رواية غزالة لديب أليف الفصل السادس 6
ديب قفل مع عادل صحبة ودخل ياخد دش كان مغمض عينة وفاجاء عيون غزالة جت في خيالة نظرتها وهي بتعيط ونظرتها وهي بتتكلم مع ولم ضربتة بالقلم فاق وهو بيستحلف لغزالة باشد العذاب
ديب حط ايدة علي خدة مطرح القلم :واضح انك مش سهلة يا غزالة عينك بتقول كلام وايدك رغم أنها لبنت بس قوية اماشوف حكاية أية
خرج ولبس شرت ونام لانة تعبان جدا
نروح ليلة
ليلة قالة لعسران انها مش هتقعد لو احفادها مرجعوش لابوهم وانة غلط في حق غانم كتير دخلة شقة خليفة وقعدة تفكر في عسران وازي اتغير معها وازي بقة قاسي فاقة علي حكيمة
حكيمة :أمة مالك
ليلة :مفيش يا بنتي بس اخوكي صعبان علية ابوكي ظلمة كتير هو رغم كدة استحمل وساب عيالة قلبي وجعني علية
حكيمة :حبيبي يا خوية تعرفي يامة لو في أيدي حاجة انا مش هتاخر علي اخوية
ليلة :لا في ايدك يا حكيمة
حكيمة :في أيدي قولي يامة وانا اعمل اي حاجة تفرح اخوية
زمزم:اسفة يامة اني هخش بينكم بس ابن عمي اتظلم كتير وديب غلط اوي في ولادة يا خايتي وبجد الولاد مشاء الله عليهم ادب واحترام
ليلة :عيب يا زمزم انتي بنتي يعني اتكلمي من غير ما تخدي إذن وفعلا يا حكيمة ابنك غلط وانتي في ايدك توقفي ابنك وتخلية يرجعهم
زمزم :خليفة راح يجبهم وانشاء الله يرجعة معها
ليلة :يا رب يرجعة عشان غانم لو مرجعوش غانم ممكن يموت بحسرة عليهم
حكيمة :تعرفي يامة وقولي حكيمة مش بتفهم العيال دى مش هترجع مع خليفة
ليلة :اسكتي يا حكيمة متقوليش كدة
حكيمة :اسمعي مني العيال دي عندهم كرامتهم فوق أي حد انتي ماشفتيش عملة أية لم ديب قالة علي اخوهم أعرج
زمزم : دي البت مشاء الله عليه كانت زي الأسد الجعان ضربة ديب قلم انا قولت ديب هيقتلها بعدها
ليلة :طب تعرفي بقة البت دي دخلة دماغ ديب وهي اللي هتخلية يحن ويرجع تاني زي زمان
حكيمة :صدقي يامة انا بردة حسة كدة مشفتيش لم وقفة في وشة واتحدتة
زمزم :ماتتعشميش اوي كدة ابنك متعقد واستحالة وحدة ترجعة تاني
ليلة :ونبي انتي طيبة يا زمزم لا انا بقة بقول غزالة هي اللي هترجع ديب وهتشوفي
نسبهم نرجع لغزالة واخوتها خليفة خرج ورهم بس ملحقش حد فيهم وصل المحطة لقاهم قعدين يونس يجيب اكل
خليفة بتعب :تعبتوني يا ولد غانم جي جري وراكم
وليد وقف :خير يا باشا في حاجة
خليفة :باشا !!!! قول يا عمي انا عمك يا ابني فين اخوك يونس
غزالة :بيجيب اكل في حاجة
خليفة سند علي وليد بتعب :طب ممكن نقعد نتكلم مع بعض حبة يا بنتي
وليد :نتكلم في اية اظن مفيش بنا كلام
في الوقت دة يونس كان جاب الاكل
يونس بستغراب :خير يا حاج في حاجة
خليفة :تعالي يا ابني شوف اخواتك
يونس :ملهم اخواتي حد فيهم اتعرض لحد فيكم احنا خلص ماشين استحملونا حبة لحد ما القطر يجي
خليفة :يا ابني لزم نتكلم وتعرفة الحقيقة واني ابوكم مظلوم وجدكم هو السبب في كل دة
يونس شاف خليفة تعبان :طب اتفضل قعد احنا سمعينك
خليفة :تعالي نقعد في الكافترية
في الوقت دة فعلا مكنش حد فيهم معها فلوس كانت اخر فلوس جاب بيها الاكل
وليد بص ليونس اللي فهمى
وليد باحراج :متخلينا هنا احسن
خليفة حس بيهم
خليفة :يا سيدي انا عزمكم علي الفطار اية مش هتقبل عزومة راجل عجوز بلاش نقول عمك
غزالة :لا طبعا اتفضل نفطر مع بعض
خليفة دخل الكافترية والكل رحب بية لأنهم عرفينة بعد الفطار
خليفة :نتكلم بقة مع بعض احنا كلنا عيش وملح مع بعض اسمع يا ابني وانت وهو وانتي غزالة اسمعني ابوكم زمان اختار أبوة وعايلة وهو مغصوب
يونس بتكشيرة :عم الحاج ارجوك لو هتتكلم في الموضوع دة فوفر كلامك احسن
خليفة باسرار:لا مش هوفر كلامي ولزم تسمع
وليد :استني يا يونس نسمع منة ريحة
خليفة خد نفس :ربنا يريح قلبك يا ابني انا زمان كنت ظلم ومفتري وكنت محبش حد غير نفسي وكنت زيك كدة يا يونس مش بسمع من حد متسرع بس ابوك علمني مع اني انا الكبير بس علمني ازاي اسمع واخد وادي في الكلام خلينا في المهم ابوكم زمان اتهم في جريمة قتل وهرب لانة معملش كدة وانا كنت بدور علي القاتل ولم قليتة غانم رجع وقال لزم يرجع لمراتة وابنة بس جدك بقة خيار ابوك بين أنة يروح ليكم وانة يقعد مع جدك بس جدك قال لو اخترت مراتك وابنك يبقى انا متبري منك وقلبي وربي غضبان عليك ليوم الدين ابوك مع ضغط جدك وافق أنة يقعد ويختار جدك وكان كل ما يحاول يعرف حاجة عنكم جدك يحلف بطلق علي يتكلم ليلة فابوك يسكت مع اسرار ابوك جدتكم ليلة قالت حد يروح يشوف كلام غانم صح ولا أية جدك فعلا بعت غفير يسال إن كان فعلا غانم متجوز ولا لا ولم رجع الغفير قال إني غانم كان يعرف وحدة في مصر وكان عشقها وعايش معها في الحرام ولم زهق منها سبها وجدك صدق ومفتحش الموضوع تاني وقال اكيد ابنك هيكون ابن حرام بدل كان عايش معها في الحرام
الكل كشر من الكلام
غزالة بزعل :لم ابو غانم بية بعت حد ورجع وقال كدة لية هو محولش يعرف ابو الحقيقة أننا ولاد حال أو حتي يعرف اخبار امي ولا حتى يتصل بيها عمي غانم بية نسينا بس انا نفسي اعرف هو لية دلوقتي افتكرنا
خليفة :عشان انا تعبة وهو كان لزم يكون لية سند يشيل معها الحمل انا ولادي عايشين في مصر مش بيجو هنا غير في الضرورة
يونس :دلوقتي بس افتكر اني لية سند يشيل معها الحمل كان فين من زمان يا عمي كان فين واحنا بتسمع كلام من كل واحد علي امي احنا مش صغيرين احنا كبرنا في السوق وعرفنا مين صح ومين غلط اخوك يا عمي حب دور المظلوم وفضل عايش فئة
وليد :عمي انت جة لحد هنا عشان نسمعك بس محدش فينا اقطنع باللي قولتة غانم بية كان ممكن يبعت حد يسال ويطمن امي علية ويصبرها بالكلام بس هو معملش كدة هو نسيها لم شاف العز لو سمحت يا عمي ارجع لغانم بية وقلة زي ما نسينا زمان انسينا دلوقتي احنا اسفين اخوك اختار البعاد وتخلهوش يصور علينا يلا بينا القطر علي وصول احنا اتشرفنا بيك يا عمي
خليفة :يعني مش عاوزين تسمعة ابوكم
غزالة بحنين :عمي سيب الايام تداوي اللي فات انا بجد من زمان كان نفسي في عم زيك اسمحلي احضنك
خليفة :طبعا تعالي يا بنتي حضن عمك مفتوح ليكم وانتم تعالي في حضني
خليفة حضن ولاد إخوة و يركب القطر
غزالة قعدة جنب الشباك وافتكرة حضن ابوها وقد أية هي كانت حسة بالأمان في حضنة وقد أية حضنة كان دافئ غمضة عينيها ونامة
خليفة رجع البيت والكل عرف اني ولاد غانم مرجعوش غانم من الحزن اول ما سمع الكلام دة وقع من طويلة من حزن علي ولادة ليلة بقة هتتجن علي ابنها غانم فضل اسبوع في المستشفي رافض اي حد فيهم خرج من المستشفى وقعد في شقتة وقفل علي نفسة كان يقعد لوحدة حتي الاكل والشرب كان لوحدة قطع كلام مع حد من العيلة قلبة كان بيتقطع علي كلام ولادة وأنهم رفضين حتي يسمحوا كان بيخرج يروح المقابر يقعد عند قبر سميحة ويعيط ويطلب منها السماح ويدعي ربنا يهدي ولادة ويرجعهم ليلة كل يوم تتخانق مع عسران بسبب ابنها اللي مبقاش معهم عسران زهق من الخناق معها خد مهران ونزل مصر وفي مصر كانت غزالة وقفة علي فرشة الخضار بتعتها ووليد ويونس بيوزعة شغلهم كانت وقفة زي الأسد عسران راح يشوفها بعد ماراح بيتهم وعرف أنهم في السوق
عسران قرب من الفرشة :صباح الخير يا بنتي
غزالة بستغراب :اهلا وسهلا ازيك يا باشا عامل اية ازيك يا عم مهران عامل اية
مهران : الحمدلله اخواتك فين يا بنتي جدك عوزهم
غزالة بترحاب :اهلا وسهلا نورتونا انشاء الله نص ساعة ويكون هنا اتفضلو ولا يا كنكا هات كراسي وفطار وشاي باللبن هنا بسرعة للبشوات
عسران بإعجاب :شكرا يا بنتي احنا فطرنا
غزالة بترحاب :لا احنا هنا مفيش الكلام دة القعدة معنا بالمشاريب اهو وليد وصل اكيد يونس في ضهرة
وليد قرب من اختة وشاف مهران وعسران رحب بيهم :اهلا وسهلا ازيك يا باشا ازيك يا عم مهران يونس كان وصل اهلا اهلا شرفتونة والله منورين
مهران حضن يونس وليد : دي نوركم يا حبيبي
عسران :هتخلصة امتة شغلكم
يونس :كلها ساعة كدة ونخلص وليد خد الحاج وعمك مهران وروحهم يريحة لحد ما نرجع معلش البيت مش قد كدة بس هو اربع حيطان تحمينة من السؤال
مهران :متقلش كدة يا يونس
غزالة :يلا يا وليد خليهم يستريح لحد ما نرجع
وليد :من عيني حاضر
عسران معترضش وليد خد عسران ومهران روحهم ورجع لخواتة
عسران شاف البيت بتعهم :شفت استقبلهم عامل ازاى يا مهران
مهران :ولاد سميحة بجد يا عمي الست سميحة كانت كدة بنت اصل وجدعة اوي
عسران بمكر : معقول اكون ظلمتها طب لية الغفير رجع وقال اني غانم رجع عشان زهق من البيت اللي عاشقة
مهران /:يا عمي انت عارف اني اكيد الغفير اللي راح مصر اكيد حد هو اللي قائلة يقول كدة واكيد واخد فلوس من حد واكيد الحد دة كانت سليمة
عسران :صدق كلامة صح يا بني ربنا يهدي ولادك ياغانم
عسران ومهران كل واحد نام علي كنبة لحد ما يرجعة وبعد وقت كانت غزالة اول وحدة وصلة هي ووليد
غزالة :وطي صوتك واضح انهم نايمين تعالي معاية نحضر الغدي لحد ما يونس يوصل بالكافتة المشوية
وليد :ماشي يلا
وقعة غزالة تحضر اكل سريع ووليد يعمل السلطة وحبة ويونس وصل وليد دخل يصحي مهران وقالو يصحي الحاج عسران
عسران لقة سفرة جميلة متحضرة :لية التعب دة يا ولااد
يونس :فضلة خيرك
وليد :معلش مش قد المقام بس امي كانت تقول بصلة المحب خروف
غزالة كانت حضرة خلص :يلا يا جماعة باسم الله
الكل كل وبعد الغدة غزالة عملت الشاي
عسران :احنا كلنا وشربنا وبقة عيش وملح انا عاوزة اعترف بحاحة ليكم يا ولاد انا غلط فيكم وفي الست امكم بس والله كان غصب عني
يونس :يا حاج لو حضرتك جي عشان موضوع الحاج غانم احنا اسفين مش هنسمع حاجة من حد
عسران : والله وابوك حاول كتير يرجع يشفكم وانا اللي كنت بغصبية يقعد
عسران حكي ازاي غانم كان راجع في اليوم دة غانم طلب يرجع يطمن علي مراتة وابنة وعسران حلف بطلق لو رجع أمة تطلق منة وحلف اني لو فتح موضوع مراتة وابنة دي تاني هيرمي ام غانم في الشارع وغانم واقف عشان خاطر أمة
غزالة بحزن :لية كل دة امي عملت فيك اية عشان تعمل كدة فيها
عسران :لم الغفير رجع وقال اني غانم كان عاشق وحدة وعايش معها في الحرام انا قولت اكيد راجع عشنها وممكن تكون نصابة وممكن تكون حامل من حد غير ابني وتكتب عيل غريب باسم غانم انا كنت بحمي ابني
يونس :تقوم تخلي ابنك يسيب مراتة وولادة عشان وهم وكلام كدب صح انت متعرفش امي كانت عيشة ازاي ولا احنا عشنا ازاي وكانت بتقول ايه للناس علي جوزها اللي سبها وهي حامل
عسران :سامحوني يا ولاد وسمحة ابوكم
مهران :يا ولاد ابوكم بيموت من بعد ما مشيته
غزالة بهمس:بابا
عسران سمعها :أيوة ابوكي
غزالة :يونس انا مش عاوزة اكون يتمة من الاب كمان
وليد :وحق امك نستية
غزالة :لا طبعا بس ماما ربنا هيجيب حقها
عسران : وفعلا ربنا بيجيب حقها في خليفة ابني ومرضة
وليد :يعني المطلوب اية
عسران :تيجو معانا وتعيشة في حضن ابوكم وفي عزة
وليد :يونس اية رايك
يونس كان لسة هتكلم بس الباب اتفتح ابو بمعني تاني اتكسر ودخل البوليس
الظابط :مين فيكم غزالة غانم عسران
غزالة بستغراب :انا في أية
الظابط :,فين يونس ووليد اخواتك
يونس وليد :خير يا فندم
الظابط للعسكري :هتهم
عسران بمكر :نفهم يا ابني في أية
الظابط :في بلاغ متقدم من واحد أسمة غانم عسران دياب أنهم سرقة بينة من اسبوع
غزالة بصدمة :انت بتقول لية احنا مسرقناش حاجة
الظابط :في القسم هتعرفة كل حاجة
العساكر خدة غزالة وليد ويونس علي القسم مهران وعسران كانو معهم
الظابط وهو بيحقق :انطق يا ابني انت وهو وهي فين المسروقات خبتوها فين
غزالة بصدمة :احنا متعرفش حاجة عن الموضوع دة
الظابط:انتم من اسبوع مش كنتم قعدين في بين دياب انتم تعرفهم من فين وكنتم هناك لية مع العلم انكم متعرفوش حد فيهم
يونس :أيوة احنا كنا هناك بس عشان ندفن امي واحنا منعرفهنش اصلا يا فندم
الظابط :واي حد يقول أدفن عندي توفقة
غزالة :يا فندم احنا معندناش مقابر امي فين ولم امي ماتت واحد قربهم كان معنا وهو اللي قال إنهم هيوفقة اني امي تدفن هناك
الظابط :غانم عسران دياب يقربلكم أية
وليد بحزن :منعرفهوش كان أول مرة نشوفة يوم دفنه امي
الظابط :بس في البطائق بتعتكم أسمة موجود يعني هو ابوكم
يونس بقهر :تشابه اسماء مش اكتر تشابة اسماء يا فندم وهو في اب يسيب ولادة في المرمت. اللي احنا فيها دي
الظابط بتفهم :عندكم في حاجة تاني عوزة تقوليها
الكل :,لا
غزالة بدموع في عينيها :ممكن سؤال لو سمحت هو فعلا اللي بلغ غانم عسران
الظابط :أيوة هو وقال انكم سرقتة مبلغ مالي كبير بعد ما استضفكم عندة واكرمكم كمان
يونس بحزن :احنا منعرفش حد فيهم يا فندم وزي ما قولنا احنا دفنا امي عندهم في المقابر وبس والست هانم الكبيرة هي اللي أسرة اني نبات في شقة ابنها غانم بية
وليد :يا فندم احنا معروفين في السوق وحضرتك فتشت البيت ملقتش حاجة واحنا لو كنا سرقتا معقول هنرجع ليتنا تاني معتقدش
غزالة :حضرتك احنا لو سرقتا كان بان علينا لكن احنا زي ما احنا بتشتغل وبنتعب
الظابط :تمام يا عسكري خدهم علي الحجز وزي ما وسيطك
غزالة ووليد ويونس خرج علي الحاجز في وقت ما كانو جوة ليتحقق معهم مهران اتصل بغانم عرفة
مهران :الحق يا غانم ولادك
غانم بخضة :في أية يا مهران ملهم ولادي
مهران :مقبوض عليهم في القسم
غانم مسمعش حاجة ونزل جري شاف ديب نازل
ديب :مالك يا خالي في أية
غانم نزل جري وخد عربية وجري بيها علي مصر كان سائق زي المجنون ديب جري وراها وصل غانم في وقت قياسي نزل لقة أبوة ومهران
غانم :أية في أية ولادي فين
عسران :متهمين بسرقة
غانم :سرقة زاي
مهران :الظابط قال انك أنت اللي مبلغ عنهم وانك اتهمتهم بسرقة مبلغ مالي كبير
غانم :انا ازي
دخل غانم وكان ديب وصل دخل ورها
غانم العسكري :انا عاوز اشوف الظابط يا ابني
العسكري:ثواني
ديب :خد أديلة دة
وطلع كرة من جيبة
العسكري دخل وبعد شوية خرج
اتفضل يا باشا
دخل ديب وغانم
الظابط :اهلا وسهلا بك يا فندم اتفضل
ديب :في شباب جم هنا معكم في سرقة صح
الظابط :أيوة في مش قصدك علي وليد ويونس وغزالة غانم متقلقش يا فندم انا وصية عليه يتروقة تحت
غانم بغضب :يتروقة تحت يعني أية
الظابط :يعني لو طلعة وحبيتهم يعترف. أنهم تجار سلاح هيعترفة
غانم بغضب :انتم عملتم أية في ولادي
ديب :عوزين نشفهم
الظابط :ثواني
نده علي العسكري وجاب غزالة ووليد ويونس
اخت اول ما دخلة غزالة كان الحبس عبارة أن اوضة كلها ستات قعدة غزالة في ركن حزينة علي حظها هي واخواتها كانت سرحانة وقفة قدمها وحدة
الوحدة :المكان دي بتاعي قومي
غزالة:يعني مكتوب باسمك
البت :أيوة
غزالة :اتفضلي
جة وحدة تاني دي ماكن
غزالة :لا بقة دي تلكيك
واحد ست كبيرة :كويس انك عرفتي يا بنات ربوها
غزالة :اللي هتقرب متي هتندم علي اليوم اللي اتولدة فئة
البنات قربت من غزالة استمارة عليها بس غزالة فضلة تضرب فيهم ومحدش فيهم قدر عليها بس الكترة تغلب الشجاعة ضربوها عند وليد ويونس اول ما دخلة واحد قال :انت ياض. يعرج تعالي
وليد :حل عن دماغي يا عم انت
يونس :خليك في حالك يا ريس
الرجالة:العيال دي عوزة تتربة وفين بوجعك بس اكتر واحد خد ضرب كان وليد عشان كان بيحني يونس كان وليد اكتر واحد متبهدل ويونس متعور في وشة وغزالة متبادلة وفي كدمة في وشها بس كانت أقل وحدة متبهدلة دخلة لقة غانم وديب غزالة شافت إخوتها كدة خد قرار دخلة
وكانت أول وحدة تتكلم :انت بعترف اني اني سرقة الفلوس وليد ويونس محدش فيهم يعرف حاجة اي حد عاوز ياخد حقة يخدة مني انا اخواتي ملهمش ذنب
يونس بص شاف غانم :وانا كمان بعترف اني سرقة وكنت بخطط اني اقتل اللي هيتعرضلي
وليد بص لبوة وبص لغزالة :انا سرقة ولو عوزني اعترف اني بتاجر في المخدرات انا موفق يا غانم بية بس ابعد عننا
الظابط :كويس اوي نفتح بقة محضر جديد وتقولة فئة كل دة
غانم بصدمة :لا ولادي مش حرمية محدش بيسرق نفسة
ديب :ممكن لو سمحت تسبنا معهم حبة
الظابط :المكتب بتاعك يا باشا
الظابط خرج وغانم قرب من ولادة اللي كان متبهدلين
غانم :انا انا والله
غزالة. :بس كفاية بقة عوز أية مننا يا غانم بية احنا بعدنا عنكم انتم اللي جيتم لينا كفاية بقة بهدلة احنا من ساعة ما عرفنك واحنا بنتبهدل ابعد عننا بقة
غانم:انا معرفش حاجة عن كل دة بس متخافش هتطلعة من هنا
يونس : اوع تفكر اني حتي لو طلعنا من هنا هنرجع معاك لا مش هنرجع
وليد :هتصدق باللة انا كنت خلص صدقة انك مظلوم وانك مغلوب علي امرك بس لا طلعة انت اللي مش عوزنا (بص لغزالة )هو دي اللي كنتي عوزة ترجع عشان متعشيش يتيمة ام واب اهو هو اللي مبلغ عننا وهو اللي عمل فينا كل دة لسة عوزة ابوكي يا كبيرة
غزالة خطط وشها في الأرض وعنيها دمعة رفعة وشها لغانم :لم حضنتني حسيت انك اماني حضنك كان دافئ وحنين لية تعمل كدة معنا لية
غانم :ورحمة سميحة معملتش حاجة انا من يوم ما مشيتم وانا مش بخرج من شقتي كنت بفكر أجلكم ازاي انا حضر شنطتي عشان اجي ليكم
غزالة :لو فعلا انت صادق خرج اخواتي من هنا وسبني انا خد حقك مني مع انك ملكش حق عند حد فينا سيب اخواتي ارجوك
غانم :انا هخرجكم من هنا محدش فيكم هيستن هنا
خرج غانم لظابط وجالة :انا بتنازل عن المحضر لأن محدش بيسرق نفسة دول ولادي ومحدش فيهم سرق حاجة
الظابط :يا باشا متقلقش احنا هنحيب حقك
غانم :انت مش بتسمع انا متننازل عن المحضر
الظابط :تمام (الظابط بص ليهم )حظكم حلو علي فكرة
غانم :لو سمحت خلص كل حاجة انا مسنيهم برة
الكل وقف برة وغزالة كانت وقف. برة جنب ديب بس ديب كان بعيد حبة سمعة ديب بيتكلم
ديب :عادل جبة كل حاجة قلت عليها
عادل أيوة انا بعتهالك
ديب :عوزك تعرفلي مين عمل بلاغ سرقة فهم عادل اوع تكون انت انا قالي تعرف عنهم كل حاجة مش تحبسهم
عادل :لا طبعا وانا هبلغ عنهم لية
غزالة سمعة اخر الكلام وبس وفهم. اني ديب اللي بلغ عنهم واني غانم معملش كدة وانة بلغ باسم غانم
الاجراءات خاصة والكل راح بيت سميحة غانم كان أول واحد دخل البيت البيت كان لسة سيبة امبارح زي ما هو حتي ريحة سميحة موجودة فئة دخل كل حتة فئة تحت عين ولادة دخل حتي اوضة نوم سميحة اللي متغيرتش زي ما سبها اخر مرة قعد فيها وفضل يعيط وينادي عليها بص لقة صورتها مع ولادها مسكها وحضنها
غانم بدموع :سمحني يا ضي عيني سمحني يا قلبي
سمحني يا بنت الاصول
ديب كان سامع خالة صعب علية خرج وقف برة وفتح الفون وشاف اللي عادل بعتة دخل لخالة شافة قعد بضعف ووشة في الأرض
غانم :اكيد مش هتصدقوني لم القول اني مبلغتش عن حد فيكم واني مليش ذنب. بس والله هي دي الحقيقة
وليد كان هيتكلم بس غزالة سبقتة
غزالة :انا مصدقاك يا حاج غانم لاني عرفة مين اللي عمل كدة
غانم رفع وشة ليها بفرحة :بجد يا بنتي مصدقاني
غزالة :أيوة مصدقاك اللي عمل كدة ديب ابن اختك انا سمعتة وهو بيتكلم في الفون مع حد ويقول أنا قولت تعرف مش تبلغ يعني هو اللي مبلغ
في نفس الوقت ديب دخل قام غانم وهجم علية مسكة من هدوم
غانم :حتي انت يا ابن اختي تمرة فيك تربيتي ووقفتي جنبك انت اخواتك بس لا كلة الا ولادي لية تعمل كدة فيهم انا حتي مطلبتش منك ترجعهم اطلع برة انا قعد مع ولادي ومش هسبهم ارجع البلد وعرفهم انك ندل وبلغة عن ولاد خالك عشان تشاكر مع كل اللي عوزني لوحد بس لية انا عملت فيكم أية عشان تحبة تشفوتي
ديب :مين قال كدة انا هبلغ عنهم لية شيفني عوال لا انا لو حبية امحيهم من علي وش الأرض هعملها مش هبلغ
غزالة :متكدبش انا سمعتك وأنت بتتكلم في الفون في القسم
ديب :انا مش هبرر موقفي بس انا فعلا كنت مكلف حد يعرف عنكم كل حاجة مش يبلغ
غانم :يعني أية تعرف عنهم كل حاجة
ديب :يا خالي كان لزم نعرف هما مين عشان انت عارف انا لية أعداء كتير
غانم :وانت مبلغتش عنهم يا ديب
ديب :لا طبعا بس متقلقش كل حاجة هتتعرف انا مش قليل بردة
وليد كان شكلة تعبان اوي هو ويونس وغزالة مهران وعسران كانو قاعدين بيتفرجة
ديب :طب يلا بقة انا تعبان ونفسي انام يلا نمشي وأصبح نرجع ليهم
غانم :انا مش هامشي من هنا انا قاعد مع ولادي اللي عاوز يمشي يمشي
وليد خد نفس ويونس كشر وغزالة بص ابوها
غانم :تعرفي يا غزالة انتي شبة امك اوي
غزالة. بصة وسكتت ووليد قام دخل الاوضة بتعتة هو ويونس دخل وراها يونس
وليد كان ساند علي الشباك :هتعمل أية
يونس:مش عارف بس انا تعبة يا وليد واختك تعبة وانت كمان تعبة وبصراحة احنا مش قد الناس دي احنا اصغر مما تتخيل
وليد :طب والعمل هننسي كل اللي فات
يونس :لا طبعا بس هما حطونا في دمغهم ومش هيسبونا انت شفت عشان يزلونا ويعرفونا اني ملناش غيرهم عملة أية فينا
وليد :يعني هنرجع مع ابوك
يونس :هنرجع بس بشروط وليد احنا هنبعد شرههم واحنا معهم
الباب خبط وكانت غزالة دخلة
غزالة :اجتمع من غيري صح دي خيانة تعتبر بس انا هعديها قوم يايونس جيب اكل عشان نعشيهم قبل ما يمشو
يونس :غزالة انا عوزك تحضري هدومك لأن هنرجع مع ابوكي عشان غزالة بسرعة :عرفة اني احنا مش قدهم انا كنت هقول كدة بردة بس في شروط للرجوع
وليد :هههه نفس كلام يونس تقولي توام
الكل ضحك غانم كان سمعهم وهما بيضحكم كان فرحان وقلبى طائر من الفرح علي ضحكهم
قامة وخرجة خرج لهم
عسران :يا ولاد انا عرفة اني مش غانم اللي بلغ دي ولحد اتصل وقال كدة
مهران :يعني مش ابوكم
كان هيكمل بس فون غانم رن
غانم :خليفة خير في أية
خليفة : ترجع يا غانم امك تعبانة اوي لم عرفة انك سبت البيت
غانم بص للكل :امي انا جي
عسران :في أية
غانم :اني في المستشفي انا لزم اروح اشفها
عسران :خد ديب وارجع وانا هجيب والاولاد وجي
غانم بص لولادة :استناكم في حاجات كتير لزم نعملها مع بعض
ولادة شاف لفه. غانم علي أمة
يونس :موافق يا حاج اني نرجع بس بشروط اول مش هنخش البيت اللي كنا فية
غانم :تمام لم ترجعة نتكلم بس المهم ترجعة
غانم وديب خرجة جري وسابة عسران ومهرجان
عسران بمكر :ها شروط أية بقة يا حبيبي جدكم
يونس :مش هنقعد في البيت اللي فئة ديب
عسران بص بستغراب
يونس :ولا نسية اني الحيوان ديب قال علي اخوية أعرج وقال علي اختك حرمية
عسران :حاضر في في الجنينة بيت صغير بس زية زي البيت الكبير بضبط القعدة فئة
غزالة :وغير كدة احنا مش هناكل من فلوس حد هنشتغل وانكل نفسينة
مهران :يعني يكون عندكم اللي يكفيكم وزيادة وتشتغلة طب ازاي
وليد :هو دى اللي عندنا
عسران :حاضر بس الاول نشوف هتشتغلة اية
غزالة :حنا مش بتفهم غير في الخضار والفواكه
عسران :تمام طب يلا بقة عشان نلخق نرجع
دخل الكل يعلم هدمهم
نرجع بقة لديب رجع هو وغانم وليلة اول ما شافت غانم فاقة وبقة كويسة وخرجة من المستشفي
تعالي بقة نوصف اوضة ديب ولو شقتة
في اوضة أقل ما يقال عليها اوضة الكئيبة كانت اوضة ديب ابن حكيمة خلينا نتعرف علية حبة
ديب سليم احمد دياب ابن حكيمة اخت غانم ظابط قوات خاصة ومش اي ظابط لا دي بشهادة الجميع في شغلة رجل المهام الصعبة مش هقول وسيم لا بس رجلتة طاغية شديد قاسي في قلبة جبروت محدش يقدر علية قاسي مع الكل ويجي لحد أمة واختة ويكون طفل صغير عندة اخت واخ دياب وسلمي كان طيب بس شاف اللي لا يمكن راجل يستحملة شاف حبيبت. في حضن اعز صحابة وآمتة يوم فرحة عليها وفين في شقتة وعلي سريرة وغير كل دة سمعهم وهما بيتفقة علية أنهم يسرقة منة اوراق قاضية مهمة ممكن يتعدم فيها لانها قضية تجسس وسمعهم وهما بيقول أنهم هيملة أدلة ضدة ديب تخلية يتعدم وعرف اني حبيبت. كانت بتلعب علية عشان تجندة معها في شبة الجسوسية اللي هي وصحبة شغالين فيها ومن وقتها وهو قاسي جبار مفتري مش بيحب صف الحريم كل واحد عندة ما هي إلا ليلة علي سريرة
كان واقف في البلكاونة وسرحان في البيت اللي اتجرتة ومدة ايديها علية
ديب حط ايدى علي خدة مطرح القلم : حسابك تقل يا غزالة ودين خليكي عبرة لكل ست تفكر بس تدمد ايديها علي ديب دياب هتدفعي تمن القلم دة شرفك يا حلوة مش هيشفعلك انك بنت خالي ههه قال بنت خالي قال
فاق علي صوت أمة :ديب
ديب :امي عمل أية تعالي وقفة لية كدة
حكيمة :انا جية اتكلم معاك في موضوع وولاد خالك
ديب :غلط في أية بقة يا ست الكل
حكيمة :ديب انت غلط في ولد خالك عيب يا ابني خالك مصدق أنة يجيلة عيال
ديب :وانتي علي طول صدقتي اني خالي غانم عندة عيال مش يمكن نصبين ولو الحرام
حكيمة :لا يا ديب خالك متجوز وكان سيبب مراتة حبلة ولولة جدك عسران كان زمان ولادة في حضنة من زمان
ديب: عارف كل دة بس عمتا انا مليش دعوة بيهم انا كدة كدة مسافر بكرة ومش راجع غير بعد شهر
حكيمة : واخر كل دة اية يا ابن بطني هتفضل كدة زي الطير اللي ملهوش عش
ديب :انا كدة مستريح ياامي الستات مورهمش غير الغدر والخيانة صنف نجس
حكيمة :انا يا ديب كل دة اخس عليك وعلي تربيتك
ديب بسرعة بأس أيدها :لا يا امي انت غيرهم
حيكمة :طب ما أنا من الحريم ولا انت شيفني راجل من بعد موت ابوك
ديب:انت ست الستات يا امي انتي غير كل الستات انتي تاج فوق راسي انا واخواتي يا امي
حكيمة :يا ديب زي ما في راجل خاين في ست خائنة وزي ما في راجل بيخاف ربنا في ست تخاف ربنا وزي ما في أرجاء اصيل في ست أصيلة صوبعك مش زي بعضها يا حضرة الظابط
ديب بتتوية :صحيح فين جدي مشفتوش لية ما رجعش
حكيمة : ما انت عارف راح يجيب ولاد خالك ديب متزعلش خالك منك خالك شاف كتير واتظلم كتير متبقاش انت وجدك والزمن علية ولاد خالك غلابة ميستحقوش العذاب اللي عشوة
ديب :يا امي انا اصلا برجع كل فين وفين يعني مش بقعد هنا كتير واكيد مش هحتك بيهم
حكيمة :بس انت لزم تعتزر منهم
ديب :انشاء الله انا مش عارف هما كانو لقين اية التناكة دة
حكيمة : ديب متخليش اغضب عليك انا عندي اخواتي فقيك انت وأخواتك وبعدين دي مش تناكة لا دى عزة نفس وكرامة ودول مش هتلقيهم عند ناس كتير
ديب :حاضر يا امي هعتزر من خالي والولادة بس هما يجو ولا تحبي ارحلهم انا
حكيمة :لا لم يرجع. يلا تصبح علي خير والبس تقيل بدل الهدوم دة وبدل ما تتعب
ديب :حاضر يا ست الكل هلبس تقيل انا كنت لبس كدة عشان بتمرن
ديب كان لبس شورة وفانلة حملات وفاتح كل شبابيك الاوضة أو الجناح بتاعة اصل ديب واخد السطوح لية وعملة جيم وزي استديو للمعيشة لية
حكيمة :ربنا يهديك ونور بصيرتك يا ابني
ديب :امين يارب العالمين بأس ايد أمة تصبحي علي خير
بعد خروج أمة ديب :قال اعتزر دي انا هخلي ايامهم سودة وخصتا الهانم بنت اخوكي مبقاش ديب الا مخليتك تبكي بدل الدموع دم وخليتك تبوسي جزمتي قدام الكل هو دة الصح يا ديب مفيش ست محترمة
غانم طول الليل صاحي معرفش ينام كان عامل احلي استقبال لولادة عشان البلد كلها تعرف اني وبعدة رجعة طلع الصبح ونزل غانم في الجنينة
بعد فطرة كان غانم قعد في الجنينة حزين ومهموم علي حالة :يا رب حنن قلب ولادي علية يا رب يرجعة