رواية وعود كاذبة الفصل الرابع والعشرون 24 بقلم شريهان مطاوع
ملك واقفه تبص له بخوف بسبب نظرته ليها اللي كانت مليانه احتقار وغضب وتنظر لسما انتي السبب انتي السبب انتي اللي دمرتي حياتي زي ما انتي حلمت بيه انا كمان حلمت بيه وده حقي
وجدت في الخيال واقعا كنت اشتهي فتماديت بالاحلام ونسيت ان القدر مكتوب ولكن لا باس بقليل من الاحلام لولاها لماتت عقلنا اختناقا بما يفعله الواقع بنا
يصرخ يزن بصوت يهز اركان المكان هي اللي دمرت حياتك ولا انتي اللي خنتي وخدع تي. وكذب تي وخدتي مكانها وحلم عمرها فاكره يوم الفرح لما قالت لك مبروك عليكي حلم عمري وانتي قلتي لي و خليتيني اشك في نفسي اقنعتيني ان انا سمعت غلط كمل كلامه بدموع والم وينظر لسما يشاور لها بسببك انا ضايع بسببك انتي انا اضطريت اخطبها وافضل عايش في وجع وعذاب الفتره اللي فاتت ولما انتي مش قد حبي ليه دخلتي حياتي ليه خلتيني احبك واتعلق بيكي
اكثر شخص تحبه سيكون اكبر درس لك بالحياه
سما بصه لهم بخوف ومش مستوعبه اي حاجه من اللي بتحصل فضلت تعيط بقوه وخوف وهي ماسكه قلبها بوجع
ملك تسمع لكلامه بوجع بتتكلم بهمس والم انت للدرجه دي بتحبها وما قدرت تنساها وانا جنبك للدرجه دي ما قدرت تحبني بقلم شريهان مطاوع
الضعف هو ان تستمر في حب شخص لا يريدك
يلتفت يزن لملك ويقف امامها انفجر بوجهها كالبركان السائر صرخه مترنحه
انسى قهرة قلبي وانتي ولا على بالك وكل ليله بموت من التفكير وانتي كنت بتكذبي عليا وانا عيني في عينك كل يوم وأسألك انا كل اللي هيجنني ان انا كنت لعبه في ايدك وايديها
ملك تتكلم بهمس انا بحبك صدقني وعمري ما اخونك
يصرخ يزن اللي يخون مره يخون 1000 مره انتي ازاي قدرتي تعملي كده في صاحبه عمرك
ملك بدموع اه انا كدبت عليك بس والله والله حبيتك انا ما اقدرش ابعد عنك
يزن لا برافو برافو عليكى بتعرفي تمثلي صح قدرتي تلعبي عليا وعلى صاحبتك وينظر لسما اللي اتنازلت بسهوله عن حلم عمرها
تنظر له سما والدموع مغرقه وشها صدقني انا عشت اسوء ايام حياتي
ملك بصوت عالي ودموع وانا كمان عشت اسوء ايام حياتي وانا خايفه انك تعرف الحقيقه في اي لحظه
يصرخ ويصرخ يزن وانا عشت اسوء من كده بكتير والتفكير كل يوم يقتلني
ينظر لسما للدرجه دي انا ما فرقتش معاكي عشان تسيبي صاحبتك تلعب بيا وانتي ولا اتحركتي ولا دفعتي عن حبك كل اللي قدرت تعمليه انك تقولي لها مبروك عليكي حلم عمري ليه ليه ما وقفتيش وصرختي ودافعتي عن حبك وحبي ولا مشاعرك ومشاعري اصلا ما فرقتش معاكي والظاهر ان انا كنت لعبه ما بينك وما بينها
سما بدموع تتكلم وهي بتقطع في كلامها من شهقات عياطها خفت خفت ترفضني
يزن والدموع على خده يضحك خفتي خفتي من ايه كل حبي ليكي وكلامي معاكي كل ده انتي ما شفتهوش كان نفسي تكوني اقوى من كده وتدافعي عن حبك لكن للاسف انا مش هقدر اكمل معاكي
يقودني اليك شوقاً لا ينتهي
ويردني عنك جرحاً انت صاحبه
ملك تسمع كلام لها تاخذ نفس وتقترب منه وانا بعتذر منك
يصرخ يزن ويضربها بالقلم تقع على الارض بدموع ودم يسيل من شفتيها يصرخ يزن اعتذارك مش هيفيد المره دي ولا اعتذارك ولا وشك عايز اشوفهم فهماني الموضوع انتهى يشاور لها بيده انتهى وانتي اللي نهيتي الجواز ونسي حد اسمه يزن من اللحظه دي انا بره حياتك وحياتها
سما لقيت نفسها بتطلع بره بسرعه وبتحاول ما تظهرش دموعها قدامه كتمت صوت شهقاتها وطلعت بسرعه
بره الفيلا
ويزن طلع لغرفته ويجري خلفه ماجد ومامته
عز يقف هو وناهد في دوامه مش مستوعبين اللي حصل تنحني ناهد الى ملك لتقوم من على الارض ويخرجوا من الفيلا بدون كلام
يجلس جدي يزن وهو مش مستوعب كل اللي حصل النهارده
وصلت سما منزلها وهي منهاره دخلت غرفتها بسرعه وقفلت الباب وجلست خلفه تستند عليه وقد ايه كانت مكسوره قعدت على الارض وقفلت رجليها والدموع نزلت من عينيها ما كانش لازم اسكت عن حقي انا ضعيفه ضعيفه
لا يوجد شيء بدون مقابل لابد ان نتالم حتى نتعلم
الدموع تنزل من عينيها وهي حاسه انها طير مكسور ما لوش جناحان . بقلم شريهان مطاوع
وعلى الجهه الاخرى
يزن في غرفته يكسر كل شيء حواليه ويصرخ
ماجد يقترب منه ويحضنه اهدى اهدى عشان خاطري
ايه تقف والدموع تغرق وجهها ماجد ينظر لها من فضلك يا طنط اخرجي سيبيني معاه لوحدنا شويه
تخرج ايه بدموع ووجع وحزن على حاله ابنها
ماجد ياخذ يزن ويجلس على السرير امام بعض انت عامل في نفسك كده ليه وايه اللي حصل بالسهوله دي هتقدر تتخلى عن حبك الكبير
يزن يقف بسرعه ماجد من فضلك مش عايز اتكلم في الموضوع ده
يقف ماجد امامه ايه اللي حصل لو كذبه كذبه بيضاء خربت الدنيا وبعدين هي كذبة مره بدون قصد من خوفها وتوترها ايه اللي حصل
يزن بصوت عالي ما حصلش حاجه ابدا على رايك ايه يعني تخلت عن حبها وعني ايه يعني انا كنت هتدبس في جوازه غصب عني وكل ده بسببها انها خايفه تتكلم يبقى هي بره حياتي وخلي توترها وخوفها ينفعوها ويرجع يعقد حاجبيه وينظر لماجد وبعدين ايه اللي حصل ما انت امبارح كنت تلومني لانك بتحبها
ماجد يا مسك كتفه لا يا صاحبي انا ما كنتش اعرف الحقيقه وبعدين انا ما حبيتهاش انا كنت معجب بيها بس
لكن دلوقتي هي محرمه عليا مثل اختي لانها مكانها هنا ويشاور على قلب يزن
يزن يضحك ويشاور على قلبه وانا قلبي مات ما عاد في مكان لحد وهي بره حياتي وانا نسيتها خلاص
الاشياء تنسى الا التي لمست القلب وكل الاماكن تهجر الا التي سكنت الروح وكل الاشخاص تتبدل الا الذي احب بصدق فالجمال جمال الروح ومن سكن الروح يرى كل الاشياء جميله ولا يرى شيء مستحيلا فالارواح الجميله لا تحتاج الى مقدمات حتى تدخل القلب
وينتهي اليوم بوجع والم ودموع وحزن على ابطالنا
و تشرق شمس يوم جديد مليئه باحداث و مفاجات جديده
يزن وهو ينزل على سلالم الفيلا ويقترب من السفره بجوار جده ومامته يجلس يتناول الفطار ويتظاهر بشخصيه قويه جدا وكان اللي حصل امبارح ما اثرش فيه تماما
ماما ايه تنظر له وفي راسها مليون سؤال لكن تنتظر الوقت المناسب لمعرفه الاجابات من يزن
جدي يزن وهو يجلس امامه يزن لعب العيال اللي حصل امبارح ده انت الوحيد المسؤول عنه
يزن جدي انا مش عيل صغير وعارف مصلحتي كويس قوي واللي حصل امبارح مش يتكرر ويقف يزن ينظر لساعه يده انا تاخرت على شغلي
ايه حبيبي انت ما فطرت
فطرت يا امي سلام
لكن يوقفوا صوت جده بلاش غرور انت لسه صغير ومش عارف مصلحتك وانت هتتجوز ملك
يلتفت له يزن مستحيل انا لغيت فكره الجواز دي من راسي تماما بقلم شريهان مطاوع
جدو يعني تكسر كلام جدك
يزن يقترب منه ويقبل يده يا جدي انا لحد دلوقتي مش عايزك تزعل مني ولا من كلامي بس انا فكره الجواز لغيتها من حياتي تماما يخرج يزن يركب سيارته وينطلق للشركه
يدخل مكتبه وتدخل خلفه نور سكرتيره يزن يجلس على الكرسي امام المكتب ويضع النظاره والفون وينظر لنور حضري لي القهوه بسرعه
لحظات وتدخل سما الشركه وهي مكرره تسلم شغلها وتستقيل من الشركه لكنها بنفس اللحظه تقابل مراد مراد ينظر لها ويبتسم سما عامله ايه
سما تبتسم له بحزن تمام الحمد لله
مراد اخبارك انا سالت عليكي رامي كتير انتي بتعملي ايه هنا
سما وهي مستغربه انا بشتغل في الشركه
وفي نفس اللحظه يزن يجلس وامامه اللاب توب ينظر يرى سما تقف مع مراد يجن جنونه ويخرج من المكتب وينزل للمكان اللي هم واقفين فيه ويتكلم بعصبيه مراد بيه نورت الشركه
وينظر لسما بعصبيه وحضرتك جايه متاخره ليه
سما انا استقلت وحضرتك دلوقتي مش مديري
يزن ينظر له يبتسم من فوق لتحت احنا مش بنلعب هنا لانك ما ينفعش تسيبي شغلك قبل ما تبلغي قبلها ب 15 يوم
و تكوني خلصت الملفات اللي تحت ايدك في شغلك اتفضلي يا انسه على شغلك
سما وهي تنظر له بغيظ وعصبيه وتتجه الى مكتبها
يزن يشاور لمراد اتفضل معايا على المكتب
مراد وهو يتجه الى مكتب يزن ليه بتكلمها بالطريقه دي سما بنت رقيقه جدا
يزن نعم نعم
بقلم شريهان مطاوع
وعلى الجهه الاخرى
سما تتصل بكيان كيان انا محتاجلك في الشركه النهارده
كيان ليه خير
سما عندي وفد الماني ومحتاجين مترجمه ضروري
ولاني عارفه ان حضرتك درس الماني وتعرفي تتكلمي كويس احنا محتاجينك النهارده ضروري وانا بلغت مستر ماجد وموافق انك تيجي النهارده وبكره
كيان طب وبابا رايه ايه
سما ما تقلقيش انا بلغته وهو قال لي اكلمك تعالي بسرعه ما تضيعي ش وقت كيان يا سلام والشركه بتاعتكم دي كلها ما فيش واحد بس بيتكلم الماني ولا مترجم عندكم
سما عندنا يا ام لسان طويل بس حصل ظروف
كيان
ساعه تقريبا وكيان وصلت الشركه تدخل وهي مبهوره من منظر الشركه وفخامتها وهي تنظر حواليها لكنها مش بصه قدامها تخبط في شخص كل حاجه في يدها وقعت على الارض انحنت تلملم اشيائها المبعثره وهو ظل يرمقها طويلاً وهو يضحك على كلامها وهي بنرفزه وعصبيه هو انت ما بتشوفش انت حيوان انت ايه اصلا دخلك شركه زي دي انت شكلك اصلا ساعي هنا ولا انت ايه ظروفك معايا بالضبط تتكلم بعصبيه وبسرعه شديده جدا لكن ماجد هو الشخص اللي خبط في كيان وقف ينظر لها وهو تايه في عينيها ثواني وابتعدت كيان عنه وهي بتخبطه في كتفه بالورق اللي في يدها بقلم شريهان مطاوع
وهو ينظر لها ويبتسم ويتجه الى مكتبه
وكيان تتجه الى مكتب سما تدخل وسما تقف امام المكتب وتفر اوراق وتطبع جزء منهم كيان تدخل وتجلس على الكرسي امامها وهي عماله تبرطم بكلام مش مفهوم
سما تنظر لها وتضحك ايه يا بنتي مالك ايه اللي معصب ك كده
كيان بني ادم حيوان خبطني وقع لي كل حاجتي على الارض وبدل ما يقول لي اسف ويعتذر وقف يضحك عليا تتكلم بسرعه وهي تشاور بايديها
سما تضحك على منظرها طب خلاص قومي الاول بس لان مستر ماجد في انتظارك وخدي الملف ده كمان معاكي
كيان تقف وانتي مش تدخلي معايا
سما لا لازم اخلص الملف الاول ل مستر يزن لانه متعصب قوي
بصي المكتب اللي قدامك ده مكتب مستر ماجد والمكتب التاني ده مستر يزن فانتي ادخلي عند مستر ماجد على
من هي الورق اللي في ايدي
كيان امري لله تخبط خبط خفيفه على الباب
ماجد وهو ينظر في الاوراق ويمضي ادخل
تدخل كيان وتقف امام المكتب وهو ينظر في الورق اللي قدامه
كيان تكح كحه بسيطه حضرتك انا كيان اخت سما وقبل ما تكمل كلامها يرفع وجهه ويبتسم لها ويرفع حجبه لفوق
كيان انا اصل هو اصل انا حضرتك مين وايه اللي مقعدك هنا مكان مستر ماجد
وعلى الجهه الاخرى
سما تاخذ الملف في يدها وتخبط على الباب خبطه بسيطه يزن ادخل تدخل سما وهي تضع الملف على مكتب يزن حضرتك دي التصاميم اللي حضرتك طلبتها
يزن وهو ينظر لها وينظر لمراد تمام اتفضلي يشاور لها بالخروج. بقلم شريهان مطاوع
مراد يقف من فضلك يا سما اديني رقم تليفونك
يزن