رواية غزالة لديب أليف الفصل الثاني 2
الحلقة الثانية
{{غزالة لديب أليف }}
الكل طلع شقة بتعتة غانم فضل تحت بص حولية ملقاش حد قعد علي الكنبة وهو كلة حزن من اللي أبوة بيعملة فئة خد قرار أنة مش هيقعد هنا لو محدش فيهم اعترف بسميحة واللي في بطنها وقال أنهم مراتة وابنة فضل يفكر يعمل أية ويرجع يقول أية لمراتة لو الكل رفضة وجدها معهم فضل يفكر لحد ما نام علي الكنبة وهو بيفكر في سميحة وابنة اللي جي كان فرحان جدا أنة خلص هيكون اب صحي علي ايد بتلعب في صدرة كالعادة افتكر سميحة ابتسم بحب
غانم بابتسامته حب :يا بنت بطل العادة السودة دي يدك سقعة الدنيا باردة
ومسك الايد اللي بتلعب في صدرة وباسها
غانم وهو مغمض عينة ومبتسم : بحبك يا سميحة خلص بقة هههه طب يعني لم اتعافى عليكي واتعبك يبقة حلو طب خافي علي الولد اللي في بطنك ههه يا بيت بطلي
الايد لسة بتلعب في شعر صدرة
غانم شدها علية :طب تعالي بقة انتي اللي جبنة لروحك
...:وحشتني ياغانم
غانم اتنفض لم سمع اصوت :انتي مجنونة يا سليمة كيف تلمسني كدة
سليمة بشهوة :انت جوزي ومش عيب اني المسك
غانم قام بعد عنا :لا انا مش جوزك انتي متحرمة علية
سليمة قربة منة :سمحني يا غانم كنت متعاظة منك وانت بتقول اني من حقي تكون اب انت عارف اني بحبك
غانم بعد عنها :الموضوع انتهت يا بنت الناس وانتي اللي حكمتي علي نفسك مش انا
سلمية :حقك علية انا بحبك سمحني يا غانم
غانم زقها بعصبية :خلصنا يا سليمة انتي متحرمة علية حرمت امي واختي
سليمة قعدة تحت رجلة بتصويت :يا مصبتك يا سليمة يا مصبتي ابوس يدك يا واد عمي سمحني غانم انا من غيرك اموت
غانم بعصبية :قومي عيب تعملي كدة خلص احنا مش لبعض انا بقتش عوزك ومرتي مالية عيني
سليمة مسك رجلة : ابوس رجلة يا غانم انا مراتك وبنت عمك طب أنا موفقة انك تعيش معها بس متبعش عني موفقة انك تتجوز غيري بس خلني معاك غانم انا سليمة حبيبتك
غانم بزعيق :يا بنت الناس اهدي انا خلص حرمتك علية مش عوزك انتي غلطتي فية الغلط الا لا يمكن اسمحك علية
سليمة قربت منة اوي وكانت هتبوسة :غانم انا بحبك انا ريداك حرام عليك انا سليمة حبيتك
غانم زقها بعنف وقعة علي الارض /ابعدي عني انتي متحرمة علية
سليمة قعدة تصوتت بصوت عالي وتلطم :يا مصبتك يا سليمة يا مصبتك يا سليمة
الكل خرج من شقتة و
نزل الحاج عسران
عسران :في أية انت وهي مفيش احترام للنايم عندكم مالك يا سليمة بتبكي لية
سليمة قامتة وبعياط بدموع التماسيح :غانم يا عمي محرمني علية بعد ما قلت خلص انا مش ميمنعا انك تتجوز علية وتخلف
عسران :وبعدين معاك يا غانم خد مرتك وطلع شقتك وتحسبو فوق
غانم بعصبية :يابوى انا مش عوزها خلاص دي كدابة
عسران :انت اتجنيت يا واد ولا اية بتعليق صوتك علية
غانم بعصبية :يا بوى حط نفسك مكاني لم مرتك تقف وسط كبرات العيلة وتقول اني مش راجل واني مش مجتش جانبيها لحد دلوقتي واني مليش في الحريم وعشان هي تداري علي عيبي انا قولت انها مش بتخلف اعمل اية انا فيها اقتلها وخش السجن فيها وانت يا بوي لية معها كدة دي انا ولدك
عسران بديق: عشان بنت اخو ومكسورة الجناح هجرتها وخلصنا مزودهاش بقة اطلع انت ومرتك علي شقتك يلا
غانم بستغراب من ابوه :هطلع يا بوي حاضر بس من الصبح هطلقها وتشوف حلها مع غيري وهرجع لمراتي وابني
سليمة :شايف ابنك يا عمي
عسران بحزن علي غانم :اطلعي يا سليمة مع جوزك
وطلع عسران وسابة غانم وسليمة وطلع غانم مع سليمة الشقة بس دخل اوضة وقفل علي نفسة وسليمة برة بتخطط لغانم ومراتة
سليمة بغل :مبقاش سليمة الا لو خليتك تحت طوعي يا غانم
في شقة عسران ليلة كانت لسة صحية وسمعة كل حاجة
ليلة بعتاب :عمرك مكنت قاسي علي حد من عيالك كدة يا عسران لية تقاسي علي غانم كدة
عسران بارتباك :مش عاوز أزمان يعيد نفسة ياليلة مش عاوز ابني يعيش المرار اللي كنت فية مش عوز الحزن يعيش جوها يا ليلة ولا ينكسر علي حتة منة وهو بيدفنها باليدة
ليلة :أزمان مش بعيد نفسة انت اللي هتخلية يتعاد عزيزة زمان غلطة وانت حسبتها غانم لية حق يتجوز ويخلف وانت عارف اني بنت اخوك بتكدب يا عسران وزمزم جتة وحكة كل حاجة
عسران بدهشة : عرفتي من فين
ليلة :سمعتها واستغرب منك لية بتعمل كدة
عسران بديق :انتي مش فاهمة حاجة يا بنت اناس انا غلط لم بعد ابني عني بس دي حرمة وبنت اخوي
ليلة باستغراب :يعني بنت اخوك ولا ابنك اللي اتفضح في رجلتة في وسط البلد بلاش يا عسران تخسر ابنك وخلية يجيب مراتة وابنة يتربى تحت عبايتك انت محتار لية انا مش فهمة
عسران بهروب :رجعتي تتكلمي مصري يا ليلة
ليلة :متوهش الموضوع يا عسران انت عاوز أية من غانم ولية اظلم دة كلة دي لو مش ابنك كنت عملتة كويس
عسران بحيرة : يا ليلة اسكتي
ليلة :اسكت علي أية ابني اللي بيتظلم قدام عنيك وانت ساكت
عسران :طب لم ارجع ابني ومراتة واخد اللي جي تحت عبايتي سليمة نعمل فيها اية
ليلة باستغراب : هو حرمها علي نفسة تروح لحلها وتتجوز غيرة ما هي حل نفسها انت معقدها اية انت مخبي عني اية
عسران بمروغة وارتباك /طب والورث انتي عرفة اني نص كل دة بتاع سليمة واختها ابوي مكتبش غير النص من املكلة من بعد ما اتجوزتك وسبت عزيزة
ليلة بعصبية :يحرق ابو الفلوس اللي تخليك تبيع ابنك يا راجل انت مش شايف ابنك هو دي
غانم عدمان وشال الهم ومبهدل دي غانم العائق لو لية في قلبك حبة حب لو لسة بتحب ليلة رجع غانم يا عسران
عسران بكدب : يا بنت الناس انا مخدش حقي من ميراث امي أبوية كتب كل ميراث امي لخوي ابو سليمة وزمزم
ليلة بدهشة :الفلوس ولا ابنك
عسران بكدب :الفلوس هتعيش ابني مرتاح بعدي
ليلة بصدمة / انت بتقول أية انت بتختار الفلوس علي ابنك طب اسمع بقة أنا اخترت ابني لو غانم المرة دي مشي يا عسران انا همشي معها ومش هتعرف طريقي
عسران بصدمة :ليلة بتقولي أية دي انتي عمري دي انا بحراب عشانك ولسة بحبك يا بنت انا بحارب عشان ولدي حكيمة وغانم وخليفة اللي بعملة في غانم دة حماية لية
ليلة :حماية من أية رجع غانم وهات مراتة وانا مش عوزة منك حاجة دي ابني يا عسران انت عندك غيرة بس انا لا ابوس ايدك رجعة وسطينة
عسران :يا بنت الناس افهمي ابنك بعيد عننا في امان
ليلة بدموع :وحيات غلوة ليلة في قلبك ترجعلي ابني كفاية السنة اللي بعدها عني طب انا لية عندك جميل وطلبة تردة وحيات تربيتي لخليفة ترجع ابني انا بموت يا عسران من بعاد ابني عني وهموت اكتر لو بعد وانا عرفة أني ابن بعيد ومتعذب وانا هنا عيشة في عز
عسران بستسلام :قومي يا ليلة خلص حاضر بكرة غانم ياخد مهران وينزل مصر يجيب مرات ابنك ربنا يستر
ليلة قامت حضنة عسران وباسة ايدة :يا حبيبي يا عسران
عسران حضنها :لوليتا تامر وعسران علية التنفيذ
ليلة بحب :بحبك يا ابو الرجال وسيدي وتاج راسي
عسران :بس انا زعلان منك
ليلة بدلع :زعلان أصلحك يا ضي عيني
عسران :لسة زي ما انتي شقية
ليلة بدلع :طب اقفل الباب وشد الستائر لحد ما ارجعلك يا عسراني
عسران :تامر يا قمر
تاني يوم نزل عسران المندرة كان في ناس كتير جين تشتكي ومستني الحكم من الكبير دخل غانم والكل استغرب وفضل الكل يتهامس علي غانم قعد وسط الناس وهو رافع راسة وبعد ما خلصة المحكمة وقف وكان كل الناس مشية مفضلش غير الكبار وشيخ المجلس العرفي وكان في خليفة وناس من العيلة غانم وقف مكان المظلوم
غانم :انا عندي مظلمة رايد حكم الكبار
عسران :غانم
غانم وهو بيوجة كلامة لشيخ المجلس :انا اتظلمت وطالب حكمك يا شيخ
شيخ المجلس :خير يا ابني مين اللي ظلمك
غانم :قبل متعرف مظلمتي انا عاوز اعرف يا شيخ لم حرمة تعيب في جوزها قدام الخلق وتقول علية أنة مش راجل وأنة ملهوش في صنف النسا تتعاقب ازي من جوزها
الشيخ :تنهجر وحد حكيم من عائلتها ينصحها ويفهما الغلط اللي وقعة فئة يمكن يا ابني تكون صغيرة مش عرفة فننصحها
غانم :طيب وان كان هو نفسة قعد معها نصحها بدل المرة مئة بس الحرمة دي رجعة وعابت فئة وبطريقة تزل وتهين اي راجل يعمل أية
الشيخ :يا ابني كدة تكون العيشة مستحيلة بس هي عابت في أية يا ولدي ممكن تكون في العيشى في المصاريف مثلا علي كل ست كدة
غانم :لا عابت في رجلتة وقالت وبعل صوتها( يا خلق يا هو يا كبارات العائلة انا صبرة علية عشان ميتفضحش صبرة علية عشان ابن عمي انا صبرة وهو مش راجل دي انا لسة بنت لحد دلوقت هو عاوز يطلع العيب فئة عشان مفضحهوش وأقل اني مش بخلف عشان يكون لية الحق أنة يطلقني طب وهو لو اتجوز غيري هيتفضح وانا بنت عمة وستر وغطا علية اية هتسكتة ولا هو عشان راجل تسكتة لو حد فيكم سكت انا مش هسكت علية وهو وبيظلمني ويتحوز علية )هو دم. حامي يا شيخ ضربها قدام الكبار وحب يطلقها بس أبوة وقف في ورشة وطردة هو هج ونزل مصر واتجوز وبعد سنة عرف اني مراتة حبلة لم رجع عشان يثبت عكس كلام مراتة الأولية وقال أنة مراتي حبلة أتعاب في شرف مراتة اللي استحملتة وبردة اطرد احكم انت يا شيخ يعمل أية
الشيخ :يا ابني دي حلال فيها الطلق دي ست مش أصيلة بس يا ابني مين الراجل دة
غانم بص لبوة وعينة دمعة :انا يا شيخ المشايخ
الشيخ :انت يا ابني (بصة لعسران ) ابنك يا عسران
عسران غمض عينة وبضعف هز راسى بايوة
غانم بدموع :انا يا شيخ انا اللي مراتي و بنت عمي عابت فئة وابوة طردة عشان بيعتبرني عار علية الست اللي تقول علي جوزها مبقتش عوزها يتقال عليها أية يا ابوي
الشيخ :ست مش أصيلة وحرام علي جوزها يخليها علي زمتة
غانم :سمعت يا بوي انا مش غلطان وبعد كل دة ترجع وتقول رجع بمراتك لا مش هراجع
خليفة :كفاية يا غانم
غانم :انا مغلطش في الاول مش هي اللي قالت مش عوزاك ولم انا رجعة وحرمتها علية انت زعلت وبعد دة كلة تطلب مني ارجعها لية في شرع مين يا ناس في شرع مين يا شيخ اسيب الست اللي استحملت فقري وارجع لوحدة عابت فئة انا اهو بقول والكل سامع انا غانم عسران دياب بحرم بنت عمي ومراتي سليمة سليم دياب حرمة امي واختي وبطلقها مني بتلاتة بنت اخوك طالق طالق طالق بتلاتة طلقها وانا في وعيي خلص كدة يا بوي طلقتها قدام الخلق وحرمتها علية من سنين يا شيخ وانا في مرار احكم يا شيخ ومتظلمنيش انت كمان ويا كبارات البلد انا متجوز ومراتي حبلة انا راجع مطرح ما مراتي موجودة راجع لست اللي استحملتني في فقري
غانم خرج من المجلس لوحدة ليلة كانت وقفة برة بصة لغانم وقفت قدامة وقبل ما يمشي دخلت المجلس اللي اول مرة تدخلة من يوم ما اتجوزة عسران الكل حط وشة في الأرض احترام اني في ست موجودة في المجلس
ليلة بصة لعسران :غانم هيمشي يا عسران (شدة غانم من اديدة )غانم ماشي يا عسران غانم قلب أمة هيمشي تاني يا عسران هيمشي ويسبني لو غانم مشي انا مش هقعد خدني معاك يا ابني
غانم حضن امى :انا راجع تاني يا أمة متخافيش
ليلة بانهيار :هترجع وانا بدفن يا غانم مش وانا عائشة
غانم :يومي قبل يومك يا أمة
خليفة قام وقرب ايها وحضنها :بعد الشر عليكي يا أمة ويهون عليكي خليفة يا أمة
مع اني ليلة مش ام خليفة بس هي اللي ربتى وكبرتة هي بتحبة زي ما بتحب ولادها
ليلة بحب ام لولدها :بعد الشر عنك انت وأخواتك يا قلب امك اخوك لو مشي انا هموت يا خليفة المرة دي لو غانم خرج قلبي هيقف (وبصة لعسران اللي واقف بيفكر يعمل أية والخوف مالية)هموت يا كبير لو حد من ولادي بعد عني لو ابني مش هموت
غانم حضن امى :متخافيش يا أمة انا راجع هجيب سميحة وابني وهاجي ازورك
وقام خرج وساب أمة منهارة
ليلة بصة لعسران اوي :غانم ابني يا ابني ارجع يا غانم خدني معاك وقامت خرجة جري وراها جري خليفة وراها
خليفة :يا أمة استني
خليفة لحقها
ليلة بانهيار :ابني هات ابني هات اخوك ياخليفة متسبش اخوك يا ابني
وكملة جري وري غانم برة المندرة وخليفة معها بس هي مكملتش اغم عليها
خليفة حضنها بخوف :يامة لا ياامة يا غانم ارجع امك بتموت
رجع غانم جري لم سمع خليفة لقة خليفة بيشيل أمة شال مع إخوة خدوها ودخلة البيت تحت حزن الكل علي حال غانم وليلة
في المندرة
الشيخ :الظلم ظلمات يوم القيامة يا عسران لية كدة دي مهما كان ابنك وانت شايف مراتة عملت فئة أية
عسران بمرار :اظلم ابني بدل ما يتقتل
الشيخ بستغراب :يتقتل لية
عسران :انت عارف اني كنت متجوز قبل ام غانم وخليفة كنت متجوز بنت عمي عزيزة وطلعة زي سليمة بظبط مش بتخلف لم غبات في الخالفية عملت زي غانم وخدتها الدكتورة بس هي مش بتخلف وقلت لبوية وأمي وابوية فتحها اني لزم اتجوز وهي وقفة وفعلا اتجوزة بس والله كنت بعدل بين عزيزة وام خليفة بس عزيزة كانت غلوية عمرها ما حبة ام خليفة ابد كانت ديمة تعمل مشاكل معها وهي من طيبتها تسكت وفي يوم جميلة ام خليفة حبلة والكل فرح بس عزيزة لا فضلة ورها لحد ما سقطة وجميلة حملة تاني والمرة دي عزيزة معرفتش تعمل حاحة لأن امي لم عرفة اني جميلة حامل فضلة مرعيها وخلفة جميلة والحمدلله ربنا عوض صبري خير وجبت اتنين تؤام انا كان فرحان اوي وسمتهم سعيد وسعد والكل فرح بس محدش خد بالة من عزيزة اللي قلبها كان مليان حقد علي جميلة بعد شهر ابني الكبير مات سعيد مات الكل حزن علية وبعدها بشهر بردة سعد مات بنفس الطريقة حمة وسخنية جميلة حزنة علي الولاد اوي بس وقتها سليم اخوية اتجوز ام زمزم بس عشان كانت صغيرة مخلفتش علي طول انا وقتها عرفة اني جميلة حملة تاني عزيزة كانت السبب في أنها تسقة وحملة تاني والمفاجاء أنها حامل في ثلاثة تؤام عزيزة بردة مكنيش سكتة لحد ما انا شفتها بعيني وهي بتدلق ماء بصابون علي السلم والحمدلله جميلة محصلش حاجة ولم كلمت عزيزة قالت إنها كانت بتمسح ومكنش قصدها انا تسقة وجة يوم ولادة جميلة ورحنا المستشفي وجابت جميلة ثلاتة فعل بردة صبيان خليفة وخلف واسامة ستهم كدة عشان ديما افتكر خلف ربنا لية بس بعد ما جميلة فاقة بفطرة ماتت معرفش ازاي بس اتقال أنها حمة النفاس طب ازي وهي كانت سليمة جدا الدكتور قال عادي بتحصل كتير انا سكت وخدة ولادي في حضني وابتدة في المعناها في تربيتهم مكنش حد فيهم راضي برضع من اي وحدة تجبها امي رحنا لدكتور وكتب لبن صناعي وجبة وحدة ترعيهم مع امي بس بعد فطرة خلف مات وبعدها مخلوف بس وقتها عرفة اني عزيزة هي السبب في موت ولادي لأن مرات سليم اخوية سمعتها وهي بتتفق مع اللي بترضع العيال أنها تحط حاجة كدة في الرضاعة لم وجهتها بالي عرفتة هي قالت أيوة اني العيال دي من حقها هي ضربتها فضلت تقول كلام انها مش هتسكت انهااخق وحدة لية وانة الوحيدة اللي المفروض تكون في حياتي اني اي وحدة غيرها هتكون في حياتي مصرها الموت اخدها وعرفة أبوية عشان اعرفة اني عزيزة هي السبب في كل حاجة حصلت هي ما انكرتش و قالت اني بداري علي اني مراتي فجرة واني من ساعة ما وقعة من علي الحصان وانا مش بخلف واني ضعيف غضبة عليها وحرمتها علية بعد ما سبت في مراتي الميتة وفي شرفها وزي ما غانم عمل بظبط حرمتها علية زي امي واختي أبوية قال مينفعش نبلغ عنها هي مهما كانت بنت عمي طلقتها وهي راحة قعدة في بيت ابوها وقتها خوفة علي ابني منها بقية زي المجنون مش بسيب ابني تعبة نفسيا طول الوقت خليفة في حضني لم اخرج اخدة معاية اكل انا اللي بعملة محدش بيعمل حاجة لية حتي امي منعتها عن ابني مكنتش مامن لحد مرات سليم صفية كانت متعلمة وفخمة اني بعبان من اللي حصل اقطرحة اني اسافر بعيد عن البيت حبة لم أبوية قال طب هعيش ازاي هي هي قالت في شقتي في مصر كانت ليها اخت من امها عيشة في مصر مرات سليم قالت اني امها سبيلها شقة لية واختها ممكن انزل اقعد فيها وتريح نفسي و قالت الامي اني لزم ابعد عن هنا وأمي قالت الأبوية وفعل سفرة بعد ما اخدة مفتاح شقة امي صفية مرات اخوية ونزلة مصر وانا هناك قبلت ليلة اخت صفية رحبة بية جدا لانة صفية عرفتها اني اخو جوزها هيقعد حبة في شقتها وأنها تفضيها لو فيها حد وفعلا رحت ليلة كانت لسة مترملة وعندها بنت بس البنت كانت علي طول تعبانة والدكاترة فقضين الامل أنها تعيش انا كنت في حالي وفي يوم سمعت صوت فتحت الباب لقيت ليلة بتعيط وتقول بنتي ماتت المهم بعد فطرة من الحزن عند ليلة لقتها بتخبط علية فتحت لقتها بتقول اني صفية اتصل وبتطمن علي خليفة وأنها طلبت منها أنها تراعي خليفة انا كانت رافض بس حالة ليلة خلتني اوافق أنها تراعي خليفة ما انا كنت تعبان مش عارف اتصرف ازي خليفة اتعلق بيها لدرجة أنة بيقول يا ماما بصراحة عجبتني ليلة وطلبتها للجواز وعرفة أبوية اني هتجوز وابوية رحب واتجوزتها ورجعنا البلد عزيزة عرفة قعدة تعمل حاجة عشان ترجع تقعد معنا في البيت وكانت. تقول مرة حرامي كان هيسرقها مرة حد نط علي البيت أبوة رجعها فعلا البيت كنت أنا رجعة انا وليلة صفية فرحة اوي لأن اختها هتكون معها وعدة ايام والكل فرحان بليلة لأنها زي صفية أصيلة وبنت اصول وفي يوم ليلة تعبة وعرفة أنها حامل بس عزيزة تسكت لا فضلت تقول ازاي حامل وعسران لم وقع من علي الحصان الدكتور قال أنة مش هيخلف وانة ضعيف واني جميلة كانت عرفة وسكتة أبوية شك في ليلة بس ليلة كانت عقلة جدا قالت انها تعرف بحلتي واني انا ريحة لدكتور واتعلاجة والدكتور قال إني سليم جدا جابت كل حاجة تثبت اني اتعلاجة فعلا عزيزة مسكتش كانت بتعمل مشاكل ليلة وكانت هتسقتها بس معرفتش كانت داخل المطبخ وسمعها بتكلم في الفون أنها هتحط سم ليلة في الاكل انا اتجننة وشدتها من شعرها واخدتها و وعرفة أبوية وطردها بس وهي خارجة ضحكت وبصة علي بطن ليلة بغل ليلة خافت بعدها خلفت غانم يوم السبوع عزيزة جة وقالت افرح يا عسران حبة بكرة الحزن يعيش معاك العمر كلة انتي ملكي واي وحدة غيري ملهاش حق فيك خوفة علي ولادي منها وحكيت ليلة هي خايفة بس قالت اني لزم يتبلغ عنها دي خطر عليها وعلي العيلة أبوية رفض أنة يبلغ وهددها أنها لو مبعدتش عني وعن ولادي ومراتي هيقتلها هي ماخافتش وحولة تقتل غانم ابني انا بلغة عنها واتحبسة وماتت جوة السجن كانت صفية جابت سليمة وانا بعدها خلفة حكيمة لم اخوية مات لقيتة كاتب وصية اني غانم يتجوز سليمة وخليفة يتجوز زمزم ولو وحد من البنات طلبة الطلق تخرج برة العيلة وملهاش ميراث غير لو اتجوزة تاني من العيلة لو اتجوزة من برة العيلة ماتخدش حاجة
الشيخ : انت عندك حق تخاف بس انت نسيت اني إرادة ربنا فوق كل شيء لو ربنا عاوز ميكنش ليك نسل مش هيكون ولو كنت في بروج مشيدة بس عندي سؤال انت فعلا خوفك هو اللي خلاك تظلم ابنك ولا خوفك علي الورث والمال