رواية ابناء الجبالي الفصل الثاني 2 بقلم رنا احمد
في ڤيلا الجبالي...
سليم بانعفال /جدي ممكن افهم ايه الي سمعته ده هتكون مرات مين .
حسن بنبره غير قابله لنقاش /مراتك انت يا سليم والموضوع ده مفيش فيه نقاش انت خابر زين أن فيه قرارات مبحبش حد يناقشني فيها ..
سليم بغضب /لا يا جدي اسف بس دي حياتي انا انا مستحيل اوافق علي كده ده هبل ..
صفعه قويه تلقاها سليم من حسن صدمت الكل حسن زعق بعلو صوته ...
/چاك جطع لسانك لما تجول علي چدك اهبل ولا بيقول كلام هبل ..
سليم باعتزار واسف /انا اسف يا جدي حقك عليا بس انت بتتطلب مني المستحيل اتجوز واحده معرفهاش طب فهمني دماغك .
حسن بحده /الكلام خلص لحد كده ...
داليا بدموع وقهره /لا مخلصش هو انا ايه لعبه في ايديكم تقرورا مصيرها علي كيفكم انا مستحيل اوافق علي الكلام ده .
جرت داليا بره الڤيلا حسن بحده ل سليم .
/روح وراها حياتك قصاد دمعه واحده ممكن تنزل منها يا سليم ..
جري سليم وراها وهو مش فاهم ليه جده بيعمل كده ..
في الشركه ..
كانت قاعده حياه بدموع دخل ريان بغضب ..
/بقا كده يا روح امك عملالي فيها شريفه وبتشتكيني ل ادهم باشا طب اعملي حسابك أن ده اخر يوم ليكي في الشركه يا ست حضره ..
حياه بدموع/ابوس ايدك يا ريان بيه انا بت غلبانه مش قدك انت عارف ظروفنا ابويا لو قعدت من الشغل مش بعيد يريميني في الشارع ...
قرب منها ريان بخبث /توتو تصدقي صعبتي عليا طب ما دام كده ليه العند الي انتي عايزاه هتخديه ..
حياه بعدت واتعصبت /لا ازي كان كده ملعون ابو الشغل علي يجي باني بفرط في شرفي عن اذنك يا ريان بيه انا بقدم استقالتي ..
ريان مسك أيدها وحليت في عينيه /طب خلاص نتفق طالما مش عايزه كده نخليه جواز عرفي في السر ايه رايك فرصه مش كده ....
حياه كانت لسه هتعترض ريان اتكلم بعصبية.
/بقولك ايه يا بت انتي انا لحد كده جبت اخري منك اسمعي بقا يا كده ياا..
حياه ببرود / من غير تهديد أن موافقه يا ريان بيه ألمهم معملش حاجه حرام ..
ريان غمز بعنيه بمكر /تمام اتفاقنا يا عروسه ميعادنا بليل ...
من أمام المقابر ....
كام واقف ادهم ودموعه نازله زي الشلال وهو بيفتكر حب عمره الي راحت منه كان بيكلمها ..
/ليه تعملي كده ليه توجعي قلبي عليكي بالشكل ده وتنهي روحك بايدك وتنهي روحي معاكي هونت عليكي ده انتي كنت الهواء الي عايش عليه ليه تعملي فيا كده وتسبيني عايش من غير روح بحبك بحبك اووي ..
حاس بايد علي كتفه ابتسمله جاسر ..
/ربنا يرحمها يا ابن عمي ..
ادهم مسح دموعه بسرعه /اهلا باحسن دكتور نسا وتوليد في مصر كلها ...
جاسر بخفه دم /هههه تسلم يا سيدي بس ايه بقا انا هفضل أولد في الخلق ايه محدش ناوي يتجوز في العائله دي وولادكم يتولدوا علي ايديا ...
ادهم بغيظ/والله الي دائما بدعيله أنه يتجوز يمكن ربنا يهديه ويتلم هو اخوك ريان اقنعه لو تقدر...
جاسر ابتسم /لا ريان ده يبقا حرام اصلا أن احما نظلم واحده معاه بقولك ما تيجي نلعب مانش تنس قبل ما اروح العياده ..
ادهم بابتسامه/يلا يا سيدي ..
في جناح منه وهند .
كان قاعده منه بدموع وهي مش عارفه مصيرها هيكون ايه بعد الي حصل دخلت هند الي مش فاهمه هي مالها ...
/منه فيكي ايه مالك ..
منه بدموع وقهره /مفيش حاجه مفيش سبيني في حالي يا هند الله يخليكي ..
هند حضنتها بخوف /اسيبك ازي بس قوليلي فيه ايه هو احنا لينا غير بعض ..
منه مسكت أيدها باحتياج /هقولك يا هند بس ابوس ايدك افهميني...
بعد ما عرفت هند كل حاجه كانت بتلطم علي وشها بدموع..
/يا نهار اسود يا منه يا نهار اسود ليه تعملي كده ليه حرام عليكي ليه ترخصي نفسك كده اه يا ريان ..
منه وهي ماسكه ايديها بدموع/ابوس ايدك ييا هند وطي صوتك لحد يسمع ..
هند بحده /اسمعي انتي ملكيش دعوه بالموضوع ده انا هخلي ريان يتجوزك ورجله فوق رقابته..
في أحدا الكافيهات ..
كان قاعد سليم مع داليا ...
سليم بجديه /هديتي شويه ..
داليا بتعب/الحمد لله شكرا ..
سليم بابتسامه /طب ممكن نتكلم شويه انا وآله العظيم معارف حاجه عن الموضوع الي قاله دي ولا فاهم هو يقصد ايه من الي عمله ..
داليا بجديه /المهم اني مستحيل اوافق علي كده ابدا انا مكنتش موافقه اصلا علي اني اقعد عندكم لمجرد أن بابا مش شايف مكان آمن من ڤيلا جدي حسن اقعد فيها بس كده الموضوع زاد اووي ...
سليم بجديه /كده انا فهمت جدي ليه عمل كده جدي كان مستحيل يوافق انك تقعدي في بيت فيه شباب كتير الا لما تكوني علي ذمه واحد فيهم وبالتالي هتكوني متحرمه علي الباقين حتي لو فتره موقته ...
داليا باستغراب /قصدك ايه مش فاهمه ..
سليم بجديه/قصدي ان احنا نتجوز الفتره الي جميل بيه هيسافر فيهم وبعدين هطلقك واطمني احنا هنعيش كيف الإخوات بالظبط ماشي ..
داليا وهي مطمنه معاه /موافقه ...
في الڤيلا ....
كان داخل حازم وهو بيتلفت يمين وشمال طلعت تفاحه ...
/بخ ههههههه ..
حازم بغيظ /الله يحرقك يا شيخه ايه ده خضتيني ...
تفاحه بضحك/ههههه ضربوك زي كل يوم يا ابني أنت صعبان عليا والله كل مره تعملي سبع البرومبه وتروح تتغلب وتاخد العلقه التمام ..
حازم وهو ليعدل هدومه /مش عارف والله يا بنتي ايه الي حصل لكل ده ده يدوب فرق عشر اجوان ....
تفاحه بضحك/هههه لا بصراحه معندهومش حق المهم قولي ذاكرت علشان الامتحان..
حازم بغرور /طبعا يا بنتي ولعلمك هجيب مجموع اكبر منك يا بنت البواب ...
تفاحه طلعت له لسانه /بعينك يا زوما سلام ..
جرت علي من قدامه ابتسم وهو مش عارف ليه دايما بيحب يغيظها ومع ذلك بيخاف عليها من الهواء ...
في جناح سليم ...
دخلت داليا معاه وقف حسن بهيبته وابتسامه .
/الف مبروك يا ولاد كتب كتاب مبارك أن شاء الله..
جميل مسك ايد داليا باسها /قلب ابوكي كده انا مطمئن عليكي مع سليم راجل بجد الف مبروك يا قلب ابوكي ..
داليا مسكت أيده بدموع /متتاخرش عليا يا بابا علشان خاطري انا ماليش غيرك .
حسن بجديه /واه عاد يا جميل باين كده أن بتك مش بتعرف جوي في الأصول لا يا بتي انتي خلاص بقيتي ملك لجوزك سليم الجبالي فاهمه يا بتي ..
داليا بخوف من هيبه حسن /فاهمه ...
في جناح ريان ..
كان واقف بيحط برفانه علشان يروح لحياه دخلت هند بكل غضب .
ريان وهو متوقع أن ده يحصل /فيه ايه مالك حد يدخل علي حد كده ...
هند بغضب /انت ايه يا اخي انا مشوفتش في حقارتك يا برودك لابس ومتشيك ولا كانك عملت حاجه ..
ريان وهو بيلبس ساعته ببرود /بالظبط كده اختك مغصبتش عليها كله كان بمزاجها وعلي هواها واعملي حسابك لو السماء انطبقت علي الارض اختك عمرها مهتكون علي ذمتي ابدا .
هند بحده /مش بمزاجك انت هتعمل كده غصبن عنك والا والله العظيم يا ريان هدمرك .
مشت هند بغضب اتكلم ريان بخبث وهو عارف عشقها ل ادهم ...
/اقولك علي حاجه روحي ل ادهم أصله بيعشخا واكيد هيساعدها ههههه ..
في جناح ادهم ....
كان لسه هينام خبطت هند واذن ليها تتدخل دخلت وقعدت جمبه علي السرير بصلها باستغراب ..
/مالك يا هند فيه ايه اتكلمي ..
هند كانت بتفروك ايديها بوجع /اادهم انت بجد بتحب منه اختي .
ادهم باستغراب /اكيد طبعا بحبها جدا بس ليه بتسالي ...
هند قامت بسرعه قبل ما دموعها تفضحها /تمام
تصبح على خير..
ادهم باستغراب/هو ايه اللي تمام قصدك ايه مو سوالك ده فهميني فيه ايه..
هند بوجع /مفيش حاجه كان مجرد سؤال عادي انا اسفه عن اذنك ...
جرت هند وبصلها ادهم بوجع هو عارف انها بتحبه لكن غصبن عنه قلبه مش ملكه ومش قادر ينساها ..
في المندره ..
كان داخل جاسر وقفه ادهم .
/حمد علي السلامه يا جاسر امسك يا سيدي مفاتيحك الي بقالها اسبوع ضايعه .
في نفس الوقت كان نازل ريان الي وقف مكانه وهو بيشوف ابشع أحلامه ..
جاسر وهوماسك المفاتيح وبيتاكد أن القلاده مقفوله ومحدش عرف بعشقه الي مخبيه في قلبه ..
/شكرا يا ادهم بس لقيتها فين ده انا دايخ عليها ...
ادهم بابتسامه /جوه في اوضتي تقريبا لما كنا بنلعب بلايستيشن المهم انك لقيتها ...
ريان وهو مش قادر يصدق أنه إذاي اخوه بالشكل ده لما شاف المفاتيح في اوضه ادهم وفتح القلاده الي بتحمل اول حرفين من اسم منه ...