اخر الروايات

رواية غزالة لديب أليف الفصل الرابع 4

رواية غزالة لديب أليف الفصل الرابع 4 


الحلقة الرابعة
غزالة لديب أليف
سميح. فاقة علي مهران بيقول
مهران :ركب القطر وانا رجعة تاني عشان مسبش خليفة لوحدة ومن بعدها معرفناش حاجة عنة
سميحة :يعني اية غانم مرجعش من عندكم من ١٨سنة وانا معرفش عنة حاجة ولا هو يعرف عني حاجة ولا حتي يعرف انا خلفت اية ابن عمك فين يا مهران
مهران : يا بنت الناس اهدي واسمعاني انا لم رجعة شفت عمي وخليفة بس عمي متغير اكتر من الاول
سميحة لنفذ صبر:هات من الاخر يا مهران انت جي انهاردة لية
مهران :انا جاي عشان ارجعك لجوزك
سميحة :بجد وهو مجاش لية
مهران :طب اسمعي للآخر بعد ما مشي وحسبنا بعدها بكام شهر مرات عمي تعبة اكتر علي غياب غانم وطلبت الطلق من عمي وطلقها فعلا خليفة خدها عندة في شقتة كان خليفة في الوقت دة بيدور علي الحقيقة وكان مكلف ناس تعرف أية اللي حصل و عرف اني ناصر ابن عباس الغزاوي كان بيشتري مخدرات واتعارك مع التاجر والتاجر ضربة ونتيجة الضرب مات وشال غانم كان لبسها ناصر علي رقبتة لم مات لقوها جنبة
خليفة راح البوليس وعرفهم والتمسك اللي عمل كدة
سميحة :كويس يعني ابن اعمك بخير وطلع من اللي كان فئة مرجعش لية
مهران برتباك :هو بخير وعرفنا مين اللي عملها وظهرة الحقيقة
سميحة بصة حبة :طب الحمدلله كل دة كويس مجاش لية لم ظهرة الحقيقة يا مهران
مهران : بعدها غانم رجع يطمن علي مرات عمي وعرف اللي حصل وكان واخد أمة وراجع ليكي بس خليفة تعب اوي مبقاش قادر يباشر شغل العيلة مع عمي وحصل حاجة كمان عمي رجع مراتة تاني وخير غانم بنك وبين العائلة وغانم اختار أبوة وعيلتة وتحكم علي غانم أنة يفضل هناك بعد ما خليفة تعب وهو بقة الكبير العيلة مع عمي
سميحة بحسرة :اختار أهلة ونس اني لية زوجة صح نسي مرتة وولدة اللي داقة المر في غيابة نسي مراتة اللي جلها المرض و بياكل فيها وولدة نسي اللي شيقنين علي امهم عشان علاجها نسي وعاش في العز سب مراتة اللي شافت معها المر سبني لكلام الناس اللي كان بيقتلني ساب واولادة عشان اية عشان الفلوس صح
مهران :كان غصب عنة
سميحة بدموع قهر : غصب عنة اييييية بظبط غصب عنة أية ها مترد متقول ...... وانت دلوقتي راجع لية عوز مني أية
مهران :راجع ارجعك لية عشان
سميحة قطعتة :أيوة اكيد عشان اعيش معها صح هو بعد ما شاف العز عوزني دي اكيد أبوة غصب علية يتجوز هناك أو ياكيد رجع لمراتة تاني صح
مهران: لا غانم متجوزش غيرك ولا رجع مراتة عوزك عندة انتي وابنة
سميحة بحسرة :عوزنا لا كتر خيرة عوزنا بعد كل السنين دي بعد ما علمت وكبرة عوزنا علي الجاهز لا شكرا ارجع لابن عمك وقولة سميحة مبقتش عوزاك قولة سميحة بتقولك انت زمان سبتها لوحدها واخترت اهلك هي بقة دلوقتي بتقولك مش عوزاك عشان اختار ولادي قولة ولادك مش عوزينك لا انا ولا ولادي عوزينك وعرفة اني خلف رجلة وقولة سميحة بقولك عوض ربنا جالك وانت رفصتة قولة سميحة جابة ٣ منك ربنا كرمك من فضلة وانت رفضة
مهران :يا ست الكل سمحي ورجعي هو عاوزك انتي واولادة
سميحة بدموع بمقاطعة :خلص ترجع وقولة ولدك عايشين حياتهم في مرأر وانت عايش في العز عايشين في فقر وانت غني قولة ولادك متيمين وانت عايش بس أمانة عليك قولة سميحة بتقولك اكسب فيها ثواب وعتقها لوجة الله لو لسة باقي علي العيش والملح طلقها وانا مش عوزة منة حاجة ولا حتي ولدي محتاجين حاجة وياريت محدش فيكم يزورنا ولا حتي اشوف وشة حد فيكم عشان انا ست في خلي مليش غير سمعتي ومحبس حد علي اخر الزمن يقول كلمة وحشة في حقي توجع ولادي شرفة يا مهران
مهران قام يمشي والباب فتح
وليد باستغراب :ماما مين دة يا ماما
يونس بغضب :انت مين
غزالة : انت مين يا عم الحج
مهران :مشاء الله ولدك
سميحة بتعب :أيوة توام غزالة ووليد ويونس
يونس بدم حامي :مين دة يا ماما وزاي تقعدي مع حد غريب لوحدك
مهران : مشاء الله ربنا يبارك فيهم
يونس بعصبية :متخلص يا عم الحاج انت قاعد مع امي لوحدكم لية
سميحة بصة لمهرجان :ربنا عوضني بيهم خير هما دول عوض ربنا لية ارجع لصحبك وعرفة اني مخلف رجالة
غزالة بلهفة :انت تعرف ابوية
مهران: انا ابن عمي ابوكي يعني انا عمك
يونس بنكشيرة :عمي هه
وليد :وهو فين مجاش لية
مهران :هيجي متخافوش
غزالة :احنا مش بتخاف من حد يا عم الحاج
سميحة بتعب شديد :وليد غزالة يونس عمكم مستعجل عاوز يسافر سبوة
غزالة قربت منة اوي :طب هو فين عوزة اشوفة
سميحة :غزالة متساليش عن حد هو باع وحنا
مهران بمقاطعة :متظلميش حد من غير متسمعي منة
سميحة بقهر :اسمع أية تاني
يونس قرب منها :متعيطيش يا امي عشان متتعبيش احنا من غيرك نضيع احنا في ضهرك ومش عاوزين حد غيرك عمي الحاج احنا عشنا من غير اب امي هي اللي ربت وهي اللي تعبتة وهي اللي شقية علينا لحد ما كبرنا منعرفش حتي شكل ابونا اية احنا مش بنظلم حد احنا اللي اتظلمنا فرجوك احنا مش عاوزين نعرف حاجة عن الراجل اللي ساب مراتة حامل ومعرفش حاجة عنها سبها لكلام الناس اللي مرضها
مهران :يا ابني اسمع من ابوك الاول هو لية عزرة
غزالة : مفيش عزر يخلي اب يسيب مراتة وولدة من غير ما يسأل عنهم عمي الحاج اللي امي عوزها هيحصل
سميحة كان هتتكلم. بس تعبت اوي واغم عليها جرية عليها غزالة ووليد ويونس شلوها وحول معها انها تفوق بس مفيش فايدة مهران اتصل بالاسعاف وجت وخدتها وصلت سميحة المستشفي بس كانت في حالة خطر جدا مهران اتصل بغانم اللي سمع اني سميحة بتموت وتعب جدا ودخل المستشفي
غانم :خليك معها انا جي اي حاجة محتاجها عملها من غير ما ترجع لية
مهران كان مع ولد سميحة لحد ما فاقت و شاف رجالة مش ولدين وبنت بعد فطرة طلع الدكتور
غزالة :خير يا دكتور
الدكتور : انا عرفتك اني هي محتاجة عملية واني اي تاخير في خطر علي حياتها
يونس :يعني امي عمل اية
الدكتور :لزم العملية بسرعة
مهران قرب من الدكتور :اعمل العملية يا دكتور واي فلوس انا تحت امرك
الدكتور دخل وقرر يعمل العملية
يونس ووليد كانو مش عارفين يعملة اية لو رفضة امهم هتموت فقرر يونس أنة يوافق وبعدين يسد ما علية لمهران
غزالة ليونس :انت موافق علي كدة
يونس :ما باليد حيلة بس دي دين انسدة بعدين
وليد :انا هكتب كمبيالات علي نفسي الراجل دة بحق العملية وبعد كدة نسد برحتنا
غزالة :تمام بعد العملية نتكلم
بعد فطرة خرج الدكتور وقال اني العملية نحجة ولزم ٢٤ساعة في العناية
كل دة ومهران معهم مش سيبهم وعمال يتصل بغانم مش بيرد
وليد قرب منة :كتر خير يا عمي عملت الواجب وزيادة متشكرين لحضرتك بس لو سمحت احنا كتبنا علي نفسينا كمبيالات بحق العملية والإقامة هنا اتفضل
يونس :كتر خيرك جميلك في رقبتي لحد يوم الدين ربنا يقدرني واعرف ارد الدين دة
غرالة:شكرا جدا انك ساعدتها وانشاء الله كل قرش دفعتة دين في رقبينا انا واخواتي
مهران : اية اللي بتقولبة دة يا غزالة يا بنتي فلوس اية ودين اية كمبيالات أية دي خير ابوكم مش خيري دي فلوسكم
يونس بحزن : عمي انا سمعتك وانت بتعرفة الحاج غانم اني ماما بتموت بس هو مكلفش خاطرة وجة يشفيها يعني هو بائع واللي يبيع منشترهوش
مهران :يا ابني ابوك قال جي معرفش أية اللي حصل
في الوقت دة دخل غانم
غانم بلهفة :مهران سميحة فين
الكل بص علية كان أول وحدة غزالة اللي بصة علية بحب
مهران :هي عملت العملية بس في الرعاية
غانم :ابني فين
مهران :ولادك اهم
غانم بستغراب :ولادي
وقع من طولة الكل جري علية للمساعدة دخلوة اوضة وخرجة برة
مهران :غانم فوق شوف عوض ربنا لي
غانم بص لمهران وسكت
مهران خرج ليهم :هو فاق يونس يا ابني انت واختك واخوك خشة لبوكم
وليد : حمدالله بسلامة يا حاج انا عند امي
مهران :لزم ترجعة لبوكم
غزالة بصة لمهران :يا عمي احنا يتتمنا من الاب من زمان احنا ملناش اب
مهران :يا بنتي افهمي امك عرفت اللي حصل لبوكي
وليد :بس ما سمحتش لو كانت سمحت كانت قالت
مهران :ابوك كان مغصوب
وليد :هو اختار يعيش بعيد عننا يبقى ميدورش علينا
يونس : خش قولة اني سميحة ماتت ومعها ولدها
غزالة بدموع :احنا ملناش غير بعض انا واخويتي و امي انا عمري ما شفت أبوية وكان نفسي اشوف بس دلوقتي مش عوزة عرفة
قولة غزالة كان نفسها يكون ليها اب يدافع عنها اب تعيش تحت جناحة ويكون سندها قولة وليد بيعرج عشان ملقاش العلاج قولة يونس كبر قبل يعيش طفلتة قولة مدورش علينا احنا مش عوزينة وانت يا عمي دينك في رقبتي انا واخواتي ولو عاوز تضمن حقك احنا ممكن نمضي علي اي حاجة ضمان اتفضل دي كمبيالات تضمن حقك
قام مهران وهو مستغرب وحزين علي الحلة دي
دخل لغانم اللي مكنش بيرد لانة في عالم تاني مش مصدق أنة ربنا عوضة والنعمة دي هو بعد عنها مهران شتم غانم في سرة وخد غانم ورجع البلد واول ما وصل قعد في ماكن هو وغانم
مهران بجدية :كيفك يا ابن عمي
غانم بحزن :مش بخير سميحة ماتت ولادي مش عوزني انا سمعة كل حاجة
مهران :لا سميحة عيشة وولادك مش عوزينك
غانم :مش عوزني لية حق استنا انت قولت اية ولادي وانا شفت ٣وقفين هي سميحة
مهران :أيوة جابة ٣ ولادك وليد وغزالة ويونس ولد سميحة اللي عاشت في مرار وانت عايش في عز طول السنين اللي فاتت ولادك كانو بيشتغل ويصرفة علي مرض امهم وانت عيش في نعيم ولادك اللي سبتهم لوحدهم هما وست غلبانة معندهاش اللي يكفي مرضها وانت بتصرف بكل حرية
غانم بدهشة :هي كانت حبلة في تلاثة
مهران :أيوة شباب زي الورد رجالة بمعني الكلمة خسارة فيك
غانم بندم :عندك حق انا جبان وندل ومستهلش ضفر حد فيهم بس دول ولدي سندي ضهري
مهران باستخفاف : ولادك طب اسمع وليد قال إن احنا ايتمنا من زمان . وانت اخترت مجيش دلوقتي تسال عليهم
ويونس قال اعتبرة سميحة ماتت ومعها ولادها
وغزالة قالت إنها اتحرمت منك وانت عيش وكان نفسها تتربي تحت جناحك وتكون سندها
غانم بوجع وهو بيضرب راسة بايدى :عندهم حق عندهم حق. الله يسامحك يا بوى انت السبب
مهران :ابوك ولا ندلتك انت ندل وجبان لم لقيت اخوك خليفة تعب وابوك كتب كل حاجة باسمة وهيكوش علي كل حاجة هو وولادة قولت ادور علي ابني اللي معرفش عنة حاجة صح عمتا الست سميحة عملة عملية وبين الحيا والموت رجعها يا غانم واطلب السماح منها ومن ولادك يمكن يسمحوك
مهران قال كلامة ومشي ساب غانم في ندم وحسرة بس غانم قام وراح لحد البيت دخل لقة أبوة وأمة قاعدين وفي خناقة بنهم زي كل يوم
غانم بانهيار بص لبوة : كفاية شفت عملت فية اية حرام عليك لية تعمل كدة فية
عسران :فيك اية يا غانم مالك
غانم :انا بس عاوز اعرف منك حاجة انا ولدك ولا مش ولدك
عسران :انت اتجنيت يا غانم كيف تتحدة معاية كدة
غانم :ابوس ايدك عرفني انا بنسباك اية
عسران :انت ابني وسندي زيك زي خليفة
غانم :لا انا مش زي خليفة انا ندل جبان وانت سعداني علي اني أنكر جميل الست اللي استحملت فقري
ليلة :مالك يا ولدي فيك اية
غانم : قلبي يا أمة قلبي ولادي مش عوزني
ليلة :ولادك من مين
عسران :انت لسة بتقول كلام الجنان دة
غانم :حرام عليك كفاية بقة ايوة عندي ولاد و انا كنت متجوزى وسايب مراتي حبلة وانت غصبا علية مرجعش ليها وخيرتني بينها وبينك وانا اخترتك وسبت ولادي ومرتي ولم حبيت ارجعهم هما اللي مش عوزني ودلوقتي انت بقة اختار بني وبين ولادي
ليلة بصة لعسران :انت عملت كدة حرمت ابنك من ولادة
عسران : انت مجنون ولادك ازاي ومعقول انت فعلا كنت متجوز
غانم : انت لسة بتسال أيوة دلوقتي صدقت مراتي كانو حمل في ٣ توام
ليلة بصويت :يامرك يا ليلة حبلة وجابة ٣وانت سبتهم قلتلك يا عسران اتكد من كلام ابنك وانت تقول بيكيد سليمة اشرب يا عسران خوفك علي الفلوس ولا علي عيالك اهو انت خسرك ولدك اةةةة يا حرقة قلبك يا ليلة علي ولادك واحد المرض بيكلم فية والتاني بيموت بالبطيء ادامك وانت مش همك عملت الغلبانة اللي ابنك رمها عشانك ها
غانم بحسرة :سميحة بتموت يامة
ليلة :بتموت وانت قاعد مرحتش تشفها وتجيب عيالك
غانم بدموع حسرى :انا لسة راجع من وهناك ولادي رفضني
عسران بندم كداب :انا كنت فاكر انك بتقول كدة عشان تبعد كلام سليمة عنك
غانم بصة لبوة بوجع السنين : الله يسامحك يا بوي انا راجع مصر لولادي ومراتي يا أبا وهجبهم هنا يعيشة وسطينا لو انت مش عوزهم انا محتاجهم
ليلة :غانم اوع تقعد معهام وتسبني انا وأخواتك ارجع بيهم هما وأمهم
غانم بتعب :راجع يا مة راجع بس هما يسمحوني
عسران :روح يا غانم وارجع بولادك
مهران يا مهران روح انت وابن
عمك ورجع مرات غانم وولادها وقبل ما ترجع اتصل بية وعرفني عشان البلد كلها تعرف برجوه مرات غانم وولادها
مهران :حاضر يا عمي
في الوقت دة خرج خليفة مسنود علي عكاز : اللي سمعتة دة صح يا أمة
ليلة :تعالي يا ضناية أيوة يا ابني اخوك طلع صادق وعندة عيال ٣توام مشاء الله
خليفة :الحمد لله اني هشوف ولد اخوية قبل ما اموت يامة
ليلة :بعد الشر عليك يا قلب امك
عسران :ليلة انا
ليلة :استفد اية لم حرمت ابنك من ولادة
عسران :انا اتاكد من اني غانم مش عندة عيال انا بعت حد من الغفر للعنوان اللي غانم كان ساكن فية ولم رجع قال إني محدش هناك واني لم سال عرف اني غانم كان عاشق وحدة هناك وسبها وهج
ليلة :وانت صدقت وظلم الست الغلبانة انت ظالم يا عسران مش اول مرة تظلم غانم اول مرة لم سليمة قالت علية اللي يزلة والتاني لم مصدقتش انة متجوز
خليفة : أمة انا كنت شاهد أبوية فعلا بعت غفير وام رجع قال إني غانم عمرة ما اتجوز هناك وكان عاشق بت هناك وعايش معها في الحرام وهج منها سمحي أبوة يا أمة
ليلة : اللة يسمحة ويحن قلب ولادك عليك يا غانم
عسران :لو مرجعش بيهم انا هنزل وارجعهم هما وأمهم
خرج عسران وكانت سليمة سمعة كل دة قربة منة
سليمة :شيفاك موافق علي رجوع ولاد غانم
عسران بابتسامة شر:سليمة احنا لينا تار عند عمك ولزم نخدة
سليمة :صحيح عمي حبيبي هو عامل أية
عسران :بحارب الموت هههههههههه اخفي من وشي
سليمة :نفسي اعرف انت خرجة غانم من موضوع التار لية
عسران :هههههههه لم تكبري هتعرفي يا بنت اخوية
نرجع تاني لست سميحة
كانت غزالة هي واخوتها قعدين مستنين الصبح يطلع عشان يطمنة علي امهم بعيدة الثواني والباب خبط يونس قام فتح كان غانم ومهرجان
يونس بتكشيرة :نعم مين حضرتك ازيك يا عم مهران اتفضل انت معاك ضيف
مهران :لا دي حد انت تعرفة ونفسك تشوفة يا ابني
وليد خرج وغزالة وقفة جنبة
يونس بتكشيرة :يعني مين. احنا مفيش حد نفسنا نشوفة
غانم بحزن :حتي لو انا يا ابني
مهران :يونس دى غانم ابوك
يونس :ههأبوية وليد أبوية غزالة. أبوية
غانم :يا مشاء الله انتم ولاد سميحة ولادي
الكل وقف يبص لبعض
غانم :انا ابوكم تعالو في حضني
يونس رفع ايدة وبعد أخونة عنة :احنا اسفين يا عم الحاج حضرتك غلطان في العنوان احنا معندناش اب احنا يتامة
غانم بحزن :يا ابني اسمعني انا محتاجك انت واخواتك
يونس جة يتكلم بس فون رن
يونس :أيوة انا ابنها انت بتقول اية لا اكيد مش امي
غزالة :امي ملها يا يونس
يونس بزهول :امي ماتت
انا لله وانا اليه راجعون امي ماتت امي ماتت
غزالة :ماما انا لله وانا اليه راجعون
وليد :أمة اللهم اجرني في مصيبتي واخلفني خيرا منها
وليد جري نزل علي أمة ورها غزالة ويونس وغانم دخلة المستشفي ودخل علي امهم كانت متغطية ووشها متغطي
غزالة :ماما قومي ماما متسبنش
يونس :أمة لية كدة يا أمة يعني خلص سبتينا
وليد :أمة خلص بيقة بقية يتيم ام واب
غانم بحزن:سميحة لا يا سميحة انا غلط فيكي فوقي سمحني يا سميحة
مهران :لا اله الا الله انا الله وانا اليه راجعون اللة يرحمك يا ست الناس
وبعد فطرة غانم صمم يخد سميحة تتدف عندة في المقابر بتعتهم وفعلا ولاد سميحة معترضوش لأن مكنوش يعرفة ماكن مدافن امهم فين ودفنها سميحة في المقابر عيلة دياب البلد كلها طلعة ورها كانت جنازة تستحقها سميحة وليد ويونس وغزالة وغانم كانو ومعها في العربية نزلة كلهم وشالة امهم حتي غزالة شالت نعش امها مع إخوتها الراجل اللي بيدفن طلب محارم سميحة جية غانم ينزل يفك عليها يونس ووليد رفضة وغزالة وقفت علي رأس التربة بعد الدفن وقفة التلاتة يخدة العزى عسران قرب من غزالة
عسران بحبث :البقاء لله يا بنتي انا جدك
يونس ووليد :ههه جدي
غزالة بجمود :منجلكش في حاجة وحشة يا حاج
الكل خد العزى ومهران قرب من ولد غانم
مهران :بقول يا ولد غانم عوزكم تخدة العزى هنا
يونس بص علي غزالة اللي باين عليها التعب لأنها بقلها كام يوم مش بتنام
يونس :تمام وليد أسند اختك عشان الحاج غانم هيعمل عزى امك هنا
وليد :وانت وفقة
يونس :مطر اختك شكلها تعبان ولزم ترتاح حبة
غزالة بتعب :يونس انا عوزة امشي
يونس وليد قربة منها وحضنها
وليد :معلش استحملي حبة انتي جبتي علاجك معاكي
غزالة :لا انا بقية كويسة بس انا جعانة اوى عوز اكل
يونس :نوصل بس بيت غانم بية وانا هطلع اجيب اكل ماشي وحضن اختة
وليد حضن اخواتة وعيطة التلاتة
وليد :خلص مبقتش لينا غير بعض ماما نامي وارتاحي احنا ايد وحدة محدش هيفرقنا
ومسكة ايد بعض
مهران :يلا جدكم مستنيكم
كل دة تحت نظر غانم وسمعة
غانم قرب من القبر بدموع :سمحني يا غالية ابوس ايدك سمحني
متخافيش يا سميحة ولادك في رقبتي هحميهم بروحي
يونس خد اخواتة وطلعة العربية بعد فطرة وصلة بيت دياب
يونس: لمهران هو دة البيت يا عمي
مهران :أيوة لية بتسال
يونس :عمي انا سيب اخواتي في امنتك لحد ما ارجع
مهران :رايح فين يايونس
يونس بص لقة غانم اللي بيص عليها بحزن :متخافش مش هيسب اخواتي واهرب زي غيري ما عمل راجع
دخلة غزالة ووليد الجنينة لقة صوان كبير كان في زى كنبة جنب الباب بتاع البيت من برة قعدة عليها
غانم :تعالو خشة دي بيتكم
وليد : مبروك علي صحابة يا حاج
غانم بحزن :انتم صحابة
وليد بعد وسة بعيد بديق :انا مش هخش غير لم يونس يرجع
وغزالة بتكشيرة :وانا كمان لم يونس يرجع
غانم بخوف :وهو راح فين
وليد بستغراب :يجيب اكل لغزالة عشان جعان محدش فين يقدر يستغني عن التاني
غانم :اكل وهو فاكر اني مفيش اكل في البيت الطويل العريض دة عشان يعمل كدة لم يرجع هعرف شغلي معها
وليد وغزالة ابتسامة بحزن
غانم فضل مستني يونس
عند يونس وصل مكان ولقة شباب قعدين
يونس : سلام عليكم يا ابن عمي لو سمحت مفيش هنا بقال أو بتاع فول
واحد من الشباب : هو انت مش من هنا
يونس :لا انا ضيف هنا ممكن ترشدني
الشاب :ضيف في بيت مين
يونس :يغني انت عارف كل واحد هنا
الشاب :أيوة اصل البلد هنا كلها عائلة يعني معرفين ولم ضيف يجي بيتعرف علي طول وانت بقة ضيف عند مين
يونس :بيت غانم بية
الشاب :هو انت من قرايب مرات خالي اللة يرحمها
يونس بتكشيرة :خالك هو غانم بية خالك
الشاب بابتسامة :أيوة انا دياب
يونس كان وهو بيتكلم بيشتري الاكل :اهلا وسهلا عن اذنك
دياب :استني بس انت هتعرف ترجع
يونس :اللي يسال ما يتهش يا ابن عمي
دياب : انت بتتكلم معاية كدة لية عمتا انا كنت راجع البيت تعالي معاية
طول الطريق يونس ساكت ودياب ليحاول يشد منة كلام وصل يونس ولقة اخوانة قعدين لوحدهم وغانم واقف بيبص عليهم
يونس:قعدين هنا لية حد ديقكم
غزالة :لا احنا اصلا هنا مكانا
وليد : يلا عشان تكلي يا غزالة
غزالة :هموت من الجوع يا وليد انا من المبارح مكلتش
يونس : ولا خدتي العلاج
وليد :مهملة
يونس :انا بقة جيب اكل جامد
غزالة :اية دة سندوتشات فول وطعمية يا جمالة يلا ناكل صدق التوكل دة وحسني من اول امبارح مكاتوش
وليد:صدقي انا جعان جدا يلا بسم الله
قعدة ياكلة كل دة وغانم واقف قلبة بيقطع علي ولادة هو وعسران اللي واقف بيدرس ولاد غانم
غانم بص أبوة :شايف يابا ولدى حلوين بس رفضني اللة يسامحك
ليلة كانت خارجة تدور علي ولد غانم شفتهم بيكلة قرب منهم التلاتة وقفة احترام ليها
ليلة :مشاء الله انتم ولد ابني غانم صح مشاء الله عليك الله اكبر
غزالة :شكرا لحضرتك اتفضلي معانا معلش اكل مش قد المقام بس بصلة المحب خروف
ليلة :اية دة لية كدة يا ابنتي البيت مليان خير
يونس :خير للصحابة احنا ضيوف يا حاجة
ليلة :انتم صحاب بيت
وليد :كلة من ذوق حضرتك يا حاجة بس دي الحقيقة احنا فعلا ضيوف وكلها بكرة ونرجع بيتنا وشعلنا اتفضلي سندوتش طعمية محدش فينا لسة مسكة
ليلة بحنية :حتي لو كلت منها يا ابني زي العسل علي قلبي
غزالة :هات كريس يا يونس للهانم عشان تقعد
ليلة :قولي جدتي بلاش هانم دي
يونس:العين متعلش علي الحاجب يا هانم
في الوقت دة قرب عسران عليهم
عسران :طب وانا مش هتكلوني معاكم انا جوزها
وليد بص لقة سندوتش واحد :اتفضل
عسران :انت مين فيهم وليد ولا يونس
وليد :لا انا وليد ودة يونس ودي غزالة اكبر وحدة فينا وانا والوسطني ويونس الصغير
عسران :مشاء الله بس لية مدخلتوش جوة تاكلو
غزالة :احنا كدة مسترحين شكرت لحضرتك يا بية
يونس :المثل بيقول هين قرشك ولا تهيم نفسك يا حاج.
ليلة :طب يلا يا غزالة نخش جوة ناخد عزى الحريم
غزالة. :معلش انا هاخد عزى امي مع اخواتي
عسران :ميصحش انتي بنت والصوان للرجالة يلا خشي مع جدتك وشوية وأخواتك هيجو متقلقيش
بعد فطرة العزى خلص واكل دخل وليد دخل لقة غزالة نائمة علي الكاملة اللي جنب الباب من غير غطة يونس قلع الشال اللي علي كافة وحطة علي اختة و قرب منها هو ويونس
وليد :يونس سيب غزالة هنا واحنا نام في أي حتة كلها سواد الليل ونمشي بكرة
يونس :تمام انا شفت عشة برة علي جنب كدة تعالي ننام فيها
كل دة سمعتة ليلة :يونس وليد لية كدة يا ابني الاوض كتير هنا وانا مقدرتش اصحي غزالة لم لقتها نائمة قولت لم تدخل تطلع معاكم وامرأة البت نعمة تجب غطة ليها
يونس:معلش خلينا برحتتها ممكن
ليلة :دي بيتكم يا ابني بيت ابوكم وعمكم وعمتكم يعني ليكم فئة زى اي حد
وليد :معلش سبينا برحتنا
ليلة :لا في دي لا الليل هنا بيكون برد جدا محدش فيكم هيستحمل البرد هنا يلا صحو اختكم وطلعة فوق علي اوضكم
يونس جة يتكلم ليلة:مفيش كلام يلا علي فوق
وليد صحي غزالة وطلع بيها ليلة خلة
كل واحد فيهم دخل اوضة يونس كان هيعترض بس ليلة قالت طب انت ووليد مع بعض وغزال في اوضة لوحدها الكل دخل ينام بس هو فين النوم الوقت كان الفجر وغزالة قلقة لقة نفسها في مكان غريب عليها خافت وقامت جري تدور علي إخوتها وهي خارجة خبطة في حيطة بشرية



تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-
close