايوه هتتجتل يا حزين طب اعمل ايه اجولهم عالحجيجه اجولهم والا اعمل ايه عاد البت هتموت.. الله يحرجك يا محروج كت عايش تدخل نفسك في حزن هتتجتل ايهم هيجيتلك جلبي هيجف. طب ايه اجولهم واترجاهم يسامحوني.. واجولهم انها سليمه ايوه لماا يعرفو ان جتتها سليَمه هيغفلجوها عليا بس مش هيجتلوني.. ظل قابعا مده يفكر ماذا يفعل.. هتهرب تروح فين دا هواره كلها بتدور عليك العيل الصغير ليه عندك تار وشرف يا مري اخرتها يتجال عليك بتاخد شرف النسوان.. المحروجه اللي غوتني بالمال.. اني مرعوب وجلبي هيجف البت لو ماتت هروح فين ايهم هيمزعني تمزيع يا غلبي يانا.. طب اكلم ادهم هو هين شويه عن ايهم.. بس اني خليته يجول للبت العفش كله هياجي يموتني كمان.. لينظر للفتاه البت جطعت النفس.. لاه هجول لادهم مش واعر زي ايهَم. ايهم هيجطعني حتت ويرميني للكلاب ينهشو فيا.. ليهب ويمسك تليفونه ليتصل بادهم.. كان ادهم جالسا يشعر بالقهر والمصائب التي حلت عليهم ودموعه تنهار علي حبيبته وما قاله ليجد تليفونه يرن ليبهت ويفزع ويفتح التليفون ويصرخ والله يا ولد المحروج لاخلص عليك..
ليرتعب الحارس ويهتف.. طب اسمعني واديني الامان
ليصرخ ادهم اديك الامان داني هجطعك نساير يا نجس وهرميك للكلاب بس اطولك..
ليهتف الحارس البت بتموت هتسمعني والا اسيبها َاطفش من اهنه واللي يحوصل يوحصل..
ليرتعب ادهم.. عملت فيها ايه والله يمين بالله لاقضي عمري عايش بس عشان اجتلك..
ليصرخ الحارس هقفل السكه هتسمعني واالا له..
ليكتم ادهم غله ويهتف.. جول يا فاجد ناسك سمعني..
ليهتف الحارس اسمع يا ولد ابوي اني اجرمت عارف بس مش وسخ ولا بتاع نسوان.
ليصرخ ادهم بعد ايه يا منجوع نجاسه بعد ما خت البت غصب يا نجس والله لاجتلك.
ليصرخ الحارس.. البت سليمه ماحدش لمسها..
ليبهت ادهم ويرجف قلبه.. ليهتف الحارس هتسمعني دلوك وتديلي الامان البت نفسها بيروح واني ماجادرش اتحمل العيبه بس الله ينتجم منه اللي عمل اكده.
ليهتف الحارس اديني الامان الاول.
لايصرخ ادهم الامان اني ماحتلمش وبس..
ليبهت الحارس ويهتف حجك يا ولد ابوي اعمل فيا ما بدك.. اسمع.. اللي جالتلي مرتك فاتن جابلتي فلوس ماشفتهاش ولا اعرف شكلها الطمع عماني يابن الناس .. فتحي اتكري علي مره من مره ولبس العيبه يابن الناس بس الشيطان خدتها وجبتها اهنه مكان مجطوع وماخبرش هعمل ايه.. بس لما جت الشيطانه اللي كراتني خفت منييها جادره وماعندهاش لا شرف ولا اخلاج طلبت مني اجلع البت رفضت ماني عندي ولايا.. خلعتلها اهدومها ومسكت مطوه وشرحت جتتها ماصدجتش ان فيه مره تعمل اكده كنت واجف مرعوب َجولت انت لبست مصيبه يا حزين.. كانت بتشرط في البت كيف الدبيحه مجننونه وواعره خوفت يا ولد ابوي كان معاها سلاح َجالتلي هجتلك لو فتحت خاشمك.. وجالتلي انت اكده اكده لابس مصيبه كملها للاخر وقالتلي اتصل بيك انت مخصوص وابعتلك التصاوير وافهمك اني خدت شرفها وانا يمين بالله اللي لبستها وسترتها بعد ما غارت .. والله مابصيتلها حتي بطرف عيني يا ولد اخوي الشرف غالي واني اه واطي بس مش نجس انا عندي ولايا يا ولد ابوي بس خفت والشيطان غواني.. بس البت جاطعه النفس ماعارفش ماتت والا ايه اني خايف.
ليصرخ ادهم طب جولي انتو فين هاجي اخدها.
ليبكي الحارس. اني خايف هتجتلوني والله مالمستها والله سترتها واللي كراني هو اللي شرط جتتها انا مابصيتش حتي وحاولت اساعدها..
ليهتف ادهم طب جول انتو فين طيب نفسي بيروح مني..
ليهتف الحارس هتديني الامان.. بالله عليك والله بتكو سليمه ما حد جرب منها ما فيه صنف راجل مسها المحروجه اللي خلصت علي جتتها منها لله..اني ههرب وهمشي وحرس من الجريب منك يا ولد ابوي .. حرس يا ولد العم من المره جبل الراجل.. .. الامان واديك العنوان
ليهتف ادهم.. ليك الامان وماحدش هيمس روحك ودلوك جول انت فين عشان اني خلاص لو دجيجه زياده ماحدش هيحوشك من يدي.. ليخبره عن مكانه ليهب ادهم ويذهب مسرعا الي حبيبته.. ذهب ادهم الي احد اصدقاء من الاطباء واخذه معه واخذ الحرس وهبو لياتو بحبيبته ليمر الوقت كسنين علي ادهم ليصل اخيرا الي المكان ليجد من سرقت فؤاده تنام علي الارض علي احد المفروشات الباليه ليقترب مسرعا من حبيبته وقلبه سينخلع.. كانت دنيا تنام والالم يبدو عليها ووجهها ملئ بالخدوشات ورقبتها وما يظهر منها ولاحظ ان بنطالها يسيل منه ا.لدماء....ميفو ميفو
ليقترب الطبيب ويهتف اهدي اكده وهملني وخرج العالم دي ليصرخ بهم جميعا ليبدا الطبيب في اسعافها كانت تتنفس بصعوبه ليضع احد بخاخات الاكسجين لتتنفس وينتظم نفسها وبدا في تفقد جسدها وتطهير جروحها وكان جرح فخدها ليس بغائرا ليتنهد ويبدا في علاجه لتصبح بعد فتره بخير وانتظم نفسها واعطاها حقنه تهدي من روعها ليهتف الطبيب هيا هتفوج بعد ساعه.. فا يا ريت لو فاجت وبها حاجه حد يديها الحجنه دي تهديها هيا بخير وسليمه ماحدش جربلها احمد ربنا ليقوم ويغادر المكان تاركا ادهم قلبه قد عاد اليه الحياه ليقترب ويحتضنها بحب ويقبل وجهها ويتلمس خدها وشفتيها.. جلبي كان هينخلج يا جلب ادهم.. كتي بتموتي من كلامي حجك عليا يا واخده روحي دانت جلبي تصدجي فيا اكده دانت الروح والنفس دانت العين والنني .. والله لو كان جرالك ايه ماكت هسيبك حتي لو اتاخدتي غصب ماكت هسيبك ولا ههملك والله يمين اتحاسب عليه ماكت هسيبك ليضمها اليه اه اااه حاسس ان جلبي انشج وكت بموت بس رجعتك رجعتلي رَوحي.. اني بعشجك يا جلبي.. خابر اني جولت العفش كله.. جولت اللي وجفلك جلبك وجتلك بس كت خايف يجتلك والله كت خايف ومرعوب.. جومي يا جلبي هحطك جوا عيوني.. هملس علي وجعك.. مانت حبيبي وروحي.. انت النور اللي في اللوحه انت الجلب اللي استنيته عمر.. جومي وهحرجلك جلب اللي عمل اكده تعمل فيا اكده تخلع جلبي اكده.. النسمه البلسم اللي دخل حياتي.. حجك عليا يا واخده جلبي.. عملت فيكي اكده ازاي شرططتلك جتتتك اكده تخلعلي جلبي اكده وتجهرك اكده والله لو ايه ما هسيبك يا جلبي لو طلعت روحي ماهسيبك دانا كت ميت ووعيت انك روحي والله روحي.. بس خلاص انت دلوك رجعتي لحضني عارف انك اتوجعتي بس ما هسيبكيش تاني ولا حد هيجربلك تاني يا جلبي يا حته من روحي.. ظل يمسد عليها ويضمها اليه لتتأوه كان المخدر قد فعل بها ما فعل لتحس انها في عالم الخيال لتفتح عيونها وتتأوه بتوهان لتري ضباب وحبيبها ينظر اليها من الضباب لتهمس دومي..
ليهتف جلبي من جوا انا اهه يا عمري.
لتهمس انت وحش انت سيبتني انا زعلانه منك ومش هكلمك
ليشدها ويرفعها ليتلمس وجهها حجك عليا ايوه اني وحش بس اعمل ليه فوجي وانا احطك بعيوني لتظل مغمضه عيونها لتهمس بحبك..
ليشدد عليها وانا بعشجك عشج يمين بالله كت هموت من حصرتي.
لتهمس.. خدني في حضنك يا حبيبي وماتسيبنيش انا خايفه.
ليشدها يعتصرها بين يديه كانها جلده روحه النفس له ليهمس.. اسيبك حد يسيب جلبه حد يطفي نور عنيه دانت النفس ليا دانت كل ماليا خايفه َمن ايه بس حجك عليا والله حجك عليا كت رايد سلامتك ترجعيلي والله لو متجطعه كت خدتك وداويتك و نيمتك جوات جلبي. لتحاوطه بيدها وتندس بسعاده بين احضانه لتتوه وهيا تهمس له بكلمات الحب ليهمس اروح فين باللي بيجرالي ده كتير عليا بس خلاص طالما حبيبي في حضني ونايم بامان خلاص ليتلمس وجهها وحشتيني يا جلب ادهم كت هموت في بعدك كنت هنحصر جوايا سنين شوج ليكي نايمه تاخدي العجل جط طيب واصغير حنين حبيبي حنين يتعمل فيه اكده دا يتلف برمش العين ويتاخد بالراحه هطولك امتي يا جلبي اتهريت والله.. يا جلبه وهو في حضني زعلان يا جلبي ليقبل عيونها دانا هراضي واراضي انا ماتخلجتش غير عشان اراضي الجمر. لتتململ بين احضانه ليبتسم هو انا هصحي علي جمالو ده كل يوم ماهتحملش ليشدها يعتصرها في احضانه ويحمد ربه انها عادت سالمه ليظل مستمتعا باحضانها ثم قام اخيرا وحملها واتجه بها الي القصر.
خرجت داليدا من القصر تعدو والقهر ينغزها ودموعها تنهال.. ليدرك ايهم نفسه وكان متسمرا مشلولا مما قالت واحس ان دنيته اسودت فجاه َان روحه تنسحب ليهب مسرعا ويجري ورائها ليجدها قد اخذت ابنتها وهربت من القصر ليحس بان انفاسه تروح منه ليجري ورائها كان روحه تفارقه كانت داليدا تجري حتي خرجت من القصر لتحس بوجع كانت تجري وتنتحب فقد فقدت حبيبها للمره الثانيه كانت تجري من نفسها والوجع اصبح لا يحتمل لتصرخ ليه.. ليه عمل فيا كده ليه وجعني كده ليه دخلني حضنه وخلاني هموت عليه.. ليه يا ايهم كل ده عشان تقعدني جنبك تتفق مع اخوك عليا انا واختي ليه يا قلبي لتصرخ اااه قلبي منك لله قلبي بيتمزع غرزت روحك جوايا ليه كت سيبني كرهاك ليه تعمل كده ليه هان عليك اختي يتقلها كده ايه الوجع ده يا قهري وذلي ووجع روحي يا خراب بيتي ودنيتي.. يا سنيني السوده اللي هعيشها موجوعه حبيب راح وجه مكانه حبيب غرز قلبه جوايا ورجع نزع روحي.. كانت تجري وتحتضن ابنتها لتسمع صرخه ايهم ينادي عليها لترتجف وتجري لعلها تهرب منه وهو يعدو خلفها كالمجنون ليمسكها من يدها لتصرخ.. ويحتضنها هيا وابنته ليهتف بعنف.. ماهسيبكيش لو روحي طلعت عارفه اموت الاول لو بعدتي سنتي اسمعيني انت فاهمه غلط لتصرخ ابعد ابعد انا بكرهك ابعد انت ايه جاحد ابعد.
ليهتف.. لو بعدتي اموت..
لتصرخ ماتموت والا تولع بس تبعد يا ريتك مت يا اخي ولا اتعذب العذاب ده..
ليضمها اليه ويشدد عليها ويهمس يعني لو مت مش هتزعلي عليا يا جلبي.. ايهَم اللي كتي في حضنه مش هتزعلي عليه ايهم اللي نطجتي اسمه وصرختي بحب وشدتيه ليكي مش هتزعلي.. انا بقه هزعل لو بعدت هموت لو بعدت ليحتضنها بحب.. والله هموت لو بعدت..انت ماينفعش تبعدي من اساسه انت بجيتي روح ايهم اللي اتجال كله مش حجيجي اللي اتجال عشان اختك تعاود.. انت جلبي مش بعد ما دخلت الجنه تطلعيني منها يا جلبي ايهم بيجولك انه خلاص جلبه دج لما انهري ايهَم رايد حبيبه اسيبك تمشي ازاي تاخدي روحي اسمعيني طيب اجولك. اللي حصل اللي فوج ده كان دنيا كت مستنيها والله مستنيها اموت لو طلعت منيها.انا ماتفجتش مع حد دا كلام عشان نرجع اختك. داني ماصدجت جولتي اسمي دي الدنيا ومافيها ايهم خلاص عرف حبيبه وما عايزش الا هو اللي فوج ده كان كل حاجه ليا يا جلبي.. ايه مش عايزه العشج اللي بيناتنا مش عايزه جلبي اللي انهري مش عايزه النار االي دخلنا فيها
لتصرخ وانا مش عايزاك. مش عايزاك.
لتحاول ان تبتعد ليرفع وجهها اليه ويشدها عن اخره يكبلها ليهمس واني بقه عايزك الف مره ولو اللي فوج ده حصل تاني هعوزه الف مره انت بتاعتي افهمي كان يثبت وجهها لعيونه ليصرخ بلوعه انت جواتي انت حياتي االي ما هملهاش لو روحي ا طلعت اسيبك لما النفس يروح اسيبك لما دنيتي تخلص لما ايهم يروح داليدا تروح غير اكده ايهم مالوش الا داليدا تكون جاره في جلبه انت جلبي اللي استحاله اسيبه دا ايهم اخيرا حس جايه تجولي مش عايزه مش عايزه ايه ده االي بيدج وبيصرخ من ساعه مانطجتي اسمه ونمتي رايجه في حضنه اعملها ازاي ابعد ازاي.. الا اكون مهبول او مجتول.. دانت دنيتي اللي رايد اعيشها عمري كله
كان ذلك الحقير قد وعي لما يحدث ووجد ايهم يقف محتضنا فتاه ليصرخ ويقف له في منصف الطريق ويصرخ ايهم يا ضرغام.. خلاص دي اخر حاجه اخرك معايا اكده اللي بينا هيروح دلوك وهنموت سوا اتشاهد علي روحك مش مديح اللي يتاخد فطيس عملتها جبل سابح وهعملها دلوك.. وهجتلك واجتل حبايبك اللي نازل تحضين فيهم..
ليفزع ايهم وياخذ داليدا وابنته وارا ظهره لتنكمش داليدا ليهتف.. اجتلني وخليك راجل ومالكش دعوه بالنسوان يا مره يا عره الرجاله
لتكلبش فيه داليدا برعب ليهمس ماتخافيش انت بروحي ان حد يمسك
ليصرخ مديح ايه فاكرين انكو هتموتوني وخلاص والله لاحرج جلوبهم كلهم.
ليهتف ايهم خليك راجل مش مره.. طول عمرك مره بس لما تحب تموت موت راجل ومالكش صالح بالحريم يا اوطي خلج الله .
ليغتاظ مديح ويهتف بغل ماشي يا ايهَم انت طلبتها هاخد روحك واحسرهم عليك واطلق النار لتصيب ايهم في صدره ليرتد علي داليدا لتصاب بالهلع ليستدير وياخذها في احضانه ويهمس ماتسيبنيش ويسقط صريعا تحت قدميها.. بقلمي ميفو السلطان