اخر الروايات

رواية وادي الثعابين الفصل السادس 6 بقلم ابراهيم الابيض

رواية وادي الثعابين الفصل السادس 6 بقلم ابراهيم الابيض



__صلي علي حبيبك المصطفي عليه افضل الصلاه والسلام
__________________________
تاني يوم الصبح
عبده يدخل علي ابوه مفزوعا .
عبده ..الحق يابا
غفران ..في ايه يلااا
عبده .. الحيطه الغربيه منقوبه والخزنه اتسرقت
غفران. ايه...يا نهار اسود .( ويذهب مسرعا .ليري بنفسه .فهو لايصدق ما يسمع )
غفران ... مين ال يقدر يعمل كدا. .مييييين
غفران ..عبده اجمع الرجاله وطلع السلاح .
عبده .. حاضر يابا .
بعد عشر دقائق
.عبده يدخل علي غفران وهو مهموما وينظر الي الارض
عبده ..هنعمل ايه يابا
غفران ..مفيش غيره ال يقدر يعمل كدا
عبده ..مين
غفران ..التعبان
عبده ..ريس الجبل
غفران ..ايوه ريس الزفت
..انا ههده علي دماغه
.دي ملايين
. سنين عمري بجمع فيهم .. لازم يرجعوا
يلا بينا
عبده ..يمشي ورا ابوه..
عندما اقترب غفران ورجالته من الجبل ..
أطلق عليهم بعض الرصاصات التحذريه من قبل رجاله الريس
.ولم يصب احد
غفران ...استنوا الرجاله تحاوط الجبل .من كل جيهه
..وانا داخلوا
..يلا يا عبده
ومشي الحج غفران
.وعبده بمفردهما
.في اتجاه مغاره الريس
٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠
احد رجال الريس يدخل عليه ..
ياريس .غفران وابنه جايين لوحدهم عشان يقابلوك ..
الريس .. يجلس علي كرسي مذهب بكل عظمه
.وهدوء
الريس .. اهلا وسهلا
..فتشوه ميخشش بسلاح
_________________________
إبراهيم الابيض تقرأ وكأنك تري
________________________
+++ تمام ياريس
يدخل غفران.غاضبا علي الريس ..
وينظر له بعيون حمراء من شده الغضب
الريس...اهلا وسهلا نورت
يامعلم غفران
غفران...فلوسي فين
الريس..فلوسك في جيبك يا معلم هاهاهاهاااااا
غفران ..الخزنه اتسرقت ومحدش يقدر يعملها غيرك
..الفلوس لازم ترجع .
دا شقي عمري كله
الريس ....محدش يقدر يعملها غيري
....عيبك يا غفران انك متكبر
..واهم حاجه عندك هيبتك وسط الناس .
.لا وفيك عيب تاني ..انك مبتقراش ال حواليك صح .
.الدنيا كل يوم في تغيير
الصغير بيكبر
.وال ميقدرش يعمل حاجه النهارده
.ممكن يعملها كمان ساعه
.لازم تبقي صاحي يا غفران
لتتغفل
واديك اتغفلت
غفران ..انا مش جاي اسمع نصايح منك وفرها لنفسك
..انا جاي اخد فلوسي وامشي
الريس ..ياريتها عندي
.مكنتش عزتها عليك
وانت عارف غلاوتك عندي قد ايه .
.بطلنا سرقه من زمن
..بقت للعيال الصغيره دلوقتي
.واحنا كبرنا علي الحجات الصغيره دي .ها ها ها ها بس براوه والله
..دا مين ابن الحرام دا ال يقدر يسرقك
غفران ..قسما عظما .لو فلوسي مظهرتش دلوقتي ... (قاطعه الريس بصوت عالي)
الريس ..هتعمل ايييه
انت قدامي ووسط رجالتي
من غير سلاح
.يعني بطلقه واحده اسلمكم لعزارءيل
.ورجالتك ال محاوطه الجبل
.اول ما يشوفوا راسك المفصوله عن جسمك
.وطلقتين في الهوا
..هيمشوا
.اصل ما فيش حد عاقل هيعرض نفسه للنار من غير فلوس
مين ال هيدفعلهم
.ويمكن كمان احن عليهم ويبقوا رجالتي
.. مش بقولك انت بتعتمد علي هيبتك
.وخوف الناس منك
.بس لازم تقرا الموقف صح.
تعال اقعد يا غفران وانا هريحك .
مش عشانك.لا
عشان انا بحب الخيانه اوي
مزاجي كدااا
ويذهب غفران ويجلس بجانب الريس ..
الريس.. انا هدلك ع ال سرق فلوسك .بس ..
غفران .بس ايه
الريس ..ليا حجر زبرجد .
يخصني بتاعي حلالي
..وحتتين فرعوني هديه منك حلاوتي
غفران ...موافق
الريس ...الخزنه بتاعتك اتسرقت ازاي ..
يعني شالوها هيله بيلا
.كلها علي بعضها .
..ولا اتكسرت .
.ولا انفتحت بارقامها
غفران ..اتفتحت بارقامها
الثعبان....ها ها ها ها ااا ..
يبقي حد من اهل بيتك خانك .
غفران ..ينظر له يكاد ينفجر .
الريس ..مين بقا ال خانك
غفران ..معرفش
الريس ..اقولك
..البت ال دفنتها صاحيه
وقتلت ابوها واخوها .
. راجعه عاوزه تنتقم منك .
.وحجتك عندها
غفران ..قام وقف .وبص لعبده ابنه .
الريس ..ايوه مماتتش .
هيا فين بقا دلوقتي
.ومعاها شقي عمرك
غفران ..فين
الريس ..في الفيلا ال علي اول البلد .
مستني ال اتفقنا عليه ..
نورت يا معلم
غفران .. مشي وعبده وراه .. ويكاد ان يجن من الغيظ
الريس وغفران ماشي .
وبصوت عالي .
حرمه تعلم عليك يا معلم .. انت فعلا مت *علم
.ها ها ها ها هااااا




تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-
close