رواية وعود كاذبة الفصل السادس والعشرون 26 بقلم شريهان مطاوع
وعلى الجهه الاخرى
سما تخبط على مكتب يزن يزن ادخل وهو شغال على اللاب توب تدخل سما الصور والملفات يزن بدون ما يرفع وجهه لها حطيهم على المكتب واخرجي
سما تنظر له بوجع والدموع تلمع في عينها تحط الملف على المكتب وتخرج يزن استني تقف سما وتتراجع مكانها تاني امامه يزن يرفع يده الملف ده عايز يتراجع ساعه ويكون قدامي
سما تاخذ الملف لكنها واقفه امام ما تحركت
يزن في حاجه
سما تقترب من المكتب اكثر يزن كنت عايزه اقول لك عايزه اقول لك انا اسفه اسفه بجد
يزن ينظر له ويبتسم بسخريه انا توقعت انك تيجي وتعتذري
فين التوتر و الخوف مش التوتر اللي منعك تتكلمي والخوف خليهم ينفعوكي واسفك مرفوض لانك بره حياتي
زرعت بذرة حبك في قلبي... وكنت أخاف عليها حتى من دقات قلبي.....فسقيتها حبا وعشقا فأصبحت شجرة حب جميلة ....وأشتدت جذورها مع شرايني فأشتتدت فأطمئننت على حبك داخل قلبي....حينها أشتدت عاصفة القدر في ليلة مظلمة باردة فنزعتها ...فأنتزعت....معها شرايني وتوقفت معها دقات قلبي
بقلم شريهان مطاوع
سما تمام وانا عايزه استقيل من الشركه مش عايزه اكمل شغل هنا
يقف يزن بعصبيه طبعا يبقى اتفقت مع مراد تروحي تشتغلي عنده بعد طبعا ما اخذ رقم تليفونك
سما تتسع عينيها انت بتقول ايه
يزن يقف ويقترب منها ويقف امامها بس اللي انتي ما تعرفيهوش انك اتفضلي شغاله معايا في الشركه ومش اسمح لك تشتغلي في اي مكان تاني غير هنا مفهوم على مكتبك يا انسه
سما وانا مش هقبل اشتغل هنا وهقدم استقالتي من دلوقتي كمان 15 يوم هكون حره
يزن
سما تخرج بسرعه قبل ما يتكلم
وينتهي اليوم ويزن يرجع الى غرفته وهو يجلس يفكر
تدخل والدته وتجلس امامه حبيبي انا محتاجه افهم ايه اللي حصل
يزن يحكي لوالدته يعني كل ما حدث مع ملك وسما
ايه،،،،،،،،، معقول الكلام اللي انت بتقوله ده يا يزن
يزن هي دي الحقيقه يا ماما انا من ساعتها والدنيا سوداء قدامي
ايه بقى معقول ملك تعمل كده فينا عارف يا حبيبي انا شكيت من ساعه ما ابتديت تتخانق معاها وتشتكي
وتقول لي انك مش حاسس انها البنت اللي حبيتها وبعدين انا عمري ما تخيلت انها ممكن تكون عملت كده طلعنا كلنا مخدوعين فيها ربنا يعوضك خير يا حبيبي
يا امي اللي مزعلني ان كانت مامتها عارفه
ماما يا ريت لو حضرتك مخبيه عليا حاجه تقوليها لي دلوقتي اهو بالمره ابقى اخذت الصدمات كلها ورا بعض وخلصت
ايه،،،،،،،، اخص عليك يا حبيبي انت بتشك في ماما
اعمل ايه بس يا ماما من غلبي والله خفت يكون ملك ومامتها مدخلينك ضمن الخطه
اخص عليك انت ابني ونور عيني
المهم دلوقتي هتعمل ايه مع سما
يزن مش عارف كل اللي عارفه اني بحبها مش قادر اخرجها من قلبي ومش قادر اقرب منها
- لا تقف عند شيء موجِع
ولا تترك الأحزان تلتهم قلبِك بِلا رحمه
-انزل ما بِداخلِك من ضعف وواجه
القادِم بِأمَل لعلّه عَوَضاً وخيراً كثيراً
ايه،،،،،،يا ابني انت مفروض بعد ما عرفت الحقيقه تفرح انك لقيت حبك
يزن،،،،،،،افرح يا ريت اعرف افرح نفسي افرح يا ريت يا امي الفرح يدخل قلبي،،،،،
ينتهي اليوم وتشرق شمس يوم جديد باحداث جديده
يزن في مكتبه ويتكلم بعصبيه العقود جاهزه
نور. ايوه يا فندم جاهزين من بدري
يزن اديهم للانسه سما
سما تاخذ الملف دول ايه
يزن العقود دي تراجعي لي البنود 10 دقائق يكون جاهزين قدامي
سما ما فهمت ازاي يعني
نور بعد ربع ساعه بالظبط عنده اجتماع مع شركه النويري
ولازم تكون العقود جاهزه
سما قلتي لي مع شركه مراد
يزن عندك مانع بقلم شريهان مطاوع
سما وده معقول لا لا لا لا كل الموضوع اني تفاجئت
يزن بسخريه بعتذر المره الجايه لازم نعرفك قبلها طبعا
يخرج يزن الى قاعه الاجتماعات وتقف سما تنظر في الملفات وتتكلم مع نور انا مش فاهمه حاجه وبعدين المفروض تقولي لي قبلها بساعه على الاقل
نور روحي ما تقلقيش انا مراجعه العقود وكله تمام وبعد ما تخلصي الاجتماع اتناقشي معاه يلا يلا بسرعه
وبعد انتهاء الاجتماع مراد يخرج ويقف مع سما بعيد عن الانظار. ده ما يعتقده مراد لكن في عيون تتراقبه واذن تسمعه يزن
ويتكلم معاها مراد انا معجب بيكي قوي واتمنى تديني فرصه وانا مستعد اعمل كل حاجه عشان تكوني مرتاحه معايا
سما بس انا قلت لك اني
يقطع كلامها مراد ارجوكي ارجوكي اديني فرصه نبني حياتنا سوا انا محتاج لك
سما بس انا قلت لك اني بحب يزن
مراد بس يزن مش مناسب ليكي فوقي يا سما يزن يدمرك وكفايه عذاب اللي شفتيه بسببه انتي تستاهلي انسان يحبك بجد
يزن مراد
سما تصرخ يزن
وعلى الجهه الاخرى
ملك تصرخ وتصرخ يعني ايه يا بابا مطلوب القبض على ماما تكمل كلامها بدموع غريبه قوي الدنيا دي انا لا يمكن اتخيل ان ماما تكون عملت حاجه زي دي
والدها للاسف يا ملك هي دي الحقيقه انا عمري ما كنت اصدق زيك كده لو كان حد قال لي بس انا تأكدت لما سمعت وشفت بنفسي
عز الدين والد ملك انا مش عايز الموضوع ده ياثر عليكي يا بنتي كفايه اللي هي عملته معاكي انتي ويزن
انا عارف ان ما فيش حد يقدر يختار ابوه وامه لانها حاجه قدريه من عند ربنا ساعات بتبقى ناعمه وساعات بتبقى ابتلاء وربنا معانا نقدر نعدي الازمه دي يا بنتي
ملك
تفتكر هي قدروا يقبضوا عليها
الله اعلم يا بنتي هي دلوقتي هربانه في لندن وما فيش اتفاقيه بنا وبين انجلترا لتسليم المجرمين
ملك امي بقت مجرمه
لا تشك فى انك اغبى الناس اذا كنت تبحث
عن الحب في قلب يكرهك
وعلى الجهه الاخرى
ماجد يكلم كيان ماسنجر طول الليل
ماجد نمتي
كيان تبتسم لا لسه
ماجد انا لحد دلوقتي مش قادر افوق بقى لي يومين عايش في حلم جميل
كيان تنظر للفون وتبتسم وترسل له معنى كده مش هصحيك من حلمك
ماجد اصلا مش تقدري لانك بقيتي حلمي وفي كل الاحوال بعد ست ساعات اشوفك تصبحي على خير يا حلم العمر
كيان وانت من اهله
واللي ماسك قضيه ناهد والده ملك رامي ابن عمه سما ومن بكره هنشوف رامي هيعمل ايه لانه يقبض عليها
من امبارح بقول لك يا مراد انك بتلعب في عداد عمرك في النهايه خدت علقه من يزن
يا ترى المشكله خلصت على ايه وايه اللي حصل بالمراد ويزن
وسما في الوقت ده ممكن تقول ايه تفتكروا ممكن تحرق يزن وتقول له ابعد عني وفي اللحظه دي توافق على خطوبتها المراد ولا العكس صحيح
وملك يا ترى ايه اللي هيحصل معاها تاني وهل مامتها ينقبض عليها طبعا زي ما قلت لكم رامي من بكره هيبتدي دوره يظهر في القصه طبعا مش عايزه اقول لكم ان رامي مستحلف لملك ومامتها
يا سلام يا ست كيان انت واستاذ ماجد ولا في دماغهم اللي انضرب ولا اللي انحبس عايشين اجمل قصه حب يا ترى تنتهي على ايه بقلم شريهان مطاوع