اخر الروايات

رواية مكتوبة ليك الفصل الثاني 2 بقلم ايمان جمال

رواية مكتوبة ليك الفصل الثاني 2 بقلم ايمان جمال 


تاني يوم الصبح كان اجازة فهد وبالنسبة لنهلة فهي اصلا خلصت امتحانات امبارح وفي اجازتها ، فهد صحي من نومه ولبس تيشرت كط ابيض وبنطلون اسود ونزل يجري (بيحب الرياضة وبيهتم بجسمه)
نهلة صحيت من النوم ورنت على ندى وقالتلها انهم يخرجوا شوية وندى وافقت ونهلة قامت تتوضى وتصلي ، بعد شوية فهد رجع الڤيلا وطلب من الدادة انها تحضر الفطار وطلع ياخد دش ، نهلة نزلت قعدت على السفرة وفهد نزل
فهد: صباح الخير
نهلة: صباح النور
فهد: صاحية بدري يعني ، مش انتي خلاص خلصتي امتحانات ارتاحي بقى ونامي براحتك
نهلة: تؤتؤ انا احب استغل الأجازة صح ومن أول يوم
فهد: امممممم يبقى شكلك هتخرجي
نهلة وهي بتاكل: اي نعم
فهد: من غير ماتستأذني صح
نهلة: انت شفتني خرجت يعني الله
فهد: رخمة اوي انتي
نهلة: بلاش رخمة دي عشان انا رخامتي وحشة اوي
فهد: طب اياكي تنطقيها
نهلة ضحكت بصوت: ماااشي عفونا عنكم
(فهد بالنسبة لنهلة ابوها مش اخوها وبس لأن والدهم توفى من عشر سنين كانت نهلة عمرها ٨ سنين ووالدتهم اتجوزت بعده بكام شهر وسابتهم)
___________________
-في بيت ندى-
ندى صحيت وغسلت وشها واتوضت وصلت فرضها ولبست وخرجت من اوضتها ، كمال وهدى كانوا قاعدين على الفطار
تدى قعدت: صباح الخير
كمال: صباح الفل
هدى: صباح النور ياحبيبتي
كمال: هتخرجي انتي ونهلة ؟
ندى: ايوا ودا بعد اذنك طبعا يا بابا
كمال: ماشي يا حبيبتي ، ها لسة باردوا مصممة على مهعد الموضة؟
ندى بتأكيد: ايوا يا بابا انا هوايتي هتساعدني وانا بجد هكون مرتاحة في المجال دا انا ريحتكم ودخلت ثانوي عام فريحوني بقى وسبوني أختار المجال دا
هدى: ماشي يا حبيبتي بس انتي أكيد ان شاء الله هتجيبي مجموع كويس وتدخلي كلية احسن
ندى: بصي ياماما انا كنت ادبي وريحت نفسي عشان كانت رغبتي هي المجال دا تفوقت في دراستي خلال تلات سنين الثانوي وكنت مجتهدة جدا وهكون مجتهدة اكتر لما ادخل المجال دا عشان دي حاجة بحبها جدا
هدى: ماشي يابنتي خلاص اللي يريحك
كمال: ربنا يوفقك في اللي تختاريه يا حبيبتي
ندى: ايون كدا ادعولي ، ويالا بقى ياكمولة ايدك على فلوس عشان نهلة زمانها جايا
كمال ضحك: ماشي يارخمة الفلوس جوا على التسريحة في اوضتي مجهزهالك
ندى: الله عليك ، ودخلت تاخد الفلوس
كمال لهدى: خايف عليها من بعدنا ياهدى
هدى: ربنا يخلينا ليها يارب وماتتحوجش لحد ابدا
كمال بدعاء: يااارب يارب
*************

نرجع تاني لفهد ، قاعد في الجنينة وسرح بخياله ورجع لعشر سنين فاتوا من بعد وفاة ابوه بحاجات بسيطة
-فلاش باك-
هناء(ام فهد): انا عاوزة كدا يافهد
فهد: انتي فاهمة انتي بتقولي ايه ، انتي كدا هتسبيني انا وأختي وتمشي تروحي تتجوزي من حد تاني غير ابويا وكمان موته كان من كام شهر بس ومكملش سنة حتى
هناء: وايه يعني انا مش شايفاها حاجة كبيرة يعني
فهد: ماتخلنيش احس انك كنتي بتحبي الراجل دا وماصدقتي ان بابا مات عشان تتجوزيه
هناء: افرض يعني ان دا صح فيها ايه؟
فهد بصدمة: فيها ايه؟ لا مفهاش حاجة وطلاما دا اللي انتي عاوزاه يبقى تنسي ان ليكي ابن او ابنة اعتبرينا موتنا مع ابونا
هناء: وبالنسبة لنصيبي من ورث ابوك؟
فهد بوجع: كل همك الفلوس والورث وبس ، بس أحب اقولك ان كل الأملاك بإسمي حتى نصيب اختي انا الواصي عليها وكأن ابويا كان عارف انك هتعملي فينا كدا وهتتخلي عننا
هناء: خلي الفلوس تنفعكم وانا عارفة هاخد حقي ازاي
فهد: طول ما انا عايش وفيا نفس عمرك ماهتاخدي حاجة مش من حقك و دلوقتي اخرجي من بيتي وتنسينا نهائي واوعي في يوم تفكري تشوفينا
هناء خرجت من الڤيلا وسافرت مع جوزها بارة مصر
-عودة من الفلاش بوك-
فهد فاق من سرحانه على رنة تليفونه وكان عبدالرحمن صاحبه
فهد: الو ياعبده
عبدالرحمن: انت في الڤيلا ولا بارة
فهد: اه في الڤيلا تعالى
عبدالرحمن: تمام مسافة السكة وهكون عندك
فهد قفل المكالمة وفضل قاعد مكانه مستني صاحبه
*****************

ندى ونهلة في المول قاعدين في كافيه
نهلة: ها هنعمل ايه في الأجازة؟
ندى: اصبري لحد ما النتيجة تظهر وبعد كدا نشوف ، بس يعني كالعادة انتي هتسبيني وتقضي الأجازة مع اخوكي ياختي
نهلة: لا والله مايحصل انا عاوزاكي معايا وبعدين انا عاوزة اخرج مع صاحبتي مش مع اخويا واصحابه واحس اني طفلة في وسطهم
ندى ضحكت على كلامها: عندك حق بس هتعملي ايه ماهو اخوكي اللي مش بيحب يقضي اجازته من غيرهم
نهلة: والله ياندى رغم اني ببقى زهقانة بس ببقى فرحانة وانا شايفة فهد مبسوط و بيضحك معاهم ، والله يابنتي معاملاته مع اي حد غريب عننا صعب اوي
ندى: ربنا يهديه ويخليه ليكي يا حبيبتي
(ندى لسة ماتقابلتش مع فهد خالص ولا هو شافها لسة ، بس هي كل اللي تعرفه عنه شغله وصوره اللي بتشوفها في المجلات)
نهلة: يارب ، بقولك ايه انا عاوزة اشتريله هدية وعاوزاكي تختاري معايا عشان انتي زوقك احلى مني
ندى: نفسي مرة تشتري هدية على زوقك انتي
نهلة: اعمل ايه ياستي انا جبتله مرة بس حسيت اني عيلة اوي وهو اتريق عليا
ندى: عنده حق راحة تشتري ميدالية انتي اتجننتي بابنتي
نهلة: اعمل ايه مش بعرف و عشان كدا خليتك تختاري انتي بعد كدا
ندى: طب يالا ياختي ادامي
نهلة وندى دخلوا محل ملابس شيك وندى اختارت تيشرت زيتي مكتوب عليه بالانجليزي (Never give up) -لا تيأس ابدا- ، واختارت شورت چينز بارمودا وكوتشي ابيض
نهلة بإعجاب: واااو جمال اووي بس تفتكري هيعجبوه
ندى: اه بابنتي عادي وبعدين اي شاب بيحب اللبس دا
نهلة: ماشي تعالي بقى نختار نضارة شمس وبرفيوم وساعة
ندى باردوا اللي اختارت وكانت كل حاجة شيك جداااا تليق مع فهد المنياوي
بعد وقت طويل كل واحدة فيهم رجعت بيتهم
****************

فهد قاعد في الجنينة مع عبدالرحمن وفارس كان جالهم من ساعة
فارس: بقولكم ايه انا زهقان ماتيجو نخرج
عبدالرحمن: ياريت اهو نغير جو
فهد: هنروح فين؟
فارس: اي مكان ، اه صح نويت هنقضي الأجازة فين السنادي ولا كالعادة هنروح الساحل
فهد: اهم حاجة هعملها انا ونهلة هنروح لجدي الأول انت عارف اني كل سنة بروح بس السنادي مأكد علينا جامد عشان فرح ابن عمي
فارس: فرح مين سليم؟
فهد: اه
فارس: يعني انا كدا رايح اشطا
فهد: ايوا طبعا ولا انت عاوز مختار المنياوي يشتكي منك لحامد السيوفي
(مختار المنياوي: جد فهد ، ابو والده ، رجل له شخصيته وشديد جدا فهد واخد منه بعض الطباع والكل يخاف منه الا فهد ، عمره في اول التمنينات وكلمته مسموعة من الصغير قبل الكبير)
فارس برعب: انت بتحب ترعبني ليه
عبدالرحمن ضحك: انت ماينفعش معاك غير كدا اصلا
فارس: ماشي يازفت وبعدين اعمل حسابك انت جاي معانا
عبدالرحمن: لا انا هخلع منكم روحوا انتوا
فهد: مين دا اللي هيخلع؟ دا بعينك
عبدالرحمن: ماليش مزاج والله
فهد: لا بقولك ايه انت كل سنة بتروح معانا فمترخمش بقى وبعدين دا لسة شهرين يعني
عبدالرحمن: حاضر يافهد هاجي وامري لله
فارس: شاطر ياعبده كدا تعجبني
عبدالرحمن: بس يارخم
دخلت عليهم نهلة
نهلة: هاي يا جماعة
فهد: هاي بحبيبة قلبي
نهلة: اذيك يا ابيه فارس
فارس: ذي الفل
نهلة: اذيك يا ابيه عبدالرحمن
عبدالرحمن: تمام الحمدلله ، وسابهم وقام
م
فهد مستغرب من تصرفات عبدالرحمن
نهلة: هو انا جيت قومته ولا ايه
فهد: لا يا حبيبتي هو اللي مزاجه وحش النهاردة وزهقان شوية
نهلة بتفهم: ماشي ، عالعموم انا جبتلك هدية
فهد: وياترى من اختيارك ولا اختيار صاحبتك
فارس ضحك اوي: اكيد مش هي اللي اختارت
نهلة بصتله بغضب: شكرا يا ابيه
فهد: بس يارخم.....وبص لنهلة: وريني ياستي جبتي ايه بس استني انده لعبدالرحمن
فهد نده لعبدالرحمن وجه وقف معاهم تاني
فهد: تعالى ياعبده نشوف نهلة جايبة ايه ليا
نهلة فتحت الهدية اللي كانت متغلفة بعلبة هداية جميلة وشيك جدا
الشباب لما شافوا الهدية اعجبوا بيها جدا وبزوقها اوووي والهدية عجبت فهد اوي
عبدالرحمن بإعجاب: الهدية جميلة وشيك وكمان ذوقها حلو بجد ، البنت دي اختيارها منسق وجميل و اكبر من سنها
فارس: فعلا ياعبده والله من جمال اختيارها وزوقها بقيت عاوز اشوفها
نهلة بغضب: انتوا ماحسسني اني طفلة مش بعرف اختار وبعدين انا اللي دفعت وهي بس اللي اختارت
عبدالرحمن بهدوء: الموضوع مش مين دفع الموضوع مين اللي عنده فن اختيار الهدايا
نهلة اضايقت اكتر: حضرتك تقصد اني مش بعرف اختار ولا عندي ذوق؟
عبدالرحمن: انا ماقولتش كدا
كل الحوار دا تحت انظار فهد
نهلة اضايقت وسابتهم وطلعت اوضتها ، وعبدالرحمن حس انه زودها شوية
فارس: كدا ياعبدالرحمن زعلتها بكلامك
عبدالرحمن: انا ماقولتش حاجة غير الحقيقة
فهد: انت عارف انت زعلت مين يا عبدالرحمن
عبدالرحمن: اسف يافهد بس انت عارف اني بقول رأيي من غير ما ازوقه
فهد: انت عارف لولا ما انت صاحبي كنت اتصرفت معاك تصرف تاني الوقتي
فارس: خلاص يافهد ما احنا عارفين ان عبدالرحمن كدا دبش
فهد: بس مش مع اختي
عبدالرحمن: بجد اسف يافهد انا فعلا حاسس اني زودتها
فهد: انا طالع اصالحها وانتوا خليكوا هنا ماتمشوش
فهد طلع لنهلة اوضتها وذي ماتوقع لقاها بتعيط
فهد: اخت فهد المنياوي دموعها ماتنزلش
نهلة: هو انا كدا وحشة يافهد
فهد: قطع لسان اللي يقول كدا بس عبدالرحمن مكانش يقصد كدا
نهلة: لا يقصد عشان طول الوقت كلامه بيحسسني اني طفلة واني مش بفهم حاجة
فهد مستغرب من كلام اخته بس قال يمكن عادي: عبدالرحمن عاوز يوصلك حاجة بكلامه لازما تكوني شاطرة في كل حاجة يانونو يعني مثلا صاحبتك في سنك بتعرف تختار هو مش عاوز حد يكون احسن منك فهمتي؟
نهلة مسحت دموعها: بس طريقته مش كويسة
فهد: انا معاكي انه فعلا غلط في طريقة كلامه بس هو اللي كدا هنعمل ايه
نهلة: ماشي
فهد باسها من خدها: يالا تعالي نخرج معاهم
نهلة وقفت على السرير ذي الاطفال😂 وحطت ايديها في وسطها: نعمممم اخرج مع مين لا ياعم اخرج انت معاهم وانا هنا قاعدة براحتي وبعدين انا لسة جايا من بارة جوايا فرحانة ومبسوطة.....وقربت من ودنه: ولا اقولك اخلع منهم وتعالى نخرج انا وانت وبس
فهد مسكها من ودانها: في بنت مؤدبة تقول اخلع
نهلة: اه انا
فهد ضحك بصوته الرجولي الجذاب: حاضر ياستي هنخرج سوا
فهد نزل وسابها تجهز وقال لاصحابه انه هيروح يفسح اخته
******************

في المساء في بيت ندى ، خالة ندى جات تزورهم هي وابنها حازم وندى مش بتحبهم خالص من الآخر يعني مش بترتاح لعيلة مامتها (دايما اعرف ان عيلة الأم هي اللي محبوبة وعيلة الأب مكروهة بس عند ندى الموضوع مختلف)
(هنية (خالة ندى) امرأه في اواخر الخمسينات ، اكبر من والدة ندى وعندها ولد وحيد وهو حازم )
هنية: اخبارك ايه ياهدى واخبار كمال وندى ايه مش شيفاهم يعني؟
هدى: كلنا تمام الحمدلله كمال لسة نازل من شوية وندى جوا بتصلي العشا
هنية: اها ربنا يتقبل منها يارب ، احنا قولنا نيجي نشوفك عاوزة حاجة كدا ولا كدا واتكلم معاكي في موضوع مهم
هدى اضايقت انها بتحسسها انها قليلة: انا الحمدلله مش محتاجة حاجة كمال ربنا يخليه لينا مش مخلينا محتاجين حاجة وبعدين ايه الموضوع المهم اللي عاوزة تتكلمي فيه معايا
حازم اللي اتكلم: احنا كنا جايين ياخالتي عشان نتقدم لندى
****************



تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-
close