رواية وعود كاذبة الفصل الثالث والعشرون 23 بقلم شريهان مطاوع
يزن ينظر له مش عارف القرار اللي اخذه صح ولا غلط وهو دلوقتي يختار ما بين صاحبه واللي شاكك انها ممكن تكون هي دي حبيبته
نحتاج في بعض الاوقات الى القسوه على انفسنا لاتخاذ قرار يقبله العقل ويرفضه القلب
وبعد خروج يزن وملك وهي تمسك في يده وقفت سما والدموع تغرق وجهها خلف الشرفه تتبع بألم وحزن تتبع يزن وهو يمشي بجوار ملك ويمسك يدها ويضحك سالت دموعها على وجهها حتى اصبحت لا ترى شيء من شده بكائها وهي تضع يدها على فمها تحبس صرخه الم كادت ان تفلت من بين شفتيها وهي تبتعد عن الشرفه وعقلها لا يستوعب ما يحدث امامها
سما بدموع
كنت شيء يسعدني لا ادري كيف تحولت الى شيء يفتت قلبي وجعا
تتفاجا سما بيد على كتفها تنظر خلفها بخوف ماجد ماجد يقف خلفها وهي تنظر له . ماجد انتي كويسه
سما وهي تمسح دموعها ايوه
ماجد تعالي معايا يأخذها من يدها ويدخل الى مكتبه يشاور لها بالجلوس
ماجد محتاج اتكلم معاكي والمره دي لازم تجاوبيني على كل اسئلتي
سما انا هحكي لك كل اللي انت عايز تعرفه لاني انا سمعت الكلام اللي دار بينك وبين يزن واخر حاجه ممكن اتمناها ان انتم تخسروا بعض بسببي
ماجد يجلس امامها يبقى تحكي لي الحقيقه اللي انا محتاج اعرفه وبصراحه
سما تحكي له كل ما حدث
ماجد يسمع منها تتسع عينيه بصدمه كبيره جدا
معقول الكلام اللي انتي بتقوليه ده يعني احساس يزن كان صح وزي ما قال ملك كانت الشكل لكن الروح اللي كلمته كانت انسانه ثانيه وانا كنت دايما بهاجمه ان هو بيدور على مبرر عشان يسيب ملك
يعني انا ظلمت يزن لا وكمان قسيت عليه بكلامي وهو دلوقتي هيدمر نفسه ويتجوز بكره ملك وكل ده بسببي انا بسبب كلامي ليه
بقلم شريهان مطاوع
احيانا نحتاج الى الحزن لنتعلم منه القوه والي الذكريات
المؤجعه لنتعلم ان لا شيء يدوم بعدها سوف نمتاز بالحكمه
وعلى الجهه الاخرى
يزن وملك وجده ووالدته يجلس على السفره لتناول الغداء
يزن انا مش مصدق اللي انت بتقوليه ولا بتعمليه يا ملك
ملك اه يا حرام زعلان ان انا قلت لسما بالطريقه دي
ايه ماما يزن مين سما
ملك تساليني لا اسالي يزن
يزن استغفر الله العظيم يا رب سما دي الاسستم عندي في الشركه والحقيقه انا مش عارف ايه اللي جاب سيرتها دلوقتي والموضوع اللي بنتكلم فيه ما لوش علاقه لا بسما ولا بغيرها الموضوع متعلق باسلوبك معايا وبغيرتك المجنونه
ايه ،،،،،،، طب قول لي في ايه
يزن خلاص خلاص حصل خير يا ماما هو قراره خدناه
جدي يزن انا مبسوط جدا ب القرار اللي اخذته
بس قولي لي يا سما انتي ليه حاطه سما في دماغك قوي كده
هي موظفه زي اي موظفه في الشركه مش معقول حفيدي كل ما يكلم موظفه تفتكر ان في بينهم حاجه ولا هي سما بالتحديد اللي عامله لك مشكله
ملك بصراحه يا جدو سما بترسم على يزن ودايما جنبه وانا مش برتاح لها لانها دايما نظرتها ل يزن بتنرفزني
يزن يقف بعصبيه انا مش مصدق ايه اللي انتي بتقوليه ده انتي عايزه توصلي لايه انا زهقت انا طالع اوضتي
ملك شفت يا جدو شفت بيعاملني ازاي
ما تزعليش يا ملك هو بس متوتر من القرار المفاجئ
تقف ملك وترجع الى منزلها
وياتي الليل ويزن يفكر ويفكر هل القرار اللي اخذه صح ولا غلط يجلس ويكلم نفسه انا متاكد ان مش ملك اللي كانت بتكلمني يقف ويخرج في البلكونه ويمسح وجهه بشعره وينظر لسما اعمل ايه اول مره احس ان انا تايه يرجع الى السرير يحاول ينام لكن يجلس ويعود يفكر ويفكر ويمسك راسه بتعب من التفكير طول الليل مش قادر يغمض عينه
احمق هو من يظن ان الليل هادئ
كل ما في الامر انه ينصت جيداً لاوجاعنا
بقلم شريهان مطاوع
ينتهي اليوم و تشرق شمس يوم جديد يحمل المفاجات
ايه تدخل غرفه يزن وتفتح الستائر وتقترب من السرير وتجلس بجواره وترفع الغطاء من عليه حبيبي فوق انت ناسي النهارده ايه قوم لان وراك استعدادات كثير جدا
يزن وهو يجلس ويسند بظهره على حائط السرير ويمسح وجهه حاضر يا ماما
ايه وهي تضع يدها على يده حبيبي ليه مش حاسه بالفرحه في قلبك ليه حساك حزين في يوم زي ده لازم تكون طاير من الفرحه ان انت هتتجوز البنت اللي بتحلم بيها
مش دي حبيبتك اللي غيرت شكل حياتك وخلت يزن الالفي لاول مره قلبه ينبض بالحب ليه دلوقتي حزين
يقف يزن ويتحرك حوالين مامته حياتنا تشبه الدائره بنفضل نمشي فيها لكن احنا في الحقيقه بندور مش بنمشي فيه
اللي بيلف وبيحاول انه يغير شكل دايرته وبيقدر يغيرها وفيه اللي بيفضل يلف حوالين نفسه تايه مش عارف عايز ايه بيرجع لنفس النقطه اللي بدا منها ويلف ثاني في نفس الدائرة من غير اي تغيير
وفيه اللي الدائره دي بتتغير عليه من غير ما يحاول او حتى يبذل مجهود عشان يغيرها ومش شايل هم للدنيا
تقف مامته حبيبي انا مش قادره افهم فهمني تقصد ايه بكلامك
يزن ما اقصد حاجه خديني في حضنك يا امي
الام تاخذ في حضنها حبيبي طمني عليك
يزن عمري ما كنت تايه في حياتي قد الفتره دي
ايه حبيبي لو مش مستعد لكتب الكتاب نلغيه انا ما يهمنيش في الدنيا غير سعادتك
ويصعب عليا قوي اني اشوفك في الحاله دي ريحني وقول لي مالك
تجلس ايه على الكنبه ويزن يجلس بجوارها ويضع راسه على صدرها وهي تحتوي في حضنها
وبعد وقت يجي لحظه كتب الكتاب والكل يستعد لكتب الكتاب يزن يتصل ب ماجد
ماجد يرد عليه بسرعه يزن انت فين انا من امبارح بحاول اوصل لك بكل الطرق انا عايزك ضروري
يزن كنت قافل تليفوني بس انا محتاجك جنبي النهارده ومستحيل اكتب الكتاب غير وانت شاهد عليه
يا صاحب عمري واخويا اوعى تفكر ان انا ممكن استغنى عنك ما فيش شيء في الكون يبعدني عنك ولا يعوضني عنك
لا شيء يشبه شيء ولا احد يعوض غياب احد اشيائنا المختلفه ان ضاعت ليس لها بدائل
ماجد يسمع لكلامه وهو حاسس قد ايه هو ظلمه طب يا صاحبي انا عايزك قبل كتب الكتاب ضروري
يزن اي كلام تقوله مش هيغير من الواقع شيء انا في انتظارك
ماجد يخرج من مكتبه ويتجه الى مكتب سما ياخذها من ايديها بدون كلام ويخرج من الشركه مسرعا يركب سيارته ويتجه الى فيلا يزن
سما من فضلك انا جايه معاك ومش عارفه انت رايح فين من فضلك انا مش عايزه افتح الموضوع ده
ماجد ينظر لها مش هينفع ومش هقدر اسكت
سما من فضلك
ماجد انتي ليه ضعيفه كده لو بتحبيها تدافعي عنه وتقفي قدام العالم كله وتقولي لا ده حبيبي سهل عليكي تضيعيه من ايدك هي مش اقوى منك هي مش بتحبه اكثر منك
سما الدموع تنزل على وجهها
ماجد ما كانش لازم تسكتي من الاول ودلوقتي لازم الحقائق كلها تظهر بقلم شريهان مطاوع
سما من فضلك
ماجد ينظر لها وينظر امامه وبعد وقت بسيط ينزل ويفتح لها باب السياره ويمسك يدها ويدخل امام باب الفيلا
تقف سما وماجد يمسك يدها سما بخوف شديد حاسه ان ضربات قلبها تقف اتكلمت بصعوبه وانهيار ليه جايبني هنا ماجد طولي بالك حالا هتفهمي
ماجد يمسك يديها ويدخل الى الفيلا وفي نفس اللحظه يزن يضع يده في يد عز الدين والد ملك والماذون يضع المنديل على ايديهم ويبتدي يتكلم لكن ماجد يدخل مسرعا وياخذ المنديل من على ايديهم تحت نظرات الجميع الكل يقف يتساءل في ايه في ايه
يقف يزن امام ماجد في ايه يا صاحبي وهو ينظر لسما وقلبه يصرخ وجع
ماجد يقف امام الجميع ويمسك يد سما
ماجد عارف يا صاحبي احيانا بيكون الكلام صعب والاصعب ان انا ما صديقتك ش لاني انا متخيلتش اللعبه ولا الخيانه لان اللي تعمل كده وتخون صاحبتها شيطانه
يزن مش مستوعب الكلام تقصد ايه بكلامك اوعى يكون اللي انا فهمته
ماجد وهو يشاور على ملك اللي انت فهمته الصوره اللي انت شفتها كانت الاستاذه ملك واللي انت حبيتها وعشقتها كانت سما كل احساسك كان صح سامحني لاني مش قادر اصدق الخداع والكذب يوصل لحد كده
وعليك الاختيار بين الصوره والروح
يقف يزن والدنيا تدور بيه يمسك راسه ويجلس على الكرسي
والجميع يتساءل ما الموضوع ايه اللي بيحصل هنا بالظبط
يقف يزن وينظر لملك ويقترب منها