رواية وعود كاذبة الفصل الخامس والعشرون 25 بقلم شريهان مطاوع
كيان تكح كحه بسيطه حضرتك انا كيان اخت سما وقبل ما تكمل كلامها يرفع وجهه ويبتسم لها ويرفع حجبه لفوق
تقابل مع نفس العيون التي سحره قلبه من دقايق
كيان تلتقي بالشاب المغرور من وجهه نظرها
ماجد باستغراب انتي انتي
ماجد بتعجب مين اللي المفروض يسال التاني بتعملي ايه في مكتبي. بقلم شريهان مطاوع
كيان تتكلم بخوف انت انت حضرتك وهي تضع عيناها في الارض تتمنى الارض تبتلعها في هذه اللحظه
ماجد يقف ويقترب منها خطوات بتعملي ايه هنا
كيان مع احترامي لحضرتك وانت مالك
ماجد انتي ازاي تكلميني كده انتي اتجننتي
اكلمك كده وانت تطلع مين اصلا يا ابني اخرك حته موظف
ماجد،،،،،،،،،، انتي جايه تهزري
كيان لا انا جايه اقابل مستر ماجد ممكن تقول لي هو فين
وا تفضل اخرج بره قبل ما يجي
يتحرك ماجد حواليها خطوات بطيئه وينظر لها من فوق لتحت ويرجع يجلس على مكتبه انا مستر ماجد اطلع لك وثيقه اثبات يعني ولا ايه ان انا ماجد
كيان تتكلم بخوف ايه انت حضرتك حضرتك مستر ماجد ماجد بيه اه اه بس انت ما قلتش انك ماجد بيه قصدي قصدي مستر ماجد بعتذر بس اللي يشوفك ما يقولش انك مدير مش باين عليك يعني
ماجد تنبيه حلو عشان اعرف اتعامل كويس مع الموظفين
كيان وهي متلخبطه مش قصدي اصل
ماجد خلاص. خلينا في الشغل اسمك كيان
كيان تجاهد وهي تحاول تخرج صوتها ايوه وتضع الملف امامه
ماجد ينظر في الملف تمام انتي واخده كورسات كثير في اللغه الالمانيه بس خلي بالك الواسطه اللي سما عملتها ما بتعني لي شيء شغلك هو اللي هيحكم عليكي قدامي لاني بحب الاهتمام بالشغل يعني ما تعتمدي على الواسطه لانها مش هتشفع لك عندي لو غلطتي انا ما بحب الاهمال في الشغل
كيان وانا كمان ما بحبش الاهمال
ماجد يتكلم بصوت حد جدا لو سمحتي ما تقاطعيني وتفضلي استعدي ربع ساعه وهيبدا الاجتماع اللي حضرتك تحضري فيه ك مترجمه
تنظر له بغيظ وتتحرك كيان وهي تحرك شفايفها بكلام غير مفهوم
ماجد من طريقتها يضحك لانها مثل الاطفال امامه
وعلى الجهه الاخرى
سما تاخذ الملف في يدها تخبط على الباب خبطه بسيطه يزن ادخل تدخل سما وهي تضع الملف على المكتب امام يزن حضرتك دي تصاميم اللي طلبتها
يزن وهو ينظر لها وينظر لمراد تمام اتفضلي يشاور لها
بالخروج
مراد يقف من فضلك يا سما اديني رقم تليفونك
يزن يتكلم بعصبيه بسيطه مراد بيه وحضرتك تعرف سما منين عشان تطلب رقم تليفونها حضرتك في شركه محترمه
مراد ينظر له بتعجب على طريقته في الكلام في ايه يا يزن انا اعرف سما
يزن تعرف مين وينظر لسما تعرفي حضرته منين
وقبل ما سما ترد مراد من كم شهر طلعت فجاه قدام عربيتي ونقلتها للمستشفى وكمان طلعت قريبه صديق عمري فمن الطبيعي لما اشوفها في مكان اقف واتكلم معاها
مراد ياخذ الفون ويقف بجوارها رقم تليفون
سما وهي تنظر ليزن بخوف شديد اه اكيد طبعا تمام وحضرتك خارج اديك الكارت بعد اذنكم
جن جنان يزن بيكلم نفسه بعصبيه انت بتلعب في عداد عمرك
أغار عليكي من أبيات شعري إذا وصفت جمالك
في خيالي
أغار عليكي من قطرات حبري ومن قلم يخط به مقالي
لذا عذرا حبيبه الروح إني برغم الحب أخفي عنك حالي
أغار عليكي من صوتي وصمتي أغار عليكي من قيل وقال
يزن بعصبيه بسيطه مراد خليك بعيد عن سما انا بحذرك
مراد يعقد حاجبي وده ليه بقى انا معجب بيها ولما طلبت تليفونها انت فهمتني غلط لا انا لاني عايزه اتكلم معاها لاني عايزه اتقدم لها
يزن نعم ويا ترى بقى هي عندها علم باللي انت بتقوله
مراد لا انا لسه اكلمها في الموضوع ده
يزن بعصبيه تمام تمام
يخرج مراد ويقوم يزن بتوصيله لحد الباب
وينظر لمراد وهو يقترب من مكتب سما عايز اكلمك لو مش يضايقك ضروري
سما وهي تنظر اتجاه يزن بخوف وتهز راسها تمام تمام
يدخل يزن المكتب لكنه يخرج ويتجه لسمع بعصبيه لكن يقف ويستمع صوت دعاء سكرتيرتو الاولى وهي صوتها عالي وتوجه كلامها لسما طبعا بعد اللي حصل لك هتمشي
يقترب يزن هي مين دي اللي هتمشي
دعاء ب لخبطه مستر يزن اصل اصل
يزن وهو يقف امامها كملي انا سامعك
دعاء مستر يزن انا قصدي قصدي انك مش هتسيبها بعد اللي حصل
يزن وانتي بقى اللي هتقولي لي اعمل ايه يا انسه دعاء
دعاء لا طبعا يا فندم اكيد ما اقصدش
يزن وهو يتحرك حواليها بخطوات بطيئه تمام من دلوقتي سما بقت سكرتيرتي الاولى وما حدش له دعوه بشغلها غيري وحضرتك تنزل الحسابات
دعاء بخوف تقطعه في الكلام مستر يزن من فضلك انا اسفه
يزن انتهى استاذه سما عايزك في المكتب
تهزمني حقيقه انني احبك مهما حدث
بقلم شريهان مطاوع
يدخل يزن مكتبه وتتبعه سما يجلس يزن على مكتبه
تقف سما امامه بعتذر لو تسببت لحضرتك فى احراج
وشكرا جدا ان حضرتك دفعت عني
يزن بسخريه انا ما دفعتش عنك ولا حاجه هي بس كانت مزهقاني وقرفه الشركه كلها فقلت امشيها
سما تمام
يزن مواعيد النهارده
سما اليوم عندك زحمه جدا النهارده عندك ثلاث اجتماعات
هننتهي من الاجتماعات الساعه 1:00 1:30 عندك ميعاد مع ناصر بيه 2:30 عندك ميعاد مع استاذ عزت 3:30 عندك ميعاد مع مندوب الشركه الالمانيه
وبعد ساعه تقريبا والكل يجلس على ترابيزه الاجتماعات يزن وهو يغلق الملفات اللي امامه كده الاجتماع خلص تقدروا تتفضلوا وماجد يجلس بجواره
يزن يواجه كلامه لماجد المبنى الاخير العمال اللي هناك مش مظبوطين عايزك تركز معاهم شويه
ماجد اكيد انا كلمت المقاول اللي جايبهم هو قال لي هيظبطهم بس شكلهم كده عايزين فلوس زياده
يزن لا لا لا لا لا اضغط لي عليهم شويه
وينظر لسما سما العربيه اتشحنت وجايه في الطريق
سما تمام ما تقلقش حضرتك
يقف يزن تمام تقدروا تتفضلوا
تقريبا بعد ما عدى نص اليوم وكيان حضرت مع ماجد الاجتماع خرجت بسرعه وهي متعصبه
واتجهت الى مكتب سما سما اهدي اهدي مالك في ايه كيان تتخيلي ان هو بيقول عليا اني ما بفهمش على اساس ان هو اللي بيفهم قوي وفي نفس اللحظه يقف ماجد وهو يستمع لكلام كيان وكيان اتكلم بعصبيه وسما تقف امامها وترى مستر ماجد وهو يقف خلف كيان سما شايفاه لكن كيان مش شايفاه وعماله تتكلم بعصبيه على اساس ان هو اللي بيفهم قوي كل ما يشوفني يبهدلني انا زهقت انت مستحمله
البني ادم ده ازاي والله اخره في الشركه دي حته موظف مش عامل لي فيها مدير سما تنظر لها وتنظر لماجد مش قادره تنطق بكلمه واحده لكن ماجد يشاور لها اسكتي
سما على اساس ان هو اللي بيفهم وكان ما حدش بيفهم غيره وفي الاخر انا رايي غلط لكن صدقيني بكره يعرف ان انا اللي رايي صح وبكره تقولي كيان قالت والله هو عامل نفسه بيفهم في كل حاجه مغرور وعامل لي فيها مدير ده ما ينفعش اي حاجه
سما تنظر لها وتنظر لماجد اللي واقف يسمع الكلام
سما بخوف خلاص يا كيان خلاص اسكتي بقى
كيان في ايه سيبيني اتكلم انا زهقت البني ادم ده ما بيعرف يعمل حاجه غير انه يضايقني وبس انسان رخم
يقترب ماجد خطوات بطيئه اتجاه كيان بتقولي ايه
كيان تلتفت بسرعه وتتسع عينيها ما قلت حاجه
انا عايزه اروح
ماجد وهو يحاول يداري ضحكته لا لا لا انا عايزه اسمع الكلام من الاول
كيان صدقني انا ما قلت حاجه وصوتها مش طالع هي موته ولا اكثر انا قلت اللي في قلبي
ماجد تمام تعالي معايا
كيان تنظر لسما انا رايحه معاه لو ما خرجتش بعد نص ساعه بلغي الشرطه
سما هههههه مجنونه
يدخل ماجد المكتب ويجلس وكيان تقف امامه
ماجد انتي لسانك عايز ينشال منه شويه
كيان انا عاجبه نفسي كده
ماجد انتي عارفه ايه المشكله ان هو عاجبني انا كمان هههههه
انتي مشكله بجد بس عجباني
كيان لا لا انت كده بتهزر
ماجد يقف ويقترب منها تعرفي فعلا انك عجباني
كيان تنظر له عاجبك بالسرعه دي انت بتهزر ولا فاكرني عيله صغيره
ماجد من ناحيه انتي صغيره فانتي صغيره بس انا ما بهزرش انا بتكلم بجد ممكن تديني رقم تليفونك عايز اكلمك كل فتره اسال عليكي يعني مره كل شهر كل اسبوع كل يوم الاكيد ان انا محتاج اسمع صوتك على طول
تقف كيان وجهها يحمر