اخر الروايات

رواية مكتوبة ليك الفصل الثامن 8 بقلم ايمان جمال

رواية مكتوبة ليك الفصل الثامن 8 بقلم ايمان جمال 


ندى: ممكن تكون انت الواصي عليا؟
فهد بإستغراب: انا؟!
ندى: ايوا
فهد كان لسة هيرد ندى كملت كلامها: انا عارفة ان بوجودي هنا هسبب لحضرتك مشاكل بسبب خالتي وابنها وعارفة كمان اني بتقل عليكم
نهلة: لا طبعا انتي عبيطة
ندى: معلش يانهلة سبيني اكمل كلامي، انا بعد وفاة بابا وماما معتش ليا حد حتى خالتي كانت دايما بتحسس امي اننا في مكانة اقل منها وبحسها دايما انها شمتانة وانا بكره كدا حتى لما جات هي وابنها عشان يتقدملي وبابا وماما رفضوا ساعتها حسيت اني بقيت عدوة ليهم، بصت لفهد: بابا قبل وفاته بكام يوم اداني فيزا خاصة بيا وقالي ان دي بتاعتي وانه سايبلي حساب في البنك انا لحد دلوقتي معرفش كام وانا مش بعرف اتصرف في الحاجات اللي ذي دي وانا استحالة اقبل ان خالتي او ابنها يكونوا الواصي عليا
فهد: طب وليه طلبتي مني انا كدا:
ندى: لما حازم جه من شوية وحضرتك خرجته بارة الڤيلا حسيت اد ايه هو كان خايف منك وانه مش هيقدر يقربلي بالرغم من تهديده ليا
فهد بثقة: هو فعلا مش هيقدر يقربلك
ندى: عشان كدا دا اللي خلاني اطلب من حضرتك الطلب دا
فهد بهدوء: طب ممكن اقبل ما اقولك رأيي اعرف انت ليه كنتي خايفة اوي كدا من ابن خالتك؟
ندى بصت لنهلة بتوتر وسكتت
فهد: طلاما بصيتي لنهلة يبقى فيه فيه حاجة كبيرة
ندى: ايوا بي اعفيني
فهد: بس انا مصمم اني اعرف
ندى سكتت
فهد وقف وبهدوء: تقريبا كدا انا فهمت
ندى: فهمت ايه؟
فهد: فهمت اللي انتي مش راضية تقوليه
ندى: مش يمكن تكون فهمت غلط
فهد: معتقدش
ندى: ارجوك اعفيني اني اقول السبب لاني مش هعرف اقوله
فهد: تمام انا هعفيكي انك تقولي بس هعرف منك بعدين وعلى العموم انا موافق على طلبك ويومين كدا على ما اخلص شوية شغل هكلم المحامي عشان يجهز الاوراق
ندى براحة: متشكرة جدا
__________________

تاني يوم الصبح، في قصر المنياوي
مختار المنياوي قاعد مع ولاده واحفاده
مختار: سليم
سليم: ايوا ياجدي
مختار: عاوزك تجهز كل حاجة لولاد عمك وعبدالرحمن ومهند
سليم: انا مجهز كل حاجة، كل واحد فيهم اوضته جاهزة
مختار بخبث: واوضة فهد ومهند؟
سليم ضحك: مابلاش ياجدي اللي حضرتك بتفكر فيه دا الفهد باردوا
مختار: لو هو الفهد فأنا الكبير ولا نسيت
سليم ضحك اوي: ربنا يستر عليهم منك ياكبير
مختار: هما اللي جابوه لنفسهم وطلاما حطتهم في دماغي يبقوا مش هيمشوا من هنا غير وهما ذي الاول واحسن كمان
شيماء: هما هيجوا امتى ياجدي؟
مختار: كمان كام يوم كدا
(شيماء حفيدة مختار بنت بنته نادية، بتحب فهد وعندها 22 سنة وحادة الطباع وبتتعامل بطريقة مش كويسة مع اي حد)
________________

في ڤيلا فهد، في اوضة فهد صحي من نومه ودخل اخد دش وغير هدومه ولبس قميص اسود وبنطلون اسود وصفف شعره بطريقة حرافية جعلته عنوانا للوسامة ورش برفانه وخرج من اوضته ونزل تحت، كانت نهلة وندى قاعدين على السفرة
فهد: صباح الخير
ندى ونهلة: صباح النور
فهد نده على الدادة وطلب منها انها تطلع اوضته تجيب العلبتين اللي على سريره، وندى ونهلة بيبصوا لبعض، شوية والدادة نزلت وجابتهم
فهد: انتي طلبتي يانهلة اني اغيرلك العربية ودا هيحصل النهاردة بس حبيت اجيب هدية كمان، فهد فتح العلبتين: انا عارف انكم بتحبوا بعض اوي وعشان كدا جبت خاتمين نفس الشكل ليكم
ندى بسرعة: لالالا متشكرة مافيش داعي للهدية دي
فهد: انا جبت وخلاص وبعدين الفهد مش بيتقاله لا
نهلة: خلاص بقى ياندوش
ندى بإبتسامة: شكرا
فهد: انتي ليكي هدية كمان يانهلة
نهلة: بجد؟
فهد: ايوا بس مش مني انا
نهلة: امال من مين؟
ندى: ممكن اقول انا؟
فهد: قولي بس انتي متأكدة انك تعرفي مين؟
ندى بثقة: عبدالرحمن
فهد: عرفتي منين
ندى سكتت وكأنها بتقوله بسكوتها انها فاهمة
نهلة: معقول جابلي هدية
فهد: اه عادي وهو زمانه جاي انا محبناش نديكم الهدايا امبارح عشان اليوم كان ليكم كفسحة وقولنا ان الصبح كل الهدايا هتكون معاكم
شوية وسمعوا صوت عربية عبدالرحمن وصلت ونهلة خرجت بفرحة وندى قاعدة مع فهد لسة عالسفرة
فهد: عرفتي ازاي ان عبدالرحمن هو اللي جايب الهدية؟
ندى: انا لاحظت حبه ليها لما زعل انها بتقوله ابيه واد ايه هو فرح لما هي قالت اسمه من غير القاب
فهد: تفتكري هتقبل؟
ندى: وايه يعني لو حضرتك تقصد عشان فرق السن فدا عادي انا مش شيفاه مشكلة لكن لو حضرتك تقصد بسبب انهم على طول ذي القط والفار فعادة العلاقات اللي ذي دي نهايتها معروفة
فهد ابتسم: عندك حق، ممكن تلبسي الخاتم نهلة عادة مش بتحب تقلع اي خاتم بجيبه ليها ممكن تعملي ذيها
ندى فتحت العلبلة ولبست الخاتم
فهد: بقى احلى لما لبستيه
ندى بخجل: متشكرة
نهلة خرجت لعبدالرحمن وهو مستغرب انها طلعت تقابله
عبدالرحمن: مش معقولة طالعة تقابليني؟!
نهلة بفرح طفولي: فين الهدية؟
عبدالرحمن ضحك: يعني انتي طالعة عشان الهدية بقى
نهلة: ايوا
عبدالرحمن ابتسم وكان ماسك علبة الهدية وفتحها
نهلة بإعجاب: وااااو جميل اوي
عبدالرحمن: جميل عشان ليكي
نهلة اتكسفت وسكتت
عبدالرحمن بهزار: هو انتي بتتكسفي ذينا
نهلة بغضب: مابلاش رخامة بقى
فهد خرج: عجبتك الهدية
نهلة: جدا وذوقها حلو جدا
فهد: يعني احلى من هديتي؟
نهلة: لا عيب دا هدية الفهد مافيش احلى منها، وهمست لعبدالحمن: هديتك أحلى، عبدالرحمن ضحك اوي بكل صوته هو وفهد، ندى خرجتلهم
نهلة: شوفي ياندوش عبدالرحمن جابلي ايه؟
ندى: مبروك عليكي ياقلبي
فهد: يالا يابنات ادخلوا جوا وانا وعبدالرحمن هنروح الشركة ومافيش خروج بإذني ولا خروج من غير حراسة
نهلة بهزار: طب لو هنخرج معاك؟
فهد ضحك: يعني عاوزة تبقي خارجة مع الفهد وتحتاجي حراسة
ندى هي اللي ردت: اكيد لا
فهد بصلها وابتسم وعبدالرحمن واقف يبص عليهم
فهد: انا هروح الشركة ولما اجي هتكلم معاكوا في موضوع مهم
نهلة: اوك
عبدالرحمن وفهد مشيوا والبنات دخلت جوا
______________

في قصر السيوفي، حامد السيوفي قاعد مع مختار المنياوي
مختار: ان شاء الله هتلاقيها
حامد: يارب يامختار، دي الحاجة الوحيدة اللي ليا من ريمة ابني
مختار: ان شاء الله هتلاقيها وهتكون بخير
حامد: يارب، اخبار سليم ايه؟
مختار: الحمدلله تمام
حامد: عاوزين ليلة فرحه من احلى الليالي
مختار: والله ماكان ينفع الفرح يتعمل الفترة دي
حامد: لا يامختار سيبه يفرح دا سليم المنياوي وبعدين كلنا محتاجين نفرح
مختار: ان شاء الله هنروح وهيرتاح بالك وتفرح بحفيدتك
حامد: يارب
❤❤❤❤
في باريس، هناء (ام فهد) قاعدة مع سعد جوزها
سعد: لسة مصممة ننزل مصر؟
هناء: ايوا ياسعد انا عاوزة اشوفهم انا عارفة ان فهد مش هيقبل وجودي بس عاوزة اشوفه واشوف نهلة
سعد: خلينت بس نظبط امورنا الأول وبعد كدا ننزل
هناء: ماشي، مافيش اخبار جديدة من ابنك عنهم؟
سعد: ما انتي عارفة انا لما بكلم ابني مش بيديني فرصة اني اتكلم عنهم
هناء: يارب ننزل بسرعة بقى
❤❤❤❤❤❤

في شركة فهد المنياوي، فارس كالعادة دخل مكتب فهد من غير مايخبط وفهد هز دماغه بيأس ان مافيش فايدة فيه
فهد: خير سايب مكتبك وجاي ليه
فارس: زهقان
فهد: فارس انا مش عاوز هزار احنا المفروض قبل سفرنا نكون متخلصين كل الشغل اللي ورانا
فارس: ياسيدي ماشي وبعدين كل حاجة خلصانة يعني التصاميم اللي كانت المفروض تروح المصنع جاهزة وراحت خلاص واقفة بس على انها تتنقل للمحلات والمول
فهد: طب هنسيب مين مكانا المرادي؟
فارس: هو في غيره
فهد: والله ياسين على اخره مننا
فارس: ماهو احنا بنمسك شغله وقت مابيسافر عشان يقضي اجازته الصيفية مع مراته
(ياسين صاحبهم الرابع ويعتبر شريك معاهم بس مقر شركته لوحدها ومتزوج من سنتين وعنده ولد عمره'سنة' اسمه محمود)
فهد: ماشي خلاص انا هكلمه
فارس خرج وفهد رن على ياسين
ياسين: الو
فهد: حبيب قلبي
ياسين: عاوز ايه المرادي يافهد
فهد ضحك: دايما فاهمني
ياسين ضحك: فاهمك يا اخويا بس المرادي مش هعرف اخدمك
فهد: ليه
ياسين: عشان يا اخويا انا كمان هحضر فرح سليم ذيكم
فهد بفرحة: بجد انت جاي معانا؟
ياسين: ايوا جدك لسة قافل معايا من شوية
فهد: طب هنعمل ايه في شغلنا
ياسين: هخلي احمد اخويا يباشر الشغل في غيابنا
فهد: الله عليك ايوا كدا
ياسين: طب يالا بقى سبني اخلص الشغل اللي ورايا عشان كل حاجة تخلص قبل مانسافر
فهد: ماشي سلام
___________
فهد خلص شغله ورجع الڤيلا، والبنات كانوا في اوضتهم فوق والدادة طلعت قالتلهم ان الاكل جاهز وان فهد وصل ونزلوا
فهد: يالا عشان ناكل
نهلة: هنخرج ولا
فهد:لا، وبص لندى: المحامي زمانه جاي انا لما خلصت كل الشغل اللي ورايا كلمته عشان يجي يعملنا الورق ونخلص كل حاجة
ندى: انا بجد مش عارفة اشكر حضرتك ازاي
فهد: تشكريني على ايه مافيش حاجة
خلصوا اكل والمحامي جه وفهد بعت الدادة وقالها تخلي ندى تجيب الورق الخاص بيها وماتنزلش دلوقتي، بعد شوية الدادة نزلت بالورق اللي اخدته من ندى
المحامي: هي بس محتاجة تعملك توكيل بحيث ان يبقى كل حاجة في ايدك
فهد: انا والله ماكنتش مقتنع بس ماقدرتش اقولها لا لما لاقيتها محتجاني
المحامي: عادي ماتقلقش، المهم دلوقتي هنكتب الورق انها طلبت تكون الواصي عليها وانها موافقة على كدا
فهد: تمام
المحامي بدأ يقلب في الورق ورفع عينه لفهد بإستغراب: هو انت شفت ورق البنت دي؟!
فهد: لا لسة ليه؟
المحامي: انت مش عارف دي مين
فهد: مين؟
المحامي: دي ندى كمال حامد السيوفي
فهد بصدمة: حفيدة حامد السيوفي
المحامي: ازاي ماكنتش تعرف
فهد حكاله انها صاحبة اخته وحكاله من يوم ماجات عندهم ووفاة باباها ومامتها
المحامي: لازم يعرفوا
فهد: ممكن اطلب منك طلب ان محدش يعرف منهم انها هنا عشان دلوقتي انا عاوز افهم ليه هي مادورتش عليهم وليه هي ماتعرفش اي حاجة عنهم
المحامي: طب وفارس؟
فهد: فارس مايعرفهاش وانا مش هحسسه بحاجة لان لازم قبل ماناخد خطوة ذي دي نعرف هي عارفة ان ليها عيلة واهل وورث ولا لا
المحامي: تمام بس لو حامد السيوفي عرف ماليش دعوة
فهد ضحك: ماتقلقش هتحمل المسئولية لوحدي
المحامي: تمام اندهلها بقى عشان توقع على الورق
فهد: تمام
فهد طلع نده لندى وهي نزلت معاه والمحامي اول ماشافها استغرب اوووي وخصوصا ان لون عيونها ذي ابوها وكمان ذي لون عيون جدها
المحامي بيهمس لفهد: انت عاوز تفهمني ان لو حامد السيوفي شافها مش هيحس انها حفيدته دا كفاية لون عنيها
فهد: ماتقلقش خلص بس انت الورق
ندى كتبت اسمها عالورق وهتروح مع فهد بكرة تعمله توكيل، تاني يوم الصبح ندى عملت توكيل لفهد وخلاص بقى هو الواصي عليها
وصلها الڤيلا وراح الشركة ودخل مكتبه وعبدالرحمن دخل وراه
عبدالرحمن: فهد انا عاوز اتكلم معاك شوية
فهد: في ايه
عبدالرحمن: ماينفعش ندى تكون موجودة عندك كدا
فهد: قبل اي كلمة اسمع بقى الجديد
عبدالرحمن: استر يارب في ايه
فهد: عارف ندى طلعت مين
عبدالرحمن: مين؟
فهد: حفيدة حامد السيوفي
عبدالرحمن بصدمة: نعم انت بتقول ايه؟
فهد: ذي ماسمعت
عبدالرحمن: يعني فارس قالب عليها الارض وهي عندك؟
فهد: للاسف ولسة عارف امبارح لما المحامي جه يعملنا الورق اللازم عشان اكون الواصي عليها
عبدالرحمن: اوعى تقول انك بعد ماعرفت انها حفيدة حامد السيوفي وبنت عم فارس نفذت طلبها
فهد: ايوا وانا معرفتهاش اي حاجة
عبدالرحمن: ليه انت ناوي على ايه؟
فهد: بص ياعبده ندى طلبت حمايتي وكل كلامها بيأكد انها ماتعرفش اي حاجة عن عيلة ابوها خالص ودا اللي عاوز افهمه هي ليه ماتعرفهمش
عبدالرحمن: فارس لو عرف هيزعل منك
فهد: ومين هيعرفه
عبدالرحمن: اكيد مش انا بس حامد السيوفي لو عرف اكيد مش هيعديها يافهد
فهد بثقة: انت عارف ياعبده ان انا محدش يعرف يقف قصادي لا هو ولا حتى جدي مختار
عبدالرحمن: دي مش حاجة سهلة يافهد
فهد: ماتقلقش انا عارف بعمل ايه، وبعدين انت كنت عاوز تقولي ايه
عبدالرحمن: انا لو قولت اللي كنت عاوز اقوله حامد السيوفي هيخلص علينا
فهد ضحك: انت جبان اوي
عبدالرحمن: اه ياعم انا مش اد حامد السيوفي
فهد: طب قول عاوز ايه
عبدالرحمن: من شوية حازم ابن خالة ندى كان هنا
فهد: وازاي يدخل هنا؟
عبدالرحمن: هو طلب يقابلك وبعدين فيها ايه ماهو ابن خالتها
فهد حكاله عن اللي حصل
عبدالرحمن: انا اصلا لما شفته ما ارتحتلوش
فهد: عمل ايه بقى لما جه هنا؟
عبدالرحمن: لما قولتله ان انت مش هنا اتكلم معايا وقالي انه عاوز ندى وخالتها عاوزاها وماينفعش قعدتها عندك دي عشان دا مايصحش
فهد: يومين كدا وهحتاجك في حاجة
عبدالرحمن: اوعى يكون اللي بفكر فيه
فهد: جايز
عبدالرحمن: فهد ياحبيبي انا بخلي مسؤليتي انا مش مستغني عن روحي ياعم
فهد: هتعمل ذي المحامي لما عرف هي تبقى مين
عبدالرحمن: عنده حق لاننا بنلعب مع كبير عائلة السيوفي يافهد
فهد: ماقولتلك ماتقلقش ويالا على مكتبك عشان مايبقاش في شغل متراكم علينا ونسافر براحتنا
عبدالرحمن وقف: ربنا يستر علينا في السفارية دي والله
عبدالرحمن خرج وفهد فضل قاعد لوحده وخلص شغله، وعدا تلات ايام كل حاجة ماشية كويس و قبل سفرهم بيوم فهد رن على عبدالرحمن وخرجوا سوا

في المساء، الدادة طلعت لندى وقالتلها ان في واحدة عاوزاها تحت وقالت انها خالتها وندى قلقانة اوي وخايفة ونهلة قررت تكلم فهد
فهد: ايوا يانهلة
نهلة: فهد خالة ندى هنا وندى نزلت تشوفها عاوزة ايه تعالى بسرعة
فهد: عشر دقايق واكون عندكم

ندى نزلت لخالتها، وهي اول ماشافتها عملت نفسها زعلانة منها
هنية: كدا ياندى تسيبي بيتك وماتقوليش لحد
ندى: انا ماسبتش بيتي غير لما ابنك حازم اتهجم عليا
فهد كان وصل وسمع الجملة دي وغضب اوووووووووووي بس قرر انه يسمع باقي الكلام
هنية: حقك عليا انا ما انتي عارفة انه بيحبك
ندى: وانا مش بحبه ومش عاوزاه وانا كل اللي عاوزاه هي دراستي وبس
هنية: طب ارجعي معايا وانا والله اوعدك انه مش هيقرب ليكي
ندى: حضرتك بتكدبي عليا ولا على نفسك حازم جالي هنا وهددني ولولا اخو نهلة كنت بقيت ضحية ابنك ووساخته
هنية: ما انتي ماينفعش تقعدي هنا
ندى: انا قاعدة عند صاحبتي ومرتاحة هنا
هنية: بصفتك ايه تقعدي هنا؟
فهد: بصفتها زوجة فهد المنياوي
ندى انصدمت وبصتله اوي
**************

الحلقة خلصت
_ ياترى ايه هيحصل لما حامد السيوفي يعرف ان فهد عارف مكان حفيدته وكمان اتجوزها؟
_ وايه ردة فعل فارس لما يعرف ان فهد اتجوز ندى وخبى عليه مكانها؟
_ ايه ردة فعل ندى من اللي قالوا فهد؟


تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-
close