رواية غزالة لديب أليف الفصل الثالث 3
الحلقة الثالثة
غزالة لديب أليف
شيخ :عوزة اعرف حاجة انت خوفة علي اولادك ولا علي الفلوس
عسران :لا انا خوفة علي ولادي خوفة ادفنهم وانا عايش احساس صعب اوي يا حكيم انك تدفن حتة منك كنت مستني أنها هي اللي تدفنك اةةة يا حكيم خوفة عليهم زمان من عزيزة ودلوقتي خوفة علي غانم من سليمة انا مش ظالم يا حكيم لا ولا طماع انت أحد دفن ولادة قبل ما يفرح بيهم (😭😭😭😭) متظلمتش يا حكيم وتقول علية طماع
الشيخ :متضحكش علية يا عسران انتي صحبي من زمان انت خوفة علي الفلوس لتروح لغيرك ويشكرك في مال اخوك لو سليمة اطلقة وجوزة حد من العيلة او اتجوزتها حد تاني هتاخد ميراثها من ابوها وانت مش هتعرف تتحكم في الأرض صح
عسران بغضب :لا مش صح يا صحبي انا خوفة علي ولادي هو اللي حركتي تعرف أية انت عن اب اتحرك من الزرية ولم ربنا يكرمة يموت بين ايدة في حضنة اتعرف أية عن ها انت مشاء الله عليك معاك من ازرية كتير والله يا حكيم خوفي هلي عيالي خلني زي القطة اللي بتاكل ولادها
الشيخ حكيم :اهدي يا عسران اهدي يا صحبي
عسران مسح دموعة :علي فكرة زي ما خوفة علي عيالي انا خوفة بنت اخوية تتبهدل بنات اخوية أمانة في رقبتي مينفعش اسبها لحد غريب حتي لو من العيلة وبعدين فلوس أية اللي هطمع فيها انا اللي عندي اكتر من فلوس اخوية بكتير ارض جميلة مراتي الله يرحمها ام خليفة اكتر من ميراثي
حكيم سكت حبة :خوفك خلاك تظلم ابنك وتوجع قلب مراتك صح ونسيت شرع ربنا انت غلط يا عسران روح لابنك خدة في حضنك وصلح اللي فات ارجع لربنا يا عسران وطمن قلب مراتك قوم يا صحبي شوف حياتك مع ولادك واعرف اني الحياة بقة مستحيلة مع غانم وسليمة هو خلص حرمها علية قوم يا صحبي رجع ابنك ومراتة وخدهم في حضنك
وقام. ومشي
عسران كان بيفكر يعمل أية في المشكلة دة قعد حيران غمض عينة وفتحها وقام دخل بيتة يطمن علي ليلة بس هو خالف وعدة معها قعد يفكر هيقولك أية لحبة عمر والست اللي اتحملة معها كل حاجة دخل البيت وشاف الكل واقف علي باب شقة خليفة والكل خايف علي ليلة سليمة قربت من عسران
سليمة :عجبك اللي ابنك عملة يا عمي
زمزم :سليمة مش وقتة نطمن الاول علي مرات عمك وبعدين نتكلم
سليمة :اسكتي يا زمزم انا لزم اعرف أنا مصيري أية يا عمك
عسران :سليمة خلص غانم طلقك شوفي حياتك مع حد غير غانم
سليمة :يعني أية بعد ما سبني وهج وراح لف علي وحدة منعرفش أصلها أية وقال أية اتجوزها لا وحبلة كمان يطلقني لا يا عمي كدة كتير انت عارف اني ابنك مش راجل وانا مستحملة عشان خاطرك
عسران :اخرسي انا ابني راجل ومراتة شريفة واللي جي ابن ابني وانتي عرفة انك بتكدبي غوري من وشي
زمزم :سليمة يا اختي استهدمي بالله خلص غانم طلقك
سليمة بصة للكل بغل وطلعة شقة غانم اتصل بحد
سليمة :الحقني يا عمي غانم طلقني وطلع متجوز غيري وحبلة منة
....:خليكي زي ما انتي متعمليش حاجة واعرفي عسران بيخرج امتة
سليمة : انا بقول اطلقة تقول شفي عسران بيخرح امتة يا عمي
.....: اسمعي الكلام انا لزم أظهر كفاية كدة
سليمة : حاضر يا عمي حاضر
وقفة مع الراجل
غانم كان واقف هو وخليفة وحكيمة والكل الدكتورة خرجة
جري غانم وخليفة
خليفة بخوف :خير يا دكتورة امي عمل أية
الدكتورة :متقلقش هي بخير دي مجرد ضغط مش اكتر هي بس تستريح وهتكون كويسة وياريت محدش يديقها
غانم :يعني هي بخير دلوقتي
الدكتورة :هي كويسة جدا هي وخدة مهدء وهتنام وكمان ساعة هتفوق وهتخرج تقعد معاكم كمان بس سبوها ترتاح
الدكتورة مشية وخليفة وغانم وحكيمة قعدة تحت رجل ليلة وهما بيعيط بعد فطرة ليلة فاقة
ليلة بتعب :غانم ابني غانم
خليفةقرب من لديها وبأسعار :أمة حمدالله بسلامة يا حبيبتي
ليلة :خليفة فين اخوك غانم مشي صح يا ابني هات اخوك يا خليفة لو بتحبني هات اخوك
خليفة :غانم جنبك اهو يامة
ليلة بصة لغانم اللي كان بيعيط وبصة لخليفة اللي هو كمان كان بيعيط
ليلة : انتم بتيعطة لية هو في راجل بيعيط يا واد انت وهو امسح دموعك منة لية مفيش راجل بيعيط امسح دموعك يا خليفة وأمسك دموع اخواتك انت الكبير يا حبيبي خد اخواتك في حضنك يا ابني خليفة انا بامنك علي اخوتك يا ابني
خليفة بعياط :يا أمة متقوليش كدة يومي قبل يومك انا من غيرك اضيع يامة انا معرفش امي غيرك انتي مش مرات أبوية انتي امي ابوس يدك شدي حالك
ليلة :خليفة ابوك خايف علي بنت إخوة ومش خايف علي اخوك وغانم مش هيسيب مراتة وابنة اللي في علم العيب لوحدهم
خليفة :متاخفيش يامة انا هنزل مصر واجيب مرات اخوية عشان خاطرك ويعيشة في وسطينا
غانم :حبيبتي يامة انا أنزل عشان سميحة معهاش حد
ليلة :مش هتمشي يا غانم لوحدك خد اخوك معاك
خليفة :حاضر يامة اراخي انتي بس
ليلة :طول ما عندي رجالة زيك انت واخوك يا خليفة مش هتعب انت واخوك ضهري وسندي ومن بعدي ضهر وسند اختكم
غانم :ربنا يبارك في عمرك يامة
ليلة:حكيمة يا ام قلب طيب خليكي ديما في ضهر اخوتك خليكي ام ليهم انصحي وارشدى لو واحد منهم ساب ايد التاني شديدة ليكم تاني
حكيمة :يامة متتعبيش نفسك وارتاحي
ليلة بصة لغانم : انا هنام اوع تمشي
غانم :متخافيش يا أمة مش هامشي
ليلة :ابوكم فين عسران فين يا خليفة
خليفة :في المندرة
ليلة حسة اني عسران بعد عنها كان زمان مش بيستحمل عليها حاجة معقول يعرف انها وقعة والدكتور عندها وميجريش عليها غمضة عينيها من الحزن ونامة أو عملة نفسها نائمة
حكيمة :يلا كل واحد يشوف حالة انا وزمزم جنبها غانم خليك حبة لحد ما امي تخف
غانم :حاضر
خرج غانم وكلة حزن علي أمة خرج برة الدوار
خليفة :علي فين يا غانم
غانم :متخافش يا خوي انا هتمش وارجع
خليفة :اوع يا غانم تقهر امك لو امي اتقهرة منك هكون عدوك
غانم :مقدرش اقهر امي يا خليفة انا هقعد علي القهوة حبة واحاول اتصل بمراتي واعرفها اني هغيب حبة
خليفة :ماشي
بعد ساعة كان في ناس كتير قدام المندرة بتزعق عسران خرج ليهم
عسران :في أية منك لة
واحد :الحق يا حاج غانم بيتعارك مع ناصر ابن الغزاوي
عسران :كيف دة وآية اللي رجع حد من عيلة الغزاوي البلد
واحد :منعرفش يا كبير بس هو كان قاعد علي القهوة وناصر جر شكلة
عسران :خليفة يا خليفة روح شوف اخوك بسرعة
خليفة كان اصلا جري علي إخوة لقة فعلا بيتخانق بس متعور مسك إخوة وبعدة عن ناصر
خليفة. بغضب :, والله عال يا ابن الغزاوي بتمد ايدك علي اسيادك وعلي من اخوي الله في سماة ما هعديها علي خير
ناصر :جر أية يا خليفة ادب اخوك ولا اخوك أية ادب اختك غانم الاول وبعدين تعالي اتكلم اخوك غلط لم قعد وسط الرجال دي المفروض يقعد في البيت ويلبس طرحة
قام غانم وهجم علية وكان هيضربة بس خليفة بعدة
خليفة :كفاية يا غانم وانت يا ناصر انا هعرفك ازي تمد ايدك علي اسيادك وتغلط فيهم يلا يا غانم هم
غانم :كلة من تحت راس بنت عمك ودين لقتلها
وسابة ومشي
خليفة :غانم يا غانم ارجع
مشي غانم وهو حزين علي حالة طلع علي المحطة كان راجع يجيب سميحة ويقعد بيها في البلد وصل المحطة وفضل قاعد لحد ما قطر اليل يجي لقة مهران ابن عمة جي جري
مهران بنهجان :اهرب يا غانم اهرب بسرعة
غانم :في أية يا مهران
مهران :ولاد الغزاوي بيدور عليك عوزين يقتلوك
غانم :لية في أية
مهران :ناصر العزاوي اتقتل من شوية بعد مشية وولادة الغزاوي بيدور وعليك
غانم :ويدورة علية لية انا معملتش حاجة
مهران:ناصر لم اتقتل لقة جنبة الشال بتاعك
غانم :بس انا متقتلتش حد انا هنا من بدري حتي اسال اي حد من البوفية انا راجع ليهم اعرفهم اني مقتلتس حد
مهران :لا يا ابن عمي مش هتروح ليهم يلا اركبك اي حاجة عشان هما عارفين انك هتيجي علي هنا يلا قبل ما يجول خليفة معطلهم
غانم :طب وأمي انا كنت مسافر بليل وهرجع الصبح عشان امي متزعلش
مهران :مش وقتة يا ابن عمى يلا هم بسرعة
غانم :حاضر انا هرجع علي بيني في مصر عرف امي
مهران :خليفة بيقول مترحش بيتك عشان محدش فيهم يرحلك هناك سافر اي حتة تاني
غانم :طب والحل انا لزم ارجع لسميحة مراتي معهاش حد
مهران :مترجعش لمرأتك وعرفني هتروح فين وانا هروح احبها تقعد وسطيني لحد ما تظهر الحقيقة
غانم :كيف يا مهران مراتي حبلة هسبها ازي دي ملهاش حد غيري
مهران :هم الاول وبعدين نتكلم بسرعة
غانم :لا يا مهران انا راجع مصر لمراتي وابني هخدهم وأشوف اي مطرح نعيش فئة وانا هبقة اتصل بيك عشان تعرف انا فين وطمني علي امي
##باك ##
مهران :في الوقت دة كان في قطر طالع اسكندرية ركب غانم وانا رجع. لخليفة
سميحة :انت بتهزر يعني ابن عمك هج وسبني لوحدي
مهران :انا لحد كدة معرفش غانم راح فين بس اللي حصل بعدها كان غريب
سميحة :متتكلم علي طول يا مهران
مهران:با بنت الناس الصبري لم رجعة البيت لقية عمي قاعد وبيقول لخليفة
##فلاش باك ##
عسران :حصل أية اخوك فين
مهران :متخافش يا عمي غانم هرب وركب قطر اسكندرية
عسران :اسكندرية هو مش هيسافر علي بيتة في مصر
خليفة :لا يابا انا خليت مهران يسفرة في حتة بعيد لحد ما نعرف مين عمل كدة
عسران :تمام مرات ابوك فين يا خليفة
خليفة بستغراب :امي عندي في الشقة وانت عارف
عسران :تمام انا طالع شقتي خلي مرات ابوك عندك لحد ما تخف
خليفة:مالك يابا انت زعلان من امي
عسران :ها لا مش زعلان
خليفة :اصل يعني بتقول عليها مرات ابوك
عسران :وهي مش مرات ابوك يا خليفة
خليفة :لا دي امي اللي كبرتني عملت مني راجل
عسران :بليلة من غيرها انت راجل يا خليفة انا طالع وخلي مرات ابوك عندك وخلي حكيمة تروح لجوزها ولابنها
خليفة بستغراب :أبا انت عارف اني جوز حكيمة مسافر
عسران برتباك :ها أيوة معلش انت عارف اني اللي حصل وانا تعبان انا طالع أنام
طلع عسران وشاف سليمة
سليمة :انت هتسكت علي اللي حصل يا عمي ابنك ظلمني
عسران : اهدي يا بنت اخوية حقك جي وغانم ليكي وبنت البندر ملهاش مكان معنا
سليمة فضلة بصة حبة لعسران
سليمة : زكريا انت عمي زكريا
عسران :زكريا انت مجنونة زكريا مات من زمان انا عسران
سليمة :انت زكريا تؤام عمي عسران نظرة عينك مش مكسورة لا جاحدة
عسران مسكها من لديها :اخرسي و وطي صوتك حد يسمعك
سليمة :عسران فين يا زكريا اوع تكون
زكريا أو عسران :مش خسارة فيكي اني اسعدك يا بنت اخوية عسران بخير مع حبيب القلب
سليمة :يحيي هو رجع
عسران :طبعا انا معرفش اعيش من غير يحيي محدش يعرف اللي بنا انا عسران ماشي
سليمة :متقلقش انا هقولك. زكريا
عسران :لا حتي بينك وبين نفسك انا عسران زكريا مات من زمان خشي شقتك وعوز كل حركة في البيت تكون تحت علمي
سليمة :هترجعلي غانم
عسران :جر أية يا بنت اخوية انتي عوز مين بظبط يحيي ولا غانم
سليمة :طبعا يحيي غانم دة مش مجرد من انتقام
عسران :خلص متفكريش في غانم تاني هو طلقك خلص عوزك تكوني طوع اسمعي الكلام وبس
سليمة :حاضر
باك
سميحة :هو في أية مين زكريا دة ومين يحيي دي كمان