اخر الروايات

رواية غزالة لديب أليف الفصل السابع 7

رواية غزالة لديب أليف الفصل السابع 7 


الحلقة السابعة
غزالة لديب أليف
غانم فضل طول الليل صاحي مش عارف ينام خايف ولادة مترداش ترجع فضل يسأل نفسة لو مرجعوش هيعمل أية نزل يقعد في الجنينة
بعد فطرة كان غانم قعد في الجنينة علي كرسي قريب من الباب الكبير كان حزين ومهموم علي حالة خايف من فكرة أنهم ميرجعوش مع أبوة
غانم بصة لسما :يا رب حنن قلب ولادي علية يارب يا عالم بحالي وغني عن سؤالي يا رب وغمض عينة وفتحها بس شاف علي الباب طيف حد من ولادة قلبة افرح قام وقف وقعد تاني شاف ولادة مع أبوة قام وقف ورجع قعد تاني من فرحتة مكنش عارف يعمل أية مشي لحد الباب ودموعة علي حدة كان هيقع بس مسك نفسها
غانم بدموع فرح :يونس وليد غزالة ولادي ولادى جم انا مش مصدق ولادي يا رب انا مش في حلم
قلب غانم كان بيرقص جري عليهم كان هيقع بس يونس ووليد جرية مسكوة سندة غانم فرح اوي اني عندة حد يسندة حضن وليد ويونس اوي
غانم بفرحة :يا رب انت كريم اوي يا رب ولادي رجعلولي
عسران بفرح كازبة :أيوة يا غانم ولادك انا حلفت اني مش راجع من غيرهم
غانم كان حاضن وليد ويونس اوي : اااااااااااة علي الحضن دة ااااااااة علي قلبي اللي هيقف من الفرحة الحمدلله حبيبي
غزالة :,يعني يونس ووليد بس ولادك وحبيبك وانا يا حاج
غانم خرج يونس وليد فتح حضنة لغزالة :انتي ضي عني انتي حضني دة بتاعك انتي وبس يا نن عين ابوكي
انتي ست البنات
فتح ايدة لولادة بحب وفرحة حضنها بكل حب بشتياق
غانم :انا طماع في كرمك يا رب انا عاوزة منكم حاجة قولو يا ايابة عوز الدنيا تسمعها منكم عوز قلبي يزهق منها بس اكيد مش هزهق
وليد : بابا
غانم بدموع الفرح :اة قولها تاني يانور عيني ابوك
يونس :ابة
غانم بدموع : اة هموت من الفرحة يا سندي وضهري يا يونس عكازي انت واخوك
غزالة : طب وان يا بابا
غانم حضنها جامد:انتي اة اة يا غزالة انتي حياتي يا بنتي انتي وأخواتك ردتي روحي جواية
غزالة بوجع : أيى يا بابا انت بتوجعتي
غانم بلهفة :يا قلب ابوكي فين اللي بيوجعك فين حقك علية
وقعد يدور فيها
غزالة :بابا متخافش انت بس حضتني اوي فوجعتني
غانم بتنهيدة : خوفتني عليكي يا نن عيني بس واضح انك شقية يا غزالي
الكل ضحك
عسران :امك فين يا غانم
غانم : انت عارف انها غضبنا من ساعة ما مشيت عند خليفة
عسران بمكر :كدة لزم إصلاحها
وليد : الله يسهل يا عم
يونس :اطلع شوفها بسرعة الله يسهلك
عسران : اة ياولد الكلب هتعملوني سلوتكم
غزالة :عيب كدة يا ولاد محدش يقطع علي جدو اطلع اطلع ربنا يقويك
عسران :حتي انتي كمان ماشي يلا نطلع كلنا
غزالة وقفة مكنها :بس احنا اتفقنا
عسران :هنسلم عليهم انا عند وعدي
غانم بستغراب :اتفقتم علي أية
عسران :متخافش يا غانم دلوقتي تعرف
الكل طلع ليلة كانت قعدة اول ما عسران دخل قامت بس
زمزم قالت :يا مشاء الله ولاد غانم ابن عمي جم
ليلة بصة شفتهم بصة عسران بحب :وفيت وجبت حبييي قلبي
عسران :انا أقدر علي زعل ليلة بردة
وحضنها قدام الكل ليلة حسة بحاجة غريبة مش هو دى حضن عسران أبدا كانها دخلت جو. شوك مش حضن جوزها وحبيبها فاقة علي غزالةبتسقفة ويونس ووليد صفرة الثلاثة في نفس واحد الله عليك يا جدي
غزالة :يا عسران يا جامد
يونس :يا جمالك يا عسران يا جامد
وليد : الله يسهل. يا عم
الكل ضحك عليهم وليلة في الوقت دة خافت من حضن عسران بس دارة الخوف دة بسرعة الكل اجتمع علي الدوشة والكل رحب بيهم جدا كان عملين جو مرح جميل اوي غانم كان قاعد فرحان جدا وهما بيهزرة مع الكل غانم كان قاعد جنبة غزالة ووليد وقعد تحت رجلة يونس وليلة كانت طيرة من الفرح خدة غزالة في حضنها
ليلة :مشاء الله عليكي قمر يا غزالة اسم علي مسمي شايف يا دياب بنت خالك قمر سلمي تعالي وانتي وانتي يا فريدة تعالي شوفي بنت عمك
فريدة بتعالي :اهلا وسهلا عمل اية
غزالة بصدق نية :تمام وانتي انا غزالة وانتي مين بقة انتي وهي
فريدة بصتلها من فوق لتحت :انا كويسة وبصة تاني من فوق لتحت غزالة اديقة بس مبينتش
سلمي :انا بقة سلمي بنت عمتك وعندة اخين زيك ديب ودياب وفريدة بنت عمك خليفة بردة عندها
سامي وأحمد هما في الجامعة في مصر
غزالة :اهلا وسهلا تعالي اعرفك علي اخواتي دي يونس اخر العنقود سكر معقود ودة وليد الوسطاني وانا غزالة الكبير
ليلة كانت فرحانة جدا وندهت علي الخدامة :بت يا جميلة انت يا بنت
جميلة جت بفرحة :نهار ابيض الف نهار مبروك يا ست الحاجة مبروك رجوع ولاد سيدي غانم
ليلة : الله يبارك فيكي خدي ولاد سيدك غانم وطلعيهم شفتم يرتاحة وخليكي معهم لحد ما هما اللي يطردوكي
جميلة :من عيني يا حاجة
يونس :بس احنا مش هنقعد هنا
ليلة بخضة :يعني اية
عسران :أيوة الاولاد طلبة كدة أنهم مش هيقعدة هنا
غانم قام وقف بخوف :امال هيقعدة فين يا ابوي
عسران :في البيت اللي برة اللي عند شقة ديب
غزالة ووليد :احنا مش عاوزين نقعد جنب البنادم دة ولا حتي نكون جران
عسران :يا بنتي انتي فهمتي غلط ديب قاعد في الشقة اللي فوق السطح والبيت اللي هتقعدة. فية شقة ديب بطل علية يعني انتم هتكونة بعيد عنة
غانم : هو انتم مش عاوزين تقعدة هنا عشان ديب سمع يا حكيمة عمايل ابنك والله ما يحصل انتم هنا زيكم زية واكتر منة
يونس :بابا من فضلك احنا هتكون مسترحين كدة احنا عاوزين نقعد بعيد عشان مديقش حد بس مش عشان الاستاذ ديب زعل اخواتي لا احنا كدة هنكون. مسترحين مش كدة يا غزالة وانتي ووليد
الاتنين:أيوة طبعا
غانم :اللي يريحكم جميلة اطلعي شقتي ولمي كل حجاتي اللي في شقتي تحط في البيت التاني يلا وحضري احسن فطار ليهم
غزالة :يا بابا خليك مرتاح في شقتك وحنا معاك بردة
غانم :رحتي جنبكم دي انا كنت محروم منكم السنين اللي فاتت مستكترة علية أكون جنبكم في الأيام اللي فضلة في عمري انا هكون مرتاح وانا معاكم
يونس :يابا غزالة من قصدها حاجة بس هي خايفى عليك تتعب
وليد :خلص يا حاج غانم متزعلش تعالي اقعد معنا
غزالة :بابا والله مش قصدي ازعلك بس انت اكيد واخد علي شقتك ولم تغير النومة هتعتب وممكن تتعب
غانم حضنها : انا مش زعلان منك يا قلب ابوكي انا هكون مسترح كدة
(استوب عوزة اعرفكم حاجة صغيرة عن غزالة هي شديدة جدا بتحب إخوتها بدرجة وحشة لدرجة اني بغضب الغضب يعنيها وممكن تقتل اي حد يجي علي إخوتها عصبية جدا من ناحية وليد لأن وليد ضعيف يستحمل أيوة بس هي بتخاف علية )
نرجع بقة
سلمي عشان تغير الموضوع : صحيح انتي في كلية اية يا غزالة
غزالة :انا معاية دبلوم تجارة يعني بعرف اقراء
يونس :احنا كنا ممكن نكمل بس ماما تعبت جدا وعلاجها كان محتاج مصاريف فاكتفينا بالدبلوم
وليد : علي فكرة مجمعنا في اعدادي كان ممكن يدخلنا ثانوي واحنا مسترحين بس طبعا امي كانت أهم من اي حاجة حتي مستقبلنا مكنش مهم كل واحد فينا ضح بحلم عشان امي تتعلاج
غانم بندم :سامحوني يا ولاد كان لزم اكون معاكم واشيل بدلكم بس انا
غزالة :يا جماعة احنا مش جين نعاتب ولا نفتح في القديم ربنا كتب كل دة والحمدلله علي كل حال
يونس :بابا احنا مش بلومك احنا بس بنحكي بس احنا سمحناك خلص
فريدة بصة لوليد بتعالي :بس اعتقد اني حد قال انت عندك شلل الاطفال صح عشان كدة انت بتعرج يا حرام
غزالة شافت اني فريدة بتهين وليد ومن زمان غزالة مش بتحب حد يجي علي وليد لأن وليد ضعيف اصلا يبان قوي بس ضعيف غزالة أو يونس كانو بيحمة ديما غزالة اديقة من أسلوب فريدة حسة أنها بتستقل بيهم وخصتا وليد
قامت وقفة بغضب ومسكت فريدة من هدمها ماهمهاش حد من اللي قاعد :اسمعي يا بنت انتي مش معنا اني سكت عليكي من اول فتشوفي نفسك علينا و بتتعلمي معنا بتعالي وتقولي اني دي ضعف من حد فينا لا دي اسمة ادب و لم تتكلمي عن حد من اخوية تكلمي بحترام وخصتا وليد دي برقبتك سمعة
وليد بديق مسك ايد غزالة :خلص يا غزالة محصلش حاجة
يونس قرب منها وطبطب علي كتفها :غزالة اهدي هي كانت بتسال مش اكتر
غزالة بصة ليونس بغضب : تسال بأدب دي مش اول مرة يتقتل علي اخوك أعرج في البيت دة لو حسيت للحظة اني حد فيكم ممكن يتهان من اي حد في البيت دة يبقة نرجع مطرح ما جنا
غانم :وانا معاكي يا بنتي وبقولها اهو لاي حد هنا يا ريت يتعامل باحترام مع ولادى فهمى يا فريدة انتم اخوات يا بنتي عيب اللي قولتة وليد ميعبهوش حاجة
زمزم :انتي مش هتبطلي السلوك دة
فريدة :انا عملت حاجة انا بسال وبس
غزالة كانت لسة مسك فريدة من هدمها بغضب غضبنا من سؤال فريدة وهي مسكها من هدمها بغضب شديد
والكل كان مصدوم من رد فعل غزالة
يونس : خلص يا غزالة اهدي هي كانت بتسال وبس والسؤال محرمش
غزالة بغضب :بتسال والسوال محرمش دي مش اول مرة حد يقول علي اخوك أعرج في البيت دة انا يكررها تاني لو حسيت اني حد فيكم هيتهان نرجع مطرح ما جينا احسن لكل طول عمرنا عيشين وسط الناس الغريبة محدش يقدر يمس حد فيكم بكلمة ولم نكون مع اللي ممنا نتهان يبقة لا كل واحد يلزم حدودة
(وبصة لفريدة وديب اللي كان واقف بعيد بتفرج خطط ايد. في جيبة بغرور وهو بيخطط ازي يكسر غزالة بس هي عجبها فاق علي غزالة )اسمعتي يا شاطرة انتي واللي واقف بعيد دة ومع احترامي للكل انا واخواتي مش هقول خط أحمر لا هقول احنا ديابة تاكل اللي يقرب من حد فينا فكل واحد يلزم حدودة محدش فيكم لسة يعرفني ولا يعرف حد في اخواتي ومن دلوقتي لو هنعيش مع بعض بقلة قيمة يبقة بلها العيش هنا
غانم : لا طبعا وانا مش هسمح بكدة غزالة اهدي يا بنتي
غزالة بغضب :وليد مش أعرج يا بابا محدش فيكم ينس انكم السبب في كل دة كل واحد من اللي واقف هنا السبى في أي حاجة حصلة لينا ولامي كل واحد فيكم علي كتف مسؤلية اللي احنا فية
ليلة قربة منها بحب :هدي نفسك يا بنتي فريدة مكنش قصدها انا نفسي كانت هسال
يونس حط ايدى علي ايدي غزالة اللي لسة مسكة فريدة :غزالة اهدي انا جنبك ووليد مش مدايق بصي كدة
غزالة بصلة لوليد اللي قرب منها :انا مش مدايق اهدي يا حبيبتي
غزالة سابت فريدة اللي كانت خائفة من غزالة وجرية برة البيت
غانم بخوف عليها :محدش يسبها اجري يا دياب وراي بنت خالك
يونس :اقعد يا دياب محدش يقلق متقلقش يا بابا هي مش هتروح بعيد سبوها انا عارف هي هتعمل أية
عسران بتفكير :اية اللي حصل دة يا بني لية غزالة عملت كدة
وليد :غزالة هي الكبير اكبر وحدة فينا وكانت شيلة حمل كبير. مع انها تبان لاي حد ضعيفة بس هي مش كدة هي بس بتسكت عشانا زمان اول ما نزلنا السوق بعد تعب ماما كل السوق فضل يقول لوليد يعرج يا أعرج وانا كنت بدايق واعيط بس غزالة وقفة واعملت خناقة مع واحد من المعلمين كان بينادي لية ويقول خد يا أعرج غزالة مرة وحدة قامت من علي فرشة امي ومسكت المعلم من هدومة وحطة الشرشارة علي رقبتة وقالت تحب تكون أعرج زية سهلة اوي عشان الكل يقولك يا أعرج وزعقة بصوتها كلة اسمعي يا سوق اي كلب يقول لوليد اخوية اخو غزالة يا أعرج هعرجة زية
ويونس كمل :كنت واقف خايف من اني رجالة السوق يتكترة عليها ويضربها بس ملقتش بنت لا لقية راجل جريت وقفت في ضهرها انا وليد لقيت كبير السوق جي يقول مين اللي بيتخانق غزالة مخافتي منة مع اني الكل بيخاف منة قالت أنا يا معلم وبعيد تاني اي كلب هيكلم اخ من اخواني هعرجة
المعلم عابد :وقف حبها وقال كلم غزالة ماشي اللي هينادي علي وليد باعرج انا ارفع ايدي عنة وسيب إمرة لغزالة محدش يقول لوليد ياعرج أسمة وليد وبس كل واحد علي فرشتة وانتي يا غزالة كفاية كدة وسيبي المعلم نادر
غزالة فضلة غضبان لحد ما قرب منها انا ووليد وهدنها وبعدها جرية وبعد ساعة رجعة تاني زي ما كانت ومن ساعتها ومحدش يقدر يقول لوليد كدة ابد ولأن غزالة بتتعصب ومحدش يقدر علي غضبها غير انا ووليد الزمن علمها أنها تكون راجل بتخاف منة محدش في السوق كان بيخاف غير من غزالة لأنها بتعرف تضرب ودافع عن نفسها كويس
حكيمة :بنت الديابة بصحيح راجل اللة يبارك فيكم است امكم ربت رجالة بصحيح
غانم بفخر : الحمدلله معنديش بنات عندي رجالة طب بس انا عاوز اعرف هو وليد فعلا عندة شلل الاطفال
يونس :لا هو مولد كدة رجل اطول من رجل ب٢سم
عسران :بس اكيد في علاج للموضوع دة
وليد :أيوة في جزم بتتعامل بس غالية اوي وبعدين انا خلص اتعودة علي رجلي كدة
غانم بقلق :حد يشوف غزالة
دياب :هي وقفة برة عند حوض الريحان يا خالي يا لسة جي من هناك
يونس :هي بتحب الريحان جدا وعشان كدة لم تكون مخنوقة بتحب قعدة جنب الريحان
وليد :وبتحب النعناع كمان
ديب كان واقف وسامع كل الكلام
ديب بمكر :حلو اوي انا بحب الصعب بردة
ونزل وخرج برة
عند غزالة بعد ما خرجة وقفة عند حوض الريحان وقلعة العمة اللي علي راسها وفتحت اول زار في القميص بتاعها وخدة نفس وبصة لسما
غزالة:يا رب انت عالم بحالي وغني عن سؤالي احمي اخواتي لو قربنا من أبوية شر خلينا نبعد لو خير قربنا منة يا رب
وقفة ولقة اللي بيقول انا اسف علي كلمة أعرج لوليد بس هو فعلا أعرج
غزالة بصة لية بغضب وقرب منة اسمع يا بتاع انت عاوز تكون زية قول تاني كدة
ديب بمكر :وانتي بتخبي لية طب ما هو عاجز واعرج مش فاهم انتي بتغضبي لية من حقيقة أنة أعرج
غزالة وصلة لقمة غضبها وقرب منة ومسكة خشبة وضربتة بيها علي رجلة الخشبة كان فيها مسامير غرزة في رجلة ديب اتوجع منها وميل عشان يشلها بس غزالة ضربتة علي دماغة بخشبة تاني كانت جنبها
غزالة بشر :قولتلي بقة انة أعرج طب انا هخليك أعرج زية يا حضرة الظابط
ديب قام بكل غل مسكها من هدمها ورفعها لفوق ورمها علي الارض بغباء
ديب بشر:انا اللي هخليكي منتفعيش تكوني بنت وهكسرك
غزالة مسكة التراب وحدفتة علي وش ديب التراب دخل في عينة غزالة قامت ومسكتة من شعرة
غزالة :معاش ولا كان اللي يكسر غزالة يا شاطر
ديب:مسح عنية وزقها وقعة علي الارض : أيوة انا شاطر وهخليكي عبرة لكل ست نجسة زيك
غزالة مسكة حجر وحدفت علية جة في رجلة المتعورة :ما انجس فاكر كل الناس نجسة زية يا عويل
ديب قرب منها وشدها من شعرها وخبطها في ركبتة بغباء لدرجة اني غزالة صوتة من الوجع
ديب :انا عويل يا لمامة يتربية الشوارع يا زبالة دي انا هعيشة اسود ايام حياتك انتي وأخواتك وخصوصا الأعرج اللي بتخافي علية
غزالة وهي بتحاول تضربة :وآللة مفيش حد زبالة وتربية شوارع غير يا عرة الرجالة
ديب هجم عليها ومسكها من شعرها تاني ولف يشوف حاجة يضربها بيها
غزالة انتهزة فرصة أنة رخ ايدى من علي شعرها وقرب منها وضربتة برسها في منخيرة ديب اتوجع جدا ومنخيرة نزلة دم قامت غزالة وهي بتنهج وقربة منة وضربة بكس في وشة بس ديب بعد عنها
غزالة :ورحمة امي لهخليك عبرة لكل راجل وسخ زيك
ديب رمها بالكرسي بس هي بعدة عنة وقعة علي الارض
ديب وهو بينهج : ورحمة أبوية خليكي تبوسي جزمتي عشان ارحمك
غزالة حدفتة بالتراب
غزالة :جزمة يا خافي
ديب مرة وحدة ضربها البكس في وشها اتعورة في حاجبها وضربها روسية كان بيتعامل معها علي انها راجل
غزالة اتعظة جدا ومسكة حجر وخدفة بية ديب جة في دماغة ولقة خشبة ضربتة بيها علي دماغة
غزالة :انا اللي هخليك تبوس جزمتي يا ابن عمتي وربنا لخليك تزحف عشان ابصلك وانا هتف عليك ياعرة
وسبت ودخلت تاني كان الكل قاعد وليد جري عليها لم لقها بتنزف من عينيها ومتبهدلة
يونس بخضة :غزالة مالك عينك فيها اية
غزالة بصة لقة ديب جي جري عليها :ابدا كان في الزريبة طور هائج وشايف نفسة ربيتة
سلمي :ديب مالك انت كمان
ديب:اصل كان جموسة عاوزة تتربا وهربيها
حكيمة بصة لمها ولزمزم وابتسامة :كل دة في الزريبة
عسران :فين الطور دة والجموسة دي
غزالة :مقلقش يا جدي اعتقد اني الطور اتعلم الادب بعد اللي حصل
ديب :متقلقش انا ربيت الجموسة سبها يا جدي انا لسة هربيها
غزالة :أيوة يا جدي سيب الطور أصالة ميعرف هو بيتعامل مع مين اصلة غشيم بعيد عنك
ديب :لا وانتي الصدقة دي الجموسة اللي متعرفش هي وقعة مع مين
غزالة :طور وشايف نفسة بس ميعرفش اني شفت زية كتير وعلمت عليهم في وسط السوق وخلتهم يبطلو يقولة انهم رجالة
ديب :بجد طب كويس عشان انا اللي المرة دي هحرمها تقول علي نفسها ست
غزالة :تصدق فكرة أنا بقة هخلية يمسح من خانة النوع في البطاقة كلمة دكر
ليلة بتسامة ':بس انت وهي في أية
دياب :بس واضح انكم بتعرفة في مصارعة الثيران كويس يا غزالة
يونس :أيوة غزالة كانت في المدرسة بتتعلمي التايكندو والمصارعة وغير كدة انا وهي ووليد بنحب نركب الخيل كنا كل أسبوع ننزل نزلة السمان ونركب خيل
وليد : غزالة وخد فية المدلة الدهبية في المصارعة والتيكندو كمان غزالة كانت شاطرة اوي في الفنون القتالية في المدرسة مع إني محدش كتير كان بيتعلم مع المدرب بس كانت شاطرة
غانم :يعني انا عندي ثلاث رجالة
غزالة بصة لديب :أيوة انا راجل متقلقش يا بابا واي طور يقرب هربية
حكيمة بابتسامة : طب يلا انتي وهو عشان نشوف وشك وانت نشوف دماغة ورجلك
دياب :وعملي فيها ظابط قوات خاصة وجموسة تعمل فيك كدة تعالي يا عم
ديب :جموسة متوحشة بس انا وهي والزمن طويل ام ما خلتها تبوس جزمتي مبقاش انا من ولد الدياب
غزالة : نصيحة مني يا ابن عمتي ابعد عنها الطور عشان هو مش قدها وهي متكنش متوحشة
ديب :الطور هيخليها نسف التراب
غزالة :لا وانت الصادق الجموسة هتخلي ايامة سودة السود من اليلة السودة
ليلة بشك : بس انت وهي يلا يا غانم خد ولادك وروح نام وانت يا ديب طلع علي شقتك يلا
غزالة :يلا يا يونس وانت يا وليد يلا نروح بيتنا انا تعبت اوي انهاردة لزم اكون فيقة بكرة عشان الطور الهائج اللي في الزريبة محتاج يتأديب ولو حب يلعب معاية تاني هديلة بالجزمة علي دماغة
ديب بصلها بغضب ودياب شدة وطلع
ديب :هنشوف مين اللي هيدي التاني بالجزمة يا بنت خالي
غانم :مش كفاية كدة ولا اية يلا انت وهي وهو
وليد بص لقة عزلة شكلها تعبان وليد بهمس :ختي علاجك
غزالة بتعب :لا خلص من عندي
يونس :طب مقولتيش لية انتي عاوزة تموتي
غزالة بهمس :بس انت وهو انا كويسة لم هنام هفوق
غانم خد وليد وغزالة ويونس ورح البيت اللي في ضهر الدوار غانم دخل وراهم البيت غزالة كانت تعبانة جدا بس محدش غير وليد ويونس حاسي بيها غانم دخل اوضتة بعد اماعرف كل واحد اوضتة البيت كان عبارة عن ست اوضة وكل اوضة ليها حمام خاص بيها غير الفرندى الكبيرة اللي مليانة زرع
غزالة اختارى الاوضة اللي فيها زرع ريحان كتير وكانت فرحانة لأن ريحة الريحان كان في الاوضة ومتعرفش اني الاوضة دي بطل علي شقة ديب أو علي بلاكونة ديب اللي بيحب يقعد فيها بليل لوحدة في الضلمة
وليد خدة اوضة جنب غزالة ويونس الجنب التاني يعني غزالة اوضتها في وسط اوضة يونس ووليد
يونس دخل يطمن علي غزالة لقها تعبانة نده علي وليد : وليد انا هروح اجيب العلاج بتاعها وراجع محدش يعرف انا فين
وليد :طب متتاخرش عشان ابوك مزيعقش
يونس :خلي بالك انت بس منها اعمل حاجة سخنة تهدي وجع بطنها شوية
غزالة كانت نائمة بس تعبانة جدا والألم باين عليها من الوجع عرقانة
غزالة بتعب :وليد وليد هات العلاج جنبي بيوجعني هموت من الوجع اة
وليد بتعب :يونس راح يجيب تعالي نطلع برة خدي نفسك براحة
غزالة بتعب :تعالي انت كمان حساسس بية
وليد :ما انتي عرفة انا وانتي بتحس ببعض اوي حتي يونس بس هو بيكابر
خرجة غزالة هي ووليد كان ديب في الوقت دة واقف في البلكاونة وافق في الضلمة شف غزالة و وليد مسندها هما الاتنين شكلهم تعبان
ديب :هي العيال دي فيها اية هي العيال دي بتسرب حاجة ولا أية
وليد بتعب :خدي نفسك براحة
غزالة بالم :روح هات مائية أو اعمل حاحة سخنة لحد ما يونس يرجع
وليد جري بسرعة يجيب ماء بس رجع لقة غزالة مغم علية وقعة في الأرض
وليد بزعيق :غزالة غزالة يونس يا يونس غزالة بتموت هات العلاج بسرعة اختي
غانم كان داخل يشرب سمع وليد جري عليهم
غانم بخضة :في اية غزالة ملها وانت مالك فيكم اية وشك اصفر لية
وليد : كريزة كلية جتلها والعلاج يونس راح يجيب
غانم بخضة :وانت مالك فيكم اية
وليد :احنا التلاتة بنحس ببعض اوي
ديب كان سامع وشايف نزل جري ودخل وكسر باب البيت ودخل لقها وقعة علي الارض وشها شاحب
ديب :لزم مستشفي بسرعة
وليد :اختي
ديب :اوع كدة وشلها وجري بيها علي المستشفي
بعد فطرة الدكتور خرج
غانم :طمني يا ابني
الدكتور : متقلقش كدة يا جماعة هي كويسة بس هي بقلها فطرة مش بتاخد علاج وهي عندها كسل في الكيلة هو مش خطر بس عند الاهتمام بالعلاج ممكن تعمل أزمات والكلية ممكن تقف عن العمل وتعمل فشل كلوي
يونس كان جة :طب هي كويسة يا دكتور .
الدكتور :متقلقش هي كويسة وبعد ساعة أو بكرة بالكتير ممكن تخرج بس الجرح اللي في حاجبها كان محتاج خياطة واحنا اتعملنا معها
ديب :يا دكتور شوف شكلهم هما التنين
الدكتور :انتم توام صح
وليد :متماثل
الدكتور :طبيعي جدا أنهم يحسة ببعض متقلش كدة هما بخير في توام كدة كل حاحة يحسة بعض بس دي حالت ندرية
الدكتور طبطب علي كتف وليد ويونس وقال اكيد انتم بقيتم كويسين صح دلوقتي
يونس: أيوة مفيش الم فعلا
الدكتور :عشان هي مستريحة
غانم :انا مش فاهم حاجة ولادي بخير يا دكتور
الدكتور :بخير جدا بس الآنسة اللي جوة لزم تخد العلاج بانتظام وفي معادة وغير كدة الاكل يكون صحي والماية تكون باستمرار عشان الكيلة تأدي وظائفها بنحاج متقلقش يا حاج الحالة مش خطيرة
ديب :شكرا يا دكتور في حاجة كمان عوز اسال فيها
الدكتور :طبعا اتفضل
ديب :انا اسف ياوليد بس ابن خالي مولود وعندة رجل اطول من رجل لو ممكن حد يشوف لو في حل للموضوع دة
الدكتور :اكيد طبعا في حل هنعمل حبة فحوصات و نعرضة علي دكتور عظام ونشوف هيقول اية عن اذنك
ديب :تفضل وليد بكرة هنزل انا وانت لدكتور يشوف موضوع رجليك مش عوز تزعل مني
غانم :انت اخوهم الكبير يا ديب
يونس :غزالة فاقت
غانم : عرفت من فين
يونس :سمعت صوتها بتنادي يا حاج أيوة بنحس ببعض بس مش لدرجة اني نعرف مين فينا صحي ولا اية
غزالة فعلا فاقت ولقة نفسها في المستشفي دخل يونس ووليد
وليد بهزار :كدة بردة تتعبي طب انا والغلبان دة زنبة اية تتعبينا معاكي
يونس :طب انتي وهو كنتم قريبين من بعض انا زنبي اية اتوجع
غزالة :اللة المشاركة حلوة في كل حاجة وانت وهو لم كنتم معاية في بطن وحدة كانت انا مديقة لا كنت مرحبة بيكم
غانم :بس انت وهو سيب غزالة ترتاح
غزالة :انا كويسة يا بابا متقلقش
ديب دخل : حمدالله بسلامة يا آنسة
غزالة بصة لديب بغيظ:اية اللي جاب دة هنا
وليد :دي هو اللي انقظك
غزالة :شكرا يا اخ نخدمك في الافراح
ديب :انا خارج اشوف الدكتور عشان نمشي
غانم :ماش يا ديب
ديب خرج وغانم بص لغزالة :انا عاوزة اعرف انتي مالك ومال ديب خلي بالك دي شراني
غزالة :علي نفسة مش علية
غانم :يا غزالة ديب محدش يقدر علية بلاش تقفي قدام ديب يا غزالة ديب مبيعملش خاطر لحد
غزالة :وانا مغلطش فية هو اللي بدء
يونس :بابا احنا مش بتوع مشاكل
غانم :يا ابني ديب شاف كتير واتغدر بية ومبقاش عندة امان لصنف الحريم فبلاش تتحدي ديب يا غزالة
ديب جة وقال اني غزالة ممكن تخرج بس لزم تخلي بلها من اكلها وشربها ولزم تاخد العلاج في ميعادة غزالة خرج. فعلة وعدا يومين محدش شاف ديب فيهم وغزالة بقة كويسة في يوم كانت قعدة مع جدتها
ليلة :غزالة اشربي العصير عشان تكوني كويسة
غزالة :انا مش بحب العصير دة
عسران :بت يا جميلة شوفي ستك غزالة عاوزة عصير اية والعملية
يونس :جدي هو انت مش كنت بتقول اني احنا ممكن نشتغل هنا
عسران :أيوة وانت عاوز تشتغل
وليد :احنا مش وخدين علي القعدة
غزالة :الايد البطالة نجسة واحنا بنحب ناكل من عرق جبنا
عسران :تمام طب هما يشتغل عشان رجال وانتي بقة عاوزة تشتغلي لية
غزالة :عشان انا بحب اشتغل ومن وانا صغيرة وخدة علي الشغل
فريدة برخامة :مفيش هنا ست بتخرج تشتغل الستات هنا تقعد في البيت تطبخ وتغسل وتربي العيال وبس
غزالة : وانا مش من الستات دي يا اسمك اية
فريدة :اسمي فري أو فرفورة اية تقيل عليكي
غزالة :لا مش تقيل حتي فيري دي للموعين وفرفورة دي بتاع العيال الفافي بتوع مامي ودادي وانا مش فرفورة


تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-
close