اخر الروايات

رواية يونس وبنت السلطان الجزء الثاني الفصل الثاني 2 بقلم سعاد سلامة

رواية يونس وبنت السلطان الجزء الثاني الفصل الثاني 2 بقلم سعاد سلامة



                                    

الثانيه...

.........

أنحنت رشيده قليلا تضع يدها على بطنها تشعر بألم كبير


+




                    

أقترب يونس بلهفه قائلا مالك كنتى كويسه أيه الى حصلك فجأه كده هنادى على امى تجى تشوفك 


+




                    

ذهب سريعاً ونادى على نرجس التى أتت معه مسرعه 

وجدت رشيده تجلس على الاريكه تتألم بوضوح 

أقتربت منها قائله 

حاسه بأيه 

ردت رشيده بتألم خبط جوى فى بطنى وجعانى


+




                    

تحدث يونس يمكن هتولد 


+




                    

ردت نرجس لا ده مش ولاده لسه لها يجى أكتر عشرين يوم على الولاده 

خلى حد يجيب الدكتوره بسرعه 


+




                    

ذهب يونس سريعاً يخبر أحد من الغفر أن يأتى بالطبيبه 


+




                    

فى ذالك الأثناء 

ساعدت نرجس رشيده لتتسطح على الفراش تسألها 

أيه الى حصلك فجأه كده كنتى كويسه ليلة أمبارح قبل ما أسيبك 


+




                    

ردت رشيده بألم مفيش حاجه حصلت والخبط ده من أول الليل بس كان على خفيف بس زاد جوى من شويه 


+




                    

جاء لنرجس هاجس أبتسمت قائله هو يونس أمبارح بعد ما طلع هنا عمل أيه 


+




                    

ردت رشيده هيكون عمل ايه 


+




                    

تبسمت نرجس قائله بخبث نام فين 


+




                    

ردت رشيده بحُسن نيه نامنا عالكنبه جصاد القمر 


+




                    

تخابثت نرجس قائله جصاد القمر وطبعاً أنسحر ومجدريش يجاوم القمر وحصل الى فى بالى 


+




                    

ردت رشيده بدون فهم أيه الى فى بالك 


+




                    

مالت نرجس على أذن رشيده تهمس لها رفعت رأسها ونظرت الى وجه رشيده الأحمر القانى والخجل الذى يبدوا عليها بوضوح 


+




                    

تبسمت قائله هو دا سبب الخبط الى فى بطنك الدكتوره أنا كنت معاكى لما جالت مفيش أى علاقه زوجيه تحصل الفتره دى ليه لازمن تخالفى الدكتوره أشبعى بجى 

هو أتبسط وأنتى الى بتتألمى وحالا تجى الدكتوره نشوف هتجول أيه هى كمان 


+




                    

بعد قليل عاينت الطبيبه رشيده كان معها بالغرفه نرجس فقط التى أبتسمت على حديث الطبيبه ل رشيده 

قائله بحزم أن سبق وحذرتك من أى علاقه زوجيه الفتره دى احنا خلاص قربنا بقينا فى الشهر الاخير مش عايزين أن أعراض جانبيه تضطرنا لا لولاده مبكره او قيصريه النزيف الى حصل من كام شهر مكنش شويه كان ممكن بسببه تموتوا انتم الاتنين وأظن فات الكتير 

دلوقتى أنا هديكى حقنه بس ممنوع الى حصل ده يحصل تانى 


+




                    

شعرت رشيده بالخذو ولم تتحدث 


+




                    

بينما أبتسمت نرجس تنظر لها بتسليه 


+




                    

بعد قليل غادرت الطبيه دخل يونس الى الغرفه يقول خير طمنونى


+




                    

لم ترد رشيده 


+




                    

ردت نرجس قائله بسخريه الى حصل كان نتيجه تهوركم أهدوا شويه قدامكم العمر جاى 


+




                    

نظر يونس بتعجب قائلا مش فاهم جصدك أيه يا أماى 

رتبت نرجس على كتفه قائله أهى عندك أسألها على ما انزل اوصيهم على أكل لرشيده يغذيها هى والولد 


+         

خرجت نرجس وتركتهم 

أقترب يونس وجلس علي الفراش جوار رشيده 

يسألها أمي تجصد أيه 


+




نظرت بخجل قائله جصدها أنك تبعد عنى لحد ما اولد والى حصل ليلة أمبارح ممنوع زى ما جولت لك 


+




تفهم حديثها ضاحكاً 

........ـــــــــــ،،،ليلا

بالدوار 

علمت نواره أن رشيده كانت مريضه أتت ومعها يُسر والجده 

جلسوا معها بالغرفه وكانت معهم نرجس التى لم تستطيع تمالك ضحكتها 


+




حين قالت الجده 

أيه يا بتى الى جرالك ايه النسوان الضعيفه دى دا أنا ولدت أمك فى الغيط وشلتها طول الطريق


+




ردت يُسر بسخريه ايوه يا سيتى البت رشيده دى ضعيفه جوى دى ما ساعة ماحملت بجت تمرض كتير أكتر ما بتبجى زينه أرقيها ياسيتى يظهر الچنى الى مخاوياه هو الى كان مجويها ولما أتجوزت غيره زعل 

وبجت خرعه 


+




ردت نواره چنى يركبك يعفرتك غورى ايه الى جابك معانا 


+




ردت يُسر والله ما كنت عايزه أجى دى سيتى هى الى جالت لى نواره كبرت وعجزت وعايزه الى يسحبها هى ومبجتش تجدر تسحبنى وانا ماشيه تعالى معايا يا يُسر اللهى تنجحى وأنا بحب سيتى ودعاها ليا بتفائل بيه 


+




نظرت لها نواره بشر قائله طب غورى  روحى وانا هسحب أمى وأنا راجعه متشكرين ليكى 


+




وقفت يُسر مبتسمه بجد يا اماى طيب انا هروح انا بجى رشيده اهى بجت زينه ومتقلقوش جوى إكده دى كيف الجطط كل شويه بحال يلا ربنا يسهل وتولد بجى ونرتاح دى من يوم ما بجت حامل والدكتوره رايحه جايه عليها يلا ألحق انا أروح جبل ما تجولى لى باتى بيها وانا عندى مذاكره كتير أنا ثانويه عامه 

يلا سلام عليكم 


+




فرت يُسر هاربه كأنها وجدت النجاه 


+




لكن كادت أن تتصادم بذالك الشاب الذى وقف أمامها مبتسماً يقول 

مش تحاسبى وتشوفى قدامك 


+




ردت بسخريه معليش أصل نظرى على قدى مش بشوف الُطفيليات


1




أبتسم يقول مين الى طفيليات واضح فعلاً أنك أتعميتى 

ردت بشر فعلاً العمى أحسنلى من أنى أشوفك خدلك جنب وبعد عن طريقى خلينى أعدى 


+




مال بجانب لتعُدى من جواره 


+




نظر اليها وهى تغادر مبتسماً يبدوا أن تلك الفتاه نسخه ثانيه من أختها عكس ما توقع أن تكون قطة رقيقه لكن يبدوا أنها قطه شرسه.

......


+




بالقاهره..

على طاولة العشاء،

جلس عواد وياسمين الاثنان 

قام عواد بسؤال ياسمين 

فين يوسف 

ردت ياسمين يوسف سافر النجع النهارده الصبح يا عمى 

رد عواد مش عارف أيه حكايته دا من يوم ما دخل الجامعه هنا فى مصر مكنش بيحب ينزل النجع كتير مش عارف من فتره إكده أيه الى جراله بجى بيحب هناك عن أهنه يلا أهى كلها السنه دى ويعاود النجع بعد ما ياخد البكالوريوس انما أنتى فاضلك سنتين فى الجامعه هتجضيهم معايا أهنه بكره هروح عندى جلسه فى المجلس خلاص بجيت عضو دايم وأرتاحنا من الأنتخابات كل شويه تعرفى لو مكنتش نجحت فى الدوره دى كنت ممكن أتقهر سنين كتير قضيتها فى المجلس بس خلاص بجيت عضو دايم 


+




تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-
close