رواية قاسي ولكن احبني الفصل السادس عشر 16 بقلم وسام اسامة
رواية *قاسى ولكن احبنى*
بقلم*وسام اسامه*
البارت السادس عشر
*********************
صباح يوم جديد
فتح ادم عينيه بتعب
نظر الي تقي مطولا
وجدها نائمه كالاطفال
اهدابها الطويلخ وجهها الابيض التي يكسوه الحمره الخفيفه في وجنتيها
شفتاها التي تشبه حبة الكرز
شعرها الناعم الطويل
احس ادم ان تلك الحوريه خلقت من أجله فقط تنهد ادم بضيق علي تلك الأحاسيس التي تزوره لأول مره
ادم متمتما في نفسه:
البت دي بقت خطر عليا بقت مسيطره علي تفكيري مش عارف اعذبها زي ماكنت عايز لما جالها انهيار حسيت كأن شوك دخل قلبي
تدارك ادم نفسه:
كأني عندي قلب
نظر ادم الي تقي مره اخري وضع انامله علي وجهها الصغير وظل يتحسسه برقه شديده وكأنه يراها للمره الأول مره
تذكر كلام والده
البنات دول بيبقا شكلهم بريئ لكن جوا قلوبهم خيانه غدر انانيه كل حاجه وحشه
امك مثلا كانت جميله جدا والي يشوفها يتفتن في جمالها لكن هي خاينه وانانيه خانتني وسابتك لوحدك
مفيش واحد مخلصه ياادم
ثم تابع احمد بسخريه :
ولا في راجل مخلص كمان كلنا خاينين
بس احنا رجاله نعمل الي احنا عايزينو نعرف واحده اتنين تلاته نتجوز اربعه
في الاخر اسمنا رجاله انما الستات لا الستات ملهمش امان ملهمش مالكه
دا حتي امنا حوا هي الي خرجت ابونا ادم من الجنه
افاق ادم من شروده اغمض عينيه بغضب وتحولت انامله علي فكها من الرقه الي القسوه فعتصر فكها بيده
محدثا اياها:
لا مش انا ياتقي مش انا الي تخدعيه بشكلك مش انا
وغادر. الغرفه
دلفت الداده رحمه
وضعت اسدال جميل وخرجت
بعد قليل فتحت تقي عيناها بتعب وكانت تشعر بدوار
تذكرت حديثه اخر مره دمعت عيناها وبكت
تحاملت علي نفسها وقامت لتتوضأ ارتدت الاسدال وادت صلاتها ببكاء
وكانت تناجي ربها ببكاءقائله:
يارب قولت في كتابك العزيز (ونحن اقرب اليك من حبل الوريد)
نجيني يارب من اي عذاب
قولت ف كتابك الكريم(قل ادعوني استجب لكم) يارب اخرج من هنا عفيفه يارب يارب استرني فوق الارض وتحت الارض ويوم العرض يارب
بكت اكثر:
ونجيني منو ياااااااارب
كاد ادم ان يغادر ولكن سمع دعائها
احس برجفه اصابته فكانت اول مره يري احد يصلي اول مره يسمع أيات من القرآن
في هذه اللحظه شعر ان تقي اقوي منه بدعائها
هربت دمعه من عينيه معلنه عن ضعف قوته
انطلق ادم الي عمله بعقل منشغل بها
وقلب تائهه قد قارب علي الخضوع لها
***********************
استيقظ اياد عند أذان الظهر
نظر الي ساعته بفزع :
نهااار اسود هو انا نمت كل دا
يالهوووتي انا كدا فرقعت العيال امبارح
امسك اياد هاتفه سريعا واتصل بمازن
اجاب مازن :
عيل واطي ولو شفتك هلعب البخت في وشك يازفت
اياد بضحك :
والله العظيم راحت عليا نومه يامازن معلش
مازن بجديه:
اخرس خالص وقال ايه جمع الشله يامازن انا جاي بليل ومش عارف ايه
وفي الاخر العيال بهدلوني
اياد مازحا:
خلاص بقا ياعم قلبك ابيض والله معرفش نمت كل دا ازاي
مازن ضاحكا:
يااهبل ما احنا كنا عارفين انك هتنام للصبح وبعدين البس كدا وظبط نفسك
عشان كلنا خدنا اجازه من اشغالنا عشان نتقابل يالا علي الله يطمر
اياد بصدمه:
هي هند بهتت عليك ولا ايه يابني
شغال من الصبح لوك لوك لوك
مازن بمرح:
دي لو سمعتك الله يرحمك يامعلم
اياد بنفي:
لا ياعم خلاص بقا دي بكلامك ممكن تاكولني
مازن ضاحكا:
مش بعيد
اياد بصدمه:
البت شكلها بقت فظيعه يامازن
مازن بضحك:
اوي يا اياد دا مره واحد عكسها مسكت طوبه وفي دماغو عدل
اياد :
يانهار اسود ومنيل هي البت دي عضها كلب مصعور ولا ايه
مازن:
لم نفسك ياض دي اختي حببتي بردو
اياد بضحك:
لموأخذه يامازن بس انا قولت لما تكبر هتعقل بس دي بقت مجنونه اكتر
مازن بأيجاز:
اخلص بقالك ساعه لوكلوك هنتقابل فين
اياد ببتسامه:
فاكر المكان الي كنا بنتجمع فيه واحنا في الثانوي ياض
مازن بضحك:
نهار اسود البحر ف الشتا يااهبل نروح ع البحر دلوقتي
اياد مؤكدا:
اه انا بحب البحر ف الشتا
مازن :
شكلنا هنعيا عشان خاطر جنابك ماشي ياعم امري لله بس هبعتلك ارقام الشله ف رساله عشان تقولهم
اياد:
ماشي سلام
مازن :
سلام
اغلق اياد الهاتف محدثا نفسه ببتسامه:
هنرجع ايام الشقاوه تاني
خرج اياد الي الشرفه المطله علي البحر
نظر للبحر بشتياق:
وحشاااااني يا اسكندريه
امسك هاتفه مره اخري واتصل بجده ليطمأن عليه
سالم :
السلام عليكم
اياد:
الووو ياسلومه
سالم بضيق:
رد السلام الاول يازفت
اياد:
وعليكم السلام ياسلومه عامل ايه
سالم :
انا كويس انتا عامل ايه يااياد
اياد :
كويس اوووي ياجدي متتصورش اسكندريه احلوت ازاي
سالم ببتسامه:
اسكندريه ديما حلوه
اياد بمشاكسه:
امال مجتش معايه ليه بقااااا
سالم :
طب انتا مجنون انا اعملك ايه اسكندريه في الشتا البحر بيطلع ياخد الناس بالحضن
اياد ضاحكا:
والله وبقيت تئلش ياسلومه سبتك يوم بوظت خالص انتا صح
سالم :
لم نفسك يالا انتا هتيجي امتا
اياد برومانسيه:
وحشتك ياسي سالم
سالم بضيق:
انتا لو قدامي دلوقتي هديك قلم يعدلك ياض
اياد بضحك اكثر:
ايه ياعم بهزر معاك احنا اسفين ياسلومه
ثم تابع بجديه:
اخدت الدوا ياجدي
سالم :
ايوا يابني هو دا في منو مفر
اياد بجديه:
ايوا كدا ياسالم عشان تبقي زي الحصان واجبلك عروسه تتجوزها واطمن عليك قبل ما اموت يابني
سالم ضاحكا:
ضحكتني يالا وبعدين مفيش بعد تاج حد خلاص هي اول حب واخر حب في حياتي
اياد بتنهيده:
الله يرحمها ياجدي
سالم ببتسامه:
عقبال ماافرح بيك يااياد
اياد نافيا:
لالالا جواز ايه هو انا مجنون عشان اتجوز انا كدا فله مش عايز اجيب واحده نكديه تنكد عليا ياعم
سالم :
مسيرك تقع ياابن ساجده
اياد بضيق مصطنع:
انتا هتفول عليا ليه بس ياسلومه
سالم:
افول! امشي ياض انتا قرفتني
اياد بمرح:
ماشي ياسلومه عايز حاجه
سالم:
كفي نفسك ياخويا
اياد بضحك:
سلام ياسلومه
اغلق سالم الهاتف وارتسمت علي وجهه ابتسامه متذكرا تاج زوجته التي طالما
عشقو بعضهم البعض فكان الحب ضيفهم دائما انجب سالم من تاج
يوسف وساجده فزاد الحب بينهم فوصل سالم الي مرحله جنون العشق
الي ان اخذها الموت منه احس ان العالم توقف فجأه اصبح وحيدا في طريق
كانت تاج تشاركه به ولكنه لم ينساها فكان يعيش معها في مخيلته واحلامه
تنهد سالم بحزن واخرج صور زوجته من خزانته وظل ينظر لها بشوق جارف
سالم في نفسه:
وحشتيني اوووي يا تاج ربنا يرحمك ياحببتي شفتي يوسف انا زعلان منو اوي مبيسألش عليا خالص يا تاج
ثم دمعت عيناه :
الي كانت بتسأل عليا ساجده لحد ما سبتني زيك وماتت قطعتو بيا
بس الواد اياد معوضني عن اي حد ياتاج
مع انو شقي ومش راضي يريح بالي ويتجوز بس وجودو جمبي بيونسني
لحد ما اجيلك ياحببتي
قبل صورة زوجته وامسك كتاب يقرأه
فاالقرأه هي ملاذه الوحيد
*********************
كان ادم منشغل في عمله
ولكن لا يستطيع ان يخرج تقي
من تفكيره فااصبحت تسيطر
علي عقله بالكامل
امسك هاتفه واتصل بأحد ما
ادم:
الووو
_لسه فاكر تكلمني ياادم دا انا قولت نسيتني
ادم بتنهيده:
معلش انا اسف ياسوسو كنت مشغول جامد
_امممم والمفروض اقولك عادي بس ماشي ارجع من السفر بس وانا اقرصلك ودنك
ادم بختناق:
انا تعبان ومحتاجك اووي
:مالك ياادم قلقتني عليك ياحبيبي
ادم:
انا هتجوز
_ودا بجد ولا هزار
ادم وهو مغمض العينين:
ايوا بجد انا هتجوز وعايزك يا عمتو
سميه بقلق:
هو في ايه يا ادم
ادم بختناق:
تعباااااان ياعمتو حاسس اني بغلط لأول مره حاسس ان ادم الصياد غلطان
سميه بتنهيده:
ودا الي كان لازم تحسو من زمان يا ادم
ادم :
عمتو تعالي انا محتاجك
سميه :
هركب اول طياره نازله مصر وهكون جمبك ياحبيبي انا جايه
ادم :
ماشي ياعمتو سلام
اغلق ادم الخط وكان يشعر كأن اللهيب يتأجج داخله
بقلم*وسام اسامه*
البارت السادس عشر
*********************
صباح يوم جديد
فتح ادم عينيه بتعب
نظر الي تقي مطولا
وجدها نائمه كالاطفال
اهدابها الطويلخ وجهها الابيض التي يكسوه الحمره الخفيفه في وجنتيها
شفتاها التي تشبه حبة الكرز
شعرها الناعم الطويل
احس ادم ان تلك الحوريه خلقت من أجله فقط تنهد ادم بضيق علي تلك الأحاسيس التي تزوره لأول مره
ادم متمتما في نفسه:
البت دي بقت خطر عليا بقت مسيطره علي تفكيري مش عارف اعذبها زي ماكنت عايز لما جالها انهيار حسيت كأن شوك دخل قلبي
تدارك ادم نفسه:
كأني عندي قلب
نظر ادم الي تقي مره اخري وضع انامله علي وجهها الصغير وظل يتحسسه برقه شديده وكأنه يراها للمره الأول مره
تذكر كلام والده
البنات دول بيبقا شكلهم بريئ لكن جوا قلوبهم خيانه غدر انانيه كل حاجه وحشه
امك مثلا كانت جميله جدا والي يشوفها يتفتن في جمالها لكن هي خاينه وانانيه خانتني وسابتك لوحدك
مفيش واحد مخلصه ياادم
ثم تابع احمد بسخريه :
ولا في راجل مخلص كمان كلنا خاينين
بس احنا رجاله نعمل الي احنا عايزينو نعرف واحده اتنين تلاته نتجوز اربعه
في الاخر اسمنا رجاله انما الستات لا الستات ملهمش امان ملهمش مالكه
دا حتي امنا حوا هي الي خرجت ابونا ادم من الجنه
افاق ادم من شروده اغمض عينيه بغضب وتحولت انامله علي فكها من الرقه الي القسوه فعتصر فكها بيده
محدثا اياها:
لا مش انا ياتقي مش انا الي تخدعيه بشكلك مش انا
وغادر. الغرفه
دلفت الداده رحمه
وضعت اسدال جميل وخرجت
بعد قليل فتحت تقي عيناها بتعب وكانت تشعر بدوار
تذكرت حديثه اخر مره دمعت عيناها وبكت
تحاملت علي نفسها وقامت لتتوضأ ارتدت الاسدال وادت صلاتها ببكاء
وكانت تناجي ربها ببكاءقائله:
يارب قولت في كتابك العزيز (ونحن اقرب اليك من حبل الوريد)
نجيني يارب من اي عذاب
قولت ف كتابك الكريم(قل ادعوني استجب لكم) يارب اخرج من هنا عفيفه يارب يارب استرني فوق الارض وتحت الارض ويوم العرض يارب
بكت اكثر:
ونجيني منو ياااااااارب
كاد ادم ان يغادر ولكن سمع دعائها
احس برجفه اصابته فكانت اول مره يري احد يصلي اول مره يسمع أيات من القرآن
في هذه اللحظه شعر ان تقي اقوي منه بدعائها
هربت دمعه من عينيه معلنه عن ضعف قوته
انطلق ادم الي عمله بعقل منشغل بها
وقلب تائهه قد قارب علي الخضوع لها
***********************
استيقظ اياد عند أذان الظهر
نظر الي ساعته بفزع :
نهااار اسود هو انا نمت كل دا
يالهوووتي انا كدا فرقعت العيال امبارح
امسك اياد هاتفه سريعا واتصل بمازن
اجاب مازن :
عيل واطي ولو شفتك هلعب البخت في وشك يازفت
اياد بضحك :
والله العظيم راحت عليا نومه يامازن معلش
مازن بجديه:
اخرس خالص وقال ايه جمع الشله يامازن انا جاي بليل ومش عارف ايه
وفي الاخر العيال بهدلوني
اياد مازحا:
خلاص بقا ياعم قلبك ابيض والله معرفش نمت كل دا ازاي
مازن ضاحكا:
يااهبل ما احنا كنا عارفين انك هتنام للصبح وبعدين البس كدا وظبط نفسك
عشان كلنا خدنا اجازه من اشغالنا عشان نتقابل يالا علي الله يطمر
اياد بصدمه:
هي هند بهتت عليك ولا ايه يابني
شغال من الصبح لوك لوك لوك
مازن بمرح:
دي لو سمعتك الله يرحمك يامعلم
اياد بنفي:
لا ياعم خلاص بقا دي بكلامك ممكن تاكولني
مازن ضاحكا:
مش بعيد
اياد بصدمه:
البت شكلها بقت فظيعه يامازن
مازن بضحك:
اوي يا اياد دا مره واحد عكسها مسكت طوبه وفي دماغو عدل
اياد :
يانهار اسود ومنيل هي البت دي عضها كلب مصعور ولا ايه
مازن:
لم نفسك ياض دي اختي حببتي بردو
اياد بضحك:
لموأخذه يامازن بس انا قولت لما تكبر هتعقل بس دي بقت مجنونه اكتر
مازن بأيجاز:
اخلص بقالك ساعه لوكلوك هنتقابل فين
اياد ببتسامه:
فاكر المكان الي كنا بنتجمع فيه واحنا في الثانوي ياض
مازن بضحك:
نهار اسود البحر ف الشتا يااهبل نروح ع البحر دلوقتي
اياد مؤكدا:
اه انا بحب البحر ف الشتا
مازن :
شكلنا هنعيا عشان خاطر جنابك ماشي ياعم امري لله بس هبعتلك ارقام الشله ف رساله عشان تقولهم
اياد:
ماشي سلام
مازن :
سلام
اغلق اياد الهاتف محدثا نفسه ببتسامه:
هنرجع ايام الشقاوه تاني
خرج اياد الي الشرفه المطله علي البحر
نظر للبحر بشتياق:
وحشاااااني يا اسكندريه
امسك هاتفه مره اخري واتصل بجده ليطمأن عليه
سالم :
السلام عليكم
اياد:
الووو ياسلومه
سالم بضيق:
رد السلام الاول يازفت
اياد:
وعليكم السلام ياسلومه عامل ايه
سالم :
انا كويس انتا عامل ايه يااياد
اياد :
كويس اوووي ياجدي متتصورش اسكندريه احلوت ازاي
سالم ببتسامه:
اسكندريه ديما حلوه
اياد بمشاكسه:
امال مجتش معايه ليه بقااااا
سالم :
طب انتا مجنون انا اعملك ايه اسكندريه في الشتا البحر بيطلع ياخد الناس بالحضن
اياد ضاحكا:
والله وبقيت تئلش ياسلومه سبتك يوم بوظت خالص انتا صح
سالم :
لم نفسك يالا انتا هتيجي امتا
اياد برومانسيه:
وحشتك ياسي سالم
سالم بضيق:
انتا لو قدامي دلوقتي هديك قلم يعدلك ياض
اياد بضحك اكثر:
ايه ياعم بهزر معاك احنا اسفين ياسلومه
ثم تابع بجديه:
اخدت الدوا ياجدي
سالم :
ايوا يابني هو دا في منو مفر
اياد بجديه:
ايوا كدا ياسالم عشان تبقي زي الحصان واجبلك عروسه تتجوزها واطمن عليك قبل ما اموت يابني
سالم ضاحكا:
ضحكتني يالا وبعدين مفيش بعد تاج حد خلاص هي اول حب واخر حب في حياتي
اياد بتنهيده:
الله يرحمها ياجدي
سالم ببتسامه:
عقبال ماافرح بيك يااياد
اياد نافيا:
لالالا جواز ايه هو انا مجنون عشان اتجوز انا كدا فله مش عايز اجيب واحده نكديه تنكد عليا ياعم
سالم :
مسيرك تقع ياابن ساجده
اياد بضيق مصطنع:
انتا هتفول عليا ليه بس ياسلومه
سالم:
افول! امشي ياض انتا قرفتني
اياد بمرح:
ماشي ياسلومه عايز حاجه
سالم:
كفي نفسك ياخويا
اياد بضحك:
سلام ياسلومه
اغلق سالم الهاتف وارتسمت علي وجهه ابتسامه متذكرا تاج زوجته التي طالما
عشقو بعضهم البعض فكان الحب ضيفهم دائما انجب سالم من تاج
يوسف وساجده فزاد الحب بينهم فوصل سالم الي مرحله جنون العشق
الي ان اخذها الموت منه احس ان العالم توقف فجأه اصبح وحيدا في طريق
كانت تاج تشاركه به ولكنه لم ينساها فكان يعيش معها في مخيلته واحلامه
تنهد سالم بحزن واخرج صور زوجته من خزانته وظل ينظر لها بشوق جارف
سالم في نفسه:
وحشتيني اوووي يا تاج ربنا يرحمك ياحببتي شفتي يوسف انا زعلان منو اوي مبيسألش عليا خالص يا تاج
ثم دمعت عيناه :
الي كانت بتسأل عليا ساجده لحد ما سبتني زيك وماتت قطعتو بيا
بس الواد اياد معوضني عن اي حد ياتاج
مع انو شقي ومش راضي يريح بالي ويتجوز بس وجودو جمبي بيونسني
لحد ما اجيلك ياحببتي
قبل صورة زوجته وامسك كتاب يقرأه
فاالقرأه هي ملاذه الوحيد
*********************
كان ادم منشغل في عمله
ولكن لا يستطيع ان يخرج تقي
من تفكيره فااصبحت تسيطر
علي عقله بالكامل
امسك هاتفه واتصل بأحد ما
ادم:
الووو
_لسه فاكر تكلمني ياادم دا انا قولت نسيتني
ادم بتنهيده:
معلش انا اسف ياسوسو كنت مشغول جامد
_امممم والمفروض اقولك عادي بس ماشي ارجع من السفر بس وانا اقرصلك ودنك
ادم بختناق:
انا تعبان ومحتاجك اووي
:مالك ياادم قلقتني عليك ياحبيبي
ادم:
انا هتجوز
_ودا بجد ولا هزار
ادم وهو مغمض العينين:
ايوا بجد انا هتجوز وعايزك يا عمتو
سميه بقلق:
هو في ايه يا ادم
ادم بختناق:
تعباااااان ياعمتو حاسس اني بغلط لأول مره حاسس ان ادم الصياد غلطان
سميه بتنهيده:
ودا الي كان لازم تحسو من زمان يا ادم
ادم :
عمتو تعالي انا محتاجك
سميه :
هركب اول طياره نازله مصر وهكون جمبك ياحبيبي انا جايه
ادم :
ماشي ياعمتو سلام
اغلق ادم الخط وكان يشعر كأن اللهيب يتأجج داخله