رواية غزالة لديب أليف الفصل الخامس 5
الحلقة الخامسة
غزالة لديب أليف
....:انتي مين يا بت حرمية انتي ليلتك اهلك سودة
في الوقت دة غزال. كانت في أضعف حالتها لأنها افتكرة أنها لوحدها واخواتها سبوها
غزالة بخوف :انا لآلا مش حرمة انا انا غزالة بنت سميحة وبصوت عالي يونس يا يونس وليد يا وليد
....:ومين دول كمان يا روح امك شركاتك والله عالي بقة بيت ديب دياب يتسرق كدة بسهولة انتي حفرتي قبرك بايدك
غزالة بصويت : والله انا مش حرمية ودل اخواتي احنا مش حرمية يايونس الحقني يا يونس يا وليد يا وليد يا ماما
الكل خرج علي الزعيق يونس جري علي اختة هو ووليد
يونس شد غزالة من ايد ديب :سيب اختي انت مسكه كدة لية
غانم خرج شاف غزالة بتعيط وحد مسكها هو عرفة :ديب سيب بنت خالك
ديب :اسسسسسسسسسسسوب
أيوة هو دة البطل اللي كلة حنية وقسوة وجبروت ديب ابن حكيمة اخت غانم ظابط قوات خاصة طبيعة شغلة الجبروت والقسوة واللي ساعد في تجبرة كدة قصة حب فاشلة جدا وخيانة خلتة مش بيحب صف الحريم والكل عندة واحد مفيش فرق قاسي مع الكل ويجي عند حكيمة واختة والحب والحنان والعطف ليهم نرجع تاني للقصة
غانم خرج لقة غزالة حد مسكها بقسوة وهي منهارة من العياط قرب منها وشدها لية دخلت جوة حضن ابوها غانم لم خد غزالة في حضنة حس أنة بيتنفس هوى نضيف هوى ينعش القلب حضنها اوي بحب ابوي مشتاق لحضن ولادة
غانم بزعيق :ديب سيب بنت خالك
ديب بشر : بنت خالي علي اساس اني معرفش أهل بيتي يا خالي دي حرمية
وليد قرب منة وشد غزالة من حضن غانم جامد :ايدك لتوحشك يا وحش
يونس بغضب :سيب ايد اختي يا شاطر لحسن اهلك يحزنة عليك
ديب بصلهم بطرف عينة بغضب :انتم بتكلمني انا كدة وانت بتقول اهلي هيحزنو عليها هههه انت والاعرج دة انتم فتحتة قبركم باديكم
غانم زق ديب بعيد عن غزالة اللي بتترعش من الخوف :ديييييب
غزالة سمعة كلمة أعرج والغضب ملها و اتشجعة وضربة ديب قلم سمع الكل :اخرس اخوية مش أعرج يا زيلة الرجالة يا عرة
ديب اتعصب جامد و مسك غزالة من هدمها زي اي حرامي مسكها كان بيتعامل مع راجل مسكها وقربها متة وبص في عينيها بغضب
ديب بجبروت : لعبتي في عداد عمرك يا حلوة موتك علي ايدي
غانم بعصبية :ديب كفاية قولت دي ولادي
ديب لف خالة: ولادك من امتى دول حبة نصبين جين من الشارع يضحكم عليك
ليلة :اخرس دول ولاد خالك غانم لمي ابنك يا حكيمة
حكيمة :ديب سبهم دول ولاد خالك غانم انا هعرفك بعدين
الكل كان واقف بيتفرج عليهم وديب يعتبر حبسهم في زاوية وهو زي الباب يعني محبوسين
عسران طلع وشاف ديب ماسك غزالة واخوتها بغل
عسران :ديب سيب ولاد خالك وتعالي عوزك
ديب بصلهم بغضب بصوت عالي : نافع يا نافع
نافع جة ودي وحد من الغفير
العيال دى تدخل الزريبة لحد مشوف جدي وارجع ليهم بس عشيهم كويس ههه والبيت دي سبها انا هربيها
يونس كان هيتكلم بس غانم قرب من ولادة ووقف قدام ديب وبغضب : الله في سمها يا ديب لو حد لمس عيالي لهدبحة بايدي وانت أولهم يا ديب غور يا نافع من هنا
ديب بص لنافع بغضب :تمام روح يا نافع
غانم بص الولادة اللي حضنين بعض بخوف قرب منهم :متخافيش منة انا في ضهركم ومفيش حد يقدر يجي جنبكم طول ما انت عايش
غزالة حضنة اخوها وبعياط :يونس انا عوز. امش من هنا انا خايفة يايونس
وليد حضن اختة بحب :متخافيش يا حبيبتي احنا اصلا مايشين احنا ملناش مكان هنا
غانم :تمشة فين دي بيتكم
يونس بحزن :كفاية يا حاج بقة الله يخليك كفاية انت اخترت زمان تبعد عننا متجيش دلوقتي تمثل الخوف علينا
غانم مسك ايد يونس بضعف :يونس كان عصب عني يا ابن متزعليش مني انا هقفل لاي حد يقرب منكم دي ابن عمتكم وميعرفكمش
غزالة دخلة في حضن وليد بعياط :انا عاوزة امشي من هنا يا وليد انا عوزة امي خرجوني من هنا
وليد بص لخوف اختة اللي عمرها ما خافت وترددة في ودنة كلمة أعرج
وليد بص لبوة بغضب : بص يا عم الحاج طول عمري في السوق من وانا صغير وعمر ما حد غريب قال علية أعرج غير مرة وحدة وغزالة عرفتة قمتة كويس ولا عمري شفت خوف اختي أبدا بس لحد هنا وكفاية اختي الكبيرة طول عمرها جبروت ماشي علي الارض بس خوفها دي كبيرة اوي عندي انا واخوية خوف اختي دة معنة واحد بس اني ملناش مكان هنا واني الأرض دي مش بتعتنا ابني اختك قال علية أعرج أيوة انا أعرج مفيش مشكلة عندي لان دي خلقة ربنا بس اللي انت بتقول علية ابن عمتي دة يهني ويخوف حد فينا لا ولا حتي يخوف اختي اختي دة آمنة غالي اوي عندي انا واخوية انت فرط فينا زمان من قبل ما نتولد انا و اخواتي متجيش دلوقتي تقرب مننا انا الأعرج اللي ابن اختك بيقول علية مش هسمح لحد يخوف اختي وكتر خيرك يا حاج علي النوم يلا غزالة يلا يا يونس كفاية كدة فرصة سعيدة يا غانم بية ياريت متدورش علينا عشان احنا مش عوزينك
كان أول مرة وليد يكون قاسي كدة بس خوف غزالة وجعة اوي اول مرة غزالة تكون خايفة كدة طول عمرها الخوف يخاف منها
وليد ويونس خدة غزالة اللي اول مرة تخاف ونزلة حضننها شاف ليلة وقفة وعسران وديب وكان كل البيت واقف
يونس قرب من عسران
يونس :انا بشكر حضرتك علي حسن الضيافة وجميلك في رقبتي وفوق راسي انا واخواتي انت عملت فينا معروف مش ممكن انسها ابدا وفي المقابل لو طلبت عمري ميكترش عليك (وبص ليلة )انا بشكر حضرتك اوي يا هانم بجد اليلة دي محستش انا واخواتي اني امي ماتت انتي ست طيبة اوي فعلا حسيتك امي اسف طبعا لاني انا واخواتي مش قد المقام
ليلة قربة من يونس وحضنتة :انت واخواتك تشرفة الدنيا وانا جدتك يا حبيبي
غزالة قربة منها :انا بشكرك جدا علي حنيتك علية وحضنك الدافئ اللي حسيت بية من ساعة ما دخلت البيت دة بجد هتوحشين انا سجلة رقم الفون بتاع يونس لحضرتك لو حبيتي تطمني عليا دي طبعا بعد اذنك يكون شرف لية
ليلة :حبيبتي دي شرف لية انا اني اسمع صوتك
وليد وقف قدام ديب وبص لية بتحدي :بجد بشكر اوي عشان فوقتنا انا واخواتي من وهم كان هندخل فئة وبجد محبش اشوفك تاني لأن لوشفتك حتي لو صدفة صدقني خليك أعرج زي
ديب بشر :متحدنيش ياض انت وأخواتك انتم مش قدي انا امحيكم علي وش الدنيا وقول مشفتكمش فاحسلك انت وأخواتك متجيش في طريقه تاني ولا تتحدني وميحولش حد فيكم يرجع هنا تاني
يونس بعد وليد عن ديب وبص لية بقوة :لا سمح الله يا باشا احنا منقدرش نتحداك احنا اسفين ليكم كلكم اني تتطفلنا عليكم بس والله احنا كنا ماشين امبارح بس الهانم الكبيرة هي اللي اسرة نبات بس احنا ماشين متزعلش نفسك يا باشا يلا يا غزالة يلا يا وليد
غانم نزل وهو شايل شنطة في ايدة :استنا عندك منك ليها انا جي معاكم
ليلة بستغراب : في اية انا مش فاهمة حاجة أية الشنطة دي يا غانم ولية ولادك عايزين يمشة وانت يا ديب ازاي تتكلم كدة مع ولد خالك محد يفهمني في اية
غانم قرب من أبوة بص لعسران :اسمع يا بوي انا زمان غلط وسبتهم وسبت امهم لو عيالي خارجة من هنا رجلي علي رجلهم زمان خيرتني بينك وبين امهم وانا اختارتك وانهاردة انا بختار ولادي اللي ابن اختي قال عليهم ولاد شوارع وهانهم انا بختار اللي هيشلوني وقت ما الموت
عسران :ومين قال إني في حد منكم ماشي من هنا
غزالة بغضب :ارجوكم يا جماعة ارجوكم احنا مش جين نعمل خلف بنكم وحضرتك يا غانم بية ارجوك متمعلش مشكلة من لا شيء انتم اهل في قلب بعض واحنا ضيوف يعني اخرنا نومة ولقمة لو سمحتم بلاش مشاكل احنا هنمشي واهلا وسهلا بيكم في أي وقت في بيتنا في مصر احنا ماشين من غير ما نزعل او نزعل حد والله احنا مش زعلانين دي انتم عملين فينا احسن جميل في حياتنا نزعل منكم لية وانت يا غانم بية خليك وسط اهلك احنا مش عوزينك انت زمان اخترت صح عشان اللي ملوش خير في اهلة ملهاش خير في حد وعشان متزعلش انت ممكن تتصل علي يونس كل كام سنة تعرف احنا عيشي لسة ولا موتنا (قربة من ديب) حظك انك شفتي في أضعف حالتي بس عوزاك تعرف اني ولاد سميحة محدش يقف قدمهم مش عشان احنا عيال صيع ولا تربية شارع لا عشان احنا مش بتخاف غير من ربنا
ديب اتكلم ببطء شديد وبخبث : تعجبني... واحب.... اشوف ... بنفسس.... يا حلوة
غزالة ابتسامة بطرف بقها :ههه مسكين ..... ومغرور
يونس عرف اني غزالة كرة نفسها لأن حد شاف ضعفها واستضعفها يونس نغز وليد براحة عشان يشوف غزالة
وليد :يلا يا غزالة
غزالة قوة :يلا يا رجالة
مشية خطوة وقالت بجد محدش هيوحشني في المكان دة غير الست ليلة
غانم بصلها بحزن :يعني خلص بتستغنة عني مش عوزني
وليد لف قرب من غانم : نستغني عنك علي اساس انك كانت معنا انت حزين لية ما انت زمان سبتني مديق وحزين لية عشان مش عوزينك طب ما انت زمان معوزتش امي وسببتها لكلام الناس يكل فيها لحد ما المرض سكن جسمها يا .اخ.... مش قادر اغلط انت حتي مبعتش حد يسأل مات. ولا عائشة فارجوك يا حاج سبنا في حلانا احنا مش قد حد فيكم كمل حياتك من الناس اللي اخترتها ابعد عننا
يونس ':حاج غانم بلاش تضحك علي نفسك وعلينا لأن وقت اضحك راح انت عوزنا نشتريك وانت بائع امي وبايعنا من قبل ما نشوف الدنيا حاج غانم احنا اتربينا من غير اب وكبرنا من غير اب وانت شايف احنا أية مشاء الله رجالة يعتمد علينا ديب بية احنا السوق ربنا بس امي علمتنا الأصول ارجوكم كفاية بقة
غزالة بحزن :كفاية يا يونس يلا سلام عليكم يا جماعة وشكرا علي كل حاجة عملتها معنا
غزالة خدة إخوتها ومشية والحزن والقهر مالي قلبها هي واخواتها
غانم قعد علي الارض بقهور مكسور مزلول رفع عينة لبوة بدموع :ولادي انا استهال ضيعة ولادي مني ولادي (بص للكل ورجع بص لبوة ) سمعة مش عوزاني ولادي مش عوزني يا حرقة قلبي وكسرة ضهري وبص للكل الكل عاش وسط عيالة فرحان وانا اتكتب علية اشوف ولادي ومقدرش اعيش معهم اكتب عليك القهر والمرار يا غانم اتكتب عليك تعيش ولادك موجدين اكتب عليك تعيش من غير نس وانت عندك اللي يسند ضهرك بس انا قدمهم ميت اصبر من عندك يا رب طول السنين دي كنت عايش وسطيكم عشان اسعدكم زرعة في ارض غيري وسبة ارضي لغيري يزرعها فرحتك واليوم اللي هفرح فئة استكتر علية الفرحة
ليلة بدموع :يمرارك يا ليلة منك لله يا عسران حرقت قلب ابني وكسرة ضهرة
عسران بمكر :سمحني يا ابني والله لهروح واجبهم ليك
ديب قرب من خالة وشاف في عينة القهر والكسرة :هجبهملك يا خال متخافش هرجعهم
غانم بحزن :ترجع مين يا ابن اختي وانت طاردهم من بيتهم ومحدش قالك عيب ربيتك انت واخواتك وسبت لحمي لزمن يربيهم هما عندهم حق للة الأمر من قبل ومن بعد راضي بقضاءك يا رب الحمدلله
غانم سبهم وطلع ودموع مغرقة وشة الكل صعب علية غانم
خليفة قرب من إخوة :انا اللي راح احبهم ما عاش ولا كان اللي يكسرك وانا عايش
وقام وقف وخرج
حكيمة بغضب بصة لديب :انت أية مش هتتعلم تميز مين كويس ومين وحش ولا خلص الكل عندك واحد يا ابن بطني
ديب بحب :مهي هي اللي غلطانة كانت طلعة تنسحب من شقة خالي ومحدش فيكم قال
حكيمة بغضب :الكل قالك بس انت بردة مصمم تهنهم وتعيب فيهم عجبك خالك وحالتة
ديب :متزعليش يامة
انا هرجعهم
ليلة بصة لعسران بزعل :نفيس افتكر حاجة وحدة عملتها فيك وحشة عشان تحرق قلب ابني كدة دي انا كنت ام لابنك لحد ما صدق اني أمة عرفني انا عملت أية وحش معاك عشان تعمل كدة في ابنك دي لو ابن حرام كنت عزرتك
عسران :ليلة
ليلة بغضب :ليلة هي مين ليلة يا عسران ها هن عليك ابنك تقهر. كدة ولية عشان اية نفسي اعرف لية القسوة دي كلها علي غانم
عسران برتباك :عشان خايف يموت زي اخوانة انتي متعرفيش حاحة انا عامل زي القطة اللي بتاكل ولدها من خافها عليهم من اي حد
ليلة بعدم اقطناع :بطل بقة الكلام دة اسمع يا عسران لحد ما ولاد ابني يجوة ملكش دعوة بية ولو محدش فيهم رجع انا هاخد ولادي وامشي اروح اقعد عند احفادي
دخلة ليلة عند خليفة وسابة الكل
سليمة قربة من عسران
سليمة : والله صدقتك
عسران :انفع صح ولسة الجي مرار بس العيال دى لزم ترجع لزم العيلة دة تدمر
سليمة :خاف من ديب يا عمي
عسران: ههه ديب آخرة طلقة في دماغة ويموت
سليمة :متامنش لديب ياعمي دي بينام وعينة مفتحة
عسران :خليكي في حالك وشوفي شغلك وبس
نروح لديب مسك الفون
ديب:عادل بية حبيبي عمل أية
عادل صاحب ديب جدا
عادل: ابو الصحاب اخبارك
ديب :تمام بقول هبعت اسمي ٣,عيال تعرفلي عنهم كل حاجة من ساعة أما ابوهم حب يخلفهم لحد ما هتجيب أخبرهم
عادل :,تامر يا باشا أية مأمورية جديدة
ديب :لا دي حاجة شخصية محتاج كل حاجة عنهم حتي عدد نفسهم
عادل :دي حاجة مهمة اوي لم النمر نفسة يطلب كدة فيها أية مزة صح
ديب :هههههه ولا اوع تفهمي صح
عادل :طول عمري فهمك يا صحبي
ديب :حبيبي يلا تصبح علي خير
قفل ديب وقعد سرحان في عيون غزالة وضعفها
حط ايدة علي خدة
ديب:واضح انك مش سهل يا غزالة بس انا بردة النمر
هههههههههههه
وقام دخل الحمام يخد دش