رواية ابناء الجبالي كاملة وحصرية بقلم رنا احمد
البارت الاول...
في ڤيلا الجبالي ....
في مكتب الجد حسن ...
/ايه ده يا جدي حضرتك كتبت كل حاجه باسمي ليه مش فاهم ..
وقف حسن بهيبه/اسمع حديدي ده زين يا ادهم يا ولدي انا شربت المر علشان اعمل الثروه دي كلها ومش هسمح أنها تتضيع وانت انسب واحد يكون مسؤول عن كل ده ...
ادهم بقلق /ارجوك يا جدي بلاش انا بالذات انت عارف انا اصلا مش من العائله ووو..
حسن بغضب /انا جولتلك جبل سابق انسا موضوع الملچا دي انت ابن الجبالي وحفيدي فاهم ولا لا والموضوع خلاص لحد كده انتهاء الحديد فيه ....
........
علي باب المكتب كان واقف ريان بعد ما سمع كلام جده كل يوم حقده وكره ل ادهم بيكبر لأن في أيده كل حاجه...
/ماشي يا ادهم خليك بحركاتك دي واكل عقل جدي بس الحكايه دي مش هتستمر كتير يا ابن عمي ....
ادهم مدير شركه الجبالي شخصيه جاده جداا وحازم في كل قرارته ...
ريان مهندس في الشركه شخصيه حقوده ومستهتر لابعد الحدود...
في الجناح الاعلي.....
كانت واقفه منه وهي بتحط مكياچها قربت منها هند اختها بضيق ...
/هو مينفعش النزول غير وأنتي ملخبطه وشك كده وكل ده ليه علشان واحد تافه زي ريان ..
منه بزهق /اووووف هو كل يوم نفس الاسطوانه ايوه يا ستي علشان ريان علشان حبيبي انتي لما تحبي هتفهمي كلامي هتبقي ساعتها نفسك تبقي اجمل واحده في الدنيا علشانه ..
هند باستنكار /لا طبعا الي بيحبني وعايزني ياخدني زي م انا واكيد مش هيكون زي ريان يالا علشان نفطر ونروح الجامعه ...
هند ومنه أختين لكن مختلفين تماما هند كليه صيدله ومنه علوم ...
في جناح سليم ....
كان واقف وهو بيلبس چاكيته دخل حازم اخوه الصغير الي في ثانويه عامه..
/ايه الحلاوه دي علي الصبح يا احسن ظابط حراسات في الدنيا كلها ..
سليم بابتسامه /اخلص وقصر عايز ايه ...
حازم ابتسم /دائما كده فاهمني عايزك تخليني اشترك في الدوره السنه دي علشان خاطري يا سليم ...
سليم بغيظ /يا ابني انت ليه فاكر نفسك ميسي ده انت بتتغلب بفرق عشر اجوان ..
حازم مسك أيده بسرعه /لا وحياتك عندي الايام دي ناوي اتدرب كويس وهرفع راسك أن شاء الله...
سليم ضحك /ههههه ربنا يستر يالا بينا نفطر .
في اوضه ريان ....
كان واقف بينفخ سيجارته بضيق دخلت منه واتكلمت بحب وعشق ...
/ريان ليه منزلتش نفطر بصيت علي السفره لقيتك مش موجود ..
بصلها ريان والشيطان هياله أن ده الي لازم يحصل قرب منها وقغل الباب بصتله وهي مستغربه ....
/في ايه عاد يا ريان بتقفل الباب ليه ..
قرب منها ريان ومسك أيدها بخبث /ايه يا حبيبتي مش عايزه تكوني مع ريان حبيبك ولا ايه..
منه وتاهت بين ايديه/حبيبتك ..
ريان شالها ومشي خطوات لسريره بشر /طبعا حبيبتي وروح قلبي كمان ...
علي السفره....
كانوا قاعدين بياكلوا بصمت واحترام لجدهم .
حسن بحده /الزفت ريان منزلش ليه ولا منه .
هند بارتباك وهي مش عارفه منه فين /منه نائمه يا جدي وانت عارف ريان بمزاجه ..
ادهم بجديه /ربنا يهديه ..
حسن بغضب /الواد ده مش هيرتاح الا لما يخلص عليا ..
سليم بأس أيده باحترام /بعد الشر عليك يا جدي معلش صغير وبكره يعقل ...
حازم بغيظ /من فضلك يا سليم مفيش صغير في العائله دي غيري ...
ادهم بضحك /ههههه طبعا يا زوما ..
في اوضه ريان ....
كانت قاعده بتعيط بحرقه وهو بيولع سيجارته اتكلم بعصبيه ..
/ما خلاص بقا صدعتيني هو انا غصبتك علي حاجه ما كله بمزاجك ..
منه مسكت دراعه /انت عارف انت عملت فيا ايه ريان انت لازم تقولي لجدي انك بتحبني لازم نتجوز في اسرع وقت ..
ريان مسكها من شعرها /بقولك ايه يا بنت عمي انتي جيتيلي بمزاجك مش انا الي اتجوز واحده زيك فاهمه انا عملت كده لهدف معين اني اكسر قلب ادهم لانه بيحبك اكتر من كده متحلميش ويلا غوري من هنا ..
منه بحرقه وهي بتلبس هدومها /ربنا ينتقملي منك يا ريان ...
..
في شركه الجبالي....
كان قاعد ادهم علي مكتبه دخلت حياه السكرتيره وهي بتمسح دموعها ...
/الملف الي طلبته يا ادهم بيه ...
ادهم باستغراب /مالك يا حياه فيه ايه .
حياه بدموع /انا اسفه يا ادهم بيه بس أنا واحده شريفه ومقبلش كده ابدا .
ادهم خبط علي المكتب بغضب /جرا ايه يا حياه متخلصي في ايه...
حياه وهي بتاخد نفسها بالعافيه /ريان بيه ..
في ڤيلا جميل الشافعي ...
كانت واقفه داليا وهي بتعيط ..
/ارجوك يا بابا اروح عند خالتي لحد ما ترجع بس بلاش اروح عند ناس معرفهاش ارجوك ..
جميل بحده /وبعدين معاكي بقا انتي عامله زي العيال الصغيرين ليه كده قولتلك هما شهرين لحد ما اعمل العمليه وارجع انتي عارفه أن فيه ناس عايزه تاذيني فيكي انا قولت الي عندي وده اخر كلام عندي ...
في مكتب ريان ....
كان قاعد وحطط رجله علي المكتب دخل ادهم بكل غضب اتفزع ريان من شكله مسكه من هدوم بغضب ....
/بقولك ايه الوساخه الي بتعملها مع بنات الشوارع متتعملش في مكان اكل عشنا فاهم ولا لا .
ريان اتعصب جدا/ انت اتجننت ولا ايه قصدك ايه وبعدين نزل ايدك دي مبقاش الا انت يا تربيه الملاجئ ..
ادهم بحده /الي جاي من ملجا ده انضف منك مليون مره أنا بحزرك يا ريان لو قربت من حياه تاني هتشوف مني الي عمرك مشوفته ..
في المندره ...
ليلا ....
كان قاعد حسن الجبالي مع صاحبه جميل ..
جميل بامتنان /اني مش عارف اشكرك ازي يا حسن انك وفقت علي ان داليا تفضل معاكم هنه وتحت عنيكم وان سليم يكون حارسها الشخصي بحكم شغله ..
حسن بابتسامه /متجولش كده يا چميل بتك نشيلها علي راسنا من فوق ..
دخل سليم وهو بيبوس ايد جده باحترام /مساء الخير يا چدي اهلا وسهلا يا جميل بيه ..
جميل بابتسامه /اهلا بيك يا سليم يا ولدي .
فجاه دخلت بنت منتقبه وهي باصه في الأرض .
/يابا حضرتك رنت عليا ادخل .
جميل بابتسامه /ايوه يا حبيبتي ده سليم حفيد جدك حسن وبيشتغل في الحراسات الخاصه وهيكون معاكي طول الوقت بحكم شغله ..
حسن وقف بهيبه /لا يا جميل مع احترامي لكلامك بس ده هيبقا واچبه لأنها هتكون مرائته علي سنه الله ورسوله..
سليم بصدمه /ايييه ....يتتتتتبع ..
عارفه أن البارت صغير بس عايزه اشوف تفاعل جااامد بقا زي ما متعوده منكم بجد الروايه دي غير اي روايه كتبتها ....
تفتكروا منه فعلا هي حبيبه ادهم
سليم هيعمل ايه مع داليا
الي جاي قوووي جدا هستنا تعليقاتكم ياريت بلاش تم ولا ملصقات ...
ابناء الجبالي
رنا احمد عماد...