اخر الروايات

رواية قاسي ولكن احبني الفصل الخامس عشر 15 بقلم وسام اسامة

رواية قاسي ولكن احبني الفصل الخامس عشر 15 بقلم وسام اسامة

رواية *قاسى ولكن احبنى*
بقلم* وسام اسامه*
البارت الخامس عشر
**************************
مازن بسخريه:
امال عربيات ايه وشركات ايه بقا
اياد :
ياعم انا بحب القطر في السفر ملكش دعوه
مازن بنبره جاده:
بص بقا انتا بقالك كتير مجتش اسكندريه
انتا معزوم عندي علي اكلة سمك معتبره
اياد:
ماشي ياعم كدا كدا ابوك وحشني جدا وطنط كمان
مازن بسخريه:
طنط هي القاهره غيرتك ولا ايه الله يرحم ياخالتي
اياد :
يخربيت غتتك عيل ثم تابع بتساؤل:
البت هند الزئرده عامله ايه
مازن بضحك:
دي لو سمعتك هتاكلك وبعدين ياعم دي خلصت كليه واديها قاعده ف البيت
اياد بتعجب؛
كليه ايه البت الصغيره دي دخلت كليه ازاي ان سايب اسكندريه بقالي كام سنه
دا انا سيبها وهي ف اوله ثانوي
مازن بضحك:
بقالك ٦سنين ياعم
اياد :
ولسه لسانهاشبرين زي ماهيا
مازن :
واكتر
اياد بأيجاز:
طيب انا هاجي بكره وهوصل الضهر هروح ع الفندق اريح شويه وانتا لم الشله وانا هجيلكو بليل
مازن :
ماشي سلام
***********************
في قصر الصياد
في غرفة الخدم
ريم احد الخدم
ريم بفضول:
هي مين الي فوق دي
رحمه بشفقه:
دي بنت يتيمه ادم بيه عايز يتجوزها غصب عنها ياريم
ريم:
اسمها ايه
رحمه :
اسمها تقي يابنتي
ريم بأيجاز:
طب انا هروح اشوف التنضيف وجايه
غادرت ريم واتصلت بأحد :
الوو ياباشا
امجد بجديه:
ها عرفتي حاجه جديده
ريم :
اه جايب واحده البيت وعايز يتجوزها غصب عنها باين
امجد بتعجب:
انتي بتقولي ايه متأكده من الكلام دا يابت
ريم بسرعه:
اه ونبي ياباشا متأكده
امجد ببتسامه شر:
اسمها ايه البت دي
ريم :
اسمها تقي ياباشا ثم تابعت بخبث:
متنساش حلوتي بقا
امجد :
ماشي ياريم وحلوتك هتكتر لو جبتيلي معلومات عن البت دي
ريم ببتسامه واسعه:
حاااضر ياباشا من عنيا
اغلق امجد الخط وعلي وجهه ابتسامه واسعه
جائت فريده من خلفه
فريده ببتسامه:
شكلك رايق انهارده يا امجد
امجد ببتسامه واسعه:
اوووي اوووي ياروحي
فريده :
طيب فرحني معاك
امجد بخبث :
قريب ياحببتي هفرحك قريب اوي
ثم تابع بتساؤل:
ها عرفتي تنامي كويس
فريده ببتسامه:
ايوه ياحبيبي شويه واكيد هرجع اتعود تاني علي جو اسكندريه
امجد بنفي:
لالالا متتعوديش لأننا هنرجع قريب ياحببتي
نظرت له فريده مطولا
لم تفهمه فريده ولكن احست بخوف
لا تعلم سببه
*****************************
في غرفة تقي
كانت فاقده وعيها والطبيب يفحصها
الدكتور :
ادم بيه عندها انهيار عصبي
ادم بشئ من القلق:
يعني ايه مش هتفوق
الدكتور:
هتفوق ياادم بيه بس اهم حاجه بلاش اجهاد نفسي ليها لانها لو اتعرضت لضغط نفسي تاني ممكن يحصلها مضاعفات
ادم وهو يغمض عينيه بتعب:
طيب ماشي اتفضل انتا
غادر الطبيب القصر
ودلفت رحمه غرفه تقي قائلا:
ادم بيه احضرلها حاجه تاكلها
وانتا كمان
ادم بنفي:
لا داده روحي شوفي شغلك
الداده :
حاضر ربنا يقومها بسلامه
جلس ادم جانب تقي ومرر انامله علي شعرها ثم نزل الي وجهها وهو يتحسس ملامحها الهادئه
ادم بنبره خاليه من الغضب او الحنق كعادته:
تقي انا بقيت عايزك جمبي ديما عايزك جمبي انا مش هسيبك ياتقي انا كنت ناوي اعمل الي عايزه واسيبك بس خلاص بقيتي عندي ادمان لازم اشوفك متنرفزه وبتقاوميني تقي انا مش هسيبك بمزاجك او غصب عنك
ليطلق تنهيده حاره
شكلي كدا هحبك
ثم خلع سترته ونام بجانب تقي وهو ينظر لها بمشاعر مخطلطه
خوف' حب' قلق' ضعف
واهمهم القسوه
اغمض عينه بعض صراع بين عقله وقلبه
عقل يلعن صاحبه
وقلب يدعم صاحبه
********************
اتصلت هند ب فاطمه
لتخبرها عن اتصال تقي بها
فاطمه:
يعني مقالتش هي فين يابنتي
هند بحزن:
لا بس كانت بتعيط ياخالتي
انا خايفه عليها
فاطمه مطمأنه:
لا يابنتي طالما كلمتك تبقا بخير واكيد هتكلمك تاني متقلقيش
هند :
ياريت ياخالتي انا قولت اكلمك اطمنك عليها يمكن اطمن انا كمان
فاطمه:
مش عارفه يابنتي تقولك ايه بس الحاج محمد غلب في التدوير عليها
هند بأمل:
طب مانجيب هبه دي معانا القسم توصف الي اخد تقي دا
فاطمه بقتناع:
فكره بردو هتصل بيها بكره اقولها ياهند
هند بحماس :
تمام انا هجيلكو بكره بقا ياخالتي
فاطمه:
ماشي يابنتي سلام
اغلقت هند الهاتف و بداخلها دفعة امل ان تجد رفيقة عمرها تقي
دلف مازن شقيق هند الغرفه
مازن بحنيه'
متزعليش مني ياهند انتي اختي وبخاف عليكي ياحببتي انا اسف
هند بزعل:
لا يامازن انتا مش اول مره تمد ايدك عليا وبردو من سنتين ضربتني بالقلم بردو
مازن وهو يحتضن شقيقته الصغيره:
بابت ماخلاص بقا قلبك اسود بلااك
قولت اسف
هند بزعل مصطنع:
لالالا هاتلي حجات حلوه وانا اسامحك
مازن وهو يضرب كف علي كف:
نهار اسود انتي عندك ٢٢سنه انتي
لالا مش معقول ابدا انا حاسس اني بكلم طفله صغيره
هند وهي تلقيه بالوساده؛
امشي يامازن مش مسمحاك
امشي
مازن وهو يضحك بشده ويخرج الشوكلاته من جيب بنطاله:
خدي ياست الزعلانه اهو المخدرات بعتك
هند بفرح :
الله ديري ملك انا بعشقها خالص
حبيبي ياميزو والله
مازن بضحك:
دلوقتي بقيت ميزو حبيبك
واطيه بتاعت مصلحتك
هند بدلع:
ميزو طلب كمان
مازن وهو يضع كفه علي وجهه:
يارتني ماصالحتك اهو زن وطلبات
ارغي ياهند
هند :
عايزه اتمشي علي البحر شويه ياميزو ونبي
مازن بجديه:
لا مفيش خروج لوحدك ياهند
هند محاوله اقناعه:
ونبي ياميزو وحياتي عندك
وبعدين مش هروح لوحدي
هاخد ماما معايه
مازن بجديه:
ماشي ومش عايز تأخير
هند بمشاكسه:
واقنع بابا اللهي يسترك ومايفضحك ويديك مايحرمك ويخليك وو
قاطعها مازن وهو يضربها (قفا):
خلاص انتي هتشحتي هقولو
بس امسحيلي جزمتي وحضريلي طقم حلو كدا يابت
هند وهي تتمتم بصوت مسموع:
اه ماهو مفيش حاجه ببلاش
مازن وهو يمسكها من ملابسها:
بتقولي حاجه يابت
هند بمرح:
لا ياباشا وانا اقدر بردو
مازن وهو يخرج من الغرفه :
ايوا كدا
ابتمست هند فهي تحب اخاها مهما بدر منه
*************************
كان مصطفي يقف شارد الزهن
سيد احد اصدقاء مصطفي:
مالك يادرش
مصطفي بتنهيده:
مفيش ياصحبي
سيد:
لسه بتفكر ف تقي بردو
مصطفي بشرود:
هو في غيرها في عقلي ياسيد بس الي عملتو دا مجنني
سيد بضيق:
لا يامصطفي تقي طول عمرها محترمه ومؤدبه ومشفناش منها حاجه بطاله
تقي متعملش الغلط
ثم هب واقفا ليغادر:
انا ماشي ياصحبي وقلب الكلام ف دماغك
مصطفي في نفسه:
معقول تكون عملت كدا
انا شفت الراجل خارج من عندها
بس مش عارف مش قادر انساها واخرجها من نفوخي
كان نفسي اتجوزها بس طلعت شمال
ثم تحسس وجهه
ولا قادر انسا القلم الي ادتهولي
اطلق تنهيده حاره:
لاكفايه كدا مش هفكر فيها ولا عايزها
ويعوض عليا ربنا في السنين الي فاتت
بس دا مش قبل ما اجيب حق القلم دا
ثم توجه الي عمله عازما علي نسيان تقي تماما
*********************
كان ادم نائم وممسكا بيد تقي بشده
خائف ان تتركه
فهي الملاك العنيد التي لا مثيل لها
تعود ادم علي خوف الناس من غضبه
تعود علي السمع والطاعه من كل من يريد منه خدمه او شئ ما
تعود علي نفاق الناس من حوله
اما تقي فكسرت حاجز صرامته
جعلته طفل تائها بقلب ينبض لأول مره خائف فقدانها
ولكنه لا يستطيع ان يتوقف في قسوته عليها فالقسوه جزء من شخصيته
فهل تغير حواء ادم؟


تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-
close